handdator

Visa fullständig version : Bästa gps:en för Mc?

Ronny A
2009-08-11, 17:08
Går i funderingar på att köpa en mc-gps,men jag vill även använda den i bilen.
Så vilken är att föredra?
Garmin 660 har jag läst mycke gott om,men det finns ju flera.
Så vilken enhet kör ni med ?
För och nackdelar?

Roma55
2009-08-11, 17:17
För och nackdelar?

Här finns en del att läsa:

http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722

Smedis
2009-08-11, 17:55
För och nackdelar?

Om du bara ska köra på asfalt skulle jag rekommendera på Tomtom RiderII.
Du får med mc-fäste, Bluetooth headset (Cardo Scala) och den funkar med de flesta telefoner.
Så du kan lägga in adressboken m.m.

Är skitenkel att rutta vägar på datorn innan och tanka in.

-ah
2009-08-11, 21:10
Och jag skulle vilja säga: ta dig en rejäl funderare på vad du vill ha för funktioner, och under vilka omständigheter du vill använda GPSen.
Måste den inte vara 100% vattentät, fungerar antagligen vilken 1000-kronors GPS väldigt bra i de allra flesta fallen.
Ett prisbilligt alternativ för att montera GPSen på hojen är Ram-mounts universalfäste.

Kawasaki
2009-08-11, 21:36
Har själv TT Raider II funkar bra ganska enkel att använda,billigare än zumo.

Zumo 550 kan man även lägga in friluftskartan pro som är mera detaljerat över
län om man vistas ute med ,det går att ansluta bluetoot hedset till den som ex cardo scala ungefär samma användningsätt som på TT.

men det finns mera modeller att välja bland kolla in bmw klubbens info om
gps.

Smedis
2009-08-11, 23:34
Rekommenderar å det bestämdaste att se till att köpa en gps man kan rutta på.
För bilkörning är det väl skit samma men på mc ser jag det som hela grejen.
Såvida man inte talar att sätta mål som "viss gata i Antwerpen"...

SGM
2009-08-12, 06:30

Det beror på hur man ser på't - jag kör gärna vilse lite, och skulle gilla att ha en gps att förlita mig på (hitta närmaste mack, etc) - men så kör jag oftast i närområdet med.

Skulle jag åka på något större äventyr så är ruttfunktionen oslag-tag-bar om man inte vill ha en karta på tanken.

/J - fnular på en sådan 60cx

-ah
2009-08-12, 07:48

Använder du både hängslen och livrem också?;)

Även med en vicken-som-helst GPS kan du också låta bli att titta på mojängen hela tiden, ta avstickare av vägar som ser kul ut, köra galet, och ändå mot slutet av dagen komma rätt på mål.
För inte att tala om vilka kul vägar man råkar ut för om man bara väljar rätt kombination av "välja bort" och "prioritera", istället för att sitta hemma i timmar och "planera" för vägar man i vicket fall som helst inte vet nånting om. :D

Är däremot IP 67, ruttplanering i datorn och tracking värden som är omistliga finns det inga alternativ till Garmin, som dock med undantag för den senaste - och dyraste, givetvis - modellen har rykte om sig att räkna olidligt långsamt.

Glöm inte heller att ta en titt på vilka kartor som följer med GPSen, samt inte minst kostnaderna för uppdatering, som kanske inte behöver göras varje år, men åtminstone vart annat. Om någon planterat en rondell mitt i vägen, går det nog att räkna ut kursen ändå, utan GPS-hjälp. :rolleyes:

Larsan52
2009-08-12, 09:10
För och nackdelar?

Jag kör med TomTom Rider och är helnöjd. Har använt den i bilen också med gott resultat. Har just uppgraderat Europakartorna till extrapris online. Fungerar utmärkt med interfacet till PC:n och man kan också göra egna justeringar av kartmaterialet om man hittar fel.

Smedis
2009-08-12, 12:20

Och med det menar du?

Är det fel att kunna använda en gps med ruttfunktion?
Bara för att du inte förstått vitsen med det behöver du inte vara spydig.
Din trovärdighet ökar inte av det.

-ah
2009-08-12, 13:19
Och med det menar du?

Är det fel att kunna använda en gps med ruttfunktion?
Bara för att du inte förstått vitsen med det behöver du inte vara spydig.
Din trovärdighet ökar inte av det.

De 3 GPSar jag har haft, har varit möjliga att programmera, antingen via datorn eller i GPS:en. Och dom har inte varit Garmin, som jag anser vara löjligt dyra.
Det är ingen unik funktion.
Enda unika med Garmin är tracking-möjligheten. Och priset.

LC4ever
2009-08-12, 14:02
Det finns ytterligare en funktion som Garmin har som få andra har.
Uttag för headset, dvs vanliga hörlurar.

Vad har ni för "driftstid" på bluetooth-headseten?
Jag vill kunna koppla in GPS-en på ett enkelt sätt till intercom. Känns som BT inte är det bästa.

