handdator

Visa fullständig version : 2+1-vägar och upphinnandeolyckor

janric
2009-07-02, 10:24
På SMC Västs hemsida har webbmaster satt upp en varning för 2+1-vägar och risken för att köra på någon bakifrån. Risken behöver debatteras.

Säkert finns det en risk. Hur stor den i realiteten är har jag egentligen ingen uppfattning om. Men, om jag får tolka webbmasterns varning, anses risken större på vägar av 2+1-typ än på vägar utan mittbarriär. På vilka grunder undrar jag i så fall? Finns det statistik eller annat som säger att det är så? Ingen risk finns i vart fall utfärdad för 7-metersvägar eller andra vägbredder.

Jag har på annan plats inom SMC's forum debatterat angående riskerna med 2+1-vägar. Det jag har konstaterat är att olyckorna sjunkit avsevärt där gamla trettonmetersvägar fått denna standard. .

Att 2+1-vägar med mitträcken "teoretiskt" förhindrar risker måste väl vara en feluppfattning? Mitträcket förhindrar både risken och olyckan (om risken övergår i en sådan) rent praktiskt och faktiskt. Därav minskat antal skadade och döda på dessa vägar.

Vidare är just vägtypen ett bra sätt att få en hög säkerhetsstandard till relativt låga kostnader, lågt markintrång, liten påverkan för berörda fastigheter etc.
Visst finns nackdelar, inte minst riskerna för motorcyklister kontra vajerräckena. Förhoppningsvis kan nackdelarna så småningom byggas bort. Det är en del av SMC's pågående samarbete med Vägverket vad avser förbättrade utformnings- och underhållsregler.

På visad sträcka, och de flesta andra 2+1-vägar, finns parallella enskilda vägar som skall avlasta E45 från traktorer, cyklister och andra långsamtåkande. Man ser t.o.m. parallellvägen på bilderna. Dessutom finns oftast sedan tidigare närliggande både allmänna och enskilda vägar för lantbrukstrafiken.
Att en traktor, som syns på bilderna, behöver använda 2+1-vägen är, enligt mitt sätt att se det, ett sällsynt undantagsfall. Och den "måste" inte ut på denna väg, i vart fall inte någon längre sträcka.
Risken att köra på en sådan torde vara försumbar i förhållande till risken för t.ex. en mötesolycka där mitträcken saknas. Och i stort sett jämförbar med risken att köra på en traktor på en smal enfältsväg som ju vi mcåkare gillar.

Ett tips - håll utkik efter den orangeröda triangel som traktorer skall vara utrustade med. Finns en sådan går det inte fort för fordonet.
Kör du 90 km/h är det ca 60 km/h i hastighetsskillnad.
Lika stor hastighetsskillnad är det för övrigt om man kör 130 och hinner ikapp ett husvagnsekipage som kör lagligt.

Juh@
2009-07-02, 14:20
Skillnaden är väl att på vanlig väg så finns det nästan alltid plats att köra om på ifall man klantar till det och felbedömer hastigheten på fordonet framför. Men på 2+1 finns inte den möjligheten.

janric
2009-07-02, 14:27
Skillnaden är väl att på vanlig väg så finns det nästan alltid plats att köra om på ifall man klantar till det och felbedömer hastigheten på fordonet framför. Men på 2+1 finns inte den möjligheten.

Tillstås. Alltså bör man överföra uppmärksamheten man bör ha mot de mötande på vanligt mötesväg till eventuella, i sällsynta fall, sporadiskt förekommande, långsamtgående fordon på 2+1-vägen.

Åsså hastighetsskillnaderna 90-60=30 istället för 90+90=180. Vilket är farligast?

Juh@
2009-07-02, 15:27
Tillstås. Alltså bör man överföra uppmärksamheten man bör ha mot de mötande på vanligt mötesväg till eventuella, i sällsynta fall, sporadiskt förekommande, långsamtgående fordon på 2+1-vägen.

Åsså hastighetsskillnaderna 90-60=30 istället för 90+90=180. Vilket är farligast?

Det är väl ingen som ifrågasätter att mötesolyckorna minskat pga 2+1.

Däremot så har några nya riskmoment uppstått. Bland annat upphinnadeolyckor och att omkörningar sker i sista sekunden innan 2 filer övergår i 1. Sedan har utryckningsfordon stora svårigehter om det händer något.

