handdator

Visa fullständig version : Kreta - BKK och Gruskurs - allt i ett

Eddie
2009-10-17, 11:22
Måste bara berätta om ngt speciellt. Köpte mc sent i somras och har sen dess gått de BKK och Gruskurser som jag hunnit. For sen första veckan i oktober till Kreta för att åka. Vilken fantastisk upplevelse. De mindre vägarnas asfalt var som oändliga go-cartbanor och grusvägar fanns det hur mycket som helst av.

Vi hade tagit en flygstol till Chania och hittade en utmärkt uthyrningsfirma som levererade två BMW f650 Gs direkt till dörren. Vi åkte sydkusten så långt tiden räckte och kunde leverera cyklarna åter i Retymnon och få skjuts hem.

Det som gjorde det hela så häftigt förutom mc åkandet, var att det var lågsäsong och ledigt boende vart du än kom. Vi åkte dit näsan pekade eller så långt vi hann innan mörkret föll.

Lite ”töntvarning” var det på oss eftersom vi åkte i mc kläder och med varselväst. Det hade ingen sett och väckte stor uppmärksamhet och mycket nöje.

På en dag kunde man klättra från havsnivå upp till 600m ett par gånger på härliga serpentiner, genom byar med svartklädda kvinnor i huckle och tärningsspelande män på cafe, fårskockar och getter och med fantastisk utsikt ut över olivlundar och tomatodlingar och ett blått medelhav. Parkera på stranden och bada. Luncha med tomater, tzatziki och vitt bröd.

Skriver det här av två anledningar. Den ena för att jag vill fara igen i vår och behöver ngn att åka med. Men också för att det kanske nu finns någon som både har pengar och semester för att fara.

Vi betalade 220 Euro för 5 dagar/ cykel. Är du intresserad så är ett tips att du söker dig till

www.greeways.gr eller www.motortours.gr

Ha det
eddie

vormannen
2009-10-18, 08:37
Måste bara berätta om ngt speciellt. ...

Ha det
eddie

Men du det där lät bra härligt!!! in te omöjligt att man hänger med :)

TMax500
2009-10-18, 09:38
Hej,
Såg ditt inlägg och kan bara hålla med! Kreta är fullt av sköna krokvägar i underbar miljö.

Körde en 25-mila tur med 250-scooter på Kreta häromåret och har haft tankar liknade dina. Dvs att köpa en flygstol, hyra en "allroad" och njuta i en vecka. Ön är ju 26 mil från öst till väst och har massor av krokiga bergsvägar, så man har att göra ett antal dagar innan man är klar...

Enbart min lilla tur från Chania i norr, till Paleochora i söder, och åter till norr med lite omvägar, tog en hel dag. Inklusive lunchpaus på en taverna på strandpromenaden, förstås! Om jag inte minns helt galet, så var jag uppe i bergpass på 1100 m ö h både förmiddag och eftermiddag.

Å blir man sedan trött på att hoja en eftermiddag, så kan man ju bada. Eller hänga ett slag i poolbaren. ;-)

Nu blir det inget under 2010 för min del. Men om någon annan funderar på att hänga på Eddie så kan Kreta rekommendras.

// TMax