handdator

Visa fullständig version : Årets närmaste rakning hittills

adrian_vg
2009-08-25, 17:30
Jaha, så har man då råkat ut för säsongens närmaste rakning hittills. Skakar fortfarande i kroppen medan jag skriver detta...

Situation som följer: Runt kvart i sextiden och kommer ut från baksidan på en mack (OKQ på Kungsgatan i Uppsala för dem som vet) och fortsätter in mot stan för att ansluta till Kungsängsgatan. En bil framför håller lätt inspirerad hastighet och jag är kanske 20-30m bakom i strax under 50.

I ögonvrån ser jag en turkos Hyundai Atos sticka ut fronten från parkeringen på ett av företagen på vänster sida, och blir därmed varse om den i god tid. Ser Atosen vänta in bilen framför och släppa fram den. Jag håller nu en knapp nålsbredd över 50, helt i sin ordning. Eftersom jag vet att bilister är drullar flyttar jag högerhanden till bromsgreppet och ser hur Atosen kör fram en halvmeter och stannar igen, han ser att jag är, om inte tätt bakom den andra bilen som han precis släppt fram, så bra nära, allt är ok tänker jag och lämnar Atosen i ögonvrån.

Vad händer då tror ni? Jo, snubben glider sakta ut rakt framför mig...! Bromsberedskap hade jag redan, klämmer mjukt men kraftfullt och gör en älgsväng med lätt skrikande bakdäck. Marginal? Kanske en halvmeter på sin höjd.

Tack SMC för denna övning på avrostningen i våras!!

Tack också för BKK-övningarna om och med användningen av blicken och det perifera seendet. De där 800kronorna jag har lagt ner i år på BKK-övningar har absolut betalat sig!

Blev iaf så paff att det stod helt stilla huvet'. En bit fram var det iaf rött ljus där Atosen stannade och där körde jag fram till mannen och skällde tvärs genom rutan; "Hur FAAAN tänkte du nu??!". Killen i bilen ryggade bakåt och ursäktade sig! Han var otroligt ledsen och bad om ursäkt, men han hade inte sett mig... Nähä...

Det hann bli grönt och rött igen, och då klev han ut och bad om ursäkt igen (jag var bakom honom i kön vid rödljuset) och ville analysera situationen. Japp, ni läste rätt! Han ville analysera detta, vi är ju trots allt i Uppsala, akademikerhuvudstaden i Sverige! Visste inte om jag skulle skratta, gråta eller bara ge honom fingret; han såg så patetisk ut i sin propra matchande turkosa pikéskjorta och sandaler med strumpor på... Finns ju inget att analysera, han såg mig men registrerade inte, precis som alla andra bilister jag råkat ut för hittills i år...

Först efteråt, efter några minuter och nån kilometer bort, började det skaka i kroppen av adrenalin... Jag lever iaf och kan skriva detta...

Snälla SMC, kan ni försöka skrapa fram pengar till en Se oss-kampanj nästa år? Jag vet inte hur mycket det hjälper, men nåt måste göras! Det känns inte som att bättre utbildning av motorcyklisterna hjälper i såna här situationer...

Smedis
2009-08-25, 17:47
Snälla SMC, kan ni försöka skrapa fram pengar till en Se oss-kampanj nästa år? Jag vet inte hur mycket det hjälper, men nåt måste göras! Det känns inte som att bättre utbildning av motorcyklisterna hjälper i såna här situationer...

Bra att det gick bra, första frågan jag tänker på dock:
Hade du reflexväst?
Om inte är det ett ganska enkelt och billigt första steg.

adrian_vg
2009-08-25, 17:57
Bra att det gick bra, första frågan jag tänker på dock:
Hade du reflexväst?
Om inte är det ett ganska enkelt och billigt första steg.

Jag har prövat under sommarsäsongen med och utan reflexväst. Ingen skillnad. Bilisterna ser mig, men registrerar inte och kör ut framför mig ändå. Det är inte första gången detta händer, men detta var den i särklass "närmaste" händelsen hittills i år.

På vinterkörningen har jag alltid reflexväst på oavsett, man syns mycket bättre i mörker med breda reflexränder om överkroppen.

Sa jag att jag tutade strax efter inbromsningen i säkert tio sekunder vid hans bakdörr? Snubben märkte inte det heller... :cool:

gundj
2009-08-25, 19:20
Jag har prövat under sommarsäsongen med och utan reflexväst. Ingen skillnad. Bilistera ser mig, men registrerar inte och kör ut framför mig ändå. Det är inte första gången detta händer, men detta var den i särklass "närmaste" händelsen hittills i år.

På vinterkörningen har jag alltid reflexväst på oavsett, man syns mycket bättre i mörker med breda reflexränder om överkroppen.

Sa jag att jag tutade strax efter inbromsningen i säkert tio sekunder vid hans bakdörr? Snubben märkte inte det heller... :cool:

Vid sådana händelser ska bilisten ha en omgång stryk eller om man inte får tag i honom så sparkar man in dörren eller sliter bort en spegel.
Det sprider sig snart att man råkar illa ut om man inte ser en Mc och vi får en betydligt säkrare miljö.

adrian_vg
2009-08-25, 21:03
Vid sådana händelser ska bilisten ha en omgång stryk eller om man inte får tag i honom så sparkar man in dörren eller sliter bort en spegel.
Det sprider sig snart att man råkar illa ut om man inte ser en Mc och vi får en betydligt säkrare miljö.

Möjligen, nöjde mig dock med att skälla ut mannen ifråga. Jag intimiderar en bilist i taget, utan våld. Världen är snart mitt ostron. ;)

Jåke
2009-08-25, 21:12
Grattis! Jag vet ungefär var du var nånstans... Bra räddat, sånt där händer ju då och då så jag tar alltid ut höjd så fort jag ser nån bil komma från sidan. Nästan så de kan svänga ut bredvid mig... det blir lite slalom men det spelar ju ingen roll, och jag slipper oftast bromsa utan har lagom fart för att bara ta med mig spegeln :D

Tyvärr har du ju rätt, att vidareutbilda motorcyklisterna hjälper bara en liten bit. Det är ju inte där det sitter. Men kan du tänka dig, Vägverket påstår ofta att det inte GÅR att utbilda/vidareutbilda bilisterna så därför måste vi...

adrian_vg
2009-08-25, 21:38
Grattis! Jag vet ungefär var du var nånstans... Bra räddat, sånt där händer ju då och då så jag tar alltid ut höjd så fort jag ser nån bil komma från sidan. Nästan så de kan svänga ut bredvid mig... det blir lite slalom men det spelar ju ingen roll, och jag slipper oftast bromsa utan har lagom fart för att bara ta med mig spegeln :D

Tack. :o Med knät eller armbågen? Kan tänka mig att bilisten ser sig om bättre nästa gång. :D

Tyvärr har du ju rätt, att vidareutbilda motorcyklisterna hjälper bara en liten bit. Det är ju inte där det sitter. Men kan du tänka dig, Vägverket påstår ofta att det inte GÅR att utbilda/vidareutbilda bilisterna så därför måste vi...

Dessvärre har du nog rätt också. Som jag skrev i nån annan tråd här på forumet, den politiker som föreslår bättre utbildning för bilister och/eller återkommande uppkörningar för desamma lär väl begå politiskt självmord.

Körkort är fortfarande inte en mänsklig rättighet, som en del tycks tro. De motorcyklister jag känner har en ganska ansvarsfull inställning till motorcykling (fast hornen ibland växer ut) och ägnar sig åt fortbildning frivilligt och för egna pengar. Visa mig en bilist som gör detsamma!

Glömde nämna (lustigt hur mycket man trots allt minns trots en smärre chock...), mannen jag skällde ut sa att nåt sånt här aldrig hänt honom tidigare för han har ju kört "en miljon mil"... Jo, tjena... Kvantitet väger aldrig upp kvalitet. Suck...

