handdator

Visa fullständig version : KEMORA 2009, The Kurs!

Niklasinorr
2008-12-17, 15:48
Kemora ligger nu ute under SMC School. Ni som var med 2008 förutsätter jag kommer att anmäla sig i år också! Ni som inte var med i somras bör ju anmäla sig nu så ni inte missar ytterligare en omgång med denna eminenta kurs!

Med tanke på uppståndelsen över kursen i somras så räknar jag med att den kommer att fyllas snabbt, så tveka inte att anmäla Er!

pikeman59
2008-12-17, 18:12
Kemora får man bara inte missa, så vi är såklart redan anmälda. :D:D:D

Nästa år kommer det en lättare kille med en ny hoj :) så det borde bli dubbelt så kul än med en BMW custom.

Så till 2009 får Ni hitta nån annan att köra om på rakan.

Vi ses i Kemora 2009

Eva & Sven Bergh

-Chrille-
2008-12-17, 18:51
Ahhh....äntligen :D:D...genast känns tillvaron lättare!

Snyggt Jobbat! :cool:

Gunsan
2008-12-17, 20:58
Jaaaa vad kul
Längtar

Udatja
2008-12-17, 21:28
Hannapanna är anmäld nu!

Tack Swedie för snabb hjälp med mitt konto som supit bort sitt medlemsnummer!

Nu gäller det bara att hitta ny hoj tills nästa år!
/HD

peoni887
2008-12-17, 22:09
Nu ser jag ljuset i tunneln... Äntligen kan man anmäla sig.... Skynda boka ni som inte varit där det är otroligt kul...

Eller som en kompis sa igår, "När jag ser ljuset i tunneln, då ser jag mig lite extra omkring, det kan ju vara ett tåg!"

Så med hans inställning kommer de som åker till Kemora att köra som på räls.:eek:

//Peo

Niklasinorr
2008-12-17, 22:19
Nu ser jag ljuset i tunneln... Äntligen kan man anmäla sig.... Skynda boka ni som inte varit där det är otroligt kul...

Eller som en kompis sa igår, "När jag ser ljuset i tunneln, då ser jag mig lite extra omkring, det kan ju vara ett tåg!"

Så med hans inställning kommer de som åker till Kemora att köra som på räls.:eek:

//Peo

Bara du håller dig på hjulen så blir det nog bra:)

Du måste göra lite ändringar på hojfronten i din profil va?;)

peoni887
2008-12-17, 23:27
Oj, ska genast komplettera med sista leksaken i familjen. :cool:

Galne Dansken
2008-12-18, 00:09
Ok då - jag är självklart på igen... Chrille om du fortfarande har plats...

Nu blev det jul i Vaxholm

(Och du Nikoladelassinorr - jag tar det där med att skriva i instruktörswebinterfaceanmäldingsregistreringsdato rsystemtjafs sån starx efter årsskiftet..)

Raceprinsessan
2008-12-18, 00:22
Vi skyndade att anmäla oss!

/Maria & Jonas :):)

Spiff
2008-12-18, 09:06
Spiff e på!

/spiff

2008-12-18, 09:52

(Och du Nikoladelassinorr - jag tar det där med att skriva i instruktörswebinterfaceanmäldingsregistreringsdato rsystemtjafs sån starx efter årsskiftet..)

Ja Niklas och jag sätter INTE chefen på en parkbänk:rolleyes:;)

Självklart har du en plats i instruktörsgänget!

Niklasinorr
2008-12-18, 10:20
Ja Niklas och jag sätter INTE chefen på en parkbänk:rolleyes:;)

Självklart har du en plats i instruktörsgänget!

Na na na, inte så snabbt nu, frågan är ju bara hur mycket den där dansken tycker det är värt att få komma med...:cool::D

2008-12-18, 10:35
Na na na, inte så snabbt nu, frågan är ju bara hur mycket den där dansken tycker det är värt att få komma med...:cool::D

Aha! Ska vi börja ta betalt av instruktörena också?:rolleyes:

morsan
2008-12-18, 10:41

De ska väl betala dubbelt för att få åka dit :eek:

Ella
2008-12-18, 10:57
Blir ju lite avis... Ha så kul! :D

Niklasinorr
2008-12-18, 16:30

Självklart, det är ju nästan fler instruktörer än deltagare som vill komma med. Vi måste ha gjort åtminstone nånting bra förra sommaren, visst Per?:)

Bandit-per
2008-12-18, 16:57
Kemora Yesssss!!!
Särskilt bra datum eftersom det inte krockar mä Raceträffen på G-åsen nästa år, tror jag.
Om man nu ä gammal gubbe fast "nybakad" instruktör kanske d e bäst att va Hjälpinstruktör på Kemora. (Har anmält mej som det. Har fortfarande mycket att lära) Vad är skillnaden då. Får man betalt för resan bara om man cyklar dit eller?

-Chrille-
2008-12-18, 19:08
Klart vi fixar det...d.v.s om vi blir antagna och instruktörsplatserna inte går på nån högstbjudandeauktion på nån skum norrlänsk hemsida.....:D;)

Hmm...skall nog ta med ett reservhjul isf....:rolleyes:

ezzo
2008-12-18, 19:16
Jao..Då var man anmäld som instruktör då...

Kirin
2008-12-18, 20:00
Äntligen!!! Nu är jag också anmäld!! Såklart jag ska tillbaka dit! :)

Nu väntar jag bara på att det ska bli juli då då...

/Maria

Niklasinorr
2008-12-18, 23:32
Äntligen!!! Nu är jag också anmäld!! Såklart jag ska tillbaka dit! :)

Nu väntar jag bara på att det ska bli juli då då...

/Maria

...och förhoppningsvis med en ny stötdämpare monterad, så vi slipper plocka upp dig ur gruset...igen...:)

ezzo
2008-12-18, 23:35
...och förhoppningsvis med en ny stötdämpare monterad, så vi slipper plocka upp dig ur gruset...igen...:)

och igen....

2008-12-18, 23:50
och igen....

Och igen;)

Kirin
2008-12-19, 00:05

och igen....

Och igen;)

Men vad ska jag skylla på när den inte är trasi längre?!! :eek:

Kanske bäst jag lämnar in den där hojen på en gång så jag får den (stötdämparen) utbytt. Vill ju inte ha en repris på det där!!! :o:o:o

Edit: Ser ju ut som om jag ska byta bort min älskade trajja men det tänker jag inte. Det är ju stötdämparen som ska bytas ut. Det här är varför man inte ska skriva inlägg mitt i natten...

ezzo
2008-12-19, 00:49
Men vad ska jag skylla på när den inte är trasi längre?!! :eek:

Kanske bäst jag lämnar in den där hojen på en gång så jag får den utbytt. Vill ju inte ha en repris på det där!!! :o:o:o

Tycker det gav nått bra iaf.. ;)

påK-en
2008-12-19, 15:48
Snacka om succe :D:D- kursanmälningarna har just öppnat och kursen är just nu fylld till 50%!!
Helt fantastiskt - det är ju mer än ett halvår till dess att kursdatum infaller!!
Vi som var med i somras vet ju kvaliteten på kursen - åtminstone för mig var det en höjdare, lite av ett äventyr.
Naturligtvis har ryktet gått och det kommer ett antal nya deltagare - synd bara om alla som inte kommer att få plats:(, var kursen inte riktigt full i somras så är jag övertygad om att den blir övertecknad den här gången.
Just nu önskar jag att man var framme vid kursdags - men den som väntar på nåt gott ...............

