handdator

Visa fullständig version : Det borde vara förbjudet att tala i mobiltelefon utan headset i bil!

pikeman59
2009-04-18, 15:50
I stort sett varje gång man är ute och kör så ser man nån som pratar i telefon i bilen och inte orkar/kan röra på huvudet utan bara kör/svänger ut framför en. Ofta är det yngre kvinnor, tyvärr. Jag har INGA fördomar om kvinnliga förare, min kära hustru kör hoj bättre än vad jag gör. :) Jag tycker absolut inte om förbud, MEN att tala i mobil i bil utan headset borde vara förbjudet. Många länder har ju ett förbud mot mobilprat i bil men inte Sverige.

Åsikter?

Jobio
2009-04-18, 16:08
Enligt studier så är det inte handhavandet av mobilen som gör oss till sämre bilförare,utan pratet.

Mathias
2009-04-18, 16:13
Vet att mythbusters gjorde ett test med det och det stämde.

-ah
2009-04-18, 17:04
Enligt studier så är det inte handhavandet av mobilen som gör oss till sämre bilförare,utan pratet.

Å andra sidan är det ganska lätt att konstatera att många mobila mobiltelefonpratare har lite svårigheter med blinkers och växling samt skymmer vänster backspegel med sin hand och telefon, under pratandet. Åtminstone de momenten kunde ju falla bort med ett hands-free påbud.

P-O Noren
2009-04-18, 18:13
Jag tror sverige börjar bli enda landet som inte har infört restriktioner i europa. Någon som vet hur det är med detta?

Ballhead
2009-04-18, 18:14
Tror att tester visat att det är jämställt med rattfylla, i uppmärksamhet och handhavande av fordonet.:eek:

boven
2009-04-18, 19:17
:confused:Är det Ok att köra mc o prata i mobiltelefon.....

Ballhead
2009-04-18, 19:19
Jag svara bara i telefon när jag kör mc. Då med headset. stör mig inte nämvärt. Däremot är det mer störande när man kör bil, enligt mig iaf.

boven
2009-04-18, 19:40
Jag tror att jag håller med, men det kan ju upplevas som partiskhet. Å andra sidan måste man väl ha headset på mc..

Marie
2009-04-18, 20:15
:confused:Är det Ok att köra mc o prata i mobiltelefon.....

Varför inte?

I bil har jag använt mobiltelefon sedan 1986, och det flitigt. Jag har under alla åren inte upplevt en enda incident i samband med telefonerande. Sedan några år kör jag ju även mc, och inte pratar jag mindre i telefon på hojen än i bilen. Jag både svarar och ringer upp, det ena är ju inte svårare än det andra. Jag tycker att det är ganska fantastiskt att tekniken nått dithän att man problemfritt kan föra ett telefonsamtal medan man ångar fram på Autobahn i >200 km/h på hojen. (och den man pratar med kan inte ens ana att man kör mc)

puttepj
2009-04-18, 21:43
Det finns säkert massor med människor som klarar att hantera mobil och bilkörning men jag måste nog hålla med pikeman59 om att problemet existerar och inte är litet.
Har iofs inte upplevt att det är könsrelaterat, men jag upplever det som vardag att de bilister som gör suspekta manövrar i trafiken har en nalle tryckt mot örat.

Har också flertal gånger sett utredningar och debattinlägg där man påstår att de är själva pratet som är den störande faktorn, vad vet jag, men jag inbillar mig i alla fall handsfree skulle ha en viss förbättrande verkan.

När det gäller MC har jag ingen åsikt eftersom jag vet för lite om det. Själv som nybliven MC-förare finns det inte i min sinnesvärld att skaffa mig en handsfree/blåtand el dylikt för att kunna prata mobil åtminstone inte innan jag känner att jag behärskar det och har behovet, så är inte läget idag.

Även om jag själv pratar en hel del telefon när jag kör bil, skulle jag nog ställa mig bakom ett förbud om det kom ett sådant, men jag vet att det är ett känsligt ämne.

/putte

jan-olovj
2009-04-18, 22:27
Hansfree eller inte, frågan är nog var koncentrationen är. Jag tror för min del att det är lika farligt att sitta i en bil och lysna på en talbok med ett gripande inehåll, ser jag till mig själv så är jag helt koncentrerad på lysnandet när jag satt på en sådan. Micklandet med en mobil är lika farligt som att sitta och röka i en bil, för även då är koncentrationen inte på frammförandet av bilen.

-ah
2009-04-18, 22:55
Jag tror sverige börjar bli enda landet som inte har infört restriktioner i europa. Någon som vet hur det är med detta?

Nej.
I detta avseende delar Sverige lagstiftning med så framstående länder som Serbien, Albanien, Moldova och Malta....

I alla övriga Europeiska länder är mobilsamtal utan handsfree förbjudet.
(utom i Spanien. Där måste mobilteefonen - och Ipoden mm - vara kopplade till ett högtalaresystem. Tycks vara vanskligt på en hoj.)

Marie
2009-04-19, 01:03
Jag borde kanske förtydliga, att jag inte körde bil med en liten "nalle" i handen. Min mobiltelefon i bilen var av det rejäla slaget med en riktig lur som man bekvämt kan klämma mot örat med axeln och ha händerna fria. Till saken hör också att jag inte frivilligt sätter mig bakom ratten på en bil som saknar automatlåda. Enligt min uppfattning är manuella växellådor trafikfarligare än mobiltelefoner.

För utlandskörning fanns dessutom högtalartelefonfunktion så att jag inte ens behövde lyfta luren, men jag trivs bättre med att klämma luren med axeln, precis som jag alltid gjort både hemma och på jobbet.

I detta avseende delar Sverige lagstiftning med så framstående länder som Serbien, Albanien, Moldova och Malta....

Ja, de länderna är betydligt mera framstående än de flesta andra europeiska länder, ty där har man inte drabbats av den epidemiskt smittsamma åkomman "Trygghetsnarkomani"!!!
Skönt att Sverige på i alla fall EN punkt inte låtit trygghetsnarkomanin ta överhanden.

Svensk trafiklagstiftning behöver definitivt en rad reformer:
* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.
* Avkriminalisera alkoholhalter under 0,8 o/oo i blodet.
* Slopa bilbälteslagen i framsätet på bil
* Slopa kravet på hjälm vid mc- och mopedkörning

Det vore ju åtminstone en liten början.....

-ah
2009-04-19, 08:25
Förvånansvärd nog är jag inte överens med dig. :D

pikeman59
2009-04-19, 09:23
Jag borde kanske förtydliga, att jag inte körde bil med en liten "nalle" i handen. Min mobiltelefon i bilen var av det rejäla slaget med en riktig lur som man bekvämt kan klämma mot örat med axeln och ha händerna fria. Till saken hör också att jag inte frivilligt sätter mig bakom ratten på en bil som saknar automatlåda. Enligt min uppfattning är manuella växellådor trafikfarligare än mobiltelefoner.

För utlandskörning fanns dessutom högtalartelefonfunktion så att jag inte ens behövde lyfta luren, men jag trivs bättre med att klämma luren med axeln, precis som jag alltid gjort både hemma och på jobbet.

Ja, de länderna är betydligt mera framstående än de flesta andra europeiska länder, ty där har man inte drabbats av den epidemiskt smittsamma åkomman "Trygghetsnarkomani"!!!
Skönt att Sverige på i alla fall EN punkt inte låtit trygghetsnarkomanin ta överhanden.

* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.

Jaså du har en stor telefon, ja dåså, då förstår jag. :eek::eek::eek:

Jag har ett citat jag tror passar: " hjulet snurrar men hamstern är död"

swischmc
2009-04-19, 09:26
Jag ser det som en av hojens fördelar, man slipper störande telefonsamtal. Det är jag och hojen, med kurviga vägar och underbar natur. :) Jag kör inte året om, men under halva året är mc mitt enda fordon. Ändå njuter jag av den tiden jag är onåbar. Det ger tid till egna tankar.

Marie: det är intressanta idéer du har om Sveriges lagstiftning. Skulle säkert fungera extremt bra - om det inte fanns andra trafikanter, barn, djur... och allt annat som händer utan förvarning. Dessa trafikregler finns till för att inte enbart skydda dig, utan dina medtrafikenter. Oavsett vem som orsakar en olycka. Och vad är det för fel med att vara nykter i trafiken?? :confused:

Marie
2009-04-19, 09:42
Dessa trafikregler finns till för att inte enbart skydda dig, utan dina medtrafikenter. Oavsett vem som orsakar en olycka.

På vilket sätt skyddar bälteskrav i framsätet samt hjälmkravet mina medtrafikanter???? :confused:
Märk väl att jag inte vill avskaffa bälteskravet i baksätet!

Och vad är det för fel med att vara nykter i trafiken?? :confused:
Det är inget fel i sig. Felet är att man i det här trångsynta landet inte kan leva som en människa och ta ett glas vin till middagen utan att behöva riskera bryta mot lagen. 0,2 o/oo är helt enkelt en omänskligt lågt satt gräns.

Om man skulle ordentligt bevisa att en stor mängd trafikolyckor som verkligen *orsakats* av alkoholhalter mellan 0,2 och 0,8 så skulle jag kanske kunna modifiera mina åsikter.

Däremot skulle jag vara mycket positiv till att skärpa straffen för högre alkoholhalter. I synnerhet borde man vid inträffade olyckor över 0,8 o/oo kombinera med ett straff för dråpfösök, och om dödsfall inträffar, straff för dråp. Och inga "mängdrabatter", tack....

Spiff
2009-04-19, 10:07
Själva samtalet är ju en sak, det jag märker är det stora problemet är ju pillandet med mobilen för att ringa någon.. då är det inte mycket uppmärksamhet kvar till trafiken. Inget stor problem när man ligger på en motorväg och lunkar fram men i Stockholmstrafiken blir det rena pannkakan. Ofta man ser folk som vinglar omkring medans det försöker mickla med mobilen.

puttepj
2009-04-19, 10:26
Marie.

På swischmc direkta fråga om vad det är för fel att vara i trafiken svarar du först - Det är inget fel i sig - och lägger sen till - Felet är att man i det här trångsynta landet inte kan leva som en människa och ta ett glas vin till middagen.
Där anser jag att du själv besvarade varför vi har nolltolerans vilket jag är oerhört glad för att vi har, då slipper jag möta dig i trafiken efter ditt vinglas.

Jag påstår absolut inte att du är alkolist eftersom jag inte har en aning om det, men ett av de mest utmärkande egenheter hos en alkolist är just förnekelse.
En lag får inte alla att vara nyktra vid ratten, men jag lovar dig att den avskräcker många att tänja på gränserna.

Det är inget fel att ta ett glas vin till maten. För min del får du gärna ta hela flaskan, men varken bil eller mc-körning hör ihop med alkoholintag.

/putte

P-O Noren
2009-04-19, 11:40
Det går ju inte att komma ifrån att en absolut nollgräns skapar en hel del märkliga problem. Det var ju inget principiellt fel på 0,2 gränsen. Typiskt för sverige så skall allt vara absolut, för då behöver inte folk tänka själva.

Detta tankesätt är ganska speciellt och återkommer i många andra diskussioner.

Ett glas vin till maten och man sedan sitter och pratar i 3 timmar och kör hem?
snälla...:rolleyes:

.

stagfock
2009-04-19, 16:34
Fyllon och mobilpratare. Många gånger ser man en förare bete sig underligt. Oftast pratar de i telefon, men de som inte gör det... kanske är det de som kör onyktra, vilket lär vara förvånansvärt många.

Jag har inte kunnat se om någon grupp är överrepresentarad som mobilpratare.
När vi nu inte har något förbud i Sverige tycker jag det borde föras en kampanj mot förarmobilprat med budskapet att det är vårdslöst att prata i mobiltelefon när man kör. Att köra när man är trött betraktas väl som vårdslöst och körkortet sitter löst vid en olycka. Finns det motsvarande domar för mobilpratande förare och olycka? GPS-pillande kräver en viss tankemöda det med.

I kampanjen får man ut budskapet att man i trafiken ska koncentrera sig på just trafiksituationen. Oavsett vad som tar fokus från körningen bör det betraktas som vårdslöhet eller motsvarande.

Kan mobilprat klassas som olämpligt på samma sätt som t ex trötthet behövs ingen vidare lagstiftning. Förutsättningen är att alla känner till det. En sista utväg är att förbjuda mobilanvändning mm under körning, men jag tycker att befintliga regler borde räcka.

Kör säkert!

puttepj
2009-04-19, 16:35
Det går ju inte att komma ifrån att en absolut nollgräns skapar en hel del märkliga problem. Det var ju inget principiellt fel på 0,2 gränsen. Typiskt för sverige så skall allt vara absolut, för då behöver inte folk tänka själva.

Detta tankesätt är ganska speciellt och återkommer i många andra diskussioner.

Ett glas vin till maten och man sedan sitter och pratar i 3 timmar och kör hem?
snälla...:rolleyes:

.

En absolut nollgräns skapar snarare mindre problem. Ät du din mat men eftersom du skall köra hem bilen efter 3 timmar så dricker du ett alkoholfritt alternativ. Busenkelt.