Ballhead
2009-08-25, 21:41
Då tycker jag du ska byta till Xenonljus. Man syns otroligt bra och det har inte hänt mig att jag kännt det som om jag blivit förväxlad med moped, eller inte synts. Kolla på min hoj nästa gång vi träffas, 35w på halvljuset och 50w på helljuset. det klart bästa stylingen på min hoj.

Jåke
2009-08-25, 22:30
...mannen jag skällde ut sa att nåt sånt här aldrig hänt honom tidigare för han har ju kört "en miljon mil"...
Det man inte ser har ju aldrig hänt, heter det väl... :D

adrian_vg
2009-08-26, 20:30
Då tycker jag du ska byta till Xenonljus. Man syns otroligt bra och det har inte hänt mig att jag kännt det som om jag blivit förväxlad med moped, eller inte synts. Kolla på min hoj nästa gång vi träffas, 35w på halvljuset och 50w på helljuset. det klart bästa stylingen på min hoj.

Idéen är bra, speciellt framåt hösten är det skönt med mer ljus. Men finns det till en åldrad VFR?

Funderar annars på gult ljus. Så vanligt är det inte och kanske, bara kanske, hajjar bildrullarna till och faktiskt ser mig.

Det man inte ser har ju aldrig hänt, heter det väl... :D

I senaste Vi Bilägare skriver en insändare att alla motorcyklister ska ha reflexväst så att man ser dem. Om lösningen var så enkel skulle jag alltid ha reflexväst på mig när jag kör mc...

Avarage
2009-08-27, 07:02
Idéen är bra, speciellt framåt hösten är det skönt med mer ljus. Men finns det till en åldrad VFR?

Skulle tro det eftersom det har med lamptypen att göra (H4). Kolla på http://www.xenonkungen.se/

Funderar annars på gult ljus.

Skit i det! Du försämrar ett riktigt bra ljus, som du har på din hoj, till något där du nästan inte ser et skit. Ljuset är ju inte bara till för att synas utan för att du skall se också!

I senaste Vi Bilägare skriver en insändare att alla motorcyklister ska ha reflexväst så att man ser dem. Om lösningen var så enkel skulle jag alltid ha reflexväst på mig när jag kör mc...

Och på 80-talet pratades det om färgglada skinnställ. Skarpa färger syns naturligtvis bäst om det sedan kommer från en reflexväst eller färgglatt skinnställ/textilställ spelar nog mindre roll.

Vi kan dock nog enas om att svart/mörk grått, grått, mörkblått eller brunt är absolut sämst i alla fall!

Mvh!
// Niklas

Xenon
2009-08-27, 07:46
Kan bara hålla med om att xenonljus är ypperligt vad gäller möjligheten att bli upptäckt i tid och inta tas för moped/cykel.

Märker tydligt att bilisterna ser mig mycket tidigare jämfört med vad som var fallet innan jag hade xenonljus.

Men man kan inte vara helt säker, en vacker dag är nån/något i vägen och då är SMC's kurser guld värda ;)

adrian_vg
2009-08-27, 07:54
Skulle tro det eftersom det har med lamptypen att göra (H4). Kolla på http://www.xenonkungen.se/

Låter ljust(...). Vad säger bilprovningen om det då?

Edit: Från Xenonkungens hemsida: "Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus."

Smedis
2009-08-27, 09:10
Låter ljust(...). Vad säger bilprovningen om det då?

Edit: Från Xenonkungens hemsida: "Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus."

Vet folk som fått ombesiktning av polis på grund av Xenon på sina hojar.

Men sen ska man väl göra vad man kan för att bli upptäkt.
Ett annat lyse kanske inte räckt i ditt fall då det verkar som du var gömd bakom bilen.
Jag brukar ibland stå och köra för att synliggöra mig bättre.
Syns över bilarna på det sättet.
Det är förståss inte lika enkelt på en sportigare hoj som det är på en offroadare där det är ett naturligt färdsätt.

Kan en åtgärd få 1 av 10 att se en som annars inte skulle gjort det är det väl skäl nog att göra åtgärden.
Det kan trots allt vara den personen som man själv missar att förutse...

adrian_vg
2009-08-27, 09:33
Vet folk som fått ombesiktning av polis på grund av Xenon på sina hojar.

Men sen ska man väl göra vad man kan för att bli upptäkt.
Ett annat lyse kanske inte räckt i ditt fall då det verkar som du var gömd bakom bilen.

Hur menar du gömd bakom? Mitt långa tutande vid drullens bakdörr hade inte heller uppmärksammats, så jag misstänker att Atosens förare bara inte hade nån som helst koll på trafiken runt omkring.

Kan en åtgärd få 1 av 10 att se en som annars inte skulle gjort det är det väl skäl nog att göra åtgärden.
Det kan trots allt vara den personen som man själv missar att förutse...

Ska se vad jag kan göra med xenonet.

Smedis
2009-08-27, 09:38
Hur menar du gömd bakom? Mitt långa tutande vid drullens bakdörr hade inte heller uppmärksammats, så jag misstänker att Atosens förare bara inte hade nån som helst koll på trafiken runt omkring.

Ska se vad jag kan göra med xenonet.

Som jag fattar det låg du bakom en bil, vilken Atosen körde ut efter?
Han trodde/såg väl att det inte var nån annan bakom den bilen och körde ut mitt framför dig.

adrian_vg
2009-08-27, 10:21
Som jag fattar det låg du bakom en bil, vilken Atosen körde ut efter?
Han trodde/såg väl att det inte var nån annan bakom den bilen och körde ut mitt framför dig.

Ja, typ 20m bakom.

Ballhead
2009-08-27, 13:56
Du får ha xenonljus på helljuset, jag besiktigade med det. På halvljuset får du endast ha det om det finns automatisk höjdreglering av ljuset (vilket inte många mc har idag). Men jag anser att det syns och hjälper mig så bra i trafiken, så jag tar böterna för det. Det är bus enkelt att montera. Jag kan fixa rabatt på Xenonkungen augusti ut. hör av dig om det är intressant.
sedan kan du kolla på min montering om du vill.

Janne

adrian_vg
2009-08-27, 14:26
Du får ha xenonljus på helljuset, jag besiktigade med det. På halvljuset får du endast ha det om det finns automatisk höjdreglering av ljuset (vilket inte många mc har idag). Men jag anser att det syns och hjälper mig så bra i trafiken, så jag tar böterna för det. Det är bus enkelt att montera. Jag kan fixa rabatt på Xenonkungen augusti ut. hör av dig om det är intressant.
sedan kan du kolla på min montering om du vill.

Janne

Är det svårt att montera om man är halvdant mekkunnig?

Goffen
2009-08-27, 20:42
Xenon är ganska lättmonterat men ballasten kan va lite knepig att gömma då den trots allt tar lite plats. DOCK vill jag poängtera att xenon funkar bäst på klarglasstrålkastare har du "ränder" i glaset minskar effekten markant "är min erfarenehet" det blir som en ljusblå punkt i strålkastaren som förvisso syns rätt bra men ljusbilden blir sämre.

adrian_vg
2009-08-27, 22:03
Xenon är ganska lättmonterat men ballasten kan va lite knepig att gömma då den trots allt tar lite plats. DOCK vill jag poängtera att xenon funkar bäst på klarglasstrålkastare har du "ränder" i glaset minskar effekten markant "är min erfarenehet" det blir som en ljusblå punkt i strålkastaren som förvisso syns rätt bra men ljusbilden blir sämre.

Ränder i glaset är precis vad jag har. Får fundera på detta och hur man ev löser det.

Hansi
2009-08-28, 10:16
Jag har prövat under sommarsäsongen med och utan reflexväst. Ingen skillnad. Bilisterna ser mig, men registrerar inte och kör ut framför mig ändå. Det är inte första gången detta händer, men detta var den i särklass "närmaste" händelsen hittills i år.

Tror det har mycket med hur hjärnan fungerar, den klarar bara av att hantera en bråkdel av all information som den bombarderas med och sorterar därför automatiskt bort sådant som verkar oviktigt/ofarligt.

