handdator

Visa fullständig version : " ABS minskar olyckor"

SailorChief
2009-06-09, 17:06
Vilken nyhet,trodde jag aldrig. Vem köper en bil ny idag utan ABS? Och varför ska man då köpa en MC,som är än mer beroende av att inte låsa framhjulet, utan ABS?

Snålheten att inte köpa en hoj med ABS är skrämmande,varför ska man inte ha det på sin MC om man har det på bilen?

wigge
2009-06-09, 18:17
Vilken nyhet,trodde jag aldrig. Vem köper en bil ny idag utan ABS? Och varför ska man då köpa en MC,som är än mer beroende av att inte låsa framhjulet, utan ABS?

Snålheten att inte köpa en hoj med ABS är skrämmande,varför ska man inte ha det på sin MC om man har det på bilen?

Det är inte snålhet som skulle få mig att välja bort ABS på en ny hoj... Det är på vilket sätt jag skulle använda den.
Missförstå mig rätt nu; På asfalt är ABS helt underbar att ha (skulle inte vilja vara utan på min R1200ST), men när jag kör på grusvägar så väljer jag nog bort ABSen helt.

Min egen erfarenhet med ABS på grus är att den oftast förlänger bromssträckan och jag har tom varit med om när den orsakat en avåkning pga att hojen helt plötsligt beter sig väldigt annorluda och överaskat föraren. Jag är väldigt noga med vart jag bromsar på grus så att jag antingen har bra underlag att bromsa på eller har väl tilltagen bromssträcka när jag kör STn på grus. När jag kör Teneren.. Tja, det kasar lite men det blir inga överaskningar och det går bra att förutsäga vad som kommer att hända..

Nu är det väl så att majoriteten av olyckorna just sker på asfalt, så jag är väl inte så förvånad av slutsatserna som dras. Det är ju lätt att glömma bort en minoritet i statistiken.

kaihp
2009-06-09, 18:28
Min egen erfarenhet med ABS på grus är att den oftast förlänger bromssträckan och jag har tom varit med om när den orsakat en avåkning pga att hojen helt plötsligt beter sig väldigt annorluda och överaskat föraren.

På DMC's Bronzekurser (http://www.dmc-kursus.dk/) (hvor der primært trænes bremse og undvigeteknikker) ser vi gang på gang at ABS forlænger standselængden, selv på tør asfalt. Derfor bør ABS kun anses som en hjælp som redder dig fra en vurp om du bremser og styrer samtidig.

Senest i Maj måned havde vi en kursist på en Triumph som blev meget overrasket over at han fik kortere standselængde ved at bremse så hårdt at han lige præcis ikke aktiverede ABS'en, i forhold til hvis han aktiverede ABS'en. Og dette på trods af at Triumph's Owner's Manual skriver udtrykkeligt at man bør aktivere ABS'en...

Zopilote
2009-06-09, 18:46
Givetvis går det att få kortare bromssträcka med utan ABS, då med en erfaren förare som kan bromsa "på gränsen" och under perfekta förhållanden.
Tyvärr är det många där ute som inte är så pass bra på att bromsa och det är också sällan förhållandena är perfekta när det väl gäller, och då är ett bra fungerande ABS-system ovärderligt.
Jag hade själv gärna haft ett när en halvblind pensionär tyckte det var en bra idé att backa ut från en skymd skogsväg ut på den 70-vägen där jag körde...
Nu lyckades jag med en rätt stor portion tur undvika en kollision genom att utnyttja andra körbanan (med låst bakhjul...).

wigge
2009-06-09, 19:21
Senest i Maj måned havde vi en kursist på en Triumph som blev meget overrasket over at han fik kortere standselængde ved at bremse så hårdt at han lige præcis ikke aktiverede ABS'en, i forhold til hvis han aktiverede ABS'en. Og dette på trods af at Triumph's Owner's Manual skriver udtrykkeligt at man bør aktivere ABS'en...
Visst. Omtaget som man måste göra när hjulet låser sig finns ju kvar, om än oerhört mycket kortare. Så kan man ligga precis på gränsen är det ju troligen bättre. Sedan är det ju skillnad på olika tillverkare och generationer av ABSerna. På min gamla K100RS-91 så var det inte så kul när den gick in.. På min nuvarande ST så är det betydligt behagligare.

Man får nog se detta i ljuset av att det är bättre att bromsa ordentligt så att ABS:en får göra sitt jobb än att bara bromsa till hälften (för att man inte övat in rätt teknik och tränat bort alla felaktiga mänskiga reaktioner). Iaf så är det betydligt enklare att skriva då alternativet i princip kräver en kurs...

Syster-Tysk
2009-06-09, 19:23
Givetvis går det att få kortare bromssträcka med utan ABS, då med en erfaren förare som kan bromsa "på gränsen" och under perfekta förhållanden.

Håller med! ABS är inte utformat för att stanna snabbare, utan för att inte låsa hjulet(n).

Men det ena kan ge det andra, dvs genom att inte låsa hjulet så kan man ofta i trafik, med skiftande underlag bromsa snabbare. Detta på grund av att vattenpölen, gruset, löven eller vad det nu kan vara, blir mindre avgörande i det ögonblick man bromsar.

Det finns MÅNGA som bromsar till stillastående snabbare utan ABS än vad de skulle göra med ABS.

MEN detta är inte poängen. Poängen är att det inte är svårt att göra det om man har förberett sig på en hård inbromsning. Man har rätt sittposition, har framhjulet riktat raktfram, och allt annat som man ska för att kunna bromsa så effektivt som möjligt.

Problemet är att man inte alltid kan förbereda sig på den hårda inbromsningen och att det kan vara skräp på vägen i just detta ögonblick.

Med ABS har man möjligheten att bromsa hårt på underlag som skiftar i karaktär under inbromsningen. Detta är en stor fördel eftersom man annars då man utan ABS blir överaskad och måste bromsa på torr asfalt som övergår till vatten, grus eller annat underlag riskerar att köra omkull.

När man däremot kör på bana där förhållandena är relativt statiska är det en annan sak, ABS kan med fördel kopplas bort vid dessa tillfällen.

Men nu sker de flesta om inte ALLA dödsolyckor på våra vägar där så mycket spelar in förutom vår förmåga att bromsa effektivt. SMC's förslag om obligatorisk ABS på alla nya motorcyklar är därför ett bra förslag som kommer att rädda liv.

/Jonas ABS-förare

jan-olovj
2009-06-09, 19:26
Jag valde min Varadero till stor del för att den var utrustad med ABS och kombibromsar. Jag kör snällt och har aldrig märkt någon nackdel.

Smedis
2009-06-09, 19:44
http://www.psychology.nottingham.ac.uk/IAAPdiv13/ICTTP2004papers2/Performance/Vavryn.pdf

Bromsförmåga hos erfaren- oerfaren samt med och utan ABS...

Smedis
2009-06-09, 19:46
Det finns MÅNGA som bromsar till stillastående snabbare utan ABS än vad de skulle göra med ABS.

/Jonas ABS-förare

Källa?

Syster-Tysk
2009-06-09, 19:48
Källa?

Nåja, ingen källa, men jag vill inte kalla alla lögnare som påstår sig bromsa snabbare utan ABS än med ABS. Sen kan man ju även diskutera hur många "många" är... vill du göra det också?

/J

Hampe
2009-06-09, 19:49
OBSERVERA:
Allt i detta inlägg avser ABS på bilar. Där har jag grundlig erfarenhet.
Somligt av dessa erfarenheter torde kunna översättas rakt av till MC, annat inte. Jag bär ingen större lust att lära känna ABS till MC.

ABS är det för vardagsbilisten mest kända hjälpsystemet, som kunde specialbeställas i Mercedes S-klass från slutet av sjuttiotalet för grova pengar, och som gjordes känt för den breda massan genom standardmontering i Ford Scorpio 1986 och Sierra något senare.
Volvo och SAAB låg långt på efterkälken.

Det är ett i sanning missförstått system. Tech-specen från Mercedes och Bosch som utvecklade systemet accepterade den oundvikligt förlängda bromssträckan för att möjliggöra undanmanöver även under bromsning.

Där är ABS-systemets grundtanke - att i alla lägen kunna undvika eller lindra sammanstötning genom bibehållen manöverförmåga.

Men, priset man oundvikligen betalar är förlängd bromssträcka - i extremfallet djupt lösgrus och medelhöga hastigheter upp till 400 % :eek: längre bromssträcka.
Grundregeln är att ju lägre friktion vägbanan håller desto mer förlängs bromssträckan jämfört med icke reglerad inbromsning. Den absolut bästa betongen ger den minsta bromssträckeförlängningen.

Så länge användaren har systemets brister klart för sig och förstår hur det arbetar finns också möjligheten att dra nytta av huvudfördelen - att kunna styra sig ur en knipa.
Gör man inte det så är man såld - man rammar sin medtrafikant med en högre hastighet och med kraftigare krockvåld än utan ABS...

Speciellt mot oskyddade trafikanter är ABS ett ytterst egoistiskt system - i stadstrafik rammar man barnvagnen med 12 km/h på övergångsstället - i motsats till att stanna 2 meter innan.

Om man inte behåller kylan och styr undan.
Hur många förmår göra det...?
Faktum är att många vardagsbilister får panik när högtryckspumpen börjar arbeta och bråka med pedalen; det finns åtskilliga berättelser om folk som lyft av foten från pedalen för dom trott att dom råkat ut för ett haveri.

ABS är ett utmärkt system, om man accepterar längre bromssträcka mot att kunna styra under bromsning - men då vill det fanimig till att veta vad man håller på med!
Det gör inte medelbilisten - fråga 10 personer vad ABS är till för och det är inte omöjligt att alla tio hävdar att "det förstärker bromsarna", "det hjälper mig bromsa bättre" och liknande vanföreställningar.

I detta läget återstår bara 2 fördelar med systemet:
ABS förmår otvetydigt hantera inbromsning på split-friction underlag bättre än de flesta förare, vilket ökar chansen att bilen kolliderar head-on med mötande trafik, och tar därigenom upp krockvåldet där bilen är designad att vara starkast.
Dock på bekostnad av dem man krockar med, eftersom impact troligen kommer att ske med högre hastighet än man annars hade haft.

ABS på MC? Vassego den som vill, men var medveten om nackdelarna!

Hampe

Smedis
2009-06-09, 19:56
Nåja, ingen källa, men jag vill inte kalla alla lögnare som påstår sig bromsa snabbare utan ABS än med ABS. Sen kan man ju även diskutera hur många "många" är... vill du göra det också?

/J

Inte alls, bara det att det förekommer ganska mycket tyckande och egna känslomässiga åsikter som inte är grundade på fakta.
Undrade bara om du hade länk eller något?

Jag vet att det finns tester som visat kortare bromssträcka utan ABS.
Dessa utförda på TORR asfalt.
De flesta genomförda tester/studier med/utan ABS sker just på torr asfalt för att det skulle vara "farligt" utan abs.
Bara det är väl ett erkännande egentligen...

Men själva vinsten sker nog vid en paniksituation där VÄLDIGT få klarar att bromsa bättre utan ABS.

Har själv ABS på min hoj men tror den bara kommer användas vid just paniksituation.
Har inte kommit till användning än i alla fall.

magne
2009-06-09, 20:04
OBSERVERA:
... bla bla ...

Hampe

Vågar du utmana mig i bromssträcka? Jag har inte bara ABS fram jag har det även på bakhjulet. Har jag längre bromssträcka än dig på torr asfalt är jag övertygad om att den är obetydligt längre än din.

På blöt asfalt - I'm the winner :-)

Syster-Tysk
2009-06-09, 20:07
Inte alls, bara det att det förekommer ganska mycket tyckande och egna känslomässiga åsikter som inte är grundade på fakta.
Undrade bara om du hade länk eller något?

Sant, och jag håller med dig! Jag brukar också vilja ha en källa till mycket som skrivs.

Men i det här fallet tror jag inte att jag är ensam om att fått höra andra motorcyklister som uttrycker sin åsikt att de minsann kan bromsa bättre utan ABS, eller att proffsförare kan.

Jag upplever andelen som tycker eller uttrycker denna åsikt som många! Detta är en hel del OT och man förstår nog min ståndpunkt då man läser mitt inlägg, vare sig det är många eller inte.

Mvh Jonas

Smedis
2009-06-09, 20:21
Sant, och jag håller med dig! Jag brukar också vilja ha en källa till mycket som skrivs.

Men i det här fallet tror jag inte att jag är ensam om att fått höra andra motorcyklister som uttrycker sin åsikt att de minsann kan bromsa bättre utan ABS, eller att proffsförare kan.

Jag upplever andelen som tycker eller uttrycker denna åsikt som många! Detta är en hel del OT och man förstår nog min ståndpunkt då man läser mitt inlägg, vare sig det är många eller inte.

Mvh Jonas

Men bara för att det är många som säger en sak så innebär det inte att det automatiskt blir en sanning...;)

Se gärna abstraktet jag länkar till på motsatt sida.
Där kollas även korrelation mellan bromsförmåga och uppfattning av egen skicklighet.

wigge
2009-06-09, 20:23
Och på lösgrus seglar du bara vidare... :D

Den enda utmaning jag behöver är att alltid stanna innan hindret.. Och den kan jag klara av på egen hand.

Hampe
2009-06-09, 20:25
Vågar du utmana mig i bromssträcka? Jag har inte bara ABS fram jag har det även på bakhjulet. Har jag längre bromssträcka än dig på torr asfalt är jag övertygad om att den är obetydligt längre än din.

Kunde vara kul!
I praktiken är det 50 mil mellan oss och de gånger jag passerar Sthlm så brukar det vara mitt i natten och "runnin' on a schedule" för min del.

Psst: jag passade på att ladda upp en avatar innan jag svarade; Are we still on...?

www.yearroundriders.com

cage
Jag har deltagit på ett par st sporthojkurser på Gelleråsen och där ingår även bromsning. OCH varenda gång hittils har jag stannat snabbare än de som kört bredvid mig. Både i vått och torrt.
Visst är detta ett litet statiskt underlag men nånting visar det dock......:rolleyes:

Det som man ofta hör är att många är oroliga för låsning av framhjul, den orosmomentet kan jag så gott som helt koppla bort.

Jag tror att utvecklingen av försäljning av ABS försedda hojar kommer öka. Dels därför att Honda introducerar ABS på sporthojar men också för att, som nån sa, idag köper ingen en bil utan ABS.

Sen kommer Antispinn som Ducati(?) har på sina hojar. :eek::eek:

//cage, på en Yamaha FZ1-S med ABS

Syster-Tysk
Men bara för att det är många som säger en sak så innebär det inte att det automatiskt blir en sanning...;)

Nej, men jag kan ju inte kontrollera alla som påstår sig kunna bromsa bättre utan ABS att de verkligen kan det.

Jag tror vi förstår varandra och egentligen inte tycker olika, så jag föreslår att vi lämnar detta OT och går tillbaka till ordinarie tema.

Smedis
2009-06-09, 20:44
Läs gärna denna test från 1992.
Inte speciellt ny men var rätt intressant ändå.
http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

Galne Dansken
2009-06-09, 20:51
Intressant diskussion om ABS. Finns nog båda myter och sanningar!

Själv har jag ABS model BMW år 2000, och numera har bytt min sporthoj utan ABS till senasta Honda´s värsting ABS sporthojs system. Min konklusion är att utvecklingen har varit långt över vad jag ku föreställa mig! Jag kör +2.000 landsvägsmil/år och snurrer en del varv på bana.

Jag har bromstestad en del med raceförare, chefsinstruktörer som utbilder körskolelärare, förerprövera från VV, och massor av glada motorcyklister.

Det absolut viktigsta är att lära sig att bromsa - när det är på plats har vi kommit ett bra steg på vägen - sen är det Ok att diskutera teknik!

Som aktiv SMC Instruktör har jag noterad mig att ca. 80-90% av "första gång på SMC kurs deltagare" med ABS cykler - rent faktisk aldrig har bromsad så hårt att ABS går in! Och det är inte nått att skämmas över - det är en utmaning och kräver kunskap att broms en MC hårt!

http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0 Mitt tips är att kolla på denna test av Hondas senasta ABS system, testad av 3 olika duktiga förare..

P-O Noren
2009-06-09, 20:52
Ännu en fråga där känslorna är så starka så man går hellre på dom än fakta.
Jag hade ABS på förra hojen och det räddade mig en gång i en situation som hade blivit allvarlig då en bil körde ut framför mig på 70-sträcka. Nu har det på senare tid kommit mycket starka bevis för att vi borde lagstifta om ABS på nya hojar, alternativt att alla nyköpare ställer det som krav.

Man kan inte heller jämföra så enkelt en situation då föraren vet att han ska bromsa vid en viss kon på en bana och en situation där man helt plötsligt ute på allmän väg måste panikbromsa. ABS är i alla dessa lägen outstanding.

Angående grusunderlag så kunde man enkelt på förarplats stänga av ABS-funktionen. Inte för att jag någonsing gjorde det. Men det kan man på de flesta ABS-hojar, så det resonemanget är ju lite pinsamt.

Oftast är det dom som inte har haft en hoj med ABS som är motståndare, samt dom som har haft en tycker om det och förespråkar det. Eftersom man kan utgå från att alla som har haft ABS-hoj har haft en utan och jämför bromssystemen så tycker jag även det säger något.

kaihp
2009-06-09, 20:57
Nej, men jag kan ju inte kontrollera alla som påstår sig kunna bromsa bättre utan ABS att de verkligen kan det.

I DMC har vi købt en bremsemåler fra BikeView (http://www.bikeview.de/html/produkt.1.html) i Tyskland- den giver præcise data for hvordan bremsningen er udført. Med en sådan monteret burde det være en enkel sag at måle om føreren bremser bedst med eller uden ABS.

kaihp
2009-06-09, 21:06
Som aktiv SMC Instruktör har jag noterad mig att ca. 80-90% av "första gång på SMC kurs deltagare" med ABS cykler - rent faktisk aldrig har bromsad så hårt att ABS går in! Och det är inte nått att skämmas över - det är en utmaning och kräver kunskap att broms en MC hårt!
Det samme har vi noteret os i Danmark.

Syster-Tysk
2009-06-09, 21:09
I DMC har vi købt en bremsemåler fra BikeView (http://www.bikeview.de/html/produkt.1.html) i Tyskland- den giver præcise data for hvordan bremsningen er udført. Med en sådan monteret burde det være en enkel sag at måle om føreren bremser bedst med eller uden ABS.

Tack för tipset, men så stort är inte mitt personliga intresse att ta reda på hur bra andra bromsar! Det var inte heller det som var poängen i mitt resonemang.

Det som jag ville framföra och som helt försvunnit i denna off topic diskussion är att:

Även OM personer kan bromsa bättre utan ABS på torr asfalt då man kör rakt fram och är beredd på en kraftig inbromsning, så är sanningen helt annan då det kommer till verkligheten ute på våra vägar!

Denna sanning visas mycket bra i de hänvisningar/länkar som Smedis bidragit med i denna tråd!

Personligen gillar jag den från 90-talet där raceförare bromsade ca: 30 meter längre utan ABS på vått underlag med en Yamaha FJ1200 när man jämförde med ABS.

wigge
2009-06-09, 22:00
Angående grusunderlag så kunde man enkelt på förarplats stänga av ABS-funktionen. Inte för att jag någonsing gjorde det. Men det kan man på de flesta ABS-hojar, så det resonemanget är ju lite pinsamt.

Tror inte det går att stänga av den på BMWs gatorienterade hojar (kunde inte det på min förra och kan inte på min nuvarande). I GS-segmentet har jag förstått att man får göra det varje gång man har stängt av tändningen, det finns säkert en säkerhetsaspekt i att den går tillbaka till läget med ABS på.

Men för en annan som har en hoj som jag kör huvudsakligen på grusvägar med och därmed skulle ha ABSen avstängd hela tiden ser jag inte vad den skulle tillföra.
Vi har säkert olika ansats till gruskörningen vilket ger oss olika behov. Det finns dessutom vissa segment av hojar som är avsedda för ett underlag och en körstil där ABS inte har ett lika stort värde. Därför är jag tveksam till ett generellt ABS-krav.

Olsson
2009-06-09, 22:27
Ännu en fråga där känslorna är så starka så man går hellre på dom än fakta. Jag hade ABS på förra hojen och det räddade mig en gång i en situation som hade blivit allvarlig då en bil körde ut framför mig på 70-sträcka.

Tycker du inte underlaget för din studie, med bara en (1) person kan anses otillräcklig? Den är lika otillräcklig som min egen studie. Ingen bil har någonsin kört ut framför mig och skapat problem. Min försiktighet hjälper mig med det, och helt utan ABS. Naturligtvis påverkas du av hojens förmågor på så vis att du nyttjar det.

Nu har det på senare tid kommit mycket starka bevis för att vi borde lagstifta om ABS på nya hojar, alternativt att alla nyköpare ställer det som krav.
Var ser du bevis någonstans? Det är spekulation. ABS på mc kan med stor sannolikhet få konsekvensen att olyckstal och förluster ökar istället för minskar. Det finns mängder med, inte bara statistik som visar att »prylar» inte har gett en säkerhetshöjande effekt – men även mycket lång forskning och förklaringar på varför det är så. När ABS för bil var på gång, sades det att den bibehållna styrförmågan under full broms kommer leda till färre olyckor och lägre förluster. Så blev det inte. Någon sådan effekt har inte kunnat påvisas. Det har däremot påvisats att det INTE har den önskade effekten. SMC bör naturligtvis arbeta för att förhindra en lagstiftning. Allt annat är ju ett hån mot motorcyklisterna.

