handdator

Visa fullständig version : Nu har det hänt, IGEN.

mule
2009-05-13, 10:05
En bilist gör en vänstersväng från en mindre grusväg ut på den mest trafikerade vägen i hela Kumla, avfarten från E20. Oturligt nog kommer en MC på den större vägen och dom kolliderar med följden att båda förararna omkommer. På denna plats är sikten minst 400 meter och vädret perfekt. Man undrar förstås HUR KAN DETTA SKE GÅNG EFTER GÅNG. Vad kan vi som MC-förare göra något för att undvika att detta sker? Dessutom håller Kumla kommun på att bygga ytterligare en påfart från ett industriområde på samma vägsträcka. Hur många tunga fordon kommer där att göra vänstersväng ut på den större vägen. Jag törs nästan inte tänka tanken. Dessutom finns en redan befintlig rondell ca. 200 meter från den nya vägen där det skulle vara mera lämpligt att ansluta den nya vägen. http://www.na.se/artikel.asp?intId=1475585&wpa=tva-forare-omkom-nar-mc-och-bil-krockade

Ducatista
2009-05-13, 10:28
Vad kan vi som MC-förare göra något för att undvika att detta sker?
Dessvärrre inget.
Låter hårt men det är nog den hemska sanningen. En motorcyklist kan vara hur duktig förare som helst men man kan ändå inte påverka hur medtrafikanterna agerar.

Som motorcyklist skulle vi kunna montera flash-blinkers på hela hojen, måla den i självlysande gul färg med röda neonprickar på, ha en föråkare med stor skylt med texten "Mc följer" o s v och ändå råka ut för dessa som "inte såg motorcykeln".

Det enda som jag tror skulle kunna minimera är om man minskar risken för situationen som sådan. Ex man bygger bort påfarter från små vägar till stora, rondeller istället för trafikkorsningar o s v.

Historien som sådan är dock allt för bekant. I min egna bekantskapskrets har det skett två gånger, med samma dödliga utgång. Och inte i ett enda fall har personen som vållat olyckan blivit fälld till mer än något ynka bötesbelopp.

Björn S
2009-05-13, 10:44
Alltid lika otäckt när det händer. Vad kan vi som motorcyklister göra? Finns nog lite trots allt.
1. Att köra defensivt. Att inse att om man sitter i en bil och ej har mc som intresse så ser man helt enkelt inte motorcyklar. Rättare sagt, ögat ser men man registrerar inte det som är "ointressant". Alltså, sakta in och var beredd på att det kan hända. Tänk ut hur du ska agera om bilen svänger ut.
2. Propagera i alla möjliga sammanhang att det finns motorcyklar på vägarna. För att på så sätt bearbeta hjärnorna hos de som ej är intresserade av motorcyklar att trots allt titta efter dem också.
3. Propagera, detta kanske mer för SMC som organisation, för att i körkortsutbildningar få eleverna att lära sig titta efter allt. Inte bara bilar. Utan cyklar motorcyklar osv.
4. Kanske någon reklamfilm på TV så folk vaknar upp och förstår att se efter motorcyklar.

Min tro, vet inte om det stämmer men tro, är just det att man ser det man vill se, eller är van att se. Jfr en jägare som ser både rådjur och älg betydligt lättare än ickejägare i skogen. Ögat ser ju så mycket, t.o.m. allt. Så mycket så hjärnan inte kan registrera allt. Och vad registrerar hjärnan? Stämmer det här???

Nilla
2009-05-13, 10:54
Som motorcyklist skulle vi kunna montera flash-blinkers på hela hojen, måla den i självlysande gul färg med röda neonprickar på, ha en föråkare med stor skylt med texten "Mc följer" o s v och ändå råka ut för dessa som "inte såg motorcykeln".

Jo, men visst ökar vi chansen att bli sedda om vi t.e.x. använder oss av neonfärgad reflexväst e.d. istället för att köra omkring i bara svarta kläder, svart hjälm och på en mörk hoj!!? :confused:

Jag vet ju som bilist oxå, att det ibland kan vara svårt att se hoj som ovanstående om ex. vis solen ligger på i synfältet. För då hjälper det inte med bara bra lampor på hojen heller! Men är föraren bara utrustad med något mer färgglatt eller att hojen har fluoricerande märken, så ser man ekipaget bättre! :eek: Även i motljus!

Så för er egen skull; PÅ MED REFLEXVÄSTEN!!! :) Den är absolut inte i vägen!

Alfred
2009-05-13, 11:25
Håller med dig Nilla på med reflexvästen.
Sen vill jag sticka ut lite och tycka att ofta är det eget ansvar hur vi kör.
Vi vet att väldigt ofta så ser inte övriga bilister oss mcåkare och då måste vi
köra därefter. Dvs håll avstånd,hastighet och sänk farten när du närmar dig
korsningar där det står ett fordon för att köra ut på vägen.
Det handlar ju om vår egen säkerhet.Det hjälper ju tyvärr inte hur fel den andre belisten än gör så är det du som mcförare som råkar illa ut.
Så var rädda om er därute på vägarna alla ser oss inte.

stagfock
2009-05-13, 16:15
båda förararna omkommer.
Jag tror att många bilister inte betraktar mc som farliga för dem själva...