Galne Dansken
2008-12-19, 17:56
De ska väl betala dubbelt för att få åka dit :eek:

Då så - då är semestern klar..

Bumsen till Helsinki - gissar min finska kåmpiz ger ett show-off på natt livet..
Lite enkel touring upp till Kemora.

Efter kursen går resan nog till typ Murmansk och sen raka spåret hem via kystlinjen i Norge :D (tror det är vid Trollstien / Geiranger man ska svänga vänster mott Sverige då..)

pikeman59
2008-12-19, 18:11
Då så - då är semestern klar..

Bumsen till Helsinki - gissar min finska kåmpiz ger ett show-off på natt livet..
Lite enkel touring upp till Kemora.

Efter kursen går resan nog till typ Murmansk och sen raka spåret hem via kystlinjen i Norge :D (tror det är vid Trollstien / Geiranger man ska svänga vänster mott Sverige då..)´

Hej Jesper, vi tar nog våra hojar på släp till Kemora 2009. Vi provade touring i Finland 2008 och det var en pärs att åka hem efter 4 dagars bankörning.
Hoppas vi får Dig som instruktör, någon av dagarna i alla fall, under Kemora 2009. :D:D

God Jul önskar

Eva & Sven

Niklasinorr
2008-12-19, 19:49
´

Hej Jesper, vi tar nog våra hojar på släp till Kemora 2009. Vi provade touring i Finland 2008 och det var en pärs att åka hem efter 4 dagars bankörning.
Hoppas vi får Dig som instruktör, någon av dagarna i alla fall, under Kemora 2009. :D:D

God Jul önskar

Eva & Sven

Tyvärr måste jag ju erkänna att Jesper är den ENDA riktiga bikern i sällskapet, vem annars kör hoj hela vägen, hoppar på sin instruktörssporthojsärrsexa, kör kurs fyra dagar, hoppar av sin instruktörssporthojsärrsexa och sätter sig på bumsen för att toura genom Finland, Sverige och Norge!

Hatten av för våran galne dansk!:)

Udatja
2008-12-19, 21:09
jo, men så är han väl galen också :-)

Niklasinorr
2008-12-20, 00:10
jo, men så är han väl galen också :-)

Jupp, och dansk...:rolleyes::)

Wremo
2008-12-20, 00:27
Här gällde det att vara snabb med att anmäla sig... Ses i juli!

// Peter

pellehbg
2008-12-20, 10:45
Jupp, och dansk...:rolleyes::)

Ja men som tur är så förstår man han mycket mera än vissa andra som bor i troligen bebott område. :D:D:D:rolleyes:

Hoppe
2008-12-20, 12:47
Niklas: Man räknades väl åtminstone som en biker-light när man körde Bumsen Piteå-Kemora t.o.r. ;) Anmäld till 2009 nu.

Monsterdiggaren
2008-12-20, 15:16
...vilka det blir som deltar i Kemorakursen 2009. Åtminstone kursdatum #1. Intresset kanske räcker för två kursdatum?

Niklas profetia om sug efter kursplatserna slog in. Jag och Maria anmälde oss direkt, för säkerhets skull och det var tur för oss. Våra kompisar Karin och Fredrik hann inte med att anmäla sig innan platserna var slut :eek:

Finns det månne någon reservlista?

//Jonas

mattelito
2008-12-20, 19:49
Jodå, jag hoppas verkligen att 2009 blir ett bättre år, om ni förstår vad jag menar?! :)

Niklasinorr
2008-12-20, 21:02
Niklas: Man räknades väl åtminstone som en biker-light när man körde Bumsen Piteå-Kemora t.o.r. ;) Anmäld till 2009 nu.

Självklart är du också en biker!:)

Niklasinorr
2008-12-20, 21:03
...vilka det blir som deltar i Kemorakursen 2009. Åtminstone kursdatum #1. Intresset kanske räcker för två kursdatum?

Niklas profetia om sug efter kursplatserna slog in. Jag och Maria anmälde oss direkt, för säkerhets skull och det var tur för oss. Våra kompisar Karin och Fredrik hann inte med att anmäla sig innan platserna var slut :eek:

//Jonas

Jodå, det finns en reservlista, och det blir alltid avhopp nör det är så många som skall samlas på ett och samma ställe så chansen att komma med är stor.

2008-12-21, 10:51

//Jonas

Det var som fasen:eek: fullbokat redan:cool:

Som sagt det finns en reservlista och det brukar finnas stor chans att komma med om man skriver in sig där då det alltid finns dom som måste hoppa av:o
Är man beredd att åka med kort varsel så brukar det dyka upp någon som har hela paketet klart till salu (kursplats, färja, plats på släp mm.)

Vill man samåka med någon så håll koll på trådarna här och på Sporthoj.com!

Vad det gäller en till kurs, så finns det inte några planer på detta i år tyvärr.

För det första så är det svårt att få tider på banan, vi (jag och Niklas) har inte tid eller ork att rodda ihop ännu en kurs, samt att den personliga ekonomin och familjen inte pallar att dra till Finland flera gånger:( samma sommar!

Vi ses på banan! Per

-Chrille-
2008-12-21, 12:53
Fullbokat redan....:eek::cool:...måste vara ett historiskt rekord. (Respekt)
Men vi som var där förra sommarn vet ju att det är en kanonkurs på alla sätt o vis. Det blev helt klart förra sommarns höjdpunkt.

Grattis till er som har hunnit att boka ! ;)

JohanBMW
2008-12-21, 12:58
Försökte stäle mig på kö . men det ferkar inte fungera ???

Johan

2008-12-22, 23:35
Apropå filmer!

Det är ju rätt många som har filmerna som gjordes i år, kan ingen lägga upp en snutt här på tråden så att andra kan få se vad kul vi hade -08:)

Per

GasLars
2008-12-29, 21:28
Tja PG nu har Martin och jag anmält oss på Reservlistan:D

Udatja
2008-12-30, 19:08
Det var ingen liten reservplatslista....... Skall bli intressant att se hur många som hoppar av.

Jag har nu skaffat mig en ny kompis till nästa säsong o ser fram emot våren o hojväder!!

/Hanna *numera glad ägare till en 916*

Niklasinorr
2008-12-30, 21:11
Det var ingen liten reservplatslista....... Skall bli intressant att se hur många som hoppar av.

Jag har nu skaffat mig en ny kompis till nästa säsong o ser fram emot våren o hojväder!!

/Hanna *numera glad ägare till en 916*

Grattis, till en av världshistoriens snyggaste hojar!!!

Udatja
2008-12-31, 11:21
Grattis, till en av världshistoriens snyggaste hojar!!!

Tack! skall försöka se till att behålla den snygg o hel också....

pikeman59
2008-12-31, 20:35
Tack! skall försöka se till att behålla den snygg o hel också....

Grattis till hojen Hanna, det ska bli kul att ses på Kemora (och Tuvängen).

Gott Nytt år önskar

Eva & Sven

Gunsan
2009-01-01, 04:19
Kul att du fått tag på din drömhoj, Rolle är fortfarande chockad över att 41bokat sig på reervlistan, det är ju som Per skrev 199 dagar kvar till Kemora.