Man kan inte heller jämföra så enkelt en situation då föraren vet att han ska bromsa vid en viss kon på en bana och en situation där man helt plötsligt ute på allmän väg måste panikbromsa. ABS är i alla dessa lägen outstanding.

ABS kan ju naturligtvis vara en dröm att köra med av många skäl, men argumentet för säkerhet och lagstiftning håller inte. Man kan jämföra med gamla reklamslogans från 70-talet, t ex "kraftfull motor för extra säkra omkörningar". Hur är det nu egentligen? Är fordon med svaga motorer olyckstypiska? Du kan köra mc helt utan bromsar, och det behöver inte bli farligare för det. Det är någonting annat som händer.

Agile
2009-06-09, 22:33
Jag vill citera för många och orkar inte så jag låter bli.

ABS förhindrar ett stort problem, låsning av hjul. ABS:en tillåter då förare att ha en "nästan" optimal dosering av bromsen på varierande underlag, vilket oftast är fallet.

Problemet är att de flesta potenta hojar har ett till bekymmer, nämligen FÖR bra broms/fäste. Detta leder till att ett problem är att hålla bakhjulet i marken, och konsekvensen av att kreti & pleti tror att de kan bromsa som Rossi för att de har ABS kan bli värre än ett låst hjul.

Dessutom kan jag inte hålla med om att man kan svänga och bromsa samtidigt tack vare ABS. Då min hoj ex. inte ens tillåter en att släppa gasen utan (elaka) konsekvenser, och att bromsning under nedlägg kräver enorm försiktighet så fyller inte ABS:en nån som helst funktion i det läget. Man tappar framhjulet och åker av långt innan det låser iaf.

I det avseendet tror jag faktiskt att ABS kan göra mer skada än nytta. För de (få) som verkligen kan bromsa och köra hoj, så är det förmodligen en enorm resurs vid ojämnt fäste eller regn.

Galne Dansken
2009-06-09, 23:21
förhindra[/U] en lagstiftning. ..

Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION, där i vanlig ordning har svar på det mesta!

5.1 Tekniska problem och olyckor

.......För att förebygga olyckor är det av vikt att förmå fler motorcyklister att köra med ABSbromsar och förmå tillverkarna att utveckla kombinerade bromssystem, CBS. Vägverkets djupstudier visade att i ett antal fall var felaktig bromsteknik en orsak till olyckan. Dock måste man se till effekten av ABS-bromsar på motorcykelns totala kostnad framför allt när det gäller mindre motorcyklar. Att tillverkare ska fortsätta att utveckla bättre bromssystem
utpekades som den sjätte faktorn för ökad säkerhet vid OECD-konferensen i Lillehammer. ...
FEMA, Federation of European Motorcyclists Association,
där SMC är medlemmar ingår sedan mars 2008 i projektet SAFERIDER som ska
undersöka om det gör att utveckla system för motorcyklar...

SMC anser att ABS-bromsar bör erbjudas på alla motorcyklar.
........
SMC anser att det finns möjligheter inom ny teknik för att göra säkrare motorcyklar, men att MC-föraren alltid ska ha kontroll över fordonet.

Mål: Ny teknologi och ett antal åtgärder från tillverkarna kan minska antalet dödade och skadade motorcyklister.

Viktigt att notera - föraren ska altid ha kontroll - och som det enkelt kan förstås på det sätt vi skriver på: Inga lagstiftning..

Nb; MC VISIONEN är ett av SMCs viktigsta dokument, och ett dom minst diskuterade dokument på forumet ;)

Olsson
2009-06-09, 23:41
Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION...

Tack! Jag har naturligtvis SMCs samtliga dokument på min drive och vet exakt vad ni har skrivit. Jag ville bara hugga lite på Norens Nordkoreaförslag. :D

Hellman
2009-06-09, 23:50
Nu har jag inte läst hela tråden, men min åsikt är att jag hoppas ABS snabbt blir standard på alla hojar.
Visst, banåkare vill säkert slippa men jag tror att alla som kör på gatan hade haft nytta av låsningsfria bromsar.

Hur många av oss gatåkare, med handen på hjärtat, kan bromsa optimalt, eller ännu bättre, bromsa optimalt när det VERKLIGEN gäller?

raz
2009-06-10, 00:33
Jag har aldrig provat en hoj med ABS, men jag inbillar mig följande: om du faktiskt lyckas bromsa hojen optimalt utan att låsa hjulen, då kommer ju inte ABS:en att träda i kraft alls, eller hur? Så antingen bromsar du jätteduktigt och behövde ingen hjälp, eller så låser du hjulen och får hjälp. Har jag fel :confused:

Så när skulle ABS någonsin kunna bli en nackdel?

Hampe
2009-06-10, 05:36
Nb; MC VISIONEN är ett av SMCs viktigsta dokument, och ett dom minst diskuterade dokument på forumet ;)

Trist när det är så!
Känns som jag och Olsson skall slå våra kloka frisyrer ihop över en och samma skärm och börja visionera lite...

Men varför denna skräck för hjullåsning...?
Låsta hjul är en av alla de halvnoter man har att spela på i sin MC-körning!

Jag kör huvudsakligen långfjädrade offroadhojar som dyker duktigt vid inbromsning, men oavsett vad jag kör så låser jag gärna upp bakhjulet när det kärvar till sig.
Det spelar ingen roll retardationsmässigt eftersom jag bromsar till gränsen för bakhjulslyft och anliggningen redan är minimal, men det ger mig möjligheten att trycka ut rumpan i ett bromsuppställ som om sträckan till mitt förfogande inte räcker till lätt omvandlas till en undanmanöver bara genom att lätta på bromsen eftersom hojen redan är riktad bort från faran.

Framhjulslåsning är något annat - mycket mer spännande.
Någon här som provat på att provocera fram framhjulslåsning...?
Det är en jävligt nyttig övning:

Välj ut en snäll grussträcka där några sammanhängande 10-tals meter ser ut att ha samma textur, djup och sammansättning.

Sitt långt bak på hojen för att avlasta framhjulet.

Ta upp fötterna på fotpinnarna, släpp kopplingen med bara lite gas - men med handbromsen fortfarande indragen och se hur långt du kommer.

Nä, jag skojar inte - du kommer mycket, mycket längre än du tror, och det är ett utmärkt sätt att illustrera "body-leaning" och vad det kan göra för din MC-körning.

Dessutom självmarkerande - strecket i vägen är ditt resultat, hur lätt som helst att använda som benchmarking för självträning där ingen ser på.
Har du problem att koordinera gaspådrag med indraget bromshandtag så finns alltid nödlösningen "skivbromslås" men då går lite av... ...dynamiken i övningen bort... :D

Yes, jag kan bromsa.
Yes, jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att lära en del andra människor att bromsa.

Men, skall vi som kan tvingas på något vi inte vill ha bara för att vissa inte är lämpade att köra hoj...?

Solidariskt försämra våra motorcyklar och inskränka vår MC-körning för något slags greater good där människor som inte kan, och inte verkar vilja lära sig skall ges hängslen och livrem på min bekostnad?

Skall motorcykel verkligen vara ett fordon för alla - vare sig man har förutsättningar för att kunna hantera det eller ej...?

Hampe

raz
2009-06-10, 07:58

Välj ut en snäll grussträcka där några sammanhängande 10-tals meter ser ut att ha samma textur, djup och sammansättning.

Sitt långt bak på hojen för att avlasta framhjulet.

Ta upp fötterna på fotpinnarna, släpp kopplingen med bara lite gas - men med handbromsen fortfarande indragen och se hur långt du kommer.
Det tog en stund innan jag begrep vad du menade: du startar alltså från stillastående, med låst framhjul, och kör? Jo, jag har provat det med skivbromslås också :o

Jag är också emot onödig lagstiftning men jag ser fram emot att det blir standard ändå på de flesta hojar. Förbjud skivbromslås om det prompt måste adderas lagar, de skadar min ekonomi i flera led :rolleyes:

Det är inte lag på ABS på bilar eller hur? Det verkar ju ha reglerat sig självt alldeles utmärkt. Att det dröjt längre på MC beror nog mycket på att tekniken dröjt - det är ju en utmaning att konstruera systemet för bara två hjul och man läser fortfarande om problem.

kaihp
2009-06-10, 08:19
Jag har aldrig provat en hoj med ABS, men jag inbillar mig följande: om du faktiskt lyckas bromsa hojen optimalt utan att låsa hjulen, då kommer ju inte ABS:en att träda i kraft alls, eller hur? Så antingen bromsar du jätteduktigt och behövde ingen hjälp, eller så låser du hjulen och får hjälp. Har jag fel :confused:

Så när skulle ABS någonsin kunna bli en nackdel?

Fuldstændigt korrekt - når du bremser optimalt på tør fast asfalt bliver ABS'en ikke aktiveret og den er derfor ikke et problem. På løs grus, derimod, bliver den aktiveret selvom du ikke ønsker det.

ABS er et problem den dag at du, som fører, tror at ABS'en er verdens 8. vidunder: den kan redde dig ud af alle problemer og at du derfor bare "kaster anker" uanset situation.

Derfor er træning af føreren vigtigere end ABS i mine øjne.

Agile
2009-06-10, 08:21
Men varför denna skräck för hjullåsning...?
Låsta hjul är en av alla de halvnoter man har att spela på i sin MC-körning!

Jag kör huvudsakligen långfjädrade offroadhojar som dyker duktigt vid inbromsning, men oavsett vad jag kör så låser jag gärna upp bakhjulet när det kärvar till sig.
Det spelar ingen roll retardationsmässigt eftersom jag bromsar till gränsen för bakhjulslyft och anliggningen redan är minimal, men det ger mig möjligheten att trycka ut rumpan i ett bromsuppställ som om sträckan till mitt förfogande inte räcker till lätt omvandlas till en undanmanöver bara genom att lätta på bromsen eftersom hojen redan är riktad bort från faran.

Framhjulslåsning är något annat - mycket mer spännande.
Någon här som provat på att provocera fram framhjulslåsning...?

"bla bla"

Men, skall vi som kan tvingas på något vi inte vill ha bara för att vissa inte är lämpade att köra hoj...?

Solidariskt försämra våra motorcyklar och inskränka vår MC-körning för något slags greater good där människor som inte kan, och inte verkar vilja lära sig skall ges hängslen och livrem på min bekostnad?

Skall motorcykel verkligen vara ett fordon för alla - vare sig man har förutsättningar för att kunna hantera det eller ej...?

Hampe

ORD!

Nu var det ett tag sen jag åkte geggmoppe. Men jag har åkt en hel del (manövertränat kortare stunder hyfsar ofta alltså) grus både med SuperDuken och CBR:en just för att återspegla hur det är att köra i regn.

Även på sporthoj kan man köra hyfsat fort och låsa hjulet tämligen länge utan att det ställer till det nämnvärt om man har "rätt" bromsteknik och lägger vikten i tanken osv. Bortsett den i det avseendet obefintliga fjädringen på CBR:en så kan man åka på rätt bra även på grus.

-----------------

Nån som är bromsguru när det verklgen går undan får gärna bekräfta/dementera det här, men:

Min känsla är att hjullåsning i sig är en mindre vanlig orsak till avåkning. Det som ställer till det är att man inte ens kommer nära hjullåsning innan man åker av ändå om man svänger samtidigt. Nästa problem är att hojen med fel bromsteknik börjar orma sig och med en sämre hoj bli stötig i styret etc om man "håller i sig".

Inget av ovan kan nån ABS i världen avhjälpa om den inte ska mäta friktion mot underlag, belastning i styrhalvor, lutning, G-kraft, lutning på underlag osv. Och till den nivån har tekniken mkt att göra innan den når.

Fatta mig rätt nu, jag skulle gärna ha en hoj med ABS, dock inte gamla hack-system utan Hondas nya i så fall som faktiskt verkar funka riktigt bra.

Att jag är emot är för att det som antisladd-system i bilar inte ger folk större marginaler. Utan helt enkelt gör att folk kör på fordonets, och inte sin egen gräns. Vintertid är detta ett uppenbart fenomen då kreti och pleti helt plötsligt kör marginellt långsammare än vad som är MÖJLIGT. För några år sen gick det att öka rejält om man själv shapade upp och körde på gränsen.

(Ovan jämförelse är högst subjektiv och grundar i jämförelse mot "andra bilar i sthlm" mot min Golf -08 med alla system, på- och avslagna.)

P-O Noren
2009-06-10, 08:25
Problemet är, som så många gånger förut presenterats, att alla är inte lika bra på att köra hoj. Kollar man varje avrostning så syns det att just bromsövningarna har en stor nytta, och då når man bara dom som förstått nyttan av avostning. Så jag gissar att det finns ett stort mörkertal, där vi har många som aldrig besökt en avrostning och helt enkelt har rätt så undermålig bromsteknik.

De flesta är inga under av snabbtänkthet i en farlig olyckssituation i trafiken, man låser blicken och blir stel i musklerna. Väldigt många låser framhjulet i ren panik, och har inte träning eller mental närvaro nog att släppa på bromsen.

ABS är en uppfinning som gör sig bäst i skarpa situationer, där man får tonvis med ångest och adrenalin i blodet.

Jag brukar inte vara för lagstiftning, så jag kan inte påstå att det är något jag förordar. Men om mc-handlarna vägrar att erbjuda ABS, så känns det fel. Alla hojar som säljs borde erbjudas med ABS. Samma debatt pågick för övrigt när bilarna fick ABS, fast med lite annorlunda argument. Där insåg de flesta nyttan snabbt, kanske delvis för att det blev krav på halkbana i körkortsutbildningen.

Jag utgick naturligtvis inte från egna erfarenheter och menade på att det var en studie, men ska man ju inte behöva precisera. Jag menade andra studier.

Olsson
2009-06-10, 09:33
Problemet är, som så många gånger förut presenterats, att alla är inte lika bra på att köra hoj.
Det är ju inget problem. Det är snarare en illusion – eller möjligen ett problem för dig. Men det innebär inte att det är ett problem för andra. De kanske är jätteglada.

Kollar man varje avrostning så syns det att just bromsövningarna har en stor nytta, ...
Vilken nytta gör det?

...och då når man bara dom som förstått nyttan av avostning. Så jag gissar att det finns ett stort mörkertal, där vi har många som aldrig besökt en avrostning och helt enkelt har rätt så undermålig bromsteknik.
En bättre bromsteknik är inte samma sak som att vara säkrare. Det är fundamentalt. Många gånger är det precis tvärt om d v s de allra sämsta på uppgiften – är de säkraste förarna.

Du blandar ihop mål och säkerhet. Om en bromsteknik är ”undermålig” – förhindrar det att nå det uppsatta målet. Men mål förändras som en konsekvens av erfarenhet. Dessa parametrar är inte statiska. När du förändrar en av dem – så förändras den andra. Körträning har generellt under årtionden ej visat sig minska förarnas risker. Många visar att det är precis tvärt om – ju skickligare, desto farligare. Det innebär att ”undermålig bromsteknik” kan vara en positiv sak med avseende på säkerhet. Med stort vetenskapligt stöd, kan man hävda att det är du som inte tycks förstå, som du uttrycker det – ”nyttan av avrostning”.

De flesta är inga under av snabbtänkthet i en farlig olyckssituation i trafiken, man låser blicken och blir stel i musklerna. Väldigt många låser framhjulet i ren panik, och har inte träning eller mental närvaro nog att släppa på bromsen.
Detta har två myntsidor. Du målar upp det som något negativt (tror jag). Allt detta har positiva sidor också. När folk erfar vad du beskriver, så förändras mål. En förare som t ex får ett bakhjulssläpp eller klantar sig med frambromshandtaget eller annat och som föraren upplever negativt – är inte obegåvad att inte lära sig av situationen. Så funkar inte människor. Om föraren anser att det var en negativ händelse därför att det anses som alldeles för riskfyllt – kommer justeringar göras i framtiden så att han/hon inte förväntar sig hamna i sådan situation igen. Mål förändras som en konsekvens av erfarenhet.

Samma debatt pågick för övrigt när bilarna fick ABS, fast med lite annorlunda argument. Där insåg de flesta nyttan snabbt, kanske delvis för att det blev krav på halkbana i körkortsutbildningen.

Det är alltid roligt med två (i världen) ökända begrepp i samma stycke – ABS samt halkbana. Båda är lika ökända för att inte bidra till ökad trafiksäkerhet.

Smedis
2009-06-10, 12:54
Dokumentet i sin helhet.
http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/_teaserpool/media/MC_ABS_sammanfattning.pdf

Diversion
2009-06-10, 12:54
Jag vill inte ha ABS på min hoj. En hoj köper man och väljer att köra på irrationella premisser precis som en sportbil. Man tycker om utseendet, körkänslan, motorkaraktären etc. etc. Det är inte som att välja den säkraste mest ekonomiska familjekombin.

Är det överhuvudtaget någon mening med att köra hoj om den ska ha ABS,Airbag, Adaptiv cruise och överlevnadscell? Då kan man ju lika gärna köpa en ny V70.

Jag är absolut inte någon motståndare till trafiksäkerhet men folk måste faktiskt få möjligheten att ta eget ansvar utan att storebror lägger sig i.

Den här sidan säger allt tycker jag:http://www.ianchadwick.com/motorcycles/whyride.html

Smedis
2009-06-10, 13:03
Jag vill inte ha ABS på min hoj. En hoj köper man och väljer att köra på irrationella premisser precis som en sportbil. Man tycker om utseendet, körkänslan, motorkaraktären etc. etc. Det är inte som att välja den säkraste mest ekonomiska familjekombin.

Är det överhuvudtaget någon mening med att köra hoj om den ska ha ABS,Airbag, Adaptiv cruise och överlevnadscell? Då kan man ju lika gärna köpa en ny V70.

Jag är absolut inte någon motståndare till trafiksäkerhet men folk måste faktiskt få möjligheten att ta eget ansvar utan att storebror lägger sig i.

Den här sidan säger allt tycker jag:http://www.ianchadwick.com/motorcycles/whyride.html

Hur påverkar ABS utseendet, körkänslan, motorkaraktären på en hoj?:confused:

Tror du att jag som har abs på min hoj har tråkigare när jag kör?
På grund av en funktion som träder i kraft endast vid tillfällen som ändå inte kan räknas som trevliga, roliga eller tillfredsställande.

Argumentet saknar ju logik.
Gör en reflexväst att jag inte kan köra i +200km/h?
Gör ABS att jag inte kan piska en kurvig väg i långt över laglig hastighet?
Nej, det gör inte det...

Påpekar på nytt att det är vanligt med känslomässiga argument, se bara inlägget ovan.

P-O Noren
2009-06-10, 13:51
Jag tycker det känns som att vi är tillbaka på grundsynen att människan skall anpassa sig efter maskinens egenskaper. Jag anser att då man konstruerar maskiner åt människor skall man utforma maskinen efter människans egenskaper. ABS är en teknik som hjälper föraren.

Sedan den här eviga synen på att vi är allihopa gudar på att köra hoj, några enstaka verkar ha omformats på något sorts bessynerligt sätt och blivit ett med hojen. En sorst motorcykel-androider där man inte kan skilja på människan och maskin när föraren väl satt sig på hojen och startat motorn. Hoppas jag kan nå dit och uppleva den dagen, men jag har nog lite kvar.

Motorcyklister är dom sista bakåtsträvarna i samhället känns det som, på gott och ont. I frågor som rör säkerhet så kan denna grundsyn vara farlig.

Hur många här som äger en hoj med ABS ångrar sig och vill byta till en likadan hoj utan ABS?

SvenneC
2009-06-10, 14:34
Jag tycker det känns som att vi är tillbaka på grundsynen att människan skall anpassa sig efter maskinens egenskaper. Jag anser att då man konstruerar maskiner åt människor skall man utforma maskinen efter människans egenskaper. ABS är en teknik som hjälper föraren.

Sedan den här eviga synen på att vi är allihopa gudar på att köra hoj, några enstaka verkar ha omformats på något sorts bessynerligt sätt och blivit ett med hojen. En sorst motorcykel-androider där man inte kan skilja på människan och maskin när föraren väl satt sig på hojen och startat motorn. Hoppas jag kan nå dit och uppleva den dagen, men jag har nog lite kvar.

Motorcyklister är dom sista bakåtsträvarna i samhället känns det som, på gott och ont. I frågor som rör säkerhet så kan denna grundsyn vara farlig.

Hur många här som äger en hoj med ABS ångrar sig och vill byta till en likadan hoj utan ABS?

:)

Jag har läst hela tråden och du sammanfattar mina tankar väl.

/G. Ud! ;)

honda cbf 500
2009-06-10, 15:23
Hej,

Jag heter Amir och har en honda cbf 500 med abs. Jag vill med detta bara säga vad min tankar är kring abs och har inte så mkt Era inlägg om abs att göra.

Jag har haft motorcyklar med trumbroms både fram och bak. Jag har haft veteranbilar med trumbromsar runt om utan broms-servo.

Abs kan vara bra med tanke på dagens tempo i trafiken men man får också tänka på att människan har kört motorcyklar i drygt 100 år utan abs-bromsar och det har funkat hyfsat bra.

Jag jämförde bromssträckan på min yamaha sr 250 special som hade bromstrummor både fram och bak med en honda deauville som har kombibromsar och skillnaden i bromssträcka var 2-3 meter och med en hoj utan kombibromsar var det heller ingen stor skillnad.

