handdator

Visa fullständig version : Räfflorna

Maria Nordqvist
2009-05-19, 07:33
Hej Norrbotten! Läste idag Maria Öhdalens krönika om räfflorna som testas mitt i körfältet någonstans uppe hos er: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4640979
OM inte Vägverket kontaktat er i styrelsen, kan väl ni höra av er till dem. Är räfflorna bra eller dåliga? Vilken effekt har de på oss som motorcyklister? Hur är skillnaden när räfflorna är mitt i vägen? Hur är räfflornas utformning; djup, bredd, längd?
Det är viktigt att få veta vad ni tycker! Det är möjligt att detta försök sprider sig till andra delar av landet.

Agile
2009-05-19, 09:39
Kände direkt att jag vet vad ni pratat om, och jag har inte varit norr om Uppsala på år.

Min spontana upplevelse är att både broms och svängmöjligheter kraftigt försämras. För gemene förare bidrar också "skaket" till ett betydligt kraftigare tag i styret vilket direkt kan leda till märkliga styregenskaper för ekipaget. Inte lätt att slappna av och göra det man borde när man kör på en tvättmaskin!

Catherine
2009-05-19, 10:07
Jag fattade inte förrän jag läste andra gången - räfflor MITT I körfältet! Låter helt galet i mina öron. Det räcker väl med de räfflor som är MELLAN körbanorna. Jag tycker iofs inte att jag märkt så stor faktisk effekt av dessa räfflor när jag kört på dem, men jag får en otäck osäkerhetskänsla. Den känslan kan räcka för att körningen ska påverkas negativt.

Ett faktum är också att varje däck har grepp motsvarande en handflata. Den kontaktytan blir ju i princip halverad när man kör över räfflorna. Det verkar ju rimligt att greppet blir sämre på räfflorna, vilket inte känns alls bra.

Det är verkligen trist att man från Vägverkets sida inte tar hänsyn till motorcyklisterna. VTI gjorde tidigare en utvärdering av räfflor mellan körbanorna, se deras rapport (http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R642.pdf). Där konstaterar man att motorcyklister inte har något emot räfflor. Slutsatsen om motorcyklisternas åsikt är baserad på intervjuer med sex(!) motorcyklister. Med så lite population, hur kan det över huvud taget kunna användas som underlag för några slutsatser whatsoever?

Titania
2009-05-22, 06:53
Räfflor mellan körfälten finns redan i mellansverige. Jag är nästan 100 säker men kommer tyvärr inte ihåg var Men gör en tråd i Allmänt MC-diskussioner så får du förhoppningsvis större respons. Jag har inte heller varit norr om Uppland den senaste tiden.

Fragglen
2009-05-30, 20:51
Räfflor mellan körfälten finns även i Blekinge t.ex- mellan Bromölla (Skåne) och Olofström (Blekinge). För några veckor sedan gjorde dom räfflor mellan Pukavik och Olofström var dom även kletade nån sorts tjära över räfflorna. Nu körde jag som tur var bil vid tillfället, annars hade jag ströpet (strypt) dom. Något annat roligt är ju oljegrusen dom kör med på landsortsvägarna där våran kategori gärna håller till. Dom bryr sig inte för mycket.

StefanB
2009-05-31, 00:10
Va...? räfflor mitt i körfälten?

Är hål i huvudet ett krav för att hantera trafikfrågor i politiken?

Detta måste var för att tjäna in kostnaden för räfflor mellan körfälten. Istället för att ha tre räfflor på vägen, mellan och på sidorna av körfälten så har någon tänkt till och menat att....aha... här kan vi tjäna pengar genom att inte behöva räffla mellan körfälten.

Jag vet inte men detta är väl i allra högsta grad en olägenhet...eller?

Saxat ur trafikförordningen:

"
1 kap. Allmänna bestämmelser

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten "

Mathias
2009-05-31, 17:37
Jag vet inte men detta är väl i allra högsta grad en olägenhet...eller?

"

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten "

HA HA, den var bra!!!:D:D

Titania
2009-06-07, 15:22
Idag hittade jag en iofs kortare sträcka med räfflor mellan körfälten. På väg 290 från Ärentunavägen (i höjd med Storvreta) till Östa (eller vägen mot Östa/Svista). Det var så långt jag körde på 290:an idag. Tror att de är ca 20 cm breda och 3 cm höga med 3 cm mellanrum (eller nåt sånt). Inga smågropar direkt utan riktiga räfflor.

Det här är nordöst om Uppsala. Norrland för en del...

Ann
2009-06-07, 22:26
Idag hittade jag en iofs kortare sträcka med räfflor mellan körfälten. På väg 290 från Ärentunavägen (i höjd med Storvreta) till Östa (eller vägen mot Östa/Svista). Det var så långt jag körde på 290:an idag. Tror att de är ca 20 cm breda och 3 cm höga med 3 cm mellanrum (eller nåt sånt). Inga smågropar direkt utan riktiga räfflor.

Det här är nordöst om Uppsala. Norrland för en del...

Det sträcker sej bra mycket längre norrut på väg 290. Lite olustigt är det men märks inte så mycket i torrt väglag tycker jag. Undrar däremot om det kommer att upplevas halt i regnväder. Inte provat det ännu...

