handdator

Visa fullständig version : Långfredagstur - påminnelse och rekrapport

OH-
2009-03-23, 11:03
Hej!

Prima MCK:s Långfredagstur startar i år från Statoil Bollebygd. Vi kör 09:30 så kom lite tidigare så ni hinner mekka med roadbook, tanka, bilda lämpliga grupper o s v.

I lördags kördes en rekning av ungeför 2/3 av banan. Det ligger förvånansvärt mycket is på skogsvägarna. Undertecknad lyckades tillåme ta en oplanerad paus i liggande läge på en lömsk fläck med is under gräs.
Nu hoppas jag på mer sol och plusgrader så att det blir mer körbart med SUV:en (BMW:n) för WR:en jag körde i lördags är rena tortyrredskapet på lite längre turer för en ledbruten äldre gentleman.
Dessutom står det ju i inbjudan att det är fullt framkomligt med landsvägshoj - det är det inte än. Med tung hoj utan grova däck hade det varit mycket svårt att forcera dom värsta partierna.

Den Andra Turen (på asfalt) startar samma tid, samma plats.

der Anders
2009-03-24, 23:22
Låter fint, men helst utan is...

Jag står i valet och kvalet mellan att köra långfredagstur här i mitt nya län eller dra upp till Värmland för Preimären i Kristinehamn...

Finns det ngt exceptionellt med turerna här i Västsverige som kan få mig att spara bensin och åka här?

OH-
2009-03-25, 08:39
Låter fint, men helst utan is...

Jag står i valet och kvalet mellan att köra långfredagstur här i mitt nya län eller dra upp till Värmland för Preimären i Kristinehamn...

Finns det ngt exceptionellt med turerna här i Västsverige som kan få mig att spara bensin och åka här?

Nej, inget exceptionellt. Däremot kan det ju vara bra att komma ut på det tertiära, agrara, vägnätet här om du vill ha lite "ingångar" för trevliga utflykter.
Titta gärna på länets sida för att få förutsättningarna. Behållningen förutom vägarna brukar vara att det är ett gôtt gäng som kör turerna på långfredagen.

triumph
2009-03-25, 19:09
Har funderat på asfaltturen och ev är sonen intresserad att deltaga också
Men några frågor för egna planeringen

Matsäcken som det står om i Gulingen - det alltså inget lunchstopp där man kan köpa mat/lunch, utan endast egen matsäck som gäller??

Hur länge beräknas turen vara?

Hampe
2009-03-25, 19:33
...tertiära, agrara, vägnätet här...

Bara en sådan formulering avgör vart man ställer kosan, eller hur...? :D

Hampe

OH-
2009-03-26, 07:15
Har funderat på asfaltturen och ev är sonen intresserad att deltaga också
Men några frågor för egna planeringen

Matsäcken som det står om i Gulingen - det alltså inget lunchstopp där man kan köpa mat/lunch, utan endast egen matsäck som gäller??

Hur länge beräknas turen vara?

Prexis! Matsäck är det som gäller, speciellt på asfaltturen eftersom den sker i samlad tropp. Grusåkare som inte kör i banläggarens klunga kan (även om det är okultiverat) smita in på nåt Sibylla-hak längs vägen :mad:

Vi försöker vara så vaga och oorganiserade som möjligt men asfaltturen (En Annan Tur) kanske kan vara avklarad vid fyratiden, grussvängen betydligt mer varierande beroende på om man tittar på naturen eller mest rullar wire ;)

Fr1ppe
2009-04-10, 18:45
Tack för idag! :)

Jag och kompisen hade väldigt trevligt även om vi tappade bort klungan (asfaltsturen) då vi stötte på ca 150 glada mopedister från nån nostalgiklubb. Efter det bar det av hemåt så vi missade tyvärr att se hur Prima hade det på sin lokal men med detta fantastiska väder kändes det ok ändå. En underbar inledning på hojåret 2009!