handdator

Visa fullständig version : Nya parkeringsregler i Göteborg

norrlandsgrabb
2009-03-30, 09:49
Tråkiga nyheter.

F.o.m 20 April är det inte längre tillåtet att parkera vid sidan om cykelställ i Göteborg. Detta beror tydligen bl.a. på att andra kommuner har klagat att det sker felparkeringar i deras kommuner.
Jag uppmanar alla att skriva till Göteborgs kommunkontor och klaga över detta.
En gemensam aktion med att fylla bl.a Hedens parkering med MC en lördag kanske inte heller vore fel.
Artikeln ser ni hittar ni här:
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,mcparkering_vid_cykelstall_forbjuds_fran_20 _april

Skicka gärna mail till:
Trafikdirektör:
Lars-Bertil Ekman
e-post: lars-bertil.ekman@trafikkontoret.goteborg.se

eller

Parkeringschef
Trafikkontoret
Hans Magnusson
E-post: hans.magnusson@trafikkontoret.goteborg.se

/Johan

uffe
2009-03-30, 11:37
Nu har jag mejlat båda.

Smartswede
2009-03-30, 11:41
Skickat mail till Hans Magnusson :)

Både om det är synd de tar bort cykelställsmöjligheten, fördelen med lika regler som andra kommuner och att jag faktiskt inte lyckades hitta information om vilka regler och parkeringar som det finns i Göteborg för mc.

En demonstration mot förändringarna kanske är på sin plats?
En mc på varje parkering på Heden ett par söndagar när det är gratis parkering? :cool: ( är väl gratis fortfarande på söndagar?)
Eller alla tar mc till jobbet en dag och parkerar på bilparkering?

Maria Nordqvist
2009-03-30, 13:37
SMC västra Götaland ska träffa Hans Magnusson. Dialog först och sedan aktion om det inte hjälper. Det skrev jag i ett insändarsvar i MC-Folket 8/08. Vi ska inte bli osams med alla bilister om det inte behövs.
Jättebra att ni mailar kommunens representanter! Blev nyss intervjuad av GP. Får se vad man skriver imorgonens blaska.

norrlandsgrabb
2009-03-30, 13:56
Det är jättebra att maila till representanterna för trafikkontoret.
Du kan även skriva under protestlistan på nätet.
http://www.petitiononline.com/pr090420/petition.html

HåkanP
2009-03-31, 07:24
Själv klåttrade jag ner några rader på kommunens klagomur:
Vi har inte gjort annat än skött oss med detta och nu skall vi bara kastas ut.
Argumenten är ju urkassa.

"det har lett till felparkering i andra städer..." Det är väl deras problem. De kan ju ända sig till GBG regler.

"Behovet av cyckelparkering ökar", tja det förhindrar ju inte vi eftersom vi var tvungna att ställa oss utanför cyckelställen i dess förlängning, om det kunde ske utan hinder för andra...

Har alltid undrat hur lätt de tror det är att fästa en parkeringsbiljett på en MC och få behålla den?? Hänt mer än en gång att fått den stulen. Tycker knappast att vi skall tvingas till mobilbetalande. Varför skall jag behöva betala extra månadsavgifter till privata bolag för att få lov att parkera lagligt i GBG?

MiniSumo
2009-03-31, 15:13
Skrev just till

lars-bertil.ekman@trafikkontoret.goteborg.se

hans.magnusson@trafikkontoret.goteborg.se

För den som vill står det alla fritt att kopiera texten och skicka in sitt eget lilla bidrag till kampen.

Så här skrev jag:

Hej
Jag blev just informerad att det kommer att bli nya regler för mcparkering i Göteborg. Jag vill uttrycka min resignation mot detta.

När jag flyttade till Göteborg var det ett positivt mottagande som möjligheten att parkera i cykelställ gav mig som motorcyklist. Att ändra på denna regel ger inte enligt mig någon positiv effekt utan ger bara Staden ett dåligt rykte som fientlig mot denna miljövänliga form av transportmedel.

Jag hoppas att ni omvärderar ert beslut och fortsätter att ha en positiv inställning till mcåkande i Göteborg.

Hälsningar

Johan Ahlberg
Mcåkande göteborgare

HåkanP
2009-03-31, 18:26
Skriv ett brev till journalisten som skrev artikeln i GP, naturligtvis utan att klämma på Hans Magnussons dåliga argument som han presenterar i intervjun.

Hon heter: Gunilla Grahn-Hinnfors

Och går att nå på
031-62 41 73
(Epost) http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=486059

Smartswede
2009-03-31, 22:56
SMC västra Götaland ska träffa Hans Magnusson. Dialog först och sedan aktion om det inte hjälper. Det skrev jag i ett insändarsvar i MC-Folket 8/08. Vi ska inte bli osams med alla bilister om det inte behövs.

Tiden för dialog är relativt kort. Av GPs artikel att döma har de ansvariga inte ens funderat på att ha en dialog innan de fattade beslutet. "ingen av oss kör mc" (men fråga någon som gör då!).

Om mindre än 3 veckor (20 april) så måste vi bli "osams" med bilisterna om vi inte ska bli bötfällda. Är väl egentligen inget konstigt i att vi börjar följa de beslutade reglerna redan nu. De måste väl ses som positivt?

Lite frågor som jag inte hittat svar på (och inte fått svar på av Trafikkontoret). Kanske någon vet eller hittat den informationen?
Är det en biljett per plats eller en per hojj?
Gäller det även alla mopeder?

Avarage
2009-04-01, 08:27
Om mindre än 3 veckor (20 april) så måste vi bli "osams" med bilisterna om vi inte ska bli bötfällda. Är väl egentligen inget konstigt i att vi börjar följa de beslutade reglerna redan nu. De måste väl ses som positivt?

Inget olagligt i att parkera och betala för en P-plats (för jag antar att du tänker på samma sak som jag ;-)). Men det är klart det är nog lättare att få till ett uppskov med lagändring än att ändra tillbaks senare!

Mvh!
// Niklas

Smartswede
2009-04-01, 10:05
Inget olagligt i att parkera och betala för en P-plats (för jag antar att du tänker på samma sak som jag ;-)). Men det är klart det är nog lättare att få till ett uppskov med lagändring än att ändra tillbaks senare!
Mvh!
// Niklas

Aningen otydligt av mig (medvetet ;) ). Inget olagligt i att parkera och betala för mcn eller ställa sig på gratisparkering, t.ex. söndagar på Heden. Perfekt ställe för oss mcåkare att samlas, parkera och gå och käka eller ta en fika.

Råkar man dessutom ställa sig lite illa med mcn (fast regelmässigt korrekt med hjulen innanför linjerna) långt fram på högersidan så tar man upp 2 st platser (eller bilen får backa in på rutan så förardörrn inte hamna vid mcn).

