handdator

Visa fullständig version : Öppen hjälm kontra foppatofflor

flex
2009-07-28, 20:27
Angående öppen hjälm , vilket är värst att åka med skinnkläder o öppen hjälm (gäller oss som kör glidare):rolleyes:eller som i sommartid i södra skåne på väg till stranden på värstinghoj:intergralhjälm,t-shirt,shorts o foppa tofflor.:mad: Har sett detta varje dag på väg till stranden.(Trbg,skanör,höllviken falsterbo) Kom ner en runda o kolla.

HåkanP
2009-07-29, 07:23
Angående öppen hjälm , vilket är värst att åka med skinnkläder o öppen hjälm (gäller oss som kör glidare):rolleyes:eller som i sommartid i södra skåne på väg till stranden på värstinghoj:intergralhjälm,t-shirt,shorts o foppa tofflor.:mad: Har sett detta varje dag på väg till stranden.(Trbg,skanör,höllviken falsterbo) Kom ner en runda o kolla.

Foppatoflor ser jag också här på västkusten. Inte så mycket med dagens väder men... Borde ge automatiskt indraget körkort.:(

Smedis
2009-07-29, 07:56
Det beror väl på vurpan och vad man är mest rädd om.
Huvudet eller fötterna?

Men jag förespråkar inget av alternativen...

Läs gärna denna studie...
Fast jag tror du egentligen inte vill...
http://journals.lww.com/amjforensicmedicine/Abstract/2004/06000/Analysis_of_Fatal_Injuries_to_Motorcyclists_by.6.a spx

"Persons with open-face helmets (19 cases) were significantly more likely to have sustained severe head and neck injuries, especially brain contusions, than were persons with full-face helmets (17 cases)."

En annan studie som rekommenderas att läsas av alla.
Riktigt bra skulle jag påstå.
http://www.smf.org/articles/hic/Helmeted_MC_JTrauma.pdf

Olsson
2009-07-29, 08:41
Jag tycker det värsta är alla dårar här på forumet som febrilt ska kommentera och bedöma vad andra förare gör och gärna påpeka hur dåligt eller fel det är. Men ofta skiner samtidigt en uppenbar extrem okunskap igenom och argumenten blir bara pinsamma och barnsliga. Sällan tycks de ha en minsta aning om vad risk är för något och hur det fungerar. Istället dömer man ut andra som exempelvis åkt i shorts – bara för att det inte stämmer överens med sina egna preferenser.

Det är dubbeltragiskt när helt ogrundade förslag på lagändringar, böter etc kommer från motorcyklister själva. Jag föreslår att ni som sågar andra på det viset – säljer era trista böghojar och istället börjar med virkning på edert lokala Folkets Hus.

Smedis
2009-07-29, 08:49
Jag tycker det värsta är alla dårar här på forumet som febrilt ska kommentera och bedöma vad andra förare gör och gärna påpeka hur dåligt eller fel det är. Men ofta skiner samtidigt en uppenbar extrem okunskap igenom och argumenten blir bara pinsamma och barnsliga. Sällan tycks de ha en minsta aning om vad risk är för något och hur det fungerar. Istället dömer man ut andra som exempelvis åkt i shorts – bara för att det inte stämmer överens med sina egna preferenser.

Det är dubbeltragiskt när helt ogrundade förslag på lagändringar, böter etc kommer från motorcyklister själva. Jag föreslår att ni som sågar andra på det viset – säljer era trista böghojar och istället börjar med virkning på edert lokala Folkets Hus.

Hahaha, kan se din blodsprängda ådra i pannan framför mig.:D

Vad är en böghoj?:confused:

Agile
2009-07-29, 08:50

:D:D:D

Agile
2009-07-29, 08:52
Vad är en böghoj?:confused:

Vad som helst med fransar som herrarna från Judas Priest sett kewla ut på!

flex
2009-07-29, 09:08
Poängen med inlägget var att dom som kör med intergralhjälm tycker det är osäkert att köra öppet samtidigt kan man sätta sig på hojen med intergral t-shirt,shorts o foppatoffler var fan är logiken,nä tänk efter själv innan de slutar med asfaltseksem över hela kroppen.Sen kan man sluta snacka om böghoj, kan inte se något som är mer hetro i en plasthoj.

Agile
2009-07-29, 09:16
Poängen med inlägget var att dom som kör med intergralhjälm tycker det är osäkert att köra öppet samtidigt kan man sätta sig på hojen med intergral t-shirt,shorts o foppatoffler var fan är logiken,nä tänk efter själv innan de slutar med asfaltseksem över hela kroppen.Sen kan man sluta snacka om böghoj, kan inte se något som är mer hetro i en plasthoj.

De som kör med foppatofflar är knappast samma personer som öppet yttrar sig om att det är farligt att åka i öppen hjälm.

Lite väl grov generalisering där.

flex
2009-07-29, 09:23
Mycket möjligt , men jag ser inte heller att ni klagar på dom som kör så.Försvarar du dom som kör klädda så, behöver du inte bry dig att andra kör öppet.

Agile
2009-07-29, 09:52
Mycket möjligt , men jag ser inte heller att ni klagar på dom som kör så.Försvarar du dom som kör klädda så, behöver du inte bry dig att andra kör öppet.

Har jag nånsin försvarat folk som åker i foppatofflor???

Skillnaden är att ingen "åker hoj" i foppatofflor, utan "tar hojen" till stranden.

Ett fåtal kör turer i jeans och sneakers vilket är lika dumt som att åka i undermåliga hjälmar etc.

Jag försvarar fortfarande inte foppatofflande, men jag tycker inte att fenomenet är lika illa som att dra på sig alla kläder, dyrt inhandlade. En hjälm som säkert också var rätt dyr, men inte för att den är säker utan för att man ser ut som Marlon Brando i den (ljuger säljaren om iaf).

vixi
2009-07-29, 11:59
Var och en ansvarar ju för sitt eget välmående..om den skulle hända något.

Vill man ha huvudet i behåll men inte kunna gå kanske även ha kateter och stomipåse mm.. eller så kanske man har någorlunda intakt kropp men huvudet inte i behåll.

Däremot så tycker jag, även om man tänker lulla runt i bara 50km/h, att det är åt helvete ansvarslöst att köra med små passagerare med shorts och t-shirt, men visst eventuellt en hjälm på:mad:, en knäskål som är 4cm bred är ett minne blott även om bara hojen skulle välta stillastående.

