handdator

Visa fullständig version : Hjälmförbud på bensinmack!

Hampe
2007-01-03, 19:46
Achtung! Newbie onboard!!!
Ledsen om jag tar upp något som redan ältats på annan plats, jag har skummat efter ämnet - litar på att det finns moderatorer som kan lyfta ämnet rätt om det finns bättre plats att diskutera det på... :p

Har dragit igång ett gammalt härke och just nu är det så kul att åka så jag kör oavsett väder, vind och almanacka.

Tankade på Statoil Gasklockan här i Gbg idag och fick en märklig kommentar när jag gick in och betalade;

"Nästa gång får du gärna ta av dig hjälmen innan du kommer in"

Va?! För att?
Jag vägar att bli betraktad som potentiellt kriminell bara för att jag har
bytt åkdon!
Jag har tankat och tvättat bilar på sagda mack med hyfsad regelbundenhet i like 20år, och köpt min tidning och glass därtill - men det får jag härmed ompröva!

Människan bakom disken ser sig nödgad att förklara för mig, och inför alla andra:"att hon inte ens får släppa in någon i butiken som har hjälm på sig".

Självklart blir jag ilsk - det finns vad jag vet inget förbud mot kombinationen solglasögon och keps - något som maskerar en individ avsevärt bättre är min crossintegral utan vare sig visir eller andra glasögon än mina ofärgade korrektionsglas.

Plötsligt slår det mig - någon som stövlar in butiken med färger, symboler och regalier som tydligt indikerar att denne är en kriminell snubbe hade han varit mer välkommen än jag - eftersom han troligen åkte bil...

Visst, det kan synas som ett litet offer att ta av sig hjälm, (och därmed handskar och eventuell balaklava/Buff) men det är bökigt, speciellt vintertid och det tar tid! Massor av tid! Jag har stålarna i ett fack på handsken, Wham-Bam thank you ma'm!

Vad säger forumet?
Har jag missat något - är det en hiskelig massa ligor som drar runt och rånar bensinmackar med hjälmar på huvudet mitt i vintern, eller råkade jag ut för ett bensinstationsbiträde utan verklighetsförankring...?

Hampe - grön på forumet, röd i fejan av fartvinden, svart i blicken av det nyligen timade...

Hasse
2007-01-03, 20:20
Frågan är intressant!
Kanske du skulle fundera på den under natten.
Svåra saker brukar klarna när det undermedvetna får jobba en stund.:eek:
Lycka till.

mule
2007-01-03, 20:56
I Norge har jag blivit nekad att köpa bensin med hjälmen på vid ett flertal tillfällen. Jag har full förståelse för det. Jag fick upplysningen av en norsk mackkille att det har med risken för rån att göra. Jag förstår att det kan vara otrevligt att inte kunna se vem det är som tankar.

Marie
2007-01-03, 21:27
Jag hade aldrig mer satt min fot på den macken, varken med lastbilen eller personbilen heller.

Strömma
2007-01-03, 21:53
Jag kan iofs till viss del förstå din reaktion, speciellt som man kanske inte ens själv reflekterar över att hjälmen fortfarande är på, men jag tycker inte att det är ett orimligt krav att man ska ta av sig hjälmen när man går in i butiken/till kassan.

Vänd på det och säg att alla former av heltäckande huvudbonader skulle anses vara "ok" att använda i tid och otid. Vem skulle då vilja stå i en bensinmack eller i ett snabbköp på kvällen om var och varannan person som kom in hade rånarluvorna på sig, med förklaringen "det har jag för att det är så kallt ute"? Och exakt vem tycker då att föregående förklaring, oavsett hur sann den än må vara, funkar då?

Nej, försök att se det ur personalens synvinkel istället för från vår trångsynta del av integralhjälmen. Det kan väl ändå inte vara ett så orimligt krav från deras sida att ställa upp på? Jag kan i alla fall gott kan bjuda på det utan tjafs om så bara en person känner sig tryggare pga av just det.

Att sedan personalen egentligen får lida ännu mer pga av hur skrämmande man brukar se ut i håret när väl hjälmen åker av, det är en annan femma :D

Redsrod
2007-01-03, 22:18
Jag måste hålla med Strömma. Att ta av sig hjälmen borde inte vara värre än att ta av sig mössan eller huvan i klassrummet eller fälla upp solbrillorna när man hälsar på någon.
Har det att göra med hur väluppfostrad man är?;)

Varadero -02
2007-01-03, 22:32
Jag tycker det finns en realism att ta av sig hjälmen. Det är tyvärr idag inte helt ovanligt med rån och grövre stölder och rädslan gör att man många gånger förebygger vad vi kan tycka lite för mycket.
Det är inte heller trevligt att bli misstänkt för kriminell men framförallt är det inte roligt att hjälpa buset med att göra det vanligare att gå omkring "dold" och därigenom kan de kriminella lättare "försvinna i mängden".

Hade jag blivit uppmanad att ta av mig hjälmen skulle jag troligtvis känt mig kränkt men att så här i lugn och ro sätta mig in i mackens situation gör att jag kommer att tänka på att ta av mig hjälmen.

Marie
2007-01-04, 00:16
Jag skulle bara vilja se det ramaskri det skulle bli om muslimska damer i burka blev utkörda....
Gentemot den maskeringen är en hjälm noll och intet.

Bengt Allevad
2007-01-04, 07:50
Hör till normal artighet att ta av sig hjälmen när man går in på macken för att betala.
Annars finns ju korttankning ute vid pumpen på de flesta mackar vilket jag utnyttjar när jag vill att det skall gå lite snabbare ocgh att behålla hjälmen på.

Svampe
2007-01-04, 09:28
Allvarligt, vad är problemet?
Känner ni er kränkta för att de ber er att ta av er hjälmen? Jobbigt för er.
Går ni in på banken med hjälmen på också?
Säg nu inte att det inte går att jämföra, för det går till viss del. Ganska stora summor pengar hanteras ju.
Det händer ju inte allt för sällan att man läser i tidningen att "förövaren försvann på motorcykel".

Så jävla jobbigt är det inte att ta av en hjälm, behöver ju inte ens ta av handskarna för det.

Marie
2007-01-04, 11:05
Allvarligt, vad är problemet?
Känner ni er kränkta för att de ber er att ta av er hjälmen? Jobbigt för er.
Går ni in på banken med hjälmen på också?
Säg nu inte att det inte går att jämföra, för det går till viss del. Ganska stora summor pengar hanteras ju.
Det händer ju inte allt för sällan att man läser i tidningen att "förövaren försvann på motorcykel".

Så jävla jobbigt är det inte att ta av en hjälm, behöver ju inte ens ta av handskarna för det.

Jodå, jag var inne på banken senast veckan före jul utan att ta av hjälmen. Skulle hämta några dokument i bankfacket. Inga som helst problem.
Nåväl,
1) Jag använder öppningsbar integral, med hakdel och visir uppfällda när jag går in nånstans. Gör sammalunda i kyrkan ibland. Damer har rätt att bära huvudbonad inne, nån fördel skall man ju ha ;)
2) Jag är väldigt "ökänd" på banken och det var långt ifrån första gången, de känner igen både mig och hojen sedan länge.

asterix
2007-01-04, 11:46
Tror det är skillnad när man bor på en mindre ort.Där lät sig folk att känna igen sina kunder.Vet av erfarenhet har stått bak diskar i 35 år c:a.Idag skulle jag nog ha antingen skyddsdressad riesenschnauser (rättstavat Marie?Du är bra på tyska) som låg fullt synlig, eller en Uzi under disken,och jag hade inte tvekat att använda den,eller ropa "Attack" till hunden!!Jag har inga problem att ta av hjälmen när jag är på främmande ort,får nog en annan syn när man själv stått bak en disk

Svampe
2007-01-04, 11:52
Jodå, jag var inne på banken veckan senast före jul utan att ta av hjälmen. Skulle hämta några dokument i bankfacket. Inga som helst problem.
Nåväl,
1) Jag använder öppningsbar integral, med hakdel och visir uppfällda när jag går in nånstans. Gör sammalunda i kyrkan ibland. Damer har rätt att bära huvudbonad inne, nån fördel skall man ju ha ;)
2) Jag är väldigt "ökänd" på banken och det var långt ifrån första gången, de känner igen både mig och hojen sedan länge.
Det var en parallell jag drog för att folk kanske skulle förstå. Det är större rån risk på en bensinstation.
Och i ärlighetens namn så skulle du nog inte göra så om du hade en vanlig integral och inte var ökänd.

Marie
2007-01-04, 11:56
Tror det är skillnad när man bor på en mindre ort.Där lät sig folk att känna igen sina kunder.Vet av erfarenhet har stått bak diskar i 35 år c:a.Idag skulle jag nog ha antingen skyddsdressad riesenschnauser (rättstavat Marie?Du är bra på tyska) som låg fullt synlig, eller en Uzi under disken,och jag hade inte tvekat att använda den,eller ropa "Attack" till hunden!!Jag har inga problem att ta av hjälmen när jag är på främmande ort,får nog en annan syn när man själv stått bak en disk

Må det?

Farsan var handlare så jag har stått bakom disken en del jag också. Kunde väl knappt få näsan över disken när jag började...
Sen har jag haft droskåkeri ett antal år också. Mera utlämnat än en droskdonna som kör natt får man nog leta efter.

Hoke
2007-01-04, 12:18
Efter att ha skrämt livet ur personalen på en mack en gång då jag stressad hastade in med hela munderingen på, tar jag alltid av mig hjälmen och solglasögon -av ren respekt(så bråttomt behöver man inte ha att man inte kan visa lite respekt).
Om vi visar denna repspekt minskar vi nog fördommarna mot oss hojåkare också + gör tillvaron drägligare för de som arbetar på de ställen där de blir rånade av folk i mcmundering ibland..
Uppe i norrland eller ute på "landsbyggden" har jag inte upplevt att de reagerat på det nämnvärt, men här i Stockholm är det nog inte så konstigt med tanke på att mackarna blir rånade av dylika(de ser nog oftast ingen skillnad på moppeungdomar och mc-förare)...

Om man inte vill ta av sig utrustningen vid tankning, går det oftast väldigt bra att tanka med kort utan att ens gå in på macken. Då är det hela löst, vi behöver inte ta av oss och de blir inte skrämda.