Jag förstår den väldigt politiskt korrekta tanken att "vi" som mckollektiv inte ska reta upp "dem", dvs bilisterna genom att ta "deras" platser. För vi har inte rätt att finnas? Tyvärr verkar det vara en monolog för bilisterna tar inte hänsyn till "oss". Nästa steg i politiska korrektheten är att vi ska sluta köra våra dödsmaskiner på allmän väg och förbud mot alla mcklubbar (vi är kollektivt kriminella).

Uppskov är ett mycket lämpligt förslag från "vår" sida att försöka få till då de inte verkar funderat igenom konsekvenserna innan de fattade beslutet.

janric
2009-04-01, 14:40
... tror jag på att slå.

Tror inte att nämnda planerare eller andra kan eller vill stryka oss motorcyklister som trafikantgrupp. Men vi måste argumentera och i värsta fall undervisa om våra behov. Inte minst tyder nämnde Hans Magnussons motiveringar på detta - "fästa på mc:ns låsbygel". Bah, vem har låsbygel? Inte jag i vart fall.
Klagomålen från andra kommuner vore kul att få del av. Särskilt mycket har det nog varit gångna halvåret.

Lyssnade på en trafikplaneringskonferens i Göteborg in vintras där det bl.a. framhölls fördelar med dessa mc-parkeringar i olika sammanhang. Inte minst för att ge mer plats åt bilar. Göteborg exemplifierades.

Maria Nordqvist
2009-04-04, 14:53
så här såg det ut 31 mars i London. http://www.notobikeparkingfees.com/
En stadsdel har infört krav på p-avgift för mc.

Bänkad o Klar
2009-04-05, 17:49
så här såg det ut 31 mars i London. http://www.notobikeparkingfees.com/
En stadsdel har infört krav på p-avgift för mc.

Kanonreportage, något vi borde göra här i Sverige :cool:

FT500
2009-04-09, 12:43
Håller med tidigare inlägg om Heden osv
så här skrev jag i allmänt forum tidigare i morse

Før att visa hur fel det ær med att begrænsa våra parkeringsmøjligheter føraslår jag att infør næsta stora lønehelg så många motorcyklar och Eu-mopeder som møjligt parkerar på alla attraktiva parkeringsrutor i Gøteborgs stad i god tid på Lørdag morgon.
Detta blir ju samtidigt ett socialt tillfælle eller en stund før polering.
Något måste vi ju gøra!
Allt var ju bra, man fick inte parkera hur som helst men snyggt uppstælld i rad på en cykelparkering.Man blir førvånad!

Vi kan ju inte bli osams med bilister för detta ,det är helt lagligt och det är så de styrande vill ha det

Det får ju plats 3 hojjar på varje ruta men det går inte heller, skall vara en per ruta ,och detta gäller små Eu mopeder också??

Försökte också få igång en reaktion med inlägg till Fria ord/GP
Detta kan vi inte acceptera

Maria Nordqvist
2009-04-10, 08:34
Läs mer här: http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Västra%20Götaland/Dokument/mc-parkering[1].pdf

Smartswede
2009-04-10, 09:18
Citaten från Marias länkade dokument av SMC Väst.

"På avgiftsbelagda parkeringsplatser gäller samma regler som för andra fordon och betalning sker per fordon och inte per plats vilket betyder en avgift för varje motorcykel oavsett hur många man ställer på en ruta."

Alltså inget incitament att stå flera på samma ruta och trängas utan ta varsin plats.

"Trafikkontoret är alltså positivt till att få in förslag på platser där bilar inte kan parkera"

De är inte beredda viga ett par parkeringar till vi kan ställa oss utan bara där det inte finns plats för en "riktig" parkering. Alltså högst begränsat vart de kan bli mcparkering. Vi mcåkare är välkomna att stå i stan men bara om alla bilister redan har plats.

"Som vi vet finns ingen säker eller naturlig plats för parkeringsbiljetter på en motorcykel vilket även i fortsättningen kommer att vara ett problem som vi själva får lösa.

Och hur ska vi lösa detta?

Lägga lappen i fickan och skicka in vid böter? Godtas det? Ibland är det ok och ibland är det inte det. Det varierar från kommun till kommun och vem som har parkeringsplatserna.

Köpa en parkeringsdosa som är låsbar och fästs på framrutan?
Finns det någon sådan som dessutom är godkänd ur trafiksäkerhetspunkt?

VART får man ha parkeringsbiljetten? Ofta står det i villkoren väl synligt i framrutan (dvs ingen annanstans). Kan man låsa fast den vid själva låset? Lägga den i bakre packväskan (ja tjena... finns ingen genomskinlighet där). I tankväskan? (den tar jag med mig för vill inte någon stjäl den... kostar trotsallt 2.000kr)

Itvarianten som Easypark etc. binder man upp sig på årsabonnemang. Det kostar alltså inträdesavgift OCH månadsavgift. Så kostnaden för det alternativet är ca 500kr om året för att kunna betala parkeringsavgiften den vägen. Sen tillkommer själva p-avgiften... :rolleyes:

Vad är förresten straffet för någon som stjäl en parkeringsbiljett? Har jag rätt att ta tillbaka den? Kan ev. behövas lite våld för att freda den för den är trotsallt min och jag har rätt att skydda min egendom. :rolleyes:

Allt detta krångel! Som är olöst dessutom. Det blir att ställa sig på en vanlig p-plats istället. En hojj i varje.

25-26 april är en lämplig tid att parkera på Heden och vid Stora Teatern. Kan vara kul att träffas! Ett utmärkt ställe att ställa hojjarna medan vi är på MC-dagarna ute i Säve. Blir bilisterna sura får de väl klaga hos kommunen de oxå. För inte är de bara vi som ska behöva klaga och böna och be?

HåkanP
2009-04-13, 07:32
Att klaga på tjänstemän är en sak. protestera genom sabotera för bilister en annan. En tredje kunde ju vara att skicka till ansvariga politiker i trafiknämnden. Läste SMC brev från deras möte. Fann inget av starka protester i detta. Har SMC suttit där i sin politiska korrekthet och bara lyssnat...

Ansvariga politiker i nämnden och som har epost (alla har inte det) är:

owe.nilsson@stadshuset.goteborg.se, roland.rydin@tk.goteborg.se, leif.blomqvist@tk.goteborg.se, marianne.bergman@kristdemokraterna.se, mats.pilhem@vansterpartiet.se

Smartswede
2009-04-13, 08:52
Att klaga på tjänstemän är en sak. protestera genom sabotera för bilister en annan.

Det är just det vi vill protestera mot :cool:
Att vi tvingas "sabotera" för bilisterna genom att efter den 20 april måste vi stå på bilparkeringarna och ta upp onödigt mycket plats.

