handdator

Visa fullständig version : SMC Väst Avancerade kurser 2010

Thundercat
2009-12-18, 15:34
Då var det äntligen dags att börja boka upp den kommande sommarens aktiviteter/utbildningar:). Ett antal av våra dagar för 2010 är nu bokningsbara i anmälningssystemet, följ denna länk till bokningssystemet: http://www2.svmc.se/

OBS! Alla dagar är inte bokningsbara än, men det kommer så fort systemet hinner med. Systemet är under uppbyggnad och man vet ännu inte hur mycket det klarar.

Men följande aktiviteter är planerade 2010:

2010-05-07 BKK Kinnekulle ring
2010-05-08 BKK Kinnekule ring
2010-05-28 BKK Falkenbergs motorbana (SMC Riks administrerar denna kurs)
2010-05-29 BKK Falkenbergs motorbana (SMC Riks administrerar denna kurs)
2010-06-11 SHK Kinnekulle ring
2010-06-12 SHK Kinnekulle ring
2010-07-09 BKK Gotland ring
2010-07-10 BKK Gotland ring
2010-07-11 BKK Gotland ring
2010-08-20 BKK Kinnekulle ring
2010-08-21 BKK Kinnekulle ring

Information om kurserna kommer att finnas på vårt distrikts del av www.svmc.se

Det kommer lite fler överraskningar, men dessa kan vi inte släppa riktigt ännu:rolleyes:

Thundercat
2009-12-22, 20:37
Det kommer att hållas en dubbeldag BKK på Falkenbergs motorbana.
Detta sker den 28 0ch 29 maj, dessa ligger nu uppe som bokningsbara i anmälningssystemet.

Kwesen
2009-12-24, 18:43
citat "
Vid inskrivningen skall du uppvisa:
• Körkort
• Mc med reg.skylt och skattemärke eller giltigt registreringsintyg"

Vissa av kraven vid körningen på Gotland Ring i sommar kan komma att bli svår att uppfylla.

micke.r
2009-12-24, 20:30
citat "
Vid inskrivningen skall du uppvisa:
• Körkort
• Mc med reg.skylt och skattemärke eller giltigt registreringsintyg"

Vissa av kraven vid körningen på Gotland Ring i sommar kan komma att bli svår att uppfylla.

Uppmärksamt !!

Tackar !
- Jag ska ändra det, via vår webbmaster, efter helgerna.

Har du sett något mer som inte stämmer ?? :rolleyes:

Hälsningar Micke

Kyssen
2009-12-26, 16:14
Halloj :)

Om man är ny mc förare och vill gå på dom här kurserna måste man då gå i någon speciell ordning eller kan man anmäla till vilken dag som helst? Har läst i andra regioner där det skrivs om steg 1, 2, 3 & 4 :confused: sedan även 1 & 2 SHK men som inte är aktuellt för mig i nuläget, det känns lite rörigt för en som inte är så insatt i det hela:o
Vill gärna vara med och kunna förbättra mina kunskaper och bli en bättre mc förare:)

Har i dags läget monterat Akrapovic system på min Kawa och läser i regg. pappren att med orginal så på 5000 varv då är det 92 db :eek: detta innebär att om jag förstått det hela rätt så måste jag byta rör innan jag kommer till Kinnekulle:confused:

Finns det någon som kan hjälpa mig och svara på mina frågor? :)

Mvh
Kyssen

micke.r
2009-12-26, 16:34

Om man är ny mc förare och vill gå på dom här kurserna måste man då gå i någon speciell ordning eller kan man anmäla till vilken dag som helst?

Har i dags läget monterat Akrapovic system på min Kawa och läser i regg. pappren att med orginal så på 5000 varv då är det 92 db ...

Mvh
Kyssen

Hej !!

Du kan anmäla dig till vilken dag som helst :)
De flesta (med några få undantag) kurser erbjuder samtliga steg, 1-4, samma dag.

Man går ett steg i taget, vid respektive kursdag..