Titania
2009-06-09, 04:54
Hittade ytterligare en räfflad vägbit igår. Väg 600 (gamla E4:an) mellan Bälinge och Lövstalöt. Om det fortsätter norrut vet jag inte, men det är väl rätt troligt, eftersom jag stannade i Lövstalöt på Traktor Nord och köpte en motorsåg. :cool:

Titania
2009-06-21, 21:53
Fortsätter... Gamla Stockholmsvägen, 255, har räfflor på vissa sträckor mellan Uppsala och Krusenberg och mot Vassunda.

Sorry Norrbottningar för hijackning av tråd i ert delforum.

guinness
2009-07-07, 17:43
Jag har tagit lite bilder på räfflorna, på denna aktuella sträcka känns det som man har ganska smalt körfält på varsin sida om räfflorna, om man kör mellan räfflorna å mittlinjen kommer mötande trafik otäckt nära. Och kör man utanför så känns diket onödigt nära.

Som ni kan se av bilderna så är det ca 120cm mellan räfflor och asfaltkant.

Det går bra att köra över räfflorna, men det är inte att rekommendera att bromsa kraftigt när man kör på räfflorna. Jag testade att bromsa så hårt jag vågade på dom och det går inte att bromsa speciellt hårt utan att riskera att gå omkull.

Jag tycker SMC måste verka för att detta vansinne upphör !!

guinness
2009-07-07, 17:45
Fler bilder...

swischmc
2009-07-07, 19:33
Jag fattar inte, vad är poängen med räfflor mitt i vägbanan? Mellan vägbanorna kan jag förstå, man vaknar absolut till om man - i bil - sitter i andra tankar och vandrar över mot fel sida. På hoj spelar räfflorna inte så stor roll för mig, tycker inte att de känns så mycket vid tex en omkörning.

Varför har VV/Transportstyrelsen (vet ju inte vem som gör vad längre...) hittat på detta? Vad ska det vara bra för? Står ju bara att det är en teststrecka på skylten. :confused:

puttepj
2009-07-07, 21:16
Jag fattar inte, vad är poängen med räfflor mitt i vägbanan? Mellan vägbanorna kan jag förstå, man vaknar absolut till om man - i bil - sitter i andra tankar och vandrar över mot fel sida. På hoj spelar räfflorna inte så stor roll för mig, tycker inte att de känns så mycket vid tex en omkörning.

Varför har VV/Transportstyrelsen (vet ju inte vem som gör vad längre...) hittat på detta? Vad ska det vara bra för? Står ju bara att det är en teststrecka på skylten. :confused:

+1

Undrar hur dom tänkt?
Jag har läst i den här tråden flera gånger utan att fatta att det faktiskt inte är refflorna mellan körfälten det handlar om. När jag ser guinness bilder får jag inte till någon logik alls som förklaring :-(

/putte

Roberth
2009-07-08, 08:53
Jag har tagit lite bilder på räfflorna, på denna aktuella sträcka känns det som man har ganska smalt körfält på varsin sida om räfflorna, om man kör mellan räfflorna å mittlinjen kommer mötande trafik otäckt nära. Och kör man utanför så känns diket onödigt nära.

Som ni kan se av bilderna så är det ca 120cm mellan räfflor och asfaltkant.

Det går bra att köra över räfflorna, men det är inte att rekommendera att bromsa kraftigt när man kör på räfflorna. Jag testade att bromsa så hårt jag vågade på dom och det går inte att bromsa speciellt hårt utan att riskera att gå omkull.

Jag tycker SMC måste verka för att detta vansinne upphör !!

Men för h-te, jag tyckte tråden bara innehöll en massa gnäll innan du visade dessa bilder.:D

Nu förstår jag upprördheten hos folk.

Catherine
2009-07-08, 11:01
Hoppas verkligen att SMC arbetar för att stoppa denna galenskap.

Har just gjort vad jag som privatperson kan göra - har skickat mina synpunkter på detta till Vägverket och frågat på vilket sätt man tagit hänsyn till motorcyklister när man hittat på dessa räfflor. Lämnar man alla kontaktuppgifter måste de diarieföra frågan och svara. Jag uppmanar alla att göra samma sak, så att VV märker att vi motorcyklister reagerar. Följ länken nedan, och gå in på "Väg".

http://www.vv.se/Kontakta-oss/Stall-fragor-och-lamna-synpunkter/

puttepj
2009-07-08, 11:31
Hoppas verkligen att SMC arbetar för att stoppa denna galenskap.

Har just gjort vad jag som privatperson kan göra - har skickat mina synpunkter på detta till Vägverket och frågat på vilket sätt man tagit hänsyn till motorcyklister när man hittat på dessa räfflor. Lämnar man alla kontaktuppgifter måste de diarieföra frågan och svara. Jag uppmanar alla att göra samma sak, så att VV märker att vi motorcyklister reagerar. Följ länken nedan, och gå in på "Väg".

http://www.vv.se/Kontakta-oss/Stall-fragor-och-lamna-synpunkter/

Done. Brukar inte haka på sånt här, men jag får inte till det i mitt huvud hur man tänkt, så jag frågade just det....

/putte

guinness
2009-07-14, 09:29
Då detta tydligen inte enbart är ett fenomen i Norrbotten tycker jag att någon "Webbis" borde kunna flytta denna tråd till Trafiksäkerhet eller dyl..

När den ligger här uppmärksammas den inte alls på det sätt den förtjänar.