Kawasaki
2009-08-12, 18:43
Cardo scala ska ha en stabdby på ca 5 dgr om jag minns rätt hittade inte spec. men självklart förkortas tiden beroende på hur mycket man talar/vägbeskrivning.

sididi
2009-08-12, 19:36
Jag är riktigt nöjd med min Zumo 550!
Ljusstark skärm, bra knappar (både på GPS'n och skärmen), går att utföra kommandon medan fordonet rullar, följer med fäste för bil (inkl inbyggd högtalare), bra på att hitta roliga vägar, osv.
Nackdelen är väl att den är lite dyr...

/roffe

hamre
2009-08-12, 19:57
För och nackdelar?
Det behöver inte vara nåt avancerat. Jag kör med Nokia 5800 mobil med GPS, smidigt knappa in vart du ska anslut bluetoothen stoppa ner mobilen i fickan och kör.:eek:
Har aldrig förstått det med att lägga upp en speciell rutt, nej knappa in vart du ska och kör som du vill. Fram kommer man alltid. Man hittar många roliga vägar på det viset.:D

Larsa
2009-08-12, 20:33
Om du bara ska köra på asfalt skulle jag rekommendera på Tomtom RiderII.
Du får med mc-fäste, Bluetooth headset (Cardo Scala) och den funkar med de flesta telefoner.
Så du kan lägga in adressboken m.m.

Är skitenkel att rutta vägar på datorn innan och tanka in.

Hej! Har själv en tomtom rider men varken jag eller supporten har lyckats få det här med att få upp kartorna på datorn att fungera. Har hållt på o trixa med allt möjligt, ominstallation o hela kitet men icke. Har du råkat ut för detta eller kanske någon annan som känner igen detta problem så är jag tacksam för lite tips om hur man kan åtgärda detta.

Hlsn Lasse

Larsa
2009-08-12, 21:00

Jag vill kunna koppla in GPS-en på ett enkelt sätt till intercom. Känns som BT inte är det bästa.

Jag har ett Scala rider Q2 o är helnöjd med detta. Du kan koppla ihop 3 st headset med varandra via bt o räckvidden skall vara 500 m i öppen terräng o hittills har det fungerat bra. Sedan kan du koppla in GPS o telefon. Headsetet har även inbyggd radio där du kan spara upp till 6 olika kanaler o sedan så kan du koppla in din mp3-spelare om du vill lyssna på egen musik. Telefonen styr du via röstuppringning o man hör jättebra fast man ligger på motorväg o håller 110. Att prata med någon av dom andra är skitlätt, bara börja prata så startar headsetet, inga knapptryckningar behövs, o man kan snacka i mun på varandra. Battertiden varierar givetvis hur på mycket o hur du använder headsetet. Rekomenderas helt klart. Köpte våra på CDon för 1200/st. Går även att köpa 2-pack som då är fabriksparade. Men installationen är busenkel. Se bara till att få med en svensk manual.

Lasse

Smedis
2009-08-12, 22:00
Hej! Har själv en tomtom rider men varken jag eller supporten har lyckats få det här med att få upp kartorna på datorn att fungera. Har hållt på o trixa med allt möjligt, ominstallation o hela kitet men icke. Har du råkat ut för detta eller kanske någon annan som känner igen detta problem så är jag tacksam för lite tips om hur man kan åtgärda detta.

Hlsn Lasse

Nej, inga konstigheter.
Bara i samband med uppdatering av karta till Europa istället för Norden.
Var tvungen att uppdatera Tomtom Home två gånger innan den hittade enheten.

badpitt
2009-08-12, 22:42

Även med en vicken-som-helst GPS kan du också låta bli att titta på mojängen hela tiden, ta avstickare av vägar som ser kul ut, köra galet, och ändå mot slutet av dagen komma rätt på mål.
För inte att tala om vilka kul vägar man råkar ut för om man bara väljar rätt kombination av "välja bort" och "prioritera", istället för att sitta hemma i timmar och "planera" för vägar man i vicket fall som helst inte vet nånting om. :D

Är däremot IP 67, ruttplanering i datorn och tracking värden som är omistliga finns det inga alternativ till Garmin, som dock med undantag för den senaste - och dyraste, givetvis - modellen har rykte om sig att räkna olidligt långsamt.

Glöm inte heller att ta en titt på vilka kartor som följer med GPSen, samt inte minst kostnaderna för uppdatering, som kanske inte behöver göras varje år, men åtminstone vart annat. Om någon planterat en rondell mitt i vägen, går det nog att räkna ut kursen ändå, utan GPS-hjälp. :rolleyes:

Om du hade använt ett planeringsverktyg på datorn innan du åker ut kan du köra vägar som du aldrig skulle komma på tanken att köra.
Som jag förstår är de som kör utan GPS de kör oftast på "gamla bekanta vägar" har du en riktig GPS (Garmin) har du med tiden en massa spår som är jättebra att ta fram när du knopar ihop en ny rutt. Samtidigt som man hittar nya vägobjekt man vill testa på Mappsourse.
Att hitta en adress (som tom-tom klarar) är helt meningslöst det använder man inte (MC-bud undantaget) på MC. Jag har använt min GPS i drygt ett år och kört ca 1 000 mil och inte sökt en enda adress hittill på den.