Men visst det är inte alltid så mycke frihetskänsla och härligkänsla att trockla på sig skinnställ, ryggskydd, hjälm... mm.. en sommar dag 30grader för att åka till stranden.

Men som sagt, alla är ju medvetna om riskerna.

Hellman
2009-07-30, 18:52
Själv kör jag uteslutande i sockiplast. Är dock lite irriterad på att de är så svåra att hitta i storlek 47.

flex
2009-07-30, 20:22
Själv kör jag uteslutande i sockiplast. Är dock lite irriterad på att de är så svåra att hitta i storlek 47.

Du, det går isåfall lika bra med en ica påse med ett gummiband vid anklen,jäkligt billiga o större fötter än så tror jag inte du har:)

Aengeln
2009-07-30, 20:35
Foppatoflor ser jag också här på västkusten. Inte så mycket med dagens väder men... Borde ge automatiskt indraget körkort.:(

Absolut, och det oavsett om man faktiskt kör med foppa-tofflorna. :)

--A

swischmc
2009-07-31, 10:40
I mitt försäkringsbrev står det klart och tydligt att försäkringen inte gäller om jag inte har full skyddsutrustning (godkänd) och ryggskydd. Åker jag i foppatofflor, short och linne blir det en dyr historia om något händer.

Därmot kan jag åka i öppen hjälm, bara den är godkänd. Säger väl en del om hur försäkringsbolagen tänker - och hur skadorna ser ut.

Det jag däremot inte förstår är hur det kan vara ok att köra skoter på motorväg i lågskor och kostym (och hjälm)??!! Känns som ett större problem än öppen/intergral-hjälm.

Ändå är det upp till var och en. Hur rädd man är om sig själv. Vad som gäller enligt försäkringen. Hur bra fantasi man har om vad som kan hända och hur ont det kan göra...

mudder
2009-07-31, 13:52
I mitt försäkringsbrev står det klart och tydligt att försäkringen inte gäller om jag inte har full skyddsutrustning (godkänd) och ryggskydd....
Så står det väl i de flesta försäkringsvillkor. Men vad betyder det egentligen? Vad kan de neka att betala?

P-O Noren
2009-07-31, 20:41
Varje dag jag bestämmer mig för en tur med hojen tittar jag på mina hjälmar skor och kläder och gör ett val. Ibland blir det en jacka någon annan dag en annan. Har väl hänt att man inte har ryggskyddet då man lämnar igen några videofilmer 2 km från hemmet.

Vad som förbryllar mig är hur mycket folk har åsikter om hur andra är klädda. Själv har jag haft åsikter, men ändrat ståndpunkt. Varför hålla på och moralisera andra människors val?

mc-stövlar, foppatofflor, sockiplast eller barfota...

själv skulle jag nog inte köra i foppatofflor, men samtidigt bryr jag inte mig om andra gör det. Ibland tror man detta forum inte är ett hojforum, utan någon form av blogg över moraliska värdegrundsfrågor.

swischmc
2009-07-31, 21:45
Så står det väl i de flesta försäkringsvillkor. Men vad betyder det egentligen? Vad kan de neka att betala?

Vet inte. De säger ju att man inte får ut hela eller något av försäkringen om man inte uppfyllt försäkringskraven. Jag är inte rik eller kaxig nog att chansa...

Någon som vet vad som händer om man inte följer reglerna till punkt och pricka?

Chopperbyggarn
2009-07-31, 21:56
Varje dag jag bestämmer mig för en tur med hojen tittar jag på mina hjälmar skor och kläder och gör ett val. Ibland blir det en jacka någon annan dag en annan. Har väl hänt att man inte har ryggskyddet då man lämnar igen några videofilmer 2 km från hemmet.

Vad som förbryllar mig är hur mycket folk har åsikter om hur andra är klädda. Själv har jag haft åsikter, men ändrat ståndpunkt. Varför hålla på och moralisera andra människors val?

själv skulle jag nog inte köra i foppatofflor, men samtidigt bryr jag inte mig om andra gör det. Ibland tror man detta forum inte är ett hojforum, utan någon form av blogg över moraliska värdegrundsfrågor.

Bästa inlägget på hela forumet!!! Håller med till 100%:):):):):):)

Anders.J

flex
2009-07-31, 22:02
Håller med :):):)

Hellman
2009-07-31, 23:51

Jag kan på ett sätt hålla med dig.

Dock skriver jag inte mina åsikter för att tvångskonvertera folk. Utan för att delge mina åsikter.
Kan det jag skrivit på ett internetforum förhindra att någon ritar ett långt rött sträck med ansiktet på asfalten är jag iaf nöjd.

Jag moraliserar inte pga egen vinning, jag gör det av omtanke för mina medmänniskor.

Det går förbannat bra att köra omkring i foppatofflot, shorts, T-shirt, Y-front eller sockiplast. Det är omkullkörandet som är värre.

P-O Noren
2009-08-01, 10:44
De flesta delger inte sina åsikter därför att det gynnar andra människor, utan oftast är den underliggande motiveringen att man har retat sig på något.

Man är irriterad och arg över något man ser som inte följer ens egen uppfattning över hur saker och ting ska göras. Jag menar inte att det alltid är så, men många gånger.

Ibland kan man få roliga insikter och upplevelser om man har ett öppet sinne och försöker förstå varför en medmänniska gör på ett annat sätt än man själv gör.

Var ska vi egentligen lägga nivån för acceptabel säkerhetsnivå?
För handen på hjärtat, motorcykelkörning kommer aldrig bli riskfri...

Svaret är att vi alla gör olika bedömningar, och de flesta är korrekta eftersom dom baseras på egna beslut. Det som för en person är en rimlig säkerhetsnivå är kanske "oansvarigt", för en annan förare. Låt oss behålla även respekten för att det är så. Kommer alltid att vara så.

De som kör i öppen hjälm har gjort sitt val, det respekterar jag.
De som kör med dåliga skor, har valt detta i hallen hemma. Det respekterar jag.

Motorcykellivet handlar om att inte döma andra ytligt eller moraliskt. Utan om samhörigheten i att vi alla kör hoj.

Att moralisera öppet och peka finger är att saka men säkert döda en liten del av denna samhörighet. Att berätta om egna erfarenheter och upplevelser och hur man själv gör, det är inte att moralisera. Det finns en skillnad i detta som jag hoppas vi kan se tillsamans.

Förlåt för ett långt inlägg, försökte korta ner det.

