handdator

Visa fullständig version : Anmälan Knutstorp

ingemarilund
2009-02-02, 17:14
Vad har hänt med servern , har den kraschat? När man skall gå in på anmälan till kurser/school är den inte tillgänglig. För många som går in?:confused:

Duck
2009-02-02, 17:23
Det verkar som servern rasat hoppas där sitter ngn o försöker få igång den igen
Riktigt dåligt av riks att det blir bekymer att anmäla sig i år igen
Trodde att dom lärt sig från ifjor

Harmon Rabb
2009-02-02, 17:33
Jag var inloggad och klar för att boka när sidan kraschade. Verkar som om man blir tvungen att efteranmäla sig i år. Har inte möjlighet att sitta och vänta och platserna lär väl gått åt om sidan öppnat innan jag går in och tittar igen i kväll.

Gjorde precis ett sista försök och felmeddelande kommer upp.

ingemarilund
2009-02-02, 17:33
Var väl ren tur man kom ifjol några timmar efter släpp

Fnurre
2009-02-02, 17:34
Efter missödet i fjol sa de att det gjort uppdateringar så att problemet inte skulle uppstå igen. Kan konstatera att intresset vida överstiger uppdateringarnas kapacitet. Men det är j-t irriterande

Monica
2009-02-02, 17:34
först kör man som en idiot för att komma hem i god tid. Sen startar man upp dator och loggar in på sidan i god tid. Sen kraschar skiten :eek:

Vad glad man blir! Och nu sitter man här som en fågelholk och vågar inte gå nånstans utan datorn och klick ... nähä....klick....nähä :mad:

winey
2009-02-02, 17:35
Vad har hänt med servern , har den kraschat? När man skall gå in på anmälan till kurser/school är den inte tillgänglig. För många som går in?:confused:

Man blir så trött. Hoppas det löser sig snart. Förra året var det ju bokat på ett par timmar...:cool:

cool_86
2009-02-02, 17:36
funkar ju inte:mad::mad:,nu får dem lagga deta

tobiaspalm
2009-02-02, 17:39
suck,jaja, bara att vänta tills tanten skäller på en,, j---la data nörd, mmm, eller h

cool_86
2009-02-02, 17:41
trist och sitta och vänta bara, man vill ju få en bokning...:(

milleducce
2009-02-02, 17:50
Jag vet att vi är många som ska in på en gång men det borde ju inte vara någon överaskning för SMC , ELLER HUR ???
Måste vara så här vartenda år ?

ulf
2009-02-02, 18:06
Kurssystemet nere!
Vi har oturligt nog stött på ett problem precis i samband med lansering av SMC skånes kurser. Ingen kommer just nu åt kurssystemet medan vi väntar på lösningen på en teknikalitet. Vi hoppas på att få detta löst under kvällen, annars imorgon. Vi ursäktar å djupaste att du inte kan komma in och anmäla dig.

Som vanligt ;)

Duck
2009-02-02, 18:11
Vad ska man säga
Har dom inte testkört sidan efter uppdateringen med ett större antal användare i år heller

lime
2009-02-02, 18:27
Vad ska man säga
Har dom inte testkört sidan efter uppdateringen med ett större antal användare i år heller

Jobbar du med den här typen av teknik?

Om du gör det: då vet du hur svårt och dyrt det är att last-testa en webapp utan att ha en speglad miljö av produktionsmiljön och du borde ställa upp som frivillig att hjälpa till med testningen.

Om du inte gör det:...

ingemarilund
2009-02-02, 18:36
Om man skapar ett system som inte klarar belastningen varför skall man fortsätta använda det? Antingen fixa till det eller byt till ett som klarar av problemet.

Duck
2009-02-02, 18:36

Om du gör det: då vet du hur svårt och dyrt det är att last-testa en webapp utan att ha en speglad miljö av produktionsmiljön och du borde ställa upp som frivillig att hjälpa till med testningen.