God fortsättning på ett fantastiskt år

swischmc
2009-01-04, 14:19
Som sagt tidigare: RESPEKT! Helt otroligt att kursen blev fullbokad på fem dagar. Ännu mer otroligt är att jag hann boka. Ser verkligen fram emot de fyra dagarna! :D:D:D

En fråga: när kommer inbetalningskortet? Inom några dagar står det i bekräftelsen, men det har gått fler än några dagar nu. Jag vill inte mista min plats! Någon som kan hjälpa mig?
Kan jag bara skicka in pengarna på rätt bankgiro/plusgiro och ange kurs och medlemsnummer - om jag inte får något inbetalningskort?

Galne Dansken
2009-01-04, 14:41
Som sagt tidigare: RESPEKT! Helt otroligt att kursen blev fullbokad på fem dagar. Ännu mer otroligt är att jag hann boka. Ser verkligen fram emot de fyra dagarna! :D:D:D

En fråga: när kommer inbetalningskortet? Inom några dagar står det i bekräftelsen, men det har gått fler än några dagar nu. Jag vill inte mista min plats! Någon som kan hjälpa mig?
Kan jag bara skicka in pengarna på rätt bankgiro/plusgiro och ange kurs och medlemsnummer - om jag inte får något inbetalningskort?

Kansliet har en välförtjänad semester fram till onsdagen i veckan som kommer. Sen har runt 66.000 medlemsinbetalningskort ute, som var typ 3 veckor försenade - så jag vänter mej att kansliet är i knä dom nästa 3 veckorna.

Ge oss därför några veckor innan att Kemora inbetalningskorten är ute - inga som har fått platser kommer tabba bort dom, närmsta tiden..

Och, Gott Nytt år..

swischmc
2009-01-05, 11:20
Kansliet har en välförtjänad semester fram till onsdagen i veckan som kommer. Sen har runt 66.000 medlemsinbetalningskort ute, som var typ 3 veckor försenade - så jag vänter mej att kansliet är i knä dom nästa 3 veckorna.

Ge oss därför några veckor innan att Kemora inbetalningskorten är ute - inga som har fått platser kommer tabba bort dom, närmsta tiden..

Och, Gott Nytt år..

God fortsättning själv!
Då lugnar jag mig och fortsätter spara pengar. :)

daytona
2009-04-18, 19:02
Hej!
Det har varit 37st på reservlistan i några dagar och idag är det 38:confused: konstigt att det ökar.. Jag hoppas verkligen på att komma med som reserv, har plats 33 tror jag det var. Fast om 29 dagar blir det bankörning på kemora..:)

mvh Henrik

Hulkomania
2009-05-05, 18:08
Fick ett trevligt meddelande häromdagen, jag står som förste reserv till Kemora.

Då var det bara transport och boende kvar då, om det nu hoppar av en till.

Är det någon/några som har en plats kvar i bil och hytt på färjan så är det bara att höra av sig, jag kan hoppa på både i Karlstad och Sthlm!

PM:a eller skriv i tråden.

pikeman59
2009-06-12, 13:32
Bara en stilla undran när det kommer lite info kring Kemora?
Men Niklas har väl fullt upp antar jag.
Kan knappt bärga mig, det ska bli så otroligt kul. :D:D:D:D:D
//Sven

2009-06-14, 21:20
Bara en stilla undran när det kommer lite info kring Kemora?
Men Niklas har väl fullt upp antar jag.
Kan knappt bärga mig, det ska bli så otroligt kul. :D:D:D:D:D
//Sven

Lugn Sven det kommer inom en snar framtid:)

Jag har lite att stå i med alla kurser hit och dit:o

Nyss hemkommen från Molandabanan i Järpen där vi hade det jätte trevlig men lite blött:rolleyes:

per

pikeman59
2009-06-16, 13:28
Lugn Sven det kommer inom en snar framtid:)

Jag har lite att stå i med alla kurser hit och dit:o

Nyss hemkommen från Molandabanan i Järpen där vi hade det jätte trevlig men lite blött:rolleyes:

per

Nu har det kommit, tack Per.

:D:D:D

Ska vi dansa soldans för den veckan eller?

//Sven

2009-06-16, 19:27
Nu har det kommit, tack Per.

:D:D:D

Ska vi dansa soldans för den veckan eller?

//Sven

Jodå, nu har den första inbjudan gått ut till alla som fått en plats via mail:)
Några har meddelat att dom måstat kliva av, så det kommer att plockas folk från reservlistan nu:D:D

Ännu ett mail kommer att skickas ut till er som fått en plats med kartor och sängfördelningen snart!

Det kan vara bra med lite soldans!!

Skulle vara trevligt med samma väder som ifjol:)

Mvh Per

2009-06-17, 08:51
Det börjar reda ut sig med boendet nu! Framför allt i stugorna!:)

Är det någon mer som vill sova tillsammans bör ni tala om det nu så jag kan para ihop er!;)

Ett nytt mail kommer att skickas ut snart där er sängfördelning står.
Även karta över banan samt resvägar medföljer samt schema för alla 4 dagarna!:cool:

Mvh Per

2009-06-19, 13:00
Lite info inför Kemorakursen!!

Putsa era hojar och skinnställ samt hjälmar till kursen:D
Ni kommer att bli ordentligt dokumenterade där;)

Vi har nämligen anlitat en duktig fotograf till kursen denna gång Daniel (WestW)
Han kommer att fota alla på banan och på sidan om också för den delen, sedan kommer det finnas möjlighet att köpa bilder på sig själv av honom:)

Sen har vi även en proffsfilmare på plats, Joakim (HighfidelitY)
Han kommer att filma oss alla på banan samt runt i kring för att sedan klippa ihop något snygg av detta!
Plus att vi instruktörer kommer att filma ombord med våra SportsCam kameror runt på banan för att sedan klippas ihop med Joakims material:)
Vill man sedan köpa film på sig själv kommer den möjligheten att finnas!:cool:

Sist av allt så kommer Petra från Mc-Folket vara med på plats och göra repotage om kursen, så kamma luggen:p

Glad Midsommar alla glada

Per

pikeman59
2009-06-19, 14:16
Hojen är i alla fall snygg, svårare att göra nåt åt sig själv (fast det har jag ju gjort i viss mån) :)

Ha en fantastisk midsommar och kör försiktigt, vi ses i Kemora.

//Sven

Öhlin
2009-06-22, 13:07
Va roligt det ska bli!

Inleder semestern med att åka till Kemora!:)

Lääängtar:D

Monsterdiggaren
2009-06-22, 13:15
Va roligt det ska bli!

Inleder semestern med att åka till Kemora!:)

Lääängtar:D

Samma här! Hoppas på sol.

2009-06-22, 21:34
Samma här! Hoppas på sol.

Hinner du blinga till dina kraschkåpor på racern?;)

per

Monsterdiggaren
2009-06-22, 22:31
Hinner du blinga till dina kraschkåpor på racern?;)

per

Jag hoppas det. Räknas det om man kladdar dit lite burkspray? :D

PeW
2009-06-23, 16:43
Jag hoppas det. Räknas det om man kladdar dit lite burkspray? :D

Det räcker med lite färgad plasttejp på en spagettihoj.......eller hur Jonas ?:cool:

2009-06-23, 23:46
Hej alla glada deltagare!

Jag har blivit nermailad med önskemål om boendet mm.

Jag har placerat ut er efter era önskemål och vilken placering ni har i anmälningslistan till kursen!

Tyvärr är det fler som vill bo i stugbyn än som får plats där, så turordningen har fått gälla!