Vi var några grabbar som var ute och drack några öl och åt gott i Torsdags kväll. En av deltagarna hade lämnat sin bil på jobbets parkeringsplats eftersom det skulle drickas öl. Kvällen blev sedan lite lugnare är vad som var planerat för sagda person och han drack totalt 2 halvliters starköl.

Eftersom han bor rätt långt ut på landet och det är struligt med bussförbindelser delvis för hemresan och delvis när han skall tillbaka till jobbet i rimligt tid dagen efter så konstaterade han glatt att f..n jag har ju bara druckit 2 bärs på hela kvällen, så han bladade glatt till jobbet, hämtade bilen och åkte hem.

Jag säger inte att han är över de ursprungliga 0,2 promille, men kombinationen av att det är lättare att ta bilen och jag hade ju inte druckit så mycket blir lätt en vana och som det är med vanor så flyttar man lätt sina gränser så två öl nästa gång och kanske lite kortare tidsperiod kan innebära samma beslut.

Nej bilkörning och alkohol hör inte ihop.

/putte

mikekop
2009-04-19, 20:06
GPS-pillande kräver en viss tankemöda det med.

En sista utväg är att förbjuda mobilanvändning mm under körning, men jag tycker att befintliga regler borde räcka.

Kör säkert!

Eftersom du nämnde GPS, så tänkte jag länka till den HÄR (http://www.wayfinder.com/?id=11035&lang=sv-SE) informationen.
All teknik i bilen är inte av ondo...
Naturligtvis ska man inte knappa på gpsen under körning!

swischmc
2009-04-20, 10:46
Med en lågt satt promille-gräns undviker folk i allmänhet att dricka och köra, eftersom man vet att man kan ligga i riskzonen. Är gränsen högre blir det svårare att själv avgöra sin promillegräns.

Marie: jag vill inte hamna i diskussion med dig, vet att du aldrig ger dig ;), men... Visst skulle det vara underbart med ett land utan lagar och regler, där folks moral, etik och eget tänkande styr. Eftersom det är ok att prata i telefon i bilen idag gör många det och skyller ev. ouppmärksamhet på "att det ju är lagligt". I dessa fall skulle eget tänkande fungera bättre, kanske. Problemet är att folk har olika idéer om etik, moral och tänker på så olika sätt. Därför måste samhället sätt gränser.

Det jag menar med andra trafikanter m.m ang hjälm och bälte är att andra kan orsaka en olycka och med de lagstadgade säkerhetsutrustningarna ökar chansen att överleva. Samma sak om man själv är den som orsakar olyckan, förhoppningsvis skadas den andre inte lika mycket. Om jag orsakar en allvarlig krock och den andre dör pga att den inte haft tex bälte blir jag lika mycket skyldig, trots att det är den andre som fuskat med säkerheten.

P-O Noren
2009-04-20, 10:59
Jag förstår hur ni tänker, men tyvärr håller jag inte med. Forskningen visar dessutom att av dom som blir allvarligt skadade och dör så är det rätt så höga promillehalter vi pratar om. Tyvärr verkar dessutom inte antalet dödade gå ner heller, som har alkohol i blodet. Trots 0,0 gräns.

Finns väldigt lite stöd för att en extremt låg promillegräns skulle ha dessa "gräns-effekter" som ni pekar på. Om det vore så skulle jag naturligtvis tycka man skulle ha 0,0 som gräns. Men allt pekar om att 0,2 gränsen har samma effekt. I praktiken har vi ändå en gräns på 0,15 promille, så funkar det i verkligheten. Då man har en gräns på 0,1 på mätarna och 0,05 i felkälla...

Sen vill jag bara påpeka att folk tänker inte själva, det är ett problem.

-ah
2009-04-20, 12:09
I praktiken har vi ändå en gräns på 1,5 promille, .

Jag hoppas verkligen att du menar 0,15 0/00... :D

P-O Noren
2009-04-20, 12:41
precis hade hjärnsläpp där.
Jag menare o,oo och skillnaden är naturligtvis 0,15 promille som praktisk gräns idag mot gamla gränsen på 0,20 promille.

Gamla gränsen på 0,20 promille var ju egentligen satt utifrån praktiska förutsättningar. En 0,00 gräns ger ju en förutsättnig för att du är rattonykter defacto lagligt sett om du dricker en lättöl till maten.

puttepj
2009-04-20, 13:25
Jag förstår hur ni tänker, men tyvärr håller jag inte med. Forskningen visar dessutom att av dom som blir allvarligt skadade och dör så är det rätt så höga promillehalter vi pratar om. Tyvärr verkar dessutom inte antalet dödade gå ner heller, som har alkohol i blodet. Trots 0,0 gräns.

Finns väldigt lite stöd för att en extremt låg promillegräns skulle ha dessa "gräns-effekter" som ni pekar på. Om det vore så skulle jag naturligtvis tycka man skulle ha 0,0 som gräns. Men allt pekar om att 0,2 gränsen har samma effekt. I praktiken har vi ändå en gräns på 0,15 promille, så funkar det i verkligheten. Då man har en gräns på 0,1 på mätarna och 0,05 i felkälla...

Sen vill jag bara påpeka att folk tänker inte själva, det är ett problem.

Börjar kännas som om jag alltid är inne och hugger i trådar som är off topics, men det här är i alla fall i rätt trådkategori.

Jag vet inte om du lutar dig på någon faktisk statistik att det är de stora alkoholintagen som står för de flesta alkorelaterade olyckor, men jag kan hur som helst gissa mig till att det ändå stämmer.

Vad du inte ser i din statistik är vad som fick samma höggradit påverkade person att köra alkoholpåverkad första gången även om det kanske var inom spannet upp till 0,2 promille.
Du säger att folk inte tänker själva. DET däremot får du svår att belägga med forskning. Det är snarare så man betraktar den grå massan d.v.s. inte en själv.
Det finns tänkare och sen finns det de som tänker på något annat :-), men klara gränser som säger att fordon kör du utan alkohol och när du dricker alkohol kör du inte fordon, det är det absolut klaraste beskedet du kan ge någon.

/putte

puttepj
2009-04-20, 13:28
precis hade hjärnsläpp där.
Jag menare o,oo och skillnaden är naturligtvis 0,15 promille som praktisk gräns idag mot gamla gränsen på 0,20 promille.

Gamla gränsen på 0,20 promille var ju egentligen satt utifrån praktiska förutsättningar. En 0,00 gräns ger ju en förutsättnig för att du är rattonykter defacto lagligt sett om du dricker en lättöl till maten.

När du kommit till den insikten, föreslår jag en ramlösa. Inte så dumt faktiskt.
Undrar om nästa inlägg kommer att handla om filmjölk?

Nej, jag grälar inte, bara ironiserar.

/putte

P-O Noren
2009-04-20, 13:55
Börjar kännas som om jag alltid är inne och hugger i trådar som är off topics, men det här är i alla fall i rätt trådkategori.

Jag vet inte om du lutar dig på någon faktisk statistik att det är de stora alkoholintagen som står för de flesta alkorelaterade olyckor, men jag kan hur som helst gissa mig till att det ändå stämmer.

Vad du inte ser i din statistik är vad som fick samma höggradit påverkade person att köra alkoholpåverkad första gången även om det kanske var inom spannet upp till 0,2 promille.
Du säger att folk inte tänker själva. DET däremot får du svår att belägga med forskning. Det är snarare så man betraktar den grå massan d.v.s. inte en själv.
Det finns tänkare och sen finns det de som tänker på något annat :-), men klara gränser som säger att fordon kör du utan alkohol och när du dricker alkohol kör du inte fordon, det är det absolut klaraste beskedet du kan ge någon.

/putte

För att över huvudtaget klassas som en alkoholpåverkad förare de djupstudier som genomförts så måste du ha minst 0,2 promille i blodet. Forskningen sätter en gräns på 0,2 promille och analytiska tester 0,15 ungefär. Det är delvis därför jag finner det ologiskt med en 0,00 gräns som blir helt hypotetisk. Jag anser att det skall vara hårda straff redan från 0,2 promille. Därunder måste sunt förnuft råda. En lättöl eller att ha smakat lite vin orsakar ingen olycka i sig.

Att hålla på och ändra stationer på bilstereon eller prata i mobiltelefon är ett rätt så vanligt problem i anslutning till olyckor dock. Om det skall finnas en konskevens i tanken på förarens attityder och beteende så skall detta straffas lika hårt som rattfylleri?

Hur skall man se på trötta förare?
Samma konsekvens där, kan jag tycka. Har man som utmattad och trött förare orsakad en allvarlig olycka så är det 3 månaders fängelse minst...

Man kan inte anse att en sak är värre en den andra om ens egenskaper som förare påverkas lika mycket.

swischmc
2009-04-20, 15:24
Man kan inte anse att en sak är värre en den andra om ens egenskaper som förare påverkas lika mycket.

Absolut! I praktiken är det dock svårare att mäta vissa tillstånd, som trötthet, bilradio-kanal-bytande, dagdrömmande och annat smått och gott.

Tyrannosaurus
2009-05-05, 01:59
Absolut! I praktiken är det dock svårare att mäta vissa tillstånd, som trötthet, bilradio-kanal-bytande, dagdrömmande och annat smått och gott.
Precis, det är inte mobilpratande i sig eller att sitta med en hand på ratten och hålla i en plastbit som är farligt.

De länder som har infört förbud mot mobiltelefoni utan hands-free är ute och cyklar. Jaha, man får inte hålla en mobil intill örat, men det är ok att sitta och knappa SMS på den fast monterade mobilen, leta CD-skivor i handskfacket, skruva på stereons inställningar, titta på en DVD-film, kolla GPS:en och knappa fram adresser, mata lillskiten som sitter och vrålar i den bakvända stolen osv.

I vanlig ordning verkar konsekvens inte existera i politikernas värld. Ska man förbjuda tal mobiler så bör man i konsekvensens namn införa skyltar som fanns i bussarna för "samtal med föraren är förbjuden under körning" ibland med tillägget "det är ett HOT mot säkerheten" :rolleyes:

Då får man även införa en lag att man alltid måste ha båda händerna på ratten, titta framåt och inte få sänka eller höja blicken. Man får inte ha stereon påslagen såvida man inte ha en co-pilot som sköter den biten, men då är samtal med denne förbjudet.

Sen ska det kontrolleras att lagen efterlevs också. Lycka till "kära" politiker :rolleyes: :p

Syster-Tysk
2009-05-05, 02:40
Hur skall man se på trötta förare?
Samma konsekvens där, kan jag tycka. Har man som utmattad och trött förare orsakad en allvarlig olycka så är det 3 månaders fängelse minst...

Blir lite knepigt för mig att ta mig hem från jobbet, eftersom jag jobbar heltid-natt! Är oftast ganska trött på morgonen!

Kan tänka mig att de som jobbat hela dagen och var tvungen att jobba över även de är rätt trötta när de kör hem.

Jag är medveten att trötta personer befinner sig i ett tillstånd som är likt dem som är något på lyset, men det går inte att mäta hur trött man är och därför så är det upp till var och en och sitt goda sunda förnuft att se till att man tar sitt ansvar.

OM det händer en olycka, hur har du då tänkt bevisa att personen var trött eller utmattad då olyckan hände?

Hände olyckan runt Umeå området på natten eller tidiga morgonen kan du samtidigt haffa ambulansföraren då han kommer, för han har inte sovit något under natten då de på ambulansen i Umeå inte får sova på jobbet, utan måste hålla sig vaken hela natten och arbeta på akutmottagningen.

Ska vi fortsätta med andra yrken eller förstår du hur detta aldrig kommer att fungera?

Mvh en nu pigg och alert Jonas (kl:03:39)

-ah
2009-05-05, 07:11
Precis, det är inte mobilpratande i sig eller att sitta med en hand på ratten och hålla i en plastbit som är farligt.

De länder som har infört förbud mot mobiltelefoni utan hands-free är ute och cyklar. Jaha, man får inte hålla en mobil intill örat, men det är ok att sitta och knappa SMS på den fast monterade mobilen, leta CD-skivor i handskfacket, skruva på stereons inställningar, titta på en DVD-film, kolla GPS:en och knappa fram adresser, mata lillskiten som sitter och vrålar i den bakvända stolen osv.

I vanlig ordning verkar konsekvens inte existera i politikernas värld. Ska man förbjuda tal mobiler så bör man i konsekvensens namn införa skyltar som fanns i bussarna för "samtal med föraren är förbjuden under körning" ibland med tillägget "det är ett HOT mot säkerheten" :rolleyes:

Då får man även införa en lag att man alltid måste ha båda händerna på ratten, titta framåt och inte få sänka eller höja blicken. Man får inte ha stereon påslagen såvida man inte ha en co-pilot som sköter den biten, men då är samtal med denne förbjudet.

Sen ska det kontrolleras att lagen efterlevs också. Lycka till "kära" politiker :rolleyes: :p

I Spanien är inte heller knappande tillåtet...
Mobilpratande, irrande bilister (-och kanske motorcyklister med blåtand i huvudet?) känns ju ganska lätt igen på sin körstil.
Självklart går inte mobiltelefonpratande att övervaka i särskild stor utsträckning, men det kunde kanske hjälpa om ordningsmakten vid enstaka tillfällen överhuvudtaget visade sig på gator och vägar.

