handdator

Visa fullständig version : SMC Blekinge 2010. Vad vill ni göra ?

Mr_Hayabusa
2009-09-09, 11:13
Hej & välkomna till räkenskapsåret 2010 som här med har börjat.

Vi har en förhoppning att så många som möjligt finner denna
fina funktion som heter FORUM, där ni kan skriva vad ni tycker & tänker.

Våra funderingar på vad vi ska göra nästa år är en bra sak att
prata om här.

Jag vet att Jörgen Wall & Magnus Vigerlöf arbetar hårt för en
vidareutveckling av BKK på Blandat underlag vilket är en
helt underbart nyttig & trevlig kurs.
Vi har haft några tillfällen & provat på det.
Det finns foto i vårat fotoalbum på en utav dessa kurs provs dagar.

-Vad vill ni som medlemmar göra i vinter & nästkommande år ?

//Mats Mattiasson SMC Blekinge Webbmaster.

Wallfärder
2009-09-14, 09:14
Ja, vad vill NI att VI ska arbeta med under detta året?
Grundkurser? BKK? Storbana? Grus? Meckar/Servicekurs?

Just nu jobbar i varje fall jag och Wigge med att få ihop gruskurser i olika nivåer, allt från första gångs grus till lite teknik och kanske även lite blöta offroad turer. Något för ALLA motorcyklister OAVSETT motorcykel. Vi får se vad det mynnar ut i.

Martilius
2009-09-14, 18:25
Hej!
Jag har gjort både BKK kurs på knutstorp samt körning på Lockarps gokartbana båda utbildningarna var mycket givande. Jag skulle uppskatta samma eller liknande utbildningar även nästa år. Vad jag också skulle önska är en mekarkurs, lära sig lite enklare reperationer olje filterbyte mm. Bra att Ni frågar på forumet.

Tack på förhand

Anders Wiklander:)

Wallfärder
2009-09-16, 14:16
Hej!
Jag har gjort både BKK kurs på knutstorp samt körning på Lockarps gokartbana båda utbildningarna var mycket givande. Jag skulle uppskatta samma eller liknande utbildningar även nästa år. Vad jag också skulle önska är en mekarkurs, lära sig lite enklare reperationer olje filterbyte mm. Bra att Ni frågar på forumet.

Tack på förhand

Anders Wiklander:)

Lyfter frågan på mekarkurs på nästa styrelsemöte. Kan vi fixa lokal och någon som är kunnig/villig att hålla i det så finns det hopp.

wigge
2009-09-16, 23:08
Lyfter frågan på mekarkurs på nästa styrelsemöte. Kan vi fixa lokal och någon som är kunnig/villig att hålla i det så finns det hopp.

Jag har för mig att någon/några av de lokala klubbarna har ordnat just mekkvällar tidigare.

För de enklare jobben så ser jag inte att det är någon direkt speciell kunskap som behövs och ett vanligt garage räcker långt. Dvs, har någon gjort en sak förut så finns det alla möjligheter att vederbörande att vara en del i att detta kan bli verklighet.

Själv behöver jag byta drivpaket, olja+filter, justera ventiler, samt fixa tre bucklor i tanken. De två första har jag inga betänkligheter att göra själv (trots att jag inte gjort det förut), de andra hade det varit trevligt med lite hjälp dock..

Så frågan är då vilken roll SMC ska ha i denna typ av aktiviteter (om vi nu inte överlåter detta på de lokala klubbarna). Bidrag för slitage om ett privat garage utnyttjas? Som organisation bakom de personer som vill driva detta i kontakt med ev lokala företag? Det finns många möjligheter, så kom gärna med förslag hur vi skulle kunna genomföra detta.

/Magnus

Wallfärder
2009-09-17, 08:30
Jag har för mig att någon/några av de lokala klubbarna har ordnat just mekkvällar tidigare.

För de enklare jobben så ser jag inte att det är någon direkt speciell kunskap som behövs och ett vanligt garage räcker långt. Dvs, har någon gjort en sak förut så finns det alla möjligheter att vederbörande att vara en del i att detta kan bli verklighet.