ögat ser men man registrerar inte det som är "ointressant".
...och bilisterna ser därför inte mc.

Vad svarade bilisten?
* "Jag tittade, men såg inget."
* "Jag tittade, men såg inget fordon."
* "Jag tittade, men det var inget fordon där."
* "Jag tittade och det kunde inte finnas något fordon, fortgängare, grävling eller nåt annat rörligt föremål på vägsträckan."

Fast en mc på bakhjulet med strålkastaren pekande i luften har man ju missat... Plattan i mattan och det gick bra.

-ah
2009-05-13, 19:31

Jo, men visst ökar vi chansen att bli sedda om vi t.e.x. använder oss av neonfärgad reflexväst e.d. istället för att köra omkring i bara svarta kläder, svart hjälm och på en mörk hoj!!? :confused:

Jag vet ju som bilist oxå, att det ibland kan vara svårt att se hoj som ovanstående om ex. vis solen ligger på i synfältet. För då hjälper det inte med bara bra lampor på hojen heller! Men är föraren bara utrustad med något mer färgglatt eller att hojen har fluoricerande märken, så ser man ekipaget bättre! :eek: Även i motljus!

Så för er egen skull; PÅ MED REFLEXVÄSTEN!!! :) Den är absolut inte i vägen!

Håller med dig. I princip, i alla fall. Fast varför köpa svarta kläder OCH en fladdrig reflexvest, som faktiskt inte syns särskild bra framifrån (men däremot bakifrån), utan jackor som faktiskt syns redan på galgen i butiken?

Kolla nästa gång du är ute; de som kör i det enda som fn verkligen syns, kör i Halvarssons överdragsjacka, som även har ok och ärmen i samma glada färg, medan västarna faktiskt inte syns särskild väl i den vinkeln.
Dessutom finns inte denna pigga färg på någon skinnjacka att få tag i. Än.

Vi som föredrar skinn får verkligen leta efter det lilla som finns med färg, om vi inte vill ha racingkrökta helställ.

Men det kommer kanske? Om många nog tyckar till, brukar det ge effekt.

Beträffande olyckan; fungerar verkligen meningen "...jag såg inte..." i svensk rätt?
Inte för att man blir mindre död än död av den anledningen, men jag kan inte se att det är en ens på gränsande till godtagbar ursäkt. Kör man ett fordon är det fanimej ens skyldighet att vara uppmärksam på trafiken runtom, att se till att synas och att köra därefter.
Det gäller alla fordonsförare. Eller?

Björn S
2009-05-13, 21:44
"Beträffande olyckan; fungerar verkligen meningen "...jag såg inte..." i svensk rätt?
Inte för att man blir mindre död än död av den anledningen, men jag kan inte se att det är en ens på gränsande till godtagbar ursäkt. Kör man ett fordon är det fanimej ens skyldighet att vara uppmärksam på trafiken runtom, att se till att synas och att köra därefter.
Det gäller alla fordonsförare. Eller?"

Helt rätt, men faktum kvarstår. Hjärnan registrerar inte allt man ser. För mycket information kommer in genom ögonen. Är nog bra att tänka på det. Både när man sitter på hojen (för att veta att en del inte registrerat att du kommer), samt när man sitter i bilen (för att anstränga sig att se allt som kan vara viktigt). Men om vv kör lite upplysningsfilmer på reklamtid i TV att det finns motorcyklar så skulle säkert fler bilister se oss.... Detta är inget försvar för en som kör ut framför en motorcyklist. Bara en förklaring.... som inte lär hålla i rätten. Tack och lov.

Niklasinorr
2009-05-13, 23:24
Det finns tester från bland annat England där man konstaterar att bilistens ögon inte uppfattar MC:n eftersom vi inte är något "hot" Vi är andra gradens trafikant i bilistens ögon alltså. Det innebär i praktiken att varken neonväst eller en rosa balklänning hjälper.

Men, om vi klär som en polis med vit hjälm och blått skinnställ så ser ALLA bilister oss, för då är vi plötsligt ett hot...

Molgan
2009-05-13, 23:50
Usch, obehaglig olycka. Finns nog ingen reflexväst i världen som skulle hjälpt där. Själv använder jag inga reflexmojänger men förutsätter istället att ingen ser mig, om det är bättre än att åka omkring i falsk trygghet iförd neongult får väl tiden utvisa.

Smartswede
2009-05-14, 04:52
I England propagerar de en del för att man ska sickzacka lite i sådana situationer. Ögat ser mycket bättre rörelse i sidled än något som kommer rakt emot. Dessutom så varierar ljuset väldigt mycket.

-ah
2009-05-14, 06:06
Usch, obehaglig olycka. Finns nog ingen reflexväst i världen som skulle hjälpt där. Själv använder jag inga reflexmojänger men förutsätter istället att ingen ser mig, om det är bättre än att åka omkring i falsk trygghet iförd neongult får väl tiden utvisa.