Dagens klipp; att måla naglar medan man kör bil: http://www.nbcchicago.com/news/local/Driver-Painting-Nails-Strikes-Kills-Cyclist.html

Fortkörning, mord och maskrosvin är inte heller tillåtet, men förekommer ändå. Om resonemanget ovan skal tas på allvar, är väl all lagstiftning meningslös?

Man kan ju hoppas att motorcykelkollektivet är klokare, genom erfarenhet om inte annat, och kan avstå från det eviga stående i kontakt med omvärlden för att istället ägna sig åt att köra? ;)

swischmc
2009-05-05, 12:26
Dagens klipp; att måla naglar medan man kör bil: http://www.nbcchicago.com/news/local/Driver-Painting-Nails-Strikes-Kills-Cyclist.html

Impulsivt tror man att det är ett april-skämt... Hur kan man måla naglarna när man kör bil???!! Världen vore säkrare utan mänskligheten. Vi är en fara för varandra - mer eller mindre.

LC4ever
2009-05-07, 15:10
Impulsivt tror man att det är ett april-skämt... Hur kan man måla naglarna när man kör bil???!! Världen vore säkrare utan mänskligheten. Vi är en fara för varandra - mer eller mindre.

Nä, tyvärr.
Jag har sett folk prata mobil hållandes en glass i ena handen och mobilen i den andra, samtidigt som de framför sin bil i ganska bra hastighet.
Eller varför inte byggjobbaren i sin VAN som gör anteckningar på ett block samtidigt som han håller mobilen och pratar.
Dessa har inte mycket koll på vad som händer runt bilen.

Alla ni som är mot en lag, tejpa vänster hand mot örat och kör sedan bil.
Då kommer ni märka hur bra koll på trafiken ni har samt hur smidigt ni kan sköta alla reglage.

Marie
2009-05-07, 18:50
Alla ni som är mot en lag, tejpa vänster hand mot örat och kör sedan bil.
Då kommer ni märka hur bra koll på trafiken ni har samt hur smidigt ni kan sköta alla reglage.
Int f-n håller man luren i handen!
Jag brukade klämma den med axeln mot örat, precis som jag gör hemma när jag behöver ha båda händerna fria.

Marie
2009-05-07, 18:53

Har inte du målat naglarna medan du kör?
Det har jag gjort, för många år sedan på E4:an utanför Linköping. Det funkade alldeles utmärkt. Men vid att måla tånaglarna drar jag gränsen... :D:rolleyes:

P-O Noren
2009-05-08, 08:35
OM det händer en olycka, hur har du då tänkt bevisa att personen var trött eller utmattad då olyckan hände?
(kl:03:39)

Kan man tydligt visa att föraren arbetat såpass långa pass före olyckan att han inte kan ha varit utsövd skulle det räcka för mig. Finns ju forskning på vilka situationer som är farligare än andra. Detta klarar våra domstolar av att bedöma.

Att ambulanspersonalen inte får tillräcklig sömn är en skam för deras arbetsgivare, eftersom dom då tvingas köra trötta. Men det gör det ju inte mer rätt... så det argumentet förstår jag inte

Som det är idag räcker det endast om du erkänner på plats att du somnade vid ratten. Men du kan ju vara trött nog att orsaka en allvarlig olycka utan att somna vid ratten.

swischmc
2009-05-08, 10:54
Det har jag gjort, för många år sedan på E4:an utanför Linköping. Det funkade alldeles utmärkt. Men vid att måla tånaglarna drar jag gränsen... :D:rolleyes:

Man får vara glad för det lilla. ;)

Lelle K
2009-07-16, 21:25

Jag tycker det är ok att prata i mobil om man har handsfree, exvis blåtand. Däremot kommer jag inte att köpa till hojen. No f-ing way! Har läst igenom tråden och konstaterar att de flesta verkar ha rätt vettiga åsikter - inte nödvändigvis överensstämmande med mina - men dina, Marie, ger mig ett intryck av någon som rökt på litet väl häftigt...

Fri fart så fort man kommer utanför tättbebyggt? Med tanke på hur ett antal kör - snott både fordon och bensin? - skulle vi troligen få ett slagfält. Vem skulle t.ex våga bo ute på landet, vid en f.d. 70-väg, när du kommer farande i någon fantasifart? Du skroderar ju med att du diggar att susa fram på tyska motorvägar i +200, förmodligen med mobilen på?

Slopa kravet på hjälm? Undrar hur många den lagen räddat livet på, som tror sig vara odödliga... Men ok, i så fall finns ingen anledning att hjälpa den som valt bort hjälm - eller skyller på mjäll.... - åkt i diket och ligger skadad. Jag skulle skita i det, för vill man inte skydda det viktigaste(?) man har, så är väl livet inte så mycket värt det heller?

Alkohol och trafik hör INTE ihop, det anser de flesta. Förutom du då, som tydligen vill (och brukar?) ta dig ett glas vin innan du bränner iväg ut.... Tycker du det är ok att riskera andras liv, för att reaktionsförmågan var sisådär 1 km efter, bara för att någon tycker man självklart ska få dricka vin innan man ger sig iväg?

Har för övrigt kört med manuell växellåda i mer än 25 år, provat med automat och bestämt mig för att det säkerligen blir manuell även i fortsättningen. Fast en del klarar väl inte av det. Ska man köra överhuvudtaget då? Har man "medicinsk orsak" som det heter, är det en sak.

Du ger intryck av att antingen vara en sjudjävla säker trafikant som behärskar dina fordon och de flesta situationer till 110%. Eller så är du en sådan person som är en klassisk "messerschmitt"/besserwisser.

Ta det inte personligt, för jag känner dig inte. Men med tanke på vad du skriver så undrar jag.... Hoppas slippa möta dig i trafiken!

catwoman_w
2009-07-17, 06:00
Jag är en människa som jobbar i trafiken i en bil. Jag själv måste ibland använda telefonen i jobbet men jag använder en handsfree då. Problemet är att de människor som pratar i telefonen är att de blir så upptagna med att prata och det som sägs så att de inte funkar riktigt i skallen. Och som någon skrev så är det oftast kvinnor som inte kan hantera bilen riktigt. Men jag tror att det är inte det som är största problemet att kvinnorna pratar i telefonen utan att de sitter och sms:ar.

Det gäller då både män och kvinnor men dock kvinnor mera. För då måste du kolla vad du skriver. Det går både sakta och det går lite vingligt. Visst är det jättebra att kunna sms:a men jag anser att det behöver man inte göra i bilen. Jag ser olyckor dagligen och jag ser människor som sms:ar när de kör bil. Nej, jag använder inte sms utan jag kan däremot kolla om jag får ett men svarar gör jag endast när jag står still.

Sedan att framföra ett fordon och alkohol hör helt enkelt inte ihop. Ska det vara så svårt att låta bilen eller hojen stå när man har druckit ett glas vin eller en öl? Jag tycker inte det. Nu eftersom jag har ett sådant yrke så blir det då väldigt sällan jag dricker eller rättare sagt glömmer bort att dricka alkohol överhuvudtaget. Så jag lider inte av det men de som dricker och kör borde helt enkelt bli av med körkortet.

Lelle K
2009-07-17, 06:43
Onekligen intressant det du skriver, catwoman . Som att kvinnor ska vara sämre på "simultanförmåga i trafik" som jag tolkar det. Det händer att jag pratar i mobil, men ringer ytterst sällan och framförallt ogärna upp. Ok om någon ringer mig, men den personen får räkna med att jag är frånvarande, då körningen är viktigare än snacket.

Skulle aldrig få för mig att peta naglar "eller liknande" medan jag kör, gissa varför...

catwoman_w
2009-07-17, 08:03
Onekligen intressant det du skriver, catwoman . Som att kvinnor ska vara sämre på "simultanförmåga i trafik" som jag tolkar det. Det händer att jag pratar i mobil, men ringer ytterst sällan och framförallt ogärna upp. Ok om någon ringer mig, men den personen får räkna med att jag är frånvarande, då körningen är viktigare än snacket.

Skulle aldrig få för mig att peta naglar "eller liknande" medan jag kör, gissa varför...

Tyvärr så är det sant. Man mäker att män har bättre kontroll på sin bil när de pratar i telefonen än kvinnor. Men ok, många kvinnor kör inte lika ofta som män så det kan vara en orsak. Men det kan också bero på att män kanske sällan låter sina kvinnor köra bil. Vad vet jag.

Jag måste tyvärr ibland använda telefonen när jag jobbar som när jag ringer upp en kund som jag ska hämta eller ringa trafikledningen. Då har jag inget val. Men om jag måste svänga så ser jag till att personen i fråga får vänta i telefonen under tiden. Det händer mig ofta för jag vill då kunna ha händerna på ratten.

Sedan kommer ju min fråga. Måste man prata i telefonen när man kör hoj? När jag kör hoj så vill jag vara jag på hojen och naturen. Jag är så glad att jag kan låta bli telefonen. Oftast så lämnar jag den hemma om jag bara ska ut i närområdet. För vill någon mig så kan de ringa upp senare igen.

Hellman
2009-07-17, 18:22
De som förespråkar högre promillegräns i trafiken skulle jag vilja be att ni lämnar in era körkort. Ni är olämpliga som bil/mc-förare pga att ni saknar all form av ansvarskännande till era medmänniskor. Om man nu MÅSTE ha det där glaset vin till maten får man helt enkelt välja bort att köra efteråt. Det är inte svårare än så. Så helvetes egoistiskt!

Sedan är det lätt att sitta och försvara mobilpratande, nagelmålande, CD-bytande, GPS-knappande, skrevkliande eller vad f-n det nu är men är "Lisa" - 6 år ligger utsmetad över motorhuven känns det ganska meningslöst med dessa försvarstal. Eller?
Klart som fanken folk som pysslar med ditten och datten i bilen eller på hojen tycker det är ok. Hade de kört över någon pga sina sidohobbies vid körningen hade de knappast suttit och försvarat det på ett internetforum?
Det finns något som heter "tänk efter före", tyvärr har väldigt få den förmågan. Det är synd, för när det väl skiter sig är det ofta för sent att vara efterklok.

Ingen här är så viktig så man MÅSTE prata i telefon när man kör, jag lovar er. Hade man varit så viktig hade man haft en chaufför. Det kan faktiskt vänta, jag lovar er.

PS. Se Mythbustersavsnittet det pratades om i början av tråden. De testar mobilprat och 0.8 promille. På både en tjej och en kille. DS.

Ballhead
2009-07-17, 20:58
Nu har jag inte läst hela tråden, Men.
Jag betalar hellre en extra övernattnings kostnad (om jag tagit en öl eller 2) än rikerar att hamna i en trafikolycka. 100% nykterhet i trafiken tycker jag = 0 tollerans. Det behöver inte vara ditt fel att en olycka händer, men riskerna minskar drastiskt om du inte druckit och går på SMC:s kurser.

Hellman
2009-07-17, 21:50
100% nykterhet i trrafiken är en självklarhet för alla tänkande individer! De som inte inser detta bör genast lämna in sitt körkort för omhändertagande.

Som en anekdot kan jag berätta att jag älskar datorspel. Test Drive Unlimited är en favorit på PC:n. Man kan köpa sig Alfas, Ferraris, Lambos, Ducatis (:D) och en jäkla massa lyxfordon och sedan delta i tävlingar och diverse körningar. Då jag också älskar öl och whiskey så förekommer dom ganska ofta framför mina spelkvällar och om sanningen ska fram, f-n va illa man kör med alkohol i blodet!
Man kan sitta och köra som en gud och sen komma på att man ska ha en LITEN whiskey, man blir kass rätt fort!
Nu är en 250-krock i ett spel inget att må dålig över, men ni som påtalar HÖGRE promillegäns, prova för all del. Sen får vi se om ni har kapaciteten att köra som ni tror ni kan efter "ett glas".

Summa summarum, att anse att man är "behörig" i trafiken efter mer än en lättäl borde klassas som efterblivenhet. Nu är jag inte troende, men hade jag varit det hade jag bett till Gud att inte möta dylika personer i trafiken!

catwoman_w
2009-07-18, 09:48
100% nykterhet i trrafiken är en självklarhet för alla tänkande individer! De som inte inser detta bör genast lämna in sitt körkort för omhändertagande.

Som en anekdot kan jag berätta att jag älskar datorspel. Test Drive Unlimited är en favorit på PC:n. Man kan köpa sig Alfas, Ferraris, Lambos, Ducatis (:D) och en jäkla massa lyxfordon och sedan delta i tävlingar och diverse körningar. Då jag också älskar öl och whiskey så förekommer dom ganska ofta framför mina spelkvällar och om sanningen ska fram, f-n va illa man kör med alkohol i blodet!
Man kan sitta och köra som en gud och sen komma på att man ska ha en LITEN whiskey, man blir kass rätt fort!
Nu är en 250-krock i ett spel inget att må dålig över, men ni som påtalar HÖGRE promillegäns, prova för all del. Sen får vi se om ni har kapaciteten att köra som ni tror ni kan efter "ett glas".

