handdator

Visa fullständig version : SMC Väst´s fortbildningar stor bana 2009

Thundercat
2008-12-08, 11:45
Hej.

SMC Väst genomför under 2009 totalt 6 utbildningsdagar enl. följande datum / platser:

Juli
2009-07-04 (Lör), Kinnekulle ring
2009-07-13 (Mån), Kinnekulle ring
2009-07-14 (Tis), Kinnekulle ring

Augusti
2009-08-07 (Fre), Kinnekulle ring
2009-08-21 (Fre), Kinnekulle ring
2009-08-22 (Lör), Kinnekulle ring

Vi fortsätter under 2009 med fyrstegsutbildningen (du som deltagare genomför ett steg/utbildningsdag). För att få genomföra ex. steg 2 ställer vi kravet på dig att du genomfört steg 1 BKK/Sporthojskurs i vårat/annat län.
Vi fortsätter att benämna alla våra kursdagar som sporthojskurser, men precis som tidigare år är innehållet i kurserna riktat till alla 2 hjuliga motorcyklar oavsett körstil. Vår målsättning är fortfarande att vara så flexibla som tidigare och kunna anpassa oss efter era förutsättningar inom ramar som utbildningen tillåter.

Anmälan
Anmälan görs via www.svmc.se precis som förra året. För tillfället är inte dagarna utlagda för bokning, men så snart detta är klart kommer tråden att uppdateras.
Information och mer detaljer kommer ni att kunna läsa på samma sida som ni anmäler er, eller under vårt distrikt på www.svmc.se/templates/DistrictPage.aspx?id=326.

Vi önskar er en riktigt skön jul och ett Gott Nytt År, så ses vi på banorna 2009.

// Mikael, Micke och Klas med instruktörer

Dragonheart
2008-12-10, 17:41
Hej !

få man också bara kommer förbi och titta :confused:

Och kosta det nogåt för åskådare :confused:

Ska gärna se detta evenemang :)

Ha det bra
D

micke.r
2008-12-10, 23:39
Hej !

få man också bara kommer förbi och titta :confused:

Och kosta det nogåt för åskådare :confused:

Ska gärna se detta evenemang :)

Ha det bra
D

Nejdå, självklart får man komma förbi och titta. Det kostar heller inget som åskådare !

Varför inte ta steget fullt ut och testa en kurs. Du kommer inte att bli besviken !

Hälsningar Micke

VFRippe
2008-12-11, 13:11
Ser onekligen bra ut. gäller bara att se när semestrarna kommer.
Ser fram emot att köra på Kinnekulle även nästa sommar :)

Dragonheart
2008-12-11, 17:22
:D det låter god !

Jag fundera lite omjag kanske åker själv.

Men har inget sporthoj :o

Hm ska vi ser.

Tach och ha det bra
D

micke.r
2008-12-11, 23:08
Men har inget sporthoj :o

Det behövs inte någon sporthoj. Vi vänder oss till alla motorcyklister och på alla sorters motorcyklar.

Kursen är en sk avancerad kurs (på stor bana), men det är i princip samma sak oavsett om det heter BKK, Customkurs, tjejkurs eller sporthojskurs!

Instruktörerna har som ambition att anpassa detaljerna i utbildningen så att det passar varje deltagare.. (Ex körställning och förankring på motorcykel'n, som skiljer sig aningens beroende på åt vilket håll fötterna pekar)

Men, nästintill allt som vi lär ut är samma (teknik, fysik, naturlagar och nedärvda instinkter från stenåldern) oavsett vilken typ av hoj som du kör !

Vi har under åren haft såväl.. låt oss säga försiktiga, förare, likväl som "riktiga" racerförare..

Det viktiga är att du, som deltagare, har ett öppet sinne, och är nyfiken på att lära dig, eller åtminstonde reflektera lite över din egen körstil.

Vi delar in deltagarna i fartgrupper, just för att just du ska känna dig trygg och bekväm (vilket är en förutsättnig för att man ska kunna ta in något nytt eller annorlunda)

Dessutom är vår ambition att ha max 3-5 deltagare per instruktör, samt som jag sa tidigare, att så långt som möjligt tillmötesgå de olika deltagarnas behov och önskemål.

Till sist..

När anmälningssystemet öppnar upp så går du in och kikar lite i beskrivningarna för just våra kurser (SMC Väst) så kommer du att hitta lite mer information och nyttiga tips !

/ Micke

Dragonheart
2008-12-12, 16:18
Först TACK ! :D !

Och detta här ->

Dessutom är vår ambition att ha max 3-5 deltagare per instruktör, samt som jag sa tidigare, att så långt som möjligt tillmötesgå de olika deltagarnas behov och önskemål.

tycker jag mycket mycket BRA ! :) !

I tyskland körde jag hos ADAC och der fanns 8-15 deltagare :mad:och det var

lite för mycket för mig.

OCH också TACK för den här tip :rolleyes:->

När anmälningssystemet öppnar upp så går du in och kikar lite i beskrivningarna för just våra kurser (SMC Väst) så kommer du att hitta lite mer information och nyttiga tips !

