handdator

Visa fullständig version : "MC-fik"

SKPA
2009-09-23, 09:39
Vi har ju några olika "mc-fik", som blivit etablerade i Skåne och vissa drar väldigt mycket folk.

Ett av de mest besökta "mc-fiken" är flygrakan utanför Sjöbo på onsdagkvällarna, med flera hundratals besökare, som dricker kaffe, fikar och äter korv om man "råkat öppna" korvaludan.

Vi mc-folk är ju oftast ett fogligt släkte och ställer inte några större krav, för vårt intresse är ju att träffas och ha kul.

Men från fikets håll skulle man ibland kunna ställa lite större krav, helst när prissättningen inte är blyg och ligger i den högre klassen i jämförelse med många andra "mc-fik".

Att asfaltera parkeringen, eller på något annat sätt hårdgöra slitytan borde vara det minsta man kan begära när man i stort sett lever på mc-folket på onsdagskvällarna.
Att köra in hojen på stor makadam är inte precis lämpligt.

Är det bara jag som tycker så?

-ah
2009-09-23, 09:49
Vi har ju några olika "mc-fik", som blivit etablerade i Skåne och vissa drar väldigt mycket folk.

Ett av de mest besökta "mc-fiken" är flygrakan utanför Sjöbo på onsdagkvällarna, med flera hundratals besökare, som dricker kaffe, fikar och äter korv om man "råkat öppna" korvaludan.

Vi mc-folk är ju oftast ett fogligt släkte och ställer inte några större krav, för vårt intresse är ju att träffas och ha kul.

Men från fikets håll skulle man ibland kunna ställa lite större krav, helst när prissättningen inte är blyg och ligger i den högre klassen i jämförelse med många andra "mc-fik".

Att asfaltera parkeringen, eller på något annat sätt hårdgöra slitytan borde vara det minsta man kan begära när man i stort sett lever på mc-folket på onsdagskvällarna.

Nä, antagligen inte.
Rätt effektivt brukar ju vara att rösta med fötterna. Nämnda fik är ju inte det enda i omgivningen, om man nu absolut måste dit om onsdagen.

Å andra sidan är det behagligt hojfritt alla andra ställen samma kväll. :D

Ducatista
2009-09-23, 14:40
Det finns risk att stöta sig med mc-folket.
Se bara på Burger King vid Mobilia i Malmö som efter att en kväll (för något år sedan?) hänvisade hojarna att parkera i den trånga passagen mellan husen.
Därefter har det inte varit många hojåkare där på onsdagarna. Ok, det är mycket annat som lockar på en onsdag men det hjälpte inte BK att behålla kunderna.

SKPA
2009-09-24, 14:35
Kom igen nu
Är det verkligen bara två personer som har synpunkter?
Det skadar aldrig att spåna på bra och dåligt.
Dåligt skall bort – och bra skall vi försöka göra bätttre.

-ah
2009-09-24, 19:21
Kom igen nu
Är det verkligen bara två personer som har synpunkter?
Det skadar aldrig att spåna på bra och dåligt.
Dåligt skall bort – och bra skall vi försöka göra bätttre.

Det finns en risk att sprida namnet på bra ställen, att de hastigt degraderas. :D

För egen del vet jag inte så många, jag inskränker mitt fikande till två gånger om året, vår och höst, hos Lotta på Åsen.
Man blir fet av för mycket wienerbröd.:o

Mathias
2009-09-24, 20:28
Om man nu känner för att fika just vid denna plast så i slutet på flygrakan går en väg upp i skogen till Sjöbo Kaffestua (är du smc medlem så har du rabatt där också) men man ska veta att det är ett ställe med kakbuffe så det kostar lite.

www.sjobokaffestuga.se
Och de har inte öppet lika länge.

-ah
2009-09-25, 07:09
Om man nu känner för att fika just vid denna plast ....

En närmast freudiansk felsägning... :D

SKPA
2009-09-25, 08:24
Det finns en risk att sprida namnet på bra ställen, att de hastigt degraderas. :D

För egen del vet jag inte så många, jag inskränker mitt fikande till två gånger om året, vår och höst, hos Lotta på Åsen.
Man blir fet av för mycket wienerbröd.:o

Ah – jag har inte förstått att man skall hålla "bra" ställen hemliga för sina mc-kompisar så man bara kan njuta själv, men nu har jag lärt mig något nytt.

