handdator

Visa fullständig version : Handledar koll - Någon hjälpsam i Växjö?

Yamaha1991
2009-09-17, 17:29
Tjenare! :)

Nu är det såhär att jag till våren ska börja övningsköra för att ta A-begränsat kort!

Dock har jag ett litet dilemma, ingen i släkten har mc kort. Eller jo, farbrodern har men fick för ett bra tag sen sälja av hojen pga en för skraj fru och han bor även 20 mil bort. :eek:

Så jag tänkte bara kolla om det finns någon hjälpsam person i växjö som skulle kunna tänka sig att åta sig denna uppgift.

Kommer väll att köra 3-4 gånger per månad +/-.

Anledningen till att jag frågar detta 7 (?) månader i förväg är för att jag ska köpa hoj nu till vintern eftersom de är så pass mycket billigare, och detta påverkar ju såklart mitt beslut en hel del för om jag inte finner någon handledare kommer det bli riktigt tight med lektioner på körskolan. Hade väll tänkt köra 5-6 lektioner på körskola och resten privat, har inte direkt bråttom med att få det överstökat.

Så om det är någon som är lite intresserad av detta så kan ni väll höra av er!

Förövrigt så heter jag Alex och är 18 år, går 2a året på gymnasiet - med inriktning mot räddningstjänst.

Ha en trevlig fortsatt kväll!

Ballhead
2009-09-17, 18:32
Synd att du bor så långt bort.
Men skriv på www.sporthoj.com också. Och skriv inte att du vill betala, det är svart jobb. Gör upp med din handledare istället.
Lycka till med lappen.

Yamaha1991
2009-09-17, 18:34
Synd att du bor så långt bort.
Men skriv på www.sporthoj.com också. Och skriv inte att du vill betala, det är svart jobb. Gör upp med din handledare istället.
Lycka till med lappen.

Har en tråd där med, de sa åt mig att skriva en här också.

Haha ja de kanske du har rätt i, inte tänkt på det! Får la edita då:D

AndersX
2009-09-24, 15:22
...........Men skriv på www.sporthoj.com också. Och skriv inte att du vill betala, det är svartjobb. ......

Lycka till med lappen.

Det är inte svartjobb bara för att man betalar privat, svartjobb blir det om handledaren inte tar upp inkomsten i sin deklaration.

Ballhead
2009-09-24, 16:03
Det är inte svartjobb bara för att man betalar privat, svartjobb blir det om handledaren inte tar upp inkomsten i sin deklaration.

Och det gör nog dom flesta handledare. Även betalar sociala avgifter?
Jag antar att dom flesta handledare som får betalt, inte deklarerar den inkomsten. Men det är ju bara min personliga åsikt.
Själv så nöjer jag mig med ett tack (sedan är det nog tomten som tankat hojen på natten).

AndersX
2009-09-24, 20:55
Och det gör nog dom flesta handledare. Även betalar sociala avgifter?...........

Det har jag ingen aning om, men du kan inte påstå att det är svartjobb bara för att man vill betala för en tjänst.
Svartjobb är det när skatter, moms, mm inte betalas.

puttepj
2009-09-25, 08:26
Det har jag ingen aning om, men du kan inte påstå att det är svartjobb bara för att man vill betala för en tjänst.
Svartjobb är det när skatter, moms, mm inte betalas.

Det är absolut inte fel att betala privat.
Samvetet styr väl det mesta men rent regelmässigt behöver ingen ta upp under 1.000 per år

Mellan 1000 och 9999 skall den som betalar lämna kontrolluppgift till skattemyndigheten men den som tagit emot betalningen förväntas själv betala skatt och avgifter (men får räkna bort sina merkostnader, vilket är avsevärda gällande en MC, eller hur?)

Över 10k blir det trickigare eftersom du då betraktas som arbetsgivare. Du betalar skatter och avgifter och förväntas göra avdrag för dina kostnader.

Men en rimligt ersättning som täcker handledarens utgifter bör över huvud taget inte ställa till något problem, ens legalt :-)

Nu var nog inte just betalningen det stora problemet, här utan att hitta någon som kan vara handledare. Sunt tänk, tycker jag. Borde kunna ge ytterligare lite bredd och sänka kostnaderna för trafikskola...

/putte