Hadde gärna ställt upp o provloggat om jag fått frågan
Vilket säkert många skulle gjort
Finns ett par stora forum som man kunde ställt frågan i
samt satt en datum och tid

Duck
2009-02-02, 18:38
O sen kan vi se det med andra ögon också
När SMC-Skåne hadde en eget bokningssystem så fungerade det alldeles gallant
Ja det kunde gå lite trögt men man kunde i alla fall anmäla sig på utsatt tid

Mathias
2009-02-02, 18:40
Edit:
Förklaring på fel finns i efterföljande inlägg

Swedie
2009-02-02, 18:41
Detta fel som är just nu har inget med egentlig "belastning" att göra... det är ett fel som uppstår som inte syns i loggar. Det går bara toksegt...

Försöker söka folk som "kan" Windows Server 2003 med IIS som kör PHP modul.

Det är när PHP ska arbeta med MySQL / ODBC-koppling som det verkar skita sig hårt.

Swedie
2009-02-02, 18:41
Om någon här är Windows Server expert, HÖR AV ER!

Lokalt på min dator funkar allt perfekt... men inte i "produktionsmiljön" ...

Mathias
2009-02-02, 18:47
Om någon här är Windows Server expert, HÖR AV ER!

Lokalt på min dator funkar allt perfekt... men inte i "produktionsmiljön" ...
Men varför händer det när skånes dagar släpps??
Är vi så heta så datorerna och programmen inte pallar ;)

Duck
2009-02-02, 18:47
Edit:
Förklaring på fel finns i efterföljande inlägg

Skickat:D

Blåflagg
2009-02-02, 18:53

Nu är detta en tjänst som SMC Skåne betalar för. Då kan man kräva att det funkar när det gäller. Hade det varit "syrrans lillebror" som knappat MySQL eller liknande på hobbybasis hade det varit en annan sak:rolleyes:. Och ja, jag har deltagit i utveckling av system som testare:cool:

Swedie
2009-02-02, 18:56
Nu är detta en tjänst som SMC Skåne betalar för. Då kan man kräva att det funkar när det gäller. Hade det varit "syrrans lillebror" som knappat MySQL eller liknande på hobbybasis hade det varit en annan sak:rolleyes:. Och ja, jag har deltagit i utveckling av system som testare:cool:
Det är inte programmeringen i sig det är fel på just nu... det är något i Microsoft Server som tjallar...

Sedan det som knappas är PHP och som arbetar mot MySQL både SQL som databaser. Därtill webservicar.

Men problemet ligger inte på programmeringsnivå, utan att tjänsterna i sig som "driver" PHP har lagt av utan att säga varför.

Duck
2009-02-02, 18:57
Kommer det att läggas upp en ny dag o tid som gäller för anmälan ?
Eller blir det till att sitta o testa hela kvällen o natten?

Swedie
2009-02-02, 18:58
Men varför händer det när skånes dagar släpps??
Är vi så heta så datorerna och programmen inte pallar ;)
När skåningarna loggar på så går hela internet ner :D skojjar

Försöker så gott jag kan lösa detta själv tills jag får någon typ av Microsoft server-expert på tråden antingen ikväll eller imorgon.

Swedie
2009-02-02, 18:59
Kommer det att läggas upp en ny dag o tid som gäller för anmälan ?
Eller blir det till att sitta o testa hela kvällen o natten?
Det går online så snart jag lyckats få det online... men jag kan inte se att jag ska lyckas hitta vad som är felet (inte mitt område liksom). Jag försöker just nu logga in på servern men även den processen är som helt lamslagen... så det är antingen ett hårdvarufel som visar sig eller... ja något annat. Bah!!! Jag är minst lika arg som alla deltagare.

Hofman
2009-02-02, 19:06
Alla insatser uppskattas! Jubba på!
Dock, ny starttid är ingen dum idé - det är inte mycket kvar av F5. Och det är lite... monotont att sitta och trycka gång efter varannan. Vill hellre putsa bågen i garaget. Eller nåt. Typ. :p Det är väl inte orättvist på något sätt?

Monica
2009-02-02, 19:12
Det går online så snart jag lyckats få det online... men jag kan inte se att jag ska lyckas hitta vad som är felet (inte mitt område liksom). Jag försöker just nu logga in på servern men även den processen är som helt lamslagen... så det är antingen ett hårdvarufel som visar sig eller... ja något annat. Bah!!! Jag är minst lika arg som alla deltagare.

