handdator

Visa fullständig version : Biltema´s Mc-tillbehör

kentaj
2009-05-04, 09:49
Jag skulle vilja höra andra hojåkares synpunkter på Biltema´s MC-grejor.Om det är något som är värt att köpa.Själv har jag köpt motorolja där och batteri till min hoj utan anmärkning men jag tänkte höra om ni andra har någon erfarenhet av deras reservdelar,MC-kläder m.m.
:confused:

Wånkan
2009-05-04, 10:46
Jag skulle vilja höra andra hojåkares synpunkter på Biltema´s MC-grejor.Om det är något som är värt att köpa.Själv har jag köpt motorolja där och batteri till min hoj utan anmärkning men jag tänkte höra om ni andra har någon erfarenhet av deras reservdelar,MC-kläder m.m.
:confused:

Köpte ett depåstöd (bak) förra veckan då det krisade med att få av hjulet och endast de hade öppet.
För det priset 229:- så måste jag säga att jag är mycket nöjd. Ska man endast använda det för sporadiskt meckande så verkar det fungera klanderfritt.

Köpte även kedjespray igår men denna har jag inte hunnit testa ännu, men är skeptisk. Så jag kan ju bara bli positivt överraskad.

För hur det än är så får man ju det man betalar för = ) :cool:

evve
2009-05-04, 11:25
Har köpt både depåstöd fram o bak,mini Mx styre för 200:- med sammaT6 alu som "dyrare" varianter. För mig funkar det och är nöjd =)
Allt kanske jag inte skulle köpa där dock.

Zopilote
2009-05-04, 11:58
Depåstöd fram: Lite för klent för 265 kg hoj, men duger för tvätt.
Kedja: Helt ok!
Handtag: Sopor... Har haft sönder två olika sorter vid påsättning (av handtagen ;))
Kedjefett: Det mesta hamnar på svingen och fälgen...
Styrändspeglar: Njaaa...men vettigt pris.

-ah
2009-05-04, 13:18
Kedjefett: Det mesta hamnar på svingen och fälgen...
.

Det gör det inte alls det!
Kanon! är betyget.

-som smörjning till sidostödet.
Kedjor vet jag inget om. :D

jan-olovj
2009-05-04, 17:45
Jag har bytt till bilterma bromsklossar och märker ingen skillnad mot orginal, men jag kör inte särskilt hårt heller. Jag har även satt på ett gashjälp, den var lite tjurig att få på men efter jag värmt den i kokande vatten så åkte den på. Jag är väldigt nöjd med det tillbehöret speciellt när priset är bara 45 spänn.

P-O Noren
2009-05-04, 21:08
Kedjesprayen är egentligen en sk. klisterolja dvs inget vax. Följden blir att om man inte eftertorkar kedjan så blir det väldigt grisigt på fälgen.
Som Klisterolja funkar den, men själv föredrar jag kedjevax.

Hjälmen är skön och lätt, väldigt nöjd med den. Deras hjälmhuva är underbar till det priset.

TheGungner
2009-05-04, 21:21
Har monterat på och provat värmehandtagen under våren -> fungerar kanonbra!:)

SailorChief
2009-05-31, 19:19
Hjälmarna görs enligt Biltema i Kina så där skulle jag inte köpa en hjälm. De testvärden jag fick i mailet var samma som han skrev till en annan kund, uppfyllde med "råge" dom.

Nä,lägg hellre ner lite mer slantar på säkerhetsutrustningen än Biltema's, de har dessutom ingen MC kunnig personal i butikerna

GuzziKungen
2009-05-31, 20:11
Jag har bytt till bilterma bromsklossar och märker ingen skillnad mot orginal, men jag kör inte särskilt hårt heller. Jag har även satt på ett gashjälp, den var lite tjurig att få på men efter jag värmt den i kokande vatten så åkte den på. Jag är väldigt nöjd med det tillbehöret speciellt när priset är bara 45 spänn.

Gashjälp :confused:
Menar du PRO-greppet :D
Ha dé

P-O Noren
2009-05-31, 21:31
Har monterat på och provat värmehandtagen under våren -> fungerar kanonbra!:)

Dom har jag monterat också, men inte helt positiv till dom. Glappar lite i relät, samt dålig värme-effekt. Greppen är samtidigt lite klumpiga och onödigt grovt mönster för mig.

Men jag tycker priset var rätt dock. Ska behålla det elektriska och beställa 30W element från en skoterfirma och klä handtagen i det gamla gummit. Bara löda in dom nya elementen.