Visst kan skivbroms, abs påverka bromssträckan och i vissa fall rädda liv men jag personligen tar det hela lite grann med ro och tycker att dess påverkan är lite överdriven.

Det är bara en flektion på vad jag tycker om bromsar och abs.

MVh

Amir

Smedis
2009-06-10, 15:34
Hej,

Jag jämförde bromssträckan på min yamaha sr 250 special som hade bromstrummor både fram och bak med en honda deauville som har kombibromsar och skillnaden i bromssträcka var 2-3 meter och med en hoj utan kombibromsar var det heller ingen stor skillnad.

Amir

I torrt väglag förståss?

SailorChief
2009-06-10, 16:25
Snacka om att jag missat mkt sen 2001 då jag köpte min första hoj med ABS. Utseendet på hojarna, 5 st sedan dess med ABS har ju varit fula,just pga av ABS.

Sen har ju motorerna karaktär varit rent ut sagt för tråkiga,också detta dilemma pga ABS.

Nog för att jag junde räkna ut att ABS gjorde lite nytta då det gäller framförallt panikbromsning men att ABS påverkar hojarnas utseende och motorkaraktär som en insändare skrev här på forumet, det visste jag inte.

Kan den personen förklara för mig hur utseendet och motorkaraktären påverkas till det bättre om jag väljer en hoj utan ABS?

Sen den som skrev att en SR 250 med trumbromsar bromsar lika bra som en Deauville med kombibromsar,vilken värld lever du i,kanske sträckan var lika lång om du bromsade med båda hojarna från toppfart,men toppfarten på en SR 250 är betydligt lägre.

Hur många av Er som klagar här på ABS på hojarna väljer en bil utan ABS och varför??

Hampe
2009-06-10, 19:00
Jag tycker det känns som att vi är tillbaka på grundsynen att människan skall anpassa sig efter maskinens egenskaper. Precis! Har vi någonsin ens lämnat den?

Jag vill verkligen att det skall vara en utmaning att köra motorcykel, eller i vart fall att locka fram det innersta ur en hoj - utan gizmos som stör kommunikationen mellan mig och maskin.

Jag vill att det skall vara skillnad mellan olika typer av motorcyklar, och mellan fabrikat.

Jag vill kunna umgås så intensivt med två exemplar av samma hoj att jag lyckas blottlägga individegenskaperna hos serienummersyskon.

Jag vill att min nyfikenhet, min perceptionsförmåga och min ambition att alltid förbättra min egen prestation ännu en gång lyckas locka fram ett nytt beteende hos cykeln jag kör.

Jag vill verkligen, verkligen bli överraskad - varje gång jag åker hoj; även av cykeln jag redan harvat 3.000 mil på.

Självklart är det jag - människa av kött och blod som skall anpassa mig, och överlista den döda tingesten.
Endast genom att göra detta kan jag väcka besten till liv och hooka upp mitt centrala nervsystem mot molekylkedjorna i konstruktionen ni andra ser som ett dött ting och plocka ut det där sista lilla extra som andra inte når.
Behöver inte nödvändigtvis handla om hastighet, varvtid eller antal meter över mark: det räcker väl med euforin som uppstår när du känner att du plötsligt transformeras från vanlig dödlig människa till motoriserad pegasus - ändå mer dödlig än någonsin innan, och samtidigt mer levande än någon kan tro är möjligt.

Jag anser att då man konstruerar maskiner åt människor skall man utforma maskinen efter människans egenskaper. ABS är en teknik som hjälper föraren.

Men, skall vi ta absolut hänsyn till människans egenskaper och begränsningar i fallet motorcyklar så har vi ju också per automatik satt ett streck någonstans vi like 18 hästkrafter, och hela grundkonceptet med bara 2 spårande hjul ligger minst sagt pyrt till... :D

Jag har lättare att dra parallellen till ridning - där är det hela tiden du som ryttare som har att förhålla dig till den mest dynamiska konstant du kan tänka dig: hästen!
Hästen är grunden, förutsättningen och villkoret för allt som sker i umgänget er emellan - inget framsteg uppnås utan att du aktivt håller igång kommunikationen med djuret. När bitarna faller på plats och ni börjar förstå varandra kommer belöningen sjufalt tillbaka, och ni når höjder i er gemensamma sfär ingen trodde var möjlig.

Larvigt?
Jag håller på med hästar till vardags sedan 25 år tillbaka, och ser bara fler och fler likheter med motorcyklar ju mer jag lär.
Känslan av att tillsammans kunna åstadkomma mer än vad som egentligen vore möjligt är enorm - den omöjliga talserien 1 + 1 = mer än 2 står plötsligt självlysande och solklar framför dig.

Men, när computeraided elektronik plötsligt kliver in utifrån och börjar rycka i ditt bromshandtag blir fortsatt människa<->maskinsammansmältning omöjlig på samma sätt som när stallets klåpare för femtioelfte gången rappar upp sin häst utan gripbar anledning i samma ridhus som du försöker att jobba din häst. Redan när hon kommer in är hon ett störande inslag eftersom jag vet att hon aldrig kommer att kunna förstå sin hästs signaler och att hon gör alla fel som tänkas kan.
På samma sätt störs jag av att att jag på en cykel utrustad med ABS system inte längre har det exekutiva ansvaret för framfarten, utan reducerats till en systemoperatör i utkanten av skeendet.

Sedan den här eviga synen på att vi är allihopa gudar på att köra hoj, några enstaka verkar ha omformats på något sorts bessynerligt sätt och blivit ett med hojen. En sorst motorcykel-androider där man inte kan skilja på människan och maskin när föraren väl satt sig på hojen och startat motorn.Ahh - du tror nog redan att du listat ut hur illa det är ställt med mig, men jag kan berätta att det är värre än så:

Jag kan, när jag i bil hamnar på den perfekta grusvägen känna veritabla fantomsmärtor från det som är min för tillfället amputerade motorcykel.
Fastlåst i bilsätet kan jag med ryggradens förlängning känna hur jag låter bakhjulet under lagom hjulspinn kasa ner från den grusiga åsen, ner i det renblåsta hjulspåret där det greppar precis lagom mycket för att jag med orört gaspådrag istället skall få ett litet delikat res som jag kan hålla kvar och med en minimal handledsrörelse omvandla till den perfekta ressvängen genom den svaga böjen med den fina lilla vallen att stötta mot.

Ögonblicken varar aldrig länge, men dom finns där och jag blir absolut akut hojnödig i flera timmar efteråt - även om jag precis klivit av och ser ut som en babian i ändalykten.

Hoppas jag kan nå dit och uppleva den dagen, men jag har nog lite kvar.

Och jag önskar att du verkligen sade det från djupet av ditt hjärta, och inte bara raljerade över folk du anser tror för mycket om sig själva.

Landet där sammansmältningen mellan människa och maskin är möjlig finns faktiskt! Du skall vara medveten att det ligger granne med Nangijala, och att ditt första besök mycket väl kan bli ditt sista - men besöker du det med lika stor respekt för livet, döden och dig själv så har du ett utflyktsmål som aldrig upphör att förvåna dig.

Absolut! Här är fortfarande "analog" ett vackert ord, men samtidigt så skall man ha klart för sig att här finns en hög andel människor som förstår innebörden av sentensen "konsekvens av eget agerande" - och lever därefter.
Att överlämna ansvaret för sig själv och sin framfart till ett "system" - det är farligt på riktigt!

Ytterst få av oss är omedvetna om riskerna det innebär att åka hoj, men på något sätt gör vi kalkylen att priset är värt att betalas.

Själv är jag på en och samma gång mer säkerhetsmedveten än de flesta jag ser omkring mig - jag hävdar ATGATT i alla lägen, och kör förbannat fantasifullt.
Samtidigt är jag beredd att dö i morgon dag för att få åka hoj på mitt sätt.
Jag bär inte på någon dödslängtan - tvärt om, men jag vet att den yttersta konsekvensen av det jag håller på i bästa fall är instant death.

Kör jag ihjäl mig är det med all säkerhet mitt eget fel.
Den insikten har jag haft i typ 30 av dom 35 år jag åkt hoj.
Kanske är det därför jag fortfarande lever.

Möjligen rullar det redan omkring en bil med mitt namn på någonstans i världen, looking for me. Då får det vara så, i så fall.
Jag vill ramma den av egen kraft och förbiseende och även denna gång få vara ytterst ansvarig för min egen framfart.
Framför allt vill jag inte bli avskiljd från min motorcykel i detta känsliga ögonblick på grund av att ett system fuckar med mina bromsar! Har jag satt mig i situationen tar jag konsekvensen. Alltid!

Hur många av Er som klagar här på ABS på hojarna väljer en bil utan ABS och varför??

Jag inte bara accepterar ABS utan till och med uppskattar ABS i bil av följande anledningar:

1. Bilen utgör en större risk för omgivningen än motorcykeln.
Bromsar jag omkull mig själv är det 2 meters bredd och 200kg som sveper gatan. Dessutom bromsas den upp hyfsat snabbt genom alla utstickande detaljer som skär ner i beläggningen.

Tappar jag bilen i samband med inbromsning på split friction så är det 5 meter och 2 ton som rensar vägen på tvären. Där har jag faktiskt hjälp av ABSen - och detta är också huvudanledningen till att jag accepterar ABS.

2. Bilen är till för andra än mig själv, inom och utom familjen - hojen släpper jag inte ifrån mig.
Jag har gjort mitt val med MCn som jag har en helt annan relation till än bilen, som är ett transportmedel i första hand.
MC är ett redskap för äventyrs- och upptäcktsresor; inre såväl som yttre...

Ytterst sällan upplever jag någon önskan att kunna koppla ur ABSen på någon bil, men jag skulle aldrig aldrig aldrig kunna tänka mig att köpa en bil med elektronisk stabilitetskontroll som inte går att koppla ur.

That' me folks!
Inte 15, inte 25, utan snart 50 - och fortfarande angelägen att styra själv.
Självklart handlar motstånd mot elektronik på hojar om känslor!
Är inte hela hojåkeriet byggt på känslor...?

Hampe

Zopilote
2009-06-10, 19:53
That' me folks!
Inte 15, inte 25, utan snart 50 - och fortfarande angelägen att styra själv.
Är inte hela hojåkeriet byggt på känslor...?

Hampe

WOW! Stående ovationer... Har läst ditt inlägg två gånger, och är fortfarande imponerad!
Tack för en beskrivning av mina känslor, som jag inte hade kunnat uttrycka själv.
*bugar*

Diversion
2009-06-10, 20:36
Snacka om att jag missat mkt sen 2001 då jag köpte min första hoj med ABS. Utseendet på hojarna, 5 st sedan dess med ABS har ju varit fula,just pga av ABS.

Sen har ju motorerna karaktär varit rent ut sagt för tråkiga,också detta dilemma pga ABS.

Nog för att jag junde räkna ut att ABS gjorde lite nytta då det gäller framförallt panikbromsning men att ABS påverkar hojarnas utseende och motorkaraktär som en insändare skrev här på forumet, det visste jag inte.

Kan den personen förklara för mig hur utseendet och motorkaraktären påverkas till det bättre om jag väljer en hoj utan ABS?

Sen den som skrev att en SR 250 med trumbromsar bromsar lika bra som en Deauville med kombibromsar,vilken värld lever du i,kanske sträckan var lika lång om du bromsade med båda hojarna från toppfart,men toppfarten på en SR 250 är betydligt lägre.

Om det är mig du syftar på sa jag aldrig att ABS systemet påverkar utseende eller motorkaraktär, däremot sa jag att att man inte kör hoj eller väljer modell utifrån samma premisser som man väljer familjens bil.

Jag vill inte ha en bil med esp eller abs. Jag litar inte på att en dator ska köra åt mig och det tänker jag aldrig göra heller.

Molgan
2009-06-10, 20:38
Möjligen rullar det redan omkring en bil med mitt namn på någonstans i världen, looking for me. Då får det vara så, i så fall.
Jag vill ramma den av egen kraft och förbiseende och även denna gång få vara ytterst ansvarig för min egen framfart.
Framför allt vill jag inte bli avskiljd från min motorcykel i detta känsliga ögonblick på grund av att ett system fuckar med mina bromsar! Har jag satt mig i situationen tar jag konsekvensen. Alltid!
Det här romantiserandet är gulligt, men i sammanhanget irrelevant. För övrigt hoppas jag att du "väcker besten" på bana och inte på allmän väg. :rolleyes:

För mycket text så jag orkade inte läsa allt, ber om ursäkt om jag läst nåt utanför sitt sammanhang.

Syster-Tysk
2009-06-10, 21:15
En fråga till alla er som är emot elektronikens framfart.

Ni verkar ju vara emot all elektronik i motorcykler som sätter sig emellan Er, som förare, och motorcykeln. Som jag förstår det så ser ni ABS'en som ett filter som skulle sabotera den förfinade motorik ni har i era händer så att känslan av att köra motorcykel försvinner. Stämmer det?

I fall det gör det, är ni emot bränsleinsprutning med, eller kör ni med förgasare?

Har ni elektronisk tändning, eller är ni riktiga entusiaster som vill ställa tändningen och brytare själva?

Inget illa menat, vill bara veta var gränsen mellan bra elektronik och dålig går!

/J

Smedis
2009-06-10, 22:02
Tankar bara på stationer med handpump.
Pumpar däcken med fotpump.
Har en fotogenlampa som strålkastare.
Tagit bort tändstiftet och använder två flintastenar istället.
:D

Hampe
2009-06-10, 22:13
Som jag förstår det så ser ni ABS'en som ett filter som skulle sabotera den förfinade motorik ni har i era händer så att känslan av att köra motorcykel försvinner. Stämmer det?
/J
Ahh... Anar jag en nypa sarkasm här...?
Helt okay med mig - jag tål det. :D

Jag vet att man inte känner av ABSen förrän den aktiveras,
men du är på rätt spår - den stör min körupplevelse eftersom den finns med ombord. Hade jag velat ha en Bror Duktig med på resan så kunde jag låtit min ekonomichef åka med...

Brytarlös tändning - helt okay till vardags;
meka brytarhoj är ett himla pyssel om man vill åt dom höga varvtalen.

Ååå andra sidan är det en skön kick när man har grejerna i ordning och lyckas pricka in växlingarna millisekunden innan brytarna börjar flyta.

Jag har bägge sorters maskiner hemma, och kan växla mellan dem som jag vill. I'm a lucky guy!
Helt klart är dock att något dödare än en 80-tals japan med slocknad CDI-box är svårt att hitta; det utsätter aldrig mina brytarhojar mig för...

Sprut - helt okay om det funkar lika bra som en bra förgasare.
Men, insprutning bara för att rättfärdiga ett "i.e." på kåpan, med mystiska hål i effektkurvan och strömbrytar"känsla" går bort så det skriker om det - tradea funktion mot ballhetsfaktor är väldigt, väldigt dumt.

Å bara för att förekomma dig:
Diodblinkers med elektroniskt relä är okay det med - speciellt som jag upplever att det distinkta blinkandet skapar större respekt för fordonet i trafiken. Otvetydig förbättring!

Hampe

Syster-Tysk
2009-06-10, 22:22
Ahh... Anar jag en nypa sarkasm här...?
Helt okay med mig - jag tål det. :D

...

Å bara för att förekomma dig:
Diodblinkers med elektroniskt relä är okay det med - speciellt som jag upplever att det distinkta blinkandet skapar större respekt för fordonet i trafiken. Otvetydig förbättring!

Finemang! :D Glimten i porslinsögat, det gillar vi. (och med vi menar jag, Jag och Migsjälv)

Ojdå, jag trodde att du bara räckte ut armen, det gör då jag, fast jag har diodblinkers... eller ja... då jag inte skruvar lös dem vid banåkning och armen åker ut! Typ som på min avatarbild! ;)

Syster-Tysk
2009-06-10, 22:24
Tankar bara på stationer med handpump.
:D

Är det säkert att du inte bor i Norrland???

tiger
2009-06-10, 22:24
Men, priset man oundvikligen betalar är förlängd bromssträcka - i extremfallet djupt lösgrus och medelhöga hastigheter upp till 400 % :eek: längre bromssträcka.
Grundregeln är att ju lägre friktion vägbanan håller desto mer förlängs bromssträckan jämfört med icke reglerad inbromsning. Den absolut bästa betongen ger den minsta bromssträckeförlängningen.
Hampe

Vart ifrån har du fått den här uppgiften?

Så länge användaren har systemets brister klart för sig och förstår hur det arbetar finns också möjligheten att dra nytta av huvudfördelen - att kunna styra sig ur en knipa.
Gör man inte det så är man såld - man rammar sin medtrafikant med en högre hastighet och med kraftigare krockvåld än utan ABS...
Hampe

Jag tror att man styr undan rent reflexmässigt även om man inte känner till några ev brister.

Speciellt mot oskyddade trafikanter är ABS ett ytterst egoistiskt system - i stadstrafik rammar man barnvagnen med 12 km/h på övergångsstället - i motsats till att stanna 2 meter innan.
Hampe

12 km/h, hur har du kommit fram till detta?

Om man inte behåller kylan och styr undan.
Hur många förmår göra det...?
Faktum är att många vardagsbilister får panik när högtryckspumpen börjar arbeta och bråka med pedalen; det finns åtskilliga berättelser om folk som lyft av foten från pedalen för dom trott att dom råkat ut för ett haveri.
Hampe

Hur många låser inte hjulen i ren panik...

ABS är ett utmärkt system, om man accepterar längre bromssträcka mot att kunna styra under bromsning - men då vill det fanimig till att veta vad man håller på med!
Hampe

Ja, hur va' det nu -jo tryck på bromspedalen...

I detta läget återstår bara 2 fördelar med systemet:
ABS förmår otvetydigt hantera inbromsning på split-friction underlag bättre än de flesta förare, vilket ökar chansen att bilen kolliderar head-on med mötande trafik, och tar därigenom upp krockvåldet där bilen är designad att vara starkast.
Dock på bekostnad av dem man krockar med, eftersom impact troligen kommer att ske med högre hastighet än man annars hade haft.
Hampe

Vid en frontalkrock får bägge bilarna ta upp samma krafter.

Hampe

Nästa mc blir med ABS för min del(tror jag).:)

Smedis
2009-06-10, 22:31

Så är det ju.
På grusväg anser jag att ABS kan vara direkt livsfarlig då bromskraften kan bli i det närmaste obefintlig.

Hampe
2009-06-11, 01:01
Egen, empirisk forskning.
Jag hör inte till dom som lyssnar till andra i första hand, utan jag bildar mig egna uppfattningar, baserat på egna upplevelser.
Siffran 400% kommer från ett engelskt bromstest sent -80 tal / tidigt -90 tal som väckte stor uppmärksamhet där och då.
Det handlar om extremfallet djupt lösgrus där ett låst hjul gräver ner sig i materialet och föser en kil av grus framför sig, medans ett ABS-bromsat fordon ligger ovanpå gruset och reglerar hysteriskt utan att åstadkomma mycket mer än smatter i bromspedalen.

I Sverige tror vi att ABS förkortar bromssträckan och "förbättrar våra bromsar" medans man i Tyskland i mycket större utsträckning har verkligheten klar för sig:

http://de.wikipedia.org/wiki/Antiblockiersystem

Das Antiblockiersystem (ABS), in der StVZO „Automatischer Blockierverhinderer“ (ABV) genannt, ist ein in Verkehrsmitteln verwendetes technisches System zur Verbesserung der Verkehrssicherheit. Es wirkt bei starken Bremsungen insbesondere auf nasser oder verdreckter Fahrbahn, indem es einem möglichen Blockieren der Räder durch Regelung des Bremsdrucks in kurzen Intervallen entgegenwirkt.

Dies bewirkt in erster Linie nicht eine Verkürzung des Bremsweges, der sich in manchen Fällen sogar verlängern kann, sondern sorgt hauptsächlich dafür, dass das Fahrzeug während des Bremsvorgangs lenkbar bleibt und nicht ausbricht. Prinzipiell kann auch durch manuell angepasstes Bremsen die Lenkbarkeit des Fahrzeuges bei Bremsen erhalten werden, doch das durchschnittliche menschliche Reaktionsvermögen reicht in aller Regel nicht aus, um in gefährlichen Situationen die Bremskraft exakt zu dosieren. Das ABS in modernen Kraftfahrzeugen ist dagegen in der Lage, das Bremsverhalten jedes einzelnen Rades jederzeit nahezu optimal zu steuern.

...å det blir på ärans och hjältarnas språk:

Antilåsningssystemet (ABS) som i StVZO (Straßenverkehrszulassungsordnung – närmast att översätta med"Vägtrafikförordningen") kallas "Automatisk (hjul)låsningsförhindrare" är ett tekniskt hjälpsystem för ökandet av trafiksäkerheten. Systemet arbetar vid starka inbromsningar, och i synnerhet på blöta eller smutsiga körbanor genom att hjulets låsning motverkas av att bromstrycket regleras i korta intervaller.

