handdator

Visa fullständig version : Brom o undanmanöver

gube
2006-12-12, 08:39
Jag behöver öva broms med undanmanöver. Kan inte minnas att det momentet fanns med på School förra året. Kanske kan ni försöka ha med sådant -07. Iofs fick jag öva när jag förde på fjällen och fick kryssa mellan renarna.. Men en instruktör som ser och kan förbättra tekniken utan renar vore att föredra.
Gunnar

Avarage
2006-12-12, 15:47
Broms och undanmanöver består ju i de allra flesta fall av två separata moment (broms & sväng). Båda dessa moment körs oftast som övningar på BKK.

Dessutom sker ju broms & sväng när tempot ökar inför var och vart annan kurva på banan.

Nu kanske jag missuppfattar dig!? Vänligen förklara i så fall!

Mvh!
// Niklas

Olsson
2006-12-12, 20:20
Broms och undanmanöver består ju i de allra flesta fall av två separata moment (broms & sväng). Båda dessa moment körs oftast som övningar på BKK.

Dessutom sker ju broms & sväng när tempot ökar inför var och vart annan kurva på banan.

Jag fyller på lite..

Håller med om att det är två separata delar. Kanske syftar trådägaren på den variant av undanmanöver som görs på annat sätt än vid normala svängar - d v s en kvick rollrörelse med föraren vertikalt. Jag har aldrig sett att det tränas på detta. Om inte så är det dags. (På den BKK som jag var på så tränades det i och för sig inte på bromsning heller)

edit: Och bli nu inte så jävla förbannad för att jag inte vet exakt plats och klockslag. Tack. :D

Guzzi-Leif
2006-12-12, 22:52
Förr, när jag var med i utbildningssvängen, strax efter senaste istiden, övades en variant som jag tyckte fungerade väldigt bra. Där simulerades plötsligt uppdykande hinder och man skulle först bromsa max och sedan väja. Ett rent nödförfarande där man verkligen måste ha övat in grundläggande färdigheter för att lyckas. Den som försökt väja med obruten drivlina och tillslagna bromsar förstår vad jag menar.
Jag tycker alltså att bormsa/väja/bromsa är något annat än att bromsa inför en kurva och sedan ta den! Jag tar för givet att det är den typen av trafikanknutna övningar som utgör den huvudsakliga praktiken på våra utbildningar.
Möjligen har min kunskap passerat bäst-före-datum och då kan ni börja bua nu ;)

Som jag tjatat om förut: "Nödbromsning" är en av få moment där man kan kräva övning ända fram till nivån "Reflex", något som ligger låååååångt bortom det vi i vanliga fall menar med "välövat"! Möjligen är det realistiskt att utöka denna lista med "Bromsning med undanmanöver"

Olsson
2006-12-12, 23:50
Som jag tjatat om förut: "Nödbromsning" är en av få moment där man kan kräva övning ända fram till nivån "Reflex", något som ligger låååååångt bortom det vi i vanliga fall menar med "välövat"!

Samtidigt är det svårt att träna - träna så att det faktiskta resultatet blir bra för olika situationer, t ex torr varm asfalt vs blött underlag m m. Med starka reflexer är det lätt hänt att man applicerar dem men i fel situationer. Man borde nog träna bromsningen i olika grader av bromskraft, t ex 0.3G, 0.5G, 0.8G o 1G (typ), plus mentalt för när tillämpa dessa samt om problemet i sig.

Avarage
2006-12-13, 07:11
Jag fyller på lite..

Håller med om att det är två separata delar. Kanske syftar trådägaren på den variant av undanmanöver som görs på annat sätt än vid normala svängar - d v s en kvick rollrörelse med föraren vertikalt. Jag har aldrig sett att det tränas på detta. Om inte så är det dags. (På den BKK som jag var på så tränades det i och för sig inte på bromsning heller)

Effektivaste och mest exakta sättet att svänga, ändra riktning, på en tvåhjulig mc är med hjälp av motstyrning och motstyrning tränas på de flesta BKK.

edit: Och bli nu inte så jävla förbannad för att jag inte vet exakt plats och klockslag. Tack. :D

Du uppfattade tydligen min argumentation, då, som att jag var förbannad, vilket självklart inte var min mening. Och det vore ju tråkigt om någon annan, som läser det här tex. skulle få uppfattningen att jag VAR förbannad när så inte var fallet. Eller hur!? :)

Orsaken, då, till att jag upprepade gånger bad dig om fakta var för att försöka verifiera sanningshalten i det du sa eftersom det i vissa fall inte stämde med den erfarenhet jag har av dels dem som jobbar med BKK/Sporthojskurser inom SMC eller med hur/vad vi lär ut!