(jag kanske fick ett måndagsex)

adrian_vg
2009-06-14, 21:34
Till viffern:
Bromsklossar fram: OK, kört på bana och gata. Med rätt inkörning är dessa klossar bra.
Oljefilter: OK
Olja: OK
Tankskydd: OK
Kedjeolja: Suger stort. Blir långa gröna strängar som flyger av och sätter sig överallt. Obs! Jag menar verkligen överallt!
Tvättplugg: Ok, men fick skära av ca två tredjedelar för att få tätt mellan plugg och ljuddämpare. Borde ha valt den mindre modellen från början, men orkade inte åka tillbaka och byta. ;-)

Till vinterhojen:
Oljefilter: OK
Olja: OK
Offroadstövlar: OK, men spännena blir spröda i kyla. Bröt av ett, reklamerade det och fick två nya spännen gratis samt en uppmaning att vara försiktig med stövlarna i kyla... :rolleyes: Har skruvat i ca fem skruvdubbar i sulan på vardera stöveln med resultatet att ena stöveln läcker lite nu, men oj vilket grepp man har när man kliver av järnstaketet! :D
Kedjeolja: Se viffern ovan.
Cykeldator: OK, fick aldrig fast magneten i hjulet fram, men monterade datorn och klippte sladdarna och fick den klocka jag från början ville ha. :)

Till frun:
Öppen hjälm: OK, frun klaustrofobisk i integralhjälmar...
Skyddsjacka: OK. Tänkte köpa ett ryggskydd åt henne egentligen, men rätt storlek fanns inte, så vi kollade på skyddsjackan ist som visade sig ha ett inbyggt ryggskydd i rätt storlek. Skyddsjackan funkar bra med det tio år gamla skinnstället som inte har skydd på axlar/armbågar/knän mer än ett uppbyggt lager av skumplast (tänk sängmadrass, men tunnare).
Knäskydd: OK, men glider en del neråt när man går med dem på.

800cc
2009-06-14, 22:46
inga jätteinvesteringar men dock har jag köpt tvättpluggar till min vfr 800 ,ett mkt bra hjälpmedel när man tvättar hojen ,på vfr är avgas(från 02)uppdraget under sadeln så det är lätt gjort att få in vatten,dom sitter fast som dom ska,sen köpte jag en insektsduk,men den är lite tveksam...föredrar nog hellre en mikrofiberduk ,och faktum är att imorgon så ska jag ta en hojtur till biltema borlänge och inhandla bromsbelägg bak till hojen,som jag efter att kollat runt på the internet har förstått ska vara helt ok,kan ju återkomma efter montering och inkörning,har sett på olika forum att intresset för biltemas mc grejor ökar,så det lär nog bli skriverier om ämnet när folk börjat testa

Hellman
2009-06-22, 21:31
Har inte handlat så mycket MC-tillbehör på Biltema, men har testat:

Tvättpluggar: Skitbra och billiga.
Kjedjeborste: Helt ok och billig.
Fjäderspännare: Höll den gången jag använt den, billig.
Depåstöd bak: Funkar vid tvätt även om man hör mycket illavarslande sägner om dess vekhet, lämnar ine hojen obevakad på det.
Lädertvål: Bra och billig.

F.ö. tycker jag Biltemas vertyg med 10-års garanti är mycket för pengarna. Inget har gett upp än. Deras 20-240(?) momentnyckel tycker jag ger förtroende (kan dock inte beräfta med fakta att den drar rätt moment).

Biltema för mig precis som alla andra "pojkdagis", det gäller att plocka russinen ur kakan. Vill aldrig använda t ex olja därifrån (trots att internetmobben påkallar dess fullkomlighet och att polarens hoj inte rasat än efter 700 mil) för att jag är ovillig att chansa.
Att hylsnyckeln går av kan jag leva med, att vevaxel gör det kan jag inte leva med... Ungefär så resonerar jag.

adrian_vg
2009-06-22, 22:23
Körde på bana idag (Rörken) och mina Biltemabelägg fram fejdade en del för första gången hittills i slutet på alla fyra passen. Har aldrig råkat ut för det på bana tidigare, förutom med min R100RS och SBS-beläggen på Anderstorp Racingway för ca sjutton år sen.

Vid gatkörning har jag aldrig råkat ut för fejdning oavsett beläggmärke.

jan-olovj
2009-06-23, 19:27
Feja, menas det att belägget lossnar?

adrian_vg
2009-06-23, 19:41
Feja, menas det att belägget lossnar?

Sorry. Fading på engelska, belägget blir överhettat och tar sämre. Finns det nåt bra svenskt ord för det?

