handdator

Visa fullständig version : Värsta underlaget??

vormannen
2009-08-25, 12:42
Vad är ditt värsta underlag att köra på?
Dvs det som i särklass du tycker är läskigast?

Min "favorit" sammanhanget är serpentinväg asfalt och oljespill som överraskar en mitt i svängen (oftast i idealspåret).
I terräng är det nog långa slaner som ligger längs med spåret, som ligger dolt under mossa och annan jyjja.

Zopilote
2009-08-25, 12:47
Små kurviga asfaltsvägar med nylagda stadkanter. Det j--la gruset de använder är ju oftast samma färg som asfalten, och bilarna drar ALLTID upp det på vägbanan. Brukar vara värst i högerkurvor... Jag har råkat ut för flera skrämmande framhjulssläpp p.g.a. detta.

-ah
2009-08-25, 14:23
Snömodd på alpvägar...

Agile
2009-08-25, 14:38
Även om grus på favoritvägen eller stora Dieselpölar i korsningar och rondeller får en att stoppa tungan i rätt mun, så är det i särklass läskigaste underlaget........

badabadabadaba baaaaaam..

GRÄS!!!!

Det är ju inihelvetehalt.. bakhjulet släpper på tomgångvarv, petar man på bromsen så dör man dirreckt!

Marie
2009-08-25, 16:42
Fuktig isbark pga underkylt regn / underkyld dimma

Chopperbyggarn
2009-08-25, 17:51
Sydamerikansk Grusväg över Anderna med stora stenar lös sand o rullgrus på överlastad hoj och flera hundra meters stup vid vägkanten givetvis helt utan vägräcken...klart spännande:D

Anders.J

Frank S
2009-08-25, 20:25
Blöt röd asfalt.
Rullgrus i högerböjar kan vara onödigt spännande. Läge för kalsongbyte.

magne
2009-08-25, 20:52
Blöt röd asfalt.
Rullgrus i högerböjar kan vara onödigt spännande. Läge för kalsongbyte.

Kommer du i en kurva och blir överraskad av rullgrus, glöm inte att nypa fast dig i tanken med låren, håll kvar gaspådraget. Bromsa inte, slå inte av på gasen. Svårt ja :eek: , men nödvändigt för att hålla hojen stabil. Prova i en kurva du känner och du vet det finns en liten strimma med grus.
Ofta är det bara en kort sträcka med grus och du får inom kort stund åter fäste. När du väl får fäste så ska hojen vara stabil.

Wallfärder
2009-08-25, 23:04
Serpentinväg i Slovenien med kullersten i böjarna var intressant. En vanlig europaväg i Polen var hårresande vill jag minnas. Och 3 mil opaddad 32mm mackadam gjorde mig svettig

Agile
2009-08-26, 09:53
Kommer du i en kurva och blir överraskad av rullgrus, glöm inte att nypa fast dig i tanken med låren, håll kvar gaspådraget. Bromsa inte, slå inte av på gasen. Svårt ja :eek: , men nödvändigt för att hålla hojen stabil. Prova i en kurva du känner och du vet det finns en liten strimma med grus.
Ofta är det bara en kort sträcka med grus och du får inom kort stund åter fäste. När du väl får fäste så ska hojen vara stabil.

Och SLAPPNA AV ARMARNA!!!

Styr med styret, håll i dig med benen!

SGM
2009-08-26, 12:46
Små kurviga asfaltsvägar med nylagda stadkanter. Det j--la gruset de använder är ju oftast samma färg som asfalten, och bilarna drar ALLTID upp det på vägbanan. Brukar vara värst i högerkurvor... Jag har råkat ut för flera skrämmande framhjulssläpp p.g.a. detta.

Amen...