-ah
2009-08-13, 08:49
Om du hade använt ett planeringsverktyg på datorn innan du åker ut kan du köra vägar som du aldrig skulle komma på tanken att köra.
Som jag förstår är de som kör utan GPS de kör oftast på "gamla bekanta vägar" har du en riktig GPS (Garmin) har du med tiden en massa spår som är jättebra att ta fram när du knopar ihop en ny rutt. Samtidigt som man hittar nya vägobjekt man vill testa på Mappsourse.
Att hitta en adress (som tom-tom klarar) är helt meningslöst det använder man inte (MC-bud undantaget) på MC. Jag har använt min GPS i drygt ett år och kört ca 1 000 mil och inte sökt en enda adress hittill på den.

Du skulle bara veta..:D
Under de 5 åren/5000 mil jag har använt mina riktiga GPS:ar har jag kört vägar jag inte anade fanns och inte heller hittade på kartorna. Men eftersom målen sällan är desamma har jag ingen nytta av tracking-funktionen.

Och statistik är jag inte heller intresserat utav. Tillryggalagd distans går att avläsa på en grej som kommer alldeles gratis med motorcykeln, kilometerräknaren.

Vad jag är ute efter, är den allmänna uppfattningen om det "enda rätta", dvs i regel den dyraste lösningen, som inte nödvändigtvis är varken den bästa eller för den enskilda, optimala lösningen.
Värdera dina behov, kort sagt.

badpitt
2009-08-14, 08:09
Du skulle bara veta..:D
Under de 5 åren/5000 mil jag har använt mina riktiga GPS:ar har jag kört vägar jag inte anade fanns och inte heller hittade på kartorna. Men eftersom målen sällan är desamma har jag ingen nytta av tracking-funktionen.

Och statistik är jag inte heller intresserat utav. Tillryggalagd distans går att avläsa på en grej som kommer alldeles gratis med motorcykeln, kilometerräknaren.

Vad jag är ute efter, är den allmänna uppfattningen om det "enda rätta", dvs i regel den dyraste lösningen, som inte nödvändigtvis är varken den bästa eller för den enskilda, optimala lösningen.
Värdera dina behov, kort sagt.

Visst men du har aldrig använt Garmin, det är konstigt att du kan dissa en produkt du aldrig har använt. Det är en stor skillnad på Dum-dum o Garmins ruttplanering.

Jag har aldrig hör någon som använt Garmin och Mappsourse som som har slutat använda det. Det är beroendeframkallande..

Smedis
2009-08-14, 08:54
Visst men du har aldrig använt Garmin, det är konstigt att du kan dissa en produkt du aldrig har använt. Det är en stor skillnad på Dum-dum o Garmins ruttplanering.

Jag har aldrig hör någon som använt Garmin och Mappsourse som som har slutat använda det. Det är beroendeframkallande..

De som använt båda vet att tomtoms är mycket enklare.
Och att sitta timvis framför datorn kan väl göra vemsomhelst beroende...
För vanlig åkning på asfalt är Tomtom optimal.

Det har även de svenska motorcykeltidningarna konstaterat.

laban
2009-08-14, 09:04
Jag är också intresserad av att köpa en GPS till hojen och undrar lite över hur mycket olika alternativ kostar?

Hade tänkt köpa en GPS som jag kan koppla till mobilen (Nokia 6120 Classic) eftersom det verkar billigast men om man köper en karttjänst som Wayfinder eller Route 66 måste man då även betala för själv uppkopplingen också?

Hur fungerar det rent praktiskt? Jag är tyvärr helt rudis på det här. :)

Jag är framförallt ute efter en digital karta som jag kan följa när jag kör. Röststyrning är inte så viktigt eftersom min erfarenhet är att det låter alldeles för mycket i hjälmen i +80 km/h för ett headset, om man inte har pluggar...

-ah
2009-08-14, 09:39
Jag är också intresserad av att köpa en GPS till hojen och undrar lite över hur mycket olika alternativ kostar?

Hade tänkt köpa en GPS som jag kan koppla till mobilen (Nokia 6120 Classic) eftersom det verkar billigast men om man köper en karttjänst som Wayfinder eller Route 66 måste man då även betala för själv uppkopplingen också?

Hur fungerar det rent praktiskt? Jag är tyvärr helt rudis på det här. :)

Jag är framförallt ute efter en digital karta som jag kan följa när jag kör. Röststyrning är inte så viktigt eftersom min erfarenhet är att det låter alldeles för mycket i hjälmen i +80 km/h för ett headset, om man inte har pluggar...

Jag har för mig att telefon-GPS kan bli ett mycket mycket dyrt nöje, fram för allt om du kör utomlands, då det är stora datamängder som kontinuerligt ska laddas ner. Kartorna finns mig veterligen inte i telefonerna.

En digital karta får du med vilken GPS för 800 kr och uppåt som helst. Se bara till att skärmen är såpass ljusstark att den åtminstone kan avläsas utomhus i solljus...