Nästa vecka kommer det ut ett nytt mail till er alla med era sängplatser samt kartor, scheman mm.:banana

Mvh Per

2009-07-04, 23:08
Nu är schema för dagarna 4 klart samt sängfördelningen:)

Förhoppningsvis så ska ett mail gå ut till er alla deltagare i morgon söndag!!!:D

Mvh Per

guinness
2009-07-05, 00:29
Nu är schema för dagarna 4 klart samt sängfördelningen:)

Förhoppningsvis så ska ett mail gå ut till er alla deltagare i morgon söndag!!!:D

Mvh Per

Härligt jobbat !

2009-07-06, 23:47
Nu blev det äntligen söndag?:rolleyes:

Mail till alla som fanns med på listan har gått ut nu!!!

Om du som är anmäld inte har fått två mail från mig meddela mig då detta på pergjers@gmail.com så skickar jag dessa igen!:)

Snart är det dags:D

lime
2009-07-07, 10:08
Nerräkning till kursstart... (http://www.timeanddate.com/counters/fullscreen.html?mode=a&year=2009&month=7&day=20&hour=08&min=00&sec=00&p0=101) :D

Wremo
2009-07-07, 17:04
För er som bor någonstans mellan Göteborg och Stockholm

Jag åker bil och tar hojen på släp från Göteborg. Det finns plats för en till.

Lotek
2009-07-08, 18:00
Finns det någon från Södra halvan av landet som skall dit och har plats och vill ha sällskap?
Har inte anmält mig ännu, och gör det bara om jag hittar någon som skall upp och vill dela kostnaden.

Snabba på och hör av er isf. Det hänger ju på snöret det här...inte mycket tid kvar :eek:

Lotek
2009-07-08, 18:42
Anmäld och plats klar! Tack Peter. Det här blev så jäkla bra.
Det finns max 1 st platser kvar..jag tog den näst sista :D

Smoto
2009-07-13, 19:34
Fick denna frågan av fler. Jag vet att det förra året var nån lokal hillbillie som gjorde detta i huset på banan (mot en slant?) och däck maskin fanns på plats? Tänkte om detta går genomföra. För oss som inte redan förstört våra fälgar med biltema järn osv.:rolleyes:
/
Dennis

Monsterdiggaren
2009-07-13, 20:22
Om man tror att långtidsprognosen från www.yr.no angående vädret i Veteli kommer att slå in, så lägger man på ett set nya silicadäck och räknar lugnt med att de håller i fyra dagar. Prognosen just nu säger regn söndag till onsdag. :(
http://www.yr.no/sted/Finland/Västra_Finland/Veteli/langtidsvarsel.html
Självklart kan prognosen hinna ändras, men det är så det ser ut nu.
Håll tummarna för sol gott folk, men förbered er på att det kan bli blött.

2009-07-15, 00:09
Har ni också börjat packa?:)

Tips på bra att ha saker:
-MyggA
-Myggjagare som man sätter i vägguttaget i rummet/stugan så man kan sova med öppna fönster om det blir varmt/fuktigt.
-Fläkt för att få frisk luft.
-Värmefläkt/skotork/hårfön för att torka blöta stövlar/kläder.
-Öronproppar på natten.
-Vattenflaska.
-Sportdryck/Resorb/Vätskeersättning mot uttorkning.
-Snacks/energibar mm.
-Sängkläder och handuk.
-4 uppsättningar underkläder.
-Fräscha däck.
-Nyservad hoj.
-Regnställ.
-Visa/Mastercard/Europengar
-Full tank på morgonen/eller reservdunkar.
-Glatt humör:D:D

Vi ses snart Per

daytona
2009-07-15, 08:25
Packar för fullt! Kan även vara bra med:
Svenskt kaffe
Regbevis på hojen
Nycklar till hojen..

/Henrik

2009-07-16, 00:01
Packar för fullt! Kan även vara bra med:
Svenskt kaffe
Regbevis på hojen
Nycklar till hojen..

/Henrik

Näe sådana där starka droger som koffein skall man passa sig för!!!:eek:

Men lägg till nycklar till hojen och reg.bevis!!:)

Smoto
2009-07-16, 11:41
hörru Gjers. har du nåt svar på däckkrängning?

Niklasinorr
2009-07-16, 11:53
hörru Gjers. har du nåt svar på däckkrängning?

Marko som driftar banan kränger gärna däck!:)

Spiff
2009-07-16, 12:13

-MyggA
-Myggjagare som man sätter i vägguttaget i rummet/stugan så man kan sova med öppna fönster om det blir varmt/fuktigt.
...
Vi ses snart Per

Jag köpte ett myggnät på Jula för 40 pix =)

/speefen

Galne Dansken
2009-07-16, 12:27

-..-Öronproppar på natten.
- ....-Glatt humör:D:D

Vi ses snart Per

Hmm - kanske det är bäst att jag får sova utomhus, så jag inte stör :)

Annars letar jag febrilt; snabb monterbara is-dubbar, elektrisk värmeväst och annan polar utrustning. Känns som att det kan bli en blött och kall resa vidare norr på efter uppvärmningen på Kemora..

Och sen undrar jag varför det är svenska som rekomenderar en dansk, att kolla på en norsk vädertjänst för att se hur vädrat ska bli i Finland!

Ska det vara internationellt - va då mä´; http://www.accuweather.com/world-forecast.asp?partner=forecastfox&traveler=0&locCode=EUR|FI|FI005|VETELI&metric=1

Fick detta tips av den finska SMC syrra organisation - och där var det mindre med vatten på Kemora...

Nu är ska endast Bumsen ses över, och sen är det iväg på Finlandsbåten kl. 16 - innan jag ska ha finsk lektioner i morgon afton..

Vi ses på söndag :)

lime
2009-07-16, 13:46
Väderprognosen ser ju också ut att bli bättre och bättre varje gång man tittar... snart är det sol... :)

Niklasinorr
2009-07-16, 17:26
Hmm - kanske det är bäst att jag får sova utomhus, så jag inte stör :)

Annars letar jag febrilt; snabb monterbara is-dubbar, elektrisk värmeväst och annan polar utrustning. Känns som att det kan bli en blött och kall resa vidare norr på efter uppvärmningen på Kemora..

Nu bor jag faktiskt 40 mil norr om Kemora och vi hade 27 grader varmt igår, det är inget "polar" över det, så det så:)

lime
2009-07-20, 20:44
För er som är intresserade så har det idag varit regn, regn, lite mindre regn, nästan inget regn alls och lite mer regn.

Men vi har kul ändå! :D

Loffan
2009-07-21, 06:08
För er som är intresserade så har det idag varit regn, regn, lite mindre regn, nästan inget regn alls och lite mer regn.

Men vi har kul ändå! :D

Att ni har kul ändå, det tvivlar jag inte på.. och att ni kan köra även när det regnar såg jag med egna ögon i Linköping den 9/7, men håll ut!! för på onsdag och torsdag lovar dom sol och inte en droppe regn..

Ha de "gött änna"
Annica

lime
2009-07-22, 20:35
Jepp, nu har tisdag och onsdag gått, men strålande solksken. Idag har vi roat oss med att göra köra i kadrilj...

Hasse
2009-07-22, 23:04
Hej !
Kul med lite info från "hetluftens" prövningar.
Låter nästan som att ni rider i fyrkanter eller något ditåt.

Kanske blir det dressyr och piaffövningar i morgon, vi håller tummarna här hemma.
Låt piskan vina .:cool:

swischmc
2009-07-24, 09:15
TUSEN TACK för en helt underbar och välplanerad kurs! TACK till instruktörer och kursare, vi gjorde kursen till vad den blev genom gott humör, roliga övningar och mycket skratt.