Fejdar det riktigt mycket, tappar man bromsförmågan helt.

Roberth
2009-06-23, 20:04
Körde på bana idag (Rörken) och mina Biltemabelägg fram fejdade en del för första gången hittills i slutet på alla fyra passen. Har aldrig råkat ut för det på bana tidigare, förutom med min R100RS och SBS-beläggen på Anderstorp Racingway för ca sjutton år sen.

Vid gatkörning har jag aldrig råkat ut för fejdning oavsett beläggmärke.

Det kan vara dags att renovera oken. Plocka ur kolvarna och gör rent samt smörj upp gummiringarna i oken.

adrian_vg
2009-06-23, 20:16
Det kan vara dags att renovera oken. Plocka ur kolvarna och gör rent samt smörj upp gummiringarna i oken.

Renovering kan jag förstå är sunt att göra då och då, men hur påverkar det fejdning?? Eller handlar det mer om att hålla grejorna i bra skick?

Roberth
2009-06-23, 20:52
Renovering kan jag förstå är sunt att göra då och då, men hur påverkar det fejdning?? Eller handlar det mer om att hålla grejorna i bra skick?

Om kolvarna inte riktigt går tillbaka såpass mycket som de skall utan de istället ligger och trycker lite på beläggen(det handlar om nån tiondels mm här) kyls varken skiva eller belägg som det är tänkt. Beläggen kan då bli snedslitna vilket leder till att handtaget tar "längre in" innan det bromsar. "Glasning" av beläggen förekommer också.

Det blir så efter några beläggbyten eftersom det kan vara svårt att göra kolvarna riktigt rena innan man trycker in dem för de nya beläggen.

Jag tror och hoppas att du kommer uppleva en avsevärd skillnad.:)

puttepj
2009-06-23, 21:16
Sorry. Fading på engelska, belägget blir överhettat och tar sämre. Finns det nåt bra svenskt ord för det?

Ordet "överhettning" känns annars både svenskt och rätt förklarande :-D
Annars betyder nog ordet 'vissnande' fast det låter rätt beige att direktöversätta till det...

/putte

VFRippe
2009-06-23, 21:29
Har kört på Biltemabelägg till 929:an under förra sommaren och hittills i år. Både på Gokartbana & på Sviesta i torrt & blött men aldrig upplevt att de "fejdar" för mig.

adrian_vg
2009-06-23, 22:00
Om kolvarna inte riktigt går tillbaka såpass mycket som de skall utan de istället ligger och trycker lite på beläggen(det handlar om nån tiondels mm här) kyls varken skiva eller belägg som det är tänkt. Beläggen kan då bli snedslitna vilket leder till att handtaget tar "längre in" innan det bromsar. "Glasning" av beläggen förekommer också.

Det blir så efter några beläggbyten eftersom det kan vara svårt att göra kolvarna riktigt rena innan man trycker in dem för de nya beläggen.

Jag tror och hoppas att du kommer uppleva en avsevärd skillnad.:)

Heh! Känns bekant det där med handtaget. Ska tydligen alltså renovera oken under semestern, tillsammans med det övriga fixandet av vinterhojen. Fyra veckors semester känns kort helt plötsligt. ;)

Tack för tipset!

adrian_vg
2009-06-24, 07:56
Ordet "överhettning" känns annars både svenskt och rätt förklarande :-D
Annars betyder nog ordet 'vissnande' fast det låter rätt beige att direktöversätta till det...

/putte

Duh! Ibland snurrar man in sig i rejält. Överhettning... Självklart! :rolleyes:

Har kört på Biltemabelägg till 929:an under förra sommaren och hittills i år. Både på Gokartbana & på Sviesta i torrt & blött men aldrig upplevt att de "fejdar" för mig.

Kan vara som Roberth skriver i inlägg 20 att mina kaliprar ligger på lite och överhettar, och att en renovering antagligen skulle behövas.

Beläggen funkar bra annars i stad och på landsväg. Har inget att klaga på där.

adrian_vg
2009-06-24, 07:58

Kan vara som Roberth skriver i inlägg 20 att mina kaliprar ligger på lite och överhettar, och att en renovering antagligen skulle behövas.

Beläggen funkar bra annars i stad och på landsväg. Har inget att klaga på där.

Hellman
2009-06-30, 18:45
Det cirkulerar ju många rykten på nätet om att Biltemas bromsbelägg sliter bromsskivor som attan. Om det finns sanning i detta vet jag inte men kan ju vara bra att ha i åtanke.