Roma55
2009-08-14, 09:40
Ja det här med ruttplanering eller inte är ju upp till den som skall köpa produkten. men det finns skillnader i ruttplaneringen och hur den hanteras av GPS:en som kanske inte kommer fram här. En del tycker inte om när rutten planeras om automatiskt av GPS:en när man gör en avstickare.
Som någon sa tidigare "ta dig en funderare över dina egna behov".
En annan sak som kanske avgör är om man vill ha Mp3-spelare i också å då även kunna lyssna i stereo via Bluetooth.

laban
2009-08-14, 14:50
Jag har för mig att telefon-GPS kan bli ett mycket mycket dyrt nöje, fram för allt om du kör utomlands, då det är stora datamängder som kontinuerligt ska laddas ner. Kartorna finns mig veterligen inte i telefonerna.

En digital karta får du med vilken GPS för 800 kr och uppåt som helst. Se bara till att skärmen är såpass ljusstark att den åtminstone kan avläsas utomhus i solljus...

Kostar det inget att använda en GPS i Sverige då?

hamre
2009-08-14, 15:01

I min mobil så är kartorna på minneskortet( har 16GB minne) hemma laddar jag in kartorna via nätverket till mobilen.

-ah
2009-08-14, 22:08
Kostar det inget att använda en GPS i Sverige då?

Om du menar en mobiltelefon med GPS-funktion? Ingen aning. Men laddar du ner kartor eftersom, har jag svårt att tro att telebolagen inte vill tjäna en hacka där också. :rolleyes:
Hamre anger ett annat alternativ - om dessa tassemarker är jag totalt rudis.
En vanlig GPS kostar i inköp och ev. periodisk kartuppdatering, därutöver ingenting.

laban
2009-08-14, 23:13
I min mobil så är kartorna på minneskortet( har 16GB minne) hemma laddar jag in kartorna via nätverket till mobilen.

Var hittar man sådana kartor?

hamre
2009-08-15, 16:03
Var hittar man sådana kartor?
Jag har en Nokia 5800, GPS-programmet var installerat i mobilen från början.
NAVTEQ on board heter programmet.
Det kostar att köpa licenser, ca 600:-/år för Europa om jag inte minns fel.Då har du uppdaterade kartor hela tiden.
Jag kopplar upp telefonen via nåt trådlöst nätverk och laddar in kartorna så det kostar inget för datatrafiken. När du kör och använder GPSen kostar det inget i datatrafikkostnader.

badpitt
2009-08-16, 11:43
De som använt båda vet att tomtoms är mycket enklare.
Och att sitta timvis framför datorn kan väl göra vemsomhelst beroende...
För vanlig åkning på asfalt är Tomtom optimal.

Det har även de svenska motorcykeltidningarna konstaterat.

Nu blir jag förvånad, du hat två offroad och gillat Tom-tom? Hur gör du en rutt i skogen? Skriver du in en adress ute i skogen?

MC-tidningarnas tester är gjorda av okunniga personer (på GPS) de har aldrig vägt in Mappsourse i sins tester.

Här ett bra test/vägledning skrivet av en kunnig person om GPSer:
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Smedis
2009-08-16, 12:03
Nu blir jag förvånad, du hat två offroad och gillat Tom-tom? Hur gör du en rutt i skogen? Skriver du in en adress ute i skogen?

MC-tidningarnas tester är gjorda av okunniga personer (på GPS) de har aldrig vägt in Mappsourse i sins tester.

Här ett bra test/vägledning skrivet av en kunnig person om GPSer:
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Jag gör rutten hemma och inte i skogen...
Har heller inte sagt att tomtom är bäst på ren skogskörning.
Tror du att det inte går att rutta på Tomtom?:confused:

Flera tidningar har gjort tester av gps för asfaltsåka, och de flesta anser att Ridern vinner.

Vi som kör offroad har andra kriterier, som HMR, och är därför inte applicerbart för denna diskussion.
Och kunnig/expert på Garmins gps skulle jag vilja tillägga.

Jag försöker iaf förstå trådskaparens behov och tror han ska sätta den på sin VFR.

badpitt
2009-08-16, 21:39
Jag gör rutten hemma och inte i skogen...
Har heller inte sagt att tomtom är bäst på ren skogskörning.
Tror du att det inte går att rutta på Tomtom?:confused:

Flera tidningar har gjort tester av gps för asfaltsåka, och de flesta anser att Ridern vinner.

Vi som kör offroad har andra kriterier, som HMR, och är därför inte applicerbart för denna diskussion.
Och kunnig/expert på Garmins gps skulle jag vilja tillägga.

Jag försöker iaf förstå trådskaparens behov och tror han ska sätta den på sin VFR.

Tråden heter bästa GPSen för MC, det är ju Garmin även om du föreslår en billigare variant.
Bästa GPS för MC och bil är ju en Zumo anser jag.

Det som gör Garmin bra för grus gör den även bra för asfalt.

Smedis
2009-08-16, 22:57
Tråden heter bästa GPSen för MC, det är ju Garmin även om du föreslår en billigare variant.
Bästa GPS för MC och bil är ju en Zumo anser jag.

Det som gör Garmin bra för grus gör den även bra för asfalt.

En klocka av guld fungerar inte bättre som klocka bara för den är fögylld...:cool:

badpitt
2009-08-18, 06:49
En klocka av guld fungerar inte bättre som klocka bara för den är fögylld...:cool:

???
En konstig kommentar tycker jag.

Garmin har bättre funktioner, utseendet har vi inte disskuterat, du säger själv att Garmin klarar fler saker än vad Tom-tom gör.