Kawasaki
2009-07-17, 19:33
Har tidigare skrivit om det i trafiksäkerhet tråden då jag fick höra det på radion ca 1/2-1 år sedan,

en tanke man har är att dom gör provsträckan i norrbotten är att dom kanske inte får lika mycket reaktioner som om det vore gjort i södra sverige
så då kan dom fräsa det senare i andra delar av landet?

Hellman
2009-07-17, 20:03
Den siste idioten är inte född. När han/hon är det får denne garanterat jobb hos vägverket/transportstyrelsen med stora löneförmåner. Man blir f-n mörkrädd!

Galne Dansken
2009-07-17, 20:31
Den siste idioten är inte född. När han/hon är det får denne garanterat jobb hos vägverket/transportstyrelsen med stora löneförmåner. Man blir f-n mörkrädd!

Jag svarar från på mobilen, på semester, efter en bra middag i roligt sällskap!

1. Jag har testbromsad själv på den typ av breda tofflor som är på bilderna (jag delar åsikt m. Guiness)
2. Ska se om jag kan boka snabb möte m. VV's nya General Direktör redan i Augusti om oxå denna fråga. Jag har själv test bromsad som en galen på denna fräsningstyp annanstans och jag gillar den inte på MC
3. Sen ska jag jobb ansöka på VV (löneformånerna lockar) NB - detta är såklart ett skämt - Ibland tycker jag vi glömmar lite av motorcyklismens skämtsamhet!)

ha en trevlig sommar alla - kör som Ni brukar - säkert och med marginal - så vill jag åka t. SMCs 4 dagars kurs på Kemora i Finland och på efterföljande hemresa via närmsta omväg Norkap i Norge!

Goran_L
2009-07-19, 08:17
Körde själv på provsträckan mellan Gällivare och Kiruna, kom från Lofoten. Vid detta tillfälle var det häftigt regn, vilket försvårade sikten. Till detta var det räfflor på vägen vilket tvingade en att antingen ligga nära väggrenen eller nära mötande trafik. Detta kändes väldigt olustigt, rent av farligt. :(

Jag blev så förb...på detta tilltag, från vägverkets sida så jag skrev ett långt och sakligt mail till vägverket, ni andra som också drabbats av dessa TOKIGA räfflor, tala gärna om det för vägverket. För skall de nå sin NOLL version så kan man ju inte samtidigt skapa livsfarliga hinder på sina vägar.

Maria Nordqvist
2009-07-20, 11:45
Kanonbra med synpunkter. Jag skickar dem vidare till ansvarig person på Vägverket.
Syftet är att minska kollisioner. Vägen är för smal för att fräsa räfflor i mitten som är den normala placeringen av räfflor. Då ökar bullret istället av den tunga trafiken, av miljöhänsyn har man därför valt att göra räfflor i mitten av körfältet.
Vägverket lovade i samband med detta test att kontakta motorcyklister i Norrbotten för att få synpunkter. Vet inte om detta skett, därför skickas denna tråd.
I Borlänge där jag mellanlandat på min semester idag är det molnigt men upphåll. Drar snart söderut på fortsatta MC-turer. Gränsö i slutet av veckan och sedan St Anna Skärgård om vädret är bra.
Ha en fortsatt skön sommar! :cool:

Franzén
2009-07-20, 12:15
Varför håller Vägverket på som de gör? När det här förslaget/testet ska skrotas, så kan ju alltid snabelbilen komma fram och täppa igen hålen. :mad: Är det så att man måste vara lite dum ihuvudet för att få arbete på VV? I alla fall i de högre regionerna då man är ägare av en sidenslips och en fet häck och kommer med VÄL uträknade förslag...
Åk till Danmark och titta på vilken fin och slät asfalt de lägger på sina nya vägar. Och nej kära VV, kom inte med ursäkten att vi har dubbdäck i Sverige som förstör och att vi därför inte kan lägga samma fina yta. Det är ren och skär inkompetens/intresse från er sida. Snälla, gör fina vägar med bra avåkningszoner. Titta på en RR-bana och konstruera vägar efter samma tankesätt. Då spelar det inte någon roll om "Åke kvällstrött" kör av vägen för han stannar i en slänt med bromsande lekakulor. Med lite repor i lacken på sin höjd som störst skada. Suck!

Titania
2009-07-20, 12:50
Jag trodde det rörde sig om fräsningar i mitten av vägen. Att det handlade om att fräsa spår i mitten av körfälten var så befängt att jag inte ens kunde tänka tanken...

StefanB
2009-07-20, 23:06
Jag trodde detta var ett skämt från början men när jag ser bilderna så förstår jag inte annat än att det är ett klart brott mot trafikförordningen ... av en myndighet!!!!!
Vad i hel...e håller dom på med?

"

powerglide
2009-07-21, 13:29
Jag har startat en protestgrupp på Facebook om någon känner för att hänga på.
http://www.facebook.com/group.php?gid=132908863367

morsan
2009-07-21, 15:31
Finns en tråd på Sporthoj (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209909)också

STP-69
2009-07-21, 16:31
Att detta kommer upp här på ett forum är ju för fan löjligt!
De styrande på VV borde väl för fan inse att det blir problem för hojåkare när de fräser gropar i banan. De borde inse att 120cm är hälften av våran säkerhetmarginal. Okey, man kan köra över dom, när de inte släppt allt för mycket skit. Men efter ett par månader när det ligger en jävla massa grus i dom är det en annan sak. Sedan lär det väl samlas vatten i dom oxå, så vid regn har vi under 60cm att åka på pga hjulspåren som kommer att bildas.
Ska vi parkera mitt i vägen och vänta på att vattnet försvinner???

powerglide
2009-07-23, 18:15
De borde inse att 120cm är hälften av våran säkerhetmarginal.