Själv behöver jag byta drivpaket, olja+filter, justera ventiler, samt fixa tre bucklor i tanken. De två första har jag inga betänkligheter att göra själv (trots att jag inte gjort det förut), de andra hade det varit trevligt med lite hjälp dock..

Så frågan är då vilken roll SMC ska ha i denna typ av aktiviteter (om vi nu inte överlåter detta på de lokala klubbarna). Bidrag för slitage om ett privat garage utnyttjas? Som organisation bakom de personer som vill driva detta i kontakt med ev lokala företag? Det finns många möjligheter, så kom gärna med förslag hur vi skulle kunna genomföra detta.

/Magnus

Låter som en utmärkt idé att låta lokala klubbar ordna detta, under förutsättning att icke klubbanslutna SMC:are kan delta.

Martilius
2009-09-17, 18:42
Låter som en utmärkt idé att låta lokala klubbar ordna detta, under förutsättning att icke klubbanslutna SMC:are kan delta.

Jag deltog på en avrostning/utbildning i Ronneby i våras då var vi på Bilprovningen i Ronneby, skulle detta kunna vara ett tänkbart alternativ. Vet dock inte vem som lånade ut lokalen eller vem som fixade det hela , bara ett litet förslag.

Anders W :-)

Mr_Hayabusa
2009-09-18, 10:50
Jag tror tanken är att vi kommer att hålla till där nästkommande år igen.
Det föll väl ut & vi samarbetade med Svenskbilprovning där.
Jag & min personliga åsikt är att det är ett mycket bra alternativ.

Vi har pratat lite om meka kurs i vinter ,men ännu så länge är det i förstadiet
till en diskussion.

Det blir så fall en enklare kurs där man lär ut sådan saker som att byta lite olja och övriga vätskor. Hur man kollar bromsar med mera. sådan saker som man bör göra mellan service av säkerhets skäl.

Vi kommer att åter komma ang. meka kurs under hösten då det är både trevligt
& nyttigt att hålla kolla på sin motorcykel.

// Mats M Webbmaster SMC BLEKINGE

H-son
2009-09-22, 21:35
Tidigare så har SMC Blekinge kört länsrundor, med fokus på att köra lite trevliga vägar och sedan så ha en träffpunkt där något händer, tipsrunda, frågesport, grillning eller liknande.

Är detta något som våra medlemmar tycker vi ska ta upp igen?

En hybrid skulle kunna fungera också, vi kör en trevlig runda med passagerare, och längs vägen lägger in moment av bromsteknik och risk tänkande på ett givetvis kontrollerat och säkert sätt... Lunch ingår, och i allmänhet en trevlig runda med lite avbrott för praktiska övningar...

Tyck till styrelsen och instruktörerna är här för att jobba för er!!

/Kennet, ledamot i styrelsen

Wallfärder
2009-09-25, 17:35
Skulle det vara intressant att sätta ihop ett seminarie med intressanta SMC/MC-ämnen och någon intressant personlighet från MC-världen som gästföreläsare?
Själv tyckte jag det var oerhört intressant att lyssna på Fredrik Persson http://blogg.expressen.se/101dagar/ när han föreläste om sin resa på BMW i Kalmar för ett par år sedan.

Martilius
2009-09-29, 11:44
:)
Tidigare så har SMC Blekinge kört länsrundor, med fokus på att köra lite trevliga vägar och sedan så ha en träffpunkt där något händer, tipsrunda, frågesport, grillning eller liknande.

Är detta något som våra medlemmar tycker vi ska ta upp igen?

En hybrid skulle kunna fungera också, vi kör en trevlig runda med passagerare, och längs vägen lägger in moment av bromsteknik och risk tänkande på ett givetvis kontrollerat och säkert sätt... Lunch ingår, och i allmänhet en trevlig runda med lite avbrott för praktiska övningar...

Tyck till styrelsen och instruktörerna är här för att jobba för er!!

/Kennet, ledamot i styrelsen

Hej!
Detta var ett bra förslag, nya rundor med lite utbildning och sällskap.
//Anders :-)

zettan
2009-12-03, 10:40
Sporthojskurs på Anderstorp (hela banan!).
Den som var 2008 år (tror jag) fick ju grymt positiv respons.