Smedis
2009-08-01, 11:07
De flesta delger inte sina åsikter därför att det gynnar andra människor, utan oftast är den underliggande motiveringen att man har retat sig på något.

Eftersom sjukvårdsystemet ser ut som det gör innebär det att jag betalar för den vård som den som gjorde ett uselt val i hallen behöver.

Om sjukvårdsystemet skulle ändras tror jag att attityderna skulle ändras också.
Idag finns ett otroligt litet eget ansvar bland folk, på grund av att samhället "tar hand" om oss.
Folk skaffar barn och blir irriterade om inte samhället tar hand om det efteråt.
Folk kör som idioter och klagar sen på sjukvården som inte har resurser eller kunskap att göra dom friska.

Vi har försäkringar som täcker upp åt oss.
Hur skulle vårt beteende och våra val förändras om vi själva skulle bli ekonomiskt ansvariga?

Om folks val inte drabbade mig skulle jag heller inte bry mig.
Det är väl därför det finns lagar, folk tänker inte själva...
Att det ens skulle behöva en hjälmlag är väl tecken på detta...

Ballhead
2009-08-01, 11:15
Klart att man gör valet när man klär på sig.
Och man klär sig som man vill vara klädd vid en vurpa t.e.x
Skulle inte falla mig in i att köra i shorts och t-shirt.

P-O Noren
2009-08-01, 11:25
Eftersom sjukvårdsystemet ser ut som det gör innebär det att jag betalar för den vård som den som gjorde ett uselt val i hallen behöver.

Om sjukvårdsystemet skulle ändras tror jag att attityderna skulle ändras också.
Idag finns ett otroligt litet eget ansvar bland folk, på grund av att samhället "tar hand" om oss.

Detta argument är nog inget vi motorcyklister skall använda alls.

- För det första så betalar inte en enskild person någon annans sjukhusvård. Vi bidrar alla till en bra sjukvård.

- För det andra så blir inte din skattesats varken högre eller lägre oavsett.

- För det tredje, kanske viktigast, så skulle detta argument kunna användas mot motorcykelåkning i allmänhet om det vore giltigt.

Bara för att man betalar skatt så har man inte orsak eller rätt att moralisera andra medmänniskor. Vi lever i ett fritt land, hoppas denna individualitet ökar snarare än minskar.

Smedis
2009-08-01, 11:44
Detta argument är nog inget vi motorcyklister skall använda alls.

- För det första så betalar inte en enskild person någon annans sjukhusvård. Vi bidrar alla till en bra sjukvård.

Precis vad jag skrev...

- För det andra så blir inte din skattesats varken högre eller lägre oavsett.
Samhällets kostnader är skattefinansierade till stor del.
Sjukvården i synnerhet.
Antingen betalas ökade kostnader med höjda skatter eller genom att minska kostnaderna (besparing)
Se på sjukvården idag så ser du vilket val som gjorts.

- För det tredje, kanske viktigast, så skulle detta argument kunna användas mot motorcykelåkning i allmänhet om det vore giltigt.
Det finns många röster och motioner lagda riktade mot motorcyklismen.
Om vissa motorcyklisters beteenden kan göra att mitt motorcykelåkande blir drabbat reagerar jag.

Bara för att man betalar skatt så har man inte orsak eller rätt att moralisera andra medmänniskor. Vi lever i ett fritt land, hoppas denna individualitet ökar snarare än minskar.

Det är nog inte så fritt som du tror...
Och tendensen tyder på det motsatta.

P-O Noren
2009-08-01, 12:03
Folk har väl alltid åkt i tofflor på MC, före foppatofflorna var det väl trätofflor, före det var det väl lädersandaler?
Det går väl att hitta detta beteende hur långt som helst bakåt i tiden?
Jag är säker på att samtiden hade åsikter om kläderna som folk körde i på 1930-talet.:)
Har vi sett en trend att detta skulle ha ökat jättemycket?:confused:

Det ska baske mig vara en brutal ökning av åkande i tofflor innan det syns på skattetabellen... så dom argumenten tror jag inte på. Irritation och upprördhet, tror jag är motivationen bakom många inlägg.

För övrigt så upplever jag mig ha enormt stor frihet. Detta är sant och obestridligt.

En sak kan man dock vara rätt så säker på:
Börjar någon en mening med att dom är skattebetalare eller "tänk på barnen", så kan man vara säker på att det kommer moralkakor.;)

Ingen kan ju argumentera mot barn eller pengar, man vinner på walkover med dessa argument.

swischmc
2009-08-01, 14:03
.... Det går förbannat bra att köra omkring i foppatofflot, shorts, T-shirt, Y-front eller sockiplast. Det är omkullkörandet som är värre.

Helt rätt sagt!!! Omdömmet när man klär sig räknar inte med en olycka. Det är det som är problemet med omdömme och "frihet". Ingen skulle åka i dessa kläder om man visste att man skulle gå omkull i 'den där kurvan som nyper på 70-vägen'. Eller krocka med människan som har 3 promille i blodet... Eller... Eller...

P-O Noren
2009-08-01, 14:12
Helt rätt sagt!!! Omdömmet när man klär sig räknar inte med en olycka. Det är det som är problemet med omdömme och "frihet". Ingen skulle åka i dessa kläder om man visste att man skulle gå omkull i 'den där kurvan som nyper på 70-vägen'. Eller krocka med människan som har 3 promille i blodet... Eller... Eller...

Ingen skulle köra motorcykel över huvudtaget om man visste att man skulle krocka med en rattfyllerist, eller åka av vägen i 70km/h.
Oavsett kläder eller skydd. Så det är ju en självklarhet som du nämner, men den tillför dock inte så mycket i sak.

Själva kärnpunkten i alla frågeställningar är ju att så många diskuterar vad andra har för kläder eller skydd. Ifrågasätter medmänniskors omdöme, fördummar dom, klagar indignerat att detta skulle vara ett personligt problem för betraktaren, på ett eller anat sätt.

Enda personen man kan påverka vilka kläder som används är på en själv. Låt andra avgöra vad dom gillar för kläder. Gör inte andra förares klädval till ett eget personligt problem, för det är det inte.

Hellman
2009-08-01, 22:15
Ingen skulle köra motorcykel över huvudtaget om man visste att man skulle krocka med en rattfyllerist, eller åka av vägen i 70km/h.
Oavsett kläder eller skydd. Så det är ju en självklarhet som du nämner, men den tillför dock inte så mycket i sak.