Det här lät intressant.
Vad är det för säkerhetsmarginal du refererar till och har du någon källreferens till den?

STP-69
2009-07-24, 08:19
Det här lät intressant.
Vad är det för säkerhetsmarginal du refererar till och har du någon källreferens till den?

Om man kör i en fil utan dessa ligger man kanske lite i mitten, du har då en marginal om det skulle dyka upp något djur eller dyligt. Jag vill inte ligga i dessa rännor, så då är valet: Ligga mera mot mitten eller längra ut mot diket?

Att möta en långtradare när man ligger på vänstersida om rännorna kan inte vara mysigt.

Ligger du till höger om rännorna så blir det kortare tid som du har på dig att upptäcka ett djur som hoppar upp från diket.

Vilket jag än väljer så hamnar jag närmare ett eventuellt hinder som dyker upp eller hur?

powerglide
2009-07-26, 08:18
@STP-69
Jag var mer intresserad av just siffran 2,4 meter.
Är det hämtat från någon undersökning eller utbildningsmaterial om olyckor på motorcykel?

(508 medlemmar i protestgruppen http://www.facebook.com/group.php?gid=132908863367 för närvarande)

Kawasaki
2009-07-26, 20:24
Undrar om någon från smc norrbotten har blivit kontaktat av v.v för en utvärdering/diskussion av teststräckan och om vad testgruppen kommit fram till. skulle vara roligt att veta vad som kommit fram.

Har tyvärr inte blivit att jag har åkt på teststräckan ännu men min första tanke är att det blir sämre för oss mc åkare.

powerglide
2009-07-27, 11:57
Har tyvärr inte blivit att jag har åkt på teststräckan ännu men min första tanke är att det blir sämre för oss mc åkare.

Har du möjlighet så återkom gärna med ditt intryck.
Ta i beaktande hur en udanmanöver/panikbromsning skulle fungera. Jag är rätt övertygad om att det omöjligt kan gå bra på ett sådant underlag.

wilda
2009-07-27, 14:36
citat:
Har du möjlighet så återkom gärna med ditt intryck.
Ta i beaktande hur en udanmanöver/panikbromsning skulle fungera. Jag är rätt övertygad om att det omöjligt kan gå bra på ett sådant underlag.

Passerade förra veckan, skulle inte vilja göra varken udanmanöver/panikbromsning då vägen är mkt smal.
Udanmanöver om jag blev tvingad.....

mudder
2009-07-27, 15:53
....Ta i beaktande hur en undanmanöver/panikbromsning skulle fungera. Jag är rätt övertygad om att det omöjligt kan gå bra på ett sådant underlag.

Det har du alldeles rätt i. Att bromsa hårt i gropigt underlag fungerar inte alls bra. Var det inte VV som nyligen tyckte att ABS på hojar räddar en massa liv? Då kan jag upplysa om att ABS systemet får fullständigt spader om man bromsar hårt i gropar. På typ "tvättbrädor" på grusvägar kan man räkna med 3 gånger långre bromssträcka med ABS än utan och det borde väl bli samma fenomen på räfflorna? Kan någon med ABS testa bromsträcka på räfflor och rapportera i tråden?

En annan sak är vid kraftigt regn. Då måste både bilar och motorcyklar köra i hjulspåren. Det ökar risken för vattenplaning.

STP-69
2009-07-28, 11:29
@STP-69
Jag var mer intresserad av just siffran 2,4 meter.
Är det hämtat från någon undersökning eller utbildningsmaterial om olyckor på motorcykel?

(508 medlemmar i protestgruppen http://www.facebook.com/group.php?gid=132908863367 för närvarande)

Jag har räknat med att körfältet är ca 2,7m brett, fräser gropar som är 25cm breda mitt i fältet. Resten är du nog så klok att du kan räkna ut själv. Eller:confused:

Inte hämtat från någon undersökning eller dyligt, lite sunt förnuft som VV saknar.:rolleyes:

powerglide
2009-08-06, 12:00
Jag har räknat med att körfältet är ca 2,7m brett, fräser gropar som är 25cm breda mitt i fältet. Resten är du nog så klok att du kan räkna ut själv. Eller:confused:

Inte hämtat från någon undersökning eller dyligt, lite sunt förnuft som VV saknar.:rolleyes:

Det är inte jag som ska räkna ut hur det fungerar. Det är VV som ska övertygas med så många och sakliga argument som möjligt.
Uppskattningar och antaganden håller tyvärr inte.

tinker
2009-08-13, 14:08
nu har jag fått köra den berömda sträckan kan bara hålla med vilket hjärnsläpp av den som kom på den iden på vv han skulle kanske behöva göra nån slags undersökning

Lucky Luke
2009-08-25, 11:06
Jag skrev till VV den 23:e Juli och har ännu inte fått något svar.
Mer än att dom skulle återkomma i ärendet.:rolleyes:
Nu har jag skrivit och "puffat på i frågan" får se om jag får något svar nu då.

