handdator

Visa fullständig version : Låsmöjlighet vid MC parkeringar

otf
2009-02-01, 13:57
Hej,
är ny på forumet och har en fundering om MC parkeringarna i Stockholm. Stöldrisken är som bekant stor och försäkringsbolagen ställer krav på fastlåsning av MC'n, gärna vid något fast föremål. Vad vore lämpligare än att det installeras någon stabil konstruktion vid parkeringarna, där man lätt kan låsa fast cykeln med en kedja. För flyttbarhet kan det t ex vara en betongklump liknande de som ibland används vid avspärrningar. Låsanonrdningar finns ju redan vid många cykelparkeringar men för MC bör de givetvis vara stabilare.

/otf

Tyrannosaurus
2009-02-02, 04:16
Hej,
är ny på forumet och har en fundering om MC parkeringarna i Stockholm. Stöldrisken är som bekant stor och försäkringsbolagen ställer krav på fastlåsning av MC'n, gärna vid något fast föremål. Vad vore lämpligare än att det installeras någon stabil konstruktion vid parkeringarna, där man lätt kan låsa fast cykeln med en kedja. För flyttbarhet kan det t ex vara en betongklump liknande de som ibland används vid avspärrningar. Låsanonrdningar finns ju redan vid många cykelparkeringar men för MC bör de givetvis vara stabilare.
Tanken är onekligen intressant, men att ställa ut betonggrisar är nog ingen bra lösning. Dom tar plats och dessutom om man klarar att bära iväg en låst hoj så gör nog en lös betongris varken till eller ifrån.

Alternativet är som du säger att gjuta fast t.ex. stoplar i backen liknande de som finns vid en del cykelställ. Men då handlar det om en kostnad och frågan om Vägverket (eller om det är Stockholms Stad) är beredda att ställa upp på det. Kanske om vi trycker på, men problemet med risken för vandalisering kvarstår ändå.

För en del år sen införde några parkeringsgarage i City mc-burar. Det var stora burar på kanske 20-30 kvm som hade plats för ett antal hojar. Dessa burar öppnades av garagevakten och det fanns även en hylla där man kunde ställa ifrån sig hjälmen.

Men detta försvann och senast jag var nere i ett av garagen såg jag att buren var fylld med diverse bråte, men inga hojar. Jag vet inte varför den möjligheten försvann, om det var dålig lönsamhet.
Personligen tyckte jag att det var en bra lösning för att på ett säkert sätt kunna ställa ifrån sig hojen i stan. Med lite modernare teknik skulle man kunna ha ett kort som är kopplat hojens regnummer som öppnar buren och som registrerar tid för betalning.

Men visst skulle vi kunna höra oss för med både Vägverket/Stockholms Stad och garageägarna om det finns intresse.

MVH
--
Suppleant SMC Stockholm
http://www.smcstockholm.se