Detta system fungerar i första hand inte som en förkortning av bromssträckan, som i åtskilliga fall till och med blir längre, utan svarar huvudsakligen för att fordonet även under inbromsningen bibehåller sin manövrerbarhet och inte inte bryter ut i sladd. (Min kursivering) Principiellt kan sägas att även manuellt reglerad bromskraftsanpassning ger bibehållen manövrerbarhet, men den genomsnittliga reaktionsförmågan hos människan räcker i de flesta fall inte till för att under stressade situationer reglera bromskraften tillräckligt väl.
ABS-systemet i en modern bil har dessutom möjligheten att näst intill optimalt fördela bromskraften till respektive hjul. (Min anm: Här avses egentligen hjälpsystemets bägge sentida hjälpsystem :D EBA (Elektronisk bromskraftsförstärkning) och EBD (Elektronisk bromskraftsdistribution)

Skillnaden i inställning till systemet förvånade mig storligen för 10 - 15 år sedan när jag hajade att MittelSchmied hade järnkoll där MedelSvensson bara spelade på läpparna. I Tyskland styr man in i det sista och söker utvägar så länge det bara går - i Sverige tar ABS hand om bromsandet...

Jag tror att man styr undan rent reflexmässigt även om man inte känner till några ev brister.
..och jag hävdar bestämt motsatsen!
Inbillar du dig att du har ett ofelbart system som bromsar åt dig bara du lyckas hitta pedalen i mitten så är det lång väg till att plötsligt börja köra aktivt just sekunden innan det smäller.

12 km/h, hur har du kommit fram till detta?
Det är självklart en tramssiffra, gripen ur luften - har finns ingen utgångshastighet, ingen friktionskoefficient och ingen retardationshastighet angiven. Det viktiga är själva modellen - med ABS dundrar du i stadstrafik rakt ut i övergångsstället istället för att stanna innan om parametrarna inte är på din sida den dagen. Hellre läsa på och förstå vad man håller på med än att behöva recitera Stig Dagerman resten av livet...

Hur många låser inte hjulen i ren panik...
Visst - ABS har fördelar.
Bäst vore att man intresserade sig för sin bilkörning och hur dom olika hjälpsystemen fungerar och interagerar. Tyvärr är - åtminstone i bilkörning, uppkörningen själva ribban man måste ta sig över. Därefter är det fritt fram att sjunka ner i dyn av okunskap och ointresse igen...
Hojåkare har åtminstone tidigare intresserat sig för vad dom håller på med och hur grejerna fungerar. Säg inte att det håller på att ändra sig...?

Ja, hur va' det nu -jo tryck på bromspedalen...
NEJ! Det är inte så enkelt! ABS har gigantiska luckor i sitt användargränssnitt:
Först var man tvungen att uppfinna hjälpsystemet EBD eftersom de lastkännade bromskraftsregulatorerna var för oprecisa och otillförlitliga.
Sedan tvingades man komplettera med EBA eftersom alltför många bara lade foten på bromsen och nöjde sig med att det började smattra och hoppa i pedalen - men bara för att det börjar reglera i den avlastade bakvagnen så innebär inte det att du är i närheten av optimal retardation - ens med ABS...
Enter syntetisk bromskraftsförstärkning.
Vad man skall göra med dom som släpper pedalen när den börjar leva sitt egna liv och hellre rammar in i bilen framför med händerna framför ansiktet är det ingen som vet. "Utbildning" verkar helt otänkbart...

Vid en frontalkrock får bägge bilarna ta upp samma krafter.
Visst, men den som vrider upp den veka bredsidan minskar sina chanser för överlevnad samtidigt som den erbjuder den mötande bilen en mjukare landning - ie en utsträckt inbromsningsfas.

Nästa mc blir med ABS för min del(tror jag).:)

Vassego - jag skall inte hindra dig, lika lite som jag själv i framtiden vill bli tvingad att handla en hoj med ABS bara för att SMC arbetar för att alla cyklar skall ha det.

Utbildning är bättre - både för hojåkare och bilister, än att hänga upp sitt liv på system som man inte ens har grundläggande förståelse för...

Hampe

Hampe
2009-06-11, 01:38
Ahh - den är är rolig:

http://www.fahrtipps.de/motorrad/bremsen-ausweichen.php

Sinnebilden för en grundlig tysk (dessutom med förflutet som grönfink) har
plockat upp Watanbes gamla undersökning från tidigt -70 tal och omsatt det till dagens cyklar med breda däck och ABS.

Frågeställningen är: bromsa eller styra undan?

Min tolkning av tabellen i slutet är i korthet att en usel förare med dålig bromsteknik skall ge fan i att försöka sig på att bromsa i allt över moppefart, medans värsta retardationsretarden med ABS till förfogande kan chansa på att bromsa upp till drygt 60 km/h innan det är dags att börja köra aktivt och ta sig förbi hindret istället...

Klipp ut tabellen och klistra upp på tanken så ni vet hur ni skall göra - här är facit för er framtida körning! :D

Kolla gärna den minimala skillnaden mellan kompetent förare och ABS-utrustad motorcykel; kontentan är att ABS må hjälpa en sopa till kortare bromssträcka, men är det verkligen värt det?
Han har 1000 andra situationer han kommer att köra ihjäl sig i där ABS inte kommer att kunna hjälpa honom ett skvatt.

Varför skall jag stå ut med ABS på min hoj för att han inte vill lära sig köra?

Hampe

Fotnot i rättvisans namn;
Thomas Ihle som gjort avhandlingen anför två komplikationer:

Watanabe använde ett förhållandevis smalt hinder att väja runt:
endast 1 meters bredd.(Simulerad fotgängare)
I praktiken är hindren man konfronteras med oftast bredare än så, samtidigt som utrymmet att väja på åtminstone i stadstrafiken ofta är begränsat.

Hans konklusion är att man skall inrikta sig på att bromsa i vilket fall som helst, och "ta smällen" om inte sträckan räcker till. Lite långsammare borde det i vart fall gå när man dundrar in i bilen...

Jag håller inte med!

P-O Noren
2009-06-11, 07:08
@hampe:

Varför skall jag stå ut med ABS på min hoj för att han inte vill lära sig köra?

Jaa, det är ju ett problem av episka proportioner, att tvingas köra en hoj med ABS

Det är ju jämförbart med att tvingas äta en 88'ans glass när man är nötallergiker.;)

Hampe
2009-06-11, 08:22
@hampe:

Jaa, det är ju ett problem av episka proportioner, att tvingas köra en hoj med ABS

Det är ju jämförbart med att tvingas äta en 88'ans glass när man är nötallergiker.;)

Kunde varit värre:
nötallergiker med AFA-sympatier som tvingas äta en 88:an...
(sug på den, gott folk...) :D

Nä - vad jag vinklar mot är SMCs vision för motorcyklismen som Jesper hänvisar till tidigare i tråden:

"Alla motorcyklar" innebär just "alla motorcyklar" och nyttan av det kan man i sanning ifrågasätta.

"Erbjudas" låter bra, men är det någon som tror på dubbla upplagor av samma modell; en med och en utan ABS...?

Nä, i bästa fall kan det komma att erbjudas en avstängningsknapp - men jag är fortfarande med och betalar för att folk som inte passar på motorcykel anser att det är en medborgerlig rättighet att få lalla runt.

Visst - om jag trodde att det skulle komma en kick-back i form av minskade försäkringspremier till följd av de dramatiskt sänkta olyckstalen
som denna fantastiska tekniska landvinning skulle leda till så kunde jag väl svälja det, men:

kan man inte ens bromsa rakt fram så hjälper ändå inte ABSen när du gör nästa grundläggande dundertabbe i din MC-körning.
Du dör undan ändå, kanske en vecka senare - men faktum kvarstår;
Vill du inte utvecklas som MC-förare och bli lite, lite bättre för varje gång du varit ute och kört så passar du bättre i bil.
För din egen skull, och för oss andra.

Hampe

swischmc
2009-06-11, 08:27
Känns som en rätt omöjlig uppgift att "övertyga" de ABS-negativa... Låt dem köra på sina gamla hojar med flintsten, kick, förgasare. Vi andra som ser nyheter som något utvecklande kan köpa nya hojar med ABS.

Det finns nackdelar med allt nytt, men också fördelar. I en paniksituation är ABS:en ett hjälpmedel, plus att det ger föraren en trygghet i att våga bromsa även på sträckor med grusstängar.

Argumentet att folk släpper bromsen för att den rör sig och låter när ABS:en går in tror jag är utdött vid det här laget. Dels känner man knappt av ABS:en i nya hojar och bilar och dels har folk lärt sig hur det fungerar.

Min nuvarande hoj har ABS - och det kommer nästa hoj också att ha. Urkopplingsbar eller inte.

Smedis
2009-06-11, 08:48
Känns som en rätt omöjlig uppgift att "övertyga" de ABS-negativa...

Det som man häpnar över är att de tror att ABS förhindrar förarutveckling och sänker körbarheten?

Som att alla med ABS är sämre förare?:confused:

Molgan
2009-06-11, 08:55
Känns som en rätt omöjlig uppgift att "övertyga" de ABS-negativa... Låt dem köra på sina gamla hojar med flintsten, kick, förgasare. Vi andra som ser nyheter som något utvecklande kan köpa nya hojar med ABS.
Precis, de som svamlar så fingrarna blöder här är nog samma typer som fick blodtrycksfall när man kom med den korkade idén att alla skulle ha bälte i bilen. Då kunde man inte längre heroiskt slungas genom framrutan vid en kollision utan man satt snöpligt kvar helt oskadd. =)

Som tur är så kommer den här tråden helt sakna betydelse för framtiden, systemen kommer att förfinas och snart vara lika naturligt och accepterat som skivbroms är kontra trumbroms idag.

Blåflagg
2009-06-11, 09:13
Precis, de som svamlar så fingrarna blöder här är nog samma typer som fick blodtrycksfall när man kom med den korkade idén att alla skulle ha bälte i bilen. Då kunde man inte längre heroiskt slungas genom framrutan vid en kollision utan man satt snöpligt kvar helt oskadd. =)

Eller när katalysatorn kom på 70-talet. Det skulle bli såååå dyrt och krångligt :eek: att bara Wallenbergare skulle ha råd. Och ingen nytta skulle det göra heller.

På tal om utveckling så körs det väl ett race på Isle of Man med fordon drivna av alternativa energi former snart.

"TTXGP has arranged a special charter flight to the Island for Senior Race Day on Friday so fans can watch the world’s first clean emissions race at the legendary Isle of Man TT circuit."

LC4ever
2009-06-11, 09:33
Hade jag haft ABS på nuvarande hoj hade jag sluppit dyra reparationer samt haft en hel och inte verkandes axel.
Jag har lagt många timmar på bana. Bromsarna, Brembo radialmonterade är bland de bästa på marknaden.
Vid avrostningen i våras fick jag lära mig att bakbromsen inte hade någon effekt när jag bromsar hårt, bakhjulet är ju ändå i luften trots perfekt teknik.
Och visst, jag kan bromsa hårt under perfekta förhållanden, men med lite fuktiga höstlöv under däcken kan jag lova att ingen kan bromsa perfekt.
Jag provkörde en hoj med ABS på en grusväg och var imponerad. Visst kan experter säkert bromsa med kort bromssträcka, men att kunna trycka till snabbt vid en paniksituation utan att låsa framhjulet är mycket värt för mig.
Vad jag inte kan förstå är motståndet till ABS, hojjen fungerar ju som vanligt, bromsar som vanlig. Enda tillfället som det blir någon skillnad är när ett hjul är på väg att låsa sig. Och det är ju låsningar som man vill undvika.
Min nästa hoj blir med ABS (urkopplingsbar).

Galne Dansken
2009-06-11, 11:55
Lite annan tysk information om ABS, av nyare dato; http://www.versicherung-und-verkehr.de/index.php/2;crid;55;cmid;7 - dvs från försäkringsbolagen.

Den tyske kampanj Besser-Bremsen - kolla via ovanstående link, var ett av ämnen på OECD konferensen, som hade bättra bromsystem som prioritet nummer; 5, för att reducera MC olyckor.

Det finns redan hos enstaka försäkringsbolag extra rabatt om man har ABS - kolla t. ex. på IF´s märkesförsäkring.

Utvecklingen av MC bromssystem har gått mycket fort senaste åren. Enligt min åsikt är Honda´s system CBR1000RA just nu marknadsledande. Jag har detta på min sporthoj, och i stort är mitt enda önska att jag ku regulera när systemet ska gå in (när jag kör aktivt på bana). Därför är det extra roligt att BMW´s kommande sporthoj har är annoncerad att ha denne option.

Kolla på nog den bästa "test - utvärdering" som jag har set av ABS versus icke ABS, med tre olika motorcyklister!
http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

ABS och annan elektronik som ingriper, väckar snabbt mycket känslor - och självklart är det känslor som gör MC så roligt att köra!

Själv har jag set en del olyckor hända båda på landsväg och bana - och i ärlighetens namn, är det två sakar som är komplicerat på MC; Bromsa och svänga. Flera av olyckorna ka ha unvikts om det hade varit bättra förarkunskaper om just broms & kurvteknik!

Jag tror på VV studien; att flera olyckor kan ungåes om det finns ABS - Jag tror oxå på att vi som kunder själv ska ha rätten att välja vad vi vill köpa.

Hayabuze
2009-06-11, 13:39
http://www.bike.se/content/3141/

puttepj
2009-06-11, 13:46
Nä, i bästa fall kan det komma att erbjudas en avstängningsknapp - men jag är fortfarande med och betalar för att folk som inte passar på motorcykel anser att det är en medborgerlig rättighet att få lalla runt.

Varför kommer ordet bezzerwizzer upp i mitt huvud, gång efter gång?

Vad anser du är rätt nivå av kompetens för att man skall vara berättigad att köra motorcykel?
Det är bra att förutsätta att alla runt omkring en är puckon i trafiken, då är man beredd när någon gör något oförutsett och felaktigt.

Men att de facto tro att alla är sämre än mig, gör en bara dryg och knappast trovärdig.

/putte

honda cbf 500
2009-06-11, 15:20
Jag lever i verkligeheten. Testet gjordes när jag övningskörde. Jag och handledare som äger deauvillen testade bromsar i 50, 70, 90 km/h. Deauvillen hade 2-3 meters kortare bromssträcka. Med tanke på att deauville åtminstone har skivbroms fram( jag kommer inte ihåg om den har det bak också) samt kombibromsar så blev jag inte imponerad av att det skiljde sig 2-3 meter. Man får komma ihåg att sr:n väger mkt mindre än deauville och Yamaha sr:ns bromsar var kalla för nackdelen med trumbroms är att de lätt blir varma och mattar av snabbt.

// Amir

Syster-Tysk
2009-06-11, 15:58
Utvecklingen av MC bromssystem har gått mycket fort senaste åren. Enligt min åsikt är Honda´s system CBR1000RA just nu marknadsledande. Jag har detta på min sporthoj, och i stort är mitt enda önska att jag ku regulera när systemet ska gå in (när jag kör aktivt på bana). Därför är det extra roligt att BMW´s kommande sporthoj har är annoncerad att ha denne option.

Jo utvecklingen har gått fort fram, så fort att du kanske missat att BMW erbjöd precis i stort sett samma system som Honda gör på sin nya CBR på BMW HP2 Sport redan förra året. ;)

Skillanden som jag kan hitta är att BMW'n även har stålomspunna bromslangar och Brembo fyrkolvsok. Att man kan stänga av ABS'en om man önskar, hoppas jag även finns på CBR'en.

Annars är likheterna slående, 320mm bromsskivor och Dualbreak eller Helintergral som BMW kallar det.

Så jag håller inte med om att Honda är ledande med sin teknik då BMW var först med ABS och ACS på motorcyklar. För precis som du säger så kommer snart BMW S1000RR med en ännu mer avancerad ABS teknik som de kallar Race-ABS som även kommer vara intregerad med antispinn funktionen.

(S1000RR är även homoglobiserad med denna teknik så att de får köra med ABS i WSBK.)

Med det sagt, håller jag med ett av dina tidigare inlägg, där du säger att man inte ens känner av att man kör med ABS, inte ens på bana.

Jag har bromsat så hårt att ABS'en gått in, men fick provocera fram dess ingripande. Hade jag gjort samma UTAN ABS hade jag låst framhjulet!

När jag kör hårt på bana eller kör bromsövningar på avrostningar så går oftast inte ABS'en in, den känner man främst av då man råkar bromsa på en liten sandplätt på asfalten som man inte lagt märke till då man bromsar.

Man kan nöjt konstatera att " OJ, här hade jag kanske kört omkull om jag inte hade min ABS. Annars är det som att köra en hoj utan ABS!

wigge
2009-06-11, 19:11
Heh, misstänker att jag har petats in i det facket..
Det mest intressanta i denna tråd är att när jag tittar på vilka hojar som ABS-påhejarna har så är det idel gathojar. Jag fattar inte hur ni kan dra alla typer av MC över en kam och hävda att det det som är 'bäst' på asfalt oxo är 'bäst' på grusväg. Ok, det sägs inte rätt ut, men jag inkluderar faktiskt även grushojarna i begreppet 'alla MC', gör inte ni det?

Alla slutsatser som rapporterna drar grundar sig på tester och statistik, och alla tester jag sett hittills så bromsar man på asfalt (torr eller blöt) inte någonsin på grusväg. Visst, det har svängt in på ABS på (super)sport, men det var inte det tråden handlade om från början.

Sedan kan man argumentera att det stora massan bara kör på asfalt, men det gör det inte mer rätt att ignorera en viss typ av MC och de som använder den till det som den är avsedd för.

Det finns nackdelar med allt nytt, men också fördelar. I en paniksituation är ABS:en ett hjälpmedel, plus att det ger föraren en trygghet i att våga bromsa även på sträckor med grusstängar.

Jag var och körde tillsammans med ett gäng andra grushojar (R1150GS, DR650, F650GS, Tenere, ... typ) på en underbar grusväg och var tvungen att dra ner på tempot lite för att vänta in de bakomvarande. Plötsligt ser jag föraren framför mig ligga sprattlandes på en liten körväg rakt fram i en kurva.
Jag målfokuserar på grabben, bromsar fullt och stannar ca 3m in på körvägen, då har jag bromsat mig igenom mittsträngen (grus), kanten (grus), och stannat på körvägen (gräs). Ok, inte perfekt, men jag stannade och stod fortfarande på benen iaf (30m innan grabben framför mig).

Vad hade hänt med han som körde omkull? Vi kom fram till att han troligen hade blivit rädd i kurvan för att han tyckte det gick aningens snabbt och börjat bromsa. Det är inte orimligt att anta att han då drev ut i mittsträngen och det gillade ju inte ABS:en så den släppte, och därifrån hade han betydligt mindre bromsverkan. Vi hittade grinden han körde igenom knäckt på tre ställen och några meter efter det lade han och hojen sig, mellan stenar och träd. Han hade tur som knappt fick en skråma på sig eller hojen..

Detta var min realitycheck om att ABS i vissa situationer faktiskt ger helt fel effekt. Och det jag insåg då var att nackdelarna var för stora i förhållandet till fördelarna för den typen av körning. Men från de MC-åkare som bara kör på asfalt så väntar jag mig inte någon förståelse för mina erfarenheter på grusvägarna.

Argumentet att folk släpper bromsen för att den rör sig och låter när ABS:en går in tror jag är utdött vid det här laget. Dels känner man knappt av ABS:en i nya hojar och bilar och dels har folk lärt sig hur det fungerar.

Jaha... Det gjorde jag så sent som i April när jag provocerade min hoj på Lockarp (det är en '06)... Jag tror inte jag gör det längre, men då var det länge sedan som jag tog den till gränsen och hade glömt bort vad som hände när ABSen gick in. Men detta kanske bara är ett problem för oss med teflonminne :rolleyes:

Smedis
2009-06-11, 19:31
Heh, misstänker att jag har petats in i det facket..
Det mest intressanta i denna tråd är att när jag tittar på vilka hojar som ABS-påhejarna har så är det idel gathojar. Jag fattar inte hur ni kan dra alla typer av MC över en kam och hävda att det det som är 'bäst' på asfalt oxo är 'bäst' på grusväg. Ok, det sägs inte rätt ut, men jag inkluderar faktiskt även grushojarna i begreppet 'alla MC', gör inte ni det?

Både ja och nej.
Jag anser inte att ABS är speciellt bra på grusväg, åtminstone inte på det sättet jag kör.
Men ofta finns det tillfällen då ens offroadhoj även går på asfalt och då anser jag det är ypperligt med ABS.
Jag tycker att alla hojar kan förses med ABS.
Dock skulle jag vilja ha en funktion som kan ställa ABS'en i "alltid av" och måste därför slås igång aktivt, eller "alltid på" där den måste slås av aktivt.
För att passa sin egen körstil och underlag.

Alla slutsatser som rapporterna drar grundar sig på tester och statistik, och alla tester jag sett hittills så bromsar man på asfalt (torr eller blöt) inte någonsin på grusväg. Visst, det har svängt in på ABS på (super)sport, men det var inte det tråden handlade om från början.

Orsaken är att det anses farligt att göra testerna utan abs på andra underlag än torr asfalt.
(MCN som testar Honda CBR ABS gör väl test på våt asfalt också, dock med vana förare)

Sedan kan man argumentera att det stora massan bara kör på asfalt, men det gör det inte mer rätt att ignorera en viss typ av MC och de som använder den till det som den är avsedd för.

Se mitt svar ovan.
Sen är den stora skaderisken just inom asfaltskörning med väghoj.
Offroadarna är ganska få i skadetal.