Här kan du läsa lite om just de olika stegen

http://svmc.se/upload/School/Dokument/4%20stegsutbildning%20f%C3%B6r%20Avancerade%20kurs er.pdf

Dock så ser beskrivningen aningens "torr" ut.. En kursdag innehåller så mycket mer :D

Du kommer att bli väl omhändertagen från det att du anländer på morgonen

Du kan också hitta en hel del information om du letar bland SMC Schools dokument, eller om du klickar på "till anmälan" på respektive kurs..

ex det här..

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3721

Vad det gäller just buller, så mäts det faktiska bullret, vid förbifart. Dvs hur mycket låter just din cykel när du kör förbi.. (Det går inte att jämföra med en stillastående mätning som ex bilprovningen kan göra)

Ett Originalsystem är ju alltid bäst :rolleyes: , men om du har en sk dB killer, så kanske det funkar att trycka i den.

Det "sista" alternativet, om du kör med ett för bullrigt system, är att du får en varning för högt ljud, och tvingas till att gasa "lite mindre" på rakan.

Du kanske alltså inte kan hålla fullgas hela rakan, om du låter för mycket..:eek:

Hoppas att du finner svar på dina frågor..

Välkommen på någon av alla kurser ;)

/ Micke

Thundercat
2009-12-26, 16:41

Om man är ny mc förare och vill gå på dom här kurserna måste man då gå i någon speciell ordning eller kan man anmäla till vilken dag som helst? Har läst i andra regioner där det skrivs om steg 1, 2, 3 & 4 :confused: sedan även 1 & 2 SHK men som inte är aktuellt för mig i nuläget, det känns lite rörigt för en som inte är så insatt i det hela:o
Vill gärna vara med och kunna förbättra mina kunskaper och bli en bättre mc förare:)

Har i dags läget monterat Akrapovic system på min Kawa och läser i regg. pappren att med orginal så på 5000 varv då är det 92 db :eek: detta innebär att om jag förstått det hela rätt så måste jag byta rör innan jag kommer till Kinnekulle:confused:

Finns det någon som kan hjälpa mig och svara på mina frågor? :)

Mvh
Kyssen

Nu såg jag att Micke oxå svarat, men du får min förklaring ändå. Det visar ju bara på hur samspelta vi är i våra svar:rolleyes::D

För att förklara det enkelt. Alla SMC kurser är upplagda på samma sätt vilken arrangör det än är. Dvs man börjar alltid på steg 1 och går uppåt. Sedan kan man välja att köra BKK eller SHK, det är i grunden samma utbildning. Enda skillnaden är att SHK riktar sig till sporthojsförare i första hand, där det tillkommer lite mer anpassade detaljer som kan appliceras på just sporthojar. Så det är alltså inte så att man först går steg 1-4 BKK och sedan samma resa på SHK.
SMC Skåne har valt att man inte kan gå steg 1 och 2 på SHK, men har man eller går man steg 1 och 2 BKK kan man delta på deras SHK steg 3 och 4 (om jag fattat det hela rätt).

När det gäller ljud så är banägarna väldigt noga med att deras restriktioner följs då deras miljögodkännanden hänger ihop med deras tillstånd för att driva anläggningarna. Både banägarna och vi på SMC mäter ljudet konstant under kurserna. Bullrar man för mycket så får man en tillsägelse att justera ljudet eller så avbryts körningen för den enskildes del. Det är ingen garanti att man med originalrör klarar ljudkraven, men chansen är betydligt större än med ett eftermarknadsrör. Har man ett eftermarknadsrör och kommer till våra kurser så skall man minst ha i dB-killern. Sedan skall man också veta att märningen sker vid förbifart på ett visst avstånd, så vad som står i ditt reg.bevis betyder inte per automatik att du väsnas för mycket vid förbifart.

Hoppas jag löste några av dina frågor.