Till nästa år önskar jag bara att fler håller sig kvar på banan... :(

Nu väntar toring i Sverige, sitter just nu på ett Hostel i Vasa och väntar på Umeåbåten.

Vi ses nästa år!
Lena

MP69
2009-07-24, 10:07
Hej,

Några bilder om tisdag:

http://www.kotikone.fi/~w489214/Kemora_2009/

bara 1/4 av satsen (har 470 bilder)
regards,
Markku

roffe_s
2009-07-24, 13:57
Tack allihopa (deltagare, instruktörer, funktionärer och inte minst TräningsLedare #46) för ett antal rysligt trevliga dagar och en bra kurs på och runt den finska asfaltslingan:). Kom hem och i säng strax 05.00 i morse, så man lär väl vara lite mosig resten av denna dag.

Ett speciellt tack till våra vänner Stockholmarna i stuga 8 som tog väl hand om min blyge, tystlåtne och diskrete vän Hoppe(lainen) under dessa dagar så jag kunde koncentrera mig på annat jobb...:p

...Några bilder om tisdag:

http://www.kotikone.fi/~w489214/Kemora_2009/...

Schnyggt! Fler bilder emotses:)

Kör snyggt med gummit mot backen så ses vi, om inte förr så nästa år!

Syster-Tysk
2009-07-24, 15:49
Kan inte annat än att hålla med Herr Skogis! Tack Alla, trevligt och roligt.

Jag sabbade det lite så det inte blev lika roligt alla dagar, men har mig själv att skylla! ;)

Någon som kan PM'a mig hur jag kommer i kontakt med Fotografen Daniel?

Skulle vara kul med lite bilder från Måndagen! :D

/ Syster-Jonas HP2 Sport "Tysken" - Umeå -

Spiff
2009-07-24, 17:22
Tack alla deltagare för 4 mycket roliga dagar!

Jonas, vet inte om han var så snabb så att du han fastna på bild ;)
men här är hans site. www.voj.se

westw
2009-07-25, 08:57
Bilderna

http://forum.svmc.se/showthread.php?p=48143&posted=1#post48143

ninan
2009-07-25, 15:53
Tack för en härlig vecka. Ses nästa år.

Som vi sade lägger vi upp länkar till bilder här också....

Detta var mina alster, dock bara utanför banan. Bilderna ligger här (http://s298.photobucket.com/albums/mm246/ninan69/Kemora%202009/?action=view&current=Bild051.jpg)

Notera rekordet med 6 st svenskreggade daytonor på samma bandag. Har aldrig hänt förr ;)

Taxen
2009-07-26, 11:12
Tack alla för en galet rolig vecka! Jag har haft så kul!! Har dessutom lärt mig massor! :)

Syns i trafiken!

...Ett speciellt tack till våra vänner Stockholmarna i stuga 8 som tog väl hand om min blyge, tystlåtne och diskrete vän Hoppe(lainen) under dessa dagar så jag kunde koncentrera mig på annat jobb...:p

Jorå.. Ho-Ho skötte sig fin-fint i stugan! :D Han hade dessutom väldans bra koll på sina saker, så dom inte spred ut sig för att nästan inte gå att hitta... :rolleyes:

Hoppe
2009-07-26, 11:22
Om det var kul på Kemora?...Hade Owe en lustig hatt? Var Ezzo snabb? Var måndagen blöt? Hänger Jan-E på hojen?

Jag sa ju tack för hjälpen! Det är inte så lätt för en blyg och vilsen norrlänning att vara ute på resa själv. :rolleyes:

Jorå.. Ho-Ho skötte sig fin-fint i stugan! :D Han hade dessutom väldans bra koll på sina saker, så dom inte spred ut sig för att nästan inte gå att hitta... :rolleyes:

Niklasinorr
2009-07-26, 11:26
Om det var kul på Kemora?...Hade Owe en lustig hatt? Var Ezzo snabb? Var måndagen blöt? Hänger Jan-E på hojen?

Jag sa ju tack för hjälpen! Det är inte så lätt för en blyg och vilsen norrlänning att vara ute på resa själv. :rolleyes:

Blyg...?:rolleyes:

Roggocop
2009-07-26, 14:28
TACK FÖR ALLT ARBETE MED LOGISTIK OCH PERSONAL, #46!

Samt alla andra som förtjänar det, fantastiskt rolig och lärorik kurs. Börjar precis komma igen efter all körning och hemresan.

OBS - Glöm inte de där hemma som ställer upp för oss när vi är borta

Vi ses på nån bana:D.

2009-07-26, 15:37
TUSEN TACK för en helt underbar och välplanerad kurs! TACK till instruktörer och kursare, vi gjorde kursen till vad den blev genom gott humör, roliga övningar och mycket skratt.

Till nästa år önskar jag bara att fler håller sig kvar på banan... :(

Nu väntar toring i Sverige, sitter just nu på ett Hostel i Vasa och väntar på Umeåbåten.

Vi ses nästa år!
Lena

Tack själv för att du och alla andra kom dit och hade roligt:):):)

Kom ihåg era utvärderingar!!

Vi ses snart igen på någon trevlig bana;)

Mvh Per

magne
2009-07-26, 16:27
Här är några bilder från Kemora

http://picasaweb.google.se/magne.j.hansen/Kemora2009#

He rik
2009-07-26, 17:23
Flera bilder...

Bilder Kemora (http://picasaweb.google.se/Rossibruden/Kemora?authkey=Gv1sRgCKiWmKXn8-bb3gE#)

Henrik

guinness
2009-07-26, 19:07
Några bilder som jag trots all kul körning hann fota :)

BKK Kemora 2009 by Guinness (http://picasaweb.google.se/ingenmail/BKKKemora2009?feat=directlink)

Om nån inte vill vara med.. PMa mig !

Tack Alla Instruktörer och deltagare..

/Guinness aka Team Svartflagg :D

Cicci
2009-07-26, 19:49
Kul att se alla bilder :)!

Tack alla instruktörer som gör ett fantastiskt jobb och alla andra roliga och glada som gjorde att jag kan leva på Kemora-resan läääänge!

Kram på er alla,

Cicci, som kör med Kawagröna naglar och lyckades snika åt mig en grön väst de 3 första dagarna också- det gäller ju att matcha min gröna pärla :D.

guinness
2009-07-26, 20:45
Cicci, som kör med Kawagröna naglar och lyckades snika åt mig en grön väst de 3 första dagarna också- det gäller ju att matcha min gröna pärla :D.

Ja du körde verkligen färgmatchat :D

2009-07-26, 21:09
Fasen va kul med alla bilder!!:)

Trots att man är lite sliten efter 2 månaders hårt arbete och en sista veckas körning så blir man ju jättesugen att åka tillbaka:D:D::D

På återseende Per

lenaklasen
2009-07-27, 10:39
Fasen va kul med alla bilder!!:)

Trots att man är lite sliten efter 2 månaders hårt arbete och en sista veckas körning så blir man ju jättesugen att åka tillbaka:D:D::D

På återseende Per

Om du vill åka tillbaks, så har vi ju en kurschef...och då blir det ju ett Kemora 2010... och då kan ju vi alla andra åka tillbaks!!! Toppen!!! Yiiihaaaa!!!:D:D:D:D

Vi kommer!