Summa summarum, att anse att man är "behörig" i trafiken efter mer än en lättäl borde klassas som efterblivenhet. Nu är jag inte troende, men hade jag varit det hade jag bett till Gud att inte möta dylika personer i trafiken!

Jag kan hålla med dig om att man inte ska dricka och köra. Det är ett av det korkaste man kan göra. Däremot prata i mobil och köra är inte heller ok men jag har många gånger inget val. För blir jag försenad till en kund så måste jag ringa och säga det. Det finns inget värre än griniga kunder som har stått och väntat på en i en kvart. Ja,visst vi klarade oss tidigare utan mobiltelefon men idag så förväntar sig folk att man hör av sig när man är försenad.

Men på det stora hela så tycker jag att man kan låta mobilen vara hemma när man är ute och kör hoj. Jag har ju då musik i min nalle och åker man längre sträckor så är det trevligt att ha lite musik i öronen tycker jag. Men jag svarar inte när det ringer. Stannar jag så kan jag ringa upp personen som ringde.

P-O Noren
2009-07-18, 12:27
Personligen skulle jag hellre se en återgång till 0,2 promille, eftersom då anger lagen den gräns man med säkerhet kan mäta. Att ha fiktiva gränser som inte går att kontrollera är rättsosäkert. Man kan för övrigt få i sig alkohol från andra produkter än öl och vin.

Sedan måste det finnas rim och reson i tankegångarna. Ni som lever väldigt rättstroget enligt 0,000 regeln:
- Har ni någon gång satt er i ett fordon efter att ha jobbat med naftabaserade färger? eller jobbat med 5-56 i ett trångt garage...
- Lite trött efter jobbet, sov dåligt på natten, tar ni in på hotell eller kör ni 3mil hem?
- När ni bråkat med er livskamrat och är mycket upprörda, ställer ni bilen då?

Livet innehåller många situationer där man får påverkan på hur man kör eller hinner uppfatta saker och ting. Jag är medveten om att samhället har en fördömande syn på alkohol och bilkörning och det med all rätt. Men det har inget att göra med att man druckit en flaska öl på 4,5% och 2 timmar sedan kör bil eller råkat äta 2 punchpraliner.

Jag anser att lagen skall följa verkligheten, men visst, idag har du redan en praktisk gräns på ca. 0,2 promille. Jag antar att flera kommer att svara argt på detta inlägg och tro att dom förstår vad jag menar, men egentligen så har dom inte förstått.

catwoman_w
2009-07-18, 13:20
Personligen skulle jag hellre se en återgång till 0,2 promille, eftersom då anger lagen den gräns man med säkerhet kan mäta. Att ha fiktiva gränser som inte går att kontrollera är rättsosäkert. Man kan för övrigt få i sig alkohol från andra produkter än öl och vin.

Sedan måste det finnas rim och reson i tankegångarna. Ni som lever väldigt rättstroget enligt 0,000 regeln:
- Har ni någon gång satt er i ett fordon efter att ha jobbat med naftabaserade färger? eller jobbat med 5-56 i ett trångt garage...
- Lite trött efter jobbet, sov dåligt på natten, tar ni in på hotell eller kör ni 3mil hem?

Livet innehåller många situationer där man får påverkan på hur man kör eller hinner uppfatta saker och ting. Jag är medveten om att samhället har en fördömande syn på alkohol och bilkörning och det med all rätt. Men det har inget att göra med att man druckit en flaska öl på 4,5% och 2 timmar sedan kör bil eller råkat äta 2 punchpraliner.

Jag anser att lagen skall följa verkligheten, men visst, idag har du redan en praktisk gräns på ca. 0,2 promille. Jag antar att flera kommer att svara argt på detta inlägg och tro att dom förstår vad jag menar, men egentligen så har dom inte förstått.

Sover jag dåligt på natten så försöker jag få mig en stund på jobbet att sova kanske 5-10 min för jag har sådant jobb som jag kan göra det.
Jag tar inte bilen om jag har bråkat med min partner. Då går jag istället.
Jag jobbar inte med bilar så jag slipper fundera på sådant.
Är jag borta och jag känner mig trött så stannar jag kvar. Svårare än så är det inte.

Det har inte med att man inte har förstått utan att man måste kunna ta sitt ansvar i trafiken anser jag. Det finns så många galningar ändå i trafiken så varför ska vi som kör mc eller bil inte kunna ta till oss att det underlättar om man kör mc eller bil för 0.00 promille?

Jag kanske inte fattar men jag ser det som en självklarhet att man låter bilen stå eller sin mc stå på alla dessa ovanstånde som du skriver.

Därmot ska jag protestera att vi har kommit ifrån ämnet vad det gäller att prata i mobilen när man kör bil.

Jag säger till alla. Använd handsfree. Risken för olyckor minskar och ni kan använda blinkers när ni ska svänga då.

Hellman
2009-07-18, 19:55

Nej, jag förstår fakitskt inte riktigt vad du far efter. Är inte arg för det dock.
Jag förespråkar inte en 0.000-gräns. Då hade man ju inte ens kunnat ta en lättöl till dagens lunch utan att åka fast. Sen kanske man åker i blåsprovet av sin punchpralin, men då kan man ju begära blodkoll. Du kan även åka på vissa typer av munvatten...

Naftabaserade färger eller 5-56 (WD-40 luktar godare) jobbar jag inte med, men har använt en del av dylika preparat genom åren. Har dock aldrig känt mig påverkad av detta som tex en öl eller två. Det enda jag känt mig lite "vimsig" av har varit en stark avfettning till bilen i en tvätthall, men det var inget som inte gick över efter ett par minuters friskluft. Har inga fakta att tillgå som talar för en "nedsättande" effekt av dylika ämnen så jag har faktiskt ingen aning. Har inte jobbat tillräckligt med dessa kanske.

Trött efter jobbet. Inget svårt. Ha en Red Bull eller liknande liggandes i bilen, ta den med en rask promenad i friskluften så är problemet ur världen för stunden och du kan köra hem.

Om man bråkat med frugan/maken ser jag inte nödvändigheten att köra bil/MC från denne, om denne nu inte jagar en med vassa tilltyg. Tycker att resonemanget haltar.

Det som jag menar är att ratt/styronykterhet är ett val och då är det ens förbannade skyldighet och plikt att välja bort det. Man kan kanske inte undvika att gräla med sambon, få färgburken tryckt i ansiktet, bli trött efter jobbet etc. Men men spriten KAN man undvika det. Det är fan inte svårare än att säga "nej tack, jag kör"! Allt annat är lögn och förbannad dikt.

P-O Noren
2009-07-18, 21:26
Det handlar ju om att göra bedömningar hela tiden av vad man har för status att köra bil. De allra flesta gör inte det, det är synd då det finns flera faktorer som gör dig farlig i trafiken förutom hög promillehalt. Min gissning är att de allra flesta skulle tyvärr köra hem från jobbet trots att dom är jättetrötta.

Precis som att det mest bara snackas om att inte prata och köra bil samtidigt. De flesta gör det och i de mest omöjliga trafiksituationer.

Men det är snarare kulturellt, än faktiskt vetenskapligt, frågan om det påverkar med ett glas starköl i trafiken eller ej. Inga studier jag har hittat gör det skillnad med ett glas. Så varför detta fördömande? Ett glas öl gör ingen skillnad, så varför bry sig?

Att vara berusad eller påverkad är en annan sak, men då måste man över 0,2 och det känner man av. Alkohol är ingen drog som är osynlig i sina effekter.

Men med den fanatiska principen av nolltolerans så kan man skaffa sig ett bra moraliskt alibi på alla andra försyndelser man gör. Köra 90 på 70-väg och blåsa förbi det där rödljuset som just slog om. En omkörning som kanske inte var helt rumsren osv.
Man kan inte skilja ett farligt beteende från ett annat. Ska man vara moralens väktare på den nivån så måste man vara rätt så vit som snö i sin körstil i övrigt?

Eller som med frågan om sopsortering, folk som står och muttrar i soprummet för att grannen inte sopsorterar och har långa utläggningar om hur farligt det är. Problemet är väl bara det att i alla avtryck vi människor på moder natur så har tyvärr inte sopsorteringen så stor nytta. Det är den omfattande konsumtionen som är problemet, när man sedan kommer till sopsortering är ju detta bara en form av skadekontroll. Inget egentligt miljöarbete.

För övrigt så dricker jag inte, men skulle inte ha åsikter om någon vid en middag kör hem på ett glas öl. Mitt liv är för värdefullt för att jag skulle sitta med moraliska åsikter i en ickefråga. (ett glas är en ickefråga, 3-4 är nåt annat)

Men jag säger som Ingemar Stenmark; He löns int å förklaar för dem som int bergiip....

Lelle K
2009-07-18, 22:49
Jag kan hålla med dig om att man inte ska dricka och köra. Det är ett av det korkaste man kan göra. Däremot prata i mobil och köra är inte heller ok men jag har många gånger inget val. För blir jag försenad till en kund så måste jag ringa och säga det. Det finns inget värre än griniga kunder som har stått och väntat på en i en kvart. Ja,visst vi klarade oss tidigare utan mobiltelefon men idag så förväntar sig folk att man hör av sig när man är försenad.

Men på det stora hela så tycker jag att man kan låta mobilen vara hemma när man är ute och kör hoj. Jag har ju då musik i min nalle och åker man längre sträckor så är det trevligt att ha lite musik i öronen tycker jag. Men jag svarar inte när det ringer. Stannar jag så kan jag ringa upp personen som ringde.

Det verkar som att det finns några sunt tänkande individer på forumet. Om jag får säga så... För egen del skulle det förmodligen ta längre tid att acceptera mobilsnack när jag sitter på hojen, än det tog att skaffa första mobilen. If you catch my drift...

Gillar å njuta av körningen och miljön - även om det skulle stänka litet från ovan - så telefonen kan vänta. Och med sambon räcker det med "teckenspråk".

catwoman_w
2009-07-19, 09:18
Det verkar som att det finns några sunt tänkande individer på forumet. Om jag får säga så... För egen del skulle det förmodligen ta längre tid att acceptera mobilsnack när jag sitter på hojen, än det tog att skaffa första mobilen. If you catch my drift...

Gillar å njuta av körningen och miljön - även om det skulle stänka litet från ovan - så telefonen kan vänta. Och med sambon räcker det med "teckenspråk".

När man åker hoj så tycker jag att snacka i mobilen är bara dumt. Det är väl endast då man kan njuta av att få vara ifred. För normala fall slå har man ju alltid mobilen med sig överallt tycker jag. Det är jag hojen och mina tankar på vägen. Jösses vad många bra saker man kan tänka på när man åker hoj. På både bra saker och dåliga saker. Jag sitter inte bakpå längre jag kör egen hoj. Jag somnar ju när jag åker bakom sambon. :-)

jan-olovj
2009-07-19, 09:32
Jag skulle vilja ha handsfree i min hjälm, var fjärde vecka har jag beredskap och kan då inte köra. Det skulle ge mig frihet att kunna ta mindre rundor och ändå ha möjlihet att svara i den förbaskade luren. För övrigt ser jag ingen anlednig att ha tillgång till telefonen, musik när jag kör är inget jag önkar det väsnas tillräkligt av vindbruset än då och musik tror jag skulle splittra mig ifrån trafiken.

catwoman_w
2009-07-19, 10:20
Jag skulle vilja ha handsfree i min hjälm, var fjärde vecka har jag beredskap och kan då inte köra. Det skulle ge mig frihet att kunna ta mindre rundor och ändå ha möjlihet att svara i den förbaskade luren. För övrigt ser jag ingen anlednig att ha tillgång till telefonen, musik när jag kör är inget jag önkar det väsnas tillräkligt av vindbruset än då och musik tror jag skulle splittra mig ifrån trafiken.

För dig kan det ju vara en fördel att ha handsfree för telefonen. Och ja, musik är trevligt att ha när man åker lite längre.

B.A.D.D
2009-07-19, 14:35

Jag har samma problem... missade några samtal sist... då va dom inte glada hehe.. Men det är svårt att hitta ett handsfree som passar i hjälmen... Kör även med en ipod och "boss the plug" och dom funkar som öronproppar samtidigt som dom ger ifrån sig bra ljud och det är skönt vid längre sträckor :) Nu gäller det bara att hitta nått till mobilen som funkar..

Hellman
2009-07-19, 21:22
Det handlar ju om att göra bedömningar hela tiden av vad man har för status att köra bil. De allra flesta gör inte det, det är synd då det finns flera faktorer som gör dig farlig i trafiken förutom hög promillehalt. Min gissning är att de allra flesta skulle tyvärr köra hem från jobbet trots att dom är jättetrötta.

Precis som att det mest bara snackas om att inte prata och köra bil samtidigt. De flesta gör det och i de mest omöjliga trafiksituationer.

Men det är snarare kulturellt, än faktiskt vetenskapligt, frågan om det påverkar med ett glas starköl i trafiken eller ej. Inga studier jag har hittat gör det skillnad med ett glas. Så varför detta fördömande? Ett glas öl gör ingen skillnad, så varför bry sig?

Att vara berusad eller påverkad är en annan sak, men då måste man över 0,2 och det känner man av. Alkohol är ingen drog som är osynlig i sina effekter.

