handdator

Visa fullständig version : Grusrunda med BMW-klubben

Janner
2009-06-08, 09:12
Jag sitter här och är otroligt stolt över mig själv. Jag var med på BMW-klubbens grusrunda igår. 19 mil grus på Österlen.

Jag hade läst deras information om grustur för alla cyklar och alla typer av däck så det verkade OK. Jag kommer till Sjöbo vid 10 och kör runt hörnan på bilaffären och ser bara offroadare. Jobbigt. Försöker smyga in (så bra det går med en FJR) och se lika offroad ut som de andra grusbusarna. Det funkade så klart inte. -"Ska du med på den här turen?!" var den stående frågan.

Vi delades in i 4 grupper, långsam (som jag valde med tanke på cyklarna omkring mig), mellansnabb, snabb och så dårarna. Ju snabbare grupp desto mer orange blev det i cykelleden. Håller BMW-klubben på att bli en KTM-klubb?

Vid halv 11 gav vi oss av på diverse grusunderlag, "vanliga" grusvägar på landet, skogsstigar och backar med makadam, våta och spåriga löv, våt sörja, sand och gräs på Haväng. Vilken bra träning det var. Både för att lära sig slappna av i armar, blicken och lita på sin balans och kroppen (vill jag lova).

Jag kommer hålla ögonen öppna för fler körningar av denna typen. Vill du följa med så är det bra att ha lite grusvana med sig i bagaget. De kan dela upp långsam grupp i ytterligare grupp för nybörjare om det behövs.

Luddite
2009-06-10, 05:56
[QUOTE=Janner;45015]
Jag hade läst deras information om grustur för alla cyklar och alla typer av däck så det verkade OK.

Känns lite som grussektionen är en hemlig klubb. Har försökt hålla koll på BMWklubbens grusaktiviteter men det är först som här i efterhand jag upptäcker att jag missat en kröning. Finns infon någon annanstans? Eller rättare sagt var läggs infon upp?

MVH//Helen

TKH
2009-06-10, 15:54
Grusrundan låter kul. Problemet är, precis som Luddite säger, att det är svårt att hitta info om körningarna.
Jag som är nybliven "återfallsknutte" försöker få pejling på alla sidor/kurser/träffar/körningar
fortfarande här på SMC. Ni andra kanske tipsa om andra hemsidor, aktiviteter osv som kan vara värt att pröva på?
Ja, egentligen saknar jag en plats att kunna läsa om spontankörningar o.dyl. också. Lite roligare att köra med likasinnade.
Det tråkiga med SMCs kurser är att det är begränsade platser som givetvis tar slut fort.
Är det inte läge att hitta på lite nytt, SMC, inte bara bankörning? Halvdagsaktiviter Grusrundor, Vårda hojen kurs t.ex.
Ursäkta om det redan finns, jag har inte sett det i alla fall.
Kanske kan också de befintliga ban-kurserna anpassas till verkligheten så fler får en chans att vara med.

Tengaipetrus
2009-06-10, 17:18
Jag sitter här och är otroligt stolt över mig själv. Jag var med på BMW-klubbens grusrunda igår. 19 mil grus på Österlen.

Jag hade läst deras information om grustur för alla cyklar och alla typer av däck så det verkade OK. Jag kommer till Sjöbo vid 10 och kör runt hörnan på bilaffären och ser bara offroadare. Jobbigt. Försöker smyga in (så bra det går med en FJR) och se lika offroad ut som de andra grusbusarna. Det funkade så klart inte. -"Ska du med på den här turen?!" var den stående frågan.

Vi delades in i 4 grupper, långsam (som jag valde med tanke på cyklarna omkring mig), mellansnabb, snabb och så dårarna. Ju snabbare grupp desto mer orange blev det i cykelleden. Håller BMW-klubben på att bli en KTM-klubb?

Vid halv 11 gav vi oss av på diverse grusunderlag, "vanliga" grusvägar på landet, skogsstigar och backar med makadam, våta och spåriga löv, våt sörja, sand och gräs på Haväng. Vilken bra träning det var. Både för att lära sig slappna av i armar, blicken och lita på sin balans och kroppen (vill jag lova).

Jag kommer hålla ögonen öppna för fler körningar av denna typen. Vill du följa med så är det bra att ha lite grusvana med sig i bagaget. De kan dela upp långsam grupp i ytterligare grupp för nybörjare om det behövs.

Precis vad jag skulle behöva köra. Är riktigt usel på grus och vill lära mig. Vet du när nästa körning är? Var hittade du infon?
Magnus

Mathias
2009-06-10, 17:31
http://www.bmwklubben.se/view.php?id=57&p=page:get&page=535

Precis över bilden står det "Programmet i skrivarvänlig version"

Smc Skåne smedlemmar har blivit erbjudna att delta i deras kurser men tag helst kontakt med dem och hör så det är OK att hänga med. Då kan det inte bli fel i vart fall.

I kalendern på deras hemsida kan man välja bland olika kategorier, välj grus och "pling".....

Janner
2009-06-10, 20:01
På eftersnacket, när man pratat med en del under stoppen, så kände jag mig väldigt välkommen. fick många kommentarer av typen "- Vad modig du är med den cykeln!", "-Kul att se att nån annan kommer hit!" osv.

De tyckte det var kul att jag var där och tyckte absolut att jag skulle komma tillbaka. Nu har jag även något att referera till om jag vill höra mig för vilken typ av tur det blir. Som jag skrev innan, så var denna rundan fullt tillräckligt för mig och min cykel.

Jag tittar in på BMW-klubbens hemsida då och då, distrikt 15. Kollar även i forumet där man också kan se vad som är på G vad gäller grus.

Som Mathias skrev så kan det nog vara bra att fråga innan körningen, om man vill ha lite instruktioner, så att det är OK att man kommer.

-- : och man får ju inte vara rädd att hojen blir skitig : --

crv
2009-06-10, 22:00
Tror att ingen ledare för grus i BMW klubben säger nej till icke medlemmar som vill prova på en grustur. Nu hör jag inte till Södra distrikten men väl Stockholm och vi brukar ha "gäster" som åker med oss.

Och man behöver inte äga eller köra med en BMW. Alla märken av hojar är välkomna, brukar vara 40-70 % BMW på grusturerna och resten övriga märken.

Sedan finns det olika nivåer på turerna, från nybörjare till mer rutinerade med grusvana. Hoj typerna som används är från rena asfaltshojar till träskmopeder.

Finner man gruskörning och andra typer av aktiviteter i BMW klubben som intressanta så kanske ett medlemskap kan falla sig naturligt till en ringa kostnad. Om ni är intresserade så gå in på följande länk http://www.bmwklubben.se/view.php?id=5 och klicka in på det distrikt som ligger närmast för er och klicka sedan på aktiviteter och se om det finns något intressant. Ta sedan kontakt med distriktombudet och tala om att ni inte är medlem men vill åka med. Jag lovar att ni blir varmt välkomna:)

Läs även under artiklar för där kan ni få en uppfattning hur det har varit på en genomförd tur med bilder och medlemars berättelser.

Hälsningar från Johan Tammelin, en av dom många grusledarna i distrikt 7.