Mathias
2009-09-25, 11:01
En närmast freudiansk felsägning... :D

Ja, det kan man säga. Det är mest "plastraketer" där (som "leker" i vart fall).

-ah
2009-09-25, 11:57
Ah – jag har inte förstått att man skall hålla "bra" ställen hemliga för sina mc-kompisar så man bara kan njuta själv, men nu har jag lärt mig något nytt.

Inte riktigt, men jag är faktiskt inte ett dugg roat av att köra för att fika. Eller tvärsom.
Men jag känner till en riktigt bra pizzeria i Trieste, som bakar "in forno al legno" även till lunch, om du har vägarna förbi. Hör av dig då!:)

Ta inte det här med motorcyklar så allvarligt; det ska vara en rolig hobby. ;)

admth
2009-09-25, 21:23
Tycker inte att jag vill komma med några "pekpinnar" på vilket fik man ska, respektive inte ska, besöka p.g.a. olika anledningar. Personligen är jag av åsikten att jag stannar till där jag tycker det ser mysigt ut och när kaffetörsten pockar på uppmärksamhet. Om det sen blir vid Flygrakan elle Sjöbo kaffestuga (jag har sommarhus i Sjöbo) eller om jag väljer Mossbylund eller Frostavallen har ingen betydelse. Är underlaget osäkert får jag framföra mitt fordon desto försiktigare. Tycker omgivningen och framförallt sällskapet är viktigare.

Dessutom är jag trots allt ute för att köra hoj. En fika är som en bär- eller svampplockarrunda; ibland får man korgen full och ibland inte. Nya tips är alltid välkomna men upplevelsen blir ju subjektiv, eller hur?

SKPA
2009-09-26, 15:57
– ah, är du inte lite långt från ämnet nu? Enbart tjäbbel gagnar inte ett forum.
Jag och andra på forumet är säkert totalt ointresserade av om du personligen vill fika eller ej, och är du inte intreserad av att köra och fika så förstår jag inte varför du över huvudtaget gör inlägg i denna tråd.
Tråden handlar inte om dig och ditt leverne och vad du är intresserad av om du nu mot förmodan inte förstått det själv. Den handlar inte heller om att märka ord för att någon råkat kasta om ett par bokstäver i ett ord.
Så har du inget konkret i ÄMNET att komma med, så avstå hellre än att ta upp plats.

admth
2009-09-26, 17:04
Ojdå... Mitt inlägg tog tydligen skruv. Du väljer att totalt missuppfatta min åsikt, men jag gör ändå som du säger; att inte ta upp mer plats och jag avstår också från vidare kommentarer.

-ah
2009-09-26, 21:48
– ah, är du inte lite långt från ämnet nu? Enbart tjäbbel gagnar inte ett forum.
Jag och andra på forumet är säkert totalt ointresserade av om du personligen vill fika eller ej, och är du inte intreserad av att köra och fika så förstår jag inte varför du över huvudtaget gör inlägg i denna tråd.
Tråden handlar inte om dig och ditt leverne och vad du är intresserad av om du nu mot förmodan inte förstått det själv. Den handlar inte heller om att märka ord för att någon råkat kasta om ett par bokstäver i ett ord.
Så har du inget konkret i ÄMNET att komma med, så avstå hellre än att ta upp plats.

Ack ack.
Å ändå ar du fått inte mindre än 2 bra tips. ;)

admth
2009-09-26, 22:11
Ack ack.
Å ändå ar du fått inte mindre än 2 bra tips. ;)

Jag bockar och bugar.

Roine
2009-09-27, 08:57

Då börjar man undra om du egentligen tycker att det är så roligt ?

För mig veterligen så är det en gräsplan uppe i Löddeköpinge på tisdagarna med närmare 1000 bilar och hojar, grus/gräs uppe i Tydingesjön på torsdagarna ( om du inte kommer redan 16.00 då där kan finnas plats kvar på den asfalterade infarten)med uppemot 6-700 hojar.
Gemensamt för dem alla verkar ju vara att umgås och att ha trevligt precis som på Sjöborakan. Hade de upplevt att det skulle vara så stort problem som du tycker det är så hade de nog inte kört dit heller.

Låter lite som det inlägget om Sjöborakan som var här på forumet innan om att de skulle förbjuda de som stuntade på vägen utanför, undrar hur många som hade kört dit då?