Ps
Efter att de förklarat varför de blivit så rädda, bad jag naturligtvis om ursäkt och tog av mig glasögon och hjälm direkt -det tycker jag alla skall göra;)

Håkan L
2007-01-04, 14:00
En gång har jag gått in på ”min” bensinmack utan att ta av mig hjälmen. Det hände strax före jul –06. Dessutom hade jag öronproppar också. Konversationen med killen bakom kassan blev rätt värdelös, i alla fall från min sida eftersom jag inte kan läsa på läpparna vad folk säger. Jag antog att han frågade om jag skulle ha något mer än bensinen jag tankat. Jag sa att jag har öronproppar och att jag inte hör vad du säger. Därefter betalade jag och gick ut. Nu undrar jag vad han egentligen ville mig, kanske missade jag nå´t .:o

Detta var en engångshändelse, jag tycker att man skall ta av sig hjälmen, och proppar, det blir enklare och trevligare för alla inblandade parter då.

Mvh
Håkan

Strömma
2007-01-04, 14:10
Klart det är skillnad på hjäm och hjälm. Det är ju stor skillnad på hur mkt du ser av ansiktet/ögonen på en person som kommer in med solglasögon och en integralhjälm, mot en som använder en öppen (eller öppningsbar) och har tagit av sig solglasen. Det kan säkert också upplevas annorlunda både beroende på klockslag och hur mörkt det är ute, och visst, personer man känner upplevs ju (förhoppningsvis) aldrig som ett hot.

Så hur ska dom göra då? Ska det vara ok med alla typer av hjälm i dagsljus så länge öppningen i dom bara är tillräckligt stor, förutsatt att glasögonen inte är på? Var går gränsen för när det är ok för dom att tycka att det kan vara obehagligt? Tidsmässigt vid skymning för integralhjälmar? Kl 16 på höst/vinter, kl 22 på sommaren? På avlägsna orter är det ständigt ok med hjälm, men i storstäderna är det tabu pga rånrisken?

Sen hör det som sagt till god ton/hyfs/artighet att man inte bär huvudbonader inomhus, även om det finns vissa kulturer som gör annorlunda. Visst, mina grabbar tar inte alltid av sig kepsen/skärmmössan hemma, och jag kan slarva jag med ibland, men det är ingen ursäkt. Likaså med solglasögonen, jag har äldre släktingar som efter att ha hälsat inte längre pratar med personer som använder solglasögon, då dom anser det både oartigt och ohyfsat när dom inte kan se en person i ögonen.

Jag kan i och för sig förstå om det känns konstigt första gången man blir tillsagd som sagt, men allvarligt, det kan väl ändå inte vara ett så stort problem att ta av sig hjälmen? Den tar väl 5 sekunder eller så att ta av sig, så tidsfaktorn kan vi glömma. Att skylla på tiden i sammanhanget är lika korkat som att försöka förklara för polisen som har stoppat mig att "nä, jag använder inte bilbältet, det tar för lång tid att ta på sig"...

Hasse
2007-01-04, 16:05
Jag måste hålla med Strömma. Att ta av sig hjälmen borde inte vara värre än att ta av sig mössan eller huvan i klassrummet eller fälla upp solbrillorna när man hälsar på någon.
Har det att göra med hur väluppfostrad man är?;)

Även en mössa kan skapa osäkerhet!

Jag var vid ett tillfälle inne i en affär på en ort där jag
inte var känd. Det blev ett letande efter varorna och lite konstigt var det att personalen kikade runt hörnen vad jag gjorde.

Framme vid kassan frågade jag om det var något särskilt eftersom de verkade så vaksamma.
Jag fick svaret att personalen hade varit på kurs veckan innan och då blivit
varnade för den mösstyp jag bar.
Den kunde ju gå att rulla ned för att dölja ansiktet.
Nu hade jag den normalt påsatt men de var uppenbart skraja och
blev påtagligt lättade då det visade sig att min uppenbarelse var helt ofarlig.
Så kan det vara "på andra sidan" disken.

Johny
2007-01-04, 17:06
En butiksanställd som har fått ett sådant besök (se bild) lär nog ha utvecklat en viss fobi mot kund med hjälm. Så nog bör man gå in i butik utan hjälm på, det är nog bara artigt.

XL1000V
2007-01-04, 17:30
Nog för att jag kan ha viss förståelse för att vissa kan känna sig hotade av huvudbonader - fast handen på hjärtat, är det mössan/hjälmen eller bäraren som är farlig?

Har själv blivit utsatt för en bensinstationsexpedit som sa att jag var tvungen att ta av mig hjälmen för att det skulle vara lag på detta?!?!? Jag bad honom vänligen att visa var detta reglerades i svearikeslag, vilket han naturligtvis inte kunde. Detta är något som de har fått "höra" att så är fallet.

Så länge det inte finns en hövlig förfrågan i form av en dekal eller liknande så kommer jag att behålla min hjälm på i stressade situationer. vill de så kan de ringa efter lagen men till vilken nytta? det finns ju ingen förordning som säger att huvudbonad inte får bäras i offentlig miljö. frågan är väl vilken förlängning detta skulle få om det skulle bli offentligt hjälmförbud - ska vi då köra utan hjälm så att polisen kan identifiera oss under färd??
Låter nästan som ett förslag från ...... ni vet vilka!

//johan

benkar
2007-01-04, 20:44
Den brutala verkligheten når uppenbarligen/tydligen även "lugna Sverige" förr eller senare.

Var på hojsemester i England/Skottland -98 och fick omgående veta att det i stort sett var "olagligt" att gå in på tex en bensinmack utan att ta av sig hjälmen (om man inte har en öppningsbar eller öppen hjälm), att det fanns risk att personalen omgående skulle trycka på överfallslarmet om man gjorde så.

Med tanke på att det även i Sverige förekommer att rånare går in på tex bensinmackar med hjälm på för att dölja ansiktet, är det väl bara att visa god hänsyn, slippa göra personalen orolig, genom att istället ta av sig hjämen innan man knallar in på macken?

Är väl bättre att visa hänsyn, följa dom önskemål/skyltar som finns, än att det annars förr eller senare lär kommer en lag som gör det kriminellt gå in på tex en bensinmack med hjämen på?

Orkar man inte ta av sig hjälmen, är ju enormt jobbigt... :D så kan man ju välja att istället tanka via automaten utanför?

/B

Hampe
2007-01-04, 22:32
Oh shit!
En sådan respons! Kul! Jättekul att så många förstagångs- och fåpostare har surfaceat! Åsså att man fick skrämt upp Johan dessutom! Är det verkligen första gången du postar här, o store orangea halvgud...?

Tack för era vinklingar allihopa, och tack speciellt Hasse

Frågan är intressant!
Kanske du skulle fundera på den under natten.
Svåra saker brukar klarna när det undermedvetna får jobba en stund.:eek:
Lycka till.

för din vänliga omtanke.

Jag funderade faktiskt både igår kväll och i dag på morgonen, dock utan ha läst din uppmaning förrän nu. Det blev liksom tankar på egen hand, hoppas det är okay med dig...?

Anyway, jag undrar fortfarande hur förankrat det här med rånrisken är;
det flesta stora mackar nowadays, och även den jag besökte har ju för sjutton system som gömmer undan stålarna illa kvickt - herregud; dom har ju svårt att lämna växel på en tusenlapp om man skulle komma över en sådan någon gång.
Det finns knappt några stålar att få med sig om man inte gör ett Semtex-uttag!

Visst läser man om rånare som flyr på tvåhjulingar från väskryckningar och uppåt, men ärligt; Är verkligen bensinstationsrån en stor grej nu för tiden???

Parallellen till "burka" är intressant, även om just det plagget är ovanligt i Sverige .
Niqba är däremot desto mer frekvent och redan den vanliga huvudduken går att arrangera så den maskerar bättre än min hjälm.
Jisses vilket liv det skulle bli då...

Vill man ge sig in på kvalificerade hårklyverier så, visst - jag kan väl ta av mig hjälmen - men då står jag plötsligt i "rånarluva"...
Jag har följt uppmaningen, men blev det så mycket bättre?

Och, för att ta av mig balaklavan (eller snarare, få på mig den igen) så måste jag knäppa upp jackan, och ta av mig handskarna.
Det är lite meckigt, om man åker på vintern.
Asså - hur i jisse namn skall man kunna sätta en "SaddleSore" eller en "BunBurner" om man skall strippa var gång man tankar. Bara frågar!
(Och skojar lite, okay...?)

Nä, jag tror att hjälmförbudet är ett okritiskt carry-over från någon utomlands författad corporate policy, från ett land och en tid när kontanter hanterades mer öppet än vad vi gör i Sverige idag, och jag misstänker att man längs hela kedjan bara har gapat och svalt. Som vanligt.

Personligen känner mig inte kränkt, men jag tycker att MC-kollektivet kanske borde fundera lite...?

Men, jag tror på mänskligheten - och var lite nyfiken om jag skulle få samma behandling 05,30 i morse när jag svängde in på Shell Sandsjöbacka norrgående utan att egentligen vara tvungen att tanka.

Döm om min förvåning när jag ser biträdet verkligen springa fram till disken för att fimpa pumpraden innan jag ens hunnit kliva av cykeln!!!

Jag spelade lite dum och försökte få igång pumpen ändå, tittar in mot kassan och ser tjejen teckna att jag skall komma fram till nattluckan.
(Macken öppen, andra kunder inne i butiken.)

Jag blir meddelad att jag måste betala i förskott eller lämna kontokort innan hon startar pumparna för mig.
"Varför det"?
"För du har ingen nummerskylt på!"
"VA? Skojar du - har den ramlat av...!?"
"Tja, bak kanske du har en, men det kan ju inte kamerorna se..."

Inte så underligt kanske en del av er anser igen, men jag kan berätta för er att detta är första gången i mitt liv som jag blivit krävd på förskottsbetalning!!!
Faktiskt!

Och, det har banne mig inte med skylten att göra!!!
Jag loggar mmaassssoorr av mil varje år, minimum 7,500 och mer än det dubbla om mina olika uppdragsgivare får för sig att det behövs.
Mina bilar brukar jämnt hamna i en "snövall" strax efter att jag hämtat ut dem, och jag missar varje gång att bända tillbaka nummerskylten så den blir synlig igen. Himla otur... *wink wink nudge nudge*

Bilarna rullar alltså jämnt i "stealth-mode" sedan många år tillbaka, och aldrig, aldrig aldrig har någon fimpat pumparna för mig...

Sensmoralen för egen del är att jag skall ta ut lite nya bensinkort så jag slipper ha med bodknoddarna att göra, och att jag tydligen får räkna med att bli bemött på ett heelt annat sätt nu när jag börjat åka hoj igen - ett sätt som jag inte upplevt tidigare, och som varken jag eller det Svenska MC-kollektivet förtjänar. Trist, men så verkar det vara.

Sensmoralen för er andra - om ni orkat läsa så här långt :D - skulle kunna vara att inte döma andra individer efter hur dom klär sig, talar eller vilken hårfärg dom råkar vara födda med;
Lika lite som någon av oss rånar och/eller smiter från betalningar, lika lite förtjänar andra en generaliserande stämpel för något dom heller inte gjort!

