handdator

Visa fullständig version : Järfällatestet 30/8-09

Yasha
2009-08-30, 21:39
Jag vill bara säga tack!

Tack för att ni alla kom och gjorde det så himla bra ikväll!

För att ni skötte allt snyggt och prydligt och för att ni hade överseende med en del brister i organisationen.

Det här var ju en ny plats för oss alla och med resultatet från kvällen kan iaf inte banägarna klaga på något, som jag ser det.

Och jag njöt i depån, jag fick ju till och med använda svartflagg lite. :p

Vi har ganska hårda ljudkrav på oss på Järfällabanan och med de korta avstånd som blir på en gokartbana kommer man snabbt upp i varv och ljudnivå när man inte växlar så mycket. Vi löser det vartefter, men jag hoppas ni fattar. Svarta flaggan är det enda sättet vi kan få kontakt med er därute, om jag inte ska ta fram långpiskan. :D

Så, nu ska vi sammanställa era utvärderingar, prata med banägarna och se över budget och resurstillgång och så återkommer vi med besked framöver.

Ni får gärna fylla på med era åsikter här i tråden så klart, både deltagare, åskådare, funktionärer och instruktörer.

Tack igen,

Veronica (eder depåchef för kvällen)

Lantis
2009-08-31, 06:30
Tack själva! Mycket rolig kväll även om mina glasögon immade igen under sista passet så jag fick bryta :(

Klart annorlunda mot Rörken tycker jag, där det var knixigt var det in i h-te knixigt, som den tvära vänstern på Tuvängen fast 3 på raken... medans kurvan in i målrakan och speciellt den efter var riktigt snabba!

Hoppas det blir körningar där 2010. Om jag fattade saken rätt så är det just söndagar 18 - 21 som är aktuellt och det skulle funka kanon för mig iaf :D

Yasha
2009-08-31, 07:20
Tack själva! Mycket rolig kväll även om mina glasögon immade igen under sista passet så jag fick bryta :(

...
Hoppas det blir körningar där 2010. Om jag fattade saken rätt så är det just söndagar 18 - 21 som är aktuellt och det skulle funka kanon för mig iaf :D
Jepp, om det blir av är det söndagar 18-21 som gäller!

Det känns positivt nu, både instruktörer och deltagare verkar nöjda, men det är fler saker som ska klaffa så nu håller vi tummarna.

Det var lite väl mörkt därute under de två sista passen (när gul och grön körde). :eek:

Sb.
2009-08-31, 10:55
Ni får gärna fylla på med era åsikter här i tråden så klart, både deltagare, åskådare, funktionärer och instruktörer.

Hej!

Kom på en sak såhär i efterhand. Det var kanske lite väl trångt vid line up.
Såg redan när jag kom en hoj som välte mot hojen som stod i kön bredvid och vi fick knöka in oss mellan hojar och en parkerad minibuss (som iof flyttade sig sedan). Det behövs bara ett litet litet misstag från någon och det kan bli väldigt dyrt och tråkigt när det är trångt.

Kanske inte går att göra något åt då ytan är begränsad men tål att tänkas på om det går att ställa upp på annat sätt.

/Sara

Yasha
2009-08-31, 11:54
Hej!

Såg redan när jag kom en hoj som välte mot hojen som stod i kön bredvid och vi fick knöka in oss mellan hojar och en parkerad minibuss (som iof flyttade sig sedan). Det behövs bara ett litet litet misstag från någon och det kan bli väldigt dyrt och tråkigt när det är trångt.

Kanske inte går att göra något åt då ytan är begränsad men tål att tänkas på om det går att ställa upp på annat sätt.

/Sara
Jepp, vi får ge er lite mer utrymme. Igår visste vi inte riktigt hur mycket plats vi vågade ta i depån, men vi ska ta mer plats så klart, så att ingen ska behöva känna sig osäker.

Besiktningen kommer också att ske på annan plats, mer likt Rörken.

Samma sak när det gäller parkeringen utanför, en tredjedel av parkeringen var helt tom, men alla skulle naturligtvis tränga in sig mellan bilar och bussar, det styr vi också upp se'n.