Den gör även "generaliseringar", t.ex. har den väl förstått hur en DÖRR fungerar så kan man sedan lika enkelt öppna alla dörrar trots att dom har olika färg eller form.

Ute i trafiken finns det därför många fyrhjuliga fordon som styrs av hjärnor som generaliserat tvåhjuliga fordon som små, ofarliga och inte ivägen eftersom dom håller sig till högerkanten. POOF - bortsorterat och du som MC förare är OSYNLIG.

adrian_vg
2009-08-28, 10:24
Tror det har mycket med hur hjärnan fungerar, den klarar bara av att hantera en bråkdel av all information som den bombarderas med och sorterar därför automatiskt bort sådant som verkar oviktigt/ofarligt.

Den gör även "generaliseringar", t.ex. har den väl förstått hur en DÖRR fungerar så kan man sedan lika enkelt öppna alla dörrar trots att dom har olika färg eller form.

Ute i trafiken finns det därför många fyrhjuliga fordon som styrs av hjärnor som generaliserat tvåhjuliga fordon som små, ofarliga och inte ivägen eftersom dom håller sig till högerkanten. POOF - bortsorterat och du som MC förare är OSYNLIG.

Låter rimligt. Köra med fantasi är tydligen inte längre tillämpligt för bilister. :(

Jag var inne på Uppsala Maskin & Verktyg idag på morgonen för att ersätta öronpropparna jag tappade i toan på en Statoilmack under Mälaren runt... Såg en av en slump att de hade varselvästar med dragkedja (http://www.jobman.se/index.php?id=251&backPID=251&productID=122&detail=), och köpte en.

Dessutom, för runt 400kr (västen är EN471-klassad för yrkesbruk) vore det väl fanken om bilisterna inte skulle se en nu! Reflexerna på den är förresten enorma, kommer att funka bra under vintern. Man kommer att se ut som en vägarbetare, men jag är villig att försöka iaf. :)

Smedis
2009-08-28, 10:30
Låter rimligt. Köra med fantasi är tydligen inte längre tillämpligt för bilister. :(

Jag var inne på Uppsala Maskin & Verktyg idag på morgonen för att ersätta öronpropparna jag tappade i toan på en Statoilmack under Mälaren runt... Såg en av en slump att de hade varselvästar med dragkedja (http://www.jobman.se/index.php?id=251&backPID=251&productID=122&detail=), och köpte en.

Dessutom, för runt 400kr (västen är EN471-klassad för yrkesbruk) vore det väl fanken om bilisterna inte skulle se en nu! Reflexerna på den är förresten enorma, kommer att funka bra under vintern. Man kommer att se ut som en vägarbetare, men jag är villig att försöka iaf. :)

:) Klok kille.
Finns reflexvästar som funkar riktigt bra till mc.
Baskrav är dragkedja.
Kardborre eller såna man drar över huvudet är så otympliga att man drar sig för att använda dom.

adrian_vg
2009-08-28, 10:39
Baskrav är dragkedja.
Kardborre eller såna man drar över huvudet är så otympliga att man drar sig för att använda dom.

Tack! :D

Slog till direkt när jag såg att den hade dragkedja. Modellen jag köpte är dock inte helt idealisk då den inte har nån dragsko i nederkant som tex BKK-instruktörsvästarna har (var köps de in från?). Den har iaf en ställbar resårbit i midjan. Får duga så länge.

Estetiken är underordnad för tillfället, få människor är snygga i lysande gul reflexväst... :rolleyes:

Jakten går vidare på den ultimata reflexvästen!

Marie
2009-08-28, 13:26
Swedol har billiga reflexvästar med dragkedja.

Vid vinterkörning i saltslask ser snart reflexvästen ut som f*n ochhamnar ofta i tvättmaskinen. Många tvättar är inte bra för reflexerna och dessutom är det svårt att få västen riktigt ren med tiden. Därför satsar jag på dessa billiga västar och kasserar dem efter ungefär 10 tvättar. Då ser jag oftast hyfsad ut och har alltid en väl synlig reflexväst.

Smedis
2009-08-28, 13:52

Det är riktigt dålig kvalitet på den västen.
Efter nån tvätt är reflexbandet krackelerat och fult. Tappat mycket av sin "lyster".
Finns andra västar som tål att tvättas många, många gånger utan att förstöras.
Men använder man dem i salt kan det kanske vara bra med slit och släng-metoden.
Tror de gick på 40 spänn eller nåt iaf...

adrian_vg
2009-08-28, 13:54

Vid vinterkörning i saltslask ser snart reflexvästen ut som f*n ochhamnar ofta i tvättmaskinen. Många tvättar är inte bra för reflexerna och dessutom är det svårt att få västen riktigt ren med tiden. Därför satsar jag på dessa billiga västar och kasserar dem efter ungefär 10 tvättar. Då ser jag oftast hyfsad ut och har alltid en väl synlig reflexväst.

De billiga reflexvästarna med dragkedja har utgått på Swedol. Åtminstone enl deras webbshop.

adrian_vg
2009-08-28, 15:54
Med min nyinköpta lysande gulfärgade sprillans nya reflexväst åker jag hem från jobbet idag. Kör in i en rondell. Väl inne i rondellen kör en kvinna med barn i bilen ut två meter rakt framför mig. Ställer mig på bromsen och får stopp en halvmeter från hennes dörr. Tutar argt. Ser henne rakt i ögonen, hennes tomma blick säger allt...

Vad mer är rimligt att göra? Vägverket anser att svaret på frågan är att utbilda motorcyklisterna mer.

Känner ni min frustration?

Edit: Synligt nog? Västen jag har på bilden är en standard SMC-instruktörsväst. Min nuvarande väst som jag köpte imorse är betydligt starkare i färgen... Fotografi av Johan Beijer på www.evenmangsfoto.com.
http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/d/14286-1/_MG_3941.jpg

-ah
2009-08-28, 19:24

Kanske inte så tokigt ändå....

Ett Stebel Nautilus horn brukar också kunna väcka de döda.
Att hoppas på en VV-kampanj är väl inte att tro, och att bilskollärare skulle ägna tid att lära ut att det finns oskyddade trafikanter runtom ett annat önsketänkande.

En liten nödhammare i ett snöre på styret, att slå in bilfönster med, kanske, när man är nära nog? En korg med ruttna ägg?

Jo, jag känner igen Adrians frustration!

adrian_vg
2009-08-28, 20:43
Kanske inte så tokigt ändå....

Ett Stebel Nautilus horn brukar också kunna väcka de döda.
Att hoppas på en VV-kampanj är väl inte att tro, och att bilskollärare skulle ägna tid att lära ut att det finns oskyddade trafikanter runtom ett annat önsketänkande.

Har faktiskt funderat på nåt mer kraftfullt. Fruns numera skrotade Saab 99 hade ett bra signalhorn som både lät bra och väldigt högt. Dessvärre glömde jag montera av den innan skrotningen... :mad:

En liten nödhammare i ett snöre på styret, att slå in bilfönster med, kanske, när man är nära nog? En korg med ruttna ägg?

Jo, jag känner igen Adrians frustration!

Min andra säsong efter återfallet våren 2008 går mot sitt slut. Ju mer jag tänker på det, desto mer undrar jag om jag kommer att klara av resten av livet som motorcyklist med bildrullar som de jag råkat ut för bara i år...

Vi kanske ska avsluta denna tråd innan självömkan blir för djup och deprimerande. :o

Marie
2009-08-28, 21:53
Nödhammaren låter som en lysande idé!
Har för mig att jag såg sådana på Lidl häromdan.....

Italienska kompressorhorn (Alpex) har jag på båda de "aktiva" hojarna.

Marie
2009-08-28, 21:58
Min andra säsong efter återfallet våren 2008 går mot sitt slut. Ju mer jag tänker på det, desto mer undrar jag om jag kommer att klara av resten av livet som motorcyklist med bildrullar som de jag råkat ut för bara i år...