-Chrille-
2009-07-27, 12:02
Kan bara instämma med alla...:D

Kanonbra arrangerat o ett underbart gäng, som vanligt...;)
Har faktiskt börjat komma ikapp med sömnen medans familjen undrar hur man kan bli så trött på en vecka...:D:D

Jag håller även på att få till det jag filmade på alla jag hade i Steg 4. men det tar nog nån vecka till innan det är klart...:o

Återigen KANONTACK till alla som var med o gjorde veckan till sommarens höjdpunkt!!

// Chrille

swischmc
2009-07-31, 10:53
"Sommarens höjdpunkt" - absolut!! Längtar redan till nästa år... :)

Någon som vet hur det gått med alla bilder som togs för MC-folket?
Filmerna? Var kan man se/få tag i dem?

Jättekul med alla bilder folk har lagt ut, kul att ni hinner fota så mycket trots all körning. Själv fick jag inte med en enda bild från banan... Har aldrig fotat så lite på en mc-resa. Å andra sidan har jag aldrig lärt mig så mycket och haft så kul heller. :p

Petra
2009-07-31, 11:35

Jättekul med alla bilder folk har lagt ut, kul att ni hinner fota så mycket trots all körning. Själv fick jag inte med en enda bild från banan... Har aldrig fotat så lite på en mc-resa. Å andra sidan har jag aldrig lärt mig så mycket och haft så kul heller. :p

Hej, jag håller med alla om att det var suveränt roliga dagar i Finland. Jag har semester denna vecka, men kommer att lägga ut massor av bilder på hemsidan nästa vecka när jag är på redax. =)

swischmc
2009-07-31, 21:51
Hej, jag håller med alla om att det var suveränt roliga dagar i Finland. Jag har semester denna vecka, men kommer att lägga ut massor av bilder på hemsidan nästa vecka när jag är på redax. =)

Ta det lugnt nu på din semester så väntar vi alla med spänning på bilderna nästa vecka. Kommer de upp under Bilder på MC-folkets hemsida?

HighfidelitY
2009-08-01, 02:39

Filmen som klipps och fixas av mig är i det närmaste klar. Blir definitivt färdig i början på nästa vecka. Jobbar dygnet runt med bildproduktion på Storsjöyran nu så tiden är knapp.

Filmerna som Per spelade in på alla deltagare ligger i tryggt förvar på en hårddisk hos mig och kommer att hamna på en dvd som man kan få köpa. Tänkte lägga in filmen som görs för SMC och lite extra godis på den också. ;)

Jag lovar att berätta när det är klart!

swischmc
2009-08-01, 14:08
Filmen som klipps och fixas av mig är i det närmaste klar. Blir definitivt färdig i början på nästa vecka. Jobbar dygnet runt med bildproduktion på Storsjöyran nu så tiden är knapp.

Filmerna som Per spelade in på alla deltagare ligger i tryggt förvar på en hårddisk hos mig och kommer att hamna på en dvd som man kan få köpa. Tänkte lägga in filmen som görs för SMC och lite extra godis på den också. ;)

Jag lovar att berätta när det är klart!

Då bidar jag min tid och väntar med spänning! :)

HighfidelitY
2009-08-04, 11:56
Nu finns filmen från Kemora på tuben.
Till er som vill beställa dvd kommer den med i bättre upplösning och lite mera "previously unreleased" material. :rolleyes:

Hoppas ni gillar den!

http://www.youtube.com/watch?v=xhY9XG9KxHM

Petra
2009-08-04, 12:10
Till er som vill beställa dvd kommer den med i bättre upplösning och lite mera "previously unreleased" material. :rolleyes:

Hoppas ni gillar den!

Kanonbra! Den har ju allt: action, humor, drama och badpojkar. :D

Snyggt jobbat Jocke!

edit: Swedie håller på och kollar nåt strul med bildgalleriet på vår hemsida. Så snart han är klar lägger jag upp massor av bilder från Kemora. Jag länkar även härifrån.

Spiff
2009-08-04, 16:59

Hoppas ni gillar den!

Suuuuuperkooool!!!111oneone

Lynd
2009-08-04, 20:32
Är man inte med naken i filmen, då var man inte där på riktigt!

Monsterdiggaren
2009-08-04, 20:49
Kul film! Bra gjort!

Taxen
2009-08-04, 21:03

Hoppas ni gillar den!

Cooool!!! Hur häftig som helst. Många goa fina minnen!! :D

magne
2009-08-04, 21:46

Hoppas ni gillar den!

Vad kostar dvd:en? Undrar en som håppas vara med på "previously unreleased" material.

HighfidelitY
2009-08-04, 21:54
Vad kostar dvd:en? Undrar en som håppas vara med på "previously unreleased" material.

DVD:n kommer att kosta 150:-+porto. Det kommer att ta ett tag innan jag är klar tyvärr för nu ska jag ha semester! :D

Skicka ett PM eller mail till mig med adress och vilken färg på västen du hade de första tre dagarna så kommer det så småningom ett svar med betalningsinfo och en DVD givetvis! ;)

info(alfakrull)manicmotion.se är en bra adress att skicka på!

2009-08-04, 21:58
Kanonbra! Den har ju allt: action, humor, drama och badpojkar. :D

Snyggt jobbat Jocke

Ja va gör vi inte för dig Petra och alla andra tjejer;)

Vi vill ju ha fler av er på kurserna!! (om nu detta skulle hjälpa??:o?)

Per

swischmc
2009-08-05, 07:47
Oj, det här väcker minnen!!! Jag längtar redan till nästa kurs... och det är typ 11 månader tills dess! :mad:

Men, men, det som väntar på något gott.. osv. Under den kalla och mörka vintertiden har jag bilder och film att titta på, det gör livet lättare. :)

Petra
2009-08-05, 17:24
Nu ligger det en väldans massa bilder i galleriet på hemsidan. De kommer att delas in i album så småningom... när nån som kan mer än jag (ex Swedie;)) fixar till det.
Gå in här och klicka vidare på länkarna. http://www.svmc.se/templates/mc_folket/default.aspx?id=3159

Lotek
2009-08-05, 18:44
Tack Petra...riktigt fina bilder.
Damn..vad snygg man är.. :D åtminstone med hjälmen på.
Jag får nog åka dit och lysa upp tillvaron nästa år också..

Tack alla för 4 underbara dagar.

Dag 1-3: Gul 14
Dag 4: Rosa 9

Petra
2009-08-05, 21:12
Ja va gör vi inte för dig Petra och alla andra tjejer;)

Vi vill ju ha fler av er på kurserna!! (om nu detta skulle hjälpa??:o?)

Per

Jättesnällt gjort av er!
Jag tror alldeles säkert att det hjälper, men om det nu inte gör det kan jag bidra med bilder tagna från andra sidan älven när Jocke filmade er. :D
Jag sparar de bilderna tills strax innan kursbokningen öppnar för nästa Kemorakurs.

HighfidelitY
2009-08-05, 22:15
Jättesnällt gjort av er!
Jag tror alldeles säkert att det hjälper, men om det nu inte gör det kan jag bidra med bilder tagna från andra sidan älven när Jocke filmade er. :D
Jag sparar de bilderna tills strax innan kursbokningen öppnar för nästa Kemorakurs.

Jäklar vilka fina bilder du tagit! Jag snor en till min blogg! :)

Men med tanke på att jag filmade nakna karlar, borde inte du ha fotat gäddan i vassen? Eller kanske aktersnurran? :)

kazzee
2009-08-13, 09:09
Kanske är jag som är ovanligt blind. Men vart befinner sig den eminenta utvärderingen utav Kemora 2009? :)

swischmc
2009-08-13, 09:46
Titta under School, Dags att utvärdera kurs (på höger sida) och klicka på "Klicka här". Vänta en halv evighet och logga sedan in. Efter det, klicka på Utvärdera kurs (på vänster sida, finns också på höger sida) och sedan klickar du på den kurs du ska utvärdera.