Anser du att vi efter 20 april inte ska få parkera på någon annanstans än i de få mcrutor som finns? För allt annat är sabotage mot bilisterna? Trotsallt det de nya reglerna föreskriver att vi måste göra... :rolleyes:

HåkanP
2009-04-13, 09:15
Det är just det vi vill protestera mot :cool:
Att vi tvingas "sabotera" för bilisterna genom att efter den 20 april måste vi stå på bilparkeringarna och ta upp onödigt mycket plats.

Anser du att vi efter 20 april inte ska få parkera på någon annanstans än i de få mcrutor som finns? För allt annat är sabotage mot bilisterna? Trotsallt det de nya reglerna föreskriver att vi måste göra... :rolleyes:

Jag tyckte väl varken eller. Föreslog bara att det kanske är bättre att protestera mot politiker än tjänstemän på trafikkontoret.

Kan väl se effekten av det du vill, om du får ihop tillräckligt med mc så det verkligen gör en effekt. det behövs dock rätt många för att fylla heden typ....

norrlandsgrabb
2009-04-14, 10:16
Att en lönehelg parkera på attraktiva p-platser inne i stan tycker jag är en mycket bra idé. Att lägga beslag på så många platser som möjligt på Heden, Storan och Grönsakstorget sänder trots allt tydliga signaler och uppmärksammar fler än mc-åkare på problemet med parkering av mc.

norrlandsgrabb
2009-04-14, 14:47
Nedan är svarer som Hans Magnusson idag har skickat ut till de av oss som mailade till honom. Svaren tycker jag visar på att man inte har tänkt till alls när man tagit detta beslut. Att det skulle få plats 400 MC på 400m parkeringsyta är absurbt.
1m/mc räcker inte.
Att sen rekommendera att man utnyttjar luckorna mellan bilar för att parkera på parkeringsplatser undrar jag hur det går till?

Hans Magnussons svar:

Frågor och svar om MC parkering i Göteborg

Ett trettiotal personer har hört av sig brevledes och invänt mot att Göteborg återgår till den generella trafikregeln i landet; att det endast är cyklar och moped klass II som får parkera på en gångbana. Frågorna i breven är i många fall ganska lika och vi har därför valt att sammanställa svaren och skicka dem till alla er som haft synpunkter.

Trafikkontoret har hand om ungefär 11 000 avgiftsbelagda parkeringsplatserna som finns utmed stadens gator samt 15 000 tidsreglerade platser. Tänk på att det kan vara andra regler som gäller vid parkering på annan mark.

FRÅGA
Varför kan inte övriga kommuner införa Göteborgs regler som är så bra?

SVAR
Det finns i dagsläget inget kommunalt intresse för speciella parkeringsregler för motorcyklar. Vi har i Göteborg fått reaktioner från andra kommuner, såväl storstäder som grannkommuner, som framhållit att de inte vill tillåta att ”MC får parkera på gångbanorna”. Frågan om parkeringsvillkor för motorcyklar får ni driva genom era intresseorganisationer.

FRÅGA
Motorcyklar och EU-mopeder är miljövänliga alternativ till bilen. Varför vill ni försämra för dem att parkera?

SVAR
Vi anser inte att vi försämrar eftersom det inom staden finns flera avgiftsfria platser att parkera MC på. I centrala Göteborg finns totalt cirka 400 meter parkeringsutrymme som vi bedömer rymmer ca 400 motorcyklar.

FRÅGA
Det blir väl inte fler cykelparkeringar för att MC förbjuds parkera vid sidan av cykelställen?

SVAR
Genom att inga MC kan parkera bredvid cykelställen blir det ett större utrymme för cyklarna att parkera på gångbanorna t.ex. vid sidan av cykelställen Detta är grundskälet till att vi återgår till trafikreglerna som gäller i landet i övrigt.

FRÅGA
Vilka parkeringsregler gäller för MC?

SVAR
Ett enkelt svar är att det är samma regler som för ”vanliga bilar”. Där bilar inte får parkera får inte heller MC parkera. De parkeringsvillkor och skyltar som gäller för bilar gäller även för MC, såsom t.ex. tidsbegränsningar och avgiftsplikt. Klass I-mopederna är likställda med motorcyklar - också det en generell regel för landet.

FRÅGA
Kommer antalet avgiftsfria MC-parkeringar att utökas?

SVAR
Vi har drygt 60 särskilda ”MC-platser” spridda över Göteborg där tvåhjuliga motorcyklar och mopeder klass I utan sidvagn kan parkera avgiftsfritt. Varje plats rymmer ett flertal motorcyklar och vi bedömer att det får plats ca 400 motorcyklar.

Om vi upptäcker, eller får tips om, sådana platser som inte konkurrerar med behovet av andra prioriterade intressen har vi möjlighet att anlägga fler MC parkeringar

I City, inom vallgraven, har vi för närvarande 17 MC-parkeringar och i stråket Lilla Bommen-Götaplatsen finns 10 stycken. Totalt rymmer dessa parkeringar uppskattningsvis 175 motorcyklar. Vi planerar för ytterligare MC-parkering, just nu t.ex. en på Linnégatan. Var MC-platserna finns hittar du på kommunens webbplats www.goteborg.se under Invånare/Resor & trafik/Övriga fordon/MC.

FRÅGA
Blir det inte bara ännu mer ont om parkeringsplatser, då en MC tar upp en hel parkeringsplats på gatan istället för att parkera vid cykelställen?

SVAR
Vi är medvetna om att det kan bli lite sämre med plats. Men MC parkerar oftast ”på tvären” eller utnyttjar luckor mellan bilarna, då bilisterna inte alltid parkerar så effektivt.

FRÅGA
Får det stå flera MC i en bilparkeringsruta?

SVAR
Ja, det kan stå flera MC parkerade i en parkeringsruta. Men varje MC måste betala sin parkeringsavgift. Tänk på att det kan vara andra regler som gäller vid parkering på gator eller mark som trafikkontoret inte ansvarar för, t.ex. privat mark, parkeringsgarage eller större parkeringsplatser.

FRÅGA
Hur skall jag fästa parkeringsbiljetten på avgiftsparkeringar?

SVAR
Varken trafikkontoret eller någon annan kommun eller privat parkeringsoperatör tillhandahåller någon ”anordning” för detta. För alla typer av ”öppna fordon” (även bilar) får fordonsföraren ordna detta, för att få parkera på den avgiftsbelagda platsen. Regeln säger i korthet: ”Parkeringsbiljetten skall placeras väl synlig och läsbar framtill i eller på fordonet.” Ett alternativ är att betala parkeringsavgiften via mobiltelefon.