Jag tror nog att en stark varningsfärg hjälper. Även om det inte är den enda saliggörande lösningen.
Getingar är små, men människor är väldigt duktiga på att uppfatta deras närvaro pga färgteckningen...

Nilla
2009-05-14, 07:37
Själv använder jag inga reflexmojänger men förutsätter istället att ingen ser mig, om det är bättre än att åka omkring i falsk trygghet iförd neongult får väl tiden utvisa.

Om man väljer att tro att alla trafikanter ser en för att man tagit på sig en reflexväst, får ju stå för var och en..! :confused: Men själv kör jag oxå efter mottot att ingen ser mig och försöker alltid vara beredd på att andra trafikanter gör misstag och bryter mot trafikregler! :( Det är jag inte så dum så jag tror att en reflexväst hjälper emot!! :p Det mottot har tagit mig hem helskinnad hittills i.a.f. :o (peppar, peppar..!)

Men jag tror aldrig det kan vara FEL att göra vad man kan för att ÖKA chansen att BLI SEDD av andra trafikanter!! :eek: Eller? Någon som inte håller med..?

enhjuling
2009-05-14, 10:32
Det enda vi kan göra själva för att undvika saker som detta är att sänka farten och vara beredd på att bilister inte ser oss och därför kör ut.
Många gånger tror jag också att när såna här saker händer så har bilisten sett motorcykeln men kunde inte i sin vildaste fantasi tro att den kommer så fort. Därmed inte sagt att detta var så.

aRWe
2009-05-14, 13:51
Hörde av en bekant att början till Altzeimers (lätt) så om bilisten tittar åt ena hållet och ser ett fordon så har personen glömt det när den tittar åt andra hållet.:eek:
Som någon sa, man får köra defensivt, tänka åt bilisterna också.
Och har man en hoj med stor kåpa så hjälper varken väst eller gul jacka om man ska synas framifrån.

HåkanP
2009-05-14, 15:52
Och har man en hoj med stor kåpa så hjälper varken väst eller gul jacka om man ska synas framifrån.

Dock kan man ha en grällig färg på kåpan :rolleyes:

Sedan är det fantastiskt att den här "jag såg inte förklaringen" funkar i rättsväsendet varje gång.

Det står hur tydligt som helst, Får endast göra förflyttning i sidled om du är överbevisad att det kan ske utom fara för dig själv eller någon annan... Man är till och med själv ansvarig för olyckan om du blir påkörd bakifrån vid vänstersväng...

Jag tror att det skulle bli betydligt mer nogsamt tittande efter medtrafikanter om man konsekvent lagförde dem som inte gör det och skapar olyckor. Prolematiken gäller ju inte bara oss. Folk använder samma ursäkt när de kör in i varandras bilar också, fast det är då svårare att få medhåll från rättsväsendet, men det går. Inga förmildande omständigheter således. Folk vill inte ha böter eller ett par månaders fängelse i värsta (tragiska) fall, så beteendet, tror jag, kommer att ändras med kraftfulla böter.

-ah
2009-05-14, 19:40

Jag hade en BMW R100RS med vit kåpa.
Aldrig har jag - i kombination med vit hjälm - synts så väl i trafiken.

Undra vad det kan bero på. :rolleyes:

Chauffören
2009-05-14, 20:15
Jag hade en BMW R100RS med vit kåpa.
Aldrig har jag - i kombination med vit hjälm - synts så väl i trafiken.

Undra vad det kan bero på. :rolleyes:

Samma erfarenhet på den tiden jag körde Honda 750 F2 med blåvit kåpa, röd fluoriscerande tejp på gaffelbenen, svart skinnställ och vit hjälm! Höll t o m med på att skrämma skiten ur min notoriskt snabbkörande chef.
Det hände också flera gånger när jag kom ifatt en bilkö att bilarna gick ut på vägrenen för att släppa förbi den förmodade, ja vadå?
Ögontjänare är vi nog alla lite till mans, och kvinns.

Maciej
2009-05-14, 20:54
Det finns tester från bland annat England där man konstaterar att bilistens ögon inte uppfattar MC:n eftersom vi inte är något "hot" Vi är andra gradens trafikant i bilistens ögon alltså. Det innebär i praktiken att varken neonväst eller en rosa balklänning hjälper.

Men, om vi klär som en polis med vit hjälm och blått skinnställ så ser ALLA bilister oss, för då är vi plötsligt ett hot...

Det enda vi kan göra själva för att undvika saker som detta är att sänka farten och vara beredd på att bilister inte ser oss och därför kör ut.
Många gånger tror jag också att när såna här saker händer så har bilisten sett motorcykeln men kunde inte i sin vildaste fantasi tro att den kommer så fort. Därmed inte sagt att detta var så.

Ja tror faktist mer och mer på anledningen Niklas skriver om att bilisterna ser oss men undermedvetet ser de inte oss som ett hot och kör ut. Handlar nog inte så mycket om farten. Visst hade den varit lägre så hade man kanske hunnit bromsa men att bilisterna kör ut är nog mer för att de inte ser oss trots att de tittar på oss.

