handdator

Visa fullständig version : Till alla er som åker med öppen hjälm.

Sidor : 1 [2]

CB_Tobbe
2010-11-19, 20:14
Undrar det samma, de där med, utan visir, fick i sommras något, så jag höll på hoppa av cyklen, den hade suttitt klockrent i höger öga, utan visir!!

Kör man utan visir så bör man använda riktiga mc-glasögon när man kör utanför stan.

mapa63
2011-02-03, 23:41
Hello!

Många inlägg, uppenbart engagerande ämne...

Jag har kört både och men slutade med öppen hjälm när min kompis inte hann bromsa och körde in i en bil bakifrån. Käken gick av på tre ställen och han fick ha den fixerad med ståltänder och ställning i nästan ett år. Under tiden var all mat via sugrör. Jag kör med visiret öppet och skyddande glasögon i polykarbonatplast. Stänger om det regnar. Älskar vinden i ansiktet och tycker inte att det är så stor skillnad mot upplevelsen i öppen hjälm. Frugan tycker att det är klaustrofobiskt men står ut...

My two cents...

mapa63
2011-02-03, 23:44
Just ja, har som värst fått in insekter men det är hanterbart. En humla på halsen gjorde ruggigt ont. En gång krockade jag med en flock måsar men hann få upp vänsterarmen som skydd.... Flyt!

GS1000E
2011-02-07, 19:27
De där som kör med solbrillor och öppen hjälm, kör vanligtvis en svart hoj med jättelik V-twin där bensin omvandlas till buller utan att man får motoreffekt som biprodukt.
De typerna kör ju vanligtvis inte fortare än att den slöaste humla lätt hinner flyga ifrån dem, och undkomma riskzonen.....

Om du håller gällande hastighet kommer garanterat de flesta flygfän att köra om dig. Håll hastigheten så behöver du inte klä ut dig till en rymdfarare. Jag säger som Sture, "Att köra hoj det ska vara primitivt".

Agile
2011-02-07, 21:02
Om du håller gällande hastighet kommer garanterat de flesta flygfän att köra om dig. Håll hastigheten så behöver du inte klä ut dig till en rymdfarare. Jag säger som Sture, "Att köra hoj det ska vara primitivt".

TV-spelskänslan i att hålla så tighta spår att knäna piskar gräs i varenda kurva innanför curbsen, tunnelseendet som gör att man knappt ser bromsskyltarna och lite styrfladdertendens ut ur hårnålen.. DET är primitivt, DET är att köra hoj! :D

Shitt fransos.. Var i garaget och lekte meck igår. Abstinensen kom på allvar nu :(...

BiviusII
2011-02-07, 23:32

Problemet är ju att man ibland möter flygfäet, en humla känns, en fågel känns ännu mer och rådjur är riktigt jävliga åtminstonde enligt egen erfarenhet i laglish hastighet:D

samotdive
2011-02-08, 10:06
Att det numer var ett krav vid uppkörning var nytt för mig. Något som i sak iofs gör det helt patetiskt att SMCs årsmöte avslår förslaget om lagkrav!!!

Att vädja om bandagar, större acceptens för mc i trafiken gällande vajerräcken och tillfälliga (livsfarliga) väglagningar etc och samtidigt avslå ett förslag för det skydd som är nästintill lika viktigt som hjälm är för mig SKANDAL!

Vad är det för idioter som röstar vid årsmötet egentligen? Om bänk-Bengt på sin Virago 250 tror att han är odödlig för att han bara åker runt kvarteret och detta accepteras antar jag att ni borde propagera för att hjälm vore frivilllgt och stödja bilisternas rätt att köra utan bälte om de "anser det lämpligt"!

Det här är första gången jag på allvar ifrågasatt SMCs direktiv så till den grad att jag kan dra tillbaka mitt medlemskap!

Tycker att det låter som en bra idee om du gör det. Du propagerar om integralhjälm o ryggskydd, gnäller på bänk-Bengt att han kör runt kvarteret, tycker att du likt många andra kör som gudar "lite för fort på en kurvig 70-väg" o tänker inte att varken din ryggskena eller din hjälm räddar livet på en unge som har råkat cykla vilse eller är på väg till en kompis på just en kurvig 70 väg där just du o en del andra som kommer lite för fort med fullt godkända hjälmar, ryggskydd o annan klädsel som gör att just ni sitter säkert...