SGM
2009-08-18, 06:56
???

Garmin har bättre funktioner, utseendet har vi inte disskuterat, du säger själv att Garmin klarar fler saker än vad Tom-tom gör.

Är det inte så att mapsource är skillnaden, och det som gör garmin överlägsen för mcåkat där resan är viktigare än målet? :)

Smedis
2009-08-18, 08:14
???

Behöver inte betyda att den är bättre lämpad för killens ändamål eller hur?
Om jag kollar på en ny bil är väl inte rådet att köpa en F1-bil speciellt bra, iaf inte till det jag ska använda den till.
De funktionerna som Garmin kan göra bättre, (inte alla Garmin) är att spara körd rutt och stelbensruttande i terräng utan väg.
Saknas de behoven anser jag att Tomtom är bättre och smidigare att jobba med.
Kolla gärna på GPS-trådar så ser du vilken form av kunskap som krävs innan man kan utnyttja de funktionerna på Garmin.
Jag får känslan av att du inte har en aning om hur ruttande på Tomtom går till.
Och tidningarna som testat gps har troligen gjort det med hänsyn till krav på vägkörning. Jag förstår att det smärtar att se Tomtom som vinnare.
Varför är det svårt att acceptera?

Smedis
2009-08-18, 08:16
Är det inte så att mapsource är skillnaden, och det som gör garmin överlägsen för mcåkat där resan är viktigare än målet? :)
Svar nej.
Samma funktion för ruttande på väg finns i Tomtom, mycket smidigare dock.

SGM
2009-08-18, 11:14
Svar nej.

Åfan, mer än jag visste, garminfolket pekar ju ivrigt på mapsource som frälsaren... :D

badpitt
2009-08-18, 14:13
Svar nej.

Jag vet att det finns en ruttplanering till Tom-tom, däremot saknar Tom-tom spårhanteringen, det är den funktion jag uppskattar mest, att ha ett bibliotek med massa gamla spår som man kan klippa isär och sammanfoga med andra spår, man sparar godbitarna helt enkelt.
Själv har jag en 60 Cx (kan ta med på promenad), där har jag ett spårbibliotek på gula kantareller, skall bygga på i höst för trattkantareller.
Jag har ett för roliga traktorvägar, roliga asfaltsvägar etc.

Roma55
2009-08-18, 14:19
Åfan, mer än jag visste, garminfolket pekar ju ivrigt på mapsource som frälsaren... :D

Ja det är skillnad, titta på tidigare länkar i denna tråd för mer info. Du kan lägga upp en rutt på både Garmin och TomTom men det finns skillnader.

SGM
2009-08-18, 16:44
Jag vet att det finns en ruttplanering till Tom-tom, däremot saknar Tom-tom spårhanteringen, det är den funktion jag uppskattar mest, att ha ett bibliotek med massa gamla spår som man kan klippa isär och sammanfoga med andra spår, man sparar godbitarna helt enkelt.
Själv har jag en 60 Cx (kan ta med på promenad), där har jag ett spårbibliotek på gula kantareller, skall bygga på i höst för trattkantareller.
Jag har ett för roliga traktorvägar, roliga asfaltsvägar etc.

Gillar du den 60cx:en? Är lite fundersam på att leta rätt på en sådan själv och alternera mellan duccen och kommande motard/grusbuse...

/J

glider
2009-08-19, 10:34
Jag har själv en Zümo 500 och är väldigt nöjd med den. Men jag har läst på andra forum att många kör med Nüvi 550 som är klart billigare. Det är en bil-gps men tydligen samma vattentäts-standard som zümo. Vibrationer verkar den klara bra också. Kan ju vara ett alternativ kanske. Vet inte hur det funkar med fäst på styret dock.

badpitt
2009-08-19, 10:49
Gillar du den 60cx:en? Är lite fundersam på att leta rätt på en sådan själv och alternera mellan duccen och kommande motard/grusbuse...

/J

Jag är jättenöjd med den, skulle egentligen vilja ha en med större skärm men jag prioriterade att kunna ta med den till fots. Man kan inte få allt...
I Göteborg hos grusfolket är det 60 och Zumon som är de vanligaste modellerna. 278an är klart bäst gällande skärmupplösning och storlek. Zumon har en sämre upplösning på kartorna (den gamla modellen, den nya vet jag inte). Kolla HMRs tips jag länkade till dem tidigare i denna tråden.

DearHunter
2009-08-31, 17:49
Jag har en robust och handhållen GPS som jag tar fram i nödfall. Jag har gjort den slutsatsen att vill jag kolla upp var jag är så stannar jag och tar fram kartan/GPS:en.

Står jag stilla så behöver jag inte vara orolig över vad bilen framför gör. Jag var nära att smälla en gång. Som tur var så nöp bromsen ordentligt utan att jag körde omkull. Man blir VÄLDIGT förvånad när avståndet ''plötsligt'' har krympt rejält och stoppljusen lyser på bilen man har framför.