Inte vara arg...inte bra för blodcirkulationen ;)

Sätt en ny tid och datum för anmälan istället. För på det här sättet så blir det inte rättvist. Platserna försvinner snabbt och många som inte kan sitta här hela natta och klicka lär bli utan.....
Mina twocents...

vemsom
2009-02-02, 19:14
Hoppas nu bara efterfrågan och utbudet går väl ihop så inte alla platser tar slut på fem minuter så fort servern är uppe igen.

Alla borde få chans att gå dessa kurser!

Swedie
2009-02-02, 19:20
Jag håller med. Jag ska se till att sätta ut en ny tid istället så inte se som klickar mest på F5 vid rätt tidpunkt är de som får platserna.

vemsom
2009-02-02, 19:26
Jag håller med. Jag ska se till att sätta ut en ny tid istället så inte se som klickar mest på F5 vid rätt tidpunkt är de som får platserna.

Hände detta i fjor också? Och en ny tid för anmälan.. Borde bli samma grej igen?

Om platserna räckte till alla/merparten som ville gå så borde det int ebli samma anstormning. Fast platserna räcker kanske? Jag har aldrig försökt anmäla mig förr.

Duck
2009-02-02, 19:30
Hände detta i fjor också? Och en ny tid för anmälan.. Borde bli samma grej igen?

Om platserna räckte till alla/merparten som ville gå så borde det int ebli samma anstormning. Fast platserna räcker kanske? Jag har aldrig försökt anmäla mig förr.

I fjor så sattes ingen ny tid men då kunde man logga in på en annan väg som las ut på forumet en liten stund efter att folk hittat in till bokningen
Platserna till dom första kurserna är dom som går allra snabbast

ulf
2009-02-02, 19:40

Kanske den 9/2 kl 17 då bokningen till kursen 1/5 på Knutstorp släpps?:)

docbenson
2009-02-02, 20:41

Är detta sista ordet för nu eller ska jag köpa ett par extra f5-knappar? :o

/Doc

Harmon Rabb
2009-02-02, 20:57
Är detta sista ordet för nu eller ska jag köpa ett par extra f5-knappar? :o

/Doc

Ställer mig samma fråga. Det hade varit bra om man la ut den informationen på framsidan där man talat om att kurssystemet är nere.

Swedie
2009-02-02, 20:58
Jag har lyckats lösa detta nu så jag kan återlansera kursanmälan på webben. Jag behöver dock byta adress, så den adress ni tidigare surfat in på kommer tas bort.

Jag publicerar imorgon kl12 (om ingen säger emot?) allting på nytt med en NY adress för alla att besöka.

Duck
2009-02-02, 21:03
Jag har lyckats lösa detta nu så jag kan återlansera kursanmälan på webben. Jag behöver dock byta adress, så den adress ni tidigare surfat in på kommer tas bort.

Jag publicerar imorgon kl12 (om ingen säger emot?) allting på nytt med en NY adress för alla att besöka.

Bättre att ta det kl 17.00 så man har ngn möjlihget att boka
Inte alla som har tillgång till internet på jobb och det var väl meningen med att ha en lanseringstid på eftermiddagen

Mallan
2009-02-02, 21:05

I klartext? Anmälan kommer att öppnas i morgon kl 12:00. Har jag fattat det hela rätt??

roggesvarte
2009-02-02, 21:08
Håller med om att 17.00 är en bättre tid..

Harmon Rabb
2009-02-02, 21:09
Swedie vad bra att du har fått det att fungera. :)

Kl 12 blir tight för mig men om systemet fungerar klanderfritt kommer det inte att bli några problem.

Eftermiddagen kl 17 hade dock varit att föredra även för mig.

Babs
2009-02-02, 21:23
Vi släpper SMC Skånes kurser klockan 12 tisdag 3 februari under förutsättning att Swedie får ordning på alla koder ;)

//Babs

Duck
2009-02-02, 21:26
Vi släpper SMC Skånes kurser klockan 12 tisdag 3 februari under förutsättning att Swedie får ordning på alla koder ;)

//Babs

Va bra då kan vi ringa o klaga om det inte funkar iom att kansliet e öppet;)

roggesvarte
2009-02-02, 21:37
Det verkar som om man vill anmäla sig och få plats måste man köpa bärbar dator och trådlöst internet i morgon förmiddag , alla jobbar inte på kontor..