Men i 2+1 har utan tvekan räddat liv eftersom det minskar antalet frontalkrockar, även om det är långt ifrån en perfekt lösning.

janric
2009-07-02, 15:50
Det är väl ingen som ifrågasätter att mötesolyckorna minskat pga 2+1.

Däremot så har några nya riskmoment uppstått. Bland annat upphinnadeolyckor och att omkörningar sker i sista sekunden innan 2 filer övergår i 1. Sedan har utryckningsfordon stora svårigehter om det händer något.

Men i 2+1 har utan tvekan räddat liv eftersom det minskar antalet frontalkrockar, även om det är långt ifrån en perfekt lösning.

Ja, tänk den som kom på den. Säkraste vägen är kanske den som inte är körbar alls?

V Saarela
2009-09-13, 06:25
Ja, vad ska jag där och göra, men nu är det som det är.....

Var på en lite längre moppetur(hastighet 42km/tim) för några veckor sedan.
2+1 och vajerräcken. Långtradare som tog tag i en med vindpustar till följd att moppen fladdrade rejält ibland.

Noterade att i Finland fanns det ofta cykelvägar att följa bredvid dom större vägarna. Asfalten var också på finska sidan oftast mer tilltagen bredvid körbanan och räfflorna.

Ett exempel vid en vajerväg på den svenska sidan. Bilden är vid en enfilig sträcka. Den vita är räfflad, så det är inte mycket till asfalt kvar.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090825/090825-8b9.jpg

Fina cykelvägar bredvid(som tillät även mopedkörning). En ganska vanlig syn på finska sidan. När det blir lite för stressigt på storvägarna.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090825/090825-8b4.jpg

Ove 60+
2009-09-13, 07:34
På SMC Västs hemsida har webbmaster satt upp en varning för 2+1-vägar och risken för att köra på någon bakifrån. Risken behöver debatteras.

På visad sträcka, och de flesta andra 2+1-vägar, finns parallella enskilda vägar som skall avlasta E45 från traktorer, cyklister och andra långsamtåkande. Man ser t.o.m. parallellvägen på bilderna. Dessutom finns oftast sedan tidigare närliggande både allmänna och enskilda vägar för lantbrukstrafiken.
Att en traktor, som syns på bilderna, behöver använda 2+1-vägen är, enligt mitt sätt att se det, ett sällsynt undantagsfall. Och den "måste" inte ut på denna väg, i vart fall inte någon längre sträcka.
.

Drömscenario att det skulle finnas parallellvägar. E 20 norra Skaraborg ser ut så att om man skall undvika att köra ut på den så får man köra många mil extra. Samma gäller nog de flesta vajervägar. E18 Karlstad - Kristinehamn, via Molkom om man vill undvika vajerväg. Kan fortsätta räkna upp :mad:

Vägrat att vid några tillfällen köra om mopedbil i enkelfil när jag haft bilen: Jösses vilken stress det utbryter bakom, men han har liksom jag, oavsett om jag kör MC eller bil, rätt till sin bit asfalt i hela filens bredd, i den hastighet som han(/jag) finner lämplig.

Saarelas bild på svensk vajerväg visar ändå en rel. fri situation. Idiotiskt nog sätter man ofta ett vajerräck även på kanten så att det inte ens finns en fllyktväg ut i terrängen:mad :

V Saarela
2009-09-13, 09:04
Drömscenario att det skulle finnas parallellvägar. E 20 norra Skaraborg ser ut så att om man skall undvika att köra ut på den så får man köra många mil extra. Samma gäller nog de flesta vajervägar. E18 Karlstad - Kristinehamn, via Molkom om man vill undvika vajerväg. Kan fortsätta räkna upp :mad:

Vägrat att vid några tillfällen köra om mopedbil i enkelfil när jag haft bilen: Jösses vilken stress det utbryter bakom, men han har liksom jag, oavsett om jag kör MC eller bil, rätt till sin bit asfalt i hela filens bredd, i den hastighet som han(/jag) finner lämplig.

Saarelas bild på svensk vajerväg visar ändå en rel. fri situation. Idiotiskt nog sätter man ofta ett vajerräck även på kanten så att det inte ens finns en fllyktväg ut i terrängen:mad :

Räcken på höger sida kom också lite då och då. På den här biten(bilden är från Norrbotten) hade dom dessutom lagt på ett lager till asfalt(repat vägen), men dom hade inte dragit asfalten ända ut, så förutom det så blev det som en liten trottoarkant att köra på.

