handdator

Visa fullständig version : Rondell med stålhästar på G i Sundsvall

Leif H..oj
2009-03-14, 21:06
Nu har jag läst Vägverkets annons i dagstidningen att man ska bygga om vägen mellan Bergsåker och Kovland och i den olycksdrabbade korsningen RV86 - LV622 ska det bli en fin cirkulationsplats.

Rondellen ska naturligtvis utsmyckas. Tanken är enligt projektplanen som finns på Vägverkets hemsida (http://www.vv.se/templates/page3____23696.aspx)att cirkulationen kommer att utformas med en yta ytterst mot vägen belagd med storgatsten samt del av gräsyta/grus. Gräset symboliserar ängarna.
Hästsiluetter i Cortenplåt som travar längs granitstenmuren ska symbolisera travbanan. Trädplantering i mitten symboliserar skogen. Stenmuren ska vara så hög att man inte bländas av fordonsstrålkastare.

Visst är det trevligt med symbolik i omgivningarna.... men vad tycker du som mc-åkare om detta med stålplåtar.... än en gång.

FINNS DET NÅN DÄR UTE I VÄRLDEN SOM HAR SYNPUNKTER? Tag del snarast av info som finns och dela med dig här på forumet av dina tankar, eller direkt till dom som håller i arbetsplaneförslaget.

Arbetsplanen hålls tillgänglig för granskning under tiden 16 mars - 31 mars 2009 på följande platser:
• Vägverket Region Mitt Härnösand
• Frasses grillkiosk Bergsåker
• Sundsvalls kommun, receptionen
Eventuella anmärkningar mot arbetsplaneförslaget ska skickas in till Vägverket Region Mitt, Box 186, 871 24 Härnösand senast den 2 april år 2009.

Som en hygglig man skrev i forumet om Tunadalsrondellen... snart kommer rondell med pilar å spjut vid gravhögarna i Granlo...... huvvaligen säger jag.

Leif H..oj
2009-03-14, 21:09
Det här med stålplåt...... det kommer från stålstaden Borlänge eller hur :D

Ann
2009-03-14, 21:35
Det här med stålplåt...... det kommer från stålstaden Borlänge eller hur :D

Har ju inte sett hur det ser ut än men på beskrivningen verkar det ju vara lika illa som gran-rondellen och då undrar man ju om de är riktigt kloka de som planerar detta. Jag vill inte köra av i den rondellen....

Maria Nordqvist
2009-03-15, 09:21
Använd texten i Nollvisionen "Ett misstag ska inte bestraffas med döden". Använd "Säkrare MC på väg". Både VV och Sveriges KOmmuner och Landsting har i sitt etappmålsarbete för nya mål i Nollvisionen sagt att vägarna ska göras säkrare. Fråga vår vän på VTI om du får använda innehållet i hans e-mail som gällde Tunadalsrondellen. Lycka till !

Ballhead
2009-03-15, 11:16
Har ju inte sett hur det ser ut än men på beskrivningen verkar det ju vara lika illa som gran-rondellen och då undrar man ju om de är riktigt kloka de som planerar detta. Jag vill inte köra av i den rondellen....

Vilken rondell vill du köra av i då?
:D

vormannen
2009-03-16, 11:19
Finns det nån länk till ngn skiss som visar hur det är tänkt?
Kan ju vara lättare att ta ställning till det hela om man får se hur det kommer att se ut.

/Peter

Leif H..oj
2009-03-16, 11:30
Finns det nån länk till ngn skiss som visar hur det är tänkt? Kan ju vara lättare att ta ställning till det hela om man får se hur det kommer att se ut. /Peter

I första inlägget länkar jag till arbetsplanen hos VV.

Den som är intresserad går till någon av utställningarna för arbetsplan.

Nollvisionen och Säkrare MC På Väg ska vi utgå från när vi bevakar om det kan komma upp farliga föremål i vägmiljön. Stålplåtar är hårda.

Mårdis
2009-04-03, 14:45
I första inlägget länkar jag till arbetsplanen hos VV.

Den som är intresserad går till någon av utställningarna för arbetsplan.

Nollvisionen och Säkrare MC På Väg ska vi utgå från när vi bevakar om det kan komma upp farliga föremål i vägmiljön. Stålplåtar är hårda.

Jag blir så trött när jag läser detta! :(
Sundsvalls kommun fick i höstas motta det icke så hedervärda "Värsta vägars pris" av SMC för Tunadalsrondellen. Nu är det förvisso Vägverket som verkar vara i fartn här, men det är fortfarande i Sundsvalls kommun.
Är det ingen tänker på faran med fasta föremål i rondellerna? Är det bara utsmyckning som finns i huvudet på vägingenjörerna? Är Vägverket och Sundsvalls kommun sponsrade av Kostfack? :confused:

Skärp er för helsike!

