handdator

Visa fullständig version : Godkänd Hjälm?

puttepj
2009-02-02, 15:53
Hej Ny på forumet (hur många inlägg startas inte med det :-)

Jag är en återfallsknutte som köp en 'nästan moppe', en Honda Innova ANF 125 (går som skoter) och nu så väntar jag bara på att tussilagon dyker upp så jag vågar ta ut den och använda den som pendlarcykel..

När jag blivit lite varm i kläderna så räknar jag med att min 8-åriga grabb skall få åka med mig till och från skolan ibland och även om det är gissningsvis 1.5 km och 50h-begränsning vill jag självklart att han skall ha både godkänd ryggskena och hjälm.

Så av en händelse sprang jag på en Tommy Integralhjälm på ICA Maxi (kanske inte den optimala MC butiken) i någon form av idiot-rea. En ny fin integral som ser helt ok ut för 99:-.

För dom pengarna så hade jag inte tid att överväga om det var rätt eller fel så jag betalade, åkte hem lät grabben prova hjälmen och den råkade vara i rätt storlekt (fanns bara 2 hjälmar totalt).

Jämför jag den med min Bullfighter Integralhjälm jag betalat ett helt annat pris för så upplever jag den här som likvärdig.

Sen har jag försökt att få klart för mig om det är en godkänd hjälm eller inte och man blir lite sorgsen när man kontaktar Folksam för att få svar på vad dom anser.
Killen som svarade när jag ringde till kundtjänst hade inte en aning men ville kolla med skaderegleringsfolket på fordon. De ansåg att jag borde höra av mig till Svemo och fråga. När jag, kanske lite sarkastiskt frågade hur dom skulle kunna reglera min försäkring vid en ev olycka om inte Folksam kunde svara på om hjälmen var godkänd eller inte så försvann han om än ännu längre och kom tillbaka med svaret att Det inte står i Folksams försäkringsvilkor att man hjälmen måste vara godkänd.....

Hjälmen har en 'typskylt' bak som säger ECER22-05, vilket ingen på Folksam hade hört talas om. Googlar jag runt så hittar jag en standard som heter ECE 22-05 vilket verkar vara en up to date defaktostandard. Fann lite diskussionsforum där man påstår att ECER22-05 är samma sak.

Hjälmen är en glasfiberhjälm, full integral, ser och känns kvalitativ ut, med modernt snabblås för hakrem osv. och gissningsvis är den helt OK.
Tråkigt tycker jag att försäkringsbolaget inte riktigt verkar bry sig, även om det självklart handlar om att det är individer som svarar. Nästa gång jag ringer får jag kanske tag i någon som vet bättre...

/putte

Ballhead
2009-02-02, 18:22
Jag har för mig att barn bara behöver hjälm. sedan kan det vara cykel, skid, hockey eller annan sorts hjälm. Inget krav på godkännandet.
Men jag själv vill ju ha en så säker hjälm som möjligt till mina barn.
Kanske vägvärket har någon information på sin hemsida. om hjälm för barn.

puttepj
2009-02-02, 19:23
Jag har för mig att barn bara behöver hjälm. sedan kan det vara cykel, skid, hockey eller annan sorts hjälm. Inget krav på godkännandet.
Men jag själv vill ju ha en så säker hjälm som möjligt till mina barn.
Kanske vägvärket har någon information på sin hemsida. om hjälm för barn.

Jo, det må vara att det är lagligt, och det enda jag hittar i Folksams försäkringsvilkor att man skall ha lagstadgad hjälm. Nu tror jag nog att jag hellre kör med lekhjälm på mig själv än på mitt barn...

Nåja. Jag tror att den hjälm jag köpt är helt OK och att min ECER22-05 godkännande är helt i ece.. nivå, trots det låga priset (den skall trots allt kosta lite mer egentligen).

/putte

at750
2009-02-02, 21:20
Jo, det må vara att det är lagligt, och det enda jag hittar i Folksams försäkringsvilkor att man skall ha lagstadgad hjälm. Nu tror jag nog att jag hellre kör med lekhjälm på mig själv än på mitt barn...

Nåja. Jag tror att den hjälm jag köpt är helt OK och att min ECER22-05 godkännande är helt i ece.. nivå, trots det låga priset (den skall trots allt kosta lite mer egentligen).

/putte

Barn på motorcyklar

http://www.ikanobanken.se/site_files/docs/mc-lan_barnpamc.pdf

puttepj
2009-02-02, 21:41
Barn på motorcyklar

http://www.ikanobanken.se/site_files/docs/mc-lan_barnpamc.pdf

Intressant läsning, även om jag tyvärr inte blir så mycket klokare. Jodå, jag köper utan tvekan varför man kanske skall ha en lättare hjälm, typ en lekhjälm för ett mindre barn.
Min kille är 8år och nog på övre gränsen för normalbygd så jag gissar nog på att en glasfiberhjälm av 'riktigt' snitt börjar vara på sin plats trots allt.

Men jag har fått lite att bita i och lite mer förståelse, det tackar jag för.

/putte

Ballhead
2009-02-03, 18:01
Intressant läsning, även om jag tyvärr inte blir så mycket klokare. Jodå, jag köper utan tvekan varför man kanske skall ha en lättare hjälm, typ en lekhjälm för ett mindre barn.
Min kille är 8år och nog på övre gränsen för normalbygd så jag gissar nog på att en glasfiberhjälm av 'riktigt' snitt börjar vara på sin plats trots allt.

Men jag har fått lite att bita i och lite mer förståelse, det tackar jag för.