Lycka till! :)

Hoppe
2009-08-14, 21:11
Var hittar man din blogg?

Jäklar vilka fina bilder du tagit! Jag snor en till min blogg! :)

Petra
2009-08-15, 19:30
Var hittar man din blogg?

Eftersom Jocke är på semester, eller nåt sånt så svarar jag åt honom. :)
Du hittar hans blogg här:
http://manic-motion.blogspot.com/

Hoppe
2009-08-17, 07:10
Tack!

Eftersom Jocke är på semester, eller nåt sånt så svarar jag åt honom. :)
Du hittar hans blogg här:
http://manic-motion.blogspot.com/

daytona
2009-08-26, 10:07
Japp snygga bilder! Synd bara att jag inte fastnade på en enda!
Är det någon som har sett nån bild på en svart motivlackad triumph 675 nånstans så hojta till!

/svartväst nr25

Nu ligger det en väldans massa bilder i galleriet på hemsidan. De kommer att delas in i album så småningom... när nån som kan mer än jag (ex Swedie;)) fixar till det.
Gå in här och klicka vidare på länkarna. http://www.svmc.se/templates/mc_folket/default.aspx?id=3159

Petra
2009-08-26, 14:13
Japp snygga bilder! Synd bara att jag inte fastnade på en enda!
Är det någon som har sett nån bild på en svart motivlackad triumph 675 nånstans så hojta till!

/svartväst nr25

TILL !!! :)

maila mej!

swischmc
2009-08-26, 14:20
Innebär det att det finns opublicerade bilder?
Jag var tyvärr inte den kameran älskade mest... vore kul med någon riktigt bra bild. :)

Orange Honda CBR, röd jacka och rosa väst. Någon som sett någon bild??

Petra
2009-08-26, 15:09
Innebär det att det finns opublicerade bilder?
Jag var tyvärr inte den kameran älskade mest... vore kul med någon riktigt bra bild. :)

Orange Honda CBR, röd jacka och rosa väst. Någon som sett någon bild??

Ja det finns en del opublicerade bilder. Jag hittar inge bild på dej, men kan ha missat. Om du kommer till årsmötet får du gärna kolla igenom alla bilder. De finns i min dator.
Har du kollat WestW.s bilder? Han tog nog bild på alla. Du hittar hans bilder via länk tidigare i den här tråden.

Jag tror nog f.ö att de jag har bild på finns i bildgalleriet.
Tyvärr har jag inte möjlighet att sortera ut alla deltagare och skicka bilder. WestW har däremot bra sortering på sina bilder då han var med och fotade just för att serva er deltagare med bilder. Kolla i hans album =)

Agile
2009-08-26, 18:58
Ang Kemora..

Hur långsamt går det i lugna gruppen där?

Tänkte ta med tjejen och hon kör upp som imorrn.. Hon är dessutom lite FÖR orädd, men jag ser henne helst i en grupp (första gången iaf) där det inte hetsas så jävligt som det oftast görs på SHK (fullgas rakt fram, ledahojengenomkurvorna-edish).

Monsterdiggaren
2009-08-26, 20:55
Ang Kemora..

Hur långsamt går det i lugna gruppen där?

Tänkte ta med tjejen och hon kör upp som imorrn.. Hon är dessutom lite FÖR orädd, men jag ser henne helst i en grupp (första gången iaf) där det inte hetsas så jävligt som det oftast görs på SHK (fullgas rakt fram, ledahojengenomkurvorna-edish).

Är din farhåga att det ska gå för långsamt eller för fort i lugn grupp?
I lugn grupp körs det lugnt på en BKK, men deltagarna uppmanas att åtminstone hålla sådan fart att övningarna blir realistiska i sammanhanget trafikövningar. Ändå har var och en har naturligtvis rätt att hålla en fart som känns trygg och säker.

Ingen ska behöva bli hetsad eller skrämd, inte i någon grupp. Deltagare som stör andra med sitt beteende eller kör så att de riskerar att själva köra omkull blir informerade om detta av sina instruktörer eller av funktionärerna. De som på ett kontrollerat och konsekvent sätt kan köra övningarna fortare än de andra i sin grupp får byta till en snabbare grupp.

Målet är för övrigt som alltid att åstadkomma bästa möjliga deltagarindelning efter hastighet och i Kemora har vi både i år och ifjol kört med FYRA hastighetsgrupper under de tre första kursdagarna. Lugn, medel, snabb och supersnabb grupp.
Min subjektiva uppfattning är att överlappet hastighetsmässigt var ganska stort mellan grupperna. De snabbaste i lugn grupp skulle ha kunnat köra i medelsnabb grupp. I kurvhastighet kanske de snabbaste i lugn grupp körde lika fort som vissa i snabb grupp. Jonas "HP2-sport" stod med stoppuret i depån och tog stickprov, han kan säkert ge en bättre beskrivning av gruppernas spridning i hastighet. Kemora är en bred och fin bana, så det finns plats för alla och det finns gott om möjligheter att passera varandra.

Agile
2009-08-27, 07:32
Är din farhåga att det ska gå för långsamt eller för fort i lugn grupp?
I lugn grupp körs det lugnt på en BKK, men deltagarna uppmanas att åtminstone hålla sådan fart att övningarna blir realistiska i sammanhanget trafikövningar. Ändå har var och en har naturligtvis rätt att hålla en fart som känns trygg och säker.

Min oro är att det ska gå för fort. Eftersom hon är total noob så är stresströskeln rätt låg, och jag rekommenderar ogärna något för henne som kan leda till onödiga misstag.

Jag vill se henne utvecklas, och helst fastna för banåka "på riktigt". Men resan dit är just en resa, och stressas man där tror jag hon blir avskräckt. Jag körde väldigt lugnt första gången på bana också för att få fokusera på kurvhastighet och mig själv, en sak i taget :)! Skillnaden är att jag kört 2-hjuligt i snart 20 år och har en tävlingskarriär bakom mig om än på cross.

Och jag vet att det SKA vara så att alla får köra i sitt tempo. Men det är likförbannat jävligt otäckt för någon som är lite osäker att bli omkörd i 230 av en ylande R1a 100 meter innan man själv ska försöka ta sig runt den där kurvan som mer känns som ett hörn.

Min uppfattning är/har blivit att just gasasomfanpårakorna-sympotomet dyker upp på SHK i MKT större utsträckning än BKK, varför jag hellre ser henne på BKK första gången.

Problemet är väl att jag (eftersom vi delat möbler ett tag) känner henne rätt väl. Hon är super på att hålla sig lugn i alla lägen, men inte om hon känner sig osäker från början. Och det skulle sabba hennes upplevelse och utbyte enormt om hon skulle "behöva" oroa sig för att vara ivägen för sporthojsfuckon som går kurs för att varva ur rakt fram!

För egen del skiter jag i vilket, jag kan både hålla spår och slå av en sekund för att släppa om snabbare förare!

Monsterdiggaren
2009-08-27, 10:06
Min oro är att det ska gå för fort. Eftersom hon är total noob så är stresströskeln rätt låg, och jag rekommenderar ogärna något för henne som kan leda till onödiga misstag.