Duck
2009-02-02, 21:41
Det verkar som om man vill anmäla sig och få plats måste man köpa bärbar dator och trådlöst internet i morgon förmiddag , alla jobbar inte på kontor..

Jag har den turen att ha en sambo som jobbar på kontor så hon får anmäla mig:)

roggesvarte
2009-02-02, 21:46
Jag har den turen att ha en sambo som jobbar på kontor så hon får anmäla mig:)

Ja man får väl hitta någon som kan lösa det..

Swedie
2009-02-02, 22:01
Systemet ska vara uppe igen imorgon förmiddag!

Snoopy
2009-02-02, 22:48
Systemet ska vara uppe igen imorgon förmiddag!

Är det det vanliga systemet vi pratar om eller special port 8080?
Förmiddag = när som helst under AM?

Ciao

Harmon Rabb
2009-02-03, 11:59
Har bokat två kurser nu. Systemet gick ner precis när jag skulle göra första bokningen, men lyckades komma in igen en liten stund senare.

Hofman
2009-02-03, 12:07
Varför är alla Knutstorp-dagar i listan - utom 1:a maj?

Harmon Rabb
2009-02-03, 12:16

Det undrar jag också, bokade den 30 april, men hade föredragit den 1 maj.

magnus99
2009-02-03, 12:42
Jag kommer inte in på bokningssidan, har jag fel länk? Det står bara:

"Anmälningssidan för kurser eller resor ligger för närvarande nere. Vänligen återkom om en stund.

/SMC

Länken: http://www.svmc.se/php/kurser/

???

Petra
2009-02-03, 12:54

"Anmälningssidan för kurser eller resor ligger för närvarande nere. Vänligen återkom om en stund.

/SMC

???

Klicka in via School. Swedie har ändrat adress till bokningssidan efter allt strul. Det finns info om detta på School-sidan.

Duck
2009-02-03, 13:26

* Bokningen 1/5 öppnar bokningen 17.00 9/2 pga. administrativa problem vid gruppbokningar.
Vi hoppas att ni alla har överseende med detta.

Detta står på www.smcskane.com

Swedie
2009-02-03, 14:18

/SMC

???
Korrekt, den sidan har utgått pga serverförändringen som genomfördes sent igårkväll.

Den sidan du länkar till i sig har just nu en vidarbefodring som tar dig till rätt ställe så du slipper klicka så mycket :)

Duck
2009-02-03, 20:44
Bokningsystemet nere igen!!!!

Efter att ha försökt hjälpa en kompis att boka sig till körningar

Han försökte boka tidager idag o lyckades boka sig ,men sen fick han mail att han var avbokad
Och mycke riktigt när vi loggade in så hadde hans bokningar försvunnit
Vi lyckades boka nästan alla körningar han ville ha, men vi fick försöka 4-5 gånger per tillfälle innan vi lyckades

Jag anser mig vara datorvan o vågar försöka om o om igen fast där kommer felmedelande

Vad tror ni att dom som inte är datorvan gör när det strular så pass mycke som det har gjort med bokningarna

Troligen så struntar dom i att anmäla sig fast dom vill och behöver gå dessa kurser

ingemarilund
2009-02-03, 23:53
Man blir ju inte direkt imponerad av servern/programmet de använder. Efter några vändor med inloggningar kunde jag till sist boka vid 12-tiden, men nu sent i kväll åter igen stängt. Nu får man hoppas de inte strular till det mera och avbokar de körningar man bokat, som de gjorde med din kompis. Verkar vara ett lotteri vem som får möjlighet att boka.

Bokningsystemet nere igen!!!!

Efter att ha försökt hjälpa en kompis att boka sig till körningar

Han försökte boka tidager idag o lyckades boka sig ,men sen fick han mail att han var avbokad
Och mycke riktigt när vi loggade in så hadde hans bokningar försvunnit
Vi lyckades boka nästan alla körningar han ville ha, men vi fick försöka 4-5 gånger per tillfälle innan vi lyckades

Jag anser mig vara datorvan o vågar försöka om o om igen fast där kommer felmedelande

Vad tror ni att dom som inte är datorvan gör när det strular så pass mycke som det har gjort med bokningarna

Troligen så struntar dom i att anmäla sig fast dom vill och behöver gå dessa kurser