Daniel_S
2009-04-15, 07:19
Det är samma tanken från forummedlemmar på sporthoj.se, jag tycker vi kör en gemensam protestaktion, förslagsvist valborg eller något, jag tycker att detta borde styras upp från SMC då de redan har träffat kommun nissarna, tydligen utan resultat.

HåkanP
2009-04-15, 08:57
GBG kunde ju åtminstone utfärda generellt tillstånd att på GBG stads parkeringar får MC stå utan att betala parkeringsavgiften, så slapp man det evinnerliga problemet med att den "försvinner". Kan ju motiveras med problemet att fästa parkeringsbiljetten eller MC:n miljöeffekt, precis som miljöbilar har billig boendeparkering...

Det kunde kanske SMC åtminstone driva när de vill ha en dialog hellre än protester...

norrlandsgrabb
2009-04-15, 09:36
GBG kunde ju åtminstone utfärda generellt tillstånd att på GBG stads parkeringar får MC stå utan att betala parkeringsavgiften, så slapp man det evinnerliga problemet med att den "försvinner". Kan ju motiveras med problemet att fästa parkeringsbiljetten eller MC:n miljöeffekt, precis som miljöbilar har billig boendeparkering...

Det kunde kanske SMC åtminstone driva när de vill ha en dialog hellre än protester...

Jag skickade Hans svar vidare till SMC Väst styrelse just med förslaget att man både inom SMC Väst men ännu hellre på nationell nivå skulle driva ett förslag att mc parkerar gratis på p-platser. Då skulle vi som sagt slippa problematiken med att kvittona försvinner och även ha samma regler i hela landet.

norrlandsgrabb
2009-04-15, 09:40
Jag vill även passa på att uppmana er som inte skrivit på denna petition att skriva under. Be gärna vänner och bekanta över hela landet skriva på. Tänkte skicka in denna till Trafikkontoret den 20 April.
http://www.petitiononline.com/pr090420/petition.html

HåkanP
2009-04-17, 11:04
Läs mer här: http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Västra%20Götaland/Dokument/mc-parkering[1].pdf

Hej SMC Väst

Skulle gärna vilja veta lite mer om denna dialog ni för med kommunen om de nya parkeringsreglerna i GBG. Får lätt intrycket av att det mest var monolog, i det pm ni sände ut, där kommunen mest informerade er om vad som nu gällde varse vi gillade det eller inte, och ni sedan fick ett litet köttben om fler mcparkeringar. Er formulering gav inte intryck av några större protester eller kritik på kommunens agerande. Ert PM signalerar ju mest andemeningen att: "om ni (dvs. vi med mc) hittar några ställen där man eventuellt kunde tänka sig att vi (dvs. kommunen) upplevede att vi (kommunen), om vi orkar, kunde låta er få lite mer mc parkeringsplats, ifall ingen annan vill ha marken till något annat.."

Därför kunde det vara väldigt intressant att höra mer exakt hur denna dialog såg ut vid mötet än bara en redovsining av resultaten, dvs. "på västfronten - intet nytt".

Några förslag till denna fortsatta dialog bidrar jag med.

1. Kommunen kunde av miljöskäl och probelmet med parkeringsbiljetter på en mc låta MC stå gratis på alla kommunens egna parkeringsytor (alla i stan äger dom ju inte, men rätt många)
2. Kommunen kunde avsätta en av parkeringsplatserna på alla/de flesta gator med markerade platser till MC parkering, så behövde de inte leta efter fler MC platser, för mer lär vi inte behöva.

Maria Nordqvist
2009-04-17, 12:00
Hur stor ska en ruta vara? Hur många p-platser för MC bör man beräkna? Allt detta och mycket annat finns besvarat i en amerikansk studie:"Development of motorcycle parking guidelines":http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/rapporter/US%20Study%20MC%20parkering.pdf

mudder
2009-04-17, 17:31
FRÅGA
Får det stå flera MC i en bilparkeringsruta?

SVAR
Ja, det kan stå flera MC parkerade i en parkeringsruta. Men varje MC måste betala sin parkeringsavgift. Tänk på att det kan vara andra regler som gäller vid parkering på gator eller mark som trafikkontoret inte ansvarar för, t.ex. privat mark, parkeringsgarage eller större parkeringsplatser.

Om varje MC ska betala en avgift tycker jag att varje MC ska ta upp en egen ruta.

der Anders
2009-04-17, 23:49
Om varje MC ska betala en avgift tycker jag att varje MC ska ta upp en egen ruta.

det har jag redan börjat göra... :D

Monstar
2009-04-18, 22:28
Man kan ju alltid parkera...
Köpa en P-biljett för 1 krona... ;)
Och sen "tappa" bort den...(eller låter den bli bortblåst/stulen) :rolleyes:
Sedan ringer man Polisen och anmäller stöld av P-biljett... :cool:
Polisen måste ju skriva en rapport!!

Tänk om ett 50tal varje dag gör detta... Polisen kommer att bli sura och börja klaga!!! (inte på oss men mot komunen, om vilket extra jobb dom har lastat på polisen!!) :D

Smartswede
2009-04-19, 06:30
Monstar... idéen känns inte så vettig (men var allt kreativ! ;) ). Göra falska anmälningar lär kunna kosta mer än det smakar för än själv. Kan juhe även hända polisen blir aningen sura på oss hojjåkare... och vips så har vi dem på Heden och bötar för allt de får chansen till :rolleyes:

Parkeringsprotest verkar så mycket bättre :)
Om inte annat kanske det märks en del nu när väldigt många hojj/moppependlare väljer ett annat fordon till jobbet framöver.

Fast störst verkan får nog just att vi gör som de vill. Dvs vi parkerar i vanliga rutor som kommer att se väldigt tomma ut med en hojj i ena hörnet bara. Förhoppningsvis så kommer bilisterna när de letar plats bli fundersamma varför och kanske tom nån politiker som hör med Trafikkontoret...
Vi får inte glömma att Trafikkontoret och han Hans som är där är tjänstemän och tar order från politikerna :)

Monstar
2009-04-19, 08:42
.. är det inte ens många som skrivit på protestlistan...
Inte att det skulle göra ngn skilldnad, men iaf visa vart man står !!
Att sammordna ngn aktion skulle vara roligt men tror knappast det kommer att hända i "lilla" Sverige. Om man gämnför med resterande europa så demonstrerar(marsch) vi minst. Vi sätter oss framför TVn och väntar på bättre tider.

Jag e på för att både parkera och betala och ta upp en egen ruta själv.. och se vart det leder, men tvekar till att vi blir så många fler.

Det bästa skulle vara en liknande aktion som den i England.

Jag försöker iaf påverka alla runt mig som kör mc.

Smartswede
2009-04-20, 20:34
Vi blir säkert ett rejält gäng på en aktion :) Många på sporthoj.com som gärna är med! Kolla i Göteborgsdelen där. En emailista över de som kontaktat Trafikkontoret för att klaga finns oxå och de är definitivt på!