Min egen observation är att de sämsta bilförarna är de som pratar i mobiltelefon utan hands-free. :eek:

Fast det kanske är en vanesak. :confused:

-ah
2009-09-10, 07:41
Hittade denna länk, för de som önskar att planera rutt på Tom-Tom.

http://www.janboersma.nl/gett/index.php

badpitt
2009-09-10, 10:47

Kör man med Tom-tom kan man komplettera med en enkel GPS-logger, det är ju kul att veta vart man varit, hur fort man kört etc.

http://www.bonniershop.nu/cm/1.3986?media=webtraffic&ms=true&product=ATR#tt

Inge K.
2009-09-10, 21:58
Kör man med Tom-tom kan man komplettera med en enkel GPS-logger, det är ju kul att veta vart man varit, hur fort man kört etc.

http://www.bonniershop.nu/cm/1.3986?media=webtraffic&ms=true&product=ATR#tt

Hei!

Som et langt bedre alternativ kan man installere dette programmet.
Dette er dog kun en ren sporlogg (medmindre det er lagt flere
funksjoner i senere versjoner i.f.t. den jeg har installert).
http://www.pilsit.net/TT_SW_logpos.html

Mvh. Inge K.

badpitt
2009-09-12, 13:36
Hei!

Som et langt bedre alternativ kan man installere dette programmet.
Dette er dog kun en ren sporlogg (medmindre det er lagt flere
funksjoner i senere versjoner i.f.t. den jeg har installert).
http://www.pilsit.net/TT_SW_logpos.html

Mvh. Inge K.

Mitt inlägg var ironi, det borde vara självklart med spårfunktion på en MC-GPS.

Inge K.
2009-09-12, 22:35
Mitt inlägg var ironi, det borde vara självklart med spårfunktion på en MC-GPS.

Hei igjen!

Skjønte hensikten med ditt innlegg(fikk jo dette ytterligere bekreftet ved å åpne linken), da jeg fra tidligere har fått med meg at du er en Garmin tilhenger.

Men jeg benyttet anledningen og opplyse Tomtom eiere at tredjeparts programvare er tilgjengelig for denne funksjon.

Forøvrig vil vil jeg si meg enig med deg at en sporlogg burde vært obligatorisk i softwaren for enhver GPS.

Mvh. Inge K.

Inge K.
2009-09-12, 23:05

Hei!

I den forbindelse kan jeg jo henvise til innlegg #43 i denne tråd:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=61&page=5

På den annen side så er det på sin plass med en oppdatering for nye medlemmer nå og da.
En god ting kan ikke nevnes for ofte, har bare gode erfaringer med dette utmerkede program.

Mvh. Inge K.

Grus
2009-10-31, 17:34
Jag har i min ägo både en Garmin Zümo 550 och en Tom-Tom så jag kan väl sägas he erfarenhet av båda. Tom-Tom är ju billigare så om man skall ha den för att hitta till fiket/hotellet/baren/hem är den fullt tillräcklig. Jag har haft problem med att Tom-Tom i bland blir mycket förvirrad och skickar iväg en på dom mest överraskande vägar vilket ju inte är något större problem på hoj men när jag sitter i min 25,25 meters bil kan det bli en smula frustrerande:rolleyes:.

Zümo är pålitligare men klumpigare när man har den i packningen. För pengarna får man en stadigare hållare både till bilen och hojen.

En sak att tänka på: om man skall ladda ner rutter från andra funkar alltid Mapsource-skapade sådana i en Garmin, tankar man ner såna i en annan GPS kan det bli lite hur som helst. Dom flesta som lägger ut rutter har Garmin...

Zigge100
2009-12-08, 11:13

Jag har en Zumo 550, har kört med den i ett par år nu. Den har jag kopplad till min hjälm via bluetooth, funkar klockrent. Har inga problem med batteri tid eller liknande, när vi är på långtur så får man ladda hjälmen över natten. Det går även att koppla upp 550 mot en mobil via BT samtidigt, har testat det ett par ggr och trots att jag körde på motorväg så märkte inte personen som jag pratade med att jag var på en hoj.
Jag är medveten om att Garmin är dyrare än andra men det bryr jag mig föga om.... Funderar på att byta till 660, den ser ju lite mer slimmad ut osv.

Koljo
2010-01-11, 04:47
Jag har en Zumo 550, har kört med den i ett par år nu. Den har jag kopplad till min hjälm via bluetooth, funkar klockrent. Har inga problem med batteri tid eller liknande, när vi är på långtur så får man ladda hjälmen över natten. Det går även att koppla upp 550 mot en mobil via BT samtidigt, har testat det ett par ggr och trots att jag körde på motorväg så märkte inte personen som jag pratade med att jag var på en hoj.
Jag är medveten om att Garmin är dyrare än andra men det bryr jag mig föga om.... Funderar på att byta till 660, den ser ju lite mer slimmad ut osv.

Hej!

Håller fullständigt med dig... Ingen märker att man lyssnar på det som andra vill säga till en, när man svarat. Sen blir det bara roligare när det uppdagas att man sitter med hjälmen på.

Men, kör nog själv vidare på 550... Varför skall allt vara så "slimmat"...:D:p

Snart, är denna vinter ett minne blött... hi hi...

Ronny A
2010-01-11, 15:09
Sådeles,garmin 550 eller 660 e den man bör införskaffa?
Hur är det med om man skulle ta sej en tur utanför vägen då?
förstått att endel får grava problem om man kör rakt ut i skogen.