Det förbannade kantgruset är av ondo, man lär ifrågasätta nytta med det, när merparten hamnar på vägen och blir en direkt livsfara för oss på två hjul..

nordicbiker
2009-08-26, 14:20
För ett antal veckor sen - och med en nästan helt nytt BMW F800GS med standarddäck på - åkte jag in på en nedlagt banvall någonstans näre i Smålands skogar. Lite grovt grus i början, ingen problem, men sen kommer jag till ett blött ställe och innan jag kan tänker tanken färig, att lera kan vara halt, låg jag och min hoj på sidan. Leran var av typ "krogmakarelera", betyder den blir halt som is när den är blött. Det tåg mig nästan en kvart att först kommer upp på fötterna och sen få hojen uppställt igen - plus vänder om den för att köra utt från detta leragruvan! Lyckligtvis körde jag mycket långsamt när det hände och sen skrattade jag bara när jag låg där och lyckades knappt att kommer upp på fötterna igen.

Tyvärr krävdes en ny växelspark efter detta (jag kan rekommendera Touratechs variant som har länk och fäder...).

swischmc
2009-08-26, 14:23
Alla underlag som kommer utan förvarning, typ grus i kurva, gräs som är fläckvis blött... Is har jag aldrig provat på - tack och lov!

Avarage
2009-08-26, 14:38
All form av lös materia på hårt underlag-typ!

// Niklas

Wallfärder
2009-08-26, 17:54
Alla underlag som kommer utan förvarning, typ grus i kurva, gräs som är fläckvis blött... Is har jag aldrig provat på - tack och lov!

Visst ja, glömde det. IS. Fick det under hjulen en vinterrunda. Tvåhjulssläpp var aningen otäckt.

Zopilote
2009-08-26, 18:31

Precis som Swischmc skriver, så är det de underlag man inte är beredd på som är de farligaste. Jag gick omkull på en frostfläck med 125:an för många år sedan... Det var en spännande upplevelse när bägge hjulen helt plötsligt bara försvann under en. :-(
Annars kör jag gärna t.ex. grus med MT-01:an. Det går alldeles utmärkt att hålla iallafall ett godtagbart tempo så länge underlaget är hyfsat likformigt. Har tillochmed varit ute på några stigar med ovan nämnda hoj, fast då VÄLDIGT långsamt... (190-däck är inget vidare på jord)
Däremot en 35-graders uppförsbacke täckt med ett 40 cm tjockt lager ris och nedhugget sly, var ett underlag som översteg min förmåga ;-)

Jåke
2009-08-26, 18:51
Underkylt

Alternativt Vägverkets standardlagning med bara bitumen ovanpå asfalten: halt som is när det är blött. Nya vägar där billigaste entreprenören haft för mycket bindemedel i massan är också en höjdare, hela vägen blir såphal vid minsta regn pga blödning som uppträder bara för att den används normalt, inget annat...

Helt enkelt för att man vet att det är såhär men tillåter det ändå, inte just för att det faktiskt är snorhalt :mad:

-ah
2009-08-26, 19:43
Det var en spännande upplevelse när bägge hjulen helt plötsligt bara försvann under en. :-(

Det har hänt mig i Italien. Första regnet på 4 månader. Bara lite lite blött, en busshållplats och gott om diesel på vägbanan.....
Men jag vidhåller snömodd på alpvägar. I slutet av augusti. Lite för spännande för att vara kul ens en gång!:D

Hoke
2009-08-26, 21:43
Värsta underlaget?
De där skumma algerna eller vad det nu är som inte syns men finns på vissa norska fjällgrusvägar, aldrig tidigare har jag tänkt "Ååh vad skönt att komma ut på det blöta gräset och få lite fäste igen"!

Annars är ju tösnö med blöt is under en favvo på våren, den där gången var det också halt:p
Fett mettal!
http://forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2100&stc=1&d=1251319139

Nicxter
2009-08-26, 23:59
Värsta vet jag inte om det är, men jag upptäckte att blött betonggolv i parkeringsgarage kunde vara otäckt halt här om dagen...
Tur att smc'n väger som en moped :) (nästan iaf)

vormannen
2009-09-01, 11:31
Höstlöven som kommer snart kan vara lite lattjo att köra på också.:eek:

/Peter

BMW R90s
2009-09-01, 15:41
Bondens säd.........

-ah
2009-09-02, 07:21
Bondens säd.........

Hoppas du menar MARKENS säd. :D