Taz
2009-08-31, 11:54
Hej!

/Sara

Mycket bra påpekat. Det dryftades även igår och LajmOve kom med förslaget att man skulle kunna ha bara två rader hojar i depån, de andra två raderna skulle kunna klämmas in mellan depå och fastlane, där fanns ett outnyttjat utrymme. Hur det än blir, så kommer det bli bra. Det finns ju lite tid att tänka över det hela.

//D

Bo Westermark
2009-08-31, 20:00
Jepp, om det blir av är det söndagar 18-21 som gäller!

Det känns positivt nu, både instruktörer och deltagare verkar nöjda, men det är fler saker som ska klaffa så nu håller vi tummarna.

Det var lite väl mörkt därute under de två sista passen (när gul och grön körde). :eek:

SMC Uppsala/ "Järfällafixarna!"
Det gjorde Ni bra, tom dj---ligt bra! Ovanligt lite "småfix" att rätta till.

Visst var det mörkt sista passet. Men då kom "rytmen" i GRÖNA GRUPPEN.
Kanske dags för mer mörkerkörning, eller oxå börjar vi med ögonbindlar?

För övrigt har jag aldrig haft så mycket instruktörskompetens runt mig som i GRÖNA GRUPPEN!
Tror för övrigt att det "låg" lika högt i alla grupper.

TACK ALLA

Ghost
2009-08-31, 20:32
SMC Uppsala/ "Järfällafixarna!"
Det gjorde Ni bra, tom dj---ligt bra! Ovanligt lite "småfix" att rätta till.

Visst var det mörkt sista passet. Men då kom "rytmen" i GRÖNA GRUPPEN.
Kanske dags för mer mörkerkörning, eller oxå börjar vi med ögonbindlar?

För övrigt har jag aldrig haft så mycket instruktörskompetens runt mig som i GRÖNA GRUPPEN!
Tror för övrigt att det "låg" lika högt i alla grupper.

TACK ALLA
Jaa vad ska man säga? Grön grupp körde sitt snabbaste pass efter att det blivit mörkt!
Dom kanske inte längre såg alla "farliga" saker vid bankanten som i dagsljus svishar förbi?
Kul var det i alla fall att se.
Mest spektakulär var deltagaren på Blackbirden som skrapade centralstödet i en hel del kurvor, med långa stabila gnistregn som resultat. :D

Kan inte annat än att stämma in i tidigare tacktal till alla deltagare, instruktörer och övriga som var där och gjorde det till en riktigt rolig kväll!

TACK!

McGregor
2009-08-31, 22:27
Kan inte annat än att stämma in i tidigare tacktal till alla deltagare, instruktörer och övriga som var där och gjorde det till en riktigt rolig kväll!

TACK!

Ja, jag kan bara hålla med. En fantastisk afton med massor av glada och förväntansfulla deltagare & funktionärer. Håller på med sammanställningen av enkäterna och ska vi gå efter det jag läst hittills, finns det "risk" för fortsättning...

Hela 22st har anmält intresse för att bli instruktör/resurs. Vad är det som händer..?

LucaBrasi
2009-08-31, 22:56
tackar för en riktigt treflig afton, det gjorde ni riktigt bra! var lite tveksam första varven men inser ganska snabbt att banan passar mej ypperligt! den är likasom både knixig och tillfredställer "vrida på lite extra" behovet, guppen i banan påverkade ialla fall min körning obetydligt, däremot blev det lite köbildning ibland i gula gruppen, men efter tredje varvet på alla tre passen löste det sej lite av sej själv, jag upplever att fastlane användes flitigare än på ex rörken(som är min enda referens), bra.

kanon fint arrangemang alla inblandade :)

Andy

Nena
2009-08-31, 22:56
Tack så mycket för igår alla ni som gjorde kvällen möjlig.
Hoppas alla hade lika trevligt som jag hade (trots att jag missade sista mörkerkörningen) ;)

Ses på kommande körningar :D
//En av "gröningarna"

swischmc
2009-09-01, 07:05
Hela 22st har anmält intresse för att bli instruktör/resurs. Vad är det som händer..?