Nog om det, nu över till "undanmanöver"! Luta & sväng, tyngdförskjutning, motstyrning och allt annat som har med hur en 2-hjuling över promedadtakts hastighet fås att svänga! :D ;)

// Niklas

Avarage
2006-12-13, 07:28
Förr, när jag var med i utbildningssvängen,m starx efter senaste istiden, övades en variant som jag tyckte fungerade väldigt bra. Där simulerades plötsligt uppdykande hinder och man skulle först bromsa max och sedan väja.

Hmm, jo även jag har tränat på detta till och från. Om inte annat på körskolan men även på SMC´s avrostningar för xx antal år sedan!

Och visst kan dessa övningar vara nyttiga och har kanske bidragit att rädda mig vid några tillfällen.

En sådan övning innehåller ett par delmoment som man mycket väl kan träna separat på. Ofta kan det vara lättare att lära sig bli mer medveten och förbättra ett rörelseschema om man endast behöver träna in en sak.

För att få till en helhet krävs sedan, självklart, att man sammövar olika små delmoment. SÅ tolkar jag trådägaren, rätt / fel?

Skall jag dock koppla ihop övningen "broms med undanmanöver" så som jag tidigare har tränat på den, dvs. som en hel övning och inget annat, så är frågan om hur stor del just dessa övningar bidragit till att undvika krascher när ex. bilar ställt sig på hejdaren i rusningstrafik eller fått för sig att "de hinner" i relation till alla de 10 000-tals "broms innan kurva" och "broms till stillastående" som jag gjort när jag kört mina mil.

Lägger man dessutom till den ohejdade vanan av att ALLTID köra med två fingrar på bromsgreppet och den förkortade tid till broms det innebär jämfört med, så som många kör, där fingrar (oavsett hur många) måste flyttas från styrhalvan till bromsgreppet! "Mitt" sätt att hålla fingrarna VET jag har räddat mig vid minst ett tillfälle i alla fall!

Sedan kommer den praktiska frågan upp, för oss som arrangerar BKK/Sporthojskurser dels av HUR detta rent konkret skall övas. Jag tänker då på de tillfällen då kurser körs på stor bana och man har kanske 4 olika grupper om 20 deltagare vardera och där det, ofta, är begränsade möjligheter utanför själva banan.

Och självklart också frågan om deltagarna, i gemene man (dvs. majoriteten) är beredda att betala xxxx kr för en utbildningsdag där majoriteten av kostnaderna går till hyra av bana, sjukvård och reseersättningar till instruktörer/funktionärer och man nyttjar banan del av tid för div. "konövningar" som kan övas på andra/billigare platser ex. stor parkeringsplats.

Därför ställer jag mig tveksam till att man skall genomföra liknande övningar under BKK/Sporthojskurser eller liknande kurser där utbildningen sker på stor bana med höga kostnader!?

Mvh!
// Niklas

Kwesen
2006-12-13, 08:35
Därför ställer jag mig tveksam till att man skall genomföra liknande övningar under BKK/Sporthojskurser eller liknande kurser där utbildningen sker på stor bana med höga kostnader!?

Med tanke på vissa deltagares förkunskaper så måste man då införa att om du inte har gått denna "enklare" del av fortbildning så får de inte vara med på en BKK/Sporthojskurser. Hmmmm..... förresten, det låter ju vettigt.

Fast då missar man kanske att fortbilda de som bara tänker gå på en fortbildning och det är ju DE (också) vi skulle vilja komma åt med kurserna...

Olsson
2006-12-13, 09:29
Effektivaste och mest exakta sättet att svänga, ändra riktning, på en tvåhjulig mc är med hjälp av motstyrning...

Jag syftade på två olika (båda typiska) sätt att sitta i samband med bågens lutning. Luta kroppen med hojen (eller t o m mer än hojen) - eller bibehålla kroppen vertikalt.

Avarage
2006-12-13, 11:11
Med tanke på vissa deltagares förkunskaper så måste man då införa att om du inte har gått denna "enklare" del av fortbildning så får de inte vara med på en BKK/Sporthojskurser. Hmmmm..... förresten, det låter ju vettigt.