/putte

Jag ska låta dottern åka med i år, hon är 8 år. Köpte ett skinnställ till henne i förra veckan. sedan ska ryggskydd,hjälm,skor och handskar inskaffas. Hoppas hon gillar det. För gumman tänkte ta kort i vår, och då kan vi åka allihopa :)

puttepj
2009-02-03, 18:12
Själlv tänker jag nog bara låta grabben åka med mycket korta och försiktiga svängar, åtminstonde i början. Betyder inte att jag det inte utökas senare, men jag har varit MC-lös i 30 år (drygt) och mitt återfall nu, är att jag köpt mig en förväxt moped som klarar 90 knyck under gynnsamma förhållanden. Jag kommer att vara tok-feg i början och de gånger grabben åker med i början blir det 'mopedfart' och inom området där vi bor typ.

Men behov är något man skapar sig, på MC-firman har man redan ställt in sig på att jag kommer in och uppgraderar efter en säsong. Vem vet de kanske har rätt. Räknar kallt med att jag inte får upp frun på bönpallen och det är nog lättare att mäkla fred på Gazaremsan än att få henne att köra själv.

/putte

Snusmumrik
2009-02-03, 19:13
Själlv tänker jag nog bara låta grabben åka med mycket korta och försiktiga svängar, åtminstonde i början. Betyder inte att jag det inte utökas senare, men jag har varit MC-lös i 30 år (drygt) och mitt återfall nu, är att jag köpt mig en förväxt moped som klarar 90 knyck under gynnsamma förhållanden. Jag kommer att vara tok-feg i början och de gånger grabben åker med i början blir det 'mopedfart' och inom området där vi bor typ.

Men behov är något man skapar sig, på MC-firman har man redan ställt in sig på att jag kommer in och uppgraderar efter en säsong. Vem vet de kanske har rätt. Räknar kallt med att jag inte får upp frun på bönpallen och det är nog lättare att mäkla fred på Gazaremsan än att få henne att köra själv.

/putte

Kul att du kommit tillbaka och börjat från rätt ända med en 125:a som förlåter dig en hel del.

Jag var själv i samma situation fär några år sedan och funderade på hur jag skulle göra med min 18-åriga dotter som ville åka med på motorcykeln.

För min del så tyckte jag att insatserna var väl så stora om olyckan skulle drabba oss. Både jag och min närmaste arvinge så att säga sitta i samma båt. Då bestämde jag mig för att inte ta passagerare förrän jag kört en hel säsong så att jag fått vara med om några nära tillbud och anpassat mitt sätt att köra så alla risker minimeras.

Efter detta gör jag numera så att om dottern som ju älskar att åka hoj ska med en viss dag så ser jag till att ha kört hojen dagen innan några mil. Detta för att alla reflexer nästa dag ska vara tipp topp och allt ska kännas vant och rätt. I början av säsongen vill jag köra minst 50 mil innan hon får åka med för att också minimera riskerna.

Jag har översatt ideerna lite fritt från det regelverk som privatpiloterna har för att få ta passagerare i sina flygplan och jag och dottern känner oss trygga med detta.

Lycka till med hojen

Ballhead
2009-02-03, 19:36
Räknar kallt med att jag inte får upp frun på bönpallen och det är nog lättare att mäkla fred på Gazaremsan än att få henne att köra själv.

/putte

Det trodde jag med för 2 säsonger sedan, när jag sedan fick med henne på en tur (40 mil) så var hon mör, men glad. Förra året blev det semester. och nu eget körkort är det tänkt. Håller på att spana på hojjar nu.
Och 50 mil det kör man på 1-2 dagar i länet. Med lite fika pauser.

puttepj
2009-02-03, 19:39
Kul att du kommit tillbaka och börjat från rätt ända med en 125:a som förlåter dig en hel del.

Jag var själv i samma situation fär några år sedan och funderade på hur jag skulle göra med min 18-åriga dotter som ville åka med på motorcykeln.

För min del så tyckte jag att insatserna var väl så stora om olyckan skulle drabba oss. Både jag och min närmaste arvinge så att säga sitta i samma båt. Då bestämde jag mig för att inte ta passagerare förrän jag kört en hel säsong så att jag fått vara med om några nära tillbud och anpassat mitt sätt att köra så alla risker minimeras.

Efter detta gör jag numera så att om dottern som ju älskar att åka hoj ska med en viss dag så ser jag till att ha kört hojen dagen innan några mil. Detta för att alla reflexer nästa dag ska vara tipp topp och allt ska kännas vant och rätt. I början av säsongen vill jag köra minst 50 mil innan hon får åka med för att också minimera riskerna.

Jag har översatt ideerna lite fritt från det regelverk som privatpiloterna har för att få ta passagerare i sina flygplan och jag och dottern känner oss trygga med detta.

Lycka till med hojen

Tack. Skall väl inte dra iväg ämnet för mycket från hjälmar, men jag har nog ungefär samma inställning. Jag har visserligen många mil i bagaget från en intensiv tid som ungdom, men jag kan inte säga att jag kände mig så kaxig när jag först provkörde en Innova i höstas och sen körde hem min egen för några veckor sedan. Det blir att köra avrostning, K&B, men först tuffa runt lite försiktigt och känna mig för.

Visst, har man lärt sig cykla och så... när jag körde hem cykeln så låg jag i långsammaste filen på Essingeleden och kom på mig att hålla så hårt i handtagen att jag nästan fick kramp. Någon mil senare kändes det betydligt mer komfortabelt och kulfaktorn ökade i kvadrat.

Nu väntar jag på att tussilagon kommer upp....

/putte

lime
2009-02-03, 20:39
Forskade lite i det där med märkningar och vad som skiljer ECE 22-05 och ECE R22-05 och vad jag kan tyda ut sår det antingen så att ECE R22-05 är den reviderade versionen av ECE 22-05 där det är lite andra krafter specificerade och att även test av visir och visirfastsättningen ingår i den reviderade versionen.