Bra initiativ med önskeforum. Hoppas det inte är försent.

Länsrunda låter trevligt. Man kanske kan göra så att personer från olika delar av Blekinge tar hand om "sitt" område och visar bra vägar och fika/matstopp.

Wallfärder
2009-12-20, 15:36

Länsrunda låter trevligt. Man kanske kan göra så att personer från olika delar av Blekinge tar hand om "sitt" område och visar bra vägar och fika/matstopp.

Efter många telefonsamtal som aldrig besvarades från bokningsansvarig på Anderstorp, så enades styrelsen om Knutstorp för 2010 års BKK på storbana.
Se mer om detta evenemang på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5766

zettan
2009-12-21, 19:03
Efter många telefonsamtal som aldrig besvarades från bokningsansvarig på Anderstorp, så enades styrelsen om Knutstorp för 2010 års BKK på storbana.
Se mer om detta evenemang på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5766

Kanon!

När är detta bokningsbart???
Har iofs fått förfrågan om instr. men jag tror inte jag kan åka med till Stockholm på den andra träffen.

A_C_E
2010-01-31, 20:39

Hej
som Ordis i Blekinge och som Träningsledare på Anderstorp och Knutstorp,
och vi jobbar i motvind tex Emmaboda har tyvärr miljökämparna redan segrat.
vi bedrev vår grundutbildning där under några år
Emmaboda skall vara buller fritt varannan helg, därutöver är det tillåtet att ha utb typ Risk 2 för bil-körkortet på vardagar 9-15
vad gäller motor evenamang typ våra Grundkurser så fick ägaren starkt reduserat antal dagar och
ägaren prioriterar sina egna evenemang ex. "En dag på Strippen"

Samma sak är just nu på gång för Anderstorp, begränsat antalet buller dagar

Bara att gå in och stödja racingen på http://upprop.nu/ZHNC!

ett antal villaområde som byggts flera decenier efter att Anderstorp byggdes
har mycket att säga till om .... de borde inte ens ha byggts så nära Anderstorp.

vad gäller Anderstorp som utbildsningsbana har den tyvärr lite mot sig..
Jag håller självklart med att de är jättekul att köra på,
men de extremt bankade kurvurna och höga hastigheterna
finns inte i vår normala trafikmijö, möjligen som träning inför sommarens semestertripp på Autobahn.
Banans längd gör att det behövs minst 20 min pass på våra utbildingsdagar,
med max 3 utbildningsgrupper per dag vilket reducerar antalet deltagare.

Det tar lång tid att komma tillbaka till samma kurva, 4Km lång och rätta till misstaget...

Banan finns tillgänglig via flera andra aktörer SydskånesEMSE mfl.
men då gäller inte din försäkring vi har ett krav att våra utbildningar är
skall vara trafiksäkerhets befrämjande.

De är troligt att vi SMC Blekinga anordnar BKK på Anderstorp igen.
men då det finns fler detaljer som styr Pris och lediga helgdagar:

* många aktörer tävling träning både Bil och MC slåss om helgerna
* aktörer som är villiga till att betala ett väldigt högt pris i banhyra
* antalet uthyrningsdagar minskar pga buller restriktioner.
så förstår ni att vi som idéell organissation kommer sist i kön
både vad gäller Anderstorp och Emmaboda.......

Anders

zettan
2010-02-03, 18:34
vad gäller Anderstorp som utbildsningsbana har den tyvärr lite mot sig..

Det tar lång tid att komma tillbaka till samma kurva, 4Km lång och rätta till misstaget...

Anders

Det beror på hur snabbt man kör ;)...

Ser fram emot 14 juni. När kommer mer info?

Wallfärder
2010-02-03, 22:41
Det beror på hur snabbt man kör ;)...

Ser fram emot 14 juni. När kommer mer info?

Bokningen till Knutstorp är öppen :)

Customizers.Fredde
2010-06-09, 11:46
jag tycker definitivt att en mekar-kurs skulle vara väldigt intressant, inte minst med avseende på projektet jag och en god vän till mig har har, mot allt bättre vetande, engagerat oss i.