Imorrn ska jag och 2 st andra hojjåkare träffa en journalist från tidningen Metro som är intresserad av göra en artikel / reportage om de nya reglerna och varför de är galenskaper :rolleyes: Ska även försöka få till liknande med GP.

Kortfattat ska vi hänvisa till:
- Funkade utmärkt med tidigare regeln (tom använt som föredöme så sent som i höstas på en trafikkonferens som var just i Göteborg)
- Miljömässigt så mycket bättre med mc (mindre bensin och resursförbrukning för tillverka en mc). Många återgår till bilpendling när fördelen med mc för parkering försvinner.
- Nya reglerna ökar bilpendlingen och ökar bristen på parkeringar (onödigt varje mc tar upp en hel bilparkering).
- Finns i dagsläget endast 1-2 mcparkeringar på 1.000 bilparkeringar som Gbg kommun har hand om. Behöves minst 10 dubblas för att komma i närheten av minsta nivån som finns i t.e.x USA.

Kanske missat något? :) Fyll gärna i om ni har någon viktig poäng!

TMax500
2009-04-20, 22:27
Kanske missat något? :) Fyll gärna i om ni har någon viktig poäng!

Hej, har funderat lite och det här tror jag på, se nedan. Tyck gärna!

Föreslår att vi spikar lördag 2/5 för en Heden-aktion. Med start 08:00 och avslut vid 11-12 draget (då har de flesta tröttnat och åkt hem igen).

Tror inte på 25-26/4. Risk att många prioriterar att åka till Säve eller Bike i Trollhättan istället. Tror också att G-P (i den mån de rapporterar) väljer Säve framför en protestaktion. Helgen efter har vår aktion inte samma konkurrens.

Ev. kan vi använda de eventen som ett sort upprop till vår aktivitet den 2 maj. Kanske arrangörerna kan upplåta några m2, ett bord och plats för några hemritade affischer "Demonstrera på Heden 2 maj". De kan kanske bjuda på det, det borde ligga i deras intresse att hålla oss hojåkare på humör.

1 maj har också varit upp som en tänkbar dag, men det är nog få på stan den dagen och dessutom demonstreras det på annat håll. Det blir nog för mycket Wanja Lundby-Wedin och för lite Moto Guzzi i media... :-) Det är ju faktiskt en helgdag, hur många tar bilen till Heden för shopping då?

2 maj är då bättre. En lördag strax efter lön. Inte helt vanlig lördag, men ändå mer vanlig än 1 maj som kännetecknas mer av gatusopning och "eftersläckning". Tror att vi åstadkommer mer oreda bland de som inte få p-plats en shoppinglördag med gott om folk på stan, än på en stillsam baksmälledag som 1 maj.

MARKNADSFÖRING
Marknadsföring på på forumet såklart, samt via inlägg på Sporthoj.com, de är ju redan på gång mentalt, men kanske i något oorganiserad sporthojsstil! :-).

Inlägg på bike.se, mc-nytt, scooterklubben (de är aktiva och ser dessutom "söta" och oskyldiga ut - folk gillar att se på scootrar och vill inte göra dem något ont...). - Fler forum??

Eventen ovan, 25-26/4, i den mån det går att genomföra.

PRESSRELEASE
En sådan skrivs lämpligen och skickas till nyhetsredaktionerna.

Vad tror ni om det??

// TMax

Smartswede
2009-04-21, 05:27
25-26 blir det inte..... för nära på och somsagt många som inte nappa på iden att parkera på Heden å skjutsa / lifta med kompisar till Säve.

Får väl se va de sägs om datum på SH, finns poll där.

30 april har flest röster... men e väl egentligen lite väl stökigt i stan då. Iofs fördel både många bilar i stan pga kolla kortegen och väldigt många människor som passerar och undrar vad vi gör :) Säkert några som stannar till å tittar hojjar å då kan man passa på informera dem :cool:

Bra idéer om marknadsföringen. Bord Säve va ingen dum idé alls :)

der Anders
2009-04-21, 11:53
Imorrn ska jag och 2 st andra hojjåkare träffa en journalist från tidningen Metro som är intresserad av göra en artikel / reportage om de nya reglerna och varför de är galenskaper :rolleyes: Ska även försöka få till liknande med GP.

Metro ringde till mig av någon konstig anledning... Ger kommunen ut namn på dem som har mailat?

Jag hade tyvärr inte tid att prata, jag var på jobbet, men det är bra att något "talar ut" om att vi inte tror att det blir bättre.
Jag cyklar ofta in till stan och har aldrig varit med om att det skulle vara ont om platser till cyklar, och aldrig att en mc skulle ha varit i vägen.

Tôssigt, som vi säger på värmländska.

janric
2009-04-21, 13:44
Metro ringde till mig av någon konstig anledning... Ger kommunen ut namn på dem som har mailat?

Jag hade tyvärr inte tid att prata, jag var på jobbet, men det är bra att något "talar ut" om att vi inte tror att det blir bättre.
Jag cyklar ofta in till stan och har aldrig varit med om att det skulle vara ont om platser till cyklar, och aldrig att en mc skulle ha varit i vägen.

Tôssigt, som vi säger på värmländska.

Inkommen handling, bl.a. dit mail, till myndighet är offentlig och kan krävas ut av vem som helst.

janric
2009-04-21, 13:59
Hejsan alla p-demonstranter!

Jag deltar inte men önskar med viss tvekan lycka till.

Hoppas de politiker ni skall försöka påverka inte avdömer till motorcyklismens nackdel.
Det finns faktiskt de som ifrågasätter motorcyklars befintlighet och nytta överhuvudtaget i trafiken och samhället. Undras bara hur mycket som krävs för att vågen skall väga över åt fel håll ur vår synvinkel? Några hundra bilister som i sin tur påverkar sina politiker från sitt håll?

Jag tror för övrigt att det finns bättre tillvägagångssätt än demonstrationer.

Smartswede
2009-04-21, 14:34
Metro fick nöjja sig med en annan Anders, mig :)
Vi var 4st som de intervjuade och tog kort på. Ska komma i morgondagens Metro sa journalisten :D Snabbt jobbat! Hon var väldigt lyhörd för våra synpunkter och lyssnade på våra argument så jag hoppas det blir en bra artikel.

Jag vet uppriktigt inte vad dendär tokstollen Hans Magnusson på Trafikkontoret sysslar med :mad: Maila eller ring gärna honom eller hans chef om det.
Jag har skickat ett surt mail till honom förra veckan för han har lämnat ut min arbetsmail i ett massmail till alla som kommit med förslag och kritik till det nya förslaget. Inte verkar han ha vett att be om ursäkt för det heller.
Tycker det är än värre att han lämnar ut andras privata telefonnummer (en av oss som blev intervjuade blev dessutom uppringd på jobbnumret som få vet om så Hans har nog "tjallat").