Titania
2009-08-26, 05:49
Jag skrev till VV den 23:e Juli och har ännu inte fått något svar.
Mer än att dom skulle återkomma i ärendet.:rolleyes:
Nu har jag skrivit och "puffat på i frågan" får se om jag får något svar nu då.

Tycker att du ska be att få reda på vilket diarienummer ditt ärende har. :) Det brukar göra underverk när det gäller svarstider. Då trycker man på deras myndighetsstatus.

puttepj
2009-08-27, 08:22
Jag mailade fråga om räfflorna till VV 8 Juli och har efter ett vändande confirmationsmail med diarienummer, inte hört ett jota.

Har idag skickat en påminnelse genom en reply på konfirmationsmailet.
2 månaders handläggningstid känns väl lång, även om det är fler som ställer frågor om samma ämne...

/putte

Kristina SMCBD
2009-09-05, 16:49
Hej Norrbotten! Läste idag Maria Öhdalens krönika om räfflorna som testas mitt i körfältet någonstans uppe hos er: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4640979
OM inte Vägverket kontaktat er i styrelsen, kan väl ni höra av er till dem. Är räfflorna bra eller dåliga? Vilken effekt har de på oss som motorcyklister? Hur är skillnaden när räfflorna är mitt i vägen? Hur är räfflornas utformning; djup, bredd, längd?
Det är viktigt att få veta vad ni tycker! Det är möjligt att detta försök sprider sig till andra delar av landet.

Hej Maria
Ja Vägverket har som väntat inte hört av sig till styrelsen för SMC Norrbotten. Jag har varit och kört den vägsträckan i Skaulo på väg upp till Abisko och Riksgränsen med hoj och har definitivt synpunkter på dessa räfflor mitt i körbanan. Svårt att hålla blicken på håll för att bevaka vilt när man måste hålla blicken på körbanan.

Kawasaki
2009-09-06, 08:33
Hej.

Läste någonstans att v.v skulle disskutera med berörda organitationer/trafikanter om teststräckan avakko-skaulo,
varför har dom inte hört av sig till smc norrb styrelse. verkar som att v.v inte bryr sig om mc åkare.förstår att vi är en liten grupp trafikanter men tycker att v.v skulle i allafall kontaktat smc norrb /smc riks.
Samtidigt verkar många ha skickat mail och påminnelser till v.v men dom har inte svarat på dom.

Kan det vara läge för smc riks att ta en disskution med v.v och trycka på
om att få vara med i utvärderingen av teststräckan?.

Ove 60+
2009-09-19, 08:16

Bilden på räfflad väg i inlägg 12 visar antydan till vad som kommer att ske väldigt snart: Spår kommer att uppstå vid vardera sidan av räfflorna som gör vägen väldigt svårkörd oavsett vilket fordon man har och vid blött väglag kommer de att vattenfyllas. Detta sker redan på oräfflade vägar men kommer på grund av att man styr upp trafiken till att på som på räls att accentueras.
Körfältet kommer att se ut så här: Vägkant med kantlinje, spår, fräst linje, spår och mittlinje.

Forskning på området är att spilla tid, det räcker med lite erfarenhet för att se vad som kommer att ske. Förstår inte vad det är för folk som hittar på sådana dumheter och dessutom genomför dem?

Maria Nordqvist
2009-09-28, 15:18
Har idag talat med Vägverket. VTI har utvärderat försöket i Norrbotten. Talat med MC-förare och yrkestrafik. Slutlig rapport kommer i slutet av året. Men, ingen av grupperna var imponerade av räfflor i körfältets mitt.

guinness
2009-09-28, 21:01
Har idag talat med Vägverket. VTI har utvärderat försöket i Norrbotten. Talat med MC-förare och yrkestrafik. Slutlig rapport kommer i slutet av året. Men, ingen av grupperna var imponerade av räfflor i körfältets mitt.
Å det betyder med stor säkerhet att vägverket tycker det är en bra idé och permanentar det *pessimist mode off*
Nä kanske dom fattar det som alla vi andra fattat redan innan... att det är komplett vansinne.

/Per som kör förbi sträckan dagligen och är mkt irriterad på räfflorna även när jag kör b*l

Maria Nordqvist
2009-09-29, 06:44
Å det betyder med stor säkerhet att vägverket tycker det är en bra idé och permanentar det *pessimist mode off*
Nä kanske dom fattar det som alla vi andra fattat redan innan... att det är komplett vansinne.

/Per som kör förbi sträckan dagligen och är mkt irriterad på räfflorna även när jag kör b*l

Tror det betyder precis tvärtom Per.

Maria Nordqvist
2009-09-29, 07:31
Klipp från Norrländska Socialdemokraten idag som har en mycket hängiven motorcyklist som medarbetare: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4902545

Mr_Hayabusa
2009-09-29, 18:12

:eek:
Min första tanke som slog mig var att det bildas vatten & nu på hösten så är ju risken stor även för lite kyla om nätter norr över.
Vet ej hur flororna ser ut men är de liknade de som de satt på mitt linjen i Blekinge så är de livsfarliga om det samlas vatten i de & sedermera fryser till.
Is kuber som verkligen ställer till det för oss motorcyklister.
Vad jag förstått har de gjort sådan över hela vägbanan norr över.
Då är det verkligen något man borde skrika högt om.
Vi motorcyklister som kör året om vill verkligen kunna känna oss säkra på vägen.