Hampe

Edit: Broderat lite, fixat bort dubbel dubbel ord.

benkar
2007-01-04, 23:38
Suck, ursäkta... kunde inte låta bli säga/skriva suck... :)

Är ute och far en del, senast med en Land Rover, inte direkt fordonet man "drar iväg med", tankade vid en mack "ute i skogen", dvs i en minimal byhåla på landet, var tvungen slänga in bensinkortet innan tankade av x antal liter diesel. Var tydligen så att dom blivit blåsta på såväl benisn som diesel x antal gånger, trist :mad:

Om tex mackar har problem med att folk smiter från sopparäkningen, att dom blir rånade av folk på MC eller moped med hjälm på, så är det ju givetvis inte vi seriösa hojåkare som ska känna oss utpekade, utan det är bara för oss att visa hänsyn till stackars berörda, personal, mackägare, acceptera att så är det det.

kan f..n inte förstå att någon orkar bli upprörd över att man ska ta av sig hjälmen eller vara tvungen betala i förväg, skulle jag driva en mack, ha blivit blåst på soppapengar, personalen blivit rånad, skulle jag också göra så, kräva hjälm av, kräva betalning i förskott.

Någon siktar fel med sin kritik, är inte mackägarna som ska ha skit, utan vårt samhälle i allmänhet, där det rånas och smits från tex sopparäkningar.

/B

Marie
2007-01-04, 23:53
Och, för att ta av mig balaklavan (eller snarare, få på mig den igen) så måste jag knäppa upp jackan, och ta av mig handskarna.
Det är lite meckigt, om man åker på vintern.
Asså - hur i jisse namn skall man kunna sätta en "SaddleSore" eller en "BunBurner" om man skall strippa var gång man tankar. Bara frågar!
(Och skojar lite, okay...?)

Jag har tänkt samma tanke och funderat över den som skrev om erfarenheter på de dimhöljda öarna bortom Nordsjön, där man talar obegripligt. Jag har aldrig upplevt något liknande i Tyskland eller Österrike och där måtte man väl vara lika illa däran vad gäller rån (eller har tysk Polizei mera respekt med sig?).

Jag har ju kört hela vägen mellan södra Österrike och Skåne i en dagsetapp ett par gånger, och icke att jag strippat för att pröjsa soppan längs Autobahn (inga kortautomater där inte) och icke har jag mött några sura miner eller andra dumheter.

Och har man som en väninna till mig en balaklava som är integrerad med halsskydd så blir det en omfattande striptease med dessa fjanterier. Nej det är banne mig dags att säga stopp för den här ursvenska säkerhetshysterin (som verkar ha spritt sig en del med vikingarna i västerled?):cool:

Och betr. att bli blåst, så inte föresvävade det mig en enda sekund att börja ta betalt i förskott i droskan för att jag råkat ut för ett par "springnotor".... <jag bara skakar på huvudet åt dessa dumheter>

benkar
2007-01-05, 00:00
Jag har tänkt samma tanke och funderat över den som skrev om erfarenheter på de dimhöljda öarna bortom Nordsjön, där man talar obegripligt. Jag har aldrig upplevt något liknande i Tyskland eller Österrike och där måtte man väl vara lika illa däran vad gäller rån (eller har tysk Polizei mera respekt med sig?).

Jag har ju kört hela vägen mellan södra Österrike och Skåne i en dagsetapp ett par gånger, och icke att jag strippat för att pröjsa soppan längs Autobahn (inga kortautomater där inte) och icke har jag mött några sura miner eller andra dumheter.

Och har man som en väninna till mig en balaklava som är integrerad med halsskydd så blir det en omfattande striptease med dessa fjanterier. Nej det är banne mig dags att säga stopp för den här ursvenska säkerhetshysterin (som verkar ha spritt sig en del med vikingarna i västerled?):cool:

Var på hoj nere i Tyskland, Österrike, Italien varje sommar -90 till -93, gick in på mack en gång med hjälm på, blev ett jä...la liv, förstod att det berodde på hjälm på, och gjorde inte om misstaget. Men å andra sidan har jag inte vackra kvinnliga former :p

/B

Hampe
2007-01-05, 00:11
Suck, ursäkta... kunde inte låta bli säga/skriva suck... :)

Det är okay - sucka på du; felet är förmodligen mitt som är alldeles för otydlig och ordrik. Jag skall skärpa till mig;

Det är uppenbart att jag behandlas helt annorlunda när jag anländer till mina vanliga mackar på två hjul.

Antingen har biträderna belägg för sitt handlande;
Motorcyklister rånar och smiter från tankningar i betydligt högre grad än bilister.

eller också så tror dom att det är på det viset och dömer oss på förhand, och på lösa grunder.

Vilket är egentligen värst...?

Alles klar, Herr Kommissar?

Hampe

Hoke
2007-01-05, 00:22
Ovasett vad som egentligen är värst, skrämmer vi uppenbarligen personalen med våra hjälmar.

Jag tycker att det visar på brist av empati om man skrämmer personalen med vilje -oavsett orsak.
Forsätter vi med det, kanske det just blir lag på att vi måste ta av oss hjälmarna vid bensinstationerna (det är så det brukar gå till...).

Det är väll bättre att det inte är lag(och böter) på det -i mitt tycke iaf ;)

benkar
2007-01-05, 00:34
Det är okay - sucka på du; felet är förmodligen mitt som är alldeles för otydlig och ordrik. Jag skall skärpa till mig;

Det är uppenbart att jag behandlas helt annorlunda när jag anländer till mina vanliga mackar på två hjul.

Antingen har biträderna belägg för sitt handlande;
Motorcyklister rånar och smiter från tankningar i betydligt högre grad än bilister.

eller också så tror dom att det är på det viset och dömer oss på förhand, och på lösa grunder.

Vilket är egentligen värst...?

Alles klar, Herr Kommissar?

Hampe

Jag är säkert oklar jag också, ville med mitt inlägg säga att man kan betraktas som potentiell smitare även med en Land Rover, samt att det inte går komma ifrån att många "mack-rånare" kommer och åker med moppe eller MC. Sällan man läser om "maskerade mack-rånare försvann ut i skogen med bil", tyvärr alltför vanligt man läser om att -"Förövarna hade hjälm och försvann åt okänt håll på MC eller moped"

Trist att många kriminella valt två-hjulingar som sitt flyktfordon, något vi andra på två hjul får lida för, likväl som andra minoriteter får lida av vad en mindre klick av minoriteten ställer till med. Det bästa/minsta vi seriösa hojåkare kan göra för att underlätta för dom med mack, är att ta av oss hjälmen när vi tankar/går in på macken, är åtminstone min åsikt, och inget jag lider av.

Over and out för mig i några dagar, dags för lite utflykt med 4-hjuling, lovar att efteråt rapportera hur ofta det blev förskottsbetalning av dieseln :)

/B

HonkyTonkMan
2007-01-07, 08:27
Det bästa/minsta vi seriösa hojåkare kan göra för att underlätta för dom med mack, är att ta av oss hjälmen när vi tankar/går in på macken, är åtminstone min åsikt, och inget jag lider av.

/B

Instämmer, i min tankrutin ingår att innan jag tar i påfyllningsmunstycket, så tar jag av mej hjälm och handskar. (Handskarna mest för att slippa få bensinkladd på lädret.) Hjälmen hänger på styret tills jag kommer ut efter att ha betalat. På så sätt behöver inte mackpersonalen bli nervös, och min knopp får lite frisk luft.:) :eek: :cool:

Olsson
2007-01-07, 10:11
Märkligt att vuxna människor går-på denna bluff. Fattar ni inte att det är vilseledda kassörskekärringar som sett för mycket på tv och associerar som en påtänd? Det gör i och för sig inget, man behöver bara ignorera dem -- jag menar man ska ju bara ha lite soppa och det är snabbt fixat. Problemet är att många MC-ister accepterar, resonerar, finner logiska förklaringar(tomtar). Om MC-ister börjar ta av sig hjälmen av det skälet så kommer de förvänta sig detta. Sluta 'föd' dessa vilsna kassa-kärringar, de söker bara efter något, vad vet jag ej.

Det har hänt mig ett par gånger på lokala macken att de påpekat om hjälm. Det var i ett tidigt skede och jag hajade inget om denna hoax då. Efter ett par gånger har de slutat med dessa fjanterier.

Det är bättre om folk inte lägger sig ned och "fyller-på" med kassa-kärringarnas argument. Om du har svårt med konflikter som kan uppträda vid tankning, kanske du kan prova nedan fraser:

- VA?
- Va fan snackar du om?
- Du måste skoja.
- Är du full?
- Varför skulle jag vara en rånare, det kanske är du som är rånare?
- Men jag skiter i dina problem, jag ska bara handla lite.
- Har du sett det på tv?
- Driver du med mig?
- Skärp dig nu!
- Ta av dig byxorna.

Efter några av dessa, blir det jobbigt för dem. Jobbigare än ursprungsproblemet. Till slut accepterar de sitt öde -- som vilseledda kassarbetar-losers.

Marie
2007-01-07, 12:35
Instämmer, i min tankrutin ingår att innan jag tar i påfyllningsmunstycket, så tar jag av mej hjälm och handskar. (Handskarna mest för att slippa få bensinkladd på lädret.) Hjälmen hänger på styret tills jag kommer ut efter att ha betalat. På så sätt behöver inte mackpersonalen bli nervös, och min knopp får lite frisk luft.:) :eek: :cool:

Visst ligger det något i vad du säger. MEN jag för min del skulle inte komma på idén att stå barhuvad en dag som sistlidna nyårsdagen då det blåste full storm och regnade småspik här i Skåne. Det är inte så värst smart varken att bli så kall som man skulle blivit, eller att få in en massa väta inuti hjälmen (vått hår) med allt vad det innebär i form av ökad imbildning på visiret.

Strömma
2007-01-07, 13:39
Visst ligger det något i vad du säger. MEN jag för min del skulle inte komma på idén att stå barhuvad en dag som sistlidna nyårsdagen då det blåste full storm och regnade småspik här i Skåne. Det är inte så värst smart varken att bli så kall som man skulle blivit, eller att få in en massa väta inuti hjälmen (vått hår) med allt vad det innebär i form av ökad imbildning på visiret.Ska man anta att det då pga av vädret inte går att ta av sig hjälmen vid entrén till butiken heller?