Nu är jag kanske lite mer trögtänkt än andra men jag hänger inte riktigt med i dina tankar!? På vilket sätt skulle mitt resonemang kräva att en deltagare sedan tidigare redan genomfört liknande kurs/er (BKK/Sporthoj)?

Så som BKK har genomförts både i SMC Skåne, sedan 1998, och i år i SMC Väst med majoriteten av deltagare som aldrig tidigare kört på bana och många som aldrig genomfört någon fortbildning över huvud taget (ex. avrostning) med mycket positivt resultat vad gäller nöjda deltagare! Med tanke på detta ser jag INGA hinder för vem som helst som kör mc på 2 hjul att genomföra BKK/Sporthojskurs utan att för den sakens skull nödvändigtvis behöva några speciella förkunskaper utöver viss färdighet i att framföra sin mc.

Vänligen förklara hur du tänkte, jag kanske fullständigt missuppfattade dig!?

Mvh!
// Niklas

Guzzi-Leif
2006-12-13, 11:21
Samtidigt är det svårt att träna - träna så att det faktiskta resultatet blir bra för olika situationer, t ex torr varm asfalt vs blött underlag m m. Med starka reflexer är det lätt hänt att man applicerar dem men i fel situationer. Man borde nog träna bromsningen i olika grader av bromskraft, t ex 0.3G, 0.5G, 0.8G o 1G (typ), plus mentalt för när tillämpa dessa samt om problemet i sig.

Mmmm; det där är en delikat fråga!
I en nödsituation finns helt enkelt inte plats för det "sökandet" av max bromsning. Därför är jag glad att ABS slagit såpass bra.
Näää; jag tror inte heller det löser alla problem och jag vet att bara ett fåtal mc har det (ännu). Dock vet jag också att de flesta mc-förare definitivt inte bromsar för mycket i en nödsituation, särskilt inte i början av bromsningen då de flesta av oss förlorar en massa retardation. På normalasfalt med dagens däck, även i väta, ska det mycket till för att klippa till för hårt.

Faktum kvarstår; du pekar på en svår bit såväl rent pedagogiskt som körtekniskt. Hur den hanteras borde kunna utgöra stoff för en fortsatt intressant diskussion!

Guzzi-Leif
2006-12-13, 11:33
Avarage och många andra kompetenta vidareutbildare:

Nu skall jag vara bottenlöst tråkig och riskerar dessutom att blotta min okunnighet.
Är inte de grundläggande överlevnadsbitarna rent trafiksäkerhetsmässigt de viktigaste i all utbildning som sker med SMC som (med-)arrangör? Alltså de saker som minskar sannolikheten för samt konsekvenserna av en olycka?
Exempel? Nödbromsning + väjning för utrusande älg eller gubbe med keps, körteknik och attityd för att ha stor marginal mot omkullkörning, utnyttjande av mcns unika egenskaper avseende aktiv säkerhet, förståelse för vad säkerhetsutrustning kan (och inte kan!) uträtta, med mera.
Märks det tydligt att dessa saker är radikalt överordnade tekniken för att ta en kurva riktigt snabbt och läckert?

Yes; finns skuggan av en möjlighet nästa säsong ska jag absolut få tummen ur och gå en av B&K-kurserna! Inte för att granska o kritisera utan för att lära mig och bli duktigare. Lära mig och bli duktigare trafiksäkerhetsmässigt - det enda som är viktigt i kråksången!

Avarage
2006-12-13, 12:07
Jag syftade på två olika (båda typiska) sätt att sitta i samband med bågens lutning. Luta kroppen med hojen (eller t o m mer än hojen) - eller bibehålla kroppen vertikalt.

OK! DÅ förstår jag!

I en paniksituation undrar jag dock om det inte är snabbast att helt enkelt bibehålla den lutning, i förhållande till hojen, man redan har. Dessutom riskerar man att såtadkomma rörelser i hojen om man på ett okontrollerat sätt hastigt förflyttar hela eller delar av kroppen i samband med att man bromsar/svänger!