Jag har råkat ut för en liknande sak, i Stockholm ligger cykelbanorna på vägen separerade från trottoarerna och bara den senaste månaden har jag råkat ut för 3 personer som tittar på mig, jag ser att jag har ögonkontakt med dem och ändå kliver de ut från trottoaren precis framför mig. Det har varit riktigt nära att smälla, oftast har jag bara bromsat och skrikit så de har insett vad de håller på och göra och stannat så jag har kunnat vejja men jag har även kört på folk ett par gånger. Förklaringen jag har fått är att de inte såg mig trots att de tittade på mig.

swischmc
2009-05-14, 21:03

Har du provat rosa balklänning?? Jag skulle i alla fall reagera om det kommer en prinsessbakelse rullande på vägen. :D:D:D Allt fluff kanske tom. skulle fungera istf skydden?

swischmc
2009-05-14, 21:13
Vingel är bra, fungerar extra bra när någon ligger för nära bakom en. Speciellt vingel som är oregelbundet. Nackdelen är väl att man inte kan vingla jämt...

Kör själv med "jag syns och finns inte"-versionen. Har varit med om några gånger då bilisten tittat på mig, men ändå inte sett mig. Flertalet gånger har en mobiltelefon varit inblandad - hos bilisten. Hmmm. Nu förutsätter jag att jag varken syns eller finns på vägen och i folks medvetande. Det gör att jag ibland blir glatt överraskad när folk faktiskt ser mig och stannar! Men, ibland glömmer man bort sin egen strategi, speciellt på långresor när mil läggs efter mil och man blir lite trött och seg.

Körde i våras med varseljacka a´la vägarbetarstuket. Det var effektivt! Gula regnbyxor får också folk att reagera.

Marie
2009-05-14, 22:48
Samma erfarenhet på den tiden jag körde Honda 750 F2 med blåvit kåpa, röd fluoriscerande tejp på gaffelbenen, svart skinnställ och vit hjälm! Höll t o m med på att skrämma skiten ur min notoriskt snabbkörande chef.
Det hände också flera gånger när jag kom ifatt en bilkö att bilarna gick ut på vägrenen för att släppa förbi den förmodade, ja vadå?
Ögontjänare är vi nog alla lite till mans, och kvinns.

Kan bara instämma. När jag kör min blå-vita Yamaha, har vit hjälm och reflexväst, blir plötsligt alla bilister söndagsskolebarn.....

Triumph int
2009-05-16, 18:35
På med helljuset, det bländar inte mitt på dagen

Jag har själv missat att se mc då
jag har stått och ska köra ut på huvudled

Jag tror att jag tittade på fel ställe på vägen
kanske att jag såg vid sidan om mc'n

-ah
2009-05-17, 00:02
Har du provat rosa balklänning?? Jag skulle i alla fall reagera om det kommer en prinsessbakelse rullande på vägen. :D:D:D Allt fluff kanske tom. skulle fungera istf skydden?

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/KTM-Pink-1.jpg

jan-olovj
2009-05-17, 06:09

Kör jag med helljus så dröjer det inte länge för än någon blinkar, men nu är det bra ljus på XL1000 dubbla strålkastare. Jag brukar än då använda helljuset när jag har solen i nacken på kvällskvisten för solen lyser mötande i ögonen då fins det inte stor möjlighet att se något så litet som en MC.

Galne Dansken
2009-05-17, 09:07

Har lyssnad på en del forskare om synbarhet för MC. Helljus är en dårlig lösning, eftersom att man specifikt i stärkt risikerar att synas mindre!

SMC har i lång period fajtat för att vi kan få till "legalt" ljus triangel på MC - utan succes! Kollar man numera på Honda´s nya Fireblade sittar det LED ljus på framsidan av bakspeglerna - Mycket bra!

Och tillbaka till trådens ämna - den tragiska olycka i Kumla.
Jag är inte väg-ingeniör, men jag har varit på olycksplatsen och med vad jag anser som sund förnuft förstått varför det blev som det blev!

- Kör man fram nästan till stoplinjen på grusvägen - dvs där vart en försigtig och hänsynsfull bilist korrekt vill placera sig - Har man plötsligt inte fullt uppsyn över den annars öppna vägmiljö runt om. Har man huvudhöjd exackt vart en bilist sittar skyms sikten av en skylt som visar att här slutar/börjar motortrafikväg! Desutom sittar en skylt mera, som även denne tar lite sikt. Fast den tar mera sikten för dom som kommer på huvudleden, dvs där vart MC kom i från.

Enligt min simple konklusion har man altså felplacerad skyltning som tar sikten om man stannar på ett exakt ställe - kör man bilen endast mycket kort fram eller tillbaka är det inga problem.
Just denne sits har man jobbat intensivt med på den norske 0-Visions väg för MC.

Ska se om jag under dagen kan få en "dårlig mobilbild upp"

Självklart kan extra faktorer som t. ex. omkörning på huvudleden göra sitsen extra komplicerad!

SMC kommer såklart att lyfta detta exempel överför myndigheterna!

AndreasNo
2009-05-17, 13:24
Kan även inflika att enligt uppgift så var bilföraren en erfaren motorcyklist.
Alltså troligen ingen person som skulle chansat om han såg MCn utan han har troligen helt missat den pga omständigheterna som Jesper tog upp här ovan samt att solen ska ha stått lågt.