Själva kärnpunkten i alla frågeställningar är ju att så många diskuterar vad andra har för kläder eller skydd. Ifrågasätter medmänniskors omdöme, fördummar dom, klagar indignerat att detta skulle vara ett personligt problem för betraktaren, på ett eller anat sätt.

Enda personen man kan påverka vilka kläder som används är på en själv. Låt andra avgöra vad dom gillar för kläder. Gör inte andra förares klädval till ett eget personligt problem, för det är det inte.

Det handlar inte om att fördömma andra, det handlar om att upplysa.
Visst, du själv ligger kanske inte och skriker på akuten med nedslipade fötter efter en "foppatoffelkrasch". Kanske måste du inte förklara för dina barn att pappas ansike alltid kommer se ut som Quasimodos efter en krasch med "vurpollon".

Du kommer kanske inte personligen drabbas fysikt. Men som MC-åkare (som jag antar att du är) kommer du drabbas premiemässigt med försäkringen, personligt av samhällets sätt att se dig som en ansvarstagande individ och inte minst som medmännsika. Om inte de två första anses som viktiga av dig så hoppas jag det sistnämnda gör det.

P-O Noren
2009-08-02, 00:47
Visst, du själv ligger kanske inte och skriker på akuten med nedslipade fötter efter en "foppatoffelkrasch". Kanske måste du inte förklara för dina barn att pappas ansike alltid kommer se ut som Quasimodos efter en krasch med "vurpollon".

Du kommer kanske inte personligen drabbas fysikt. Men som MC-åkare (som jag antar att du är) kommer du drabbas premiemässigt med försäkringen, personligt av samhällets sätt att se dig som en ansvarstagande individ och inte minst som medmännsika. Om inte de två första anses som viktiga av dig så hoppas jag det sistnämnda gör det.

Du lyckades få in både pengar och barn i detta inlägg. "Tänk på barnen!"
:rolleyes::rolleyes:
Väldigt få olyckor sker med dålig säkerhetsutrustning, om jag läser mc-olan rätt.

Jag uppfattar verkligen inte foppatofflor som ett stort problem. Det är bara en viss moralpanik som har infunnit sig här. Finns det belägg för att en enda olycka inträffat i foppatofflor?:confused:
Jag har aldrig förespråkat den klädstilen, men då jag inte vill ha några förbud eller klädlagar så accepterar jag "vissa förluster", inte mitt problem ändå.

Moralpanik över kläder, hjälmar och allting i forumet nu. Slappna av och kolla på filmen easyrider, så kanske ni återfinner litegrann av friheten och glädjen i mc-åkningen.;)

Jösses vad snövita och snusförnuftiga hela mc-kollektivet verkar ha blivit???
:confused::confused:

Kom att tänka på två bibelverser:
Matt 7:3
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Matt 7:5
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.

Olsson
2009-08-02, 08:29
Upplysa? Vilket skitsnack. Det är moppefuckon som inbillar sig att andra inte vet och förstår vilka beslut de ska ta i sina liv. Man får ju denna moralpredikan även fast ingen bett om det – äckligt.

P-O Noren har ju så helt rätt här. Jag kan inte begripa hur man kan försöka fantisera ihop en story och dramatisera fram där någon ligger och skriker med nedslipade fötter efter en (citat) "foppatoffelkrasch" – men som inte inträffat. Om du läser på lite så kommer du kanske också inse att det inte är lätt att avgöra vem/vilka som faktiskt utsätter sig för de största riskerna. Argumenten blir därför tomma.

Sedan blandas barn in i denna virtuella händelse som inte inträffat, för att dramatisera ytterligare. Du är inte den enda som kommit på att man ibland måste förklara en del ting för både vuxna och barn. Men försök att fatta att andra människor har andra värderingar och gör andra bedömningar än vad du gör. Om det är svårt att förstå – betänk att många inte accepterar mc-körning alls och dina argument kan mycket enkellt vändas mot dig själv. Dina s k upplysningar blir moralpanik som dessutom är ogrundad.

swischmc
2009-08-02, 10:44
Kom att tänka på två bibelverser:
Matt 7:3
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Matt 7:5
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.

Nu väntar vi bara på att Marie ska komma med fler idéer om att Gud skyddar mot alla faror... ;)

Visst, det är säkert så att alla skulle undvika att köra hoj om man visste att man skulle krascha. Det jag menar är att man inte VET vad som händer under färden. Jag tror att de flesta som kör "i foppatofflor och sockiplast" kör lugnare. Inga SH-förare på 18 mentala år som ska vinna över sin egen skugga. Det är ju bara det att OM det händer en olycka (kanske kör du omkull pga en hare, i 50km/h) så klarar du dig bättre om du har hojklädsel istf shorts och linne.

Jag tycker också att det handlar om att visa omgivningen hur man vill bli uppfattad. Jag kämpar varje dag för att göra en icke mc-åkare mer positiv till hojåkning. Genom att köra enligt trafikregler (och trafikrytm), att visa att jag tänker på säkerhet, att ha godkända skydd, att låta barn provsitta och att svara på frågor.

Det handlar inte bara om försäkringspremier, skattesatser och moralpanik... Det handlar om att skaffa godwill i omgivningarna. Vi måste göra sånt, annars finns vi inte kvar länge till.

Chopperbyggarn
2009-08-02, 13:45
P-O NOREN har flera mycket bra inlägg här! Han visar en mycket mogen kunskap om hur olika mäniskor fungerar och det finaste av allt är att han visar en mycket medmänsklig förståelse för andra mäniskor!:) Goodwill, när jag pratar med icke hojåkande medmäniskor och är trevlig och artig mot dom så får jag bara positivt och glatt gensvar...ingen av dessa mäniskor har ifrågasatt mitt val att köra i öppen hjälm inte heller att jag kört i jeans varma dagar (har inte erfarenhet av körning i badkläder)...jag känner att goodwillen har fungerat bra med dessa mäniskor jag har kommit i kontakt med.:) När det gäller Goodwill gentemot Vägverket/Transportstyrelsen och dess anställda så tror jag att det är mycket svårt då jag tror att dom aldrig kommer att bli nöjda hur mycket skydd vi än tar på oss..dom kommer alltid att hitta på något nytt för att motivera sin fortsatta karriär..dom vill nog inte bli arbetslösa.:mad: Här på forumet är det så mycket moral och låsta positioner att jag känner mindre samhörighetskänsla med andra motorcyklister nu än när jag började delta i detta forum. Funderar allvarligt på att "hoppa av":(