Leif H..oj
2009-04-03, 14:51
Jag sände igår för SMC-distriktets och alla hojåkares räkning ett litet brev till Vägverket, på absolut sista dag att inkomma med anmärkningar om ny rondellösningen.

Jag ringde också och kollade så det blir diariefört. Nu må vi hjälpas åt att bevaka hur det går. Om stålgranarna reagerade vi efteråt - nu har vi reagerat före. Får se om det funkar nu.

Maria Nordqvist
2009-04-03, 16:42
underbart Leif!

Hasse
2009-04-03, 18:48
OM det är sant att man inte tog intryck av "Värsta vägars pris" av SMC för Tunadalsrondellen så börjar jag så smått undra hur det är ställt.

Hur nära ligger bolaget , eller är det hembränt som
har fått myndighetspersoner i sitt våld ?

puttepj
2009-04-03, 19:55
Det är intressant det här med rondeller och hur man tänker eller inte tänker.
I Fittja i Botkyrka tänker jag på samma sak varje gång jag åker förbi. Hela rondellen är försedd med någon for av 'tänder' som sticker rakt upp. Dessa tänder är gjorda in massiv gråsten och det spelar ingen roll vad som kör av i den rondellen, ont gör det garanterat....

/putte

Leif H..oj
2009-04-03, 20:01
Det är intressant det här med rondeller och hur man tänker eller inte tänker.
I Fittja i Botkyrka tänker jag på samma sak varje gång jag åker förbi. Hela rondellen är försedd med någon for av 'tänder' som sticker rakt upp. Dessa tänder är gjorda in massiv gråsten och det spelar ingen roll vad som kör av i den rondellen, ont gör det garanterat....

/putte

Snälla, fixa foton till mig på stentänderna. Jag har blivit rondellutsmyckningsfreak och vill samla på mer skräckbilder. Mejla här (ordforande.vasternorrland@epost.svmc.se).

- Leif

puttepj
2009-04-03, 20:09
Snälla, fixa foton till mig på stentänderna. Jag har blivit rondellutsmyckningsfreak och vill samla på mer skräckbilder. Mejla här (ordforande.vasternorrland@epost.svmc.se).

- Leif

Tar några dagar innan jag kommer förbi den igen, men jag mailar en bild.
Rondellen är snygg, inte tal om det, men va f..n, det måste vara någon mer fundering innan man sätter något sånt i produktion.

/putte

puttepj
2009-04-03, 20:20
Hmm. Googlade efter rondellen i Fittja och hittade denna bild som fokuserar på utsmyckningen i mitten, men kolla noga på den så ser man tänderna i bakgrunden. Jag skall ta en bättre bild när jag kommer förbi.
Tänderna ser inte så mycket ut på den här bilden - men det är de

1781

/putte

Maria Nordqvist
2009-04-04, 08:35
Skicka gärna bilder till mig också. Jag har skrivit brev till Botkyrka kommun och fått till svar att man följer VGU. Där saknas som bekant motorcyklister som trafikantgrupp, vilket är vårt stora problem.
Utformning av vägmiljön, bl a korsningar och cirkulationsplatser kommer att finnas med i arbetet med Nationell strategi. Allt arbetsmaterial som SMC tagit fram till Vägverket och Transportstyrelsen kommer att läggas ut på hemsidan när det är 100 % klart.

puttepj
2009-04-04, 17:25
Skicka gärna bilder till mig också. Jag har skrivit brev till Botkyrka kommun och fått till svar att man följer VGU. Där saknas som bekant motorcyklister som trafikantgrupp, vilket är vårt stora problem.
Utformning av vägmiljön, bl a korsningar och cirkulationsplatser kommer att finnas med i arbetet med Nationell strategi. Allt arbetsmaterial som SMC tagit fram till Vägverket och Transportstyrelsen kommer att läggas ut på hemsidan när det är 100 % klart.

Bild kommer när jag har kamera med mig och passerar där.

/putte

puttepj
2009-04-13, 15:06
Så Där ja, då har jag i alla fall tagit bilderna på rondellen i Fittja (Sthlm-Botkyrka)

http://lh3.ggpht.com/_jljsKR7sMgM/SeNHYVu2kqI/AAAAAAAAAEg/LXl-5DUDUck/s640/100_0296.jpg

http://lh4.ggpht.com/_jljsKR7sMgM/SeNFoHo4czI/AAAAAAAAAEY/62deebH74s8/s640/100_0297.jpg

Borde göra rätt ont att knuffas in i de stenarna

/putte