Men med den fanatiska principen av nolltolerans så kan man skaffa sig ett bra moraliskt alibi på alla andra försyndelser man gör. Köra 90 på 70-väg och blåsa förbi det där rödljuset som just slog om. En omkörning som kanske inte var helt rumsren osv.
Man kan inte skilja ett farligt beteende från ett annat. Ska man vara moralens väktare på den nivån så måste man vara rätt så vit som snö i sin körstil i övrigt?

Eller som med frågan om sopsortering, folk som står och muttrar i soprummet för att grannen inte sopsorterar och har långa utläggningar om hur farligt det är. Problemet är väl bara det att i alla avtryck vi människor på moder natur så har tyvärr inte sopsorteringen så stor nytta. Det är den omfattande konsumtionen som är problemet, när man sedan kommer till sopsortering är ju detta bara en form av skadekontroll. Inget egentligt miljöarbete.

För övrigt så dricker jag inte, men skulle inte ha åsikter om någon vid en middag kör hem på ett glas öl. Mitt liv är för värdefullt för att jag skulle sitta med moraliska åsikter i en ickefråga. (ett glas är en ickefråga, 3-4 är nåt annat)

Men jag säger som Ingemar Stenmark; He löns int å förklaar för dem som int bergiip....

Snälla P-O, det handlar om den ENKLA saken att alkoholen kan väljas bort innan bil/MC-körning. Man kan inte alltid udgå att vara trött, sniffa lim, etc innan körning, men man kan ALLTID välja att köra bil utan alkohol i blodet!

Vad är det du "int begrip"?

P-O Noren
2009-07-19, 23:16
Snälla P-O, det handlar om den ENKLA saken att alkoholen kan väljas bort innan bil/MC-körning. Man kan inte alltid udgå att vara trött, sniffa lim, etc innan körning, men man kan ALLTID välja att köra bil utan alkohol i blodet!

Vad är det du "int begrip"?

Man kan ALLTID välja bort bil/mc-körning.
Det går att ta in på hotell, eller vandrarhem.

Du har helt missförstått citatet, det betyder att man ska inte ödsla tid på att förklara nåt för någon som inte är intresserad av att förstå.

Men en av principerna för ett rättssystem är Nulla poena sine lege, eller inget straff utan lag. Problemet är att man inte kan rättssäkert sätta 0,00 som promillehalt eftersom det inte går att mäta ner till den nivån med säkerhet. I praktiken/verkligheten har vi fortfarande kvar 0,2 som promillegräns. Vi ska tillämpa samma moraliska hysteri över personer som medvetet sätter sig bakom ratten trötta, då lagen även där har ett förbud.

Jag anser bara att det är dubbelmoral, man ska inte döma sin medmänniska om man själv fattar lika dåliga beslut.

Hellman
2009-07-22, 22:02
Gillar att debattera, dock inte med dryg attityd, så den lämnar jag utanför.

Det jag anser att du påstår P-O är att:

Det är helt ok att sätta sig bakom ratten/styret efter "ett par pilser" bara för att det inte finns ett sätt att bevisa/straffa att folk kört trötta eller sniffat färg? Sedan att du pratar om .15 är trams och .20 borde det vara har jag inget att säga emot. Visste själv inte att det numera att det fanns en annan gräns att .20. Dessa .20 som jag REDAN sagt att jag tycker är helt rätt.

Det jag försökt lägga fram:

Jag anser INTE att oförmågan att bedömma/bestraffa t ex trötthet bakom ratten/stryret en anledning till att det ska vara OK att köra onyktert. Att ett annat problem finns och inte kan avgöras tillräckligt ska väl inte automatiskt göra att som lätt KAN undvikas och BESTRAFFAS ska bortses ifrån?

Om jag har missuppfattat dig ber jag om ursäkt, men jag tyder på dina inlägg att det är ok att dricka i trafiken för att man inte kan bestraffa eller avgöra alla gånger om någon varit trött hem från jobbet.

Roma55
2009-07-22, 22:34
Jag har samma problem... missade några samtal sist... då va dom inte glada hehe.. Men det är svårt att hitta ett handsfree som passar i hjälmen... Kör även med en ipod och "boss the plug" och dom funkar som öronproppar samtidigt som dom ger ifrån sig bra ljud och det är skönt vid längre sträckor :) Nu gäller det bara att hitta nått till mobilen som funkar..

Har också haft jour (slipper det äntligen). Då gjorde jag så att jag la telefonen i innerfickan med vibratorn på. Sen kunde jag ringa upp när jag hittade lämpligt ställe att stanna på.

Annars är det väl bluetooth som är bästa lösningen.

Marie
2009-07-23, 00:02
Har också haft jour (slipper det äntligen). Då gjorde jag så att jag la telefonen i innerfickan med vibratorn på. Sen kunde jag ringa upp när jag hittade lämpligt ställe att stanna på.

Annars är det väl bluetooth som är bästa lösningen.

Själv använder jag detta på hojen. Om det funkar bra i hög fart vet jag inte eftersom jag av princip aldrig kör fort, men jag har iaf använt det framgångsrikt i 220 km/h på Autobahn ett antal gånger

http://www.neckmike.se/

Hampe
2013-04-11, 17:58
Den här nyheten känns det som vi alla missat:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mobiler-forbjuds-under-bilkorning

Vi skyller på att den släpptes strax innan påsk och att vi alla hade viktigare saker att fundera på. Eller hur...?
Men sanningen är den att riksdagen har givit regeringen i uppdrag att ta fram ett mobiltelefonförbud i linje med vad andra länder i Europa har. Bra?

Tja...

http://www.idg.se/2.1085/1.462765/darfor-forbjuds-inte-mobilerna-i-trafiken

Sanningen är den att regeringen har vridit sig som en mask på en krok för att komma av den samma - man menar att frågan är mer komplex än så, och vill ta ett vidare grepp på fler beteenden bakom ratten som måste stävjas.

http://www.vibilagare.se/nyheter/forbud-mot-mobiltelefon-vid-ratten?page=1

...meeeen det har man sagt länge nu, och eftersom man inte får tummen ur och kommer med något eget vettigt så tappar man initiativet och blir överkörda av oppositionen.

Bra eller dåligt?
Fan vet. Långeliga tider har det hävdats att det egentligen inte är det lilla pillet på telefonen som är det farliga, utan snarare interaktionen med en annan individ, i ett annat rum via telefonen. Vår lilla ynkliga hjärna pallar inte snacket med någon vi inte fångar upp kroppspråket hos - om vi samtidigt behöver fatta beslut som har med körningen att göra. "Hålla handen" har inte med det hela att göra.
Säger en del.

Andra hävdar att man dör direCkt om man tittar bort från vägen under 2 sekunder...
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/chalmers/pressrelease/view/extremt-farligt-att-slaeppa-blicken-fraan-vaegen-676304
...men att själva snacket är ofarligt.

Vad skall man tro på?
Vad anser forumet? Är ett kommande teknikförbud odelat bra för oss motorcyklister, eller finns det downsides här med?

Hampe

Herr Fuggle
2013-04-12, 19:14
Som motorcyklist anser jag att det är självmordbenäget att prata i telefon samtidigt som jag kör och jag skulle aldrig installera telefon i hjälmen. :mad:

Men det är min bedömning, jag är inte laglig, håller inte hastigheten utan använder mitt omdöme och betalar eventuella böter....:tummenupp

Marie
2013-04-13, 00:31
Som motorcyklist anser jag att det är självmordbenäget att prata i telefon samtidigt som jag kör och jag skulle aldrig installera telefon i hjälmen. :mad:

Vaddå?????

Jag har vid ett antal tillfällen fördrivit tiden på Autobahn med att tala i telefon medan jag ångat på med hojen i hastigheter mellan 180 och 220 km/h och upplevde inte det som nånting riskfyllt.

Men så har jag ju i stort sett levt med att tala i telefon medan jag kört bil sedan mitten av 1980-talet. När jag var datakonsult skötte jag åtskilligt med datorsupport per telefon medan jag körde mellan olika kunder.

MiaSyrra
2013-04-13, 09:00

Det vore ju åtminstone en liten början.....Har aningslösheten äntligen fått ett ansikte..?? Vad kommer härnäst ? Som tur var finns gott om forskning som stöder de lagar som ovan nämnda bestämmelser vilar på. Ibland tappar man hakan. Kanske dags att flytta ut till Alphyddan snart. Där är nog friskare luft. Kanske bra för tankeförmågan.

Herr Fuggle
2013-04-13, 09:49
Vaddå?????

Jag har vid ett antal tillfällen fördrivit tiden på Autobahn med att tala i telefon medan jag ångat på med hojen i hastigheter mellan 180 och 220 km/h och upplevde inte det som nånting riskfyllt.

Men så har jag ju i stort sett levt med att tala i telefon medan jag kört bil sedan mitten av 1980-talet. När jag var datakonsult skötte jag åtskilligt med datorsupport per telefon medan jag körde mellan olika kunder.

Din bedömning är inte samma som min, men så kan det vara i ett fritt samhälle!:wink:

Maria Nordqvist
2013-04-29, 18:05
Gammal tråd men aktuellt ämne. Idag skickade SMC remissvar till regeringen i frågan. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Om-att-gora-annat-an-att-kora/

Hampe
2013-04-29, 19:30
Wow - Kändes änna litta personligt det där remissvaret... :D

Kan inte annat än att instämma i det du skriver.
Personligen är jag visserligen utav den uppfattningen att handhållen telefon i bilen inte är det stora problemet, utan att det mer är interaktionen med en människa i ett annat rum som är det stora problemet och som blockerar perceptionen i det man håller på med.

Men att man nu skjuter in sig på allt det som borde vara naturligt när man framför ett motorfordon är bra.
Trist att det skall behövas, bra att man lyfter frågan.

H

Herr Fuggle
2013-04-29, 21:45
Gammal tråd men aktuellt ämne. Idag skickade SMC remissvar till regeringen i frågan. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Om-att-gora-annat-an-att-kora/

Detta är vad jag gillar att SMC pysslar med!

En hastighetsöverträdelse genererar höga böter på plats och i vissa fall körkortsindragning. En trafikant som dödar eller lemlästar en trafikant sällan blir åtalad, ytterst sällan dömd för vårdslöshet, får nästan aldrig körkortet indraget och får böta ibland.

Att döda en människa ger mindre straff än att köra 31km över gällande hastighet men det är inte extremt..:confused:

Vad säger företrädare för SMC-skåne och SMC-stockholm om detta?

Att iaktta hänsyn och aktsamhet är ett eftersatt område i Sverige jämfört med andra länder.

Håller med! Jag iaktar alltid hänsyn och aktsamhet även utanför Sverige men där är jag inte extrem trots att jag kör i samma hastigheter som i Sverige...:wink:

Hampe
2013-04-30, 05:44
Att döda en människa ger mindre straff än att köra 31km över gällande hastighet men det är inte extremt

Detta är en klockren beskrivning av myndigheters och därigenom senare samhällets slappa laissez faire-inställning att 'olyckor händer' och att människor skall tillåtas göra misstag. Konsekvenserna av dessa 'små misstag' skall 'byggas bort' och vi skall ges 'system' som fångar upp och förhindrar att något farligt händer oss.

Alltså, den som av ointresse/okunskap/oskicklighet/'otur'/o-vadduvill defacto orsakar en 'olycka' och har ihjäl annan individ är alltså 'mänsklig' och ges förtur i förlåtelsekön och döms sällan till vårdslöshet i trafik eller någon annan påföljd.

Detta för att det sedan en tid tillbaka anses 'rättsosäkert' att försöka döma i sådana mål. (eftersom det är dyrt att utreda saker och ting vill man slippa hålla på med det...)
Istället startar man upp den gamle bandschaktaren och försöker maka till terrängen så
gott det går, för att hjälpligt passa kartan.
...och om man vänder ryggen till så slipper man se detta öppna sår i landskapet 'Rättsamhället'

Men ve den som förbryter sig mot det heliga budet att köra mer än 31 km/h för fort - var det än vara må!
Denna förare har m e d v e t e t förbrytit sig mot överenskommelse staten träffat med sina bilister:
Brott mot nollvisionen!
Då har man också förtjänat att drabbas av "lagens hårdaste straff" - körkortsindragning på platsen, på initialt obestämd tid, exekverad av en enkel polisman utan utbildning som jurist och utan någon egentlig möjlighet att vare sig överklaga själva beslutet eller komma till rätta med eventuella fel i processen eftersom straffet börjar gälla way innan en eventuell omprövning.

Jag har aldrig trott på det här med nollvision, men nu börjar vi se hur skoningslöst denna noll vision slår mot motorcyklister och andra oskyddade trafikanter. Att våra olyckstal inte stiger på samma sätt som gåendes och cyklisters är vår egen förtjänst, ingen annans, men att läppspelande bilister inte ens skall dömas till någon påföljd när dom har 'otur' och råkar slakta en motorcyklist är fanimej kväljande.

Hampe

puttepj
2013-04-30, 05:46
Vad anser forumet? Är ett kommande teknikförbud odelat bra för oss motorcyklister, eller finns det downsides här med?