Råkar du bara ut för en rejäl bildrulle så är sannolikheten att du kommer att vara motorcyklist resten av livet ganska stor...

Fast då blir inte "resten av livet" så värst länge.... :rolleyes:

jan-olovj
2009-08-28, 22:34
Har faktiskt funderat på nåt mer kraftfullt. Fruns numera skrotade Saab 99 hade ett bra signalhorn som både lät bra och väldigt högt. Dessvärre glömde jag montera av den innan skrotningen... :mad:
:o

http://www.berup.co.nr/
Kolla här.

Monica
2009-08-29, 18:13
Jag har haft starka funderingar på att måla om hojen i blått och vitt och ha oranga reflexer på backspeglarna.... det har nog viss effekt

Ett annat kanske lite enklare man kan göra är från en film jag tittade på där de förklarade hur liten en mc är på avstånd, men att man kan öka blickfånget om man "s-kör" på vägen fram till korsningen. Någon annan kanske har sett filmen och minns vart den fanns?
I alla fall så menade man att den mc´n betedde sig inte "normalt" så det gjorde att man la märke till den mer, samt att mc´n upplevdes "större" än om man bara körde rakt...

adrian_vg
2009-08-29, 19:00
Ett annat kanske lite enklare man kan göra är från en film jag tittade på där de förklarade hur liten en mc är på avstånd, men att man kan öka blickfånget om man "s-kör" på vägen fram till korsningen. Någon annan kanske har sett filmen och minns vart den fanns?
I alla fall så menade man att den mc´n betedde sig inte "normalt" så det gjorde att man la märke till den mer, samt att mc´n upplevdes "större" än om man bara körde rakt...

Idéen är mycket bra! Själv kör jag aldrig helt rakt i min fil, utan vinglar nån halvmeter eller så från sida till sida. Sen jag började med det, har bilar aldrig kört om mig till höger om det är enkelfiligt.

Vem gjorde filmen, om du minns?

adrian_vg
2009-08-29, 19:07
http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/d/14841-2/EOS10D_20090829_7093.JPG (http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/v/drullar/EOS10D_20090829_7093.JPG.html)

:D

Monica
2009-08-31, 18:27
Vem gjorde filmen, om du minns?

Jag har sökt och sökt och kan icke finna :confused: Det var en engelsk film och jag har gått igenom alla länkarna som finns på SMC´s sida och glott i de flesta trådar.....men icke

Kanske någon annan som kan dra sig till minnes vem som gjorde filmen? Kommer mycket väl ihåg hur de visade på skillnaderna när mc´n kom rakt, som när den sicksacka....

Jaja, jag skyller inte på åldern...e ju bara barnet :rolleyes:

Ballhead
2009-08-31, 19:27
Jag har sett den med. fast det var inga kändisar med;)

Maria Nordqvist
2009-09-01, 12:04
SMC har samlat en massa filmer på en sida. Där finns flera som berör problemet med att motorcyklar inte syns. http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2794

adrian_vg
2009-09-01, 14:04
Ett lite annat spår ang bildrullar. Startade en tråd på VFR-Forum.se (http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2087) i början av året. På snart sex månader har den tråden, till min besvikelse, vuxit långt över förväntan. Det är ganska uppenbart att många motorcyklister är frustrerade och smått irriterade på bilisterna.

PS. Ursäkta reklamen för ett annat forum. :rolleyes: DS.

Monica
2009-09-01, 17:51
Jag har sett den med. fast det var inga kändisar med;)

Åh du har så rätt :D varken du eller jag var ju med :rolleyes: Det är ju därför naturligtvis :p

Monica
2009-09-01, 17:53
SMC har samlat en massa filmer på en sida. Där finns flera som berör problemet med att motorcyklar inte syns. http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2794

Ja, det var den sidan jag letade på också, men jag kan inte hitta den specifika film jag tänker på....

Ove 60+
2009-09-01, 18:06
:mad: 2 incidenter på en kvart!!:eek:

Nr1: Kör genom Lyrestad för att tanka hojen. Röd Volvo svänger ut framför mig utan att titta överhuvud taget. Bara intresserad av passageraren. Nypa till på bromsen så var det räddat, men jag kunde varit närmare.

Nr 2: Kanalbro ej möte. Lite skymd sikt men ingen bil i sikte så jag kör upp på bron. När jag är mer än halvvägs över kommer en grå Audi och kör in på bron och siktar rakt emot mig utan att göra min av att stanna! Fick svänga skarpt till höger och lyckades missa bilen med ca 1,5 dm och räcket med lika mycket:mad:
Undrar hur galningen tänkte? Finns ingen möjlighet att han inte skulle sett mig:mad:

adrian_vg
2009-09-01, 18:21
Undrar hur galningen tänkte? Finns ingen möjlighet att han inte skulle sett mig:mad:

Han kan mycket väl ha sett dig, men inte registrerat. Inget nytt udner solen. Tyvärr. :(

Ove 60+
2009-09-01, 18:43
:mad: Jodå! Han var medveten om mig och kände sig väl provocerad av att "moppen" inte höll sig på gång och cykelbanan utan kör mitt i "hans"fil:mad:

adrian_vg
2009-09-01, 18:54
:mad: Jodå! Han var medveten om mig och kände sig väl provocerad av att "moppen" inte höll sig på gång och cykelbanan utan kör mitt i "hans"fil:mad:

Bilister hävdar sin rätt mer än andra? :rolleyes:

Ove 60+
2009-09-01, 19:39
Japp! En del kör efter principen tjockast vinner!

adrian_vg
2009-09-02, 08:51

Xenonkit beställt. Monterar det efter besiktningen nästa år. Får ägna vintern åt att fundera på var ballasten ska monteras.

Tack för tipset!

adrian_vg
2009-09-05, 13:41
Monterat och klart! Tog ca en timme, varav femtio minuter gick åt att hitta plats för ballast och dra kablarna någotsånär snyggt. Monteringsguide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2707.

Viss skillnad, tycker ni inte? :D

Före-bild med H4:
http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/d/14934-2/EOS10D_20090905_7711.JPG (http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/v/VFR-Forum/2009-09-05/EOS10D_20090905_7711.JPG.html)

Efter-bild med bixenon:
http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/d/14937-2/EOS10D_20090905_7712.JPG (http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/v/VFR-Forum/2009-09-05/EOS10D_20090905_7712.JPG.html)

Helljus med bixenon:
http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/d/14940-2/EOS10D_20090905_7713.JPG (http://home-skynet.servehttp.com/gallery2/main.php/v/VFR-Forum/2009-09-05/EOS10D_20090905_7713.JPG.html)

esso
2009-09-05, 16:40
[QUOTE=adrian_vg;51378]Monterat och klart! Tog ca en timme, varav femtio minuter gick åt att hitta plats för ballast och dra kablarna någotsånär snygg. Monteringsguide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2707.

Viss skillnad, tycker ni inte? :D

Jo det blir ju en synbar förändring åt det bättre hållet:)
Men det är ju synd på hojar som har dubbla strålkastare att inte båda lyser på halvljus. Jag kör en Varadero och det är ett grymt lyse på den även på halvljuset då båda strålkastarna är tända. Vet inte, men har för mig att inte MC fick ha två tända halvljus, men det kanske var tidigare årsmodeller?

/S-O

Ballhead
2009-09-05, 18:12
Ja blir du inte nöjd, får du skälla på mig.;)

adrian_vg
2009-09-05, 22:37
Vet inte, men har för mig att inte MC fick ha två tända halvljus, men det kanske var tidigare årsmodeller?

Jo, stämmer. Vet inte när man släppte på det förbudet. Bilprovningen sägs iaf inte ha nåt att anmärka om man på motorcyklar av min årsmodell har halvljus på båda sidorna.