Cykelproblematiken att det har varit problem med mc vid cykelställ är bara byråkrattjafs för underbygga ett dåligt beslut. Vi bad tom journalisten haffa en av stadens p-lisor som gick förbi och hon såg väldigt frågade ut och sa hon aldrig stött på eller hört det skulle varit några problem med mc felparkerar då de gamla reglerna gällde.

Smartswede
2009-04-21, 14:58
Inkommen handling, bl.a. dit mail, till myndighet är offentlig och kan krävas ut av vem som helst.

Och skickas ut till vemsomhelst av tjänstemannen?

Vidarebefordra inom myndigheten är en femma. Men att bli del av en stor emaillista en annan och med ett speciellt tema så alla kan se vilka som varit aktiva. Iofs kanske åsiktsregistrering och PUL etc bara gäller politiska åsikter? Fast vad är en opolitisk åsikt? ;)

Vad är dina förslag på medel för få till förändringar? Nu när du sagt A janerik får du gärna även säga B.

Lite uppmärksamhet i det korkade i att en MC ska ta upp en hel bilparkering tror jag tom bilisterna uppskattar att vi försöker ändra på. För det är deras platser vi kommer att ta (både de som övergår till bil igen men främst för parkera mc). Är även de som kommer att bli upprörda när vi "tar" deras platser framöver. Trots vi är så illa tvugna till det.

Eller kanske något för SMC att gå ut med att från nu så står vi aldrig på bilparkeringar? Inte vid arbetsparkeringar eller småorter heller utan endast avsedda mcparkeringar eller i egna garaget. För vi vill inte stöta oss med bilisterna :rolleyes:

Smartswede
2009-04-21, 16:02
Hoppas de politiker ni skall försöka påverka inte avdömer till motorcyklismens nackdel.

Det finns faktiskt de som ifrågasätter motorcyklars befintlighet och nytta överhuvudtaget i trafiken och samhället.

Undras bara hur mycket som krävs för att vågen skall väga över åt fel håll ur vår synvinkel? Några hundra bilister som i sin tur påverkar sina politiker från sitt håll?

Du tydliggör en öm punkt. Där skon klämmer för SMC och SMC Väst. Ändringen påverkar främst de som har tvåhjulingen som nyttofordon, dvs de som faktiskt har ett berättigande på annat sätt än bara nöjjeskörning som hobby. Så även jag kan enkelt hitta argument till varför mc borde förbjudas utan att ens mina små grå får arbeta.

Då den stora majoriteten av SMC medlemmar och aktiva har det som hobby så struntar de i parkeringsregler som ändå inte berör dem. De ser bara en risk med oväsendet kring frågan att det finns risk deras egennytta minskar. Så alltså vill de tysta ner frågan, helst både SMC medlemmar och icke SMC medlemmar.

MEN... genom att lyfta frågan till att gälla just lite mer långsiktig strategi och övergripande nivå så får jag följande:

Vad tror du/ni händer när SMC och samhället skrämt iväg de flesta som faktiskt har mc som nyttofordon?

Precis.... frågan växer... till att ha med mcns existensberättigande i samhället som du just nämner. Det blir då väldigt svårt att argumentera med att en gång i tiden VAR det många som använde den som nyttofordon och idag så leker vi bara och därför vill vi fortsätta köra hoj :rolleyes:

Betydligt kraftigare argument är att det ÄR ett nyttofordon för många och det är miljövänligt, inte skrymmande och en del i lösningen för färre bilar i städerna. Det bör ha företräde framför bilisterna till att parkera och inte tvärtom.

Så kila nu alla iväg (JA DU MED!) och krama om de i din närhet som använder mcn eller EU mopeden helt eller delvis som nyttofordon. Och kom på parkeringsaktionen för att stödja dem. Troligen är det nyttohojåkarna som kan rädda kvar vår hobby och dyra leksaker!!!

(Själv strider jag och aktiverar mig för dem som använder det som nyttofordon även om jag själv mest använder mina som leksaker och inte drabbas direkt hårt av förändringen mer än just långsiktigt. Men sådan är jag, lite stollig i dagens egennyttofokuserade samhälle)

TMax500
2009-04-21, 16:25
Tjena Smartswede,
Du verkar vara en av de mera insyltade i detta...! :-)

Så hur gör vi nu? Skall vi sätta ned foten och spika en dag? Går vi på sporthojs omröstning som förslår den som 30/4 är en bra dag (fastän få har röstat..)?

Gå till attack? Snacka med handlarna om Säve, skriva pressrelease, gå ut med allmänt upprop på alla forum "Parkera på Heden 30/4 08.00-12.00!"

Eller finns det något skäl att avvakta ytterligare någon dag?

//TMax *som oxå nyttokör i stan*

Smartswede
2009-04-21, 21:45
TMax500, och andra intresserade!

Jo jag har väl drivit en del i det... lucka i arbetet så kul att pyssla med det :)

Jag tänker inte driva detta själv, däremot kan jag vara sammankallande och samordnande (jobbat lite med sådant). Det är ett rejält projekt att få igång och även lyckas med i synnerhet på så kort tid! Det behövs ett gäng med aktiva som kan ta på sig olika sysslor och även ta ansvar för olika delar.

Den som känner sig kallad att bidra maila mig, skicka PM eller adda mig på msn snarast!
Räkna med möte i centrala Gbg med kort varsel, onsdag eller torsdag kväll.

Alla är välkomna att hjälpa till på alla sätt möjliga.
Ange gärna direkt i första mailet om och vad du kan hjälpa till med (om speciellt bidrag eller allmänt med din tid). Det så jag får koll på vad som finns och vad vi kan behöva komplettera med.

Vi kör de öppna diskussionerna etc på Sporthoj.com då det är klart flest aktiva där.

(förtydligande: Detta är inget arrangemang via SMC / SMC Väst )

janric
2009-04-22, 13:44
Och skickas ut till vemsomhelst av tjänstemannen?

Vidarebefordra inom myndigheten är en femma. Men att bli del av en stor emaillista en annan och med ett speciellt tema så alla kan se vilka som varit aktiva. Iofs kanske åsiktsregistrering och PUL etc bara gäller politiska åsikter? Fast vad är en opolitisk åsikt? ;)

Vad är dina förslag på medel för få till förändringar? Nu när du sagt A janerik får du gärna även säga B.

Lite uppmärksamhet i det korkade i att en MC ska ta upp en hel bilparkering tror jag tom bilisterna uppskattar att vi försöker ändra på. För det är deras platser vi kommer att ta (både de som övergår till bil igen men främst för parkera mc). Är även de som kommer att bli upprörda när vi "tar" deras platser framöver. Trots vi är så illa tvugna till det.