Det beror nog mest på hur stressad hon personligen blir av själva situationen "att köra bana". Det är väldigt individuellt. Ser man det för vad det är så är det ju bokstavligen att köra i trafiktempo på en bred enkelriktad väg utan korsande trafik. Skulle hon mot all förmodan göra ett misstag så är banmiljön mer förlåtande att köra omkull i än vad som oftast är fallet ute i trafiken och någonstans måste man ju köra för att kunna bli mer erfaren. Övningarna är utformade för att man snabbt ska förstå sånt som man kanske bara långsamt hade kommit underfund med på egen hand. Jag ser kurserna som ganska säkra och som en genväg till att bli en bättre mc-förare.

En annan grej är att jag tror att SMC bättre än andra arrangörer skyddar sina deltagare från hets från andra deltagare. En instruktör införstådd med situationen att deltagaren är nybakad och oerfaren på mc ska ju vara extra mån om att deltagaren känner sig trygg och lugn. Rädsla och dess följdverkningar "överlevnadsreaktionerna" är ju centrala begrepp i den pedagogik som SMC använder.

Agile
2009-08-27, 12:23
Övningarna är utformade för att man snabbt ska förstå sånt som man kanske bara långsamt hade kommit underfund med på egen hand. Jag ser kurserna som ganska säkra och som en genväg till att bli en bättre mc-förare.

En annan grej är att jag tror att SMC bättre än andra arrangörer skyddar sina deltagare från hets från andra deltagare. En instruktör införstådd med situationen att deltagaren är nybakad och oerfaren på mc ska ju vara extra mån om att deltagaren känner sig trygg och lugn. Rädsla och dess följdverkningar "överlevnadsreaktionerna" är ju centrala begrepp i den pedagogik som SMC använder.

Jag är HELT med på att bana är det enda rätta stället att utvecklas på då det tillåter misstag.

Att jag frågar är för att jag gick in i min första bandag med helt andra förutsättningar. Trots det blev det lite irriterande (men inte störande) att folk hetsar och "ger stålet" på rakorna för att sen (i mitt fall) vara stoppmärken i kurvorna.

För hennes del ser jag det som det viktiga att hon får fokusera på sitt eget körande utan att bli för "störd" av alla andra. Och ja, jag vet att hon "ska" göra det och att det är upp till andra att visa hänsyn. Men så ser inte verkligheten ut för någon som aldrig kört bana och körde upp idag (Haft kortet i 1h 15 min just NU).

Spiff
2009-08-27, 12:35
För hennes del ser jag det som det viktiga att hon får fokusera på sitt eget körande utan att bli för "störd" av alla andra. Och ja, jag vet att hon "ska" göra det och att det är upp till andra att visa hänsyn. Men så ser inte verkligheten ut för någon som aldrig kört bana och körde upp idag (Haft kortet i 1h 15 min just NU).

Grattis till henne ! =)

Finns det inga gokartbanekörningar i närheten där ni bor?
Jag har haft några som har varit så nervösa att de inte har kunnat sova på natten innan och sånt. Det har gått bra när de väl kommer ut på banan och kör efter att vi har pratat lite om det. Att dra till Kemora det första man gör men nytt körkort och osäkert är kanske lite tufft, inte för att det inte går men det är lätt att man stressar upp sig.

/spiff

Agile
2009-08-27, 12:59
Grattis till henne ! =)

Finns det inga gokartbanekörningar i närheten där ni bor?
Jag har haft några som har varit så nervösa att de inte har kunnat sova på natten innan och sånt. Det har gått bra när de väl kommer ut på banan och kör efter att vi har pratat lite om det. Att dra till Kemora det första man gör men nytt körkort och osäkert är kanske lite tufft, inte för att det inte går men det är lätt att man stressar upp sig.

/spiff

Vi har ju "Trafikövningarna" på sviestad. men jag ser faktiskt gärna att hon går en BKK för det är jäkligt bra saker att få in i en noob. Och handen på hjärtat, så även om jag numer kan mima med instruktörerna så tar hon inte mina ord på samma sätt som nån annans!

Jag har aldrig gått BKK, men förstått att tempot hela vägen är ett snäpp lägre än på SHK. Det viktiga för henne är inte att få upp farten, för hon är egentligen för orädd för sitt eget bästa ändå. Utan att få fokusera på att lära sig hojåka steg fö steg.

Så några kurser skulle göra mirakel för henne är jag övertygad om!

He rik
2009-08-27, 14:23
Vi har ju "Trafikövningarna" på sviestad. men jag ser faktiskt gärna att hon går en BKK för det är jäkligt bra saker att få in i en noob. Och handen på hjärtat, så även om jag numer kan mima med instruktörerna så tar hon inte mina ord på samma sätt som nån annans!

Jag har aldrig gått BKK, men förstått att tempot hela vägen är ett snäpp lägre än på SHK. Det viktiga för henne är inte att få upp farten, för hon är egentligen för orädd för sitt eget bästa ändå. Utan att få fokusera på att lära sig hojåka steg fö steg.

Finns platser på bkk-promentadagen på gelleråsen nästa fredag,bara att anmäla sig och åka,avbrott på dagen med bromsövningar och lite balans och annat nyttigt.
Om det är något för henne så visar det sig då och då är det bara att boka fler till nästa år.

Samma dag min tant tog lappen förra året bokade jag in henne på en bkk,sen blev det 2 till på hösten och i år har det blivit 9 till,kan väl säga att hon gillade det,efter juni i år har det inte blivit många mil på gata.

Henrik

Spiff
2009-08-27, 14:49

Sviestad är ju också funkis, finessen med gokartbana är att det är lite opretantiöst och det är ju samma koncept som på stor bana även om vi inte riktigt klarar av att ha samma indelning som på stor bana.
Klart att hon inte lyssnar på dig. Så är det ju med allt.... en konsult har ju alltid mer rätt än någon inne i firman :D

Taxen
2009-08-31, 07:20

Hej!

Jag är ganska ny på hoj (lite mer än 1h dock...). Jag körde Kemora i somras och det var helt galet sjukt roligt och bra för mig. Innan den kursen hade jag kört storbana på Gotland 3 dagar. Så visst hade jag provat på, men kände mig rätt nervös inför Finland. Jag körde i snigelgruppen (lugn). Det var utmärkt! Banan är så bred och stor att jag iallafall aldrig kände mig ivägen.

Det finns massor med bra ställen att köra om på. Jag resonerade som så, att om dom inte lyckas köra om mig på alla fina rakor... då kan dom hålla sig där bakom. Med den inställningen kunde jag fullständigt strunta i alla andra och bara köra mig grej. Då blev det kul!!

Som deltagare och färsking, kan jag nog bara rekomendera Kemora, även till din sambo som är ny. Det kommer bli årets bästa sommarvecka. :D

Ses där nästa år! :cool:

LucaBrasi
2009-08-31, 09:50
Jag är ganska färsk också, då jag bokade upp mej på Kemora hade jag aldrig kört bana. Kände att det var ett stort steg att gå från gata till stoooor bana. Bestämde mej för att testa gokartbana innan Kemora, så jag körde på Rörken två gånger innan, mest för att få in det där med hur man beter sej på bana, hur grupperna funkar, flaggfärger, när man drar upp handen, fastlane, in ut ur bana osv.

Jag tror absolut man kan få ut mycket om man åker Kemora ex. som första gången på bana men rekomenderar verkligen att testa gokartbana innan, så inte allt blir nytt, då kan man fokusera mer på sin egen körning :)

lycka till!