handdator

Visa fullständig version : Fler som ser behov av en bana i blekinge...

H-son
2009-10-01, 07:23
http://www.sr.se/cgi-bin/blekinge/nyheter/artikel.asp?Artikel=3122630

På länken diskuteras problem med streetrace eller blackrace med bilar, och ett förslag från Polisen (som jag tolkar det) är att finna en laglig lösning där denna typ av körning kan bedrivas.

En sådan lösning skulle också gynna MC kollektivet eller hur?

Kanske något att kasta oss över för att se möjligheterna för en "trafikövningsplats"...

/K

Mr_Hayabusa
2009-10-03, 09:18
Hej. Detta har jag gnatat & bollat med ordförande under en längre tid.
Även att Gokart gänget i Ronneby vill ha någonstans att köra utomhus.

Vid en sammankomst i våras så talade jag med Stig Sjöberg om bekymret
& deras tanke var att fortsätta på Emmaboda men grannar med mera trilskas med de gällande buller. Tanken som jag förstod vara att de skulle kunna
kör Dragracing där upp & där av är de tvungna att bygga en återfarts slinga
som man gör till en bana för bilar & motorcyklar.

Som jag ser det är det på det viset att bekymret är att hitta en plats som är tillräckligt stor som klarar miljöaspekterna med buller med mera.

Jag har tron & hoppet om att med så många motorintresserade med människor i sydöstra Sverige så skulle det utan vidare gå att få en riktig bana här att gå runt ekonomiskt. Med tanke på att SMC kvittrar om ytterliga steg i sina kurser med inriktningen mot tävling så är det verkligen på plats med en bana här i sydöstra Sverige.

Får vi igenom en sådan bana här nere i Blekinge så försvinner väg-buset,
som faktiskt tillkommer av att killar & tjejer som har motorintresse inte har någonstans att köra här i sydöstra Sverige.

Kolla hur många fotbollsplaner det finns i Blekinge, Hockey anläggningar med flera.

Men är man motorintresserad finns ingen möjlighet här i Blekinge för att utöva sin sport
så som Drifting , Dragracing, Bilracing av olika slag, Roadracing, Moppe racing, Gokart racing.

Jag har tron & hoppet att även trafiksäkerheten skulle bli bättre.

Varför inte låta trafikskolorna var med också på ett hörn?
Som det är i dag finns det egentligen inte en riktig övningsbana för de här i Blekinge. De skulle kunna bedriva sina körkortsutbildningar där för MC, Bil , Moped med mera.

Jag tror på en bana i Blekinge.

// Mats Mattiasson SMC Blekinge Webmaster mm

Wallfärder
2009-10-03, 10:11
Låter ju som en bra debattartikel i våra och grannlänens lokaldrakar. Gärna fylld med fakta så att de värsta kverulanterna sätter klagosången i strupen. Kan man peka på reella problem med olika myndigheter som ställer sig bakom så kan man kanske få igång en seriös debatt. Bjud dessutom in miljöfolk för att finna en lösning på problemet i stället för att låta dem motarbeta alla planer. Lägg på dem uppgiften att lösa problemet istället för att klaga på alla som försöker göra något åt det.

Blåflagg
2009-10-04, 10:21
Framtiden ser inte ljus ut för motornbanorna i Sverige tyvärr.
Anderstorp, som väl får ses som Sveriges mest kända motorbana, kommer troligen att åläggas ännu hårdare regler:

Saxat från SR P4 Radio Jönköping

Nya - tystare - regler för motorbana

Turerna har varit många och långa kring Anderstorps Motorbana. Och nu har länsstyrelsen sagt sitt om trafikbuller och motorsportverksamheten där.

Bland annat ska fordonen hädanefter ha ljuddämpare, som minst uppfyller kraven för rikstäckande mästerskapstävlingar. Det är bara vid internationella tävlingar som kravet på ljuddämpare tas bort.

Två helger i månaden ska också vara helt fria från motorsportverksamhet. Dessutom ska juli månad vara helt fri från motorsportverksamhet.

De här villkoren gäller omedelbart, även om de kan komma att överklagas.

Att få bygga nya anläggningar ser mycket mörkt ut. Viking Motorpark i Enköping har väl varit på gång i drygt 17 år, från idestadie till dagsläget när det tydligen fattats någon form av positivt beslut. 17 år kan nog på många att tappa sugen.

SGM
2009-10-04, 10:44
Det är helt makalöst hur regler kan ändras...banorna har förmodligen funnits där längre, än merparten av grannarna har ägt sina fastigheter.

Är folk i allmänhet bara väldigt inkompetenta?

Trivs jag inte med motorljud, då ser jag till att inte ha en motorbana som närmaste granne..

Blåflagg
2009-10-05, 09:24
Vad som också är lite märkligt med miljölagstiftningen kring motorsportanläggningar är att jag som medborgare kan klaga på anläggningar som inte ligger inom "störavstånd" från mig. Dvs jag som sitter i Skåne kan lämna in klagomål på ex Anderstorp.

Trafiken till och från banan är också med i beslutet när det gäller banors tillstånd, vilket betyder att man bör respektera hastighetsgränser samt inte bullra när man kör till och från banan (även som åskådare till tävlingar) om man vill se en fortsättning av evenemang på banan.

zettan
2009-12-03, 10:59
Vad som också är lite märkligt med miljölagstiftningen kring motorsportanläggningar är att jag som medborgare kan klaga på anläggningar som inte ligger inom "störavstånd" från mig. Dvs jag som sitter i Skåne kan lämna in klagomål på ex Anderstorp.

Trafiken till och från banan är också med i beslutet när det gäller banors tillstånd, vilket betyder att man bör respektera hastighetsgränser samt inte bullra när man kör till och från banan (även som åskådare till tävlingar) om man vill se en fortsättning av evenemang på banan.

Helt fantastiskt och typiskt Sverige. Hur ska banägare/arrangör kunna ansvara för publik till och från evenemanget? Det är som om man skulle få böta för att någon körde förbi mitt hus för fort.

Snart får vi använda motorbanorna i Sverige till cyklar...