Mvh!
// Niklas

Avarage
2006-12-13, 12:14
Avarage och många andra kompetenta vidareutbildare:

Nu skall jag vara bottenlöst tråkig och riskerar dessutom att blotta min okunnighet.
Är inte de grundläggande överlevnadsbitarna rent trafiksäkerhetsmässigt de viktigaste i all utbildning som sker med SMC som (med-)arrangör? Alltså de saker som minskar sannolikheten för samt konsekvenserna av en olycka?
Exempel? Nödbromsning + väjning för utrusande älg eller gubbe med keps, körteknik och attityd för att ha stor marginal mot omkullkörning, utnyttjande av mcns unika egenskaper avseende aktiv säkerhet, förståelse för vad säkerhetsutrustning kan (och inte kan!) uträtta, med mera.
Märks det tydligt att dessa saker är radikalt överordnade tekniken för att ta en kurva riktigt snabbt och läckert?

Yes; finns skuggan av en möjlighet nästa säsong ska jag absolut få tummen ur och gå en av B&K-kurserna! Inte för att granska o kritisera utan för att lära mig och bli duktigare. Lära mig och bli duktigare trafiksäkerhetsmässigt - det enda som är viktigt i kråksången!

Visst är det så!

Nu skall jag inte utge mig för att vara en guru vad gäller utbildare på mc-körning, för så är inte fallet. Men ingen körteknik i världen kan få mig att klara mig helskinnad om jag har fel inställning (attityd) till min körning och övriga medtrafikanter.

Har jag dessutom en viss förståelse för risker (riskmedvetenhet) så underlättar det en hel del för min fantasi att kunna FÖRUTSE en riskabel situation. Vilket är en förutsättning för att jag skall kunna undvika den.

Detta är självklart kärnfrågan i BKK/Sporthojsutbildningarna. Men VEM tror att "Kalle 20 år" lockas till en utbildning om han INTE fåår lära sig något HAN tycker är kul (förhoppningsvis körteknik)?

Mvh!
// Niklas

Kwesen
2006-12-13, 13:48
Nu är jag kanske lite mer trögtänkt än andra men jag hänger inte riktigt med i dina tankar!? På vilket sätt skulle mitt resonemang kräva att en deltagare sedan tidigare redan genomfört liknande kurs/er (BKK/Sporthoj)?

Det kanske var lite missuppfattning från bägges håll. Vad jag menade, och skulle skrivit lite tydligare, är att om man skall använda den dyra bantiden till att just köra på banan och inte lägga tid på övningar som kan göras på parkeringar och liknande så kanske man skall ställa krav på att de har genomgått just dessa grundläggande övningarna innan de släpps ut på en BKK, bara för att säkerställa att de har ett hum om hur man framför en hoj. Inte enbart för deras skull utan också för att undvika tråkiga insidenter på kurserna pga att vissa baskunskaper fattas.

Avarage
2006-12-13, 14:58
Det kanske var lite missuppfattning från bägges håll. Vad jag menade, och skulle skrivit lite tydligare, är att om man skall använda den dyra bantiden till att just köra på banan och inte lägga tid på övningar som kan göras på parkeringar och liknande så kanske man skall ställa krav på att de har genomgått just dessa grundläggande övningarna innan de släpps ut på en BKK, bara för att säkerställa att de har ett hum om hur man framför en hoj. Inte enbart för deras skull utan också för att undvika tråkiga insidenter på kurserna pga att vissa baskunskaper fattas.

Ok, nuuu fattar jag! :D

Och kan bara konstatera att de krav vi de facto ställer på deltagarna överensstämmer med vad du just skriver.

Vi rekommenderar nämligen att deltagarna skall ha vissa baskunskaper om hur man framför en mc. Och vi säger därför att våra kurser är mindre lämpade för deltagare som har behov av avrostningskurs eller för de som är väldigt ny på att köra mc.

Man får ut mest av våran utbildning om man inte känner en viss otrygghet i själva framförandet av motorcykeln utan har kapacitet över till övningarna vi kör!

Mvh!
// Niklas

Marie
2006-12-13, 23:17
Men VEM tror att "Kalle 20 år" lockas till en utbildning om han INTE fåår lära sig något HAN tycker är kul (förhoppningsvis körteknik)?

Precis.... Men gäller det inte också att locka "Emma 50 år" som inte alls tycker att det är prioriterat att snurra runt som i ett hamsterhjul och ta kurvorna snyggt.... men däremot vill lära sig tekniker och strategier att klara livhanken när gubbe-i-hatt gör något korkat i sin Volvo 343....