Med tanke på att du har utfört en del, iaf liknande sysslor, så tycker jag att det är förvånande att du inte kan sympatisera med dom bakom kassan, utan bara fortsätter att argumentera för din "rätt" att bära hjälmen hela tiden. Visst, vid pumpen en regning dag händer det att den sitter kvar, men ett så stort "offer" är det inte att ta av sig hjälmen i butiken, det är nog mest lathet tror jag. Nu handlar det inte om att omvända er som tycker annorlunda, men jag tar hellre av mig hjälmen frivilligt redan nu, än att vara motsträvig till vi har en lag som säger att vi måste.

En annan inte helt ointressant faktor är att om vi inte hjälper till att bidra till en trygg och säker arbetsmiljö så kommer vi snart att ha det som i många andra länder, dvs nattetid är det obemannade stationer eller handla "genom luckan" överallt som gäller. För egen del uppskattar jag både den sociala biten som finns på vissa stationer, då de blir små samlingspunkter, likväl som möjligheten att bara få komma in och låna toaletten ibland. Lägger vi sedan till att nattöppna butiker/stationer ger möjligheten att kunna handla diverse mindre nyttiga saker som exempelvis en lampa när framlyktan har slocknat, eller tillgängligheten till papper och vatten så jag kan tvätta av visiret, då tycker jag inte att det är för mycket begärt av dom längre...

Strömma
2007-01-07, 13:59
Märkligt att vuxna människor går-på denna bluff. Fattar ni inte att det är vilseledda kassörskekärringar som sett för mycket på tv och associerar som en påtänd? Det gör i och för sig inget, man behöver bara ignorera dem -- jag menar man ska ju bara ha lite soppa och det är snabbt fixat. Problemet är att många MC-ister accepterar, resonerar, finner logiska förklaringar(tomtar). Om MC-ister börjar ta av sig hjälmen av det skälet så kommer de förvänta sig detta. Sluta 'föd' dessa vilsna kassa-kärringar, de söker bara efter något, vad vet jag ej.

Det har hänt mig ett par gånger på lokala macken att de påpekat om hjälm. Det var i ett tidigt skede och jag hajade inget om denna hoax då. Efter ett par gånger har de slutat med dessa fjanterier.

Det är bättre om folk inte lägger sig ned och "fyller-på" med kassa-kärringarnas argument. Om du har svårt med konflikter som kan uppträda vid tankning, kanske du kan prova nedan fraser:

- VA?
- Va fan snackar du om?
- Du måste skoja.
- Är du full?
- Varför skulle jag vara en rånare, det kanske är du som är rånare?
- Men jag skiter i dina problem, jag ska bara handla lite.
- Har du sett det på tv?
- Driver du med mig?
- Skärp dig nu!
- Ta av dig byxorna.

Efter några av dessa, blir det jobbigt för dem. Jobbigare än ursprungsproblemet. Till slut accepterar de sitt öde -- som vilseledda kassarbetar-losers.
Jag måste bara få tacka för ditt inlägg i den här debatten! Nu känns det så mycket enklare att snäsa av alla dessa mindre intelligenta och lägre stående varelser (för dom är väl knappt människor va) som innehar alla dessa oviktiga jobb, utan att det påverkar mitt samvete överhuvudtaget. Mycket strongt att skriva ett inlägg som så totalt visar vilken underbar medmänniska du är, det är inte alla som klarar det. Att det sedan inte tillförde något här spelar ju ingen större roll...

Tar också tillfället i akt att presentera vinnaren i tävlingen "Årets Mupp" på SMC forumet, där priset efter ett mycket tänkvärt inlägg i hjälmdebatten går till Olsson!
Grattis Olsson, du har definitivft förtjänat det!

Passande nog är vinsten i år också en plastfigur i form av ett överkört kassabiträde (som givetvis bär hjälm), och jag är säker på att den kommer att få en framskjuten och väl synlig hedersplats på din motorcykel. Tänk om fler kunde vara som du...

Marie
2007-01-07, 17:34
Med tanke på att du har utfört en del, iaf liknande sysslor, så tycker jag att det är förvånande att du inte kan sympatisera med dom bakom kassan,

Nej jag förstår faktiskt inte alls deras resonemang och reaktioner.
Jag har varit ute för både rån och andra former av överfall under mina år i drosksvängen, men aldrig att jag började titta snett på kunderna för det. Risken för sådant ingår ju i yrket. Kan man inte ta sådant så har man ju valt fel yrke.
Vissa människor har helt enkelt inte alla skruvar rätt monterade utan gör vansinniga saker. Så är det helt enkelt, och jag råkar illa ut den dan Herren har bestämt. Det är inget att oroa sig för i förhand.

Strömma
2007-01-07, 18:09
Nej jag förstår faktiskt inte alls deras resonemang och reaktioner.
Jag har varit ute för både rån och andra former av överfall under mina år i drosksvängen, men aldrig att jag började titta snett på kunderna för det. Risken för sådant ingår ju i yrket. Kan man inte ta sådant så har man ju valt fel yrke.
Kan som tidigare sagt till viss del förstå resonemanget, men det betyder väl inte att vi kan underlätta genom att ta av oss hjälmen?

Sedan är det inte så att dom "dömer ut" oss som grupp som åker hoj, det är inte hojen dom har något emot utan hjälmen som sådan, och det finns fler grupper en hojåkare som använder hjälm. Sedan förstår jag som sagt inte vitsen med att hela tiden slåss för rättigheten att bära hjälm hela tiden, och kanske beror det på som tidigare nämnt på uppfostran/hyfs. Andra grupper som använder hjälm, exempelvis byggnadsarbetare, brandmän etc annvänder hjälmen vid avsett till fälle, sedan tas den oftast av, även om det även där finns undantag ibland.

Men i hoj/mopedkategorin så är den plötsligt en del av vår "tuffa" image, och rättigheten att ha den på ska vi då tydligen ska kämpa för. Sedan undrar vi varför många vanliga svenssons, och dom som är emot hojåkare i allmänhet, är så rädda för oss? Det är nog inte konstigare en att många är rädda för en viss hojtyp, och omdelbart då drar kopplingen till HA, vilka man givetvis ska vara livrädda för.

Vissa människor har helt enkelt inte alla skruvar rätt monterade utan gör vansinniga saker. Så är det helt enkelt, och jag råkar illa ut den dan Herren har bestämt. Det är inget att oroa sig för i förhand.
Det är ju jättebra att du aldrig har varit rädd för något, synd bara att inte alla är likadana. Jag har bekanta som efter att ha blivit rånade i exempelvis sin taxi knappt vågar åka bil längre. Vad ska man säga till dom då, att dom är fega och löjliga? Och vilka är "vissa" människor? Gruppen kassaexpediter, taxiåkare, eller bara fega lättskrämda personer som vi inte behöver ta hänsyn till?

Jag kan väl sedan konstatera att om ni som är så emot att ta av er hjälmen hade sparat den tid det tog er att skriva inlägg i den här debatten, så hade ni redan nu sparat in tid nog för att ta ev er hjälmen på som säkerligen hade räckt en halv säsong.

Nej, av med hjälmen och visa vilka trevliga hyggliga människor vi är istället, det måste vara det bästa sättet att bemöta problemet på.

Med det så lämnar jag nu debatten, innan vi sjunker så lågt att vi hoppar på fler grupper än dom fega, ointelligenta, och lägre stående kräken till kassaexpediter....

Sylvestris
2007-01-07, 18:49
Ska man anta att det då pga av vädret inte går att ta av sig hjälmen vid entrén till butiken heller?

Med tanke på att du har utfört en del, iaf liknande sysslor, så tycker jag att det är förvånande att du inte kan sympatisera med dom bakom kassan, utan bara fortsätter att argumentera för din "rätt" att bära hjälmen hela tiden. Visst, vid pumpen en regning dag händer det att den sitter kvar, men ett så stort "offer" är det inte att ta av sig hjälmen i butiken, det är nog mest lathet tror jag. Nu handlar det inte om att omvända er som tycker annorlunda, men jag tar hellre av mig hjälmen frivilligt redan nu, än att vara motsträvig till vi har en lag som säger att vi måste.

En annan inte helt ointressant faktor är att om vi inte hjälper till att bidra till en trygg och säker arbetsmiljö så kommer vi snart att ha det som i många andra länder, dvs nattetid är det obemannade stationer eller handla "genom luckan" överallt som gäller. För egen del uppskattar jag både den sociala biten som finns på vissa stationer, då de blir små samlingspunkter, likväl som möjligheten att bara få komma in och låna toaletten ibland. Lägger vi sedan till att nattöppna butiker/stationer ger möjligheten att kunna handla diverse mindre nyttiga saker som exempelvis en lampa när framlyktan har slocknat, eller tillgängligheten till papper och vatten så jag kan tvätta av visiret, då tycker jag inte att det är för mycket begärt av dom längre...

...vad ska man säga? Håller med dig fullständigt, Strömma, och ställer mig sålunda på "de hänsynsfullas sida". Reflekterar över att irritationen/aggressionen riktas mot de bakom disk istället för småbuset som använder vår skyddsklädsel som förklädnad vid rån. Ser med viss nyfikenhet fram mot när det är lika vanligt med rånare i burka som i mc-hjälm....undrar hur de kommer att lösa det utan att trassla in sig?:rolleyes: .

Allvarligt talat, om alla skulle utgå från att de rädslor man själv har är de enda som är värda att respektera, hur trevligt blir det då? Men förstås, om man är oförmögen att ge den, i mitt tycke, lilla uppoffringen för att lugna någon/några andra så är det så det är:confused: .

Ha det bra/S

Hasse
2007-01-07, 19:03
Oh shit!
En sådan respons! Kul! Jättekul att så många förstagångs- och fåpostare har surfaceat! Åsså att man fick skrämt upp Johan dessutom! Är det verkligen första gången du postar här, o store orangea halvgud...?

Tack för era vinklingar allihopa, och tack speciellt Hasse
för din vänliga omtanke.

Jag funderade faktiskt både igår kväll och i dag på morgonen, dock utan ha läst din uppmaning förrän nu. Det blev liksom tankar på egen hand, hoppas det är okay med dig...?
.

Absolut det är ju alltid bra att tänka efter i stället för före.
Finfin debatt du drog upp med otroligt många och kloka svar.

För min del så tycker jag det är bra med fri uppfostran
och ser en viss skillnad i de som är fria från uppfostran
dvs de som inte kan visa hänsyn och vanlig hyvs utan bara tänker på sig själva.:)
med vänlig hälsning
hasse

Marie
2007-01-07, 19:46
Och vilka är "vissa" människor?

De jag syftade på när jag sa "vissa människor" är de träskallar som stjäl, rånar och på andra sätt kränker eller skadar sina medmänniskor.