Annars tycker jag det sklijer för lite på biltema- och märkesbelägg för att orka bry mig.
Likaså oljefilterna. 105 spänn orginal, vem orkar då bry sig om piratalternativ? Anser jag iaf.

adrian_vg
2009-06-30, 18:55
Det cirkulerar ju många rykten på nätet om att Biltemas bromsbelägg sliter bromsskivor som attan. Om det finns sanning i detta vet jag inte men kan ju vara bra att ha i åtanke.

Annars tycker jag det sklijer för lite på biltema- och märkesbelägg för att orka bry mig.
Likaså oljefilterna. 105 spänn orginal, vem orkar då bry sig om piratalternativ? Anser jag iaf.

Det skiljer ca 50kr mellan Biltema och original alltså. Mitt test om det är värt det eller inte, är som följer: skulle du plocka upp en 50-lapp om den låg på gatan eller skulle du låta den ligga där?

Jag skulle plocka upp den. Alltså spelar det roll, och 50-lappen är till Biltemas fördel. :)

Hellman
2009-06-30, 19:16
Tja, alla är olika. Jag lägger hellre 50 spänn extra på ett filter (som bytes max en gång per år) och får märket hojtillverkaren själv har valt och kan således sova lite lugnare om nätterna. Men vi lever i ett fritt land.

Sedan sparar jag också 300 spänn på de "bra-att-ha-saker" som jag spontanköper på biltema när jag går in för att köra mitt "fulfilter". Vem sparade mest nu då? :D;)

adrian_vg
2009-06-30, 22:40
Tja, alla är olika. Jag lägger hellre 50 spänn extra på ett filter (som bytes max en gång per år) och får märket hojtillverkaren själv har valt och kan således sova lite lugnare om nätterna. Men vi lever i ett fritt land.

Byter olja och filter två ggr per säsong, en gång mitt i och en gång alldeles innan jag kapellar den över vintern. Får två byten per år för samma pris. Ett fritt land som sagt. :D

Sedan sparar jag också 300 spänn på de "bra-att-ha-saker" som jag spontanköper på biltema när jag går in för att köra mitt "fulfilter". Vem sparade mest nu då? :D;)

Jag brukar oftast kunna hålla mig. Har med mig en inköpslista i förväg. Funkar på Ica, funkar på Biltema. ;)

Hellman
2009-06-30, 23:15
Tror din inköpslista är en vit lögn. INGEN man kan gå genom biltema eller clas olson utan att handla för MINST 300:-.
Att man sedan kan förneka detta på ett internetforum är bara skamligt! ;););):D:D:D

Benny
2009-06-30, 23:46
Jag köpte bromsbelägg till min X11 förra veckan. Jag har kört ganska mycket gata och landsväg under veckan som gick samt en hel deg på Ring Knutstorp i måndags. Jag märker ingen försämring i bromsverkan. Sen kan det ju mycket väl vara så, som någon påtalar, att de sliter mycket skiva. Det återstår att se.
Jag har köpt tankskydd där, sadelväska till en tidigare hoj och de tunna crosshandskarna. Avfettningsmedel och bilmotorolja.
Jag är nöjd med Biltemas varor i allmänhet.

-ah
2009-07-01, 07:35
Tror din inköpslista är en vit lögn. INGEN man kan gå genom biltema eller clas olson utan att handla för MINST 300:-.
Att man sedan kan förneka detta på ett internetforum är bara skamligt! ;););):D:D:D

HA!!
Jag var där i går kväll, och lyckades komma undan med 54:90 !
Kan tom lägga upp kvittot som bevis! :D

adrian_vg
2009-07-01, 08:25

:D:D:D

Vissa av oss har faktiskt Karaktär(tm). :rolleyes:

adrian_vg
2009-07-01, 08:28
Jag är nöjd med Biltemas varor i allmänhet.

Med Biltemas sortiment får man nästan prova sig fram till vad som är bra. Jag gillar deras sortiment allmänt också. Det jag inte gillar däremot är skillnaderna i kvalitet på en och samma grej över en period, och då speciellt slitgrejor till bilen.

P-O Noren
2009-07-01, 10:33
När jag sa att jag skulle till biltema i måndags fick hustrun flackande blick undrade hur mycket jag skulle köpa...

Biltema och claesOlson är affärer som triggar mitt köpbegär.
Man kommer hem med de mest besynnerliga saker man inte visste att man behövde...

puttepj
2009-07-01, 12:04
När jag sa att jag skulle till biltema i måndags fick hustrun flackande blick undrade hur mycket jag skulle köpa...