Tragiskt hur som :(

Thure43
2009-05-26, 09:28
Åter en sorgedag för två familjer.

Från Aftonbladet 2009-05-25:
En mc-förare omkom efter en krock med en personbil på riksväg 40 söder om Lammhult. Bilen började brinna kraftigt, men personerna som färdades i den klarade sig utan skador.

Lite tidigare på kvällen omkom en annan mc-förare i en krock i Sandviken
Föraren körde in i sidan på en personbil i centrala Sandviken.
Kvinnan som körde personbilen blev inte allvarligt skadad men chockades.

Som nybliven och oerfaren mc-åkare, men mycket erfaren bilist vill jag veta mer om omständigheterna kring dessa olyckor och om de hade kunnat drabba mig som kör försiktigt och med reflexväst. Har jag något att lära? Hur fort körde mc-n? Siktförhållanden, var stod solen? Hur synlig var mc-n? Gjorde bilisten något fel och hur erfaren var hon/han?
Jag tycker att SMC borde följa upp mc-olyckor och publicera olycksutredningar så vi alla kan lära av andras olyckliga erfarenheter.

Aengeln
2009-05-26, 09:42
Var personligen mycket nära att åka dit igår. En bilist på väg 25 (2-1-väg) mellan Alvesta och Ljungby, trängde sig förbi mig i mycket hög fart precis där den dubbelfiliga delen blev enkelfilig. Känns skönt att jag inte blev en del av den tråkiga statistiken.

--A

Galne Dansken
2009-05-26, 10:54
...

JEPPA
2009-05-27, 10:10
Angående synbarhet, är det någon som kan förklara varför det blivit så populärt kamuflagemönstrade mc-ställ?

Haze63
2009-05-27, 11:32
Saxat från Hoorc.

http://www.hoorc.org/viewtopic.php?t=2272

OH-
2009-05-27, 15:34
Var personligen mycket nära att åka dit igår. En bilist på väg 25 (2-1-väg) mellan Alvesta och Ljungby, trängde sig förbi mig i mycket hög fart precis där den dubbelfiliga delen blev enkelfilig. Känns skönt att jag inte blev en del av den tråkiga statistiken.

Man kan tycka vad man vill om 2+1-vägar och vajerräcken och statistiken kan se hur bra ut som helst. Ändå upplever jag, på mc eller i bil, att det är rena folkracet på den sträckan du talar om, just före 2 filer blir 1. Stolligheter och chansningar som skulle vara tokroliga om det bara inte var på blodigt allvar.

Suck!

-ah
2009-05-27, 19:24
Angående synbarhet, är det någon som kan förklara varför det blivit så populärt kamuflagemönstrade mc-ställ?

Jäpp.

Stavas a-t-t-i-t-y-d

Har absolut inget med tänk att göra.
Men flertalet ställer frivilligt upp på det.
Se även avd. "individualist" och "custom".

mudder
2009-05-27, 20:26
....Som nybliven och oerfaren mc-åkare, men mycket erfaren bilist vill jag veta mer om omständigheterna kring dessa olyckor och om de hade kunnat drabba mig som kör försiktigt och med reflexväst. Har jag något att lära?.....

Idag är det exakt 5 år sedan jag körde upp och fick min A-behörighet på körkortet. Dessutom har jag kört bil en del lastbil i 32 år också, så erfarenhet kan jag dela med mig. Det första tipset du får är att ALDRIG lita på att någon har sett dig. Även om bilisten tittar på dig med ögonen öppna så är det inte säkert att informationen om en MC kopplas till hjärnan. Under de 6 åren (inkl.övningskörning) som jag har kört MC är det fler bilister som har kört/svängt framför mig än alla de andra tiotusentals milen under 32 års körning med bil. En gång körde jag sist i en rad med 4 MC. Jag såg när MC'n längst fram närmade sig en bilist och tänkte att nu svänger den jäkeln ut. Men det gjorde den inte. Nästa hoj passerade också och när hoj nummer 3 passerade började jag slappna av. Nu är det lungt tänkte jag, men precis när jag ska passera svänger den jäkeln ut. Tack vare att jag körde en onoffroadhoj med nabbdäck kunde jag väja upp över trottoarkanten utan att halka omkull.:eek:

Om jag inte minns fel hände det en olycka med en vänstersvängande bilist under "Mälaren runt" för några år sen. Bilisten stod och väntade tills ett hundratal hojar hade passerat och sen svängde han ändå rätt ut framför en grupp hojar. Hur är vissa funtade?

Så mitt bästa råd är att köra som om du vore "den osynlige mannen". Tänk att INGEN ser dig. Ett annat mycket bra tips är att köra på grusvägar, för där finns det nästan inga bilister.:D

Marie
2009-05-27, 20:50
Ett annat mycket bra tips är att köra på grusvägar, för där finns det nästan inga bilister.:D

Det räcker med EN, eller en halvdöv och halvblind bonne på traktor....