Funderade på att fixa det tidigare, men iom bixenonen som jag har nu tvivlar jag på att det behövs längre. :)

Ja blir du inte nöjd, får du skälla på mig.;)

Jag är redan nöjd, trots att jag bågen bara stått still vid xenontesterna. :D

adrian_vg
2009-09-08, 11:11
I trafiksäkerhetens tecken, köpte jag mig en ny hjälm igår. Det blev en vit Schuberth C3. En oväntad bonus var att jag nu med min vita hjälm och reflexväst närmast ser ut som en civil mc-polis. Märker att bilisterna tittar till åt mitt håll både en, två och tre gånger och verkar faktiskt registrera att jag finns!

-ah
2009-09-08, 11:48
I trafiksäkerhetens tecken, köpte jag mig en ny hjälm igår. Det blev en vit Schuberth C3. En oväntad bonus var att jag nu med min vita hjälm och reflexväst närmast ser ut som en civil mc-polis. Märker att bilisterna tittar till åt mitt håll både en, två och tre gånger och verkar faktiskt registrera att jag finns!

Kul att fler märker att den utrustningen fungerar. :)

adrian_vg
2009-09-08, 12:46
Kul att fler märker att den utrustningen fungerar. :)

Ändamålen helgar medlen eller nåt sånt. :rolleyes:

P-O Noren
2009-09-08, 16:29

Det är väl den överlevnadsstrategien som kallas för mimicry (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mimicry)

;)

adrian_vg
2009-09-09, 08:15
Det är väl den överlevnadsstrategien som kallas för mimicry (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mimicry)

;)

Intressant jämförelse! Huvudet på spiken om man så säger.:D

Edit:
Och så var smekmånaden med varselväst, xenonljus och vit (polis)hjälm samt den lilla respekten man fick där över...

Morgonens första incidenten involverade inte mig direkt, men återger den ändå:

Ska köra förbi ett obevakat övergångsställe på en trettioväg alldeles invid en förskola och ser att en kvinna och ett barn, antagligen på väg till skolan, precis ska till att gå över så jag saktar ner och rullar fram de sista tio metrarna eller så. Har en skåpbil bakom som också sett fotgängarna och saktar in. När kvinnan och barnet är halvvägs över vägen kommer en liten bil med man och barn i och kör om mig i långt över trettio! :eek:

Omkörning på obevakat övergångsställe är väl enl lag förbjudet? Att göra det i hög fart på en trettioväg, dessutom alldeles invid en förskola är helt korkat och föga genomtänkt...

Andra incidenten involverar mig direkt och en STOR lastbil med släp. Hade tankat alldeles innan och skulle iväg till jobbet. Kommer i rondellen precis utanför macken, har väl hunnit genom halva rondellen då nämnda lastbil också kör in; rakt framför mig! Båda tvärbromsar. Jag ser chaffisen i ögonen och han ser mig i ögonen. Jag börjar köra igen, och då gör han det också! Gaaah! Tvärbroms igen och han fortsätter... Fann för gott att stanna mitt i rondellen och vänta ut puckot... :mad:

Hur i helskotta resonerar man när man gör så? Störst går först? I Sverige? Är mest van att sånt händer neråt Balkan och östeuropa på vägarna där...

ezzo
2009-09-09, 09:02
Du kommer fram med din mc till en korsning, en rondell eller liknande. Du ser att bilisten vid anslutningsvägen ser dig. Men ändå kör han/hon ut... VARFÖR???

Hade du kört en stridsvagn med en stor kanon på hade detta inte hänt... VARFÖR???

Jag pratade med en vän som är trafikpolis och kör mc både i tjänsten och privat.
Han har berättat att när han kör tjänstehojen, dvs den vita med blå lampor, så är det sällan bilister kör ut framför honom. Däremot händer det lika när han kör sin privata hoj...
VARFÖR???

En polis utgör ett hot. Därför kör man inte ut framför en polis... Man ser den!
Likväl skulle en stridsvagn kännas hotfull..

Hjärnan fungerar som en radar. Den radarn söker och prioriterar saker.
1. Hot
2. Sex
3. Mat
En mc är inget hot. Den går inte att ha sex med, normalt iaf, Den går inte att äta.

Därför sållas en annalkande mc bort ur hjärnan av bilisten och han kör ut trots att det kommer en annan trafikant.

Således vad gör då reflexvästen för nytta???

adrian_vg
2009-09-09, 09:10

Man syns bättre i mörker (stora breda reflexränder). Det enda jag kommer på nu. I dagsljus? Tja, måste säga att det är lite av att man vaggas in i en falsk säkerhet.

Personligen har jag mest västen på pga reflexerna - den mörka årstiden är ju här redan.

-ah
2009-09-09, 10:56

Därför att den faktiskt utgör ett hot, på samma vis som en geting utgör ett hot. Det är liksom meningen med varselfärg. ;)

Fast nog är det löjligt med varselväst. Varför inte kläder i varselfärg istället? :confused:

ezzo
2009-09-09, 14:21
Därför att den faktiskt utgör ett hot, på samma vis som en geting utgör ett hot. Det är liksom meningen med varselfärg. ;)

Fast nog är det löjligt med varselväst. Varför inte kläder i varselfärg istället? :confused:

Varselväst utgör ett hot?
Det handlar nog mer om vilka referenser du har med dig...
Titta bara hur många bilister skiter i blinkljus, varselvästar mm och kör genom ett vägarbete i 110 knutar trots att det står folk och arbetar efter vägen.

Om vi istället utrusta motorcykeln med ett stort maskingevär. Börja skjuta sönder alla som kör ut framför oss så kommer de se oss sen..
Varför.. Jo då är vi ett HOT!!!

Ju vanligare västen blir desto mer naturlig är den och faller in i den normala bilden av vad hjärnan ser.. Och den får ännu mindre effekt som för att bilisterna ska se oss.
Tyvärr så är det så hjärnan funkar....

-ah
2009-09-09, 14:52
Och jag påstår att du har fel.
det handlar inte om antal eller hur ofta, utan om färgen i sig.

Hur många reagerar inför nånting så vanligt som ett trottoarskyltställ i limegrönt....:D

Att många sedan skiter i vad som rör sig utanför fordonet när det inte utgör ett direkt fysiskt hot är ett annat problem. Men säg inte att det handlar om att inte notera att "det" finns. Jag begriper vad du vill säga, men att synas och noteras underlättas garanterat inte av dova-, svarta- och kamoflagefärger.

ezzo
2009-09-09, 17:29
Och jag påstår att du har fel.
det handlar inte om antal eller hur ofta, utan om färgen i sig.

Hur många reagerar inför nånting så vanligt som ett trottoarskyltställ i limegrönt....:D

Att många sedan skiter i vad som rör sig utanför fordonet när det inte utgör ett direkt fysiskt hot är ett annat problem. Men säg inte att det handlar om att inte notera att "det" finns. Jag begriper vad du vill säga, men att synas och noteras underlättas garanterat inte av dova-, svarta- och kamoflagefärger.

Problemet kvarstår ändå med bilisterna som ser oss men kör ut iaf.. Väst eller inte...

Efoo
2009-09-09, 18:24
Visst är det bra med väst, men jag tycker att den syns dåligt framifrån. Oftast så döljs den bakom rutan eller syns dåligt pga körställningen. Väst syns bäst bakifrån.

jan-olovj
2009-09-09, 19:52
Jag monterade en blå diodlampa som parkeringsljus, få se om det gör någon skilnad, på närmare håll syns den tydligt kanske det räcker.

-ah
2009-09-09, 20:04
Visst är det bra med väst, men jag tycker att den syns dåligt framifrån. Oftast så döljs den bakom rutan eller syns dåligt pga körställningen. Väst syns bäst bakifrån.