Hampe
2007-01-07, 22:47
Gick ni på den lätte?
Låta Olsson provocerar er till "utmärkelser" och annat...
Jisses, jag sätter mitt fjärde inlägg här nu, men har redan räknat ut vad Olsson är för en skojare. En skojare, helt enkelt!
Jeder Forum braucht ein Kasper!
Därmed inte sagt att han inte kan leverera substans, han känner bara inte för det... ;)

Hörrni!
Det handlar egentligen inte om hjälm av eller på - det handlar om attityder gentemot oss hojåkare.

Hojåkarkollektivet är äldre, mer välartade och har en högre medianinkomst
än någonsin tidigare.

Ändå behandlas jag som potentiell illgärningsman redan när jag svängt in på plattan - något jag aldrig upplevt som bilist, och heller inte upplevde när jag åkte motorcykel senast.

Någonting har alltså hänt i samhället - och det är inte vi hojåkare som blivit rå-gangsters på något decennie eller så.

Kan det vara så att medias evinnerliga rabblande av mantrat "kriminella MC-gäng" faktiskt fastnar i folks medvetande så till den milda grad att det börjar påverka oss riktiga hojåkare?
Kanske dags att börja göra något åt det, folks...?

Å, "Strömma", dina deppiga profetior om "lucklangning" i framtiden är inte så far off - när jag själv jobbade natt på GDG-macken på sjuttiotalet var det aldrig snack om annat än service genom lucka efter 22,00 - å likadant var det på den andra nattöppna macken - Shell Ullevi.
Inte fan kunde man ha folk rännande runt i butiken!
Otänkbart för trettio år sedan!!

Eller, en droskparallell; (Gångbart här, förstår jag...)
Om man på tidigt sjuttiotal hade hängt med Taxigubbarna och berättat för dem att inom 10 år är deras fasta mellanvägg med skjutbar lucka borta och ersatt med en ranglig plastbubbla - som även den kommer att försvinna ytterligare 10 år senare hade dom skrattat båtmössan av sig!

Vi går faktiskt mot ett öppnare samhälle, och cashen är så otroligt mycket mer svåråtkomlig än för - säg, bara 10 - 15 år sedan.
Hojåkare rånar inte mackar! Vem dillat i biträderna detta?
Vem har fått er att tro det!?

Och vad skall man få med sig för pengar när dom är stashande bakom tidlås...? Växelkassan?
Det mest värdefulla på en mack man kan få med sig är typ några dunkar helsyntet - å då är fan inte en MC det smartaste flyktfordonet, that's fer sure!

Undrar om man ändå inte skall ge Olsson ett halvt rätt i något av det han säger;
Varje hojåkare med ambition att hålla snittet uppe och kläderna på plats som inte rånar macken han tankat på kanske kan ställa saker o ting till rätta igen... :p (Smiley med uträckt tunga indikerar ironi - svår grej att landa i verkliga livet - ändå värre på ett forum, men jag känner mig lite wild n' crazy i kväll, så what the heck...)

Hampe

Ducatista
2007-01-08, 08:48
Det finns en lösning som kan få alla nöjda (de som inte vill bli blöta om håret när det regnar, de lata och de glömska och vi andra som inte bryr oss vilket):

Ni som tillhör kategorin "ha hjälmen på" kan tanka på kort-pumpen och behålla hjälmen på.
Vi som tillhör kategorin "ta av hjälmen" kan tanka var vi vill.

Frid och fröjd :rolleyes:

Hampe
2007-01-14, 12:06
Ni som tillhör kategorin "ha hjälmen på" kan tanka på kort-pumpen och behålla hjälmen på.
Vi som tillhör kategorin "ta av hjälmen" kan tanka var vi vill.

Precis!
Mina kort har börjat anlända, men jag använt tiden fram tills nu med att pejla lite, och jag kan trösta(?) er med att det verkar som jag bara hade otur i början;
Har tankat varje dag sedan årskiftet, på olika mackar i stan, och längs triangeln Gbg -> Borås -> Varberg ungefär.
Inga nödstoppade pumpar, inga sura miner någonstans - bara hej och tack, och kanske någon kommentar om valet av fordon med tanke på vansinnesvädret som varit.

Alltså; otur - eller också har forumet större spridning än vi tror... ;)

Hampe

KJECOP
2007-01-14, 16:08
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden så risken finns att jag skriver något som redan skrivits men jag hoppas att ni kan stå ut med det...

Personligen så har jag varit med och sökt efter MÅNGA rånare som haft hjälm på sig under rånet. Det har varit i guldaffärer, bensinmackar, små matbutiker m.m. Jag har även hittat slängda rånarhuvor och hjälmar som använts vid rån tillsammans med automatvapen, pistoler, knivar m.m.

Jag har även pratat med de som blivit utsatta för rån och rånförsök och de mår ofta inte alltför bra efteråt.

Jag kan mycket väl förstå att personalen inte önskar att få in en kund med hjälm på. Personalen bakom disken kan ju dessutom själv ha varit brottsoffer i samband med rån och hur man då känner sig när ytterligare en person kommer in med hjälm på skallen vet nog bara den som upplevt det.

En medmänsklig handling och hänsyn kan vara att ta av sig hjälmen när man skall gå in på en bensinmack eller någon butik...

Jag brukar alltid ta mig hjälmen då jag skall gå in någonstans, t.o.m. då jag kommer med polishojen och Mc-uniformen. I annat fall så använder jag automaten och går inte in alls.

Kanske får man en annan syn på saker och ting när man träffat och pratat med brottsoffer och ser hur de mår. När man får sitta ner och trösta dem, låta dem luta sig mot en och hålla om dem när de gråter. Samtidigt som man försöker få fram nödvändiga uppgifter om gärningsmännen. Att man sedan skjutsar de till sjukhus för att de skall få hjälp med chocken och rädslan.

Men det är jag det och man resonerar och tycker väl olika. Det är ju en rättighet vi har i det här landet, att ha en egen åsikt.

// Kjelle

Olsson
2007-01-14, 16:08
..Nu känns det så mycket enklare att snäsa av alla dessa mindre intelligenta och lägre stående varelser..

Äsch, nu är du lite hård mot de stackarna. Javisst, de har troligen inte så värst hög intelligens -- men att kalla dem för "lägre stående varelser" är väl att ta i.

Jag tror man behöver hjälpa kassakärringarna med att få insikter i hur man gärna felaktigt bedömer situationer utifrån vaga känslor men utan logisk förklaring. Det är en uppfostringsfråga helt enkelt.

steFAN
2007-01-14, 16:29
"En medmänsklig handling och hänsyn kan vara att ta av sig hjälmen när man skall gå in på en bensinmack eller någon butik..." Tack Kjell

Med ditt inlägg så borde väl disskutionen ta slut!!!!

Det handlar ju om medmänsklighet!!!//steFAN

ER6N
2007-01-14, 17:16
Jag kan inte förstå att det ska va så JÄVLA svårt att ta av sej hjälmen. Det måste va ren lathet!!!! Det är väl egentligen ingenting att tjata om här, eller?

Marie
2007-01-14, 17:39
Trams, sjufalt trams!

1) En dam har ingen anledning att ta av sig huvudbonaden någonstans.
2) Vad gäller en bensinmack så är det en plats där inte ens herrar hade anledning att ta av sig huvudbonaden på den tiden huvudbonader var allmänt förekommande, enligt gängse etikettregler.

Alltså är allt prat om att ta av sig hjälm eller annan huvudbonad på en bensinstation rena tramset. Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.

Hasse
2007-01-14, 18:15
Sture Stelben köpte ny hjälm som var så trång så att han inte fick av den.
Han blev tvungen att alltid ha den på sig tom. i sängen.
Kanske är ni likadana fast ni inte törs erkänna och inte KAN ta den av er ?

Eller också smyger det omkring en del små Internettroll
här på tråden?:D

steFAN
2007-01-14, 20:19
Trams, sjufalt trams!

2) Vad gäller en bensinmack så är det en plats där inte ens herrar hade anledning att ta av sig huvudbonaden på den tiden huvudbonader var allmänt förekommande, enligt gängse etikettregler.

Alltså är allt prat om att ta av sig hjälm eller annan huvudbonad på en bensinstation rena tramset. Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.
:confused: 2007 *tummen ner*

Emo
2007-01-14, 21:21
Trams, sjufalt trams!

Så enkelt är det.

Dam eller herre spelar väl ingen roll!
Det är skillnad på "huvudbonad" och t.ex hjälm med visir!

Klart man ska ta av hjälmen!

Svampe
2007-01-14, 22:16
:confused: 2007 *tummen ner*
Det inlägget får min röst också.
@ Marie, samhället förändras, acceptera det!
"En dam har ingen anledning att ta av sig huvudbonaden någonstans."
Känns ganska världsfrämmande för mig.
Behöver inte "damer" visa vanlig hövlighet?

När Kjecop berättar om sin syn av hur de som utsatts för rån mår, förstår jag ännu mindre din "jag först" mentalitet som du verkar ha, när jag läser den här tråden.

Hampe
2007-01-15, 01:20
Hade egentligen tänkt att mitt senaste inlägg skulle bli mitt sista i tråden - en slags summering, men here we go again... :rolleyes:

Återigen - det handlar inte i första hand om just hjälmen på bensinmacken, även om det var det som fick mig att inte bara posta, utan även att ens regga mig här på forumet.
Minns att nästa tankning innebar att jag råkade ut för min första stoppade pump någonsin - innan jag ens hunnit av hojen!

Det handlar om attityder gentemot hojåkare - någonting har absolut hänt under det styva decennie jag bara åkt sporadiskt.
Det tycker jag hade varit intressant att diskutera...

Förtjänar hojåkare verkligen det dåliga rykte vi (ni?) lyckats skaffa oss under
de senste 10 åren, eller är det andra krafter som utmålar oss som gangsters?

Jag kan inte förstå att det ska va så JÄVLA svårt att ta av sej hjälmen. Det måste va ren lathet!!!! Det är väl egentligen ingenting att tjata om här, eller?
Litet tillrättaläggande bara - det handlar inte om lathet;
tar jag av mig hjälmen så står jag i "rånarluva", visserligen med stor öppning, men ändå - den måste isåfall av den också.
Den sitter mellan understället och polon - för att ta på den igen måste jacka, fleeceväst och polotröja av för att bygga ihop det hela igen.

Jag åker alltså hoj på daglig basis nu, i Januari, med allt vad det innebär av blåst, vansinnesregn och kyla. Med Hi-Pora membran i handskarna kan jag bara inte ta av dem när de är blöta - alltså är resten av kläderna på också.
Punkt.
Jag har tagit till mig av era åsikter och kommer inte att besvära biträdena i fortsättningen - jag kontotankar fortsättningsvis på den bortersta pumpön jag ser och hoppas att ingen känner obehag därav.
Det jag fortfarande grunnar på är - Hur blev det så här...?

