handdator

Visa fullständig version : Mäta bullret

admth
2009-06-08, 22:50
Hej på er. Har stått som flaggvakt på Ring Knutstorp några gånger och har nu äntligen själv bokat tid för en körning den 29 juni. Min hoj är en Intruder 1500 som det sitter Raask-rör på. I dessa sitter också insatser. Enligt säljaren så blev den besiktigad med dessa rör några dagar innan jag köpte den och godkänd tillika. Mitt lilla bekymmer nu är om den även kommer godkännas på Ring Knutstorp. Kan jag på ett enkelt sätt få den bullertestad i Malmö-området? Den hörs, men i mina öron är det inget extremt.

Tack på förhand

Blåflagg
2009-06-09, 07:01
Hej på er. Har stått som flaggvakt på Ring Knutstorp några gånger och har nu äntligen själv bokat tid för en körning den 29 juni. Min hoj är en Intruder 1500 som det sitter Raask-rör på. I dessa sitter också insatser. Enligt säljaren så blev den besiktigad med dessa rör några dagar innan jag köpte den och godkänd tillika. Mitt lilla bekymmer nu är om den även kommer godkännas på Ring Knutstorp. Kan jag på ett enkelt sätt få den bullertestad i Malmö-området? Den hörs, men i mina öron är det inget extremt.

Tack på förhand

Hej

Bilprovningen gör väl sådant men då mot en kostnad. Eller kör förbi någon mc handlare med lite fikabröd ;) kanske det funkar....

Tänk på att Bilprovningen har 102dB medan Knutstorp har 95dB som godkänt.

admth
2009-06-09, 07:09
Hej

Bilprovningen gör väl sådant men då mot en kostnad. Eller kör förbi någon mc handlare med lite fikabröd ;) kanske det funkar....

Tänk på att Bilprovningen har 102dB medan Knutstorp har 95dB som godkänt.

Tack för tipset Jan-Erik. Jag var nog trött när jag skrev mitt inlägg i går kväll. Det är ju självklart att SBP har möjlighet att mäta ljudet.

Blåflagg
2009-06-09, 07:20
Tack för tipset Jan-Erik. Jag var nog trött när jag skrev mitt inlägg i går kväll. Det är ju självklart att SBP har möjlighet att mäta ljudet.

Hej

Kollade nu med SBP och det visar sig att de inte gör det mera (som separat tjänst) :mad:. Då återstår verkstad.........Eller kör förbi en polis, fram o tillbaka tills det tröttnar och vill bullermäta :D :D ;)

Mangan
2009-06-09, 11:05
Jag hade ringt till dom olika verkstäderna i närheten o kolla ifall de har nån mätare.
Om jag inte minns fel så hade Mitonga i Lomma en mätare tidigare men jag vet inte om de har det fortfarande...

Lycka till :)

Hoke
2009-06-09, 12:02
Eller så köper man sig en egen mätare :-)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69369946
Är man några som delar blir det ju inte så fasligt dyrt.

Maria Nordqvist
2009-06-09, 12:22
Bilprovningens nivå gäller stillastående, alla MC-banor har en decibelgräns vid förbifart. SFRO utför bullertester för alla som importerar hoj. Självklart kostar det därför pengar. www.sfro.com

admth
2009-06-11, 21:20
Bilprovningens nivå gäller stillastående, alla MC-banor har en decibelgräns vid förbifart. SFRO utför bullertester för alla som importerar hoj. Självklart kostar det därför pengar. www.sfro.com

Jotack, jag kontaktade närmaste representanten... Ingen som sade att han var billig...:eek: Lutar nog åt att köpa en egen decibelmätare istället.

admth
2009-06-11, 21:21

Tror faktiskt att jag ska köpa en sådan. Tack för tipset. :D

Petra
2009-06-11, 23:38

Har du en sån... är den bra?

admth
2009-06-12, 06:50

Hej Petra.

Nej, jag har inte hunnit med att köpa den än. Ska till Spanien i morgon så det får vänta tills efter midsommar.:cool:

Petra
2009-06-12, 07:07
Hej Petra.

Nej, jag har inte hunnit med att köpa den än. Ska till Spanien i morgon så det får vänta tills efter midsommar.:cool:

Oki! Ha det bra i Spanien. :)

admth
2009-06-12, 07:23
Oki! Ha det bra i Spanien. :)

Hade varit roligare om jag kunde ta hojen med mig, men jag lovar att göra ett försök ändå..:p

Hoke
2009-06-12, 08:50

Jag misstänker att SMC Stockholm äger den som användes på Gelleråsen vid månadsskiftet för just ljudmätning(vi har säkert någon här på forumet som har mer koll på det;)).

Jag tyckte att den var väldigt lättanvänd.
Den är ju certad, så det vore väll konstigt om den mätte fel iaf.

admth
2009-06-30, 12:05
Det blev inte så allvarligt som jag trodde. Fick höra att racerhojarna hördes mer än min. Och det är ju förståeligt; 8-10000 rpm hörs ju mer än mina beskedliga 2-3000...:cool:

docbenson
2010-01-25, 12:58
Hade samma tankar som trådstartaren så jag bumpar tråden;

Vilka Db-gränser gäller i dagens läge på Knutstorp för
- stillastående mätning?
- förbipassage?

Hur går stillastående mätning rent tekniskt till? Vinkel/avstånd från hojen, varvtal(i detta fall en Z1000-06 -dvs 1000cc radfyra - dubbla blås)? Används Db A eller Db C?

Har någon på forumet testat t.ex. Kjell & companys eller Clas Ohlsons billiga Db-mätare och är någon av dem ok åtminstone för en indikation var man ligger med sitt slip-on?

Snart vår! Väl?

Doc

honda cbf 500
2010-01-25, 14:44
Maria, gäller det alla importhojar, såväl nya som begagnade?

// Amir

Maria Nordqvist
2010-01-25, 20:41
Om en hoj kommer från ett EU-land ska den inte behöva genomgå en bullertest. Då räcker det med CoC-intyg för en ny hoj eller ett registreringsbevis från landet och att hojen är en standard-MC i originalutförande.
Om en hoj kommer från tredje land kan besiktningsmannen begära bullertest om det inte är uppenbart att MC:n ligger inom gränsen, t ex en Guldvinge. Ingen MC kan bli godkänd från tredje land om den är ny, den måste ha tagits i bruk. Det räcker att det finns en "title", det finns inga krav på mil.
Om MC och buller finns mer info här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191