Jag tror att ett mobilförbud i vilken form det än landar i, räddar liv. Jag tror nog att det finns de som tappar koncentrationen vid samtal med någon i 'det andra rummet' men att det skiljer mycket på person och körvana. Jag skall inte sätta något överbetyg på mig själv, men har mer mil än de flesta i bil och tunga fordon även om de flesta gjordes i yngre år. Jag tror inte att jag tappar koncentrationen av själva körningen d.v.s uppmärksamheten i trafiken, blinkers, placering, hastighet, det som bygger på rutin. Dock har det hänt mer än en gång att jag kört fel, missat avfarter m.m. pga telefonsamtal, så i mitt fall bevisar det i alla fall att samtalet har en påverkan...

Som motorcyklist har jag lärt mig att bilar runt omkring mig som står för ologisk vingling, brist på blinkers även vid tillfällen då föraren själv skulle tjäna på den och allmän förvirring oftast beror på knappandet på telefonen. I min lite högre placering i sadeln ser jag ofta in i bilar som precis gjort något dumt och ser smartphones i händerna med sms-slingor och facebook. Där tror jag i alla fall att det stora problemet finns, betydligt farligare än samtal i det andra rummet.

Vi lever i ett samhälle, där telefonen fått för stor plats. Från att den gjort oss mer nåbara och mer sociala så har den blivit ett socialt tvång som tagit så mycket plats att den tar från övrigt socialt liv. Jag åker mycket kommunalt i Sthlm d.v.s. tåg, buss & tunnelbana. Jag ser en utbredning av smartphoneanvändande som spritt sig till så gott som alla runtomkring mig (inklusive mig själv). Man fördriver tiden, man använder telefonen för att avskärma sig och det är säkert på gott och ont. Tyvärr blir 'mobiltvånget' nog så cementerat att det blir rot-problemet till mobiltelefoner i trafiken. Mobilen får helt enkelt företräde för allt, inklusive säkerheten.

Jag är för ett förbud. Det kommer inte lösa allt med det kommer att rädda liv.

/putte

Herr Fuggle
2013-04-30, 06:16
Detta är en klockren beskrivning av myndigheters och därigenom senare samhällets slappa laissez faire-inställning att 'olyckor händer' och att människor skall tillåtas göra misstag. Konsekvenserna av dessa 'små misstag' skall 'byggas bort' och vi skall ges 'system' som fångar upp och förhindrar att något farligt händer oss.
Hampe
Och eftersom konsekvenserna av en olycka ökar med hastigheten måste vi naturligtvis sänka hastigheten, inte undvika olyckor!:mad:

Jag har aldrig trott på det här med nollvision, men nu börjar vi se hur skoningslöst denna noll vision slår mot motorcyklister och andra oskyddade trafikanter. Att våra olyckstal inte stiger på samma sätt som gåendes och cyklisters är vår egen förtjänst, ingen annans, men att läppspelande bilister inte ens skall dömas till någon påföljd när dom har 'otur' och råkar slakta en motorcyklist är fanimej kväljande.

Hampe

Kunde inte skrivit något bättre. Det har sagts förr men du är lysande på att skriva!:tummenupp Dock har vi har en organisation som tycker att mer än 76 kph ska vi inte köra på en krokig väg...:(

Heder dock till Roffe_s och Galne Dansken som inte håller med.:tummenupp

HkanB
2013-04-30, 07:35
Jag tror att ett mobilförbud i vilken form det än landar i, räddar liv. Jag tror nog att det finns de som tappar koncentrationen vid samtal med någon i 'det andra rummet' men att det skiljer mycket på person och körvana. Jag skall inte sätta något överbetyg på mig själv, men har mer mil än de flesta i bil och tunga fordon även om de flesta gjordes i yngre år. Jag tror inte att jag tappar koncentrationen av själva körningen d.v.s uppmärksamheten i trafiken, blinkers, placering, hastighet, det som bygger på rutin. Dock har det hänt mer än en gång att jag kört fel, missat avfarter m.m. pga telefonsamtal, så i mitt fall bevisar det i alla fall att samtalet har en påverkan...

Som motorcyklist har jag lärt mig att bilar runt omkring mig som står för ologisk vingling, brist på blinkers även vid tillfällen då föraren själv skulle tjäna på den och allmän förvirring oftast beror på knappandet på telefonen. I min lite högre placering i sadeln ser jag ofta in i bilar som precis gjort något dumt och ser smartphones i händerna med sms-slingor och facebook. Där tror jag i alla fall att det stora problemet finns, betydligt farligare än samtal i det andra rummet.

Vi lever i ett samhälle, där telefonen fått för stor plats. Från att den gjort oss mer nåbara och mer sociala så har den blivit ett socialt tvång som tagit så mycket plats att den tar från övrigt socialt liv. Jag åker mycket kommunalt i Sthlm d.v.s. tåg, buss & tunnelbana. Jag ser en utbredning av smartphoneanvändande som spritt sig till så gott som alla runtomkring mig (inklusive mig själv). Man fördriver tiden, man använder telefonen för att avskärma sig och det är säkert på gott och ont. Tyvärr blir 'mobiltvånget' nog så cementerat att det blir rot-problemet till mobiltelefoner i trafiken. Mobilen får helt enkelt företräde för allt, inklusive säkerheten.

Jag är för ett förbud. Det kommer inte lösa allt med det kommer att rädda liv.

/putte

Jag tror tvärtom inte på ett specifikt förbud mot just...i detta fall användande av mobiltelefon.

Det vore tycker jag bättre om den befintliga lagstiftningen som handlar om vårdslöshet i trafik, likgiltighetsuppsåt m.m användes fullt ut i stället.

Det går att ändra praxis, alternativt skriva om lagar inkl. nya förarbeten som utvidgar eller tydliggör ex. vårdslöshet i trafik till explicit omfatta ex. "alla aktiviter/interaktion med anordningar icke relaterade till fordonets direkta framförande. Konversationer med andra än i fordonet närvarande personer under det att fordonet är i rörelse." Med vettigt förarbete som anger inriktning, borde det tycker jag i alla fall gå återanvända våra befintliga lagar...på ett sätt som de sannolikt trots allt var tänkta att användas från början.
Förhindra och om trots allt lagföra de som tyvärr saknar sunt förnuft och/eller tillräckligt omdöme.

Om inte så hamnar vi snart i narkotikalagstiftningens träskamarker där varje enskild substans explicit måste narkotikaklassas...analogt här borde bli t.ex speciallagar mot ex. knyppling, brädspel, film på dator, film på tv medans man också sådär vid sidan om försöker köra bil...o.s.v in absurdum.

Det finns lagstiftning ev. med modifikationer som redan borde kunna användas om nu bara någon vågar driva det därhän.

Som skrivits i tråden mer än en gång...det måste kosta-på mer än ett sätt- att köra ihjäl någon, vare sig det är fotgängare eller som vi nu avhandlar motorcyklister. Det är mycket märkligt och sänder väldigt konstiga signaler när det som sagt blir för syndaren oftast "värre konsekvenser" av att köra för fort...

challe
2013-04-30, 08:12
Jag tror att ett mobilförbud i vilken form det än landar i, räddar liv. /putte

Kanske det. Förbud i sig räddar inga liv. Det är om fler avstår från sms:ande, fejsbokande osv som liv kan räddas. Frågan är om inte de som redan fattat det olämpliga i dessa aktiviteter redan avstår. Flertalet av de övriga struntar nog i ett eventuellt förbud eftersom det inte kommer att vara så lätt att bevisa brottet.

challe
2013-04-30, 08:19
Konversationer med andra än i fordonet närvarande personer under det att fordonet är i rörelse."

Varför skulle det vara farligare att prata med någon per telefon än en som sitter i bilen??

För egen del kan jag konstatera att det som avhandlas i konversation med en medpassagerare sällan kräver samma tankemöda som när chefen ringer upp i något brådskande ärende. Men att förbjuda att svara i telefon i bilen skulle få avsevärda konsekvenser i många fall. Därför är jag emot ett sådant förbud.

HkanB
2013-04-30, 08:48
Varför skulle det vara farligare att prata med någon per telefon än en som sitter i bilen??

För egen del kan jag konstatera att det som avhandlas i konversation med en medpassagerare sällan kräver samma tankemöda som när chefen ringer upp i något brådskande ärende. Men att förbjuda att svara i telefon i bilen skulle få avsevärda konsekvenser i många fall. Därför är jag emot ett sådant förbud.

Det finns vissa studier och även lekmannaobservationer som du själv gjort och beskriver ovan...som pekar på att den rumsliga separationen adderar till belastningen och att det inte är bara själva hanterandet av telefonen i sig som är problematiskt. Att sen det nog inte är läge att befinna sig i problemlösningsmod via mobil i tät trafik borde väl de flesta....

Någon skrev ovanför i tråden ngt i stil med..."sätter på vibration och stannar vid första bästa tillfälle efter påringning" det borde vara snabbt nog!

Om man yrkesmässigt eller privat har såna krav på sig att man inte kan vänta någon minut eller två är det nog kanske dags att fundera på om relationen, den yrkesmässiga eller privata verkligen är vad den borde vara! :wink:

Din chef borde få veta att du ringer upp så fort som möjligt...vad det nu än blir...och är inte det acceptabelt så skulle iaf jag nog fundera på om det är kul att jobba för honom...

Herr Fuggle
2013-04-30, 08:52

Därför att du ser vad som händer när vi pratar i bilen och kan förstå att jag blir tyst när min koncentration behövs för t.ex. en motorcyklist men att jag, omedvetet, inte blir tyst när vi pratar i telefon.

Vetenskapens värld i SVT visade för ett tag sedan ett programm där det på ett lysande sätt. En chef med multifuntionell kapacitet att göra fler saker samtidigt kunde inte svara på enkla frågor samtidigt som han körde bil.
SE TILL ATT SMC KÖPER DEN BITEN AV PROGRAMMET OCH SPRID!

Att möta dig pratandes i telefon kan få avsevärda konsekvenser för mig, i form av död, bli svårt skadad eller bara dj...gt rädd.

Jag kan låta någon annan, som inte kör, prata i mobilen annars stannar jag på ett säkert ställe om det inte kan det vänta. Därför är jag för ett sådant förbud.

Maria Nordqvist
2013-04-30, 09:07
Svar på några inlägg ovan. Just därför var det bra att den förändring av Trafikförordningen som föreslås inte bara handlar om mobiltelefon. Den lyder följande:
Trafikförordningen ändras så att en ny bestämmelse införs i 4 kap. trafikförordningen (1998:1276) av följande lydelse:
10 e § Vid färd på väg i ett motordrivet fordon får föraren inte ägna sig åt aktiviteter som avleder uppmärksamheten från framförandet av fordonet i sådan grad att det uppstår risk för trafikolyckor.

Vidare ändras 14 kap. samma förordning enligt följande
3 § Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
c) 4 kap.
– 1, 2, 5–8 §, 9 § första stycket, 10 §, 10 a § första stycket, 10 e, 15, 15 a, 17, 17 a, 18 eller 19–24 §,

challe
2013-04-30, 09:37
Att sen det nog inte är läge att befinna sig i problemlösningsmod via mobil i tät trafik borde väl de flesta....

Jodå, det begriper även jag.

Någon skrev ovanför i tråden ngt i stil med..."sätter på vibration och stannar vid första bästa tillfälle efter påringning" det borde vara snabbt nog!

Om man yrkesmässigt eller privat har såna krav på sig att man inte kan vänta någon minut eller två är det nog kanske dags att fundera på om relationen, den yrkesmässiga eller privata verkligen är vad den borde vara! :wink:

Detta duger inte om man har beredskap - och det har jag. Hela konceptet havererar om man inte kan svara omedelbart. Dock brukar jag använda mig av det utmärkta orden "Ett ögonblick så får jag hitta en plats att stanna på". Det är svara i telefonen som avses - inte att svara på frågan/-orna under färd.

Din chef borde få veta att du ringer upp så fort som möjligt...vad det nu än blir...och är inte det acceptabelt så skulle iaf jag nog fundera på om det är kul att jobba för honom...

Jodå, det vet han - och accepterar. Men när han ringer vet han inte att jag befinner mig i trafiken. Men när han väl förstår det är det inga problem. Slutsats - jag behöver inte byta jobb så länge jag får svara i telefonen.

Hasse-VTX
2013-04-30, 11:14
Saknar folk all vett nu för tiden, ska allt behöva lagstiftas för att man ska bete sig vettigt i trafiken. Det finns redan en lag att man är skyldig att se till att sitt fordon är säkert att framföra.( Det är inte bilprovningen som har det ansvaret) att man gör det på et säkert sätt o tar hänsyn till andra trafikanter. Kanske en skärpning av lämplighetsintyget skulle sålla bort en del av de individerna som inte hör hemma i trafiken. Kan folk inte tänka längre? Lite sunt förnuft kommer man lång med!!! :tummenupp

challe
2013-04-30, 11:55
Saknar folk all vett nu för tiden, ska allt behöva lagstiftas för att man ska bete sig vettigt i trafiken.