@Vettiga Polisen
Jag avser bara bensinstationer, och i min värld är dom en lightversion av Fort Knox - dom kan som jag nämnt ofta inte ge växel på en tusing, utan man måste vänta in andra kunder som pyntar cash, innan jag kan på mina växelpengar. Är detta bara nys? Har dom stålar att hysta fram om jag bara är otrevlig nog...?

Jag är troligen blåögd även på insidan, men rånas bensinstationer verkligen på de sketna hundralappar som finns tillgängliga för kassapersonalen?

Självklart känner jag medlidande med de stackare som varit utsatta för ett rån, men jag frågar igen - är dagens stora, nattöppna mackar verkligen hotspots där man snabbt kan bli rik?

Och varför fimpas inte pumparna när jag tankar min frontanonyma SUV för 800 spänn, medans min 10 liters tank på två hjul verkar utgöra ett tydligt hot på en mack vid en motorväg där en moppeligist aldrig någonsin satt sin fot...?

Well well; frågor, frågor, frågor.
Jag begär inga svar, mina senaste tankningar har som sagt funkat utan konflikt med personalen på andra mackar, och jag har nu fått lite nya kort att hålla reda på.

Kanske står någon och misstänker mig för att ha stulit korten, för att manipulera elektroniken i kortlästaren eller för att äta små barn till frukost.
Jag vet inte, och är ingen annan här intresserad över varifrån förskjutningen i motorcyklistens anseende kommer ifrån så skiter väl jag också i det.

För 10 år sedan var det då inte "artigt" eller "medmänskligt" att ta av sig hjälmen - jag gjorde det kanske i mån av tid eller lust, men oftare var den kvar på; och jag har jobbat på utsatta mackar på både sjuttio- och åttiotalen utan att varken jag eller mina kollegor upplevde hojåkare som ett problem, vare sig de hade hjälm eller ej.
Då lyfte man på kassalådan när det började bli svårt att stänga och spred ut de större valörena där - då när kontokort var lika ovanliga som mackar med reservdelar är idag...

Hampe

Strömma
2007-01-15, 03:37
Nu hade inte jag heller tänkt att kommentera vidare, men here we go...

Marie:
Nej, jag kommer aldrig att anse att hjälmen är en huvudbonad på samma sätt som en toppluva eller en keps, det är och förblir en hjälm och inte en huvudbonad.

Hampe:
Till att börja med, jag tror inte att du vare sig är en dålig människa eller en person som alltid gnäller på allt och alla. Det kan säkert upplevas som både kränkande och irriterande att råka ut för det här, och hur du upplevde det vet du bara själv. Men att du tog upp det till diskussion här visar ju att du faktiskt är intresserad av vad andra tycker i frågan, även om det inte innebär att du inte ändrar åsikt.

Det kan kanske verka märkligt, men jag tror tyvärr att mackar fortfarande rånas, och tror därför självklart att problemet finns. Det finns nog fler desperata människor idag än vad vi kanske vill erkänna, som bl.a rånar bensinstationer, även om det bara ger småpengar och lite röka. Jag tror dessutom inte att det bara gäller bensinstationer som i den här tråden, utan andra butiker etc etc med.

Sedan tror jag återigen inte att det är oss motorcyklister som grupp dom vill åt. Det är gruppen hjälmbärare, som vi är en del av, alltså drabbar det oss också. Sedan är det med alla säkerhet integralhjälmen som skapar det stora problemet, men hur ska man dra gränsen där? Nej, det lär bli alla hjälmar, punkt slut. Men som sagt, det är inte motorcyklisterna det gäller, det är hjälmen.

Att det sedan är besvärligare när man kör vintertid kan jag förstå. Men om du tar av dig hjälmen etc ett antal gånger så kan du kanske slippa det när dom börjar känna igen dig, det är så förtroenden byggs upp. Jag kan också hålla med om att det är knepigt om man på samma station har stoppat pumpen när du ska tanka hojen, men inte bilen, och det beteendet kan jag inte förklara. Men det hör inte generellt ihop med hjälmfrågan, utan det är förmodligen ett problem på just den stationen, och varför, ja det kan bara personalen där svara på.

Det handlar om attityder gentemot hojåkare - någonting har absolut hänt under det styva decennie jag bara åkt sporadiskt.
Det tycker jag hade varit intressant att diskutera...

Förtjänar hojåkare verkligen det dåliga rykte vi (ni?) lyckats skaffa oss under
de senste 10 åren, eller är det andra krafter som utmålar oss som gangsters?
Den här diskussionen är däremot värd att ta, förutsatt att det är vi motorcyklister som grupp frågan gäller, inte gruppen hjälmbärare. Men om vi då bara antar att det finns en rädsla för oss, är det då inte bättre att vara tillmötesgående och visa vilka hyggliga personer vi faktiskt är bakom hjälmarna, istället för att protestera mot "särbehandlingen" av hjälmbärare och skapa en ännu större misstro mot oss?

Det är nog tyvärr så att du har helt rätt vad det gäller att motorcyklister idag har sämre "rykte", och i betydligt större grad tros vara kriminella än någonsin tidigare. Detta har nog till stor del uppstått genom "vissa" motorcykelburna kriminella grupper, men även till viss del genom många motorcyklisters tuffa attityd och kyliga inställning till hastighetsbegränsingar, vansinnekörande/lekande på allmänna vägar etc, och sånt skrämmer många mer än vad man kan tro. Att man sedan inte lyssnar på "svenssons" när dom klagar och vill kunna färdas tryggt och utan rädsla i trafiken, eller bara sova gott om natten, det gör ju inte problemet bättre. Så visst, vi får nog "klä skott" för betydligt mer idag än för ett antal år sedan, rättvist eller inte.

Men återigen, då måste vi nog i en större grad visa "svensson" att vi är vanliga hyggliga människor vi med för att få bukt med problemen, och det gör vi inte genom att inte lyssna på dom. I det här fallet tycker jag det är ganska enkelt att välja att "bjuda" lite på sig själv,och därigenom visa respekt för dom som är rädda, och att det sedan finns andra tillfällen där vi bör och ska stå upp för våra rättigheter, det är en annan sak.

Vad gäller rädsla för oss som grupp för övrigt så kan vi givetvis inte själva lösa problemen med de motorcykelburna "kriminella" grupper som finns. Däremot lär vi bli tvunga att jobba med och försöka förändra den attityd till buskörning som finns idag, vilket också SMC jobbar med, med körning på avlysta platser mm. Men återigen finns det en sak till vi ganska lätt kan göra när vi inte vistas bland enbart andra likasinnande, nämligen att "klä av oss" lite av det som skrämmer i form av hjälm, solglasögon och kanske t.o.m tuffa/skrämmande kläder, bjuda på ett leende och visa vilka hyggliga människor vi är. Och det sistnämnda gör nog en avsevärt större skillnad än många tror.

Det här är min uppfattning, det betyder inte att andra måste dela den...

klabbarpan
2007-01-15, 08:28
Trams, sjufalt trams!

Så enkelt är det.
Hur trångsynt i huvet får man bli???
Ska det vara så förbannat svårt att visa lite hänsyn, kunna tänka sig in i en annan människas situation och visa lite hänsyn?
Jag blir förbannad av att läsa den här tråden och konstatera att det finns vuxna människor som är så urbota tröga. Marie tar priset i vanlig ordning...
Kan man inte visa den hänsynen och ta av sig så man syns då ska man förbanne mig inte vistas bland folk, så enkelt är det!

Hampe
2007-01-15, 09:32
@ Strömma, och er andra åsso - så klart.

Ahh!
En gubbe med på tåget - tack för det!

Jag blev som tidigare nämnt inte kränkt för egen del, bara väldigt paff över hur saker och ting verkar ha svängt under den tiden jag egentligen bara sporadiskt tankat oreggade hojar ur dunk hemma på gårdsplanen.

Självklart tänker jag mig för efter de två första minorna jag gick på, kanske är det därför jag möts av större förståelse på de mackar jag tankat på efter initialkatastroferna; jag krånglar till det och ställer rumpan/skylten mot kassan, jag plockar upp min sedel ur handskfickan redan innan entrén och håller den tydligt i näven på väg till kassan.
Hade jag agerat som i början kanske problemen hade fortsatt?

Det känns lite larvigt att behöva spela nice guy när det faktiskt är det man är, men c'est la vie - jag är faktiskt anpassningsbar, jag inser att något har hänt det senaste decenniet - jag märker det troligen tydligare än ni som har kontinuiteten i åkandet eftersom attitydförändringen kommer i ett slag för mig och inte glidande som för er andra.

Men trist är det - speciellt eftersom hojåkarmedianen egentligen är mer medelsvenson nu än någonsin tillförne!!!

Hampe

Ducatista
2007-01-15, 10:50
Kan inte personalen på bensinstationen hantera situationen skall de förbanne mig byta yrke.
Så enkelt är det.
Ursäkta men vilket dj-la resonemang. :eek:
Säger du samma sak om personalen på banken och närbutiken?

Jag skulle vilja vända på steken och säga:
Kan du inte ta av dig hjälmen så kan du förbanne mig byta till en obemannad bensinstation.

Marie
2007-01-15, 22:05
Ursäkta men vilket dj-la resonemang. :eek:
Säger du samma sak om personalen på banken och närbutiken?

Ja det gör jag definitivt.

Sen handlar hela saken om att jag konsekvent protesterar mot att bli behandlad som en presumtiv brottsling. Det rättssamhälle jag erkänner innebär att man inte är brottsling tills motsatsen bevisats, och jag är konsekvent motståndare till alla de former av överdrivet säkerhetstänkande /krav på säkerhetskontroller/ som börjat grassera de senaste åren. Det handlar alltså om en ren principattityd från min sida, sen må det handla om insamlande av DNA-profiler eller hjälm på bensinmack för att ta två ytterligheter i varsin ände av skalan.

Att stoppa terrorister eller underlätta polisens arbete för att fånga brottslingar är enligt min åsikt argument av noll värde jämfört med intrången i den personliga integriteten. Det hela är en fråga om vilket samhälle vi skall sträva mot.

klabbarpan
2007-01-15, 22:22
Marie, har du läst inlägget som Kjecop gjorde på föregående sida i den här tråden?
Det handlar inte om vem som är brottsling eller inte, det handlar om att visa empati mot dem som blivit utsatta för brott.
Vidare så handlar det inte om att ta av sig huvudbonader så som keps eller hatt, det är frågan om att ta av sig en hjälm som skymmer hela ansiktet.
Om du inte kan visa den empatin, förståelsen, hänsynen eller vad du vill kalla det så tycker jag att du ska avstå från att gå in på macken, håll dig till att sedeltanka eller använd kort.
Om vi inte ställer upp på det så tror jag att det kan komma en lag som förbjuder hjälm inne på mackarna och så långt ska det väl inte behöva gå?