Eller kanske något för SMC att gå ut med att från nu så står vi aldrig på bilparkeringar? Inte vid arbetsparkeringar eller småorter heller utan endast avsedda mcparkeringar eller i egna garaget. För vi vill inte stöta oss med bilisterna :rolleyes:

janric var det.

Svar på frågorna i det översta stycket överlåter jag åt någon annan att klara av. Bara konstaterar att om man skriver till en myndighet får man riskera att bli läst av andra också. Sådan är offentlighetsprincipen.

Svar B - jag biträder givetvis fullt ut SMC Västs arbete genom fortsatt dialog. Du kan läsa Västs ställningstagande så långt på hemsidan. Jag ställer mig bakom Lillemors skrivelse fullt ut. Skrivelsen kommer det troligen också i nästa MC-Folket.

Jag tror inte på konfronation mellan mc- och biltrafikanter. Jag tror att antalet mc-parkeringar inte kommer att reduceras i så stor omfattning att det behöver bli några större bekymmer. Dessutom tror jag att alternativ till borttagna mc-parkeringsmöjligheter snart har kompenserats med bättre alternativ. Det efterlyses dessutom förslag och idéer på lämpliga platser som kan målas för mc-parkering.

Problemet för övrigt vad gäller parkering av mc varierar kraftigt från ort till ort. I t ex Alingsås säger Trafikkontoret att parkering av mc på andra ytor än p-rutor är ok bara placeringen inte innebär hinder eller fara för andra. Liknande råder i många andra kommuner vad jag vet.

janric
2009-04-22, 13:52
Du tydliggör en öm punkt. Där skon klämmer för SMC och SMC Väst. Ändringen påverkar främst de som har tvåhjulingen som nyttofordon, dvs de som faktiskt har ett berättigande på annat sätt än bara nöjjeskörning som hobby. Så även jag kan enkelt hitta argument till varför mc borde förbjudas utan att ens mina små grå får arbeta.

Då den stora majoriteten av SMC medlemmar och aktiva har det som hobby så struntar de i parkeringsregler som ändå inte berör dem. De ser bara en risk med oväsendet kring frågan att det finns risk deras egennytta minskar. Så alltså vill de tysta ner frågan, helst både SMC medlemmar och icke SMC medlemmar.

MEN... genom att lyfta frågan till att gälla just lite mer långsiktig strategi och övergripande nivå så får jag följande:

Vad tror du/ni händer när SMC och samhället skrämt iväg de flesta som faktiskt har mc som nyttofordon?

Precis.... frågan växer... till att ha med mcns existensberättigande i samhället som du just nämner. Det blir då väldigt svårt att argumentera med att en gång i tiden VAR det många som använde den som nyttofordon och idag så leker vi bara och därför vill vi fortsätta köra hoj :rolleyes:

Betydligt kraftigare argument är att det ÄR ett nyttofordon för många och det är miljövänligt, inte skrymmande och en del i lösningen för färre bilar i städerna. Det bör ha företräde framför bilisterna till att parkera och inte tvärtom.

Så kila nu alla iväg (JA DU MED!) och krama om de i din närhet som använder mcn eller EU mopeden helt eller delvis som nyttofordon. Och kom på parkeringsaktionen för att stödja dem. Troligen är det nyttohojåkarna som kan rädda kvar vår hobby och dyra leksaker!!!

(Själv strider jag och aktiverar mig för dem som använder det som nyttofordon även om jag själv mest använder mina som leksaker och inte drabbas direkt hårt av förändringen mer än just långsiktigt. Men sådan är jag, lite stollig i dagens egennyttofokuserade samhälle)

Begreppet nyttofordon kan ju diskuteras. Antagligen menar du pendlingsfordon? För mig är ett nyttofordon ett som används för att utöva ett yrke, t ex en sopbil, lastbil eller en buss. Det finns förvisso mcbud och mctaxi men de är få antar jag och dom parkerar bara vid slutedags?

Det vore intressant för det fortsatta arbetet med just mc-parkeringar att få veta hur många ungefärligen som pendlar med mc och därmed hur stora behov av mc-parkeringar det finns.

Smartswede
2009-04-22, 15:19
Förlåt janric! Läste slarvigt ditt nick till janerik :o

Jag har inte helt koll på offentlighet etc. men lite halvkoll har jag och vet att man bryter mot en del förordningar. Även min klagan på detta är diarieförd och offentlig nu och jag har fått en ursäkt från Hans för att han gjorde på det viset.

Jag har inget emot SMC Väst arbete med frågan och det är rätt de jobbar på detta långsiktigt (men i det långa loppet är vi alla döda som Keynes sade).Tycker dock de har fokuserat på fel fråga och lösningen helt enkelt redan fanns. Det är alldeles för TAMT dessutom!
SMC förringar att mc/moped har minst lika stor rätt om inte större för just kunna arbetspendla m.m. Tänk Indien/Kina mfl. så inser man direkt problemet med fler väljer bil och inte mc/moped/cykel. Desto fler mc/mopedpendlare, desto mer plats i staden till bilparkeringar, fotbollsplaner, parker eller hus.

Vi är i stort överens i mycket Skälet vi gör protesten är just för att vi INTE vill konfronteras med bilisterna framöver. Mer än då de timmar för en fredlig fullt laglig protestaktion med en del massmedial uppmärksamhet. Lyckas vi så är både vi och bilisterna betydligt gladare framöver :D
Lyckas vi inte så får vi stå på bilparkeringarna och hoppas bilisterna inte blir förbannade och att så småningom via Trafikkontoret och SMC Väst händer något.

Jag behöver inte tro om mcparkeringarna i stan utan kan konstatera att vi vid gårdagens intervju av journalist med Metro inte fick plats parkera våra mc för att MC-platserna i närheten var fulla. Ungefär 1/2 mopeder 1/2 MC. Så jag ställde mig helt enkelt invid ett cykelställ (vet att de inte ger böter än för det, och jag vill inte reta upp bilisterna i onödan genom ta upp en bilplats).

Bor du, janric i centrala Göteborg?
Pendlar du, janric in till centrala Göteborg?
Parkerar du, janric, ofta din mc på gatan i centrala Göteborg?

Om Trafikkontorets stora bekymmer med felparkerade mc så haffade journalisten en p-lista och frågade. P-lisan undrade hurdå problem? Inga problem innan med de gamla reglerna vad hon visste. Hon hade aldrig behövt lappa någon mc/moped ens.

Om lämpliga alternativ för mcparkeringar så jobbas även på det i gruppen som bildats fast bara som mindre sidospår. Läs tråden om det på SH. Hur många lämnat in förslag till SMC? Hur många förslag finns via SH?