Vad värre är, är att sådana ofta resonerar:
" Jag mötte Jönsson nyss, och Karlsson kommer inte förrän efter fem...."

mudder
2009-05-27, 20:56
Det räcker med EN, eller en halvdöv och halvblind bonne på traktor....

Man kan faktiskt (och ska) köra skitsakta förbi oberäkneliga bonnläppar.;)

Nilla
2009-05-28, 08:47
Jäpp.

Stavas a-t-t-i-t-y-d

Har absolut inget med tänk att göra.
Men flertalet ställer frivilligt upp på det.
Se även avd. "individualist" och "custom".

Men hallå här..!! :eek: JAG kör i citykamouflerat just av den anledningen att jag vill SYNAS i trafiken! INTE för att det är coolt!! :mad: (se bild i min profil). Nästan hela min familj som kör hoj har insett detsamma att man syns betydligt bättre i ett sådant än i ett SVART skinnställ! Dessutom slipper man koka i det under varma soliga dagar..! :p
Jag tror faktiskt att t.o.m. de grönkamouflerade ställen bryter av o syns bättre mot den gråsvarta asfalten som de flesta av oss kör på..! De som kör på småvägarna i skogen har nog inte så många bilister att tampas med... :p

gundj
2009-05-28, 10:14
Men hallå här..!! :eek: JAG kör i citykamouflerat just av den anledningen att jag vill SYNAS i trafiken! INTE för att det är coolt!! :mad: (se bild i min profil). Nästan hela min familj som kör hoj har insett detsamma att man syns betydligt bättre i ett sådant än i ett SVART skinnställ! Dessutom slipper man koka i det under varma soliga dagar..! :p
Jag tror faktiskt att t.o.m. de grönkamouflerade ställen bryter av o syns bättre mot den gråsvarta asfalten som de flesta av oss kör på..! De som kör på småvägarna i skogen har nog inte så många bilister att tampas med... :p

Om du nu verkligen tror pâ vad du skriver, sâ undrar jag varför du har en reflexväst pâ dig som döljer det perfekta kamouflagemönstret?
Gissa en gâng varför det grâ kamouflagemönstret togs fram ursprungligen.

Nilla
2009-05-28, 12:33
Om du nu verkligen tror pâ vad du skriver, sâ undrar jag varför du har en reflexväst pâ dig som döljer det perfekta kamouflagemönstret?
Gissa en gâng varför det grâ kamouflagemönstret togs fram ursprungligen.

Hmm... Jag har aldrig påstått att kamomönstret är PERFEKT! :cool: Men Halvarssons fluoricerande ställ fanns inte när jag köpte mitt kamoställ!! :p

-ah
2009-05-28, 14:02
Hmm... Jag har aldrig påstått att kamomönstret är PERFEKT! :cool: Men Halvarssons fluoricerande ställ fanns inte när jag köpte mitt kamoställ!! :p

Det finns ju annat än Halvarsson. Även i skinn.;)

Lustigt nog verkar det nästan enbart vara de fn flitigt påhoppade raceputtarna som kör i färgglatt och synligt.

Matsini
2010-09-22, 09:09
Tänkte ta upp frågan om vänstersvängande fleräntvåhjuliga fordon.
Jag satte min Bumse rakt in i vänstersidan på ett sådant fordon; en bil.
Låg hastighet och påbörjad omkörning på 50-sträcka genom en by utmed landsvägen så jag klarade mig utan blessyrer men inte Bumsen och inte bilen.

Satt tidigare som ombud i Trafiksäkerhetsfrågor och Konsument- (TOK och KOK, kallades det nog för, hmm?) för SMC Södermanland samt att jag var involverad i ett flertal mc-säkerhetsprojekt. I sin tur primärt orsakat av att jag själv råkade ut för en riktigt grav olycka -84
Först lite reflektioner på tidigare inlägg. Generellt sett så ser man mc:n i backspegeln men registrerar den inte som en mc vilket inte borde medföra några problem alls men hur i ärlighetens namn rättfärdiggör vi det faktumet att en mc oftast m.e.m. ligger i "omkörningsfilen"/för omkörning? Vilket så inte är fallet med bilar!
Att söka öka mc-isternas "synbarhet", reflex utstyr, lampor m.m. är inte något som skulle/kommer? att reducera olyckstillfällena, bara ett försök att rättfärdiggöra civila olydnad; att alltid köra "fortare": - "Jag gjorde i a.f. vad jag kunde." (Sänk farten och tänk, bara 'tänk': "omkörning på höger sida ...")
Fakta: ser du som bilist en mc i backspegeln så ser du den inte lättare om föraren har relexer. Färdljuset är det som du ser. Å inte betyder väl det i rimlighetens namn när det bara är ett ljus som du ser i backspegeln, att du i omedelbar anslutning till det, kommer att bli omkörd?
Hellre riktig trafiksäker utrustning, körträning och en aktiv hastighetsanpassning som berör just din/ditt situation/öde i trafiken än att söka lägga skulden på medtrafikanterna: -" Han borde ju sett mig!"