Anders.J

swischmc
2009-08-03, 08:38
... Här på forumet är det så mycket moral och låsta positioner att jag känner mindre samhörighetskänsla med andra motorcyklister nu än när jag började delta i detta forum. Funderar allvarligt på att "hoppa av":(

Anders.J

Gör inte det! Alla behövs, oavsett moral och låsta positioner. Om du har andra åsikter är det jätteviktigt att du är kvar och kan påverka oss andra. Med mycket tjat blir till slut även den mest inskränkta smått påverkad. :)
SMC behöver alla åsikter, alla hojåkare - oavsett om man kör i sockiplast eller inte. Visst uppfattas kanske forumet som inskrängt och moralpredikande, men jag tycker det är en bra motpol mot tex. sporthoj.com. Det visar att vi som kör hoj inte är en homogen grupp. Det är viktigt att vi alla får (och vill) vara med och säga våra meningar.

Lite OT, men jag var tvungen att kommentera!

Hellman
2009-08-03, 19:06
P-O:

Du klankar ner på mina åsikter och börjar sedan citera bibeln för att stärka dina... Den diskutionen lämnar jag härmed.

-

För övrigt anser jag att folk kan köra klädda hur f-n dom víll. Jag kan tycka det är dumt, och inte göra det själv, men jag måste väl ha rätt att säga vad jag tycker när diskutionen tas upp?
Det är inte så att jag springer ikapp folk på stan och skriker om undermålig MC-klädsel.
Jag har aldrig ansett att det ska bli lagar hit och dit. Säger bara att jag tycker det är dumt beteende.

Ni påkallar rätten till fritt klädval, jag påkallar rätten till att säga vad jag tycker om det UTAN att ta rätten ifrån er.

Nu kan ni raljera vidare om era vurpollon och foppatofflor. Jag har sagt mitt i denna tråden.

P-O Noren
2009-08-04, 11:27
P-O:

Du klankar ner på mina åsikter och börjar sedan citera bibeln för att stärka dina... Den diskutionen lämnar jag härmed.

-

För övrigt anser jag att folk kan köra klädda hur f-n dom víll. Jag kan tycka det är dumt, och inte göra det själv, men jag måste väl ha rätt att säga vad jag tycker när diskutionen tas upp?
Det är inte så att jag springer ikapp folk på stan och skriker om undermålig MC-klädsel.
Jag har aldrig ansett att det ska bli lagar hit och dit. Säger bara att jag tycker det är dumt beteende.

Ni påkallar rätten till fritt klädval, jag påkallar rätten till att säga vad jag tycker om det UTAN att ta rätten ifrån er.

Nu kan ni raljera vidare om era vurpollon och foppatofflor. Jag har sagt mitt i denna tråden.

Jag ber om ursäkt om du uppfattade det som att jag klankar ner på dina åsikter. Jag respekterar dina åsikter, men jag delar inte vissa av dom. Ibland så skriver man en sak och detta kan uppfattas fel. Jag förringar inte dina åsikter, men vissa av dom motsätter jag mig, för jag uppfattade dom som ytliga dömanden av dina medmänniskor.

Om det nu är så att du anser att folk får klä sig hur dom vill, så har jag uppfattat dig fel i dina tidigare inlägg. Det framgick ganska tydligt att du hade mycket moraliska invändningar om detta. Då uppfattade jag dig fel, ber om ursäkt för detta.

Jag motsätter mig bara starkt mot att man med nedsättande värderingar försöker få det till att andra gör dåliga val när dom klär sig. Vilka citat man än väljer...

Jag får väl ta ett annat mindre religiöst citat:
Gör dej inte till domare över din granne för än du har gått två månader i hans mockasiner. (Cheyenne-ordspråk)

siNus
2009-08-04, 13:33
Jo, jag tycker alla som kör med foppatofflor även borde tvingas inhandla öppen hjälm. Integral matchar ju inte. :rolleyes:

Thruxtonerich
2009-08-04, 14:47
Nu måste jag lägga mig i den här debatten och säga vad jag tycker:
I bilen har vi all möjlig säkerhetsutrustning för att vi ska skadas så lite som möjligt vid en ev. olycka, och den används väl av alla hoppas jag??
När vi äntrar vår hoj så ska det plötsligt vara "fritt val", hur f-n rimmar det?
Nej, arbeta för lagstiftning för ryggskydd och integralhjälm och riktiga kläder för hand o fot.
Själv kör jag alltid "fullutrustad" på hojen och gläder mig åt all säkerhetsfrämjande utrustning i bilen. Tack för ordet.
Erich

flex
2009-08-04, 16:43
I bilen har vi all möjlig säkerhetsutrustning för att vi ska skadas så lite som möjligt vid en ev. olycka, och den används väl av alla hoppas jag??
När vi äntrar vår hoj så ska det plötsligt vara "fritt val", hur f-n rimmar det?
Nej, arbeta för lagstiftning för ryggskydd och integralhjälm och riktiga kläder för hand o fot.
Själv kör jag alltid "fullutrustad" på hojen och gläder mig åt all säkerhetsfrämjande utrustning i bilen. Tack för ordet.
Erich

KANON men jag tycker vi tar steget fullt ut.
Stryp alla hojar till max 110km/h (max hast i sverige).
Blinkande varsel ljus så vi syns bättre.
Stödhjul så vi håller oss upprätt på vägen (minskar risk för omkullkörning).
Körning endast på avlysta vägar varje lör-sön, udda vecka racehojar, jämn vecka glidarhojar. Onsdagar varje vecka tillsammans (för dom som vill träffa lite annorlunda än en själv).

-ah
2009-08-04, 20:04
Erich

Jag tillhör också falangen ATGATT.

Men........
Just hemkommen från en medelhavssemester med temperaturer mellan 35 o 40* upptäckte jag att vissa heliga principer fick tummas på. Rejält. Fast jag behöll åtminstone principen om hjälm, fast den fick stå öppen, klapphjälmen. ;)

P-O Noren
2009-08-04, 20:41
Erich

Det finns, mig veterligen, bara en uppsättning kläder som är godkända enligt EU:s standarder EN 13595-1 till EN 13595-4. Det är halvarssons saftey-serie (http://http://www.jofama.se/motorcycle_wear/products.php?cid=5).