Jag var och körde tillsammans med ett gäng andra grushojar (R1150GS, DR650, F650GS, Tenere, ... typ) på en underbar grusväg och var tvungen att dra ner på tempot lite för att vänta in de bakomvarande. Plötsligt ser jag föraren framför mig ligga sprattlandes på en liten körväg rakt fram i en kurva.
Jag målfokuserar på grabben, bromsar fullt och stannar ca 3m in på körvägen, då har jag bromsat mig igenom mittsträngen (grus), kanten (grus), och stannat på körvägen (gräs). Ok, inte perfekt, men jag stannade och stod fortfarande på benen iaf (30m innan grabben framför mig).

Vad hade hänt med han som körde omkull? Vi kom fram till att han troligen hade blivit rädd i kurvan för att han tyckte det gick aningens snabbt och börjat bromsa. Det är inte orimligt att anta att han då drev ut i mittsträngen och det gillade ju inte ABS:en så den släppte, och därifrån hade han betydligt mindre bromsverkan. Vi hittade grinden han körde igenom knäckt på tre ställen och några meter efter det lade han och hojen sig, mellan stenar och träd. Han hade tur som knappt fick en skråma på sig eller hojen..

Detta var min realitycheck om att ABS i vissa situationer faktiskt ger helt fel effekt. Och det jag insåg då var att nackdelarna var för stora i förhållandet till fördelarna för den typen av körning. Men från de MC-åkare som bara kör på asfalt så väntar jag mig inte någon förståelse för mina erfarenheter på grusvägarna.

Det man kan fråga sig är om han hade hjälp av att ha cykeln upprätt när han gick genom grinden.
Hur hade skadorna sett ut om han gått omkull?
Rapporten anser ju att det är en fördel att behålla upprätt åkning även om man träffar hinder.

Vill dock poängtera att ju mer aktiv körning det är på grusväg desto farligare anser jag att ABS är, just för att bromsfunktionen kan bli närmast obefintlig.
Kör jag grus stänger jag av ABS.

Syster-Tysk
2009-06-11, 20:30
Det har sagts ovan och i tidigare inlägg, men jag anser att denna poäng kan vara viktig att klargöra:

Det är unga män med sporthojar som står för den största delen av våra dödsolyckor på våra vägar. Dessa som vi egentligen inte bör dra över en kam (men de är trots allt överrepresenterade och finns även i andra åldrar och kategorier), kan ha räddats till livet om de haft ABS.

Håller anti ABS'arna med om det?

Däremot är det givetvis så att de som kör offroad eller grus ska kunna stänga av sin ABS om underlaget kräver eller man vill det av andra orsaker. (Vem vill köra GGN med ABS???)

Men som tidigare poängterats, detta är inte målgruppen med ABS på våra motorcykler vad jag förstår och jag förstår era argument. Men att överföra era argument på en ung man som nytagit körkortet så kan man ana ett annat resultat än vad ni kommit fram till. Den unge mannen är ju inte 50, 40 eller 30 utan yngre.

Till er som kört länge på grus och är anti ABS, skulle ni förespråka för er 20 årige son att han bör skippa ABS'en på sporthojen han tänker köpa??

wigge
2009-06-11, 20:35
Dock skulle jag vilja ha en funktion som kan ställa ABS'en i "alltid av" och måste därför slås igång aktivt, eller "alltid på" där den måste slås av aktivt.
För att passa sin egen körstil och underlag.

Ja, det skulle nog funka för mig oxo. Iom att min Tenere inte har ABS och att på de BMW jag sett måste man aktivt slå av den varje gång tändningen slås på, så är jag nog rädd att missa detta och därmed köra på helt fel premisser.

Orsaken är att det anses farligt att göra testerna utan abs på andra underlag än torr asfalt.
(MCN som testar Honda CBR ABS gör väl test på våt asfalt också, dock med vana förare)

...

Se mitt svar ovan.
Sen är den stora skaderisken just inom asfaltskörning med väghoj.
Offroadarna är ganska få i skadetal.

Det är just detta jag menar. Man måste vara medveten om vad statistiken och undersökningarna visar och inte göra generella slutsater som ger kontraproduktiva resultat på de delar som inte innefattades i underlaget.

Det man kan fråga sig är om han hade hjälp av att ha cykeln upprätt när han gick genom grinden.
Hur hade skadorna sett ut om han gått omkull?

Ja, det kommer vi nog inte att få veta.. Vad hade hänt om han inte haft ABSen på? Hade han öht nått grinden (jag gjorde det ju inte). Om han gått omkull i början av körvägen kanske han aldrig kommit fram. Det finns många faktorer som säkert påverkade utgången, och vi kommer inte att kunna gå tillbaka och köra olika tester med olika inställningar (även om det hade varit riktigt coolt).

Vill dock poängtera att ju mer aktiv körning det är på grusväg desto farligare anser jag att ABS är, just för att bromsfunktionen kan bli närmast obefintlig.
Kör jag grus stänger jag av ABS.

Jupp, vi är överens. Detta är min erfarenhet oxo.

swischmc
2009-06-11, 21:40
Flera säger att det inte passar på hojar som körs mest i skogen. Kanske det, jag har aldrig varit ute på en riktigt skogstur på grusväg, bara kört SMC's gruskurs med landsvägshoj och dito däck. (Där tyckte jag att jag hade nytta av ABS'en - helt enkelt för att jag vågade bromsa. :))

Samma tankegångar verkar finnas hos en annan kategori: de som anser att man kör hoj för att det är kul, för att det är en adrenalinkick osv. Det är töntigt att ha ABS, man tappar både gnista och överlevnadsinstinkt...

Förmoligen finns det lika många olika användningsområden som det finns hojar i Sverige, allt från kromsläde till offroad. Precis som det finns lika många nivåer av körkunskap som det finns mc-förare. Vissa är proffs på skogen, andra på att hitta roligaste vägen genom Alperna och några är snabbast på bana. Alla dessa olika människor använder hojen på olika sätt. Hojarna ser olika ut, anpassade för ändamålet. I vissa fall är ABS:en kanske en nackdel (även om jag har svårt att tro det), i andra en fördel som räddar liv. I vilket fall som helst är det glasklart att i en paniksituation låser i princip alla hjulen - och det är då ABS:en gör nytta. Hellre hoj med möjlighet att koppla ur ABS-funktionen, än en hoj utan. Så ser jag det!

Laijnuss
2009-06-11, 23:08
Det har sagts ovan och i tidigare inlägg, men jag anser att denna poäng kan vara viktig att klargöra:

Det är unga män med sporthojar som står för den största delen av våra dödsolyckor på våra vägar. Dessa som vi egentligen inte bör dra över en kam (men de är trots allt överrepresenterade och finns även i andra åldrar och kategorier), kan ha räddats till livet om de haft ABS.

Håller anti ABS'arna med om det?

Däremot är det givetvis så att de som kör offroad eller grus ska kunna stänga av sin ABS om underlaget kräver eller man vill det av andra orsaker. (Vem vill köra GGN med ABS???)

Men som tidigare poängterats, detta är inte målgruppen med ABS på våra motorcykler vad jag förstår och jag förstår era argument. Men att överföra era argument på en ung man som nytagit körkortet så kan man ana ett annat resultat än vad ni kommit fram till. Den unge mannen är ju inte 50, 40 eller 30 utan yngre.

Till er som kört länge på grus och är anti ABS, skulle ni förespråka för er 20 årige son att han bör skippa ABS'en på sporthojen han tänker köpa??

Ung kille på potent sporthoj...då är det inte ABS som gör skillnaden...

Tycka vad man vill om ABS så är den bra för vissa men inte alla.

Själv så kör jag utan ABS och har gjort så sen starten -94 och ärligt talat känner jag inte att JAG har ett behov av det heller och jag skulle definitivt bli lite kinkig om det skulle bli någon form av lagstiftning då jag tycker det är bättre att marknaden själv får reda ut vad som är bra, mindre bra och direkt dåligt. ABS kanske är det bästa som har hänt sen skivat bröd men jag är fortfarande för att individen och marknaden själv får bestämma.

För att gå tillbaka till den unge sporthojsåkaren...inte för att jag är där ännu, men mina grabbar skulle få börja på något betydligt beskedligare än en sporthoj och jag skulle dra ut dem på massvis med grusvägar då det (enligt mig) är fantastiskt lärorikt.

BMW R90s
2009-06-12, 06:41
Jag har åkt omkull tack vare att jag inte hade ABS på hojen:(
En taxi som körde ut lite väl långt ut i en korsning.
Att säga att man inte behöver ABS är att ha lite väl hög svansföring;)

Olsson
2009-06-12, 11:19

Så taxin hade alltså inget med saken att göra? Ditt riskbeteende, att förutsätta att taxin inte skulle köra ut på det viset – hade heller ingenting med saken att göra eller? Är det samma sak med, att du inte förväntade dig att misslyckas med inbromsningen – eller struntade du i det kanske? Orsaken till händelsen var alltså att ABS inte var där och räddade dig?

Jag vurpade på cykel en gång. Orsaken var att det inte fanns en katapultstol som skickade mig 300 m upp i luften och därefter utlöste 2 st fallskärmar.

Agile
2009-06-12, 11:36
I vilket fall som helst är det glasklart att i en paniksituation låser i princip alla hjulen - och det är då ABS:en gör nytta. Hellre hoj med möjlighet att koppla ur ABS-funktionen, än en hoj utan. Så ser jag det!

Eehh.. Möjligt, men en rutinerad förare hamnar inte i en paniksituation, utan en trängd situation som h*n hanterar på X sätt.

Jag har bromsat och väjt för rådjur mer än en gång i farter väl över 100. Jag ser iofs en stor skillnad i hur pragmatisk jag är inför det idag, jämfört med för 8-10 år sen. Jag hävdar dock fortfarande att det är en träningsfråga.

Och även MED ABS; Vad händer om man får panik, fäster blicken fel, blir stel som en pinne och håller krampaktigt i styret under en 99.9% optimal inbromsning som ABS kan erbjuda?

De som yttrat sig här och hävdar ABS:ens överhet verkar vara tämligen rutinerade och duktiga förare. Men argumenten anses vara för de nubakade åkarna, blir lite fel tycker jag.

Agile
2009-06-12, 11:43
Ung kille på potent sporthoj...då är det inte ABS som gör skillnaden...

Tycka vad man vill om ABS så är den bra för vissa men inte alla.

Själv så kör jag utan ABS och har gjort så sen starten -94 och ärligt talat känner jag inte att JAG har ett behov av det heller och jag skulle definitivt bli lite kinkig om det skulle bli någon form av lagstiftning då jag tycker det är bättre att marknaden själv får reda ut vad som är bra, mindre bra och direkt dåligt. ABS kanske är det bästa som har hänt sen skivat bröd men jag är fortfarande för att individen och marknaden själv får bestämma.

För att gå tillbaka till den unge sporthojsåkaren...inte för att jag är där ännu, men mina grabbar skulle få börja på något betydligt beskedligare än en sporthoj och jag skulle dra ut dem på massvis med grusvägar då det (enligt mig) är fantastiskt lärorikt.

Som fd crossåkare som sadlat om så har en åsikt där. Det skiljer sig milsvitt i körteknik att åka grus vs asfalt.

Jag leker handledare åt tjejen nu och visst, jag kommer dra ut henne på grus främst för att träna bromsningar så hon lär sig känna gråzonen innan det låser och få in reflexen att släppa, slappna av och börja om. Det tar MKT träning att ha det naturligt! Men kurvteknik, undanmanövrar osv är 2 olika världar, så nej jag ser inte riktigt din poäng!

BMW R90s
2009-06-12, 11:59
Så taxin hade alltså inget med saken att göra? Ditt riskbeteende, att förutsätta att taxin inte skulle köra ut på det viset – hade heller ingenting med saken att göra eller? Är det samma sak med, att du inte förväntade dig att misslyckas med inbromsningen – eller struntade du i det kanske? Orsaken till händelsen var alltså att ABS inte var där och räddade dig?

Jag utvecklade inte händelsen i detalj. Taxin stannade (högerregel) för att
sedan plötsligt köra ut i korsningen! Jag vet inte vilket riskbeteende som
kan förhindra min omkullkörning då? Smacka in i bilen eller bromsa?

-ah
2009-06-12, 12:09
En lysande tråd!

Givetvis är minst 90% av inläggen skrivna av experter på väg, som säkert även har kunnat höja ett finger och varnat mot säkerhetsbälten, lyse på fordonet nattetid samt hörselskydd vid arbeten med vinkelslip. :cool:

Fortsättning emotses med olidlig spänning.

Olsson
2009-06-12, 12:13
Jag utvecklade inte händelsen i detalj. Taxin stannade (högerregel) för att
sedan plötsligt köra ut i korsningen! Jag vet inte vilket riskbeteende som
kan förhindra min omkullkörning då? Smacka in i bilen eller bromsa?

Det som kan förhindra det är att t ex inte chansa på att taxin inte ignorerar högerregeln och att den inte kör ut före dig. Men det gjorde du. Du chansar på att taxin kommer stå stilla – men kan naturligtvis inte veta. Man tar då frivilligt risk.

BMW R90s
2009-06-12, 12:41
Det som kan förhindra det är att t ex inte chansa på att taxin inte ignorerar högerregeln och att den inte kör ut före dig. Men det gjorde du. Du chansar på att taxin kommer stå stilla – men kan naturligtvis inte veta. Man tar då frivilligt risk.
Nästa gång så ska jag stanna och fråga om de tänker köra ut
i korsning mot gällande trafikregler:rolleyes:

Olsson
2009-06-12, 12:49
Nästa gång så ska jag stanna och fråga om de tänker köra ut
i korsning mot gällande trafikregler:rolleyes:

Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att göra så.

Laijnuss
2009-06-12, 15:54
Som fd crossåkare som sadlat om så har en åsikt där. Det skiljer sig milsvitt i körteknik att åka grus vs asfalt.

Jag leker handledare åt tjejen nu och visst, jag kommer dra ut henne på grus främst för att träna bromsningar så hon lär sig känna gråzonen innan det låser och få in reflexen att släppa, slappna av och börja om. Det tar MKT träning att ha det naturligt! Men kurvteknik, undanmanövrar osv är 2 olika världar, så nej jag ser inte riktigt din poäng!

Yep, körtekniken mellan grus och asfalt är stor det är inget jag hävdar motsatsen utan jag är mycket medveten om det hela.

Min poäng var, eftersom tråden handlar om ABS och att bromsa, just det du skriver
...för att träna bromsningar så hon lär sig känna gråzonen innan det låser och få in reflexen att släppa, slappna av och börja om. och ytterligare att ha blicken på rätt ställe.
I min värld så kan alla köra fort, mer eller mindre bra, och det är för mig en sekundär kunskap. Jag anser nämligen att kunna stanna är det som är det primära och utifrån det kunnandet fortsätter man sen att utveckla sin kurvtagning, undanmanöver, riskbedömning mm.
Att slappna av, fästa blicken rätt är saker som man måste kunna även fast man kör ABS och där tror jag inte att vi skiljer oss åt åsiktsmässigt, en stel och panikslagen förare kommer alltid klara sig sämre än en förare som beter sig korrekt oavsett om båda använder en hoj med ABS.

Här börjar jag nog skriva mer allmänt Hund, så ta inte detta som direkta svar till dig
Notera att jag dissar inte ABS som system, vill folk ha det så skall det också erbjudas, men möjligheten skall också ges att inte ha det för de som så vill.

Argumentet att jag har ABS på bilen och det inte går att få tag i en bil utan ABS idag och därför, rent logiskt, bör ha det på hojen är för mig (ingen annan, bara mitt eget tyckande) ett icke-argument.
Bilen är för mig ett nyttofordon som skall ta mig mellan 2 punkter så säkert, tyst och komfortabelt som möjligt, inget annat.

Bågen är dock nått helt annat, det är en hobby, en livsstil och de val jag gör i samband med hojen behöver inte ha något med logik att göra utan det är (återigen för mig) mycket som går på känslan och just nu känner jag inte för ABS. Detta kan dock förändras, lika fort som en svensk sommar kan gå från 30° och sol till 10° och regn.

Har säkert snott in mig bland mina egna åsikter, men som sagt var, när det gäller min båge är jag inte helt logisk hela tiden.

Molgan
2009-06-12, 21:31
Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att göra så.Ja minska, för att helt eliminera olycksrisken och därmed behovet av ABS kan man ju låta hojen stå och istället trolla internetforum på heltid. :D

Olsson
2009-06-12, 22:09
Ja minska, för att helt eliminera olycksrisken och därmed behovet av ABS kan man ju låta hojen stå och istället trolla internetforum på heltid. :D

Ja, det håller jag med om. Men om det är vad du vill antyda, så tror jag du fullständigt missar den helt avgörande innebörden i detta.

Molle
2009-06-13, 00:28
Valentino Rossi....släng dig i väggen
Här finns det grabbar som utan"tekniska hjälpmedel" skulle slå dig med hästlängder........

Olsson
2009-06-13, 07:19
Här finns det grabbar som utan"tekniska hjälpmedel" skulle slå dig med hästlängder........

Rossi kvalar ju inte ens in. Utan "tekniska hjälpmedel" klår jag honom med c a 100–0 i antal vurpfria år. Vad menar du?

Molle
2009-06-13, 09:33
Rossi kvalar ju inte ens in. Utan "tekniska hjälpmedel" klår jag honom med c a 100–0 i antal vurpfria år. Vad menar du?

Grattis till 100 vurpfria år...det är inte många som slår det.:D

Jo om man ska tro vissa här så är de världsmästare på mc flera ggr om.:rolleyes:

Smartswede
2009-06-13, 09:41
Kul att läsa debatten :) I synnerhet för alla skratt om villfarelser som finns om ABS system.

Roligast tycker jag ändå är de många jag träffar IRL som helt förkastar ABS och samtidigt inte kan bromsa varken med eller utan ABS...

Skönt att det åtminstone går att övertyga de flesta att det är bra att kunna bromsa.

Ni som ska ut och köra idag eller imorgon. Testa att göra ett par rejäla inbromsningar.
Jojo... ni kan bromsa.... men nu var det länge sedan ni gjorde det!

Wallfärder
2009-06-13, 10:04

Ja, det var ju ett sakligt och moget inlägg i debatten.:rolleyes:

Vad är det egentligen som är så svårt att förstå?

Kunskap behövs för att bromsa säkert, vare det är med eller utan ABS.
Hur många här tycker att man kan slopa bromsövningarna på SMC's kurser när alla kör med ABS?
ABS är bara grädde på moset, en bonus, men det kan aldrig ersätta kunskapen att hantera sin hoj. Förare utan kunskap är farliga för sig och andra vare sig de har ABS eller inte. Det är ju därför SMC kör fortbildningar.
Hur många av dessa förare KAN göra en undanmanöver med full broms och arbetande ABS? Och vad gör man när systemet är ur funktion, och man förväntar sig motsatsen?:eek:

ABS är inte kul när man kör offroad. Det första man får lära sig på dessa kurser är att stänga av ABS:en. Varför? För att kursledaren är en teknikfientlig bakåtsträvare som tror han är bättre än Rossi? Knappast.
Det kan bero på att han vet vad han/hon talar om.
Så varför ska man tvinga in teknik som inte gagnar fordonet och körtekniken?

Det är bara att inse att det finns olika hojar och olika underlag, och ABS täcker inte alla. Varför tvinga in dem på ALLA hojar? Jag ser inte nyttan med det. Jämför båtar. Det finns segelbåtar och motorbåtar. Varför har inte motorbåtar en djup och tung köl? Det funkar ju på segelbåtar. De är ju bägge båtar och då MÅSTE det ju vara till fördel även på en motorbåt. Resonemanget är lika absurt på MC.

Försök svara seriöst på frågorna istället för att dryga er med jantelagspåhopp och liknande.:mad:

Hatten av för dessa 2 godbitar.

http://forum.svmc.se/showpost.php?p=45222&postcount=33
http://forum.svmc.se/showpost.php?p=45269&postcount=47

mudder
2009-06-13, 10:24
Kul att läsa debatten :) I synnerhet för alla skratt om villfarelser som finns om ABS system.

Roligast tycker jag ändå är de många jag träffar IRL som helt förkastar ABS och samtidigt inte kan bromsa varken med eller utan ABS...

Skönt att det åtminstone går att övertyga de flesta att det är bra att kunna bromsa.

Ni som ska ut och köra idag eller imorgon. Testa att göra ett par rejäla inbromsningar.
Jojo... ni kan bromsa.... men nu var det länge sedan ni gjorde det!

Jag håller med. Det viktigaste är nog inte om man har en hoj med ABS, utan ABS eller combibromsar. Det viktigaste är att man vet hur man ska bromsa effektivast på sin egen hoj.

Hösten 2007 lånade jag min sambos ABS-utrustade BMW 650 GS. Naturligtvis ville jag testa ABS bromsarna och gjorde en mycket intressant notering. Testet gjordes på grusväg i 50km/tim och jag bromsade så snabbt som möjligt till stillastående. Grusvägen var slät (utan gropar) och lagom lös.

Resultat:
Med ABS inkopplat och endast frambroms: 28 meter bromssträcka!
Med ABS inkopplat och fram & bakbroms: 14 meter bromssträcka.
Utan ABS inkopplat och fram & bakbroms: 10 meter bromssträcka.

Använder man ABS är det alltså väldigt viktigt att alltid använda både fram och bakbroms. Jag vet inte varför det blir så lång bromssträcka med bara frambroms. Kan det vara ABS datorn som behöver broms på båda hjulen för att kunna beräkna bäst bromskraft? Detta kanske bara gäller BMW650? Kan någon annan testa om det är skillnad på andra hojmodeller att bara använda frambroms eller båda? Skriv gärna en rapport här.