Sedan är det ganska dumt måla upp en massa mcparkeringar som främst används under säg april-september. Irriterar inte det bilister att de står nästintill tomma under vintern medan de letar plats?

Tycker att Alingsås Trafikkontor är ett utmärkt exempel på hur en vettig regel kan utformas. Betänkt detta, trots det inte alls är samma parkeringsbrist där så anser de dessa regler vettiga. Göteborg användes som sagt som förebild för övriga Sverige vad gäller lösning av mcfrågan på trafikkonferens i just Göteborg så sent som i höstas?... sedan tog de bort regeln... vältänkt? NEJ!

Smartswede
2009-04-22, 16:18
Finns en del som kör mc i tjänstens vägnar i olika yrken. Precis som de använder sin egna bil eller tjänstebil. Så har jag gjort en del, bla både ner till Tyskland och upp i Norge.

Vart ska mc-taxi och mcbud parkera? Mc-taxi tippar jag står nånannanstans än i biltaxifickorna mestadels när de inte har kunder. MC-buden... ja vart ska de parkera medan de lämnar och hämtar paket etc?

Ja självklart vore det bra att veta hur många som mc/moped pendlar. Allra helst INNAN man fattar beslut som berör dessa så man kan förutse och planera för konsekvenserna. Där har Trafikkontoret en uppgift att ta fram data och SMC kan stöta på dem att göra så.

Det hade tom varit lämpliga uppgifter att basera sina argument och beslut på men så har inte gjorts. Enklare är förstås att hänvisa till att man inte vet för att ingen som fattade beslutet åker mc :rolleyes:

Som spoiler:
Min egen beräkning (baserat på SIKA och kommunens egen statistik. Tänk om de skulle kunna börja använda den själva :p) så finns det ca 10% mc/EU-mopeder i trafik relativt antalet bilar och det finns 0,1-0,2 % mcparkeringar relativt antalet bilparkeringar.

I Göteborgs kommun fanns det 2008 EXAKT 11.715 MC/EU-mopeder i trafik enligt SIKA och då är inte de, relativt många som just pendlar från grannkommunerna in till Göteborg, inräknade.

Om jag skall behöva lära tjänstemännen i kommunen att läsa deras egna och offentlig statistik så vill jag ha betalt :cool:

zappa
2009-04-27, 13:33
För att ta upp hanteringen av p-biljett, i Stockholm (ja vi har betydligt mer än 400 meter fri MC parkering i Central Stockholm) så har jag ställt en direkt fråga till en p-vakt (eller har de annat namn nu för tiden) om hur en MC åkare ska göra.

Enligt honom finns det 3 alternativ:
1. Lägga biljetten på MC:n och hoppas att den ligger kvar när en kontroll utförs. (minst rekommenderat)
2. Bygga en anordning där man kan låsa in biljetten så att den är synlig utifrån/framifrån på MC. ("Ser ju för jävligt ut!")
3. Betala och ta med sig biljetten och sedan när man får boten så får man bestrida felparkeringen, ska visst även finnas ett forumlär/beskrivning här på SMC hur man gör. P-vakterna måste bötfälla fordon som inte har en synlig biljett så man kan inte räkna med att de tröttnar. (Rekommenderat av honom)

Om man följer #3 och det faktiskt är lagligt så kommer det ju att innebära en oerhört höjd kostnad för kommunen (när det är deras platser), värt att ta upp det i diskussionen kanske.

Nu kan jag inte svära på att detta är helt lagligt eftersom man måste nog påstå att biljetten har blivit stulen/bort blåst och inte att man bara ta med sig den för då är den ju inte synligt utifrån/framifrån...

Kommer faktiskt att vara i GBG den 2/5, är det OK om jag kommer med bil och lapp där det står MC på... ;)

Länk till SMC sidan: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957

/Zappa

Smartswede
2009-04-27, 21:40
Såklart du är välkommen Zappa :) Tänk bara på att det kan bli svårt att finna parkering för din bil på Heden ;)

Metroartikel i Göteborg idag :) Slår nog spridningen i MC-folket ;)
http://www.metro.se/se/misc/pdf/2009/04/27/SEGOT_2009_04_27.pdf

Sen ringde även SR / P4 Göteborg i förmiddags och resultatet blev
http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2795491
Sändes kl 1200-1230 idag.

På eftermiddagen så var det dags för nästa.
http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=881

Har en magkänsla oxå om att GP kommer skriva om de ändrade reglerna och parkeringsprotesten på onsdag... men säker kan man aldrig vara :rolleyes:

/Anders Rimstedt

Pathfinder_5555
2009-07-01, 16:36
Nu börjar allvaret synas, från deras håll i alla fall!

Skulle parkera bakom Palace, hade tänkt mig att ställa hojen vid sidan (bredvid de 2 röda utefter kanalen) då parkeringen var full....det är en outnyttjad plätt där man inte står ivägen för ngt som ni kan se på bilderna.
Har gjort det många gånger, det är ofta fullt eller trångt som faen på de vanliga mc parkeringarna i stan.
Som tur var kom en kille & hejdade mig, han skulle hämta sin hoj som stog rätt placerad.
Berättade att han fått 600 i böter dagen innan, han stog där jag precis tänkt ställa mig...då såg jag att de andra 2 som stod där hade böteslappar.

Så nu börjar jakten på pengar, eller vad skall man säga....jag lär ju sluta handla i centrum om de skall hålla på med sånt här vansinne.

Nu måste det göras ngt...jag kunde inte vara med på förra protesten eller mötet, men i Aug måste vi visa vårt missnöje ordentligt!!!!!!!:mad:

Är fullt medveten om att de inte står på gaveln av cykelstället som sig bör (eller gjorde innan)...men tidigare har uppenbarligen förnuftet fått styra på denna plats & tydligen så är det hellre fälla än fria som gäller nu.

Miljöbiten hänger jag med på till viss del, (bor själv i centrum) men mer & mer "upplevelser" bygger de i stan & mer & mer parkeringsmöjligheter för fordon förvinner eller försvåras...hur tänker man då...bygg allt ifrån museum till biografer etc på backaplan eller nåt annat ställe där folk kan parkera....de tänker tydligen utifrån sin egen verklighet där de åker taxi för våra skattepengar överallt.:mad:
Varför försvåra för tvåhjulingarna..vi cirklade ju inte innan lagändringen runt runt runt runt & letade parkeringar med en massa utsläpp som följd.

Gick runt en sväng o kollade, stod moppar med fullt synlig regskylt lite här & var...men inte några böter..kan vara en tillfällighet...skulle annars vara intressant att veta om detta är en offensiv mot just mc!? :confused:

Jag stod ju med bakhjulet utanför linjen, hade nån kommit förbi hade jag väl fått böter för det.....

Detta är ju inte hållbart...Upp till kamp :D