Galne Dansken
2006-12-13, 23:46
Jag har övad i det som var en del av körkort prövet;

Broms och undan manöver på konbana.Vi hade det som element och tävling i en MC Polis avrostning. Enligt min personliga åsikt är övningen riskfyld (omkull bromsningar, även utan tävlings momentet) och den går aldeles for hurtigt - för att man kan reflektera ordenligt och förbättra sig snabbt.
Även med ganska få deltagare blir det även väntetid, dvs spilltid.

Under övning på bana, BKK/Sporthojs kurs eller va vi kallar det, blir det i princip exakt samma sak som övas.

Hastigheten när det går rakt fram kräver broms ned till styrfart och undan manövren börjas med en kontrastyrning. Skillnaden är istället för en kon, svänger du in i en kurve - vart du ska styre, gassa, ha koll på din blick och plan.

Jag anser att detta i princip är exakt samma sak i stort. Kunskapen och det man lär sig ger just den effekt att man i trafik kan bromsa ordentligt och styra undan.

Vi hade en kalkyl från Rörkens Gokart bana, vart SMC Uppsala har kurser varje måndag från 1´sta maj till slutet av september. Kalkylen gav en deltager som var med nästan varje måndag 13.000 bevista bromsningar efterfulgt att en bevist undanmavörer (kontrastyrning).

Det är sålunda min överbevisning att man lärar sig bäst att vaja undan, vid att öva och delta på kurs på bana.

SMC:s kurser med koner, har i princip inte fått flera deltagare dom senasta 5 åren, vart emott att trafiksäkerhets övningar på bana numera börjer att gå om dom klassiska konövninger i deltager antal.
Man kan sålunda även anta att det nog är nått om saken.

Lycka till - kurserna för 2007 kommer på webben så småning om i januari..

Avarage
2006-12-14, 09:47
Precis.... Men gäller det inte också att locka "Emma 50 år" som inte alls tycker att det är prioriterat att snurra runt som i ett hamsterhjul och ta kurvorna snyggt.... men däremot vill lära sig tekniker och strategier att klara livhanken när gubbe-i-hatt gör något korkat i sin Volvo 343....

Absolut, men kanske inte till samma utbildningstillfälle eftersom det kan bli "något" splittrat med marknadsföringen om man försöker rikta sig till alla kategorier motorcyklister samtidigt. Risken är i stället att man då "missar målet"!

Så vad vi måste försöka göra är att marknadsföra våra kurser på olika sätt för attt nå olika typer av motorcyklister. Och i viss mån, självklart, ändra innehållet att "matcha" deltagarens behov!

Edit: Stavfel.

Mvh!
// Niklas

Olsson
2006-12-14, 14:31
I en paniksituation undrar jag dock om det inte är snabbast att helt enkelt bibehålla den lutning, i förhållande till hojen, man redan har. Dessutom riskerar man att såtadkomma rörelser i hojen om man på ett okontrollerat sätt hastigt förflyttar hela eller delar av kroppen i samband med att man bromsar/svänger!

Att det i många fall finns skäl att bibehålla kroppens lutning i förhållande till hojen, håller jag med om - men inte p g a att det går snabbare - i alla fall inte själva accelerationen i rollplanet, vilket går mycket snabbare om man håller kroppen stilla och låter endast MC;n rolla. Kroppens massa(tröghet) bromsar ju inte rörelsen.

Avarage
2006-12-15, 06:29
... vilket går mycket snabbare om man håller kroppen stilla och låter endast MC;n rolla. Kroppens massa(tröghet) bromsar ju inte rörelsen.

Vilket var exakt vad jag menade! Att flytta runt kroppen, oavsett om det är hela kroppen eller bara överdelen tar tid. Tid som man i en paniksituation inte har. Alltså förespråkar jag, i kombination med att det de facto också är hög risk för att det innebär att hojen blir instabil, att man helt enkelt inte gör ett skit med kroppen utan helt enkelt motstyr så effektivt som man bara kan och att man tränar blick för att öka förmågan att se "öppningar" dit man kan styra.

// Niklas

Olsson
2006-12-15, 10:04
Vilket var exakt vad jag menade! Att flytta runt kroppen, oavsett om det är hela kroppen eller bara överdelen tar tid. Tid som man i en paniksituation inte har. Alltså förespråkar jag, i kombination med att det de facto också är hög risk för att det innebär att hojen blir instabil, att man helt enkelt inte gör ett skit med kroppen utan helt enkelt motstyr så effektivt som man bara kan och att man tränar blick för att öka förmågan att se "öppningar" dit man kan styra.