Det gick att kryssa för på utvärderingen! Lite reklam och påtryckningar fungerar alltid. :)

Ang Järfälla så har jag nu landat (var rätt trött efter både Rörken och Järfälla samma dag!) och hunnit tänka till om vad jag tyckte om Järfälla.

Positivt: (utan inbördes ordning)
* Parkeringsmöjligheter
* Ingen grusväg mellan bana och utfart till stora vägen
* Rolig, men knixig bana
* Kiosken med möblemang, möjligheter att sitta ner mellan passen
* Åskådarläkataren - kanonbra!
* Det verkade finnas tryckluft vid banan, alltid positivt
* Banan är mycket närmare för alla i norra Stockholmsområdet. :p (=tungt argument... ;))

Att fundera på:
* Hur man ska presentera den knixiga delen av banan för gröna gruppen och andra nybörjare.
* Inskrivning och kontroll av hoj, var och hur? Det fanns ingen självklar plats för det, tyckte jag.
* Uppställning av hojar i grupper, en lösning är (som skrivits tidigare) att två grupper står i det outnyttjade området mellan fastlane och övriga ytan.
* Flaggvakternas placering, de som stod närmast fastlane kanske skulle ha en placering längre bort på banan?
* Körningar i slutet av augusti, det blev bra mörkt sista passet och nu körde vi bara tre omgångar. Finns det lampor runt banan?

Om banan dessutom ska byggas ut blir det kanonbra, vilken höjdarbana det kommer att bli!! Ser verkligen fram emot nästa säsong, både som deltagare och resurs på Järfälla! :)

Brumme
2009-09-01, 10:09
Detta innebär alltså ett högst angenämt problem till nästa säsong. Teoretiskt så skulle nästa säsongs vecka alltså kunna se ut så här:
Lördag: Tuvängen 08:00
Söndag: Rörken 08:00 och Järfälla 18:00
Måndag: Rörken 18:00

Oj oj oj, många mil blir det och hur skall man hinna ;)

lime
2009-09-01, 11:52
Detta innebär alltså ett högst angenämt problem till nästa säsong. Teoretiskt så skulle nästa säsongs vecka alltså kunna se ut så här:
Lördag: Tuvängen 08:00
Söndag: Rörken 08:00 och Järfälla 18:00
Måndag: Rörken 18:00

Oj oj oj, många mil blir det och hur skall man hinna ;)

Egentligen Yasha som ska svara (och inget är bestämt), men mest logiska är att vi kör Järfälla de veckor som det inte är Tuvängen och Rörkensöndagar de veckor det är Tuvängen.

McGregor
2009-09-01, 12:48
Även om alla är på hugget nu och gärna vill börja planera 2010 så får vi kanske vänta lite... Samordning mellan olika banor är inte helt lätt. Tyvärr finns det andra faktorer än våra egna önskemål som styr. Det kan vara både gokarttävlingar och banägare.

Det är bara på Rörken vi kan bestämma i princip som vi vill.

Sammanställningen av deltagarsynpunkterna är klar och på torsdag kommer Rörken-Järfällagruppen att titta på den. Sen kommer nog ett principbeslut tämligen snart.

Yasha
2009-09-01, 15:45
Suveränt med mer input, många faktorer att ta hänsyn till. Alltid.

Att fundera på:
* Hur man ska presentera den knixiga delen av banan för gröna gruppen och andra nybörjare.
Hur presenterar du en ny väg för dig själv?

* Inskrivning och kontroll av hoj, var och hur? Det fanns ingen självklar plats för det, tyckte jag.

Här har vi lite idéer om hur det ska flyta på bättre, vi lade inte så mycket fokus på det i söndags.

* Uppställning av hojar i grupper, en lösning är (som skrivits tidigare) att två grupper står i det outnyttjade området mellan fastlane och övriga ytan.
* Flaggvakternas placering, de som stod närmast fastlane kanske skulle ha en placering längre bort på banan?
Tål att tänkas på, men det kommer absolut att lösa sig.