Biltema och claesOlson är affärer som triggar mitt köpbegär.
Man kommer hem med de mest besynnerliga saker man inte visste att man behövde...

Så sant. Att bara slötitta genom Kjell & Co, Clas Ohlson & Biltemas kataloger föder många ideer på sånt man inte visste att man alltid velat ha....

Biltema har alltid fått dras med ett oförtjänt dåligt rykte. Eller föresten kanske inte helt oförtjänt, för visst säljer de en del skräp, men den som är kritisk köpare kan köpa rätt saker till rätt pris.

/putte

Hellman
2009-07-01, 23:36
HA!!
Jag var där i går kväll, och lyckades komma undan med 54:90 !
Kan tom lägga upp kvittot som bevis! :D

Kan du lägga upp bevis på att du inte sa i kassa:

"Kan du köra denna på separat kvitto så jag kan trycka upp Hellmans teorier i daimkrysset på honom"?

Nähä, inte det? ;)

Lika omöjlig för en man att sansa sig på Biltema som det är för en kvinna på kläd- sko- eller väskrea. Mao omöjligt! :)

(Kolla en snygg oljepuggsats! Behöver jag den, absolut inte. Vill jag ha den, absolut! Behöver jag den? Defenitivt inte!. Köper jag den? Självklart! Människan är dett lättlurat släkte)

jan-olovj
2009-07-02, 05:28
Låt snålheten ta över.:D

Hellman
2009-07-03, 18:06
Låt snålheten ta över.:D

Problemet med detta är ofta att man säljer hojjen då MC-åkning är en dyr hobby, så det går bort ;).

Efoo
2009-08-02, 13:08
Jag var och köpe ett par mc-stövlar där igår för 599kr. Jag har varit runt och testat skor på lite olika ställen men inte hittat några som passar min breda fötter. Så jag åkte dit och testade dom, och dom satt riktigt bra. Går dom sönder så var dom inte så dyra, kan ju köpa minst 3 par för priset av ett utav de andra skor jag testat.

Hellman
2009-08-03, 19:24
Jag var och köpe ett par mc-stövlar där igår för 599kr. Jag har varit runt och testat skor på lite olika ställen men inte hittat några som passar min breda fötter. Så jag åkte dit och testade dom, och dom satt riktigt bra. Går dom sönder så var dom inte så dyra, kan ju köpa minst 3 par för priset av ett utav de andra skor jag testat.

Känner igen det där problemet med breda fötter. De flesta stövlar klämmer som fasiken efter en stund på oss med "ankfötter".
Kan rekommendera Oxtar, eller TCX som de heter idag, passar mina fossingar iaf.

Efoo
2009-08-03, 21:09
Känner igen det där problemet med breda fötter. De flesta stövlar klämmer som fasiken efter en stund på oss med "ankfötter".
Kan rekommendera Oxtar, eller TCX som de heter idag, passar mina fossingar iaf.

Får testa dom nästa gång om inte dom här "håller måttet". Man brukar ju få vad man betalar för.

Kvack kvack ;-)

jan-olovj
2009-08-03, 21:35
Kolla Lindsrrands stövlar de passar mig och även jag har ankfötter.

Efoo
2009-08-03, 21:51
Förhoppningsvis ska väl dom här hålla ett tag.

Hoke
2009-08-04, 12:52
Jag har också smått breda fötter och för mig passar Alpinestars och just Lindstrands bra just för dessa:)

Ronny A
2009-08-04, 15:17
Ang. kedjesprayen..som smörjning på kedjan är den suveränt prisvärd.
Jag kör enduro och många med mej använder BARA den sprayen just på grund av att den smörjer riktigt bra o håller för vatten,lera o annan "skit".

Men på landsvägsmakninen så får man lägga en trasa eller nått på svingen...för den skvätter som sagt duktigt när man lägger på den..smörjer dock kanonbra för dom pengarna

Hellman
2009-08-13, 21:29
Jag kan passa på att varna för deras hjälmrengöring! Den luktar som ett billigt och dåligt rakvatten.

Får lite äckelkänsla när jag tar på mig hjälmen nu så jag hoppas lukten försvinner fort.
Fick även den brilljanta idén att använda den i skinnställsbrallorna för det luktade som någon dött där i. Nu luktar det som någon dött där i med billigt rakvatten på sig... :(

adrian_vg
2009-08-13, 22:07
Fick även den brilljanta idén att använda den i skinnställsbrallorna för det luktade som någon dött där i. Nu luktar det som någon dött där i med billigt rakvatten på sig... :(

Bättre eller sämre än innan? ;)

Vågad lösning dock. Kudos! :D

jan-olovj
2009-08-14, 05:25
Jag kan passa på att varna för deras hjälmrengöring! Den luktar som ett billigt och dåligt rakvatten.