Edit: Min förra inlägg var skivet i vrede, ber om ursäkt för formuleringen. Innehållet däremot står jag för.

Marie
2007-01-15, 23:40
Marie, har du läst inlägget som Kjecop gjorde på föregående sida i den här tråden?
Det handlar inte om vem som är brottsling eller inte, det handlar om att visa empati mot dem som blivit utsatta för brott.
Vidare så handlar det inte om att ta av sig huvudbonader så som keps eller hatt, det är frågan om att ta av sig en hjälm som skymmer hela ansiktet.
Om du inte kan visa den empatin, förståelsen, hänsynen eller vad du vill kalla det så tycker jag att du ska avstå från att gå in på macken, håll dig till att sedeltanka eller använd kort.
Om vi inte ställer upp på det så tror jag att det kan komma en lag som förbjuder hjälm inne på mackarna och så långt ska det väl inte behöva gå?

Edit: Min förra inlägg var skivet i vrede, ber om ursäkt för formuleringen. Innehållet däremot står jag för.

Nu hann jag inte läsa din originalformulering, så den lämnar jag därhän.
Det enda konkreta du skrev är risken för en lag. En sådan lag skulle vara ett utslag av just det kontrollsamhälle jag skrev om, ingenting annat.

Empati med dem som arbetar på macken?
Jag vidhåller att det inte är mitt problem om de inte klarar av att sköta sitt arbete. Klarar de inte av det, så skall de byta jobb. Enkelt och konkret uttryckt. Det är inte mitt bekymmer.

Esquire
2007-01-16, 04:55
Att en bensinmack/närbutik eller liknande rånas på ett par futtiga hundralappar är vanligare än vad många här inne tycks tro.

I hela landet anmäldes det 941 butiksrån under 2005. Totalt anmäldes 9398 rån i Sverige 2005. Alltså står butiksrånen för över 10% av alla anmälda rån i Sverige. Bankrån, postrån och värdetransportrån kom sammanlagt bara upp i 160 stycken (1.7%?), men ändå är det de som får mest uppmärksamhet i media. Detta enligt statistik från BRÅ (Brottsförebyggande Rådet, www.bra.se).

Jag vidhåller att det inte är mitt problem om de inte klarar av att sköta sitt arbete. Klarar de inte av det, så skall de byta jobb. Enkelt och konkret uttryckt. Det är inte mitt bekymmer.
Jag tycker att din inställning är rent vedervärdig.
Är de inte tillräckligt fina människor för att förtjäna din empati? Ska Sveriges bensinmackar enbart bemannas av de som är tillräckligt rubbade i skallen för att klara av att bli rånade med jämna mellanrum? Ska otrygghet behöva ingå som en del av ett arbete bara för att du är en bekväm och egocentrisk *självcensur* som inte orkar ta av dig hjälmen?
Ska det t.ex. vara tillåtet för elever att misshandla sina lärare också och att lärarna bara ska acceptera det som en del av sitt jobb?

Jag tar gärna av mig både hjälm och hjälmluva när jag går in någonstans. Om inte annat så för att det verkar ha en negativ inverkan på hjärncellerna att vara instängd i en hjälm för länge.

klabbarpan
2007-01-16, 07:58
Det enda konkreta du skrev är risken för en lag. En sådan lag skulle vara ett utslag av just det kontrollsamhälle jag skrev om, ingenting annat.

Så det var det enda konkreta du hittade i det inlägget, tackar för det. Att visa häsnyn betyder tydligen ingenting för dig.
En sådan lag skulle vara ett utslag av att folk bär sig åt som dig, ingenting annat.

Jag har 1 fråga till dig Marie, tacksam om du besvarar den:
Har du läst inlägget av Kjecop på sidan 5 i den här tråden?

Om du har gjort det, begrundat vad där står och fortfarande svarar "det är inte mitt problem", ja då är jag beredd att ge upp. Ge upp och undra vart vi är på väg i detta samhälle där man inte kan visa lite respekt och hänsyn.

Tengaipetrus
2007-01-16, 08:38
Att det ska vara så svårt att visa respekt för andra människor. Det är ett märkligt samhällsbygge vi är på väg mot där allting vi gör riktar sig till mig, mig, mig och min, min, min bekvämlighet.
Petrus

Smartswede
2007-01-16, 12:53
Visst har Marie några viktiga poänger. Det är inte bara hänsyn som är viktigt. Om än att jag inte håller med henne direkt och själv tar av mig hjälmen när jag ska prata med någon som inte har hjälm själv. Det gäller även om jag sitter på hojen och någon t.ex. vill fråga mig om vägen. Men det är för att det är trevligare för den jag möter att se mitt ansikte.

Många drar de flesta hojåkare över en kam som troligt kriminella. Nästa steg kanske är att inte tillåta hojjåkare att tanka på bemannade stationer? (kan juhe va en rånare eller kriminell). Särskilt customhojjar borde förbjudas då det är den typen som HA och Bandidos mfl. kör. Jag kan erkänna att jag själv känner en viss olustkänsla att stanna och parkera vid ett fik eller mack om ett gäng customåkare med mcgängsymboler är där. Även rakat huvud är väl varningsignal så de släpper man inte in någon på macken? Eller någon som är dåligt klädd?

Vi bör kanske även förbjuda alla som skyler ansiktet inkl. de som gör det av religiösa skäl att gå in i en butik. Eller kanske även att vistas på allmän plats? (det sker väldigt många personrån) Sen döljer många sitt ansikte i skägg och bör även de förbjudas? Jag har själv mörkt visir som i några länder är förbjudet och har fått reaktion lite från andra att även de kan uppfattas som man är kriminell eller farlig. Samma sak gäller de med lite större mörka solglasögon som döljer mycket av ansiktet och ögonen.

Samtidigt som det är av omtanke om mackpersonalen så undrar man vart gränsen till överbeskyddande och inte utsätta någon för situationer där någon känner obehag går. Jag fortsätter att ta av mig hjälmen när jag skall prata med någon men tycker samtidigt att det börjar bli lite löjligt hur mycket man förväntas anpassa sig för att någon annan kanske blir stött. Jag fortsätter under vintern att köra med "rånarluva" trots att någon kan missta mig för rånare när jag tar på och av hjälmen vid hojjen. Jag fortsätter köra med mörkt visir när det är sol. Jag fortsätter köra hojj även om det skrämmer vissa...

ER6N
2007-01-16, 15:58

Kärringen e ju för fan Psykopat eller, kan man ju nästan tro. Maken till inställning mot bensinstationsarbetare får man leta efter!

klabbarpan
2007-01-16, 17:51
Kärringen e ju för fan Psykopat

Det vill jag nog kalla för ett taskigt påhopp men visst, jag kan förstå dina tankegångar. Psykopater har ju ingen som helst förmåga att känna empati.

Hanlotta
2007-01-16, 23:22

Suck...

Döden är ju den himmelska födelsedagen, den dag då jag kommer att få möta Gud. Jag skulle nästan kunna säga att jag ser fram mot den dagen med nyfikenhet och förväntan.

Som du resonerar och hur du verkar "älska din nästa" ska du nog inte vara helt säker på att du kommer att träffa honom... Hissen kanske går nedåt istället för uppåt.

klabbarpan
2007-01-17, 13:17
Nu hann jag inte läsa din originalformulering, så den lämnar jag därhän.

Nu har vi hamnat på pajkastningsnivå här, vilket känns lite b.
Jag tar mitt inlägg igen och hoppas att Marie ska se och besvara det

Så det var det enda konkreta du hittade i det inlägget, tackar för det. Att visa häsnyn betyder tydligen ingenting för dig.
En sådan lag skulle vara ett utslag av att folk bär sig åt som dig, ingenting annat.

Om du har gjort det, begrundat vad där står och fortfarande svarar "det är inte mitt problem", ja då är jag beredd att ge upp. Ge upp och undra vart vi är på väg i detta samhälle där man inte kan visa lite respekt och hänsyn.

Marie
2007-01-17, 16:32
Nu har vi hamnat på pajkastningsnivå här, vilket känns lite b.
Jag tar mitt inlägg igen och hoppas att Marie ska se och besvara det

På fråga 1) svarar jag kort och koncist JA.
och det innan jag skrev något inlägg efter Kjecops.
Det inlägg du citerade viker jag inte en millimeter ifrån.

klabbarpan
2007-01-17, 19:18
Lägger ner, det finns mer givande diskussioner att ägna sig åt...

JEPPA
2007-01-17, 20:48
Marie, nu har du målat in dig i hörnet.

Tengaipetrus
2007-01-17, 22:25
Lägger ner, det finns mer givande diskussioner att ägna sig åt...

Ja tyvär är det nog så.
Petrus

klabbarpan
2007-01-17, 22:31
Lägg ner, resonera med en vägg eller nåt så blir ni åtminstone inte förbannade eller besvikna...

MRJaggu
2007-01-20, 10:06
Hej ny på forumet, kört hoj ett par år nu och jobbar även på en OKQ8 station

eftersom jag själv kör hoj så tar jag det oftast ganska lugnt när jag ser ett gäng "hårda bikers" stanna till för att tanka.
men mina kolleger blir lite osäkra ibland och det har jag full förståelse för, det är en enorm säkerhet att kunna se anskite och registreringsnummer på den som ska tanka.
Även när jag själv en gång stannade till i all hast och fyllde ett par liter och struntade i att ta av mig hjälmen så såg min arbetskompis lite fundersam ut när han inte direkt såg vem det var.

Man kan väll lika gärna offra en extra minut och ta av sig hjälmen när man ändå pausar i samband med tankstoppet?
Anser man sig ha så bråttom att köra vidare så kan man väll skaffa sig en lämpligare hobby.

Olsson
2007-01-20, 14:47
..men mina kolleger blir lite osäkra ibland och det har jag full förståelse för, det är en enorm säkerhet att kunna se anskite och registreringsnummer på den som ska tanka.

Bara för att de får en negativ upplevelse betyder det inte att man per automatik måste kräva att oskyldiga kunder ska ta av sig hjälmen -- som om hjälmbärandet är en orsak till ett påstått problem. Det är inte ovanligt att människor har problem med verklighetsuppfattningar -- kanske speciellt när det handlar om faror eller oro. Kanske kan någon form av terapi hos psykolog hjälpa, eller möjligen om de går en kurs i hur man räknar ut sannolikheter och risknivåer.

Bara för att mack-folk ofta är obildade, betyder det inte att de inte ansvarar för sina egna problem. Har du ett problem -- lös det! Men utan att skyffla över problemet på andra oskyldiga kunder. Om man inte klarar det -- byt jobb!

steFAN
2007-01-20, 17:26
MRJaggu Tycker du har en sund inställning till det hela!!!! Å välkommen!! Ditt första inlägg ser jag!!//S

klabbarpan
2007-01-20, 17:51
Bara för att mack-folk ofta är obildade

Inga fördomar här inte, näe hur skulle det se ut?...