* Körningar i slutet av augusti, det blev bra mörkt sista passet och nu körde vi bara tre omgångar. Finns det lampor runt banan?
Det kommer vara tre pass även nästa år, iaf om vi fortsätter med 4 grupper x 15 min. Vi kommer att ta hänsyn till mörkret, men det gick ju bra nu och längre än till och med augusti kan vi ändå inte köra på den här banan vid den här tiden på dygnet. 18-21 på söndagar är ju den tid som står till buds om vi ska köra.

Om banan dessutom ska byggas ut blir det kanonbra, vilken höjdarbana det kommer att bli!! Ser verkligen fram emot nästa säsong, både som deltagare och resurs på Järfälla! :)
Vi kan nog inte räkna med att vi får köra på någon utbyggnad nästa år, så långt framskridet är inte arbetet än.

@ Ove/lime: Jag håller med dig!

/ V.

Bjorn325
2009-09-01, 23:29
Jag kan faktiskt inte komma med någon negativ kritik öht.
Trångt i upplininen? Knöligt med anmälan? köbildning på banan? Mörkt?
Inga konstigheter tycker jag.
Många på plats som ville prova, det är sent på året.
Om det nu blir körningar 2010 så räcker det med att dom blir hälften så bra som det var nu på testet för att det ska rocka stenhårt.

swischmc
2009-09-02, 09:54
...Hur presenterar du en ny väg för dig själv?...
/ V.

Jag tänkte på att just den kurviga sektionen kan bli läskig om man inte är medveten om hur kurvig den är. Fick själv verkligen ta ned farten och fundera på hur 17 jag skulle göra för att ta mig igenom. Jag tror att fler med mig hade problem i den delen och tänkte då på de som aldrig kört banan förut alt. har helt nytt körkort.

I övrigt verkar ni redan ha tänkt på allt jag kunde komma på. Hoppas nu att det blir en fortsättning, jag tror att Järfälla-banan blir ett bra komplement till Rörken och Tuvängen - förhoppningsvis mer som avlastning än som extra tillfälle att köra bana.

Yasha
2009-09-02, 10:31
Jag tänkte på att just den kurviga sektionen kan bli läskig om man inte är medveten om hur kurvig den är. Fick själv verkligen ta ned farten och fundera på hur 17 jag skulle göra för att ta mig igenom. Jag tror att fler med mig hade problem i den delen och tänkte då på de som aldrig kört banan förut alt. har helt nytt körkort.

I övrigt verkar ni redan ha tänkt på allt jag kunde komma på. Hoppas nu att det blir en fortsättning, jag tror att Järfälla-banan blir ett bra komplement till Rörken och Tuvängen - förhoppningsvis mer som avlastning än som extra tillfälle att köra bana.

Det är kanon!

Vad jag menar är bara att det är bättre att ge hojförare verktyg för att tänka ut hur man ska göra och låta dem göra just det du gjorde, ta ner farten och fundera på hur de ska lösa problemet, än att servera en färdig lösning. Detta oavsett om man är ny eller gammal på hoj.

Varför? Jo, för om du blir matad med fara, problem och lösningar så har du ändå inte lärt dig något som du kan ta med dig ut. Vad jag vill är att hjälpa hojförare förstå vikten av framförhållning, beredskap och fantasi när vi kör motorcykel, för att vi ska ha kul samtidigt som vi blir säkrare där ute. På vägen!

Banan vi kör på är ju inte i första hand en bana, det är en avspärrad väg. Det är väl oftast ingen som går ut och talar om för dig hur du ska köra på en ny, fin, kurvig väg du hittar när du är ute och kör?

Det mesta tål att upprepas flera ggr. Tack för dina synpunkter! :)

@nderz
2009-09-08, 21:46
Till slut har jag lyckats få iväg bilderna från min kamera.
Tack Gunsan för att du fotade oss;).

http://www.pixbox.se/alb_show_id1119348_page0.html

Gunsan
2009-09-09, 07:13
Jo jag fotade mer än vad som vart bra... men så är det med en bra fotograf;)
Fotar mycket kastar mycket:rolleyes:

Tack för att du rensade, jag hade nog kunnat göra det också

Kram