Chauffören
2011-02-08, 13:33
När det plötsligt händer, det där som bara händer andra, så gråter man inte över att man kanske varit tönt i vissas ögon som satsat på en bra utrustning. Vi överlevde, bl a tack vare ryggskydd och SHOEIs Multitec hjälmar. Och fortfarande känner vi igen oss när vi tittar i spegeln.

GS1000E
2011-02-08, 19:45
TV-spelskänslan i att hålla så tighta spår att knäna piskar gräs i varenda kurva innanför curbsen, tunnelseendet som gör att man knappt ser bromsskyltarna och lite styrfladdertendens ut ur hårnålen.. DET är primitivt, DET är att köra hoj! :D

Shitt fransos.. Var i garaget och lekte meck igår. Abstinensen kom på allvar nu :(...

När du kan plocka koskit ur innerfickan på skinnpajen, då kan man snacka om att lägga ner hojen.

jan-olovj
2011-02-08, 21:37
Vad tror ni om denna.
http://www.touringbutiken.se/Servlet?page=11&anr=21-1426

Agile
2011-02-09, 09:35
När du kan plocka koskit ur innerfickan på skinnpajen, då kan man snacka om att lägga ner hojen.

Haha.. Coolt, måste skaffa innerfickor! :D

Agile
2011-02-09, 09:39
Tycker att det låter som en bra idee om du gör det. Du propagerar om integralhjälm o ryggskydd, gnäller på bänk-Bengt att han kör runt kvarteret, tycker att du likt många andra kör som gudar "lite för fort på en kurvig 70-väg" o tänker inte att varken din ryggskena eller din hjälm räddar livet på en unge som har råkat cykla vilse eller är på väg till en kompis på just en kurvig 70 väg där just du o en del andra som kommer lite för fort med fullt godkända hjälmar, ryggskydd o annan klädsel som gör att just ni sitter säkert...

Och jag tycker att det luktar troll!

Ett 1,5 år gammalt inlägg, som behandlar SMC ställningstagande i en fråga som enligt vad jag tyckte då (-09) kraftigt sänkte trovärdigheten för SMC inför myndigheterna???

Lägg ner.

kimelliz
2011-03-10, 16:42
Svarta jeans i ditt gäng (Säffle hellmoppers eller vad ni kan heta) är inte skydd, läderbyxor med fransar är kanske bättre än jeans, men det är inte värdiga skydd!

"Trenden" som ändrats är att folk slutat titta på trender och köper det som är BRA. Street-åkare köper av praktiska skäl. Ljusa ställ för att de syns bättre och inte blir lika varmt som svart, hjälm efter modell pch passform och övrigt efter tycke smak och passform.

Krombåtsåkare kör med reflexväst osv..

Din "svarta trend" är du nog med några få andra ganska ensam om idag.

ha ha ha, ja, jag håller med P-O, va får du allt från??? Säffle hellmoppers...krombåtsåkare.....ha ha ha...

Smurfen
2011-05-17, 17:32
Det var bara det första jag skrev som var svar till dig:

Förlåt om jag var otydlig med det andra det var inte menat till dig, jag menar bara att det är inte en fråga om kunnande eller intelligens med öppen hjälm, bara en fråga om val och livsstil.

På samma sätt som att det är säkrare att köra bil än motorcykel, för hur vi än vrider och vänder på tankegångarna så kommer vi alltid att vara tvungna att förklara vårt val av färdmedel för andra som inte tycker om motorcyklar. Då kan vi i betraktelse av detta ge fasiken att utse hackkycklingar inom mc-kollektivet. Vi behöver inte det. En hojåkare ska fasiken inte behöva ursäkta sig för en annan hojåkare med sitt val av hoj, hjälm eller kläder.

De som väljer att köra hoj i öppen hjälm, skinnjacka och jeans är tacksamma att utse till hackkycklingar och ge förnedrande kommentarer. Men har man den inställningen kan man lika gärna sluta och åka hoj och sätta sig i svenssonbilen, för någon äkta biker är man inte, kommer aldrig att bli det heller. Bara en svensson som tillfälligt kör mc, men fortfarande en sur inåtvänd "klaga på grannen"-svensson...

Det var ta mig f...n det bästa jag läst på länge!