990 Adventure
2010-01-11, 19:32
Hej !
vet inte om jag tillför något då det är v'äldigt personligt ,men jag har använt Zumon sedan den kom,innan det hade jag den första modellen av Tom Tom med pekskärm vilket dom var först med,det som skiljer mest är att TT snabbare hittar en ny väg samt att den visar bättre var du ska svänga av ex en moterväg där Garmin är riktigt seg i jämförelse,annars är Zumon kanon o jag dränkte min när det regnade kraftigt vilket renderade i att det såg lite märkligt ut på skärmen ,när jag sedan lämnade in den för uppgradering så fick jag en ny trots att den var nästan 3 år gammal,den var registrerad o då var det 3 års garanti på den,detta utan att jag bad oim det vilket jag tycker är riktigt bra gjort,den ska inte läcka sa dom bara ,tack tack sa jag.
Men även TT rider 2 funkar kanon på styret o när det gäller mina gps,er så skakar dom ordentligt då dom sitter i huvudsak på 990 ADV för grus eller emellanåt på en fyrhjuling och då uppdatarade med friluftskartor annars är domk körda,och det kan vara därför som någon i föregående inlägg nämnde att den tappar fokus,rätt det gör den för den vet inte hur det ser ut där den är men den har alltid korrdinaterna.
Men viktigaste i detta tycker jag är vad polarna har,för har du en likadan o kör en sån där tur som bara du vill dela med dej känslan av så skickar du den via mail till polarn,skriver ex onsdagstripp tar 2 tim medtag 35 kronor till fika vid waypoint o då får dom en resa med åtminstånde lite överraskningar.
Och till er som funderar på om man bara åker och tittar på gps:en kan jag säga njet,koppla inn hörlur trådlöst o den ger dej den info du behöver utan att du släpper fokus för att leta efter en vägg skylt eller något annat.

Men det är upp till var och en att ha en åsikt o nu har jag delgett min.:D

badpitt
2010-01-12, 13:15
Men det är upp till var och en att ha en åsikt o nu har jag delgett min.:D

Och den är?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Kwesen
2010-01-13, 11:16
Jag kör med TomTom 730 och ett litet vattentätt fodral till. Funkar utmärkt.
Skall uppgradera till en scala Q2 till denna sommar och hoppas få det att funka bra.

bubbas
2010-01-16, 23:30
Kör du bara gata så är Zumo 550/660 bäst.

990 Adventure
2010-01-17, 09:53
Och den är?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Att båda är bra ,därav det viktigaste är att köpa en likadan som polaren så ni kan dela rutter,
Jag har nu en Zumo samt en TT raider 2 som jag använder i bilarna men snart ska dom användas till mc åkat och jag kan inte säga att den ena är bättre än den andra helt enkelt är båda bra,

wbr
2010-01-26, 16:28
Jag har också funderat (vänt ut och in på marknaden) ett tag och nu köpt mig en Garmin Zumo 660. Nu skall man lära sig den också. Den skall klara MC-turer, kajakturer, bilen och till fots (Geocatching).
Provar för fullt det sista, har hittat fyra catcher i Arendal och Torslanda på ett litet kick, så den duger nog till det med.

Wroom
2010-02-01, 02:20
Hejhej.
Har haft några Navis de senaste åren.
- Garmin Streetpilot 2610
- TomTom Rider
- Garmin Zumo 550
- Garmin Zumo 660

Förra året sålde jag min Zumo 550 och köpte mig en Zumo 660.
Stort misstag!
Jag blev väldigt besviken eftersom 660:n inte hade någon detaljrikedom kvar på kartan vid zoomnivåer från 800 meter..
De mindre vägarna försvinner och är man i så kallad "glesbygd" så ser man bara den största vägen i närheten, inget mer.
Det är ju sämre än budgetmodellerna för 900 spänn!

Om man bara kör i stan bryr man sig nog inte om det, men om man vill få lite översikt och ha lite framförhållning i körningen eller t.ex. scrolla på kartan och kolla var de små vägarna går någonstans så var 660:n totalt urusel.
Precis som Tomtom Ridern jag hade, en burk som kunde lotsa dig från punkt A till B, men att kunna planera körningen och se var man befinner sig i en större skala är lönlöst.
I detta hänseende var Garmin 2610 överlägsen, den kan man kalla navigator.
Nackdelen med den var att den inte hade något inbyggt batteri.

Jag sålde 660:n kvickt och köpte mig en Zumo 550 igen...:D

Vid det här laget har kanske Garmin lyssnat på tusentals 660-kunder och åtgärdat denna katastrofala miss på 660:n, men man ska inte ta det för givet.
Kolla det före ett köp!

