handdator

Visa fullständig version : Problem med fortbildningen

OH-
2007-01-23, 21:47
Hej!

Som jag ser det står vi i Västra Götaland inför en kris när det gäller den "vanliga" avrostningen (och den påtänkta speciella "Ny på Hoj"-varianten).

SMC gör stor affär av fortbildningsverksamheten. Jag själv delar deras tro att fortbildning ökar körglädjen och har en positiv effekt på personsäkerhet och försäkringskostnader.
Problemet är att i många län, inte minst Västra Götalands, är det en helt försumbar andel av motorcyklisterna som väljer eller har möjlighet att delta i verksamheten. Att någonstans kring 3% av medlemmarna (och inte vet jag, det kanske blir 1 eller 2% av förarna???) går kurs årligen kan omöjligt ha någon påtaglig effekt, eller hur?

Nu frågar någon säkert varför "ni" eller "länet" eller "SMC" inte ordnar fler och bättre kurser och informerar bättre i t ex olika media. Saken är den att det är vi, du och jag, som är SMC. "Vi" är dom enda som kan förbättra situationen.

Länet behöver fler som arbetar med fortbildningarna! Det är inte några super-knuttar vi letar efter, det finns plats för alla möjliga sorts talanger som bygger upp ett starkt, uthålligt och framgångsrikt avrostningsteam.
Vi behöver er som är bra på administration för att hålla reda på vilka som anmäler sig och är med, vi behöver "konresare" (assisterande instruktörer), vi behöver hjälp med "marktjänst", vi behöver folk med idéer om kostnadseffektiv PR med flera med flera. Instruktörer måste det oxå fram men personligen anser jag att det är bättre att vara med nåt år eller två först så man vet att man verkligen gillar det här och hänger i många år.

Förutom frivilliga funktionärer så behöver vi hjälp av tidigare deltagare och klubbarnas styrelser med att sprida budskapet att fortbildning är väl spenderad tid. Dom få som kommer brukar komma år efter år så jag tror att vi inte behöver tveka om att kurserna håller godkänd kvalitet.

I år blir det färre avrostningstillfällen än tidigare, såvitt jag kan se beroende på att många instruktörer har tappat sugen. Om vi inte får skutan på rätt köl, snabbt, tappar vi snart farten och det kommer att bli väldigt tungt och ta flera år att få igång något annat än symbolisk verksamhet.

Om du vill bidra till en större och bättre avrostningsverksamhet, kontakta någon i länets styrelse eller nån av dom aktiva instruktörerna t ex undertecknad (klicka på lilla XT:n och välj mäjl eller PM).

Bengt Allevad
2007-01-23, 22:12
Bara ett väldigt kort svar som kanske kan hjälpa er något.

Boka in er på SMC:s BKK eller Sporhojskurser. Körs på både Gelleråsen och Kinnekulle som inte ligger särskilt lång från Göteborg med omnejd.

Avarage
2007-01-24, 07:44
Mycket väl formuler att skrivet Ole!

För det är precis detta det är frågan om, inga superknuttar/knuttor, utan vanliga människor som gillar det här med mc-åkning.

Mvh!
// Niklas

Niklasinorr
2007-01-25, 00:53
Mycket väl formuler att skrivet Ole!

För det är precis detta det är frågan om, inga superknuttar/knuttor, utan vanliga människor som gillar det här med mc-åkning.

Mvh!
// Niklas

Vi har samma problem här uppe i norr, och här är det så få knuttar totalt att dom som vill jobba blir ännu färre. Vi skall försöka vända trenden i år och göra till exempel avrostningen mycket roligare. Vi har otroliga möjligheter med till exempel nedlagda flygfält som gigantiska övningsområden men ändå så kommer det väldigt få mc-förare, vi har fått lägga ner på vissa orter och slå ihop på andra och värre blir det. Om inte den här trenden vänder snart så blir det inga avrostningar, tyvärr. Hoppas att ni kan lösa era problem, avrostningarna måste finnas kvar eftersom jag tror att dom gör en väldans massa nytta...

Till dej Niklas; En av orsakerna till min lilla utbildning var just för att få instruktörerna att tända till lite, mitt mål är att kanske några av dom vill vara med på BKK också. Fixa roliga aktiviteter för instruktörerna, dom är värdefulla...

Avarage
2007-01-25, 08:05
Till dej Niklas; En av orsakerna till min lilla utbildning var just för att få instruktörerna att tända till lite, mitt mål är att kanske några av dom vill vara med på BKK också. Fixa roliga aktiviteter för instruktörerna, dom är värdefulla...

OM, instruktörerna är dem som gör utbildningarna möjliga och utan deras idéella engagemang blir det inget alls.

Vi har ett ANTAL interna aktiviteter planerade även om exakta datum och platser inte är klara än, förutom 1/5. Vi gör löpande utskick och kommer att komma med kallelser till dessa utbildningstillfällen vart eftersom datum blir klara.

Mvh!
// Niklas

Niklasinorr
2007-01-25, 09:11
OM, instruktörerna är dem som gör utbildningarna möjliga och utan deras idéella engagemang blir det inget alls.

Vi har ett ANTAL interna aktiviteter planerade även om exakta datum och platser inte är klara än, förutom 1/5. Vi gör löpande utskick och kommer att komma med kallelser till dessa utbildningstillfällen vart eftersom datum blir klara.

Mvh!
// Niklas

Jag tvivlar inte ett dugg på att du har en massa aktiviteter planerade Niklas:)

Avarage
2007-01-25, 11:30
Jag tvivlar inte ett dugg på att du har en massa aktiviteter planerade Niklas:)

U have got PM!