Som många har antytt här: Det krävs lagstiftning för att fälla någon i domstol eller utfärda böter för något dumt man gjort i trafiken, såvida det inte redan är olagligt.

gundj
2013-04-30, 12:43
Varje dag ser jag någon som vinglar ikring med bilen, och det beror oftast på att personen styr med knät, växlar med fel hand och hanterar mobilen samtidigt.
Min förhoppning är att om det är en polisman som gör samma iakttagelse så resulterar det i böter.
Samma sak med mammor som letar nappar under färd, likaså rökare som vinglar ikring medan cigaretten? tänds.

Allt detta är ju sånt som kan ses och beivras, samtal i bilen med medpassagerare är ju svårare att lagföra, likaså handsfreesamtal
Men det finns fall från Tyskland där vållandefrågan avgjordes av att föraren haft en iPod i öronen vid olyckan, kanske samma kan ske om det är för ett mobilsamtal, trots handsfree.

Att ovarsamhet kan belasta den vållande efter att en olycka skett är ju klen tröst för den påkörde, stoppa och bötfäll det farliga beteendet innan det leder till olycka.

För min personliga del så har jag investerat i fordon med handsfree alternativt köpt till funktionen och det är så behagligt att använda så jag kan inte förstå hur jag klarade mig utan. Jag kan fortfarande välja att inte svara, men när jag gör det så känns det betydligt säkrare än att känna pressen att hitta ett ställe att stanna och prata och sedan köra ikapp förlorad tid.
På hojen är det endast gula proppar i öronen.

Hasse-VTX
2013-04-30, 13:34
Om nu inte folk kan förstå den lag som redan finns, hur ska det då bli bättre med en ny lag.
Man ska framföra sitt fordon på ett säkert sätt det räcker för mig!!! Jag borde själv kunna bedöma när det är säkert att prata i mobilen om jag behöver det. Kan man inte det kanske man borde gå över till att åka kollektivt.:tummenupp

HkanB
2013-04-30, 13:42
Om nu inte folk kan förstå den lag som redan finns, hur ska det då bli bättre med en ny lag.
Man ska framföra sitt fordon på ett säkert sätt det räcker för mig!!! Jag borde själv kunna bedöma när det är säkert att prata i mobilen om jag behöver det. Kan man inte det kanske man borde gå över till att åka kollektivt.:tummenupp

Det handlar väl mindre om att folk skall förstå, vilket iofs vore bra, än vad det handlar om att rättstillämpningen behöver uppdateras/ändras!

Hampe
2013-04-30, 15:20

Sant, så sant. Vi går med de små stegens tyranni mot ett samhälle där allt skall detaljregleras - men det kanske är bäst så?
Det verkar ju som vi inte fattar, förstår eller förmår prioritera vad som är viktigt här och nu. Det är fan patetiskt när man ser ett sällskap vid ett bord på restaurangen där någon av deltagarna bara hummar lite deltagande under konversationen, men sitter och Facebookar just under bordskivenivån - tydligt signalerande att något annat, någon annanstans är mer intressant än umgänget med de personer man befinner sig hos.

Well well, vi får se vad det blir av det här: http://www.expressen.se/gt/snackade-i-mobilen--frontalkrockade/
En "olycka" som "råkade hända" på den gamla goda tiden. När det fortfarande var förbjudet att vara ouppmärksam...

H

challe
2013-04-30, 15:33
Well well, vi får se vad det blir av det här: http://www.expressen.se/gt/snackade-i-mobilen--frontalkrockade/
En "olycka" som "råkade hända" på den gamla goda tiden. När det fortfarande var förbjudet att vara ouppmärksam...
H

Av artikeln kan man uttyda att hon frontalkrockade med en mötande bil på den mötande bilens väghalva. Åtalet avser vårdslöshet i trafik (krockade på felsida av vägen) och vållande till kroppsskada (personskador i motpartens bil). Hon blev inte åtalad för att hon använt mobiltelefon, vilket sannolikt bidrog till eller rent av skapade förutsättningarna för olyckan.

Om det nu varit förbjudet att tala i mobiltelefon under färd kunde åtalet istället blivit grov vårdslöshet i trafik och därmed kanske fängelsestraff.

Men får risken för konsekvenser av att bryta mot ett mobiltelefonförbud i trafik en sådan avskräckande effekt att det verkligen leder till färre olyckor. Det är jag tveksam till.

Hampe
2013-10-23, 12:25
Det börjar dra ihop sig...

http://www.expressen.se/gt/mobilpratande-forare-doms-for-dodsolycka/

...och detta var olyckan det handlar om:

http://www.skovdenyheter.se/artikel/21382/en-dod-i-lastbilskrock

H

HkanB
2013-10-24, 13:36
Av artikeln kan man uttyda att hon frontalkrockade med en mötande bil på den mötande bilens väghalva. Åtalet avser vårdslöshet i trafik (krockade på felsida av vägen) och vållande till kroppsskada (personskador i motpartens bil). Hon blev inte åtalad för att hon använt mobiltelefon, vilket sannolikt bidrog till eller rent av skapade förutsättningarna för olyckan.

Om det nu varit förbjudet att tala i mobiltelefon under färd kunde åtalet istället blivit grov vårdslöshet i trafik och därmed kanske fängelsestraff.

Men får risken för konsekvenser av att bryta mot ett mobiltelefonförbud i trafik en sådan avskräckande effekt att det verkligen leder till färre olyckor. Det är jag tveksam till.

Det är högst sannolikt att de flesta oönskade beteenden som t.ex mobiltelefonerande skulle kunna och kan inrymmas inom tolkningen av vad som utgör vårdslöshet i trafik.

Men gällande praxis...suger...minst sagt...
Enligt ett fall som det refereras till på Lagen.nu (https://lagen.nu/1951:649):

"I NJA 2009 s. 819 (https://lagen.nu/dom/nja/2009s819) ogillade HD åtalet mot en busschaufför som i sin högra hand höll en mobiltelefon och i sin vänstra hand ett papper på vilken han gjorde anteckningar samtidigt som han körde en buss med passagerare. Att någon däremot brister i uppmärksamhet just för ett ögonblick är inte straffbart. jmf 5 § (https://lagen.nu/1951:649#P5)."

Det är inte lagen i sig det är fel på det är praxis det är fel på.

Så det är förändrad praxis och inte mer speciallagar vi behöver. Ett praktexempel på hur knasigt det blir är vår narkotikalagstiftning där specifika molekyler klassas och inte t.ex ekvivalenter eller familjer av substanser.

Herr Fuggle
2013-10-24, 14:32
Om det farliga vore att hålla telefonen i handen istället för på ratten så skulle manuellt växlade fordon vara förbjudna för länge sedan.:slagen:

Det är bristen på uppmärksamhet som är det farliga, inte var telefonen befinner sig...:wink:

enhjuling
2013-10-24, 16:23
Om det farliga vore att hålla telefonen i handen istället för på ratten så skulle manuellt växlade fordon vara förbjudna för länge sedan.:slagen:

Det är bristen på uppmärksamhet som är det farliga, inte var telefonen befinner sig...:wink:

Det är sant.
Det är dock väldigt olika hur man påverkas i sin uppmärksamhet av ett samtal i telefon eller för den delen med en passagerare.
Man ser ändå många som vinglar betänkligt pga att de skall styra, växla och hålla i telefonen samtidigt. Käkar de dessutom glass också blir det ju besvärligt värre.
Dessa skulle vingla betydligt mindre med en handsfree och man undrar varför de inte har det.

Mathias
2013-10-24, 16:40
Tror inte det tagits upp här men, danskarna har gjort en bra film:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eIDEfg0uLYw

Bob Sweden
2013-10-24, 20:34
*klipp*
Dessa skulle vingla betydligt mindre med en handsfree och man undrar varför de inte har det.

Vinglandet är troligen ett litet om än inte helt försumbart problem i det här sammanhanget.

Det faktum att blick / tanke / koncentration inte är på det som händer i trafiken tror jag är den allt annat överskuggande risken.

Agile
2013-10-25, 14:35
Det stora problemet är väl att 50% eller så inte borde fått körkort öht, mobiltelefon eller ej.

Jag har också en herrans massa timmar bakom ratten med mobil, aldrig upplevt det som ett problem. Lite omdöme och prioriteringar måste man ju ha dock. Jag sänker normalt farten när jag pratar, just för att minska info-flödet. Samtidigt har jag mer än en gång helt släppt luren för att BARA köra om det "kört ihop sig" på nåt sätt, och ber ofta den i andra änden vänta lite eller ta om för att jag slutar lyssna om det händer nåt omkring i trafiken osv.

Problemet uppstår när folk prioriterar pratandet högre än körandet, men att under normala omständigheter prata medan man kör är ju ingen konst.

Lenchris
2013-10-26, 10:02
Jag har också en herrans massa timmar bakom ratten med mobil, aldrig upplevt det som ett problem. Lite omdöme och prioriteringar måste man ju ha dock. Jag sänker normalt farten när jag pratar, just för att minska info-flödet.

Nu kanske du menar att sänka farten på motorväg från lite över lagligt till lagligt, men jag lånar ditt citat. No offence intended.

Just detta att många sänker hastigheten när de pratar i mobil, åtminstone utan handsfree, är något som stör mig. Det märker jag är ganska vanligt enligt min helt ovetenskapliga empiriska undersökning, att den som kör annorlunda än resten av trafiken är mobilpratande (eller övningskörande eller lite äldre). Jag vill inte att trafikrytmen ska ändras för att en medtrafikant tycker att det är viktigare att prata i mobil än att köra. Visserligen kör jag inte speciellt fort, men jag vill att alla som kör ska försöka hålla trafikrytmen om väglaget tillåter och inte låta sig distraheras av mobilprat, smsande, sminkande, ätande eller annat.

Hampe
2013-10-29, 14:09
Själv så är jag positivt överraskad att rätten nöp till och faktiskt utdömde ansvar i just denna mobiltelefonrelaterade fråga, men andra är förvånade över hur billigt det är att ha ihjäl sina medtrafikanter; http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/10/23/nastan-obrottsligt-att-doda/

Är det början till ett paradigmskifte vi ser? Att folk är less på Trafikverket, Noll Vision och en massa förlåt och ursäkter till "olyckor" och faktiskt
vill se mer ansvarshållande i trafiken, efter 15 års brist på ansvarstagande.
Motorcyklister tackar allra ödmjukast isåfall. Det skall kosta att ha ihjäl folk, att inte "se", att inte ens bry sig om att titta, att hålla på med annat trams när man borde köra. Det får vara slut med bumpercar-doktrinen där man ser "plåtskador" som något bra och eftersträvansvärt, men fullständigt negligerar oss oskyddade trafikanter som skall umgås med dessa läppspelande, omgående förlåtna bil-ister.

– Det blir ganska mycket plåtskador. Men nästan inga allvarliga olyckor, konstaterar Tingvall på sitt trånga och mörka kontor.
http://www.fokus.se/2011/06/jakten-mot-nollpunkten/

Nej, om man bara tänker plåtkostym så är det så. Men vi accepterar inte det längre:
Bort med räcken som gör slamsor av motorcyklister.
Bort med den vansinniga inställningen att det är okay att göra fel.
Bort med förödande uppfattningen att människor är ofullkomliga. Det är vi visserligen, men någonstans måste det krävas att vi gör vårt bästa!
Idag krävs inte detta och det accepteras att vi gör fel, därtill så har vi larvigt låga straff för den som dabbar sig.

För alla utom oss - motorcyklisterna. Vi betalar det fulla priset för våra misstag. Och andra trafikanters misstag. Och Trafikverkets!
Någonstans får det vara nog!

Hampe

gundj
2013-10-29, 17:36
Ni som tycker det går bra att pilla med telefonen och köra samtidigt, ja det är klart det går bra, vi andra får ju köra åt er också.
Dagligen väjer jag för eller på annat sätt räddar idioter som är upptagna med mobilen eller barnet i barnstolen, ibland i baksätet.
Jag vet faktiskt inte vilken grupp jag tycker sämst om.
Jag inser att man inte är 100% fokuserad när man pratar via handsfree heller, men det ger i alla fall händerna på ratten och ögonen på vägen.
I förra veckan kom det en yngre dam genom rondellen på vägen till jobbet med mobilen klämd mellan örat och axeln och en kaffemugg i näven. Undra på att det gick ryckigt och vingligt.

Jag överväger att börja tok-tuta på alla dessa, efter några koppar varmt kaffe i knät eller att den dom talar med undrar varför det tutas kanske dom fattar.

Maria Nordqvist
2013-10-30, 09:01
Skärpta krav 1 december, dock ej förbud mot att tala i handhållen mobiltelefon. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Skarpta-krav-for-mobil-i-fordon/

challe
2013-10-30, 13:17
Skärpta krav 1 december, dock ej förbud mot att tala i handhållen mobiltelefon. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Skarpta-krav-for-mobil-i-fordon/

Bra kompromiss tycker jag. Det kommer att visa sig vad som anses vara trafikfarligt - enligt min mening allt som innebär att man måste titta på mobiltelefonen mer än ett kort ögonblick.

Trafikverket antyder att även om man bara tittar på mobiltelefonen i en sekund kan det inverka menligt på trafiksäkerheten. I konsekvensens namn måste det då också inverka menligt på trafiksäkerheten att titta på hastighetsmätaren, bensinmätaren, eller i backspegelarna, så det köper jag inte!