Har du ett problem -- lös det! Men utan att skyffla över problemet på andra oskyldiga kunder. Om man inte klarar det -- byt jobb!
För vi tänker jävlar inte ställa upp och visa någon jävla hänsyn...

Bra jobbat Olsson, vet inte riktigt vad jag ska tro, varken om ditt inlägg eller Maries. Är det kanske bara roligt att provocera eller...

Olsson
2007-01-20, 18:07
Inga fördomar här inte, näe hur skulle det se ut?...

Fördomar? Nej, empirisk data.

För vi tänker jävlar inte ställa upp och visa någon jävla hänsyn...

Jag visar hänsyn gentemot mackfolket, genom att erbjuda en fullt realistisk och t o m vanlig verklighet genom att bära det som 250 000 motorcyklister bär. Se det som terapi för kassaslavarna. :D

Bra jobbat Olsson, vet inte riktigt vad jag ska tro, varken om ditt inlägg eller Maries. Är det kanske bara roligt att provocera eller...

Det är roligt att åsikter provocerar -- Ja!

Emo
2007-01-20, 18:34
Bara för att de får en negativ upplevelse betyder det inte att man per automatik måste kräva att oskyldiga kunder ska ta av sig hjälmen -- som om hjälmbärandet är en orsak till ett påstått problem. Det är inte ovanligt att människor har problem med verklighetsuppfattningar -- kanske speciellt när det handlar om faror eller oro. Kanske kan någon form av terapi hos psykolog hjälpa, eller möjligen om de går en kurs i hur man räknar ut sannolikheter och risknivåer.

Bara för att mack-folk ofta är obildade, betyder det inte att de inte ansvarar för sina egna problem. Har du ett problem -- lös det! Men utan att skyffla över problemet på andra oskyldiga kunder. Om man inte klarar det -- byt jobb!

Jisses vilka fördomar, och "empiriska data" skriver du som svar... hm... berätta gärna mer, även om det egentligen är oväsentligt! Är det t.ex mera befogat att de som är "obildade" ska ha en osund arbetsmiljö??? Om bensinstationsbiträdet har 5 års högskolestudier, ska man bete sig annorlunda då??? Vi kan ju ta ett annat exempel då, är det ok att ha hjälmen på sig om man går in på ett bibliotek då? Där är de ju högskoleutbildade!

Tycker inte dina argument håller riktigt faktiskt...

klabbarpan
2007-01-20, 18:49
är det ok att ha hjälmen på sig om man går in på ett bibliotek då? Där är de ju högskoleutbildade!

Tycker inte dina argument håller riktigt faktiskt...

Bibliotek kanske inte är så intressanta att råna så där lär det nog inte vara någon som blir rädd. Kanske bättre att jämföra med banken, går du in på banken med hela munderingen på Olsson?

Olsson
2007-01-20, 18:54
..går du in på banken med hela munderingen på Olsson?

Behöver bilar bensin? Behöver motorcyklar bensin? Har du badbyxor på badstranden?

klabbarpan
2007-01-20, 18:59
Behöver bilar bensin? Behöver motorcyklar bensin? Har du badbyxor på badstranden?
Jag har ju lovat tidigare att jag ska lägga ner den här diskussionen, får väl försöka hålla det löftet nu.
Jag ger upp!

Olsson
2007-01-20, 19:03
Jag ger upp!

Det är inget att vara ledsen för -- det kan hända vem som helst. ;)

benkar
2007-01-20, 19:10
Admin/Mod!

Stoppa ned den här tråden i något djupt avlägset hål, typ "Feedback till SMC", där andra störande trådar tydligen hör hemma, kommer här bara fortsätta vara pajkastning osv i all evighet.

Finns många kloka åsikter här, men kommer aldrig leda till något vettigt slut.

/B

Tyrannosaurus
2007-01-20, 19:31
Har läst den här hjälmdebatten ett tag nu och kan kostatera att det har blivit någon slags prestige- och moralkakedebatt.

Det ska väl inte behövas så mycket snack om man har hjälmen på eller inte när man går in på macken. Mitt svar är enkelt:
* Är det ett snabbstopp = pyttsa i soppa, in och betala och iväg igen så tar jag knappast av mig hjälmen och anledning är helt enkelt av praktiska skäl eftersom det oftast även innebär omknytning av halsduk, justering av ev. "rånarluva" så man inte får en massa irriterande knölar under skalet, ytterligare en grej bara bära på eftersom man knappast lämnar hjälmen på hojen (åtminstone om man inte har polare med sig) osv.
* Vid längre stopp däremot där man kanske tar något att dricka, en glass eller nåt så åker ju förståss hjälmen av.

Ska det vara så svårt att begripa? Det har väl hänt någon enstaka gång att jag har fått kommentaren "ta av dig hjälmen nästa gång". Men jag brukar bara ignorera det som om jag inte hörde, alternativt bara svara med något i stil med "jaja".

Då är det värre vilket endast har hänt på Vätterleden vid ett tillfälle när dom krävde förskottsbetalning (trots att jag stog så att dom tydligt kunde se min regskylten). När inte pumpen startade som vanligt gick jag in och bad dom slå på den (hjälm på p.g.a. snabbstopp). "Du måste betala i förskott" blev svaret. Mitt svar var "glöm det" varefter jag satte mig på hojen och åkte till nästa mack där dom inte vara lika tjuriga.

Jag accepterar helt enkelt inte att bli behandlad som en typ bara för att några nogg... uppför sig illa :D

Strömma
2007-01-20, 19:44
Tvärr så är den här tråden förmodligen som bäst bara en tråkig påminnelse om hur svårt det är/blir att förändra attityder i betydligt viktigare sammanhang.

Jag håller med Benkar, det är nog dags att stänga den.

Esquire
2007-01-21, 02:45
Behöver du har hjälm på dig för att betala på macken? Är du rädd för att halka och slå dig eller något?

Exakt vilka "empiriska data" ha du angående de mackanställdas utbildning? Frågar du alla om deras utbildningsnivå eller?

Olsson
2007-01-21, 03:17
Behöver du har hjälm på dig för att betala på macken? Är du rädd för att halka och slå dig eller något?
Nej, det behövs inte, det går finfint att betala utan hjälm. Jag är heller inte rädd för att halka och slå mig.

Exakt vilka "empiriska data" ha du angående de mackanställdas utbildning? Frågar du alla om deras utbildningsnivå eller?

Det var felaktigt av mig att kalla det för 'data'. Jag har ingen data.

Nej jag frågar inte om utbildningsnivå. Jag skrev 'obildad', vilket inte behöver reflektera nivån av genomförd utbildning. 'Obildad' är ett adjektiv och jag använde det i ett beskrivande syfte.

Marie
2007-01-21, 05:43
Man kan väll lika gärna offra en extra minut och ta av sig hjälmen när man ändå pausar i samband med tankstoppet?
Anser man sig ha så bråttom att köra vidare så kan man väll skaffa sig en lämpligare hobby.

Men eftersom jag inte betraktar hojkörningen som en HOBBY utan som ett transportsätt, vilket jag använder i st.f. bil året runt i alla vaäder, så HAR jag ofta för bråttom för att mickla med hjälm, balaklava, tröja, jacka etc. etc.

Har läst den här hjälmdebatten ett tag nu och kan kostatera att det har blivit någon slags prestige- och moralkakedebatt.

Det ska väl inte behövas så mycket snack om man har hjälmen på eller inte när man går in på macken. Mitt svar är enkelt:
* Är det ett snabbstopp = pyttsa i soppa, in och betala och iväg igen så tar jag knappast av mig hjälmen och anledning är helt enkelt av praktiska skäl eftersom det oftast även innebär omknytning av halsduk, justering av ev. "rånarluva" så man inte får en massa irriterande knölar under skalet, ytterligare en grej bara bära på eftersom man knappast lämnar hjälmen på hojen (åtminstone om man inte har polare med sig) osv.
* Vid längre stopp däremot där man kanske tar något att dricka, en glass eller nåt så åker ju förståss hjälmen av.

Ska det vara så svårt att begripa? Det har väl hänt någon enstaka gång att jag har fått kommentaren "ta av dig hjälmen nästa gång". Men jag brukar bara ignorera det som om jag inte hörde, alternativt bara svara med något i stil med "jaja".

Då är det värre vilket endast har hänt på Vätterleden vid ett tillfälle när dom krävde förskottsbetalning (trots att jag stog så att dom tydligt kunde se min regskylten). När inte pumpen startade som vanligt gick jag in och bad dom slå på den (hjälm på p.g.a. snabbstopp). "Du måste betala i förskott" blev svaret. Mitt svar var "glöm det" varefter jag satte mig på hojen och åkte till nästa mack där dom inte vara lika tjuriga.

Jag accepterar helt enkelt inte att bli behandlad som en typ bara för att några nogg... uppför sig illa :D

Äntligen någon som fattat delar av galoppen.
För mig blir det aldrig något annat än det du kallar snabbstopp. Dvs stopp så länge som det krävs för att fylla tanken och betala. Äter, dricker och fikar gör jag före eller efter körning, inte i form av pauser.

MRJaggu
2007-01-21, 08:29
Så du kör hoj från punkt A till punkt B utan att ta den fantastiskt snirkliga och sköna vägslingan C ?
Varför? Det är ju det som hojåka går ut på enligt mej.

Och om du verkligen behöver den där minuten tycker jag du skulle ta och planera din färdväg lite bättre, du borde ju veta du är ju trots allt transportchaufför eller? ( Hur var det nu med folk som skötte sina jobb? )

Och slutligen som sagt det finns ju allra oftast en automatpump tillgänglig så du slipper hela karussellen.
Är det inte lite barnsligt att behöva hävda sig genom att motsätta sig sunt förnuft? Du har väll lämnat tonåren för längesen?

Olsson
2007-01-21, 10:23
..För mig blir det aldrig något annat än det du kallar snabbstopp. Dvs stopp så länge som det krävs för att fylla tanken och betala. Äter, dricker och fikar gör jag före eller efter körning, inte i form av pauser.

Det kanske är precis vad det hela handlar om -- ett drag från marknadsavdelningarna. De vill helt enkelt att förarna ska ta av sig hjälmen för att passa-på att handla mer av deras produkter. De vill bl a att vi ska äta de groteska snuskkorvarna som legat och rullat brevid kassamaskinen hela dagen. :D

Swedie
2007-01-22, 07:44
Många vill stänga tråden, och jag stänger den härmed på grund av att tråden har spårat ur.