Jag har sett någon enstaka bära dessa, men i övrigt är det dåligt ställt med intresset att bära kläder som är certifierade. När man pratar lagstiftning så är det svårt att implementera begreppet "riktiga kläder" som något man kan få rättsäkerhet i, det hade säkert funkat i gamla DDR men knappast här.:confused:

Skor saknar, vat jag vet, all form av säkerhetsklassning. Möjligt att Lindstrands Defence stövel är klassad. Även den är rätt så ovanligt bland mc-åkare. Den kostar väl nästan 2000kr.

Poängen är den att många tror dom kör med "det bästa", för att dom sa så i affären. Intresset bland mc-åkare att åka med verkligen certifierade kläder och skor är såpass lågt att en lagstiftning i nuläget vore rent verklighetsfrämmande.:o

Om du nu har läst detta och börjar irritera dig på vad jag säger och menar på att min jacka är väl ce-klassad. Nej, tyvärr. Jackan i sig själv är med största sannolikhet det inte. Såvida du inte kör med halvarsson saftey.

Bara skyddet som ligger för armbågen, möjligtvis axeln är klassad.
Men det är bara klassning att skyddet tar emot stötar bra. Säger noll, zipp och nada om hur jackan står emot nötning och rivskador. Vi kan ta samma logiska resonemang om handskar, samma problem där.

När det gäller ryggskydd tror många att priset avgör skyddsnivån. De flesta vet inte att CE standard 1621-2 är bättre skydd än 1621-1...

För att avsluta så kör majoriteten mc-åkare med kläder och skor som är ej testade. Utan kontroll enligt regelverk så återstår bara gissningar och godtyckliga bedömningar. Vi motorcyklister säger oss många gånger vara så otroligt noggranna med att bära bästa skyddet. I verkligheten så har vi valt enligt färg mode och hur skönt den sitter, vilket naturligtvis är viktigt. Det är viktigare än att fråga efter EN-klassning.

Med detta sagt så kan man köra med de flesta mc-skor på marknaden eller gummistövlar, alternativt gamla marsch-kängor eller foppatofflor för den delen. Alla är oklassade enligt någon godkänd standard.

Aengeln
2009-08-04, 20:55

Den enda säkerhetsutrustning som är lag på i bilen är mig veterligen bilbältet.

--A

aRWe
2009-08-04, 21:11
Det är ju av någon anledning som vi bara godkänner heltäckande skyddskläder gjorda för mc-bruk på alla BKK och SHK-kurser.

Vi alla som kör hoj borde väl arbeta för att göra hojkörningen så säker som möjligt och minimera även skador på personer och det borde inbegripa att man bär skyddskläder.

P-O Noren
2009-08-04, 22:22
Det är ju av någon anledning som vi bara godkänner heltäckande skyddskläder gjorda för mc-bruk på alla BKK och SHK-kurser.

Vi alla som kör hoj borde väl arbeta för att göra hojkörningen så säker som möjligt och minimera även skador på personer och det borde inbegripa att man bär skyddskläder.

Var och en får välja vilken utrustning som passar dem själva och uppfyller deras förväntningar. Självklart är det bra, ju högre nivå som en person väljer.

Dock tycker jag inte att vi ska tro att vi har en uppgift att läxa upp andra motorcyklister för, i våra ögon, dåliga val.

SMC kräver mig veterligen inte EN-klassade kläder, skor eller handskar på kurserna. Inte ens kravet EN 13595-1 verkar gälla kläderna, knappast en högre klassning heller.
Sedan är det en viss skillnad på bankörning på våt asfalt och att åka 3km till grannen för en kopp kaffe.

Vi är inne på en rätt så farlig väg för en öppen MC-förening om man börjar arbeta för en uppfattning att försvåra MC-körningen med mer regler. Den dagen SMC jobbar för fler eller hårdare lagar och förordningar inom MC-kollektivet så kommer jag personligen omedelbart att gå ur organisationen. Mest för att jag tror på den fria individens val, som princip.

Skulle inte vara förvånad om fler än jag skulle ha tankar åt samma håll om detta hände. Organisationers stora fiende är när man som förtroendevald börjar tänka elitistiskt och styr organisationen åt det håll man själv vill, utan att ha fingrarna "i myllan" och känner av vad flertalet medlemmar vill...
Som det är nu älskar jag de tankar och ideer som jag hör om att låta individerna välja men arbeta med information istället.

När jag sitter och funderar över vilka säkerhetsklasser som gäller och hur man bäst kan skydda sig så tänker jag på vilka kläder JAG vill/kommer köpa. Inte vilka kläder ANDRA ska köra i, det är ingenting jag har att göra med.:rolleyes:

Lotek
2009-08-04, 23:20
Det finns, mig veterligen, bara en uppsättning kläder som är godkända enligt EU:s standarder EN 13595-1 till EN 13595-4. Det är halvarssons saftey-serie (http://http://www.jofama.se/motorcycle_wear/products.php?cid=5).

bla bla..massa text.

Skor saknar, vat jag vet, all form av säkerhetsklassning. Möjligt att Lindstrands Defence stövel är klassad. Även den är rätt så ovanligt bland mc-åkare. Den kostar väl nästan 2000kr.

Poängen är den att många tror dom kör med "det bästa", för att dom sa så i affären. Intresset bland mc-åkare att åka med verkligen certifierade kläder och skor är såpass lågt att en lagstiftning i nuläget vore rent verklighetsfrämmande.:o
Om du nu har läst detta och börjar irritera dig på vad jag säger och menar på att min jacka är väl ce-klassad. Nej, tyvärr. Jackan i sig själv är med största sannolikhet det inte. Såvida du inte kör med halvarsson saftey.
Bara skyddet som ligger för armbågen, möjligtvis axeln är klassad.
Men det är bara klassning att skyddet tar emot stötar bra. Säger noll, zipp och nada om hur jackan står emot nötning och rivskador. Vi kan ta samma logiska resonemang om handskar, samma problem där.

bla bla..massa text

Med detta sagt så kan man köra med de flesta mc-skor på marknaden eller gummistövlar, alternativt gamla marsch-kängor eller foppatofflor för den delen. Alla är oklassade enligt någon godkänd standard.

Egentligen orkar jag inte bry mig, men det är ju så uppenbart fel..

Jag köpte mina stövlar av den enkla anledningen att de var klassade EN13634:2002. Nej, det är inte Lindstrands, utan dåvarande Oxtar, numera TCS. Detta var dessutom redan för 5 år sedan....Likaså med handskarna.