Mvh
Mikael
SMC Väst

Kyssen
2009-12-26, 19:07
Nu såg jag att Micke oxå svarat, men du får min förklaring ändå. Det visar ju bara på hur samspelta vi är i våra svar:rolleyes::D

För att förklara det enkelt. Alla SMC kurser är upplagda på samma sätt vilken arrangör det än är. Dvs man börjar alltid på steg 1 och går uppåt. Sedan kan man välja att köra BKK eller SHK, det är i grunden samma utbildning. Enda skillnaden är att SHK riktar sig till sporthojsförare i första hand, där det tillkommer lite mer anpassade detaljer som kan appliceras på just sporthojar. Så det är alltså inte så att man först går steg 1-4 BKK och sedan samma resa på SHK.
SMC Skåne har valt att man inte kan gå steg 1 och 2 på SHK, men har man eller går man steg 1 och 2 BKK kan man delta på deras SHK steg 3 och 4 (om jag fattat det hela rätt).

När det gäller ljud så är banägarna väldigt noga med att deras restriktioner följs då deras miljögodkännanden hänger ihop med deras tillstånd för att driva anläggningarna. Både banägarna och vi på SMC mäter ljudet konstant under kurserna. Bullrar man för mycket så får man en tillsägelse att justera ljudet eller så avbryts körningen för den enskildes del. Det är ingen garanti att man med originalrör klarar ljudkraven, men chansen är betydligt större än med ett eftermarknadsrör. Har man ett eftermarknadsrör och kommer till våra kurser så skall man minst ha i dB-killern. Sedan skall man också veta att märningen sker vid förbifart på ett visst avstånd, så vad som står i ditt reg.bevis betyder inte per automatik att du väsnas för mycket vid förbifart.

Hoppas jag löste några av dina frågor.

Mvh
Mikael
SMC Väst

Hej Micke och Mikael!

Nu måste jag ge er beröm, vilket bemötande :)

Ja, nu är det något klarare eftersom ni har gett mig svar på mina frågor :rolleyes: jag kommer att anmäla mig till någon kurs och hoppas på fint väder i Maj.

Tack så hemskt mycket :D
Vi ses på banan :)

Mvh
Kyssen

demolitiondave
2009-12-27, 13:15
hejehej

Hur mycket kan 3-dagars på gotland kosta?

mvh
dave

micke.r
2009-12-27, 20:31
hejehej

Hur mycket kan 3-dagars på gotland kosta?

mvh
dave

Priset är preliminärt satt till 4650:- , om man bokar alla tre dagarna. Sannolikt lite "högre" om man bokar enstaka dag !!

/ Micke

Thundercat
2009-12-29, 22:56
Kursen på Gotland öppnar för bokning i anmälningssystemet den 3 januari klockan 13:00

:):):)

BearMan
2010-02-07, 23:23
Nu har jag och en polare anmält oss till 3 dagars-alternativet. Ska bli sjukt kul! :D

Får hålla utkik på er distriktssida om det dyker upp tips på boende och resa inför kursen.

Ses i sommar! :tummenupp

Thundercat
2010-02-09, 19:16
Nu har jag och en polare anmält oss till 3 dagars-alternativet. Ska bli sjukt kul! :D

Får hålla utkik på er distriktssida om det dyker upp tips på boende och resa inför kursen.

Ses i sommar! :tummenupp

Härligt, skall bli kul att träffa er i sommar.:)

Det har varit lite mycket just nu, men förhoppningsvis skall vi snart kunna presentera lite boende och resetips.

Mvh
Mikael

kalle
2010-02-09, 22:06
....
2010-08-20 BKK Kinnekulle ring
2010-08-21 BKK Kinnekulle ring

...

Vart tog dessa vägen?

micke.r
2010-02-10, 00:19
Vart tog dessa vägen?

Av någon anledning så läggs de ut senare..

:rolleyes:

/ Micke

kalle
2010-02-13, 17:07
Av någon anledning så läggs de ut senare..

:rolleyes:

/ Micke

Tack!!!

Thundercat
2010-02-13, 21:21
Tack!!!

Dom ligger ute nu :).

Mvh
Mikael