Om du nu ska envisas med svart ställ och ett överdrag därtill istället för nå't färggrant, gå till Biltema o inhandla en varnings-T-tröja att användas istället för väst. Den täcker även axlar och en bit av armarna, och syns även framifrån!
(Förutsatt att du inte hukar bakom en kåpa eller ruta. Fast att ta fartvinden med sån't är ju inte särskilt manligt. :p )

Efoo
2009-09-10, 08:55
Om du nu ska envisas med svart ställ och ett överdrag därtill istället för nå't färggrant, gå till Biltema o inhandla en varnings-T-tröja att användas istället för väst. Den täcker även axlar och en bit av armarna, och syns även framifrån!
(Förutsatt att du inte hukar bakom en kåpa eller ruta. Fast att ta fartvinden med sån't är ju inte särskilt manligt. :p )

Alla sitter inte och håller i en tv medans dom kör...
De flesta har armarna rätt tätt intill kroppen.

adrian_vg
2009-09-10, 09:02
Alla sitter inte och håller i en tv medans dom kör...
De flesta har armarna rätt tätt intill kroppen.

:D:D:D

adrian_vg
2009-09-18, 17:41
Fredagar tycks locka fram det värsta ur bilisterna i Uppsala...

Situation: På väg hem från jobbet och nästan hemma. Taxi står still vid sidan av vägen och blockerar effektivt motgående körbana. Jag viner sakta mot taxin i strax under 50km/h eftersom folk på den vägen kör lite som de vill... Ingen bakom mig, ser bara en röd Astra komma mot mig en bit bort bakom taxin. Lugnt tänker jag, fordonet med hindret på sin sida är skyldigt att lämna företräde för trafiken som kommer mot dem, dvs i det här fallet jag.

När jag är mitt för taxin kör kärringen i Astran (förlåt alla damer på forumet...!) ut i min körbana! Eeeek!! Älgundanmanövern räddade mig igen. Tursamt nog fanns det gott plats att väja till höger om mig, eftersom jag vanligen kör lite till vänster om mitten på min körbana.

Och skulle det ha dödat tanten om hon väntat i en halv sekund tills jag var förbi? Det var som sagt ingen bakom mig och ingen efter henne som tryckte på; hon bara skulle förbi, NU!. Jisses...

Ballhead
2009-09-18, 20:23
Men hejsan hoppsan Adrian. detta händer ju nästa varje dag. Hur länge har du kört hoj?
Det är ju därför vi nöter på Rörken.

adrian_vg
2009-09-18, 22:07
Men hejsan hoppsan Adrian. detta händer ju nästa varje dag. Hur länge har du kört hoj?
Det är ju därför vi nöter på Rörken.

Jag vet... Såg fram emot att komma hem efter en tung arbetsvecka och vila ut. Lät vaksamheten, paranoian och tänkandet åt bilisterna slappa för en sekund och då tog tanten sin chans att skaffa sig ett nytt huvornament... :p ;)

elperra
2009-10-12, 12:15
Jag har kört med vit hjälm den gångna säsongen o det har funkat klockrent. inga utkörningar precis framför o de ser mig t o m i backspeglarna o går snällt ut mot kanten så att man kan köra om, de tror väl att polisen är ute o gasar!!
Ska skaffa en vit crosshjälm framöver få se om det blir samma grej där, för nu har jag varit sjukskriven 2mån med benbrott pga att en bilist inte såg mig, vit, hög endurohoj i 30km/h

adrian_vg
2009-10-12, 12:38
Jag har kört med vit hjälm den gångna säsongen o det har funkat klockrent. inga utkörningar precis framför o de ser mig t o m i backspeglarna o går snällt ut mot kanten så att man kan köra om, de tror väl att polisen är ute o gasar!!
Ska skaffa en vit crosshjälm framöver få se om det blir samma grej där, för nu har jag varit sjukskriven 2mån med benbrott pga att en bilist inte såg mig, vit, hög endurohoj i 30km/h

Har bytt till vintercykeln nu. Den låter milt sagt mer än sommarcykeln, och det verkar som om de flesta stannar som de ska för att de hör tjoffandet och brölandet mer än vifferns vinande. Åtminstone har jag märkt det med de gående, de uppmärksammar mig mer.

Om bilisterna reagerar likadant får jag återkomma när jag har sett lite mer. Morgonens lilla övning i futilitet är inte helt signifikant tycker jag, det är ju trots allt måndag... :rolleyes:

adrian_vg
2010-02-25, 09:02
SMC gör det igen!

Skulle byta spår inför en kurva nu på morgonen på väg till jobbet, och lyckades av misstag få det att ske just vid en busshållplats där bussarna skopat upp en mittsträng med lös snö ungefär mitt på vägen. Körde över mittsträngen, först utan att märka det knappt. Sen fick jag jättestyrkastet Allan, mindre vobbel och en mindre viftning bak och helt plötsligt körde jag i vänsterspåret på vägen precis som jag planerat. Jag stod fortfarande på hjulen!

När hjärtat kommit ner i normal arbetstakt, insåg jag varför jag var kvar på hjulen; fick en uppmaning från en SMC-instruktör nångång i somras 2009, att "när det släpper fram eller bak, slå för i helvete inte av på gasen, för då kan det sluta illa!"

I efterhand insåg jag att det hade jag inte gjort heller, det var en ren reflex, och nog sjutton gick det bra! Förutom jättestyrkastet som sagt och en lätt viftning bak, så gick bågen hur stadigt som helst, och jag var kvar på hjulen. I 70km/h hade det kunnat bli en grej jag inte hade kunnat skriva om nu, med tanke på bilistrusningen åt andra hållet på vägen....

Kändes iaf bra efteråt. Speciellt när jag insett varför jag fortfarande var på hjulen. :)

Tack än en gång SMC!

Chopperbyggarn
2010-02-25, 10:11
Har bytt till vintercykeln nu. Den låter milt sagt mer än sommarcykeln, och det verkar som om de flesta stannar som de ska för att de hör tjoffandet och brölandet mer än vifferns vinande. Åtminstone har jag märkt det med de gående, de uppmärksammar mig mer.

Om bilisterna reagerar likadant får jag återkomma när jag har sett lite mer. Morgonens lilla övning i futilitet är inte helt signifikant tycker jag, det är ju trots allt måndag... :rolleyes:

Hörseln är även det ett viktigt sinne och det är ingen som helst tvekan om att en mc som låter mer även råkar ut för färre tillbud.
I ett polisdistrikt i USA (minns inte vilket) blev en mc-polis ihjälkörd av en bilist och efter utredning kom man fram till att olyckan inträffade pga att bilisten inte hörde motorcykeln. Efter denna händelse så bytte man ljuddämpare till ljudligare sådana på alla polis-mc i detta polisdistrikt (källa MCM).
På min spotster 883 i Mexico City kör jag helt utan insatster och detta har räddat mig från att bli trängd i döda vinkeln flera gånger när bilar har påbörjat filbyte i den täta trafiken på dom stora avenyerna..ett litet vickande på gashandtaget och bilarna har snabbare än en oljad blixt avbrutit sina filbyten.

Vad man än tycker om motorcyklar som hörs tydligt så går det inte att komma ifrån att det aktiverar ytterligaste ett viktigt sinne hos andra trafikanter som avvärjer olyckor.

Anders.J

DearHunter
2010-02-25, 13:21
Hörseln är även det ett viktigt sinne och det är ingen som helst tvekan om att en mc som låter mer även råkar ut för färre tillbud.
I ett polisdistrikt i USA (minns inte vilket) blev en mc-polis ihjälkörd av en bilist och efter utredning kom man fram till att olyckan inträffade pga att bilisten inte hörde motorcykeln. Efter denna händelse så bytte man ljuddämpare till ljudligare sådana på alla polis-mc i detta polisdistrikt (källa MCM).
På min spotster 883 i Mexico City kör jag helt utan insatster och detta har räddat mig från att bli trängd i döda vinkeln flera gånger när bilar har påbörjat filbyte i den täta trafiken på dom stora avenyerna..ett litet vickande på gashandtaget och bilarna har snabbare än en oljad blixt avbrutit sina filbyten.

Vad man än tycker om motorcyklar som hörs tydligt så går det inte att komma ifrån att det aktiverar ytterligaste ett viktigt sinne hos andra trafikanter som avvärjer olyckor.