På tal om Skaraborg. Körde på samma tur i dessa områden också. Kommer inte ihåg var, men hamnade på en bit längre sträcka med vajer på båda sidor. Dock så var asfaltbiten till höger lite bättre tilltagen, men även i 42km/tim känns det som en hög fart när långtradarna dundrar fram och man ser dom olustiga stolparna på höger sida.

Bild från nånstans i Skaraborgs län? Längre fram en långtradare som kört om. Bättre med asfalt på höger sida. Nån slags plast på stolparna...ny vägsträcka?
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090825/090825-2b12.jpg

Räven
2009-09-13, 09:18
Hur gör utryckningsfordon? 1 väg med räcke båda sidor.

-ah
2009-09-13, 15:07
Hur gör utryckningsfordon? 1 väg med räcke båda sidor.

Det vill jag minnas att Kungliga Vägförvaltningen redan har svarat på. Eller möjligen räddningstjänsten; dom får också anpassa sig efter framförvarande fordons hastighet.

Och som grädde på moset kan den som skyndar sig mer an vad som tillåtes på vägen, därför att han har ett utryckningsfordon i häcken, bli bötfälld.

Visst är det härligt? :D

Ove 60+
2009-09-13, 18:40
Räcken på höger sida kom också lite då och då. På den här biten(bilden är från Norrbotten) hade dom dessutom lagt på ett lager till asfalt(repat vägen), men dom hade inte dragit asfalten ända ut, så förutom det så blev det som en liten trottoarkant att köra på.

På tal om Skaraborg. Körde på samma tur i dessa områden också. Kommer inte ihåg var, men hamnade på en bit längre sträcka med vajer på båda sidor. Dock så var asfaltbiten till höger lite bättre tilltagen, men även i 42km/tim känns det som en hög fart när långtradarna dundrar fram och man ser dom olustiga stolparna på höger sida.

Bild från nånstans i Skaraborgs län? Längre fram en långtradare som kört om. Bättre med asfalt på höger sida. Nån slags plast på stolparna...ny vägsträcka?
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090825/090825-2b12.jpg

:) Som tur är har inte alla vägar vajerräcken, frästa spår och sån skit. Hör av dig när du passerar Skaraborg så ska jag gärna leta upp ett bra spår åt dig. ;)

Avarage
2009-09-14, 06:32
Ja, tänk den som kom på den. Säkraste vägen är kanske den som inte är körbar alls?

Eller flerfilig enkelriktad väg med avåkningszoner anpassade efter oskyddade trafikanter (dvs. inga fasta hinder) och maxhastigheten på dessa fordon! Fast det blir kostsamt! ;-)

Avarage
2009-09-14, 06:37
Idiotiskt nog sätter man ofta ett vajerräck även på kanten så att det inte ens finns en fllyktväg ut i terrängen:mad :

Håller med, så urbota dumt! Hade nog varit billigare och bättre att rensa närområdet utanför vägbanan från sten odyl. och "slängt" dem längre in i skogen...eller nått! Med dessa räcken är det ju inte bara en risk utan dessutom 100% säkert att du/jag som mc-förare KOMMER träffa fast hinder om vi går omkull på denna typ av väg! Nä, gör om gör rätt!

Mvh!
// Niklas

Ove 60+
2009-09-28, 18:54
:mad: Läser i Mariestadstidningen idag att inga vägar inom Töreboda kommun ska ha högre hastighetsgräns än 80 km/h enligt Vägverket. För att man ska kunna bibehålla 90 som gräns måste man "tillsätta medel för att sätta ut räcken på vissa sträckor".
Inte svårt att räkna ut vilka räcken som avses, nämligen dessa trafikfarliga och i övrigt tämligen värdelösa vajerräcken!
Från tätorten går det väldigt bra 90-vägar åt norr, väster och söder som det inte finns minsta synliga anledning att begränsa ytterligare och jag begriper inte hur de skulle bli säkrare med räcken.
Jag blir bara så j-a trött på attityden hos "vårt" vägvärk! :mad:

påK-en
2009-09-28, 20:33
:mad: dessa trafikfarliga och i övrigt tämligen värdelösa vajerräcken!
:mad:

Jag kan inte hålla med om att vajerräckena är tämligen värdelösa. På en vägsträcka "nära mig" där det var 2-3 dödade/år, har det sedan räckena kom upp, varit en dödsolycka, en bil som fick sladd precis där det var en öppning i räcket och frontade med en bil på andra sidan.
Jag åker ofta mc på den vägen, kan inte påstå att jag älskar 2+1 vägar. Det värsta tycker jag är att man får en väldigt ojämn trafikrytm (förmodligen också miljöovänlig) med många fartöverträdelser, största styggelsen tycker jag är dom som absolut måste tränga sig förbi precis när det stryper ihop till en fil.
Motorcyklister bär sig också väldigt dumt åt ibland, jag åkte med en tvåhästars hästtransport på enfilssträcka med vajerräcken på båda sidor, vad händer? Jo 3 st customhojar kör om på det lilla utrymme som fanns mellan ekipaget och vajerräcket. Det skulle aldrig falla mig in att köra om på det viset, även om det tydligen är tillåtet, men jag har hört personer som säger att "kör man upp vid vänsterflygeln" så flyttar dom sig och det är bara att köra om, konstigt nog pratar jag inte om ungdomar utan om 40+.
Men till sist, hoppas att vägverket lägger pengar på att bygga riktiga vägar istället för dessa halvmesyrer, det har till och med talats om att en motorvägsbit som just är under byggnad skulle bli 2+1, men tack och lov blev det opinion mot det och man byggde riktig 2+2 väg istället.

Ove 60+
2009-09-29, 06:58
Jag kan inte hålla med om att vajerräckena är tämligen värdelösa. På en vägsträcka "nära mig" där det var 2-3 dödade/år, har det sedan räckena kom upp, varit en dödsolycka, en bil som fick sladd precis där det var en öppning i räcket och frontade med en bil på andra sidan.
Jag åker ofta mc på den vägen, kan inte påstå att jag älskar 2+1 vägar. Det värsta tycker jag är att man får en väldigt ojämn trafikrytm (förmodligen också miljöovänlig) med många fartöverträdelser, största styggelsen tycker jag är dom som absolut måste tränga sig förbi precis när det stryper ihop till en fil.
Motorcyklister bär sig också väldigt dumt åt ibland, jag åkte med en tvåhästars hästtransport på enfilssträcka med vajerräcken på båda sidor, vad händer? Jo 3 st customhojar kör om på det lilla utrymme som fanns mellan ekipaget och vajerräcket. Det skulle aldrig falla mig in att köra om på det viset, även om det tydligen är tillåtet, men jag har hört personer som säger att "kör man upp vid vänsterflygeln" så flyttar dom sig och det är bara att köra om, konstigt nog pratar jag inte om ungdomar utan om 40+.
Men till sist, hoppas att vägverket lägger pengar på att bygga riktiga vägar istället för dessa halvmesyrer, det har till och med talats om att en motorvägsbit som just är under byggnad skulle bli 2+1, men tack och lov blev det opinion mot det och man byggde riktig 2+2 väg istället.

OBS! Det jag opponerar mig emot är just vajerräcket. Att man har en barriär som delar trafiken är helt OK men man kunde satsa på någon annan lösning.

Man skulle uppnå resultat om man ryckte upp räckena och satte uttjänta julgranar i hålen. Det hindrar inte några fordon på avvägar men är heller inte farligt och ingen kör frivilligt in i buskaget. :D För att hindra fordon att komma över finns det massor av alternativ som inte sliter sönder människor och fordon vid minsta kontakt: stål, betong, komposit, plast, bara att välja. Huvudsaken är att man finner en typ av räcke som inte är livsfarligt i sig självt.

påK-en
2009-09-29, 11:24
OBS! Det jag opponerar mig emot är just vajerräcket. .

Jag är med!