En annan intressant iaktagelse gjorde jag för nån månad sen när jag skulle till garaget och serva BMW´n. Jag körde ca 50km/tim och passade på att testa tvärnit på gruset utanför garaget. Naturligtvis med både fram- och bakbroms. Underlaget var nu stora uttorkade vattenpölar så det var gropigt värre. Bromssträckan blev då ungefär 30 - 40 meter.:eek::eek: Detta var så otroligt dåligt att jag vände och gjorde om samma prov 3 gånger till. Med samma usla resultat! Hjulen studsade på den gropiga vägen och ABS systemet gjorde att bromskraften blev nästan obefintlig. Testade en gång till med ABS urkopplat och då stannade jag på ungefär 10 - 12 meter.

Det finns alltså stora brister i systemet, samt att det reagerar olika beroende på underlag. Alltså ännu en gång testa era bromsar!

En till sak som är bra är att träna på att åka med låst framhjul. Då blir man inte panikslagen bara för att det hasar några meter.

Hampe
2009-06-13, 12:40
Varför kommer ordet bezzerwizzer upp i mitt huvud, gång efter gång?
Ingen aning, hörru. Du kanske har ett inre sug efter en sån härninga? (http://www.whizzermotorbike.com/)

Lugn; jag är en första klassens besserwisser - och mycket mer därtill!
Du skall till och med få lite nya invektiv av mig, så har vi klarat av den biten.
Klistra dem på mig närhelst du känner för det and see if I care...
"Jobbig jävel" "Mr Know-it-all" "Dudey Do-Right" "redig" "elitistisk" och kanske mest beskrivande: "Übermensch".
Känns det bättre för dig nu? BRA!

Eller när katalysatorn kom på 70-talet. Det skulle bli såååå dyrt och krångligt :eek: att bara Wallenbergare skulle ha råd. Och ingen nytta skulle det göra heller.
Japp, katalysatorn kom på 70-talet. I USA.
Oreglerad, och källa till ohygglig kapitalförstöring, och på lite sikt även miljöförstöring om man antar ett vidare perspektiv.

Sverige ville sååå gärna gå samma väg, men det hela stöp på distributionen av det blyfria bränslet - och någon gudomlig sista-minuten-insikt att även om vi genomförde något så radikalt så bor vi ändå inte på en isolerad ö, utan tvingas, 'tyvärr' i dåtidens politikers ögon, att samverka med andra länder.

Istället fick vi från modellåret 1976 en KalleAnka-lösning på avgasrening som var det mest skrattretande världen skådat! Mångmiljonbelopp upp i rök och åtskilliga bilar skrotade i förtid tack vare idiotiska tekniska lösningar enbart för den minimala svenska marknaden, lösningar som verkligen, verkligen kostade skjortan att underhålla.

Mindre bilar, bland annat Audi 50/VW Polo och Renault 4 utrustades Sverigespecifikt med mikromotorer eftersom kravet på avgasrening inte drabbade bilar med slagvolym under 800cm3, medan andra valde en kilremsdriven luftpump som drevs av motorn och spädde ut avgaserna genom att pumpa ut ren omvärldsluft i avgassystemet som - HÄPP! gav utmärkta värden, första månaden...

Lägg där till en skog av vacuumslangar och dito membranventiler att underhålla, samt EGR-ventiler i billiga material, olämpliga för sin uppgift eftersom ingen tillverkare tog Sveriges speciallagar för några tusentals exemplar bilar på speciellt stort allvar.

Ja, jag hörde till dom som ifrågasatte denna idiotlag då när den kom, och jag är stolt över det.
Jag svor senare ve och förbannelse under huven på åtskilliga bilar för att lyckas trixa nästannya bilar genom besiktningar back in the days.

Skall du raljera över den tidsepoken så är det bra om du har koll på vad som verkligen hände - katalysatorer var faktiskt förbjudna på svenskregistrerade fordon fram till modellår 1987, för att sedan i praktiken bli ett krav för att nå avgaskraven från och med modellår 1989.
Då handlade det huvudsakligen om 3-vägs katalysatorer med en styrning som var värd namnet, och med en lagstiftning som var Europaharmoniserad.
Fungerade hur bra som helst, och är absolut inget att tjafsa om.

Samma sak här, faktiskt!
Hade jag levt när tvåpunktsbältena introducerades så hade jag nog fan haft åsikter där med. Vare sig vi pratar midjebälte eller diagonalbälte så skall vi ha klart för oss att dessa inte "halverade olyckorna" - dom halverade människorna!
Senare, förbättrade versioner av säkerhetsbältet funkar alldeles utmärkt och är allt sedan dess det främsta instrumentet för passiv säkerhet i bil.

Vad ni inte verkar vilja se är att jag i första hand faktiskt inte är emot ABS-broms på motorcykel - det jag fruktar är själva hypen och den blinda tron att ett "system" skall ta hand om problemen.

http://www.bike.se/content/3141/
Har ni ens läst vad Tingvall själv säger i Hayabuzes länk...?

En viss osäkerhet finns fortfarande: När låsningsfria bromsar på bilar kom var siffrorna lika optimistiska. Efter några år normaliserades dock olyckssiffrorna - bilförarna hade vant sig vid ABS-systemen och anpassat farten uppåt. Idag har ABS på bilar knappt någon mätbar effekt, menar Tingvall

Så varför denna eufori över ABS på MC...? Marginalerna tecknas in snabbare än första Alladinasken töms vid jul - och sedan smäller det ändå, men värre!
Vad hjälper ABS om man kör med så små marginaler att man inte ens hinner aktivera bromsen innan impact...?

Tyvärr, måste jag säga är det jag vill varna för tydligen redan verklighet hos alltför många av er:

Pröva att byta ut några ord i meningen ovan och se vart det leder:

"Jag har kört av vägen för att jag inte hade ESP på bilen"

Ledsen att whacka ytterligare på dig nu när Olsson redan har dig hogtied,
men mitt svar till dig och andra är:

"Att säga att man behöver ABS är att göra sig själv till passagerare på sin egen hoj."

Vad anser du är rätt nivå av kompetens för att man skall vara berättigad att köra motorcykel?

Tja... kanske att man inte skyller egna tillkortakommanden på andra - människor, system eller grus i kurvor.

Att man i varje ögonblick är beredd att ta konsekvensen av både andras och egna misstag utan att böla om det - om man ens ges tillfälle...

Att man aktivt försöker bli en bättre hojåkare - varje gång man är ute och kör; där någonstans tror jag man hittar dom som har hojåkandet till något mer än bara "en kul grej".

Hampe

Olsson
2009-06-13, 15:22
Långt, bra, många tankar med logik och som vanligt välskrivet.

Nu har du igen skrivit sådär jättetydligt, långt, genomtänkt, med logiska argument och skitbra språkkänsla. Det blir perfekt och behaglig läsning.

(Snart kommer ett treraderinlägg i stil med »voffan, vill ni inte bromsa? Tror ni ni är bättre än Rossi? Ni fattar inte och borde ut och testa. Bara bakåtsträvare. :D

Smedis
2009-06-13, 16:41
Vad hjälper ABS om man kör med så små marginaler att man inte ens hinner aktivera bromsen innan impact...?

Inte ett jävla dugg. I sån situation skulle man inte ens behöva bromsar alls på hojen.
Nåt för bantningsjägarna att tänka på, ta bort hela bromssystemen på hojen och spar vikt...:rolleyes:

Att man i varje ögonblick är beredd att ta konsekvensen av både andras och egna misstag utan att böla om det - om man ens ges tillfälle...

Att man aktivt försöker bli en bättre hojåkare - varje gång man är ute och kör; där någonstans tror jag man hittar dom som har hojåkandet till något mer än bara "en kul grej".

Hampe

Bullshit, Den främsta skillnaden med ABS på bil är att på hojen ser den till att du fortfarande är upprätt vid panikbromsning och fortsatt har möjlighet att bromsa, göra undanmanövrar etc.
Lägger man omkull sig är det en transportsträcka tills "impact"
Om du läser studien ser du att de olycksfall de tittat på är där det faktiskt finns bromsspår.
Den som torpederat in utan att regagera är inte intressant för studien.
Har inget med ABS att göra.

Det ni inte vill fatta är att ABS inte har ett dugg att göra med daglig körning eller bromsning under kontrollerade former.Hur ofta kopplas ABS in när ni kör bil?
Det handlar bara om panikbromsning eller vid oförutsedda händelser.
Att testa bromsar mot varandra under kontrollerade former säger inte ett skit egentligen.

Den andra aspekten är att ju äldre (normalt iaf) man blir desto bättre riskbedömning har man.
Unga personer kan se möjlighet att göra omkörning av tre långtradare på en raksträcka medans en äldre van person ser risker på grund av utfarter, eventuella vänstersvängar, skymda kurvor etc.
Om ABS kan hjälpa dem att uppnå denna kunskap innan de sitter i en bil med hojen under sig så gärna för mig.
ABS stör inte min körning (på asfalt) så jag har inget emot det.
Andra kanske kanske har en mer egositisk syn.

Smedis
2009-06-13, 16:52
Kunskap behövs för att bromsa säkert, vare det är med eller utan ABS.
Hur många här tycker att man kan slopa bromsövningarna på SMC's kurser när alla kör med ABS?
ABS är bara grädde på moset, en bonus, men det kan aldrig ersätta kunskapen att hantera sin hoj. Förare utan kunskap är farliga för sig och andra vare sig de har ABS eller inte. Det är ju därför SMC kör fortbildningar.
Hur många av dessa förare KAN göra en undanmanöver med full broms och arbetande ABS? Och vad gör man när systemet är ur funktion, och man förväntar sig motsatsen?:eek:

Helt riktigt, ABS ska inte ersätta kunskap, det är ett komplement.

ABS är inte kul när man kör offroad. Det första man får lära sig på dessa kurser är att stänga av ABS:en. Varför? För att kursledaren är en teknikfientlig bakåtsträvare som tror han är bättre än Rossi? Knappast.
Det kan bero på att han vet vad han/hon talar om.
Så varför ska man tvinga in teknik som inte gagnar fordonet och körtekniken?

Det är bara att inse att det finns olika hojar och olika underlag, och ABS täcker inte alla. Varför tvinga in dem på ALLA hojar? Jag ser inte nyttan med det. Jämför båtar. Det finns segelbåtar och motorbåtar. Varför har inte motorbåtar en djup och tung köl? Det funkar ju på segelbåtar. De är ju bägge båtar och då MÅSTE det ju vara till fördel även på en motorbåt. Resonemanget är lika absurt på MC.

På grus gagnar det inte.
Studien har kollat olyckor mellan bil och mc vilka skett på asfalt.
I DESSA situationer skulle troligen ABS förändrat utgången.
Att tjata om grusvägar och grushojar är inte vad det handlar om.
Att tro att vi kommer få en lag som säger att ABS ska finnas på alla MC, punkt slut, är utopi.
Inget som SMC jobbar för heller för den delen...

Diversion
2009-06-13, 17:10
Det som dög åt farfar duger åt mig...

roffe_s
2009-06-13, 17:28
Intressant! Gäller det även utedass, it- och vägstandard?

Smedis
2009-06-13, 17:35

Körde farfar din R1? :confused:

Hampe
2009-06-13, 18:17
På grus gagnar det inte.
Studien har kollat olyckor mellan bil och mc vilka skett på asfalt.
I DESSA situationer skulle troligen ABS förändrat utgången.
Att tro att vi kommer få en lag som säger att ABS ska finnas på alla MC, punkt slut, är utopi.
Inget som SMC jobbar för heller för den delen...

Aha...?

Vi saxer in lite txt från SMCs MC-VISION, där i vanlig ordning har svar på det mesta!

Grushojar är en av alla slags motorcyklar. Där är ABS otvetydigt en jädra nackdel.
Varför vill SMC sabba för oss grusåkare?

Hampe

Smedis
2009-06-13, 18:52
Grushojar är en av alla slags motorcyklar. Där är ABS otvetydigt en jädra nackdel.
Varför vill SMC sabba för oss grusåkare?

Hampe

Skolkade du mycket i skolan?:confused:

Erbjuda betyder att du får välja.
Vill du inte ha slipper du...
Finns en avstängningsknapp annars om du mot förmodan nån gång i framtiden måste köpa en hoj som inte finns annat än med ABS....

Som det är idag är det bara ett fåtal av alla hojar som kan fås med ABS.

Fast om jag tolkar dina inlägg rätt kommer det snart ett inlägg där du motsätter dig ABS på grabbens PW50 eller att du inte vill se att "Lappen" Nilssons endurohoj kommer farande i skogen med ABS'en tickande för fulla muggar.

Jag kör själv grus och inte sabbar ABS för mig.
Jag stänger helt sonika av den då.

puttepj
2009-06-13, 19:06
Känns det bättre för dig nu?

Du har övertro på din betydelse Hampe. Jag mår lika bra vad du än säger. Däremot vidimerar det bara hur dryg du är.

/putte

Diversion
2009-06-13, 22:18
Körde farfar din R1? :confused:

Nä men han hade skivbromsar utan datorassistans.

Wallfärder
2009-06-14, 07:32

Sluta att använda ord som ALLA hojar i debatterna då. :rolleyes:
Vare sig folk vill det eller inte, så innefattas offroads av ordet ALLA. Tycker det är ganska återkommande i de flesta debatter.
Påpekar man dessutom att man finns och att det inte funkar på denna hojen, så smädas man med ord som bakåtsträvare, teknikfientlig och att man minnas inte ska tro att man kan köra hoj bättre än Rossi. Tycker det luktar avundsjuka här.:mad:

Jag kör med ABS idag på min offroad, och svär ve och förbannelser när man glömmer stänga av den IGEN efter ett stopp. Jag har hellre ett system där jag får slå på det när jag vill ha det, eller ännu bättre att det håller sig avstängt när jag bestämmer att det skall vara avstängt.

Lita inte på tekniken utan på er själva, och kan ni inte det. Åtgärda problemet och gå en kurs eller två. Att munhuggas på forum hjälper inte en framåt.

Olsson
2009-06-14, 08:26
Inte ett jävla dugg. I sån situation skulle man inte ens behöva bromsar alls på hojen.
Nåt för bantningsjägarna att tänka på, ta bort hela bromssystemen på hojen och spar vikt...:rolleyes:

Bullshit, Den främsta skillnaden med ABS på bil är att på hojen ser den till att du fortfarande är upprätt vid panikbromsning och fortsatt har möjlighet att bromsa, göra undanmanövrar etc.
Lägger man omkull sig är det en transportsträcka tills "impact"
Om du läser studien ser du att de olycksfall de tittat på är där det faktiskt finns bromsspår.
Den som torpederat in utan att regagera är inte intressant för studien.
Har inget med ABS att göra.

Det ni inte vill fatta är att ABS inte har ett dugg att göra med daglig körning eller bromsning under kontrollerade former.Hur ofta kopplas ABS in när ni kör bil?
Det handlar bara om panikbromsning eller vid oförutsedda händelser.
Att testa bromsar mot varandra under kontrollerade former säger inte ett skit egentligen.

Den andra aspekten är att ju äldre (normalt iaf) man blir desto bättre riskbedömning har man.
Unga personer kan se möjlighet att göra omkörning av tre långtradare på en raksträcka medans en äldre van person ser risker på grund av utfarter, eventuella vänstersvängar, skymda kurvor etc.
Om ABS kan hjälpa dem att uppnå denna kunskap innan de sitter i en bil med hojen under sig så gärna för mig.
ABS stör inte min körning (på asfalt) så jag har inget emot det.
Andra kanske kanske har en mer egositisk syn.

Håller med om att ”testa bromsar mot varandra under kontrollerade former” inte är intressant. Men det är självklart. Jag tror inte någon har antytt detta.(?)

Studien håller inte isär förluster i form av skadade/döda etc från förluster i association med bromsning och ABS. Om förluster minskar, associerat med t ex bromsning och ABS (eller något helt annat område) så antyder inte det att förlusterna minskar – det är isåfall en illusion. På samma sätt, om plötsligt t ex vajerräckesolyckor ökar, betyder inte det att fler skadas eller dör. Vad som är typiskt för området risk är att förändringar leder till att förluster uppträder vid andra situationer. Så har t ex skett med ABS för bil, halkkörning och mycket annat. För dessa två gäller att olyckstyperna förändrats. För halkkörning gjorde det faktiskt nytta i form av minskade förluster för avsett underlag (halt underlag). Förlusterna minskade dock inte – eftersom sådana förare istället ökade olycksrisk vid tort väglag. Någon minskad nettoeffekt visar det ej. (Hampe) ”Marginalerna tecknas in snabbare än första Alladinasken töms vid jul - och sedan smäller det ändå, men värre!”.

Det har sin grund i att människor (och andra djur) inte vill minimera olycksrisk – man snarare kräver att utsätta sig för detta. Det är en nödvändighet för att man ska uppnå andra mål. Om man bedömer att man tar för liten olycksrisk, så ökar man denna tills man löst sitt problem (att i för liten grad, prioritera ens mål). Den risken man tar, är snarare en funktion av motivation. Se inläggen med BMW R90s, som inte var tillräckligt motiverad att försäkra sig om att bilen skulle stå stilla. Om man inte är tillräckligt motiverad utan ABS – varför skulle man vara mer motiverad med ABS? Vi är tillbaka igen vid att ”förluster uppträder vid andra situationer” efter en förändring skett.

En studie som ska tala om effekterna av t ex en »implementering» av ABS, måste kunna visa människors reaktioner och hur de uppfattar risk. Det är naturligtvis helt omöjligt. Man kan inte med matematik, räkna ut hur risker blir i framtiden. Man jobbar då inte ens i rätt ämne. Risk är en funktion av uppfattningar, bl a av människors förväntningar om risk. Det och många andra ämnen hoppar studien över helt. Studien är ett experiment, dock irrelevant för att förutspå risker i framtiden.

P-O Noren
2009-06-14, 10:17
Jag har kört en hoj med ABS ett antal tusen mil och det var inte något man märkte av att det fanns där. Några gånger per år dock så gick den in, vid panikbromsning, eller tuff inbromsning.

Jag förstår inte vad denna debatt handlar om längre, argumenten börjar tryta känns det som.

Men med avseende på om man skulle köra fortare med ABS, så vet jag inte. Jag gjorde inte det. Har du någon källa på att det skulle ha varit så med ABS och bilar olsson?

Det känns som det kan ha varit många faktorer som gör att man kör fortare. Bilarnas motoreffekt har ju ökat kraftigt samt ljudnivån och komforten i bilarna har ju förbättrats...

Jag håller med om att ABS och gruskörning är ett problem, åtminstone var det så på min BMW. Kanske det är en teknikfråga? rimligtvis borde man kunna göra bättre system i framtiden. Men problemet är väl att du har bara 2 sensorer mot 4 på en bil. På en bil kan datasystemet mycket enklare avgöra vad det är för underlag eftersom den har mer information tillgänglig.

Olsson
2009-06-14, 10:32
Men med avseende på om man skulle köra fortare med ABS, så vet jag inte. Jag gjorde inte det. Har du någon källa på att det skulle ha varit så med ABS och bilar olsson?

Det känns som det kan ha varit många faktorer som gör att man kör fortare. Bilarnas motoreffekt har ju ökat kraftigt samt ljudnivån och komforten i bilarna har ju förbättrats...

Det är väl ingen som är emot ABS som system. Själv är jag tydligt "för" ABS och ser det som en bra sak, och det syns nog ganska väl i mina inlägg tror jag. Jag tror det handlar om att när någon släpper en »bomb» om vilka effekter det ger, så blir det en del mothugg när logiken haltar.

Köra fortare? Det vet jag inte. Det är inte bara köra fortare som kan öka risken – även köra saktare kan öka risken. Det kan också t ex vara att brista i uppmärksamhet när man rattar på radion, pratar med pax, sminkar sig eller t o m har sex med pax under färd (Kan rekommenderas under trist långfärd i Volvo, men ej på MC dock).

Angående referenser för ABS, så finns det tonvis på nätet. Jag har en (1) stor utredning, men tyvärr på en icke inkopplad disk men du kommer hitta om du söker.

Jag har kört en hoj med ABS ett antal tusen mil och det var inte något man märkte av att det fanns där. Några gånger per år dock så gick den in, vid panikbromsning, eller tuff inbromsning.
Om du kör på ett sätt så att du behöver panikbromsa, tar du sannolikt ganska stora risker när du kör. Självklart är du medveten om att du har ABS och kanske just därför accepterar du att hamna i sådana paniksituationer – eftersom systemet endå hjälper dig då. Om du kör utan ABS så blir ju det i större utsträckning ett otänkbart beteende, vilket du också skulle anpassa dig till. Frågan är vad nettot blir. Det kan man naturligtvis inte veta.

Jag förstår inte vad denna debatt handlar om längre, argumenten börjar tryta känns det som.
Det handlar om ifall man kan dra riktiga slutsatser genom att bara diskutera halva systemet eller om man måste beakta hela systemet.

Diversion
2009-06-14, 11:08
Intressant! Gäller det även utedass, it- och vägstandard?

Vad gäller It och utedass har jag inte bestämt mig. När det gäller vägarna så bor jag på ett ställe där vi de facto snart har farfars vägstandard pga. VVs prioriteringar. Fast då löses ju problemet av sig självt. ABS behövs inte om maxfarten som vägeens skick tilllåter blir 50 km/h.