// Mats Mattiasson Webmaster SMC Blekinge.

Catherine
2009-10-04, 20:02
Tycker att du ska be att få reda på vilket diarienummer ditt ärende har. :) Det brukar göra underverk när det gäller svarstider. Då trycker man på deras myndighetsstatus.

Jag mailade till VV den 8 juli, lämnade mina åsikter och ställde några frågor. Jag har därefter påmint 3 gånger och angett diarienummer, men fortfarande inget svar. Snart läge för JO-anmälan.

laban
2009-10-05, 14:03
Projektet är nedlagt!!! :D

Jag har mejlat projektledaren Peder Henriksson om teststräckorna med räffling i körfältet. I går fick jag besked om att projektet stoppas och att alla räfflor på teststräckorna ska fyllas igen.

"Räfflorna (som testats på ett antal sträckor runtom i Sverige) kommer att tas bort under kommande vinter/vår/försommar (beroende på var i landet sträckan ligger)" skriver han i sitt mejl som svar på en tidigare fråga om hur det är tänkt att man som motorcyklist ska placera sig i förhållande till räfflingen.

Jag mejlade tillbaka och frågade honom "Vad innebär det? Att projektet stoppas?". "Ja" blev hans korta svar.

mudder
2009-10-05, 14:31
Projektet är nedlagt!!! :D
Prefekt..... nu kan de åka ut med snabelbilen och fylla igen alla frästa fyrkanter med rullgrus.:rolleyes:

Hasse
2009-10-05, 14:45
Prefekt..... nu kan de åka ut med snabelbilen och fylla igen alla frästa fyrkanter med rullgrus.:rolleyes:

Med all ny teknik så borde man väl kunna flytta räfflorna till mittensträngen på Bulten istället !

Allt ligger väl på data, bara klicka och dra :D

M_Q
2009-10-05, 18:20

Hallå, själv har jag varit nära att dra åt skogen pga av räfflorna,, finns en sträcka på E20 vid skara,, och dom är riktigt djupa,,, fick ordentlig vobbel när jag åkte över dom,, är det det vägverket kallar trafik-säkerhet...:confused:
/Magnus

Agile
2009-10-05, 18:22
Kan inte alla göra var sin polisanmälan mot vv.. De kan inte ha lagrum att göra vad som helst?

Ace
2009-10-05, 21:24
Med all ny teknik så borde man väl kunna flytta räfflorna till mittensträngen på Bulten istället !

Allt ligger väl på data, bara klicka och dra :D

Redan fixat och klart...

Kristina SMCBD
2009-10-15, 08:40
Hej

Vi är tacksamma över att projektet är nedlagt men vi, SMC Norrbotten, vill ändå protestera mot handläggningen och har därför skickat en skrivelse till VV och VTI, Linköping och protesterat över att det har genomförts en utvärderingen av räfflorna UTAN att kontakta oss.

De vände sig enbart till två MC-klubbar, en i Kiruna och en i Gällivare och träffade totalt 9 motorcyklister. Vi representerar drygt 1500 medlemmar.

Kristina Hillar, ordf
SMC Norrbotten

Kawasaki
2009-10-15, 18:15
Bra intiativ att protestera mot att ni inte har fått kontakt av vv ang utvärderingen.
Samt att man får mera bredd och tyng om tex smc norrbotten får vara med
i utvärdseringarna.

mc4ever
2009-10-15, 20:06
Hej

Vi är tacksamma över att projektet är nedlagt men vi, SMC Norrbotten, vill ändå protestera mot handläggningen och har därför skickat en skrivelse till VV och VTI, Linköping och protesterat över att det har genomförts en utvärderingen av räfflorna UTAN att kontakta oss.

De vände sig enbart till två MC-klubbar, en i Kiruna och en i Gällivare och träffade totalt 9 motorcyklister. Vi representerar drygt 1500 medlemmar.

Kristina Hillar, ordf
SMC Norrbotten

Om samarbetet med klubbarna i norrbotten skötts som det borde så hade din frågeställning aldrig kommit upp. SMC är till för regionens mc klubbar och ska vara dessa till hjälp. De räknas dessutom i stadgarna som lokalavdelningar i SMC distikten.

2.3 Lokalavdelningar/klubbar
Lokalavdelning inom länsorganisationen är till riksorganisationen anslutna lokala mc-klubbar , med adress inom länsorganisationens gränser, och som har minst åtta medlemmar anslutna till SMC.

Det skälls och klagas på Svevia v.v både här och där i dessa forum visst med många gånger all rätt.
Men här har ju Svevia kontaktat dom två berörda lokalavadelningarna i SMC norrbotten och även träffat representanter för dessa.
Det kan inte vara ett fel!!

Felet beror nog snarare på SMC norrbottens styrelses bristande engagemang, anknyting och brist på kontakt med det stora MC kollektiv som finns i norrbotten.

Hur ofta har du eller någon annan i styrelsen varit i kontakt/hälsat på mc klubbarna i Kiruna och Gällivare?

Fortsätter vädret så här så har snart snöskoterföret försvunnit ....