Får lite äckelkänsla när jag tar på mig hjälmen nu så jag hoppas lukten försvinner fort.

Jag har provat vanlig bilklädseltvätt från biltema, har inte tängt på att det skulle vara någon lukt som stör.

ingemar.l
2009-08-14, 06:43
Ang. kedjesprayen..som smörjning på kedjan är den suveränt prisvärd.
Jag kör enduro och många med mej använder BARA den sprayen just på grund av att den smörjer riktigt bra o håller för vatten,lera o annan "skit".

Men på landsvägsmakninen så får man lägga en trasa eller nått på svingen...för den skvätter som sagt duktigt när man lägger på den..smörjer dock kanonbra för dom pengarna

Håller helt med om kedjesprayen. Den är bra. Själv penslar jag på den det funkar bra, inget stänkande.:)

Hellman
2009-08-14, 22:34
Bättre eller sämre än innan? ;)

Vågad lösning dock. Kudos! :D

Va f-n, det stog ju "antibakteriella egenskaper" eller liknande på så jag tänkte att de skulle ta livet av något vedervärdigt i dom iaf. :D (förhoppningsvis inte mig då...)

Sodan
2009-08-19, 20:04
Får en känsla av att klossarna sliter mina skivor otroligt mkt. Reklamerar dem nu och köper riktiga.

adrian_vg
2009-08-19, 21:03
Får en känsla av att klossarna sliter mina skivor otroligt mkt. Reklamerar dem nu och köper riktiga.

Mina skivor har aldrig varit blankare än efter köpet av Biltemabeläggen. Jämna, blanka och fina alltså.

honda cbf 500
2009-08-19, 21:47
Jag har köpt mitt ställ, stövlar och handskar där. Stället ger faktiskt godkänt plus, nästan välgodkänt. Stövlarna gör jag tummen ner åt eftersom de blir genom blöta i regn och det känns som att man har flera deciliter vatten i stövlar efter att kört i regn. De tappar också passformen efter ett år.

Handskarna är nästan godkända...vid körning i regn så släpper de i genom vatten.

// Amir

påK-en
2009-08-28, 20:59
Köpte regnhanskar (skydd att sätta utanpå vanliga handsken), har fungerat bra när det varit kallt och jag inte haft handtagsvärmare. Provade dom i regn, det var bättre att använda bara vanliga handskarna, man blev ungefär lika blöt men inte lika klumpig om händerna. Har annars köpt en hel del tillbehör som fyllt sin funktion.

Ballhead
2009-08-29, 05:19

En kille i Blackbirdklubben monterade Biltema belägg. Han tyckte det lät som äta bromskive ljud när han bromsade. vilket det tydligen också gjorde. Så jag kommer aldrig att montera Biltemas belägg på mina hojar.

Avarage
2009-08-29, 06:57
Mina skivor har aldrig varit blankare än efter köpet av Biltemabeläggen. Jämna, blanka och fina alltså.

Bromsbelägg är något jag aALDRIG skulle köra med annat än original på en hoj jag kör på gatan med. Orsak: Tillverkaren av hojen har gjort alla tester som kan innebära fara för dig/mig.

Dessutom ger originalbeläggen väldigt ofta betydligt längre livslängd på skivan (som i sammanhanget är betydligt dyrare än beläggen) vilket INTE pirattillverkarna gör.

Kompisen har kör 32 000mil med sin VFR 750 -95 (jag 14 000mil -97, körde 22 500mil med min -89). Kompisen har kört originalbelägg precis som jag hela tiden. Kompisen har behövt byta skivor fram EN gång jag har ALDRIG behövt byta skrivor varken på min nuvarande -97:a eller min gamla hederliga -89:a.

Med originalbelägg har man samma bromsverkan FRÅN START oavsett väderlek och oavsett antal inbromsningar i en följd (nåja, upp till att vi börjar prata tävling i vilket fall som helst). Dvs. ingen fejdande bromsverkan i regn vare sig det är knappt plusgrader ute eller nästan 0-gradigt. Tappar heller, som sagt var, ingen bromsverkan efter upprepade kraftiga inbromsningar. BÅDA dessa beteenden är mycket vanligare med piratbelägg förutom att de också sliter skivan mycket fortare.