Hampe
2009-06-14, 14:47

Som sagt, alla som på någorlunda seriöst intresserar sig för trafiksäkerhet och samband vet att det är så - till och med Tingvall; systemfanatikern nummer 1 har fått krypa till korset och erkänna att vi i bästa fall står på noll i nettonytta för ABS på bilar.

Personligen är jag rädd att det bara är en tidsfråga innan ESP kommer att gå samma väg; det är ett "yngre system" som alla inte hunnit vänja sig vid ännu, men det kommer. Marginalerna i körningen minskar då ytterligare, något som i första hand drabbar oskyddade trafikanter.

På en bil kan datasystemet mycket enklare avgöra vad det är för underlag eftersom den har mer information tillgänglig.
Nix - ABS på grus suger fortfarande hästballe, hur många hjul du än tillsätter.

Precis samma som från start - TS kunde inte för sitt liv förstå varför någon vill köra MC utan ABS, men redan andra inlägget har annan uppfattning.

För min del handlar det om att min MC-organisation förordar ett system på ALLA alla motorcyklar som har potential att ha ihjäl ett antal grusåkare innan den förste asfaltsåkaren kanske är räddad, trots att asfaltsåkarna är i tydlig majoritet.

...och, nej - det är inte så enkelt att "man stänger av".
Redan genom att finnas på en gruscykel så ökas risken för en olycka, genom förbiseende / felanvändning.

Då är frågan hur man tänkt?

A. Det är viktigare med landsvägsåkare, dom är fler och är i större utsträckning medlemmar i SMC

B. Inte tänkt alls.

Jag vet inte vilket som gör mig mest bedrövad.

Jo förresten!
Det som gör mig mest besviken är alla jag ser omkring mig som inte har sin reality check kvar i behåll utan litar blint på att tekniken skall tänka åt dem!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5379402.ab

Hampe

P-O Noren
2009-06-14, 19:32
@Hampe:

Du hade alltså ingen källa, utan bara "vet" att det är så?`
(låter inte trovärdigt)

SMC säger bara att det ska finnas som tillval. Hur du sen tolkar det blir ju märkligt. Vill man inte ha det så köper man väl inte det?

Tror för övrigt inte att dom menar specifikt grushojar med denna ståndpunkt.

En sporthoj eller en touringmaskin körs ju för övrigt sällan på grus, och när man gör det så kör man mycket försiktigt. Finns ju andra parametrar än bromsträckan som gör att man "tar det piano" på grus med dessa hojar. Klart att det är en fördel överlag om felar av dessa hojar hade ABS, om man ser till hur dom används i verkligheten.

P-O Noren
2009-06-14, 19:40
Om du kör på ett sätt så att du behöver panikbromsa, tar du sannolikt ganska stora risker när du kör. Självklart är du medveten om att du har ABS och kanske just därför accepterar du att hamna i sådana paniksituationer – eftersom systemet endå hjälper dig då. Om du kör utan ABS så blir ju det i större utsträckning ett otänkbart beteende, vilket du också skulle anpassa dig till. Frågan är vad nettot blir. Det kan man naturligtvis inte veta.

Det är ju en grov förenkling. Kan ju finnas flera faktorer i detta, exempelvis hur många mil jag kör samt i vilka länder man kör just det året. Givetvis hände det fler incidenter då jag körde +1200mil om året med hojen än nu då jag ligger mellan kanske 500-800mil/året. Sedanär det värre att köra i Norge på kustvägen än exempelvis E4:an genom Sverige. Alla som mött en galen tysk som kommer runt kurvan på 2 hjul med en 8meter lång husbil vet vad jag menar...

Du kanske kan förutse sådant, med röntgenblick eller nåt. Jag kan det inte. Alla situationer går inte att förutse.

Olsson
2009-06-14, 19:59
Det är ju en grov förenkling. Kan ju finnas flera faktorer i detta, exempelvis hur många mil jag kör samt i vilka länder man kör just det året. Givetvis hände det fler incidenter då jag körde +1200mil om året med hojen än nu då jag ligger mellan kanske 500-800mil/året. Sedanär det värre att köra i Norge på kustvägen än exempelvis E4:an genom Sverige. Alla som mött en galen tysk som kommer runt kurvan på 2 hjul med en 8meter lång husbil vet vad jag menar...

Du kanske kan förutse sådant, med röntgenblick eller nåt. Jag kan det inte. Alla situationer går inte att förutse.

Du har ju naturligtvis helt rätt i allt det (förutom det där med röntgenblick). Men om det sker i Norge eller bland galna tyskar och husbilar så gör ju det i sak inte olycksrisken mindre. Samma sak med körda mil. Jag tyckte bara att om man hamnar i paniksituationer några eller någon gång per år, så tycker i alla fall jag att det låter lite läskigt. Men visst, det är ju såklart individuellt.

swischmc
2009-06-14, 20:29
Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att göra så.

Och samtidigt bli påkörd bakifrån av någon som inte trodde att man skulle stanna i en korsning för att fråga omkringvarande bilar om de skulle lämna företräde enligt lag? ;) Den bakom kanske inte har ABS... :p

Olsson
2009-06-14, 21:05
Och samtidigt bli påkörd bakifrån av någon som inte trodde att man skulle stanna i en korsning för att fråga omkringvarande bilar om de skulle lämna företräde enligt lag? ;) Den bakom kanske inte har ABS... :p

Just det. Om man inte kan fråga alla omkring sig, så är man med i leken och utsätter sig frivilligt för farorna. Däri ingå naturligtvis aktuella bromsar, däck, ev bakfylla och alla andra faktorer som påverkar. Om man inte trivs, kan man t ex välja en annan miljö. Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att minska den.

Molle
2009-06-14, 22:44
Just det. Om man inte kan fråga alla omkring sig, så är man med i leken och utsätter sig frivilligt för farorna. Däri ingå naturligtvis aktuella bromsar, däck, ev bakfylla och alla andra faktorer som påverkar. Om man inte trivs, kan man t ex välja en annan miljö. Ja, du ser – det går att minska olycksrisk om man är motiverad och väljer att minska den.

Ska man tänka så bör man krypa ner i ett skyddsrum och leva sitt liv.:D

Olsson
2009-06-14, 22:54
Ska man tänka så bör man krypa ner i ett skyddsrum och leva sitt liv.:D

Då har du nog inte tänkt klart. :D

Molle
2009-06-14, 23:04
Då har du nog inte tänkt klart. :D

Ja givetvis får man ju bo där själv så man minimera risken att någon annan ställer till det för en...:)

Däremot förstår jag inte de som kör fortare för att de har ABS????

De har väl inte tänkt ALLS!!

Hampe
2009-06-15, 06:31
Däremot förstår jag inte de som kör fortare för att de har ABS????

De har väl inte tänkt ALLS!!
Nej precis!
Detta har inte med förnuftsbeslut att göra överhuvudtaget, det handlar om vårt undermedvetna som spelar oss spratt, falska trygghetskänslor och vår benägenhet att ta risker.

@Hampe:
(låter inte trovärdigt)

Det är rätt - du skall inte lita på mig, och absolut inte på det Tingvall säger! ;)

Jag vet faktiskt inte om det finns begripligt material att länka till, men jag skall se om jag hittar något under dagen.

Det kan vara så att detta är ett "antagande" baserat på förväntad olycksstatistik kontra faktiskt utfall, djupintervjuer efter olyckor och yada yada yada men en av få saker som trafikforskarvärlden verkar vara tämligen överens om just nu är att nettonyttan av ABS-bromsar är nere på noll,
efter att ha varit the sole item som skulle frälsa världen från ondo.

Dessa högavlönade forskare, vissa av dem med prestigefyllda professurer att försvara uppträder tämligen kuperat just nu; det verkar som allt dom forskat om, påstått och lovat håller på att rinna ut i sanden;
den enda konstanten man kan finna som går att koppla till olyckstal är trafikintensitet!

Högkonjunktur = mycket uträttat transportarbete = högre olyckstal.
Lågkonjuntur = precis tvärt om.

Enligt denna tes skulle det som krävs för att förverkliga den debila "Nollvisionen" vara en sjuhelvittes djup och lång lågkonjunktur - "så länge det dör människor i trafiken tvingas vi säga upp folk."

Självfallet måste vi respektera att trafikforskarna kanske mår lite risigt nu när dom står inför insikten att dom kan påverka olyckstalen i trafiken ungefär lika mycket som fyrvaktaren kan påverka tidvattnet, men det beror bara på att vi i 50 år varit på väg åt fel håll!

Vi har försökt polstra, avskärma och isolera föraren inte bara från krockvåld och körupplevelse - men framför allt från förståelsen vilka krafter vi sätter i rörelse!

Är ni ens med på vad "Mollvisionen" går ut på?
Vi som förare skall committa oss att sitta bältade, hålla hastighetsbegränsningen och vara nyktra bakom ratten. That's it!
Resten skall staten ta hand om, så kommer ingen att dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Hur i helvete kan någon vara så dum så han går på något sådant?

Var det Red Top, Gunnar Friberg eller någon av dom andra giganterna på -60 talet som reagerade över dåtidens polstringshysteri och hävdade att sann trafiksäkerhet kunde bara uppnås genom att det polstrade rattcentrumet ersattes med en spetsig, röd kona, riktad direkt mot förarens bröstkorg?
Då först skulle vi kunna uppnå en hänsynsfull trafikmiljö, med sann konsekvens för den som ansvarar för det potentiella mordvapnet.

Drastiskt, yes! Önskvärt, nej - men tänkvärt, så in i bänken!

Vi måste komma tillbaka till en situation där vi som förare har förståelse för sammanhangen och vad vi håller på med.
MC-förare har traditionellt varit ett föredöme här, jag vill inte att vi går samma väg som bilisterna.

Tror för övrigt inte att dom menar specifikt grushojar med denna ståndpunkt.

Tro på du, men SMCs vision som Jesper hänvisar till är kristallklar:

Hampe

Hasse
2009-06-15, 07:40
Vad gäller It och utedass har jag inte bestämt mig. När det gäller vägarna så bor jag på ett ställe där vi de facto snart har farfars vägstandard pga. VVs prioriteringar. Fast då löses ju problemet av sig självt. ABS behövs inte om maxfarten som vägeens skick tilllåter blir 50 km/h.

Hej !

Visst är ABS bra men lär man sig att släppa bromsen vid låsning av hjulet
så är ABS inte alls nödvändigt.
Tyvärr så är det ju inte så många "vardagsåkare"som går kurs eller lär sig själv
att hantera hojen så.
Men då paniken slår till och älgen står på vägen så är olyckan ett faktum då
MC åkaren inte förmår släppa bromshandtaget varvid hojen välter.
Vid ABS så kan man bara hålla inne handtaget och därför skulle säkert en del ovana förare kunna undvika att bromsa omkull. Hastigheten har inte så mycket med tekniken att göra egentligen. Mest en överlevnadsreaktion.
Grusåka är en annan femma och hur många vardagsåkare ger sig ut på grus
egentligen.

GuzziKungen
2009-06-15, 08:52
För att slänga lite bensin i elden.
Det tråkiga är att folk oavsett ABS eller ej , fortsätter att
bromsa in i hindret.
Så länge man inte tränar på undanmanöver så tror jag att ABS ger
lite för hög tro på säkerhet :(
Ha dé

Agile
2009-06-15, 09:06
Jag var i övningskörningssyfte ute och bromsade på grus igår. Mest för att ge fröken en bra reflex gällande låsta hjul samt lära henne att fortfarande vara mjuk i armar och sinne trots detta.

Jag tänkte lite på den här tråden då faktiskt. Hårt packad grus är inte långt från våt asfalt, eller asfalts beteende i högre farter om man ska va sån.

Vad som slog mig var hur svårt det blev och hur "rätt" man var tvungen att köra för att inte råka ut för konstigheter även om hjulet aldrig låser. Hojen ormar sig genom den reducerade friktionen, framhjulet kasar gärna lite sidledes även om det rullar och blir man överraskad och spänner armarna får det direkta konsekvenser.

Visst hade det säkert givit en genomsnittligt kortare bromssträcka med ABS. Problemet jag upplevde är som jag tidigare sagt i tråden. Med ABS minskar insikten om kraven på föraren för en bra inbromsning, och den reella verkar förblir katastrofal vid en "situation".

Hampe
2009-06-16, 00:13
Det är rätt - du skall inte lita på mig, och absolut inte på det Tingvall säger! ;)

P-O, jag hade lovat dig lite substans - so here we go.
Den som inte gitter klicka på länkarna får lite Readers Digest i quote-rutorna.

http://www.ntf.se/konsument/fraga1134.asp?katid=8

Fråga:
ABS-bromsar - bra eller dåligt?
Jag har läst en amerikansk studie från mitten av 90-talet, som menade att ABS-bromsar inte hade haft en positiv påverkan på antalet skadade i trafiken. Statistik visade att olyckorna inte minskat utan bara ändrats i typ. Finns det några svenska studier på detta område? Eller några andra senare studier än den amerikanska?
Svar:
Då ABS introducerades så var det ofta som tillval. För att stimulera användningen gav försäkringsbolagen i vissa länder rabatter för de som valde ABS. Man såg snart att ABS-förare inte råkade ut för färre olyckor. För att förklara detta utfördes bl.aa en studie i Tyskland där man visade att taxiförare som hade ABS körde oförsiktigare än förare som inte hade ABS. Det finns en olycksstudie i Sverige, som bl.a. Claes Tingvall på Vägverket deltog i. Om jag minns rätt så gav den likartat resultat som de amerikanska studierna.
Jag tror jag har hittat NHTSA-studien det refereras till, måste bara plöja den lite, samt en Australiensisk historia också som ser intressant ut. Ber att få återkomma till dessa.

Mera NTF:

http://www.ntf.se/Tidning/default22324.asp

Ny teknik och nya förkortningar
Som konsument har vi precis lärt oss att ABS hjälper oss bromsa på ett säkrare sätt men det finns redan studier som höjer ett varningens finger. Trots att bromsträckan blir kortare med ABS-bromsar så kompenserar förare inte farten tillräckligt när de sätts i en bil med sämre bromsförmåga. Risken finns att dessa system skapar en övertro på det egna fordonet möjligheter att undvika en olycka.

"Hjälper oss att bromsa"... Inte ett ord den egentliga tanken bakom systemet - att bibehålla styrförmågan och styra bort från faran, ute bara detta eviga bromsa, bromsa, bromsa...

http://www.whiplashinfo.se/news-old/News_item.asp?NewsID=41

Antilåssystem för bromsar, ABS, har aldrig visat sig ha någon avgörande nytta, och därför hade vi låga förväntningar även på ESP. Därför är vi synnerligen glada att få lägga till ännu ett verksamt tekniskt system till några tidigare effektiva system vilka främst gällt krocksäkerhet, säger Anders Lie, fordonssäkerhetsansvarig på Vägverkets huvudkontor

...men se ESP, det är grejer det. I några år till, kanske...

Tingvall PPSar sig i egenskap av ordförande för EURO NCAP:
http://www.chooseesc.eu/download/Presentations/Claes%20Tingvall.pdf

ABS just gave minor reductions, if any
...men se ESP, det är grejer det. I några år till, kanske...

@Hampe:
(låter inte trovärdigt)
Nöjd så länge, P-O...?

Nu skall jag titta närmare på den där köpeutredningen alla är så i trasorna över, så får vi se vad det ger... :D

Hampe

Olsson
2009-06-16, 00:50
En till.

Effectiveness of ABS and Vehicle Stability Control Systems (http://av.rds.yahoo.com/_ylt=A0geulif3TZKwzsAd0YDRaMX;_ylu=X3oDMTBvdmM3bGl xBHBndANhdl93ZWJfcmVzdWx0BHNlYwNzcg--/SIG=13qmq2kvu/EXP=1245196063/**http%3a//www.monash.edu.au/muarc/reports/Other/RACV%2520ABS%2520braking%2520system%2520effectiven ess.pdf)

-ah
2009-06-16, 08:27
En till.

Effectiveness of ABS and Vehicle Stability Control Systems (http://av.rds.yahoo.com/_ylt=A0geulif3TZKwzsAd0YDRaMX;_ylu=X3oDMTBvdmM3bGl xBHBndANhdl93ZWJfcmVzdWx0BHNlYwNzcg--/SIG=13qmq2kvu/EXP=1245196063/**http%3a//www.monash.edu.au/muarc/reports/Other/RACV%2520ABS%2520braking%2520system%2520effectiven ess.pdf)

I den rapporten är det ju roligt att läsa sid 21, stycke 2.5.2

Olsson
2009-06-16, 09:14

Ja, sådär, fast inte jätteroligt.

Smedis
2009-06-16, 09:51

Talar sitt tydliga språk.

Bara Hampe och Olsson kan börja diskutera ABS och MC igen vore det bra.
Att slänga upp rapporter och studier för bil ger föga info till debatten.
ABS på MC är så väsenskild från bil, vad det gäller slutresultat, att dra slutsatser från bilrapporter är att jämföra äpplen & päron.

Här har ni lite att läsa...

http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html
http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-Green-ComparisonofStoppingDistance.pdf
http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1110.pdf

Välkomna tillbaka till debatten...

Hampe
2009-06-16, 09:59

och då kanske speciellt:

...track test demonstrating superior braking without ABS by expert riders...?
Det som Olsson länkar till är samma Australiensiska undersökning som jag sitter och plöjer just nu.

Hampe

Olsson
2009-06-16, 10:01
Talar sitt tydliga språk.

Bara Hampe och Olsson kan börja diskutera ABS och MC igen vore det bra.
Dessa har efterfrågats av forumdeltagare.

Att slänga upp rapporter och studier för bil ger föga info till debatten.

Jo det gör det. Det ger stöd till principer.

Smedis
2009-06-16, 10:21
Jo det gör det. Det ger stöd till principer.

Som saknar relevans för MC..

Olsson
2009-06-16, 10:33
Som saknar relevans för MC..

Nu chansar du bara. Principer för risktagande gäller självklart djur som lär sig av erfarenheter och oavsett vilken aktivitet.

-ah
2009-06-16, 12:40
och då kanske speciellt:

Det som Olsson länkar till är samma Australiensiska undersökning som jag sitter och plöjer just nu.

Hampe

Ber så hemskt mycket om ursäkt.
Jag förstår att diskussionen pågår mellan professionella, experter som tillbringar dagarna i ända med att finslipa stilen.

Vanligt dödliga har nog sedan länge förstått att ABS inte är nå't vidare på grus, men kan vara till hjälp på asfalt - återigen för vi som inte är sådär värst kvicka och duktiga.

Inte för att jag orkat läsa allt trams som skrivits i denna tråd, men jag hittade detta, som verkar ha upprörd många sinnen. Läs nu en gång till; jag har för tillgänglighetens skull markerat en bit av texten. Hoppas inte att den är för lång.

Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg

Syster-Tysk
2009-06-29, 13:36
(OBS! Detta information/utvärdering gäller sporthojar med ABS.)

I helgen hade SMC instruktörsutbildning och vi fick tillfälle att bromsa i olika hastigheter.

Efter omkring 30 - 40 bromsningar med min motorcykel står det klart, utom allt tvivel, att ABS'en på HP2S inte på något sätt reducerar bromsnings effekten.

Exempel 1)
Vid inbromsning 50 km/h till stilla stående med mycket kraftig handkraft mot bromshantaget så får vi en stoppie. Dvs. motorcykeln går upp på framhjulet. Detta på grund av att greppet mot den varma asfalten är så bra att framhjulet aldrig låser.

Vid detta tillfälle trodde då instruktören att det var fel på ABS-systemet. Han menade att ABS'en skulle känna av att bakhjulet reser sig och släppa lite på bromskraften på framhjulet för att räta till hojen. SÅ ÄR INTE FALLET!

Exempel 2)
Jag gjorde på eget uppdrag en inbromsning i 50 km/h från asfalt ut på gräs, så att halva inbromsningen gjordes på asfalt och den senare på gräs. Den greppade fint på asfalten och reste sig något bak innan jag nådde gräset och ABS'en gjorde sitt jobb och släppte framhjulet för att jobba som den ska. JAG KÖRDE INTE OMKULL! En helt odramatisk inbromsning!

Vid detta tillfälle stod det klart för både mig och instruktören att BMW HP2S skall köras som en sporthoj UTAN ABS och ha fördelarna med ABS vid halkigt underlag.

Summering:
Att köra en modern motorcykel med ABS betyder alltså att den beter sig likadant som en motorcykel utan ABS tills du låser framhjulet. Och det är INTE i första taget. Handboken till BMW HP2S varnar till och med för att hård inbromsning kan bidra till att motorcykeln slår runt!

ABS på en SPORTHOJ bidrar INTE till längre stoppsträcka eftersom den inte låser framhjulet. Med andra ord bör du ha SAMMA bromssträcka på samma sporthoj med och utan ABS eftersom ABS'en inte går in.

Har du slitna däck eller halkigt underlag så bromsar ABS'en snabbare eftersom framhjulet skulle låsa sig på sporthojen utan ABS och du är tvungen att släppa på bromsen för att inte köra ikull.

Detta är mina upplevelser ur verkliga livet, men inte helt kliniska kan jag medge!

Mvh Jonas

crv
2009-08-01, 09:09
Det finns intressant läsning i tidningen Motorrad nr 8 om jämförelse test mellan olika ABS system, även hänsyn tagna med bromsning med olika hoj geometrier. Och självklart test med och utan ABS i vått och torrt.

Citerar en slutkläm från tidningen Motorrads artikel om ABS-jämförelsetest.