Det var reflektionerna det, nu till allvaret.
Följande bedömningsgrund blev mig delgiven av IF försäkringsbolag avseende vållandefrågan i ärendet (nämnas bör även att bilisten gav inga (mig synliga) tecken på ändring av färdriktning OCH att han, som han klart och tydligt uttryckte det, hade sett mig och inte förstod varför han handlat som han gjorde d.v.s. svängt vänster):

"Enligt vår bedömning är båda parter till lika stor del ansvariga till olyckan. Vi kommer därför att lämna ersättning med 50 % av din motparts kostnader genom din trafikförsäkring.
Skadan har inträffat på en 50-väg där omkörning är tillåten. Inom tättbegyggd område där hastighetsbegränsning 50 gäller, bör man kunna förvänta sig att fordon svänger till vänster.
En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra fordon som färdas i samma riktning.
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Eftersom ansvaret är lika stort på den vänstersvängande, som den som kör om så fördelas ansvaret lika mellan båda parterna."
Efter det att jag inkommit med ett starkt opinionsyttrande replikerade man följande:
"De uppgifter vi har fått in förändrar inte vårt ställningstagande. Ärende kommer dock att prövas i Ifs Skadenämnd."

Är detta den nya tidens melodi, att vi ska veta vad våra medtrafikanter tänker/ämnar göra?
I så fall förstår jag åsikterna om att det blir farligare och farligare att köra mc.
Har jag rätt?
Har SMC någon juridiskt sakkunnig i vägtrafikfrågor som man kan vända sig till om assistans?

Please, replikera!

Matsini
2010-09-22, 09:09
Junior medlem? HA!

swischmc
2010-09-22, 09:58
Junior medlem? HA!

Det grundas på antalet inlägg, inte ålder. Njut så länge det varar! :)

Jag råkade ut för ung. samma sak för några veckor sedan. Passerade en kö till ett rödljus när en bil bestämmer den sig för att göra en u-sväng. Eftersom skadorna på bil, mc och mig inte översteg någons självrisk gjorde vi ingen anmälan. Jag är dock fortfarande osäker på vem som är ansvarig för olyckan. Tror nog att försäkringsbolagen skulle delat 50/50. Två morgontrötta dårar på samma ställe... :o

Maria Nordqvist
2010-09-22, 10:02
Trafikförordningen kap 3, § 24: 24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.
Kap 3, § 26: 26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken. Vid högersväng...
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt. En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Kap 3, § 32 behandlar ditt ansvar: 32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara. Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon
givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.
Kap 3, § 39 talar också om ditt ansvar: 39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt enligt 21 § eller lokal trafikföreskrift.
Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.
Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske
endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande
trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om.
Min tolkning av ditt fall utifrån Traf: Om bilisten inte visade att han skulle svänga vänster OCH det är väjningsplikt på anslutande vägar, då är han vållande. Om han blinkade och det inte är väjningsplikt på anslutande vägar har If gjort rätt tolkning. Jag är ingen jurist, SMC har ett antal samarbetsadvokater du kan kontakta om du är SMC-medlem. Stig Björk är ansvarig för försäkringsfrågor på SMC och kan kontaktas för att du ska få veta vad din försäkring täcker i rättsprocesser.

Klas2k
2010-11-15, 18:05
Det gjordes en studie i storbrittanien för ett tiotal år sen har jag för mig, i just detta ämne.
Man kunde konstatera att de bilister som orsakade sådana olyckor inte tittade innan dom körde ut, dom slängde bara ett öga åt vardera hållet.
Normalt så varnar då hjärnan för faror, men en lite "moped" (som de mäönniskorna som efterkonstruktion trodde det var) såg inte farlig ut.

Det är nog därför reflexvästar funkar tror jag - de flesta tänkter instinktivt: POLIS - och tittar en extra gång :)

/K

mapa63
2011-02-03, 23:57
Hej hopp!

Jag har monterat fluorescerande tape, lysorange från SMC, på gaffelben, backspeglar och handskydd. Dessutom på topboxen som alltid är på. Jag har oxå HID-konverterat både hel- och halvjus, litet stickigt blått ljus. Jag upplever att ALLA nu aktar sig, tom ser mig i sina backspeglar. Mycket lyckat!

Det ser inte vackert ut, men jag syns Superbra !

Mats P

GuzziKungen
2011-02-04, 08:05
Tänkte ta upp frågan om vänstersvängande fleräntvåhjuliga fordon.
Jag satte min Bumse rakt in i vänstersidan på ett sådant fordon; en bil.
Låg hastighet och påbörjad omkörning på 50-sträcka genom en by utmed landsvägen så jag klarade mig utan blessyrer men inte Bumsen och inte bilen.