Följande är ett axplock av vad som finns att tillgå idag i regelverk.

CEN | EN 13594:2002 Krav och testmetoder på skyddsutrustning och dess beständighet mot mekanisk påverkan för professionella motorcyklister – Skyddshandskar | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-1:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 1: Allmänna krav | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-2:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 2: Provningsmetoder för slitmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-3:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 3: Provningsmetoder för bestämning av sprickmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-4:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 4: Provningsmetoder för skärmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13634:2002 Krav och testmetoder för fotskydd för professionella motorcyklister | 28.8.2003 | — | |

Efoo
2009-08-05, 07:49
Vill man ta livet av sig eller bli ett "vårdpaket" som vi skattebetalare för bekosta för att man inte kan offra 2 minuter på att klä på sig riktigt så varsågod. Gör som ni vill, men jag tänker fan inte sponsra vårdplatser för er...

P-O Noren
2009-08-05, 08:34
Vill man ta livet av sig eller bli ett "vårdpaket" som vi skattebetalare för bekosta för att man inte kan offra 2 minuter på att klä på sig riktigt så varsågod. Gör som ni vill, men jag tänker fan inte sponsra vårdplatser för er...

Som tur är så behöver man inte något intyg för sunt och regerligt leverne för att få vård i Sverige. Ej heller behöver man påskriven ansvarsförsäkran från alla andra medborgare för att få vård.

Antalet personer som har burit för dålig utrustning och dött därav är väldigt lågt enligt MC-ola. Tror det var 1 person av 160, kommer inte ihåg exakt. Det är iallafall inget stort ekonomiskt problem. Det är däremot motorcykelåkning som företeelse om man tittar på vårdkostnaderna.

Så ekonomiska argument blir vattniga, då huvudelen av kostnaden består av motorcyklister som burit skyddsutrustning. Vi bör ju knappast använda oss av argument som talar mot motorcykelåkning i allmänhet?

Givetvis bör man i alla fall bära full skyddsutrustning när det behövs, men det väljer jag själv. Inte någon annan.

P-O Noren
2009-08-05, 08:46
CEN | EN 13594:2002 Krav och testmetoder på skyddsutrustning och dess beständighet mot mekanisk påverkan för professionella motorcyklister – Skyddshandskar | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-1:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 1: Allmänna krav | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-2:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 2: Provningsmetoder för slitmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-3:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 3: Provningsmetoder för bestämning av sprickmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-4:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 4: Provningsmetoder för skärmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13634:2002 Krav och testmetoder för fotskydd för professionella motorcyklister | 28.8.2003 | — | |

Du missförstod nog mig tror jag, jag påpekade att det finns EN-klassning. Men de flesta köper inte EN-klassade kläder, handskar eller skor.

De flesta tittar inte på denna märkning. Utan bedömmer kvalitet i butiken. Vilket som är bäst vet jag inte. Själva certifieringen ska någon betala, och det är konsumenten.

Chopperbyggarn
2009-08-05, 09:01
Jag tillhör också falangen ATGATT.

Men........
Just hemkommen från en medelhavssemester med temperaturer mellan 35 o 40* upptäckte jag att vissa heliga principer fick tummas på. Rejält. Fast jag behöll åtminstone principen om hjälm, fast den fick stå öppen, klapphjälmen. ;)

Nyttigt att ut och resa i världen med hoj till platser som har annorlunda klimat än här samt annorlunda trafiklösningar och kuturella värderingar!! Man får fler perspektiv som underlag för sina egna värderingar..ju fler resor till annorlunda platser man gör desto fler underlag får man att skapa sina värderingar utifrån:):):):)

Lotek
2009-08-05, 10:06
text..

mer text..

Uppenbarligen är jag otydlig.
Det finns klassning för skodon. Ref. EN 13634:2002. Åtminstone jag använder skor klassade enligt denna och gör det just baserat på klassningen. Nej, det är inte Lindstrands jag använder. Ja, de var dyra. Ja, de är bra.
Samma sak med handskarna. Ref. EN 13594:2002.
Sen vad andra har och använder, där är jag möjligen intresserad av att få veta om kvalitèn är bra eller inte. Jag har fortfarande inte med att göra vad andra väljer att ha eller inte.

flex
2009-08-05, 12:40

:mad:Nä o jag vill inte sponsra dom som inte håller hastigheter o kör som idioter,har blivit omkörd av en mc på baknjulet ifull trafik på inre ringvägen i malmö, höll 90 km själv,men "bättre omkörd o bortkommen än bortkörd o omkommen"

Efoo
2009-08-05, 12:58
:mad:Nä o jag vill inte sponsra dom som inte håller hastigheter o kör som idioter,har blivit omkörd av en mc på baknjulet ifull trafik på inre ringvägen i malmö, höll 90 km själv,men "bättre omkörd o bortkommen än bortkörd o omkommen"

Ibland funderar man varför vissa har hjälm när det inte finns något att skydda.

flex
2009-08-05, 14:07

Ibland funderar man varför vissa har hjälm när det inte finns något att skydda.

Å vem syfta du nu på ? Jag som inte vill sponsra(precis som du ) eller idioterna på vägarna?

Efoo
2009-08-05, 17:25
Å vem syfta du nu på ? Jag som inte vill sponsra(precis som du ) eller idioterna på vägarna?

De som kör som dårar

-ah
2009-08-05, 21:06
Jammen skicka en hövlig anhållan om att slippa bidra, till Skatteverket.
Är den tillräckligt hövligt hållet, ska ni se det ordnar sig.

Jisses......

Efoo
2009-08-05, 21:37
Jammen skicka en hövlig anhållan om att slippa bidra, till Skatteverket.
Är den tillräckligt hövligt hållet, ska ni se det ordnar sig.

Jisses......

Den är på väg :cool:

H-son
2009-08-05, 22:50
Denna diskussion är intressant att följa, mitt bidrag är...

Det som är lagstadgat är hjälm då man åker mc. Alla övriga påbud är frivilliga, om försäkringen kräver det så är det fortfarande din egen möjlighet att välja annat försäkringsbolag som inte har samma krav, eller en annan typ av försäkring som inte har dessa krav. Även om det kan vara ekonomiskt ofördelaktigt.

Det som jag anser bidrar mest är diskussionen och att vi faktiskt påverkar våra mc åkande kollegor, att fundera över skyddskläder och i bästa fall använda dom.