Bob Sweden
2013-10-30, 14:10

... det är inte lika bra att snuten inte finns kvar så dom kan övervaka det hela.

I dag, i Östgöta Correspondenten.
6489

Snacka hur mycket i mobilen du vill, även om det nu skulle bli förbjudet, vem bryr sig, snuten finns ändå inte där...

6490

Noll-vision slår till igen.

Men misströsta inte, det finns regioner som i vart fall på pappret strävar åt rätt håll.
Skånepolisen, Februari 2013.

6491

Den som vill ha ytterligare info finner den här (http://polisen.se/Skane/Aktuellt/Nyheter/Skane/jan-mars/Skanepolisen-forstarker-trafikpolisen/).

Men det slutar inte där.

6492
Detaljerna här (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5689356).

Det primära är alltså störningsmomentet, inte trafiksäkerheten.

Så det här med nya lagar och regler är säkert bra tänkt, men tyvärr får det ingen som helst trafiksäkerhetshöjande effekt.
Noll-vision har den effekten, personligt ansvar existerar inte längre, det är alltid "någon annans fel".

Hampe
2013-12-30, 13:55
Göteborgspolisen har inte fått iväg så många rapporter som väntat http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2226891-fa-mobilpratande-bilister-akte-fast
...men det var väl nästan väntat, eller? Gummiparagraf!

Vi får hoppas att dom förseelser som rapporterats också är så bra dokumenterade att det håller i rätten och dom genererar en kännbar påföljd - annars blir det bara blaha-blaha av alltihopa.

Funderar lite på det där med att "inverka menligt": om den som blir stoppad hävdar att "Nej nej, det har inte med telefonen att göra - jag kör lika illa i vanliga fall också" - går man fri då...? :tomte:

Hampe

Maria Nordqvist
2014-01-21, 10:46
Första domslutsbesluten har fattats. Bötesbeloppet är 1 500 kronor. Läs mer här, avidentifierade beslut från Borås respektive Nyköpings tingsrätt finns.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/1500-for-mobilprat-i-bil/

Hampe
2014-01-21, 13:12
Första domslutsbesluten har fattats. Bötesbeloppet är 1 500 kronor. Läs mer här, avidentifierade beslut från Borås respektive Nyköpings tingsrätt finns.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/1500-for-mobilprat-i-bil/

Billit, jue! Femtonhunnra spänn för att komma över på fel sida. Det kan det vara värt att hinna fylla i säljrapporterna mellan besöken. Hinner jag klämma in ett sälj extra på en dag så har jag tjänat in dom pengarna lätt. Å det är ju inte varje dag man åker fast...

Vad hände med dom 3000 - 4000 kronor det 'skulle' komma att kosta?
Är det när man rensar trottoaren från en hel dagisklass?

Billigt det med...

Hampe

enhjuling
2014-01-21, 13:31
Om man vinglar så pass att man hamnar på fel sida och mötande måste väja eller till och med stanna för att undvika krock så borde det inte spela nån roll om det beror på mobiltelefon eller inte.
Det borde rubriceras som vårdlöshet i trafik tycker jag men tack vare den här nya lagen blir det inte det....

peter67
2014-01-22, 09:53
Jag tycker det är ok att prata i mobil om man har handsfree, exvis blåtand. Däremot kommer jag inte att köpa till hojen. No f-ing way! Har läst igenom tråden och konstaterar att de flesta verkar ha rätt vettiga åsikter - inte nödvändigvis överensstämmande med mina - men dina, Marie, ger mig ett intryck av någon som rökt på litet väl häftigt...

Fri fart så fort man kommer utanför tättbebyggt? Med tanke på hur ett antal kör - snott både fordon och bensin? - skulle vi troligen få ett slagfält. Vem skulle t.ex våga bo ute på landet, vid en f.d. 70-väg, när du kommer farande i någon fantasifart? Du skroderar ju med att du diggar att susa fram på tyska motorvägar i +200, förmodligen med mobilen på?

Slopa kravet på hjälm? Undrar hur många den lagen räddat livet på, som tror sig vara odödliga... Men ok, i så fall finns ingen anledning att hjälpa den som valt bort hjälm - eller skyller på mjäll.... - åkt i diket och ligger skadad. Jag skulle skita i det, för vill man inte skydda det viktigaste(?) man har, så är väl livet inte så mycket värt det heller?

Alkohol och trafik hör INTE ihop, det anser de flesta. Förutom du då, som tydligen vill (och brukar?) ta dig ett glas vin innan du bränner iväg ut.... Tycker du det är ok att riskera andras liv, för att reaktionsförmågan var sisådär 1 km efter, bara för att någon tycker man självklart ska få dricka vin innan man ger sig iväg?

Har för övrigt kört med manuell växellåda i mer än 25 år, provat med automat och bestämt mig för att det säkerligen blir manuell även i fortsättningen. Fast en del klarar väl inte av det. Ska man köra överhuvudtaget då? Har man "medicinsk orsak" som det heter, är det en sak.

Du ger intryck av att antingen vara en sjudjävla säker trafikant som behärskar dina fordon och de flesta situationer till 110%. Eller så är du en sådan person som är en klassisk "messerschmitt"/besserwisser.

Ta det inte personligt, för jag känner dig inte. Men med tanke på vad du skriver så undrar jag.... Hoppas slippa möta dig i trafiken!

Håller med dig,har aldrig hört så mycket dravel.:)

peter67
2014-01-22, 10:00
Varför inte?

I bil har jag använt mobiltelefon sedan 1986, och det flitigt. Jag har under alla åren inte upplevt en enda incident i samband med telefonerande. Sedan några år kör jag ju även mc, och inte pratar jag mindre i telefon på hojen än i bilen. Jag både svarar och ringer upp, det ena är ju inte svårare än det andra. Jag tycker att det är ganska fantastiskt att tekniken nått dithän att man problemfritt kan föra ett telefonsamtal medan man ångar fram på Autobahn i >200 km/h på hojen. (och den man pratar med kan inte ens ana att man kör mc)

Visst är tekniken fantastisk.Men även hörseln hos vissa ser jag.Prata ostört i hjälmen i 200,rent skitsnack.Jag måste nog skaffa hörapparat.Varken mina hojar jag haft(Fjr 1300,Gtr 1400) och Shoei Neotec,Shuberth tillåter detta.Finns ju dom som påstår sig ha hjälmar som är pricktysta i 200??.Marie,,går nån av dina hojar i 200;)

Reese
2014-01-22, 23:15
Dom som ringer mej har inga problem med att höra mej. Även i höga farter. Jag har scubert hjälm. Problemet är att jag hör ju inte dom. ;-)

Skye
2014-01-23, 00:22
Byt lurar..
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=26&t=2792

https://vimeo.com/20989133

men förbjudet i UK, du får inte ens prata med passageraren. Det kan ju vara mobil du snackar i så böter oavsett.

gundj
2014-01-25, 08:41
Ännu en idiot ute på vägarna.
" Jag har inte varit vårdslös" Nähää, men köra in i en parkerad bil då? Var det den som backade på dig? Suck.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18237009.ab
Visserligen en artikel i aftonbladet men ändå.
Nästa gång kör hon ihjäl någon. Vad säger hon då? Oj, men sånt kan ju hända alla?

Skye
2014-01-25, 09:00
För er som inte vill sponsra aftonlögnens annonsintäkter.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18237009.ab

Pratade med faktiskt med mc-polisen på mässan i torsdags om detta problem. Folk gör annat än att faktiskt köra och vips så är det motorcylistens fel i media att den blev uppträngd mot ett räcke..

gundj
2014-01-25, 17:12
Just fenomenet småbarnsmamma som gör annat har varit nära att ställa till det för mig flera gånger.
En gång i Katrineholm blev jag prejad av som nog oxå letade napp. Jag kängade till dörren, men det märkte hon inte ens.

Just denna idiotens ursäkter är ju skrämmande. Vad hade hon sagt om hon kört upp på trottoaren, där hennes dagiskompisar kunde stått?
Eller kört in i mig vid trafikljuset, då hade nog tilde blivit en parantes.

enhjuling
2014-01-25, 18:10
om hon blivit påkörd av någon som körde som hon hade det nog varit riktigt vårdslöst.

Hampe
2015-06-28, 09:48
MC-buren attackpolis i Australien scannar trafikköer och slår hårt.

https://m.youtube.com/watch?v=9N1iw5Vdim8

"You have no idea what's going on around you. Please pull over"

Hampe

Tyrannosaurus
2015-06-28, 18:01

Undrar om dom är lika hårda om man sitter och flippar med stereon, GPS:en eller nåt annat i bilen? Eller är det 10 i 2 på ratten som gäller? Löjligt!

Jag tror jag har skrivit det längre upp nånstans att då måste man ju förbjuda allt som på något sätt kan avleda uppmärksamheten från körningen, eller som det stod på skyltar i bussarna förr (åtminstone i SL:s bussar). "Samtal med föraren är förbjudet under körning, det är ett HOT mot säkerheten".

Chopperbyggarn
2015-07-01, 11:01
Hampe

Australiens sätt att lösa trafikproblem med nitiska lagar och nitiska poliser bör man nog ta till först när alla andra lösningar misslyckats.

Undrar om dom är lika hårda om man sitter och flippar med stereon, GPS:en eller nåt annat i bilen? Eller är det 10 i 2 på ratten som gäller? Löjligt!

Jag tror jag har skrivit det längre upp nånstans att då måste man ju förbjuda allt som på något sätt kan avleda uppmärksamheten från körningen, eller som det stod på skyltar i bussarna förr (åtminstone i SL:s bussar). "Samtal med föraren är förbjudet under körning, det är ett HOT mot säkerheten".

Håller med i princip men funderar ändå på om mobiltelefonen påkallar uppmärksamhet på ett sätt som gör att det är svårt att ignorera den under körning i jämförelse med de övriga exemplen?

Användarbeteendet hos väldigt många mobiltelefonanvändare idag för tankarna till missbruksbeteende och missbruksbeteenden hör väl inte hemma i trafiken?

Ska detta förbjudas för alla bara för att ganska många saknar karaktär att använda telefonen endast när det inte äventyrar trafiksäkerheten? Vet inte, hoppas inte men kanske nödvändigt med dagens missbruk av mobiltelefoner under körning.

Körde en tur med min trike idag på en smal 70-sträcka med god sikt: Mot mig kommer en ung kvinna i en ny bil på fel sida vägen samtidigt som jag håller ut mot kanten beredd att styra ut i buskaget... i sista stund upptäcker hon mig och styr över till sin sida av vägen och hennes blick som jag följer tyder på att hon förmodligen inte ens förstått att hon precis utsatt en medtrafikant för uppenbar fara.
Jag hade ingen möjlighet att se om hon fipplade med telefonen eller om det var något annat i bilen som tog uppmärksamheten för i trafiken var hon i vilket fall inte.

Hade ett mobiltelefonsförbud fått denna unga person att vara uppmärksam på sin körning?

Anders.J

challe
2015-07-01, 20:04
Hade ett mobiltelefonsförbud fått denna unga person att vara uppmärksam på sin körning?

Jag tror att förbud bara åtlydes av sådana individer som har gott omdöme. De med gott omdöme är mera sällan en trafikfara, medan övriga struntar i förbudet.

Jo, jag är en pessimist.

Tyrannosaurus
2015-07-01, 21:57
Håller med i princip men funderar ändå på om mobiltelefonen påkallar uppmärksamhet på ett sätt som gör att det är svårt att ignorera den under körning i jämförelse med de övriga exemplen?

Användarbeteendet hos väldigt många mobiltelefonanvändare idag för tankarna till missbruksbeteende och missbruksbeteenden hör väl inte hemma i trafiken?

Ska detta förbjudas för alla bara för att ganska många saknar karaktär att använda telefonen endast när det inte äventyrar trafiksäkerheten? Vet inte, hoppas inte men kanske nödvändigt med dagens missbruk av mobiltelefoner under körning.

Körde en tur med min trike idag på en smal 70-sträcka med god sikt: Mot mig kommer en ung kvinna i en ny bil på fel sida vägen samtidigt som jag håller ut mot kanten beredd att styra ut i buskaget... i sista stund upptäcker hon mig och styr över till sin sida av vägen och hennes blick som jag följer tyder på att hon förmodligen inte ens förstått att hon precis utsatt en medtrafikant för uppenbar fara.
Jag hade ingen möjlighet att se om hon fipplade med telefonen eller om det var något annat i bilen som tog uppmärksamheten för i trafiken var hon i vilket fall inte.

Anders.J
Kan nog stämma, frågan är bara vad ett handsfree gör för skillnad i det läget och också i exemplet du beskrev. Enda skillnaden som jag ser det är om man har en eller två händer på ratten. Uppmärksamheten som sådan bli det nog ingen skillnad på.

Jag vet bara själv när jag kör bil, ska jag snacka telefon så blir det ganska defensiv körning oavsett om det är handsfree eller inte. Ska jag köra aktivt så vill jag inte ha nån som tjattrar i örat samtidigt, det är skillnad om personen man snackar med är med i bilen. Enda lösningen är isf totalt mobilförbud oavsett om det är handsfree eller inte, för en eller två händer på ratten gör ingen skillnad.