Satt tidigare som ombud i Trafiksäkerhetsfrågor och Konsument- (TOK och KOK, kallades det nog för, hmm?) för SMC Södermanland samt att jag var involverad i ett flertal mc-säkerhetsprojekt. I sin tur primärt orsakat av att jag själv råkade ut för en riktigt grav olycka -84
Först lite reflektioner på tidigare inlägg. Generellt sett så ser man mc:n i backspegeln men registrerar den inte som en mc vilket inte borde medföra några problem alls men hur i ärlighetens namn rättfärdiggör vi det faktumet att en mc oftast m.e.m. ligger i "omkörningsfilen"/för omkörning? Vilket så inte är fallet med bilar!
Att söka öka mc-isternas "synbarhet", reflex utstyr, lampor m.m. är inte något som skulle/kommer? att reducera olyckstillfällena, bara ett försök att rättfärdiggöra civila olydnad; att alltid köra "fortare": - "Jag gjorde i a.f. vad jag kunde." (Sänk farten och tänk, bara 'tänk': "omkörning på höger sida ...")
Fakta: ser du som bilist en mc i backspegeln så ser du den inte lättare om föraren har relexer. Färdljuset är det som du ser. Å inte betyder väl det i rimlighetens namn när det bara är ett ljus som du ser i backspegeln, att du i omedelbar anslutning till det, kommer att bli omkörd?
Hellre riktig trafiksäker utrustning, körträning och en aktiv hastighetsanpassning som berör just din/ditt situation/öde i trafiken än att söka lägga skulden på medtrafikanterna: -" Han borde ju sett mig!"

Det var reflektionerna det, nu till allvaret.
Följande bedömningsgrund blev mig delgiven av IF försäkringsbolag avseende vållandefrågan i ärendet (nämnas bör även att bilisten gav inga (mig synliga) tecken på ändring av färdriktning OCH att han, som han klart och tydligt uttryckte det, hade sett mig och inte förstod varför han handlat som han gjorde d.v.s. svängt vänster):

"Enligt vår bedömning är båda parter till lika stor del ansvariga till olyckan. Vi kommer därför att lämna ersättning med 50 % av din motparts kostnader genom din trafikförsäkring.
Skadan har inträffat på en 50-väg där omkörning är tillåten. Inom tättbegyggd område där hastighetsbegränsning 50 gäller, bör man kunna förvänta sig att fordon svänger till vänster.
En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra fordon som färdas i samma riktning.
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Eftersom ansvaret är lika stort på den vänstersvängande, som den som kör om så fördelas ansvaret lika mellan båda parterna."
Efter det att jag inkommit med ett starkt opinionsyttrande replikerade man följande:
"De uppgifter vi har fått in förändrar inte vårt ställningstagande. Ärende kommer dock att prövas i Ifs Skadenämnd."

Är detta den nya tidens melodi, att vi ska veta vad våra medtrafikanter tänker/ämnar göra?
I så fall förstår jag åsikterna om att det blir farligare och farligare att köra mc.
Har jag rätt?
Har SMC någon juridiskt sakkunnig i vägtrafikfrågor som man kan vända sig till om assistans?

Please, replikera!

Min känsla är att försäkringsbolagen har ett helt eget system för
bedömande av vållande till olycka.
Det skiljer sig ofta i tre faktorer.
1. följande av trafikregler.
2. egen bedömning om vem som är vållande ,något som kan helt och
hållet vara tvärt emot vad polisen kommer fram till.
3. har parterna samma bolag ,så skall fan till om utslaget skall
bli något annat än 50% var i vållande

Det ända som kan påverka dessa bedömande är att flera oberoende
vittnen ställer upp och skriver en vittnesberättelse.

Inget av detta jag skriver har jag något vetenskapligt belägg för , utan
något som jag själv har sett och upplevt dom senaste åren.
Vänstersvängen som beskrivs i inlägget har jag själv råkat utför
på 90talet ,fordonet som gjorde svängen bedömdes helt och hållet
ensam som vållande.

Lyckligtvis så har jag klarat mig i från att krocka med mc ,men kan tänka
mig att man har ännu svårare att få rätt på två hjul och detta p.g.a
att man redan från början har trafiksyndarstämpeln instämplad på hjälmen.

Ha dé
//Leif

Chauffören
2011-02-04, 08:41
Hej hopp!

Jag har monterat fluorescerande tape, lysorange från SMC, på gaffelben, backspeglar och handskydd. Dessutom på topboxen som alltid är på. Jag har oxå HID-konverterat både hel- och halvjus, litet stickigt blått ljus. Jag upplever att ALLA nu aktar sig, tom ser mig i sina backspeglar. Mycket lyckat!

Det ser inte vackert ut, men jag syns Superbra !

Mats P

En gång i tiden tillbringade jag mycket tid på en Honda F2 -82'a. En blåvit kåpcykel som jag monterat kurvljus på och målet undre gaffelbenen i fluoriserande rött. Själv i svart skinnställ och vit hjälm. Oj vad lätt det var att ta sig fram i trafiken! Köer höll undan och chefen, en notorisk fartöverträdare höll på att få hjärtsnörp när han körde om. En motorcyklist ser man inte, men det dom tror är en mc-polis, honom ser man!

jansandstrom
2011-04-05, 16:08
Ett säkert sätt är att montera hojen på en lastbil och sen sitta på den när någon annan kör lastbilen. Fast då kommer väl ett JAS nedramlande.

Det är A och O att köra med framförhållning och betrakta alla andra trafikanter som älgar.
Då har man lite större chans att klara sig men helt säker kan vi aldrig bli från att hamna i olyckor.
Vill det sig illa så kan något hända.