Anders.J

Präsis.... det är framförallt när man cruisar mellan bilarna i sakta mak som man har mycket stor nytta av att ljudet får sömntutan i bilen att slänga ett sömnigt getöga i backspegeln. Även gångtrafikanter, speciellt barn, kan lyfta på blicken när de går över det där vita rektangulära mönstret som någon har målat dit på asfalten.

Sedan så går ju en jäkla massa småbarnsfarsor och spanar efter hojjar. Så gjorde jag i varjefall. Så fort man hörde en hoj så kollade man vad det var för någon och planerade inköpet i smyg så inte tanten skulle gripas av panik. :D

Bland det farligaste som finns, förutom politiker och fästingar :), så är det cyklister och tåg. De hörs knappt när de kommer körandes bakifrån... ;)
När jag bytte från cykel till mc så känner jag mig mycket säkrare i Sthlms trafiken. :cool:

Ove 60+
2010-02-25, 15:29

Anders.J

:) På mina hojar har jag en liten knapp och när jag trycker på den så tutar det. På det viset slipper jag ha en hoj som irriterar en massa folk efter vägen till ingen nytta. Eftersom du har avgasljudet som en varningssignal pekar väl piporna framåt annars kommer effekten först när du passerat. :rolleyes:

Ursäkta att jag är torr och tråkig men jag är nog född sån. ;)

Marie
2010-02-25, 16:01
:) På mina hojar har jag en liten knapp och när jag trycker på den så tutar det. På det viset slipper jag ha en hoj som irriterar en massa folk efter vägen till ingen nytta. Eftersom du har avgasljudet som en varningssignal pekar väl piporna framåt annars kommer effekten först när du passerat. :rolleyes:

Just precis!

Och den där lilla knappen har jag på båda mina hojar kopplat till rejäla italienska kompressorhorn, så de får de flesta sömtutor:rolleyes: att studsa högt...

Chopperbyggarn
2010-02-25, 16:48

Jo tack visst har jag en sådan knapp och jag har även varit i flera större städer i världen där man använder dessa mycket flitigt för att påkalla uppmärksamhet ,till och med där man tutar innan varje gathörn för att meddela att man kommer....och jag vågar lova att om man ogillar avgasljud från 4 takts motorcykelmotorer så lär man inte bli gladare av att höra ständigt tutande överallt....
Eftersom andra trafikanter uppfattar mig så är det ju självklart att jag har avgasrören pekande framåt.....:D:D

Anders.J

Ove 60+
2010-02-25, 17:00
Eftersom andra trafikanter uppfattar mig så är det ju självklart att jag har avgasrören pekande framåt.....:D:D
Anders.J

:) Det var bra det för jag har otaliga gånger under min långa bilistkarriär blivit omåkt av motorcyklar med rören bakåt och dom hör man faktiskt inte mycke av förrän dom redan är förbi men då är det ett helvetiskt larm ibland. Dålig varningseffekt om dom nu inbillar sig det, för jag har sett dom innan jag hört dom. :p ;)

Chopperbyggarn
2010-02-25, 17:26
:) Det var bra det för jag har otaliga gånger under min långa bilistkarriär blivit omåkt av motorcyklar med rören bakåt och dom hör man faktiskt inte mycke av förrän dom redan är förbi men då är det ett helvetiskt larm ibland. Dålig varningseffekt om dom nu inbillar sig det, för jag har sett dom innan jag hört dom. :p ;)

Det finns väldigt många olika trafiksituationer och "varningseffekten" fungerar inte i alla situationer men i andra fungerar den mycket bra.
I USA håller man på att införa lagar om att elbilar måste ha högtalare med motorljud för att dessa inte ska "klippa" gång/cykeltrafikanter samt synskadade.
Sedan har jag mina egna erfarenheter från Mexico City och dom erfarenheterna är verkligen inte någon inbillning det kan jag lova.;)

Anders.J

Marie
2010-02-25, 18:59
I USA håller man på att införa lagar om att elbilar måste ha högtalare med motorljud för att dessa inte ska "klippa" gång/cykeltrafikanter samt synskadade.

Undrar om det skall gälla även vissa extrmtysta bilar med förbränningsmotor? En stor ny Lexus hör man nästan bara däcksljudet från...

wesnin
2010-02-25, 20:29
Vid såna där situtationer där man ser att en bil kan tänkas köra ut framför en, så kan man blinka till med helljuset några gånger för att väcka slöfocken bakom ratten. Skadar inte att försöka. Min förra hoj hade en bekväm återfjädrande "pistolavtryckare" vid vänster pekfinger för sånt här. På min nuvarande får man slå på och av med vänster tumme, så numer brukar jag flippa på helljuset i såna här situationer och lämna det där tills jag anser att faran är över. Eller kommer hem, vilket som inträffar först... :-)

Jag brukar dessutom ha halvljuset ställt väldigt högt, så att det nästan bländar folk eller åtminstone är lite sådär halvstickande starkt, så syns man lite bättre redan där. Provar ut det genom att höja det stegvis, tills en del mötande börjar blinka med helljuset åt en, då syns man tydligen i alla fall.

adrian_vg
2010-02-25, 21:48
Vid såna där situtationer där man ser att en bil kan tänkas köra ut framför en, så kan man blinka till med helljuset några gånger för att väcka slöfocken bakom ratten. Skadar inte att försöka. Min förra hoj hade en bekväm återfjädrande "pistolavtryckare" vid vänster pekfinger för sånt här. På min nuvarande får man slå på och av med vänster tumme, så numer brukar jag flippa på helljuset i såna här situationer och lämna det där tills jag anser att faran är över. Eller kommer hem, vilket som inträffar först... :-)

Den återfjädrande knappen kallas oftast för "Passing". Min viffer har en sån. Bekvämt är det. ;)

Triumph int
2010-02-25, 22:24
Den återfjädrande knappen kallas oftast för "Passing". Min viffer har en sån. Bekvämt är det. ;)

Min Sprint har en Passing på höger sida :D

adrian_vg
2010-02-26, 08:37
Min Sprint har en Passing på höger sida :D

Britter... De ska då jämt skilja sig från mängden. Sk!tsamma att "standarden" är att allt med lampor ska vara på vänster handtag. :rolleyes: ;)

Är växelpedalen till höger också? :D

Sorry, kunde inte motstå...

Chopperbyggarn
2010-02-26, 13:07
Britter... De ska då jämt skilja sig från mängden. Sk!tsamma att "standarden" är att allt med lampor ska vara på vänster handtag. :rolleyes: ;)

Är växelpedalen till höger också? :D

Sorry, kunde inte motstå...

Detta kanske förklarar bakomliggande orsak...och helt själva är dom inte heller om den bakomliggande orsaken.:)

Anders.J

adrian_vg
2010-02-26, 13:14
Detta kanske förklarar bakomliggande orsak...och helt själva är dom inte heller om den bakomliggande orsaken.:)

Anders.J

Inte själva, men inte speciellt många med dem heller. :rolleyes:

Triumph int
2010-02-26, 14:26
:D Gashandtaget sitter på höger sida :D

Läste att Finland bytte till högertrafik 1858
Dom visste tidigt vad som vad på gång

Lejonell
2010-03-01, 09:23
Baskrav är dragkedja.

När jag övningskörde Köpte jag en reflexväst med kardborre eftersom jag inte hittade någon med dragkedja och satte dit "Tryck knappar" efter att ha måttat så västen satt lite tajtare och inte skulle fladdra.

Funkade jättebra som alternativ till dragkedjeväst.

Lejonell
2010-03-01, 09:51
Nödhammaren låter som en lysande idé!
Har för mig att jag såg sådana på Lidl häromdan.....

Italienska kompressorhorn (Alpex) har jag på båda de "aktiva" hojarna.