// Niklas

Ok, då fattar jag. Och då kan man komma in på nästa grej, att det inte tränas alls vid normal kuvtagning - där man ju verkligen låter kroppen följa med och rotera med MC;n och t o m ännu mer genom "hang out" liksom. Man kanske bör träna den andra varianten också?

Jag behöver öva broms med undanmanöver. Kan inte minnas att det momentet fanns med på School förra året.....

Galne Dansken
2006-12-15, 10:54
Risken är i stället att man då "missar målet"!

Så vad vi måste försöka göra är att marknadsföra våra kurser på olika sätt för attt nå olika typer av motorcyklister. Och i viss mån, självklart, ändra innehållet att "matcha" deltagarens behov!

Edit: Stavfel.

Mvh!
// Niklas

Är det inte därför vi har:

Broms & Kurv kurser - BKK
Sporthojs kurser
(+ såklart MC grundutbildning = Avrostning)BKK, har blivet extremt populärt i bl. a BMW MC Klubben, var gennomsnitts åldern är runt 54 år!

Avarage
2006-12-15, 12:16
Är det inte därför vi har:

Broms & Kurv kurser - BKK
Sporthojs kurser
(+ såklart MC grundutbildning = Avrostning)BKK, har blivet extremt populärt i bl. a BMW MC Klubben, var gennomsnitts åldern är runt 54 år!

Jopp, mitt svar var endast för att förtydliga att vi INTE kan rikta in vår marknadsföring till kustååmstina, racerkalle och långåkarkjell på en och samma gång. Vilket vi heller inte gör iom. BKK, Sporthojskurser och avrostningskurser.

Mvh!
// Niklas

Avarage
2006-12-15, 12:19
Ok, då fattar jag. Och då kan man komma in på nästa grej, att det inte tränas alls vid normal kuvtagning - där man ju verkligen låter kroppen följa med och rotera med MC;n och t o m ännu mer genom "hang out" liksom. Man kanske bör träna den andra varianten också?

Stop och belägg NU! Vad jag menar är att kroppen, i FÖRHÅLLANDE till mc´n, INTE flyttas. Medan jag tolkar ditt svar, se ovan, som att hojen lutas medan kroppen INTE gör så, eller missuppfattar jag dig?

Vilket som är snabbas är nog svårt att mäta, tiden det tar att luta mc´n vid resp. tillfälle är nog näst intill densamma. Skulle jag tro!

Vilka övriga för/nackdelar de två olika metoderna har kan ju alltid dryftas. Men just nu hinner jag inte skriva mer utan får återkomma om det nu är nödvändigt!

Mvh!
// Niklas

Olsson
2006-12-15, 18:56
Ok, då har vi nog båda missuppfattat en drös med inlägg. :eek: :D

Tränas denna manöver? (se bilder)

1.jpg: Rakt fram
2.jpg: Styrinput
3.jpg: Etablerad lutning(MC) men med kroppen vertikalt.

(Hela filmen i mpeg här (http://www.vsa.cape.com/~wayg/mrep/pics/csteer.mpg))

Avarage
2006-12-16, 12:18
Ok, då har vi nog båda missuppfattat en drös med inlägg. :eek: :D

Tränas denna manöver? (se bilder)

1.jpg: Rakt fram
2.jpg: Styrinput
3.jpg: Etablerad lutning(MC) men med kroppen vertikalt.

Nej, inte på våra kurser under 2006! Men innehållet i våra kurser är ju inte statiska och om du, eller någon annan, kan komma upp med tillräckligt bra argument med fördelar och godtagbara nackdelar med att öva den så varför inte!?

Försök koppla ihop övningen med en helhetsbild av en eller flera olyckstyper, gärna enl. vv´s statistik, där den skulle kunna ge en större fördel än det vi fn. tränar. Det blir bra mycket lättare att motivera, inte bara instruktörer utan även deltagare så!

Mvh!
// Niklas

Olsson
2006-12-17, 13:48
Ett sätt att snabbare (än om kroppen roterar med) etablera kursändringar och bör vara nödvändigt i situationer där oförutsedda undanmanövrar krävs, t ex korta s-svängar och där utrymmet inte tillåter att man manövrerar på ett mer sävligt sätt.