SKPA
2009-09-27, 09:57
Ojdå... Mitt inlägg tog tydligen skruv. Du väljer att totalt missuppfatta min åsikt, men jag gör ändå som du säger; att inte ta upp mer plats och jag avstår också från vidare kommentarer.

admth – Ursäkta min otydlighet, inlägget var inte riktat mot dig, vilken det berör borde väl vara uppenbart.

Och till dig Roine skall jag också försöka vara tydligare så du förstår.
Min tråd handlar varken om gemenskap, kamratskap, Tydinge, Löddeköpinge eller att jag har någon tanke på att förbjuda bakhjulskörandet på Sjöborakan –du har totalt missuppfattat trådens andemening.

Men du tror väl ändå inte att mc-folket träffas i Sjöbo för att se på några få utvecklingsstörda fånar som sätter andras liv på spel – du är helt snett på det. Till råga på allt kan ju 80% av de här töffarna knappt köra på två hjul.

Tanken med min tråd var att om man som företagare har haft turen (för det är inget annat än tur) att få flera hundra kunder varje onsdagskväll, kanske man skulle kunna visa någon liten ynka motprestation mot sina kunder eftersom det är ens levebröd.
Att jämföra Lödde och Tydinge med Sjöbo är ju bara löjligt, de håller en klass som är ljusår före Sjöbo.

Att ha en parkering värd namnet är väl det minsta man kan begära som motprestation. Det finns väl knappast en grusplan till som är så misserabel som Sjöborakans. Men ditt förslag Roine, om gräs hade i alla fall varit betydligt bättre än stor makadam.

Eftersom det tydligen är svårt att göra sig förstådd på det här forumet, finns det ju ingen mening med att diskutera olika ämnen eftersom svaren och kommentarerna handlar om allt annat trams än om vad tråden skulle handla om.

Så ha det bra i rök & damm, vi hörs inte mer.

Ove 60+
2009-09-29, 12:23
Eftersom det tydligen är svårt att göra sig förstådd på det här forumet, finns det ju ingen mening med att diskutera olika ämnen eftersom svaren och kommentarerna handlar om allt annat trams än om vad tråden skulle handla om.

Så ha det bra i rök & damm, vi hörs inte mer.

:confused: Tycker man till på vilket forum som helst så får man reaktioner, vilket du själv efterlyste i ett inlägg tidigt på den här tråden, men när folk börjar diskutera blir du sur. Varför? :confused:

Kom gärna igen men var inte snarstucken. Det får man inte vara om man har åsikter. ;)

tersan
2009-09-29, 16:58
Tanken med min tråd var att om man som företagare har haft turen (för det är inget annat än tur) att få flera hundra kunder varje onsdagskväll, kanske man skulle kunna visa någon liten ynka motprestation mot sina kunder eftersom det är ens levebröd.

Låter väl rimligt i och för sig, men vet vi nåt om vilka planer ägarna till nämnda ställe har? Eller det ekonomiska utrymmet för investeringar?

Sen ligger det väl nåt i -ah:s inlägg att man alltid kan rösta med fötterna... fast stället är ju bevisligen fullt med folk redan idag.

Agile
2009-09-29, 18:47

Haha..

Ironin är total!

Vaknat på fel sida?

TKH
2009-10-01, 13:36
Jag kom aldrig till Sjöborakan eller något annat ställe med fik för den delen i sommar.:(
Hittade dock en film på SH-forumet där det lektes mycket med hojarna och som sades vara från Sjöborakan.:)
Kan tänka mig att många åker dit för att bli underhållna, dels av denna lek och dels av kamrater och kanske även av att se så många hojar på en och samma gång.
Jag hade inte brytt mig så mycket om underlaget, har alltid med en stödskiva.
Tycker man det är dyrt så ta med eget fika, då blir det riktigt gott o billigt.

Sad Glad
2009-10-21, 12:04
Jag tycker inte att det är särskilt dyrt på flygrakans café och jag störs absolut inte av att det är en grusparkering och då har jag ändå ett muppigt stöd som gärna gräver ner sig, dock inte där. Stället funkar för mig! :)

ullatobbe
2009-12-01, 22:05
Håller med om att det inte är så kul att parkera på Flygrakans café. De borde kosta på ett bättre underlag. Ett annat bra fik är kiosken i Glemmingebro. Två dtora gjutna plattforar att ställa cyklarna på och han som har kiosken har själv kört bl.a Norton och pratar gärna MC / Yamalappen