Det jag hoppas kommer att hända är att fler använder komplett utrustning och att de som tidigare valt att inte göra det, påverkas att göra så...

I detta fallet är diskussionen nyttig, plus att konkret fakta poppar upp kring standarder och undersökningar, att ta till sig sådant är alltid nyttigt.

Håll gummit mot vägen i alla lägen...

/K

Lotek
2009-08-06, 00:28
De som kör som dårar

Tillför mycket till diskussionen eller?

Efoo
2009-08-06, 09:44
Tillför mycket till diskussionen eller?

Vet inte om du har läst det andra jag skrivit? Just den där menigen kanske inte gjorde det...

flex
2009-08-06, 10:06
Erich

Tänk till,du säger att vi har all tänkbar säk utr i bilen, jag bara undrar, kör du runt med hjälm , fyrpunktsbälte , flamsäker dräkt , störtbur i din bil, om inte varför, för då sitter du mycket säkrare än utan. Hur tycker du man skall vara utrustad om man kör en äldre cabbe eller en beach-buggy, slår du runt med en sådan är du lika illa ute som volt med mc ,eller.

Thruxtonerich
2009-08-06, 12:25
Tänk till,du säger att vi har all tänkbar säk utr i bilen, jag bara undrar, kör du runt med hjälm , fyrpunktsbälte , flamsäker dräkt , störtbur i din bil, om inte varför, för då sitter du mycket säkrare än utan. Hur tycker du man skall vara utrustad om man kör en äldre cabbe eller en beach-buggy, slår du runt med en sådan är du lika illa ute som volt med mc ,eller.

Jag har sagt vad jag tycker, spekulationer och utvikningar från ämnet tillför ingenting.
Erich

Efoo
2009-08-06, 13:38

Bilens kaross skyddar ju mer än vad ett mckläderna gör va? Inga kläder på hojjen inget skydd.

flex
2009-08-06, 14:02
Bilens kaross skyddar ju mer än vad ett mckläderna gör va? Inga kläder på hojjen inget skydd.

Och ändå förolyckas det så många i bilolyckor. Vem hade ni tänkt kolla om man kör med godkänd utrustning. Vem bestämmer vad som är godkännt.Vad tror du händer i en front olycka med vanlig trampcykel o bil . nä fram för ett överbeskyddat samhälle utan val, kan nog säga att risken att råka illa ut är större på krogen än i mcolycka , vi kanske ska dit i full utrustning så vi undviker skada vid ev överfall. Eller så sitter vi hemma i vår lilla vrå med hjälm på huvudet ifall taket rasar in.:D:D (intergral alltså):D:D. Ska du busspendla mellan trbg-malmö får du vackert stå när sittplatser är slut o hur går det i en olycka i 90km ,stå eller bli hemma , vad gör man.Åker fullutrustad...

PS. vid risk för ras göm dig under köksbordet...........

Efoo
2009-08-06, 14:41
Och ändå förolyckas det så många i bilolyckor. Vem hade ni tänkt kolla om man kör med godkänd utrustning. Vem bestämmer vad som är godkännt.Vad tror du händer i en front olycka med vanlig trampcykel o bil . nä fram för ett överbeskyddat samhälle utan val, kan nog säga att risken att råka illa ut är större på krogen än i mcolycka , vi kanske ska dit i full utrustning så vi undviker skada vid ev överfall. Eller så sitter vi hemma i vår lilla vrå med hjälm på huvudet ifall taket rasar in.:D:D (intergral alltså):D:D. Ska du busspendla mellan trbg-malmö får du vackert stå när sittplatser är slut o hur går det i en olycka i 90km ,stå eller bli hemma , vad gör man.Åker fullutrustad...

PS. vid risk för ras göm dig under köksbordet...........

Visst allt är farligt. Men varför utmana ödet? Som jag har skrivit tidigare, kör utan skydd men jag tycker då fan inte synd om er när ni gör illa er!!

flex
2009-08-06, 14:43
Visst allt är farligt. Men varför utmana ödet? Som jag har skrivit tidigare, kör utan skydd men jag tycker då fan inte synd om er när ni gör illa er!!

Ingen som bett om det.

Efoo
2009-08-06, 14:47
[QUOTE=flex;48940]Ingen som bett om det.[/QUOT

SUCK!!!

flex
2009-08-06, 16:43
[QUOTE=flex;48940]Ingen som bett om det.[/QUOT

SUCK!!!

Sucka du , men visa någonsans där jag önskar att du ska tycka synd om mig om jag blir skadad pga mitt klädval.Jag väljer själv o kommer att göra så länge jag får.

Efoo
2009-08-06, 17:02
[QUOTE=flex;48945][QUOTE=Efoo;48941]

Sucka du , men visa någonsans där jag önskar att du ska tycka synd om mig om jag blir skadad pga mitt klädval.Jag väljer själv o kommer att göra så länge jag får.[/QUOT.

Min tanke är inte att bestämma hur du ska klä på dig.

Tycker bara det är dumt att inte vara mer rädd om sig själv när det finns skydd för att minska skadorna. Det kan ju vara så att det är fler än bara du som kan bli drabbad, t.ex familj som får ta hand om ett vårdpaket...

Jag vet att inte kläderna stoppar mot allt, men de hjälper.

flex
2009-08-06, 17:17

Tycker bara det är dumt att inte vara mer rädd om sig själv när det finns skydd för att minska skadorna. Det kan ju vara så att det är fler än bara du som kan bli drabbad, t.ex familj som får ta hand om ett vårdpaket...

Jag vet att inte kläderna stoppar mot allt, men de hjälper.[/QUOTE]

Håller fullständigt med dig, men som skrivits tidigare allt är ett risktagande,och det är en risk jag tar. Ångrar mig kanske (peppar peppar ta i trä) senare i livet , vem vet .

Efoo
2009-08-06, 18:48

Jag vet att inte kläderna stoppar mot allt, men de hjälper.

Håller fullständigt med dig, men som skrivits tidigare allt är ett risktagande,och det är en risk jag tar. Ångrar mig kanske (peppar peppar ta i trä) senare i livet , vem vet .[/QUOTE]

Risken finns, ha en trevlig helg :)

flex
2009-08-06, 18:58
Håller fullständigt med dig, men som skrivits tidigare allt är ett risktagande,och det är en risk jag tar. Ångrar mig kanske (peppar peppar ta i trä) senare i livet , vem vet .

Risken finns, ha en trevlig helg :)[/QUOTE]

Desamma:)