LC4ever
2009-09-29, 17:20
Det kanske går an i Norrland att ha breda vägar och där köra om.
I södra Sverige är trafikintensiteten så hög att man kommer aldrig om en långtradare eller bil med släp.
Då är det underbart med 2+1, där man vet att man kan göra en säker omkörning av långsammare fordon.
Sedan man infört dessa 2+1 vägar har det blivit mindre stressigt på vägen, man kommer fram fortare och säkrare.
Sedan kan jag inte heller fatta motorcyklister som gör omkörningar på den enfiliga delen av vägen, snacka om att leka med sitt liv.
Man räknar ju inte med att bli omkörd där, så uppmärksamheten bakåt är ju inte den bästa. Vart skall MC'n ta vägen om jag vinglar till med bilen?

påK-en
2009-09-29, 17:35
Det kanske går an i Norrland att ha breda vägar och där köra om.?
Alternativen jag snackade om var 2+1 kontra 2+2, håller helt och hållet med om att 1 fil åt vardera hållet oftast är problem.

[/QUOTE]Vart skall MC'n ta vägen om jag vinglar till med bilen?[/QUOTE]
:mad:
Kan säga att man blev rätt spänd när man försökte hålla åt sidan och samtidigt hålla rak kurs medan dom körde förbi, det såg vådligt ut när dom satt med fötterna framåt - utåt och nära mitträcket (nånstans i Falutrakten).

Har för mig att jag läst nånstans att mc-kollisioner med räcken i stort sett alltid inträffat med sidoräcken, inte mitträcket, men är inte säker (har inte med ovanstående situation att göra).

OH-
2009-09-29, 19:09
................
Då är det underbart med 2+1, där man vet att man kan göra en säker omkörning av långsammare fordon.
Sedan man infört dessa 2+1 vägar har det blivit mindre stressigt på vägen, man kommer fram fortare och säkrare. ................

Säkrare, kanske. Men personligen kan jag bli fnoskig ibland på 2 + 1 -väg. Jag ligger bakom nån som kör kring 80 där 90 är tillåtet, bra väder, sikt och väglag och enfiligt med räcken på båda sidor.
Sen blir det 2-filigt och fanskapet ökar till 100 men jag har ingen lust att köra olagligt (vissa dagar är sånna) så det blir ingen omkörning. Har man lekt den här leken från Alingsås till Götene så är det inte underbart längre.
Dessutom har vi den redan påtalade tjurrusningen många ägnar sig åt för att vara först in på enfiligt. Knappast en rofylld situation.

Jag har inte svaren men jag vet vad jag upplever.

Maria Nordqvist
2009-09-30, 06:46
Fem personer har omkommit i MC-olyckor med mitträcke. Ytterligare fyra på 2+1 vägar. Minst 17 har skadats svårt. De flesta räckesolyckor sker mot sidoräcken. Sedan 2000 har cirka 30 motorcyklister dödats i räckesolyckor i Sverige.

Öhlin
2009-09-30, 06:57
Säkrare, kanske. Men personligen kan jag bli fnoskig ibland på 2 + 1 -väg. Jag ligger bakom nån som kör kring 80 där 90 är tillåtet, bra väder, sikt och väglag och enfiligt med räcken på båda sidor.
Sen blir det 2-filigt och fanskapet ökar till 100 men jag har ingen lust att köra olagligt (vissa dagar är sånna) så det blir ingen omkörning. Har man lekt den här leken från Alingsås till Götene så är det inte underbart längre.
Dessutom har vi den redan påtalade tjurrusningen många ägnar sig åt för att vara först in på enfiligt. Knappast en rofylld situation.

Precis jag fattar inte vad som är fel på folk när man kör fort där det är dubbelfiligt och andra försöker köra om för att sedan bromsa ner till under hastighetsbegränsningen när det blir enfiligt:confused:. Enligt mitt tycke trafikfarligt och trafikrytmen blir väldigt ojämn.

Ove 60+
2009-09-30, 08:38

Har sett samma fenomen. Det finns faktiskt folk som inte vill släppa förbi någon men dom är väldigt få, tack och lov.

Jag tror att en del trafikanter upplever vajerräckena som ett hot, även när dom sitter i en bil, och då tycker dom att det känns trångt när det är enkelfil, ung. som cellskräck. Sen gasar dom på när det blir friare ytor på 2-filigt.

Kanske det vore något för VTI att undersöka?

Själv har jag lite av den känslan som jag hade som barn när jag cyklade mellan 2 taggtrådsstaket på dålig väg när jag hamnar på enkelfil med vajerräck på kanten när jag kör MC och det är tät trafik. Då är man försiktig. Men det går naturligtvis att hålla jämn fart.