Det hela mynnar alltså ut i att vi inte längre behöver föra den där diskussionen om ABS är bra eller inte. I en verklig nödsituation kommer ingen motorcyklist att klara av att bromsa på samma korta sträcka som ABS-systemet klarar.

Olsson
2009-08-01, 09:33
Det hela mynnar alltså ut i att vi inte längre behöver föra den där diskussionen om ABS är bra eller inte. I en verklig nödsituation kommer ingen motorcyklist att klara av att bromsa på samma korta sträcka som ABS-systemet klarar.

Det visar bara att moppekillarna på motorrad inte begriper sig på ämnet. Hamburgare är gott.

Räven
2009-08-01, 09:58
Det visar bara att moppekillarna på motorrad inte begriper sig på ämnet. Hamburgare är gott.

Men Olsson, han vet han.

Smedis
2009-08-01, 10:05

Visar bara att du benhårt behåller din ståndpunkt, oavsett vad som bevisas.
Min farmor var likadan.
Fick hon för sig att ketchup var blått var det ingen mening att försöka överbevisa henne att hon hade fel.
Hennes trovärdighet var också ganska låg....

Niklasinorr
2009-08-01, 11:03
Men Olsson, han vet han.

Olsson är en oerhört kompetent akademiker och han har faktiskt i stort sett alltid rätt...ur en strikt teoretisk/akademisk synvinkel naturligtvis.

Det är precis som i det militära, när kartan och verkligheten misstämmer så är det kartan som gäller:)

300 000 motorcyklister på våra vägar, generellt sett så kan de flesta av dessa inte bromsa alls, några kan bromsa lite grann och några ytterst få kan bromsa ganska bra. Om vi bortser grusåkarna som inte vill ha ABS så skulle i stort sett nästan hela kollektivet bromsa MYCKET bättre med ABS, under förutsättning att folk lär sig att ta i ordentligt när man nyper till på handtaget. De flesta (Ja jag generaliserar) vågar inte ens nypa till så mycket att vederbörande är i närheten av att låsa hjulet och då saknar ju ABS betydelse iallafall.
Om ABS ger trygghet att höja farten så är det inte bra, om ABS ger trygghet att när det skall bromsas hårt så kommer fler att bromsa hårt så är det bra. Jag tror inte att ABS på hojar kommer att ge samma effekt som på bilar att olyckstalen inte påverkas. På hojen så är det så många fler mänskliga parametrar som påverkar.

Källa: En oändlig rad av avrostningar och andra bromsövningar under 27 år av motorcykelkörande där jag om och om igen få se hur jävla dålig den normala knutten är på att bromsa hårt...

Smedis
2009-08-01, 11:19
Olsson är en oerhört kompetent akademiker och han har faktiskt i stort sett alltid rätt...ur en strikt teoretisk/akademisk synvinkel naturligtvis.

Det är precis som i det militära, när kartan och verkligheten misstämmer så är det kartan som gäller:)

300 000 motorcyklister på våra vägar, generellt sett så kan de flesta av dessa inte bromsa alls, några kan bromsa lite grann och några ytterst få kan bromsa ganska bra. Om vi bortser grusåkarna som inte vill ha ABS så skulle i stort sett nästan hela kollektivet bromsa MYCKET bättre med ABS, under förutsättning att folk lär sig att ta i ordentligt när man nyper till på handtaget. De flesta (Ja jag generaliserar) vågar inte ens nypa till så mycket att vederbörande är i närheten av att låsa hjulet och då saknar ju ABS betydelse iallafall.
Om ABS ger trygghet att höja farten så är det inte bra, om ABS ger trygghet att när det skall bromsas hårt så kommer fler att bromsa hårt så är det bra. Jag tror inte att ABS på hojar kommer att ge samma effekt som på bilar att olyckstalen inte påverkas. På hojen så är det så många fler mänskliga parametrar som påverkar.

Källa: En oändlig rad av avrostningar och andra bromsövningar under 27 år av motorcykelkörande där jag om och om igen få se hur jävla dålig den normala knutten är på att bromsa hårt...

Det är en stor skillnad på normal bromskunskap och panikbromsning.
Alla de som du sett under 27 år som bara duttat med bromsen kan jag lova tar i för kung och fosterland i en paniksituation. (generaliserar också)

Håll isär begreppen.
Det är inte normal bromsning som avses.

Niklasinorr
2009-08-01, 11:59
Det är en stor skillnad på normal bromskunskap och panikbromsning.
Alla de som du sett under 27 år som bara duttat med bromsen kan jag lova tar i för kung och fosterland i en paniksituation. (generaliserar också)

Håll isär begreppen.
Det är inte normal bromsning som avses.

Vad är "normal bromsning"? Att bromsa på en avrostning är inte "normal" bromsning. Det finns folk som svimmar precis innan de skall köra. Det är en väldans massa höga pulstal i den kö av motorcyklister som står och väntar på sin tur. Du skall göra någonting du vet att du är dålig på, du är rädd för att du skall gå omkull, du är rädd för att du skall göra bort dig. Du vet att det är många ögon som tittar på just din bromsning. Vad är det som är "normalt" med det?
Det är påfallande många som faktiskt gör en panikinbromsning. Låser bägge hjulen, låser bakhjulet men vågar inte använda frambromsen, tittar ner i backen och går nästan omkull på grund av det... tro mig, det finns ingenting normalt med det. De flesta knuttarna bromsar hårt kanske 1-2 gånger per ÅR... Vad lär man sig på det?

En väldigt vanlig överlevnadsreaktion är att man inte gör tillräckligt. Man styr inte tillräckligt och man bromsar väldigt lite. Dessutom slutar man göra saker långt innan det är försent. Jag har studerat massor av olyckor (sitter med i VV:s utredningsgrupp som sakkunnig för MC-olyckor) och i påfallande många fall så slutar personen att köra hoj flera meter innan vägkanten. Ett långt bromsspår som slutar 3-4 meter före slänten är ganska vanligt. Farten när vederbörande väl går av är i regel relativt låg, tillräckligt låg för att föraren ganska enkelt skulle kunna svänga till exempel.

När en överlevnadsreaktion väl triggar så är det lillhjärnan som tar över. Du vet inte längre vad du gör och detta går INTE att träna bort. Vad du däremot kan träna är förmågan att flytta nivån för när ÖR skall inträda. Det är här som ABS kan göra skillnad. ABS gör att vi i en paniksituation KANSKE kan bromsa mer och sänka farten ytterligare och KANSKE kan det få någon att snäppa ur en ÖR eller hindra en ÖR att inträda.

ABS kan KANSKE rädda någon från att bli invalid eller död. Då måste ju ABS vara en bra grej för den stora massan. Sen kan ju då de som tror att de kan lura sina ÖR slå av ABS:en och köra som vanligt och hoppas att det kan hantera en paniksituation? Huvudsaken är att det är ett fritt val att använda ABS eller inte.

Smedis
2009-08-01, 12:10
Vad är "normal bromsning"? Att bromsa på en avrostning är inte "normal" bromsning. Det finns folk som svimmar precis innan de skall köra. Det är en väldans massa höga pulstal i den kö av motorcyklister som står och väntar på sin tur. Du skall göra någonting du vet att du är dålig på, du är rädd för att du skall gå omkull, du är rädd för att du skall göra bort dig. Du vet att det är många ögon som tittar på just din bromsning. Vad är det som är "normalt" med det?
Det är påfallande många som faktiskt gör en panikinbromsning. Låser bägge hjulen, låser bakhjulet men vågar inte använda frambromsen, tittar ner i backen och går nästan omkull på grund av det... tro mig, det finns ingenting normalt med det. De flesta knuttarna bromsar hårt kanske 1-2 gånger per ÅR... Vad lär man sig på det?

En väldigt vanlig överlevnadsreaktion är att man inte gör tillräckligt. Man styr inte tillräckligt och man bromsar väldigt lite. Dessutom slutar man göra saker långt innan det är försent. Jag har studerat massor av olyckor (sitter med i VV:s utredningsgrupp som sakkunnig för MC-olyckor) och i påfallande många fall så slutar personen att köra hoj flera meter innan vägkanten. Ett långt bromsspår som slutar 3-4 meter före slänten är ganska vanligt. Farten när vederbörande väl går av är i regel relativt låg, tillräckligt låg för att föraren ganska enkelt skulle kunna svänga till exempel.

När en överlevnadsreaktion väl triggar så är det lillhjärnan som tar över. Du vet inte längre vad du gör och detta går INTE att träna bort. Vad du däremot kan träna är förmågan att flytta nivån för när ÖR skall inträda. Det är här som ABS kan göra skillnad. ABS gör att vi i en paniksituation KANSKE kan bromsa mer och sänka farten ytterligare och KANSKE kan det få någon att snäppa ur en ÖR eller hindra en ÖR att inträda.

ABS kan KANSKE rädda någon från att bli invalid eller död. Då måste ju ABS vara en bra grej för den stora massan. Sen kan ju då de som tror att de kan lura sina ÖR slå av ABS:en och köra som vanligt och hoppas att det kan hantera en paniksituation? Huvudsaken är att det är ett fritt val att använda ABS eller inte.

Mycket bra skrivet!
Det jag menar med normal bromsning är den planerade.
Komma till konor, korsning eller annat hinder med föresatsen att man ska bromsa, till skillnad från där bromssituationen kommer plötsligt och oförutsett.

Grängesdanne
2009-08-03, 05:17
Mycket bra skrivet!
Det jag menar med normal bromsning är den planerade.
Komma till konor, korsning eller annat hinder med föresatsen att man ska bromsa, till skillnad från där bromssituationen kommer plötsligt och oförutsett.

Precis, det är stooor skillnad på planerad inbromsning mot en panikbromsning.
Jag har visserligen bara kört drygt 12.000 mil totalt på MC, och aldrig varit med om en panikinbromsning, enbart tillfällen där jag fått minst en sekund att planera för den.
Jag fasar för tillfället när jag inte får den där sekunden (fast jag numera kör med ABS).
Sen beror det på vilken hoj man har, jag körde en Intruder 1400 -96 för flera år sen, den hade en tidigare variant av "ABS", garanterat låsningsfria bromsar. Spelade ingen roll hur mycket man tog i, kunde böja bromshandtaget, men inte låste sig frambromsen inte :)
Hade en Maruder 1600 -04 den räckte med enbart tanken för att låsa framhjulet :)

Niklasinorr
2009-08-03, 08:18
Precis, det är stooor skillnad på planerad inbromsning mot en panikbromsning.
Jag har visserligen bara kört drygt 12.000 mil totalt på MC, och aldrig varit med om en panikinbromsning, enbart tillfällen där jag fått minst en sekund att planera för den.
Jag fasar för tillfället när jag inte får den där sekunden (fast jag numera kör med ABS).
Sen beror det på vilken hoj man har, jag körde en Intruder 1400 -96 för flera år sen, den hade en tidigare variant av "ABS", garanterat låsningsfria bromsar. Spelade ingen roll hur mycket man tog i, kunde böja bromshandtaget, men inte låste sig frambromsen inte :)
Hade en Maruder 1600 -04 den räckte med enbart tanken för att låsa framhjulet :)

Det är just paniken som är problemet. Man kan som sagt inte träna bort en överlevnadsreaktion. Men man kan flytta ribban för när den inträder genom att träna, träna och åter träna. Man brukar säga att det krävs minst 3000 moment av samma sak för att placera momentet i ryggmärgen. När momentet väl sitter i ryggmärgen så skall man också göra det momentet vid en ÖR. Detta innebär att man måste träna maximala inbromsningar 3000 gånger. Det innebär i sin tur att man inte kan göra detta under en livstid bara genom att "åka" en massa mil. Som du själv skriver, på 12000 mil har du inte panikbromsat en enda gång, frågan är ju om du har gjort någon planerad maximal inbromsning under dessa 12000 mil?

Man måste också måste lära sig att göra rätt så att den maximala inbromsningen verkligen är effektiv. Till exempel så måste lära sig att göra detta med den hojtyp man för tillfället kör. Det är väldigt olika tekniker beroende på om man kör till exempel custom jämfört med en sporthoj.

En customhoj med bra bromsar och däck stannar snabbare än en sporthoj beroende på lägre tyngdpunkt och längre hjulbas för stabilitet. En sporthoj har i regel bättre bromsar och däck men tyngdpunkten gör att den gärna roterar framlänges dvs bakhjulet kan inte bromsa. En finsk studie på rena choppers visade att de bromsade med bara 30% fram och 70% bak mot en sporthojs nära 100% fram. Dessa finska choppers stannade dessutom på en kortare bromssträcka än vad sporthojen gjorde.

Men det är lättare för en sporthojsägare att lära sig att stanna snabbt. Föraren kan förankra sig i tanken och slappna av i armarna och han/hon behöver bara koncentrera sig på frambromsen. En customåkare har ingen naturligt förankring på hojen och måste dessutom lära sig att dosera både fram och bakbromsen rätt för att inte låsa hjulen. Customhojens framhjul låser sig också lättare på grund av den lägre tyngdpunkten.

Så summa summarum, fundera på vilken hojtyp ni kör och vilken bromsteknik som funkar bäst för den hojen. Träna på att förankra er utan att påverka styret, slappna av. träna och åter träna...

...och fundera på ABS nästa gång ni byter hoj... Om ni inte bara skall köra grusväg!

Grängesdanne
2009-08-03, 14:58
Det är just paniken som är problemet. Man kan som sagt inte träna bort en överlevnadsreaktion. Men man kan flytta ribban för när den inträder genom att träna, träna och åter träna. Man brukar säga att det krävs minst 3000 moment av samma sak för att placera momentet i ryggmärgen. När momentet väl sitter i ryggmärgen så skall man också göra det momentet vid en ÖR. Detta innebär att man måste träna maximala inbromsningar 3000 gånger. Det innebär i sin tur att man inte kan göra detta under en livstid bara genom att "åka" en massa mil. Som du själv skriver, på 12000 mil har du inte panikbromsat en enda gång, frågan är ju om du har gjort någon planerad maximal inbromsning under dessa 12000 mil?

Om jag har gjort "någon" planerad maximal inbromsning under dessa 12000mil?
Det kan jag nog säga:)... med råge, även tränat/tränar balansövningar kontinuerligt.
Under mina ca 10år som mcåkare har jag gjort många, många maximala inbromsningar.
Okej 3000 har jag inte gjort, men många.
Jag har alltid använt det gamla talesättet " Repetition är inlärningens moder".
Jag har aldrig gått på någon kurs ang. körteknik, bromsteknik mm, något som jag egentligen skulle göra, finns naturligtvis MASSOR att lära sig.:o
Men bara för att man inte går på en massa kurser hit och dit så kan man faktiskt lära sig mycket själv, allt beror på intresset att vilja lära.
Men hur mycket du än tränar, vet du aldrig hur du uppträder i en paniksituation, inte ens om du så tränat 300.000 gånger, det vet du efter en paniksituation.

GuzziKungen
2009-08-03, 16:55
Det kan jag nog säga:)... med råge, även tränat/tränar balansövningar kontinuerligt.
Under mina ca 10år som mcåkare har jag gjort många, många maximala inbromsningar.
Jag har aldrig gått på någon kurs ang. körteknik, bromsteknik mm, något som jag egentligen skulle göra, finns naturligtvis MASSOR att lära sig.:o
Men bara för att man inte går på en massa kurser hit och dit så kan man faktiskt lära sig mycket själv, allt beror på intresset att vilja lära.
Men hur mycket du än tränar, vet du aldrig hur du uppträder i en paniksituation, inte ens om du så tränat 300.000 gånger, det vet du efter en paniksituation.

Det kan vara bra att få bekräftat/obekräftat sin förmåga att bromsa o.s.v
Mitt tipps till dig Danne är att du hänger med upp till Amsbergs gocartsbana Söndagen 12:e Augusti , både roligt och nyttigt.
Vi startar incheckningen kl 12 och du blir bara 150kr fattigare (smc-medlem) Välkommen :)
Ha dé

Yazzman
2009-08-03, 17:02
Jag fick nya Bike idag, och läste jämförelsetestet med B-King, V-Maxen och K1300R. Det som är jädrigt underligt, är att trots att tekniken med framför allt motortrimning gått framåt, och en mängd andra tekniska hjälpmedel, så är bromssträckan fortfarande ganska lång på en ny cykel.

Min gamla hög (2002) har bromsats ner från 100-0 på 32 meter i ett Bike-test för muskelmoppar för många år sen.
Vet inte om det var Bike-piloterna själva eller nån fabriksförare som utförde konststycket, men det är ju väldigt bra för att vara en medelmåttig 225-kilos-klump.

B-King, som är nån slags modern fortsättning/förbättring av min cykel, har runt 8 meter längre bromssträcka. V-Max har tre meter till - självklart, den är ju mycket tyngre, och BMW'n har 35 meter. Max och K1300 har ABS. Om jag inte är ute och cyklar så kommer inte ens en supersporthoj ner på 32 meter i testerna - jag kan ha fel, har inte lusläst tester nu på några år... :cool:

Oavsett ABS eller inte - varför kränger inte tillverkarna på stora skivor och sexkolvsok på mopparna så de kan ta ner farten effektivt nog för att någorlunda motsvara kapaciteten på motorn? Att ha en hoj som gör 280 är ju ingen vits om man inte kan ta ner den snabbt och effektivt/säkert från den hastigheten..?

Detta har väl inget med den övriga diskussionen att göra egentligen, bara en sak jag tänkt på... En BMW GS1200 har en bromssträcka på runt 45 meter med gatdäck på, vilken Svenssonbil som helst klipper till med tio meter kortare sträcka - visst är det lite underligt att våra bromsar inte är effektivare än de är? :confused:

(Nej, jag har själv inte bromsat den från 100-0 på 32 meter, dock har jag låst framhjulet ett antal gånger på torr asfalt, vet inte om det beror på däck, fjädring eller nåt annat.
Underlaget var en gokartbana vid flera av tillfällena. Lite för hög hastighet kan eventuellt ha varit en annan faktor...)

Olsson
2009-08-03, 17:35
J
Oavsett ABS eller inte - varför kränger inte tillverkarna på stora skivor och sexkolvsok på mopparna så de kan ta ner farten effektivt nog för att någorlunda motsvara kapaciteten på motorn? Att ha en hoj som gör 280 är ju ingen vits om man inte kan ta ner den snabbt och effektivt/säkert från den hastigheten..?

Den svagaste länken är ju ofta inte bromsarna i sig (skivor ok etc). Det är snarare mc;ns konstruktion som helhet som begränsar, bl a däckyta och masscentrum. När bakhjulet lyfter från marken, finns ofta enorm tillgång på rena bromsresurser från bromsarna i sig men som inte går att nyttja till annat än en ännu högre "stoppie" – 42-kolvsok eller inte. Bilar eller andra låga fordon med lägre masscentrum och lägre tryck mot vägbanan får bättre prestanda.

Niklasinorr
2009-08-03, 19:27

Lysande, du får en stjärna i min bok Danne! Tänk om fler hojåkare kunde resonera som du gör. Det finns ingenting nyttigare än att repetera och repetera.
Jag gör panikinbromsningar kanske 8-10 gånger år och hittills har alla varit på bana. Tack vare detta har jag inte ramlat av även om det varit nära. Eftersom jag gör detta relativt ofta så har på mig själv märkt en klar förbättring i beteendet just i själva paniktillfället. Men det är en skrämmande känsla när kroppen gör saker som jag inte har gett order om. I regel blir det en panikreaktion antingen när jag själv gör ett misstag som att komma för fort in i en sväng eller när någon framför mig gör något tokigt.

Eftersom jag bromsar riktigt hårt 3-5 gånger per varv (beronde på bana och tempo) och att jag kör kanske lågt räknar 12 varv per 20 min pass så ger det 360 hårda inbromsningar varje dag, gånger 30 bandagar per år så ger det ca 10 000 hårda inbromsningar varje år. 8-10 gånger panikinbromsningar blir ju försumbart statistiskt, men desto mer känslomässigt, men det är också en bra värdemätare på att träningen faktiskt fungerar.
Den här kunskapen ger en bonuseffekt också i form av självförtroende. Eftersom jag vet att jag med största sannolikhet kommer att fixa en sjysst inbromsning så slappnar jag av och avslappningen köper tid att beräkna situationen, plus att det hjälper mig i planeringen inför trafiksituationen.

...om några dagar skall jag till Mittsverigebanan och bromsa mer, det ÄR roligt att bromsa:)

mudder
2009-08-03, 19:35
Appropå det här med bromsövningar så tycker jag att man kan öva så fort det finns lämpliga tillfällen. Ett sådant tillfälle är när man närmar sig en lägre hastighetsgräns. T.ex. man kör 90 och närmar sig 70 skyltarna, en snabb koll att ingen är bakom sen ligger man kvar på 90 tills det är några meter kvar till 70 och slår på en tvärnit ner till 70. Detta kan man även öva från 110 till 90 och 70 till 50.

Grängesdanne
2009-08-07, 17:03
Det kan vara bra att få bekräftat/obekräftat sin förmåga att bromsa o.s.v
Mitt tipps till dig Danne är att du hänger med upp till Amsbergs gocartsbana Söndagen 12:e Augusti , både roligt och nyttigt.
Vi startar incheckningen kl 12 och du blir bara 150kr fattigare (smc-medlem) Välkommen :)
Ha dé

Det låter trevligt, jag hoppas jag får tid (läs:tar mig tid) :)
150kr är ju gratis.