Lättare att hitta är amerikanska Alpex.
http://www.alpexusa.com/

Lejonell
2010-03-01, 10:02

Handelsboden vet jag att dom har jackor med inbyggd varselväst och sedan finns det dom med inbyggd airbag*S*

Lejonell
2010-03-01, 10:14
Har bytt till vintercykeln nu. Den låter milt sagt mer än sommarcykeln, och det verkar som om de flesta stannar som de ska för att de hör tjoffandet och brölandet mer än vifferns vinande. Åtminstone har jag märkt det med de gående, de uppmärksammar mig mer. :rolleyes:

Loud pipes save lives! Har sett detta uttryck i mc kretsar och insett att
Det finns vissa bikers som bilar definitivt inte kör ut framför.

1. Se hemsk ut med fullt av patchar på en skinnväst.
2. kör en custom
3. bullerrör som låter mer än vad som är lagligt.
4. är det fler än en biker är det ännu bättre.
Kombinerar man dess punkter är man ganska säker.
kommer då tillbaka till tidigare uttalande av "ezzo"
Var ett hot så syns du! *S*

Chopperbyggarn
2010-03-01, 11:19
Loud pipes save lives! Har sett detta uttryck i mc kretsar och insett att
Det finns vissa bikers som bilar definitivt inte kör ut framför.

1. Se hemsk ut med fullt av patchar på en skinnväst.
2. kör en custom
3. bullerrör som låter mer än vad som är lagligt.
4. är det fler än en biker är det ännu bättre.
Kombinerar man dess punkter är man ganska säker.
kommer då tillbaka till tidigare uttalande av "ezzo"
Var ett hot så syns du! *S*

Stämmer nog precis som du skriver skulle jag tro.

Jag är en "ensamryttare" oftast, dessutom helt utan patchar ändå har jag inte hamnat i vad jag kan minnas någon "close call" situation här i sverige sedan 1998 och den situationen hade jag kunnat undvika om jag inte påbörjat en omkörning av en A traktor mitt för en infart till ett hus..A traktorn gjorde vänstersväng in till huset utan förvarning precis när jag påbörjade omkörningen.
Då jag kör i öppen hjälm med svarta solglasögon, stor mustach och händerna i axelhöjd (aphängar styre) så kanske bilisterna blir så förvånade att dom ser mig..en chimpans med solglasögon:confused: Kanske är det för att jag kör i "moppe hjälm" då det knappt finns några mopedister som kör med "moppehjälm" nuförtiden:confused: Eller kan det vara mustachen...en del verkar tro att mustach män är farliga.:D
Nåväl detta blir min trettionde säsong på allmän väg och väldigt många farliga situationer har avvärjts långt innan dom har blivit kritiska genom att köra lugnt och vara förberedd på det mesta.

Anders.J

Lejonell
2010-03-01, 11:59
Då jag kör i öppen hjälm med svarta solglasögon, stor mustach och händerna i axelhöjd (aphängar styre) så kanske bilisterna blir så förvånade att dom ser mig..en chimpans med solglasögon:confused:
Anders.J
Det vet du väl att mustaschprydda chimpanser som kör chopper är ett hot!
*S*
När jag övningskörde med min VF750 från 82 med "Gulväst"
kom på en raka och stannade vid ett rödljus, (lärt mig att komma iväg och upp i fart för att smidigt följa trafiken.) så när det slår om till grönt så gasar jag på för att snabbt komm upp i 50km/h. Då får bilisten brevidmig spatt.
En övningskörare med en gammal mc kan ju inte få köra ifrån min nya BMW!
Så han gasar på och han blir nog mer irriterad att hans BMW inte hänger medi accelerationen. *S* när han väl kommer ikapp så kastar han sig in framför mig och saktar ner.....
Här handlar det visserligen inte om att han inte såg mig, men redan då bevisades fördomen om att bilister inte ser oss på MC.
Undrar även varför bilar ofta skall använda spolarvätskan när man ligger bakom? Sedan finns det självklart dom mc-åkare som verkar ha lämnat hjärnan hemma och det är väl sådana som dom som ger sådana som mig dåligt rykte?

Så mitt råd: Se upp för allmänheten.:D:D

Chopperbyggarn
2010-03-01, 12:30
Det vet du väl att mustaschprydda chimpanser som kör chopper är ett hot!
*S*
När jag övningskörde med min VF750 från 82 med "Gulväst"
kom på en raka och stannade vid ett rödljus, (lärt mig att komma iväg och upp i fart för att smidigt följa trafiken.) så när det slår om till grönt så gasar jag på för att snabbt komm upp i 50km/h. Då får bilisten brevidmig spatt.
En övningskörare med en gammal mc kan ju inte få köra ifrån min nya BMW!
Så han gasar på och han blir nog mer irriterad att hans BMW inte hänger medi accelerationen. *S* när han väl kommer ikapp så kastar han sig in framför mig och saktar ner.....
Här handlar det visserligen inte om att han inte såg mig, men redan då bevisades fördomen om att bilister inte ser oss på MC.
Undrar även varför bilar ofta skall använda spolarvätskan när man ligger bakom? Sedan finns det självklart dom mc-åkare som verkar ha lämnat hjärnan hemma och det är väl sådana som dom som ger sådana som mig dåligt rykte?

Så mitt råd: Se upp för allmänheten.:D:D

Jo det är klart att även chimpanser kan bli aggresiva om dom bli tillräckligt provocerade.:D

Dom här som kör om för att sedan lägga sig framför i extra låg hastighet och blockera vägen...dessa mäniskor har jag överhuvutaget aldrig förstått mig på...övergår mitt förstånd.

Anders.J

Lejonell
2010-03-01, 13:39
Jo det är klart att även chimpanser kan bli aggresiva om dom bli tillräckligt provocerade.:D

Dom här som kör om för att sedan lägga sig framför i extra låg hastighet och blockera vägen...dessa mäniskor har jag överhuvutaget aldrig förstått mig på...övergår mitt förstånd.

Anders.J

Även väldigt vanligt med bilar (övningskör för B-kort nu när A e avklarat)
lite kul att köra om några bilar på motorvägen och dom inte sett att hastigheten höjts från 90-110 (dom sorterar väl bort det eftersom det inte är ett hot :D) och när då en övningskörnings skylt lyser dom i ögat måste dom ju dra förbi och lägga sig framför. man kan ju inte som "erfaren" förare ligga bakom en som övningskör, DET är ju ett hot!:eek:

Agile
2010-03-01, 17:36

Anders.J

Det är därför svart visir och hårda stövlar är bra även när man inte kör omkull!

Folk är så hårda i bilarna, men när man stannar och börjar knata mot dem så verkar de flesta hitta backen snabbare än James Bond beskjuten av ryska maffiosos!

Som värst arg blev jag nog faktikst i somras när en idiot tränger sig förbi vid ett övergångsställe och närapå tacklar sambon (som dessutom övningskörde med reflexväst och allt en av sina första gånger). Hon blev spak och stannade, jag blev vansinnig och körde efter. Plockade idioten på en parkering inte långt därifrån och attityden var helt klart att han sket i oss/henne eftersom det "bara" vara motorcyklar. Attityden mjuknade dock efter lite övertalning!

Lejonell
2010-03-01, 17:51
Som värst arg blev jag nog faktikst i somras när en idiot tränger sig förbi vid ett övergångsställe och närapå tacklar sambon (som dessutom övningskörde med reflexväst och allt en av sina första gånger). Hon blev spak och stannade, jag blev vansinnig och körde efter. Plockade idioten på en parkering inte långt därifrån och attityden var helt klart att han sket i oss/henne eftersom det "bara" vara motorcyklar. Attityden mjuknade dock efter lite övertalning!

Hur har det gått för sambon?
har hon lyckats ta lappen?
annars önska henne lycka till från mig.

Agile
2010-03-01, 23:26
Hur har det gått för sambon?
har hon lyckats ta lappen?
annars önska henne lycka till från mig.

Dubbelt A i familjen :). Ganska sent på säsongen dock så det blir nog lite att börja om nu i vår, men det gööör inget!