Anser jag då att Biltema är skit o bara säljer skitprylar till mc? NEJ, absolut inte! Jag använder deras depåstöd, verktyg, reservdunk osv. men INTE bromsbelägg/däck/kjedjor (i den mån de nu har). Kort och gott inget som kan orsaka en vurpa pga. felaktig konstruktion/material ELLER riskerar förstöra motor eller andra dyra delar å min hoj!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

adrian_vg
2009-08-29, 08:23
En kille i Blackbirdklubben monterade Biltema belägg. Han tyckte det lät som äta bromskive ljud när han bromsade. vilket det tydligen också gjorde. Så jag kommer aldrig att montera Biltemas belägg på mina hojar.

På senare tid har jag hört en del krasande också från skivorna fram på min VFR. Ska kolla detta denna helg. Kommer ev att få revidera min uppfattning om Biltemas bromsbelägg. Vi får se. :)

påK-en
2009-08-29, 11:50
Anser jag då att Biltema är skit o bara säljer skitprylar till mc? NEJ, absolut inte! Jag använder deras depåstöd, verktyg, reservdunk osv. men INTE bromsbelägg/däck/kjedjor (i den mån de nu har). Kort och gott inget som kan orsaka en vurpa pga. felaktig konstruktion/material ELLER riskerar förstöra motor eller andra dyra delar å min hoj!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Håller med ovanstående talare i det mesta, däremot använder jag Brembo bromsbelägg istället för standard, tester har visat att dessa håller väl så hög kvalitet som standard (gällde visserligen BMW).

adrian_vg
2009-08-29, 12:49
På senare tid har jag hört en del krasande också från skivorna fram på min VFR. Ska kolla detta denna helg. Kommer ev att få revidera min uppfattning om Biltemas bromsbelägg. Vi får se. :)

Innan jag tvättade av viffern nyss, snurrade jag på framhjulet och det krasade en del som sagt. Spolade sen på skivan samtidigt som jag snurrade hjulet och då krasade det inte mer. Antagligen bara skit mellan belägg och skiva.

Däremot är det smått oroande att det är knappt hälften kvar av belägget. Jag bytte i våras...

Tror jag ska skaffa märkesbelägg och prova. Jag är ute efter lite bättre känsla i handtaget. Trots bromsvätskebyte, luftning och stålomspunna bromsslangar är känslan i handtaget svampigt. :(

Jonathanh
2009-08-30, 09:48
Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker om biltemas hjälmar. Såg att vår kära Sverker Olovson på PLUS testade 3 hjälmar där en av dessa var budjet varianten från biltema (500-600kr).
Den dyra Nolan hjälmen höll inte testet meddans biltema fick klart godkänt.
Någon som också såg detta? reflektioner?

P-O Noren
2009-08-30, 10:04
Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker om biltemas hjälmar. Såg att vår kära Sverker Olovson på PLUS testade 3 hjälmar där en av dessa var budjet varianten från biltema (500-600kr).
Den dyra Nolan hjälmen höll inte testet meddans biltema fick klart godkänt.
Någon som också såg detta? reflektioner?
Finns en egen tråd om detta:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3554

Det mesta är väl sagt där, det är spridda åsikter om dessa hjälmar.
Personligen tror jag hjälmen ger ett fullt acceptabelt skydd. Några säger att hjälmen har hög ljudvolym av mina kamrater. Såg att hjälmen kostar 699:- numera i nya katalogen. Om de höjer priset ytterligare till ungefär 3500:- så kommer det bli en kanonfin hjälm.:rolleyes:

Jonathanh
2009-08-30, 10:07
Ja, vi får hoppas!

:D

abata
2010-05-09, 20:28
Jag har nu kommit in som ny medlem. Därför bygger jag vidare på detta spår från förra året.
JAg letar efter en toppbox. Eftersom det blivit mycket pengar på MC, utrustning mm som ny MC-åkare, tänkte jag ta det lite billigare och titta på Biltemas boxar is tället för Giwi. Någon som har erfarenhet av dessa?

Jan E
2010-07-03, 07:55
Här är mina erfarenheter:

Den är vekare i plasten än Givis. Det går att komma mellan med en skruvmejsel om man vill öppna utan nyckel.

På wiren som håller locket lossnade rätt snabbt det ditklämda wirelåset.

Man ser att det är en Biltemabox på långt håll.