Nackdelarna är att det passar dåligt när branta svängar behövs. Relativt tidigt nås gränsen där skillnaden mellan hoj-lut och kroppens läge blir onaturligt och för stor. För sporthojar passar det klart sämre än för hojar med en mer upprät körställning.

För att koppla ihop det med en helhetsbild och olyckstyper så kan det vara av värde i en mängd situationer t ex där en gångtrafikant, hare, sköldpadda, tvättbjörn eller lastbil transporterar sig över vägen samt i förarens tänkta färdlinje. Mc-föraren vill helt enkelt undvika hindret och behöver då troligen snabbt etablera en hög kursändringshastighet åt ett håll - ofta följt av en lika eller kanske ännu snabbare kursändringshastighet, men åt andra hållet, för att behålla ekipaget på vägbanan.

Avarage
2006-12-18, 07:27
Ett sätt att snabbare (än om kroppen roterar med) etablera kursändringar och bör vara nödvändigt i situationer där oförutsedda undanmanövrar krävs, t ex korta s-svängar och där utrymmet inte tillåter att man manövrerar på ett mer sävligt sätt.

Nackdelarna är att det passar dåligt när branta svängar behövs. Relativt tidigt nås gränsen där skillnaden mellan hoj-lut och kroppens läge blir onaturligt och för stor. För sporthojar passar det klart sämre än för hojar med en mer upprät körställning.

För att koppla ihop det med en helhetsbild och olyckstyper så kan det vara av värde i en mängd situationer t ex där en gångtrafikant, hare, sköldpadda, tvättbjörn eller lastbil transporterar sig över vägen samt i förarens tänkta färdlinje. Mc-föraren vill helt enkelt undvika hindret och behöver då troligen snabbt etablera en hög kursändringshastighet åt ett håll - ofta följt av en lika eller kanske ännu snabbare kursändringshastighet, men åt andra hållet, för att behålla ekipaget på vägbanan.

Vilka nackdelar ser du?

Jag har några på lut men vill inte förgå dig nu när du är på G! ;)

Mvh!
// Niklas

Olsson
2006-12-18, 21:32
Vilka nackdelar ser du?

Svårt att komma på något speciellt annat än det jag nämnde tidigare. Det om manövern i sig. Sedan finns såklart en mängd nackddelar runt "administrering" och träning av flera olika sätt att utföra undanmanöver på. Det vore ju smidigt om det bara fanns ett sätt liksom.

Avarage
2006-12-19, 10:52
Svårt att komma på något speciellt annat än det jag nämnde tidigare. Det om manövern i sig. Sedan finns såklart en mängd nackddelar runt "administrering" och träning av flera olika sätt att utföra undanmanöver på. Det vore ju smidigt om det bara fanns ett sätt liksom.

Det mest negativa jag ser med denna metoden i en paniksituation är just, som jag nämnt tidigare, att hojen blir instabil. Och vi vet ju alla att när vi blir rädda (läs får panik) så blir våra rörelser och koordination mindre exakt (ända upp till väldigt oexakt). Vilket kan resultera i en väldigt ostabil hoj som i sig kan resultera i krasch.

Det är dessutom svårt (läs svårare) att avgöra lutningsvinkel varpå en viss risk finns för att man lutar hojen för mycket = krasch!

Ju mer man tränar på metoden och ju mer man använder den, till vardags, desto mindre är naturligtvis risken för negativa effekter.

Metoden göre sig dessutom, som du redan skrivit, bäst på vissa hojmodeller och mindre bra (kanske till och med dåligt) på andra. Detta torde vara det viktigaste skälet till att vi i vissa kurser inte bör öva detta eftersom vi riskerar att hamna i en situation där vi ber deltagaren öva på något som är direkt olämpligt alt. mindre bra medan andra deltagare mycket väl kan dra nytta av en sådan övning.

Körtekniken fyller dock ett behov för vissa hojtyper och i vissa situationer så jag avskriver inte helt detta som en övning vi kanske i framtiden kommer att väva in i vissa av våra kurser. Jag får därför tacka för dina synpunkter och att du uppmärksammade oss på en körteknik som vi visserligen inte idag övar men väl känner till.

God Jul & Gott Nytt År!
// Niklas