MC4 ever

PIMEN
2009-10-16, 11:27
"MC4 ever" kan bara hålla med dig :D

wilda
2009-10-16, 15:06
"MC4 ever" kan bara hålla med dig :D

"MC4 ever" kan bara hålla med dig, oxå:D

Banditen 51
2009-10-17, 14:07
En stilla undran bara som ny mc-ägare. Är det någon som har framfört önskemål om att få träffa styrelsen eller...? En som bara är nyfiken. :rolleyes:

mc4ever
2009-10-17, 20:51
En stilla undran bara som ny mc-ägare. Är det någon som har framfört önskemål om att få träffa styrelsen eller...? En som bara är nyfiken. :rolleyes:

Det har jag ingen koll på men det har alltid varit brukligt att länsorganisationen har hälsat på och även på flera andra sätt hållit kontakten med lokalklubbarna.
Nu har vi en ordförande som inte ens verkar vara medveten om att SMC norrbotten faktiskt består av lokalklubbarna. Dessa är minst lika mycket representanter för SMC som själva styrelsen i norrbotten.
Skulle det inte finnas MC klubbar i länet som är anslutna till riksorganisationen så skulle det inte heller finnas någon länsorganisation av SMC. :cool:

MC4ever

wilda
2009-10-18, 13:38

Ställs frågan, för att du själv sitter i styrelsen?
Bara en undran....:D

Banditen 51
2009-10-19, 09:33
Ställs frågan, för att du själv sitter i styrelsen?
Bara en undran....:D

Hmm... :eek: Ja det är sant, jag är så ny så jag har inte hunnit sätta mig in i rutinerna ännu, så det var en lite dum fråga, men jag har ett brinnande intresse för det här. :) Jag ser fram emot nästa säsong då jag hemskt gärna vill träffa de olika klubbarna.

mc4ever
2009-10-20, 09:05
Nu har vi åter snöskoterföre med -5gr sol och ca 25cm snö.....
Lite lite snö visst men de som är riktigt sugna har redan börjat köra :)

Banditen 51
2009-10-20, 09:13
Nu har vi åter snöskoterföre med -5gr sol och ca 25cm snö.....
Lite lite snö visst men de som är riktigt sugna har redan börjat köra :)

Ojdå! Här i Luleå skiner solen på gröna gräsmattor än så länge.

Kristina SMCBD
2009-10-22, 13:08
Om samarbetet med klubbarna i norrbotten skötts som det borde så hade din frågeställning aldrig kommit upp. SMC är till för regionens mc klubbar och ska vara dessa till hjälp. De räknas dessutom i stadgarna som lokalavdelningar i SMC distikten.

2.3 Lokalavdelningar/klubbar
Lokalavdelning inom länsorganisationen är till riksorganisationen anslutna lokala mc-klubbar , med adress inom länsorganisationens gränser, och som har minst åtta medlemmar anslutna till SMC.

Det skälls och klagas på Svevia v.v både här och där i dessa forum visst med många gånger all rätt.
Men här har ju Svevia kontaktat dom två berörda lokalavadelningarna i SMC norrbotten och även träffat representanter för dessa.
Det kan inte vara ett fel!!

Felet beror nog snarare på SMC norrbottens styrelses bristande engagemang, anknyting och brist på kontakt med det stora MC kollektiv som finns i norrbotten.

Hur ofta har du eller någon annan i styrelsen varit i kontakt/hälsat på mc klubbarna i Kiruna och Gällivare?

Fortsätter vädret så här så har snart snöskoterföret försvunnit ....

MC4 ever

Hejsan
Konstruktiv kritik är välkommen men anonyma påhopp är inte bra om man vill uppnå något resultat.

Som vi ser det så blandar ni ihop två saker:

1: Vår kritik riktade sig till VV och VTI för att det inte kontaktade oss när utvärderingen av räfflorna i Skaulo skulle göras.

2: Den kritik som ni tre riktar mot styrelsen handlar om att ni inte anser att styrelsen för SMC Norrbotten är tillräckligt engagerade, att vi saknar anknytning och därmed har bristande kontakt med MC-klubbar i Gällivare och Kiruna.

Jag kommer att svara på punkten 2.

Styrelsen har under flera år haft problem med att komma i kontakt med de anslutna MC-klubbarna trots ihärdiga försök av föregående ordförande Robert Ahronsson.
Orsaken är ofta att namnen på kontaktpersonerna inte stämmer. Klubbarna meddelar varken oss eller kansliet när de byter kp.

Den person/er inom styrelsen som har i uppdrag att hålla kontakt med klubbarna är Distriktsinformatörerna. Hela förra året och fram till årsmötet nu i september 2009 var det två styrelseledamöter som bor i Gällivare. Ingen av dessa har av någon anledning skött sitt uppdrag eller ens läst eller svarat på mail. Hur gör vi då?

Å andra sidan har INGEN klubb heller hört av sig till oss och efterfrågat kontakt.

Men eftersom det nu verkar finnas en viss aktivitet och ett engagemang så välkomnar vi det. Kan ni och de MC-klubbar i Norrbotten som läser detta vara snäll och höra av er direkt så att vi får en fungerande kontakt.

Vänligen Kristina Hillar
Ordf SMC Norrbotten
070-5373544

mc4ever
2009-10-22, 19:57
1: Vår kritik riktade sig till VV och VTI för att det inte kontaktade oss när utvärderingen av räfflorna i Skaulo skulle göras.

Faktum kvarstår ju :D. VV och VTI kontaktade ju de två berörda lokalavdelningarna i SMC norrbotten. SÅ DE GJORDE VÄL INTE FEL! Sen att kontakten mellan länsorganisationen och lokalavdelningarna är obefintlig kan ju inte VV och VTI veta om.