Den fyller sitt syfte, men man kanske kan bedöma om hojen är värd något bättre? Jag har kört med Biltemabox på min XJ 600 93:a i ett år. Här är det OK. På min nya hoj TDM 900 04:a, hör en Biltemabox inte hemma.

adrian_vg
2010-07-03, 10:06
Jag har nu kommit in som ny medlem. Därför bygger jag vidare på detta spår från förra året.
JAg letar efter en toppbox. Eftersom det blivit mycket pengar på MC, utrustning mm som ny MC-åkare, tänkte jag ta det lite billigare och titta på Biltemas boxar is tället för Giwi. Någon som har erfarenhet av dessa?

Kanske finns nåt begagnat och lite mer robust än Biltemaboxen på Blocket exvis?

Har du funderat på en tankväska ist? Jag skaffade Biltemas minsta magnettankväska, den på ca åtta liter. Funkar perfekt för dagsturen och till-och-från-jobbet-körningar. Se bara till att underlaget är rent innan du slänger på väskan, så slipper du repor på tanken... ;)

Om budgeten finns kan jag varmt rekommendera Bagsters tankskydd och väskorna man snäpper fast på dessa.

Gibbson
2010-09-02, 17:08
Köpte ett överdrag/kapell till min CBF, funkar kanon för både inne och ute. Har garage och vill täcka hojen när jag sågar och donar. Kan rekomenderas.:)

adrian_vg
2010-09-02, 21:00
Köpte ett överdrag/kapell till min CBF, funkar kanon för både inne och ute. Har garage och vill täcka hojen när jag sågar och donar. Kan rekomenderas.:)

Vilken storlek skaffade du till CBF:en?

Batman
2010-09-02, 21:39

köpte mitt överdrag 2007 på Biltema och det funkar "i ur och skur" hur bra som helst

Zopilote
2010-09-03, 06:12
Kapellet funkar kanonbra, bara man håller det borta från varma delar...:eek:
Styrändspeglarna är sisådär.
Crosshandtagen är rent skit.
Endurodäcken funkar bra i lera och grus, men är extremt hala på snö.
Depåstöden är alldeles för veka om man har en lite tyngre hoj.
Vajersmörjaren är helt ok.

SGM
2010-09-03, 13:42
Endurodäcken funkar bra i lera och grus, men är extremt hala på snö.

:D Nähä?

Till och med endurodubbat är småhalt på snö/is. :D

Pathfinder_5555
2010-09-03, 18:00

Håller med, bläääää :( ...lukten man vill ha bort sitter kvar & dessutom luktar det verkligen "billigt och dåligt rakvatten".....möjligtvis gör den rent från bakterier ändå....vem vet.
Jag tvättade min med såpa efteråt & lukten av biltemas "deo" gick nästintill bort....så nu blir det enbart grönsåpa framledes...:)

Zopilote
2010-09-03, 18:48
:D Nähä?

Till och med endurodubbat är småhalt på snö/is. :D

Nja, det är skillnad på halt och HALT... Hade TKC80 tidigare, och de gick att åka hjälpligt med på vintern. Biltemas endurodäck var däremot inte körbara alls på vitt underlag.

Batman
2010-09-03, 22:03
Kapellet funkar kanonbra, bara man håller det borta från varma delar
Depåstöden är alldeles för veka om man har en lite tyngre hoj.

Om du lägger te.x. Kevlar eller något annat tyg, på en varm motordel så kommer det att gå sönder oxå

Bakre depåstöd funkar hur fint som helst för en Suzuki DL1000 Vstrom

påK-en
2010-09-04, 11:56
..................................
Bakre depåstöd funkar hur fint som helst för en Suzuki DL1000 Vstrom

Även på en TDM900!:D

Zopilote
2010-09-04, 14:24

Bakre har jag inte provat... Köpte ett lite kraftigare (och mycket dyrare), eftersom jag har hojen vinteruppställd på det.
Främre stödet däremot vek sig när jag ställde upp 265 kg framtung MT-01 på det. Lyckligtvis stod jag vid sidan av hojen just då, men det resulterade i en ful repa på ena gaffelbensskyddet :mad:

SGM
2010-09-05, 18:43
Nja, det är skillnad på halt och HALT... Hade TKC80 tidigare, och de gick att åka hjälpligt med på vintern. Biltemas endurodäck var däremot inte körbara alls på vitt underlag.

Fast det är nog inte så däcken är tänkta att användas ändå.

Biltemas crossdäck fungerar klart över förväntan till motocross på både gegga, sand och hårda jordbanor i alla fall. Jag är kalasnöjd, och antar att min 2-t 250 är lite stygg med däck. :)

sididi
2010-09-07, 17:10

Min DL1000 har stått fin-fint två vintrar uppallrad på båda stöden.
Billigt och bra för åtminstonne 200kg hoj.:)