Mer matnyttigt finns att lära sig på: http://www.zumoforums.com

BMW R90s
2010-02-01, 17:09
Hur många trådar finns det på nätet om GPS?
Jag har ingen och är väldigt tveksam till att skaffa någon.
Ständiga uppdateringar och pill med att lägga in rutter via datorn.
Om ni lagt upp en rutt i GPS och det visar sig att vägen ni valt är totalt sönderkörd och man måste välja en annan väg. Hur gör ni då?
Åker hem och planerar om?
Men som gammal karfantast är man väl bara förändringsobenägen:(

Roma55
2010-02-01, 19:26
Om ni lagt upp en rutt i GPS och det visar sig att vägen ni valt är totalt sönderkörd och man måste välja en annan väg. Hur gör ni då?
Åker hem och planerar om?
Men som gammal karfantast är man väl bara förändringsobenägen:(

Ganska enkelt, man klickar bort vägen och vips har den räknat om och tagit en annan väg ;).

mudder
2010-02-01, 21:57
....Om ni lagt upp en rutt i GPS och det visar sig att vägen ni valt är totalt sönderkörd och man måste välja en annan väg. Hur gör ni då?(
Vadå välja annan väg? Stå upp, växla ner och gasa mera :D

Men allvarligt så är det bara att köra en annan väg och be GPS:en att räkna om rutt. Eller så räknar den om automatiskt. Det beror på hur den är inställd.

BMW R90s
2010-02-02, 19:23
Vadå välja annan väg? Stå upp, växla ner och gasa mera :D

Men allvarligt så är det bara att köra en annan väg och be GPS:en att räkna om rutt. Eller så räknar den om automatiskt. Det beror på hur den är inställd.
Jag vet att det fungerar så. Men ibland vill man provocera lite;)
Det är det där med att lägga upp rutter via datorn som jag inte orkar hålla på med. Verkar krångligt för mig som är född innan digitala tidsåldern.
Hela tiden är det nya uppdateringar som man måste antar jag
betala för. På BMW-forumet är det bara trådar om gps, man blir lite trött:(
BMW-folket har tydligen kurser men då måste dator o gps medtagas:mad:
Vore kanske bra att först lära, sedan köpa.

mudder
2010-02-02, 19:55
Jag vet att det fungerar så. Men ibland vill man provocera lite;)
Det är det där med att lägga upp rutter via datorn som jag inte orkar hålla på med. Verkar krångligt för mig som är född innan digitala tidsåldern.
Hela tiden är det nya uppdateringar som man måste antar jag
betala för. På BMW-forumet är det bara trådar om gps, man blir lite trött:(
BMW-folket har tydligen kurser men då måste dator o gps medtagas:mad:
Vore kanske bra att först lära, sedan köpa.
Fördelen med att göra rutter i datorn är att du har god tid (hela vintern) på dig att hitta de mindre fina vägarna. En annan stor fördel med GPS är att du kan meddela exakt var du är om du eller någon annan behöver hjälp.
Att lära först och köpa sen är svårt. Bättre tvärt om. Köp först och lär genom trial&error. Lägg upp lite rutter, ta med GPS:en i bilen och låt polaren köra så kan du sitta och fippla i lugn och ro utan att ha direkt koll på trafiken.

Peter/Honda
2010-02-15, 10:51
Fungerar bra, men bilhållaren har gått sönder 2 GÅNGER. Sugkoppen brister inne i sitt fäste. Samma fel båda gångerna. Livsfarligt när den helt plötsligt lossnar från sugkoppen och kommer farande. Har pratat med TomTom och de kör stenhårt på sin garantitid, men jag menar att det är ett konstruktionsfel. Någon utav Er som råkat ut för detsamma?

Zigge100
2010-02-18, 04:40
Mycket åsikter om TomTom eller Garmin blev det här...
Verkar som Garmin folk brinner för Garmin och Tom Tom folk brinner för TomTom.
En sak vi alla brinner för är hojåkning.
JAG VILL HA VÅR OCH UT OCH ÅKA!!!!!!

uffe
2010-02-18, 08:10
Min TomTom har också gått sönder inne i fästet

Peter/Honda
2010-02-19, 10:45
Min TomTom har också gått sönder inne i fästet
Vad gjorde du? Köpte nytt eller lyckades du laga den? var din monterad på rutan? TomTom säger att defrostervärmen kan vara orsaken?!

Jörgen T
2010-03-16, 14:50
Jag har en Zümo 550 kopplad till ett Autocom trådburet intercomsystem. Mobilen kopplas via blåtand och jag är sagolikt nöjd.

Mina spaningar so far:
-- Zümo har inte stöd för A2DP, dvs om du ska spela musik via blåtand så blir det inte stereo.
-- Blåtand funkar för det mesta hyfsat, men trådat funkar alltid.
-- Ruttplanering har gett mig fantastiskt mycket mer kul åkning. Tricket är att köpa en bra "kurvkarta" där rekommenderade hojvägar är markerade, och sen översätta dom till rutter. Det är resan som är målet, eller hur?
-- Zümo:n har en irriterande egenskap i form av en autozoom som inte går att stänga av. Det innebär att då hastigheten höjs så zoomar gps:en automagiskt ut, vilket gör att man inte kan se nästa kurva på skärmen.

Vad du än väljer så blir det nog bra, men jag tror att en gps som är gjord för ändamålet borde fungera bäst.

Lycka till!

Lejonell
2010-03-16, 17:20
Jag har ett allt i ett paket.
Nokia N96: GPS, Telefon, Internet, MP3, Bluetooth, liten och smidig.