På punkten 2 så är det länsorganisationens ansvar att hålla kontakten med klubbarna inte tvärt om.
För att citera SMC:s distriktsinfo /webbmastermöte 2008 som du själv deltog i punkten kontakt med klubbar.
"Det är mycket viktigt att distrikten har kontakt med klubbar! Det kan handla om konferenser för alla klubbar men framför allt att besöka dem."

mc4ever

wilda
2009-10-23, 17:55
Hejsan
Konstruktiv kritik är välkommen men anonyma påhopp är inte bra om man vill uppnå något resultat.

Som vi ser det så blandar ni ihop två saker:

2: Den kritik som ni tre riktar mot styrelsen handlar om att ni inte anser att styrelsen för SMC Norrbotten är tillräckligt engagerade, att vi saknar anknytning och därmed har bristande kontakt med MC-klubbar i Gällivare och Kiruna.

Jag kommer att svara på punkten 2.

Styrelsen har under flera år haft problem med att komma i kontakt med de anslutna MC-klubbarna trots ihärdiga försök av föregående ordförande Robert Ahronsson.
Orsaken är ofta att namnen på kontaktpersonerna inte stämmer. Klubbarna meddelar varken oss eller kansliet när de byter kp.

Den person/er inom styrelsen som har i uppdrag att hålla kontakt med klubbarna är Distriktsinformatörerna. Hela förra året och fram till årsmötet nu i september 2009 var det två styrelseledamöter som bor i Gällivare. Ingen av dessa har av någon anledning skött sitt uppdrag eller ens läst eller svarat på mail. Hur gör vi då?

Å andra sidan har INGEN klubb heller hört av sig till oss och efterfrågat kontakt.

Men eftersom det nu verkar finnas en viss aktivitet och ett engagemang så välkomnar vi det. Kan ni och de MC-klubbar i Norrbotten som läser detta vara snäll och höra av er direkt så att vi får en fungerande kontakt.

Vänligen Kristina Hillar
Ordf SMC Norrbotten
070-5373544

Vill kunna ha en öppen debatt här, utan att det ska vara lågt i tak.
Stark organisation= öppen debatt.
Bra för för vårt stora län:)

powerglide
2010-02-22, 19:05
Idag först fick jag mitt svar från VV om nedläggningen av projektet.

From: <kundtjanst-vag@vv.se>
Sent: Monday, February 22, 2010 3:02 PM
To: XXXXXXXX
Subject: Meddelande från Vägverket angående ditt ärende: Väg (VV0XXXXX)

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.

Hej!
Bakgrunden till försöket med räfflor i körfältsmitt är att E10 har varit olycksdrabbad och den åtgärd som i huvudsak valdes var räfflor i vägmitt som är en ganska vanlig åtgärd på vanliga tvåfältsvägar. Den aktuella sträckan mellan Avvakko och Skaulo var dock för smal för denna åtgärd och därför utfördes som ett försök räfflor i körfältsmitt. Inför försöket genomfördes dialoger med olika aktörer, bland annat med SMC nationellt. Innan utförandet genomfördes också körsimuleringar på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som visade på positiva effekter. Körfältsräfflorna utfördes under hösten 2008 och utvärderingen genomfördes under 2009. Eftersom utvärderingen, som även omfattade intervjuer med MC-förare, visade att räfflor i körfältsmitt inte var en lämplig lösning för den här typen av väg, så har Vägverket beslutat att räfflorna ska tas bort under våren 2010.

Vi ber om ursäkt för den mycket långa handläggningstiden.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Vägverket
Sektionen för vägutformning
www.vv.se
0771-119 119

Catherine
2010-02-22, 19:48
Samma svar har jag också fått idag. Handläggningstiden är sanslös. Jag skickade den ursprungliga frågan den 8 juli 2009 och har påmint fyra gånger sedan dess. Den 7 februari 2010 JO-anmälde jag VV för att de aldrig svarade. En stilla undran är om JO-anmälan äntligen fick fart på dem...

Hur som helst, bra att försöket är nedlagt!

EDIT: Fick brev från JO idag (25/2). De hade kontaktat Vägverket som skyllde på personalbrist, men som lovade att svara *skyndsamt"...

Banditen 51
2010-02-24, 13:09
Ett jättestort tack till er som har engagerat er i detta. Ibland lönar det sig att protestera. :D

Marie
2010-02-24, 15:41
Det värsta i hela den här frågan är att den får gå så här långt bara för att ett ålahuve till tjänsteman kläcker en "snilleblixt" som varje förnuftig människa måste inse är rena vansinnet.....

Vad har inte detta kostat? Frågan är väl om inte det hela borde påtalas hos riksrevisionsverket, för detta är rent ut sagt vårdslöshet med allmänna medel.

Ove 60+
2017-05-24, 19:19
:p Trodde faktiskt att man slutat fräsa mittlinje, men icke. Väg 26 har fått bitar med ny beläggning som var mkt fin men sen kom leklynnnet loss och de nyasfalterade partierna har nu fräst mittlinje. Tidigare fanns en regel att man inte fräste direkt vid bostäder men det gäller tydligen inte nu....

Kanske att sinuskurvan som man fräst nu låter mindre än det tidigare eländet med skarpkantade fåror - hoppas! :p