/ Micke[/QUOTE]

ha det bra
D

freddaz
2008-12-18, 16:40
Är det skillnad på sporthojskurs och broms-kurvtagningskurs?
Isf vilken kurs är lämplig om man som jag kör fighter?
Jag har aldrig kört bana förut men är sugen på att testa i vår.

Thundercat
2008-12-18, 19:09
Isf vilken kurs är lämplig om man som jag kör fighter?
Jag har aldrig kört bana förut men är sugen på att testa i vår.

De kurser som vi i väst anordnar heter Sporthojskurs men är riktade till alla 2 hjuliga motorcyklar oavsett körstil.
Här kan du läsa om våra kurser i väst: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3721
Här kan du läsa om kurserna som riks anordnar: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5081

Som svar på frågan vad du skall välja så tycker jag att du kan köra vilken som. Innehållet på kurserna är det samma. Men naturligtvis ser vi dig jätte gärna i sommar på någon av våra kurser, som du kan läsa om här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3501

Anmälan till kurserna sker här:http://www.svmc.se/php/kurser/?do=kurser&typ=alla (OBS! Våra kurser har inte kommit ut där ännu, men jag bumpar denna tråd när det är klart)

Mvh
Mikael

micke.r
2008-12-19, 08:52

Förutom Mikaels svar här ovan, så läs även svaret ytterligare lite längre upp !! (inlägg #6)

Välkommen till våra kurser !

/ Micke

Thundercat
2009-01-13, 19:45
Hej alla!

Då är våra kurser bokningsbara i systemet.:)
Länk finns från startsidan

Mvh
Mikael

OH-
2009-01-13, 20:31
Hej alla!

Då är våra kurser bokningsbara i systemet.:)
Länk finns från startsidan

Och till tidernas bästa pris oxå!

micke.r
2009-01-13, 23:23
Och till tidernas bästa pris oxå!

Ja, det var ett schysst pris :D

Kurserna kom ut idag, och det kommer att fixas till under morgondagen !!

Rätt pris skall vara 1450:-

Observera att vi kommer att ta 1450:- för alla steg, dvs även steg 4

/ Micke

HåkanP
2009-03-01, 14:52
Även om Micke & c/o säger att det inte skall vara skillnader mellan Västs kombineradekurser under namn sporthojkurs och smc centralta BKK kurser, så är min erfarenhet från förra året att det blir skillnad.

Positivt för SMC väst är att man hade bättre org. ordentlig säkerhetsgenomgång och allmänt större tyngd på säkerhet (ex.vis ej omkörning på insidan-vilket jag fann tryggt). Instruktörerna såg också till att regler hölls och att det inte bara blev Racing på Väst kurser.

Dock är absoluta majoriteten av mc sporthojar och farten betydligt högre än på SMC:s BKK kurser, där antalet touringhojar o.d. är betydligt vanligare och farterna många gånger lägre.

Instruktörernas kvalité var dock samma, dvs. extremt hög.

Om man inte kör sporthoj fann jag nog kursen som socialt event, roligare på BKK kurserna.

Avarage
2009-03-06, 08:08
Även om Micke & c/o säger att det inte skall vara skillnader mellan Västs kombineradekurser under namn sporthojkurs och smc centralta BKK kurser, så är min erfarenhet från förra året att det blir skillnad.

Positivt för SMC väst är att man hade bättre org. ordentlig säkerhetsgenomgång och allmänt större tyngd på säkerhet (ex.vis ej omkörning på insidan-vilket jag fann tryggt). Instruktörerna såg också till att regler hölls och att det inte bara blev Racing på Väst kurser.

Dock är absoluta majoriteten av mc sporthojar och farten betydligt högre än på SMC:s BKK kurser, där antalet touringhojar o.d. är betydligt vanligare och farterna många gånger lägre.

Instruktörernas kvalité var dock samma, dvs. extremt hög.

Om man inte kör sporthoj fann jag nog kursen som socialt event, roligare på BKK kurserna.

Jag lämnade över "hatten" till en engagerad trio i höstas så jag skriver nu i egenskap av instruktör och inte ansvarig för verksamheten. Bara så det inte blir några missuppfattningar! ;)

Först, tack för din feedback HåkanP. All feedback ger oss underlag som vi tar till oss och utvärderar så ni andra fortsätt att komma med konkreta synpunkter på vad som var bra/dåligt och hur ni upplever/upplevde en kursdag.

Parallellt med den feedback vi får från er deltagare har vi egen intern feedback dels från oss instruktörer efter varje genomförd utbildningsdag men också inom ledningsgruppen (där jag from i höstas inte längre är delaktig mer än i form av mentor/support).

Vad gäller just hastigheten hos deltagarna (den sätts ju av deltagarna där vi förespråkar MAX 75% av sin egen förmåga för att kunna öva/känna efter) har vi tidigare, så även under 2008, upplevt att det i huvudsak inte ÄR någon större skillnad mellan en BKK (Broms och KurvKurs) och en SHK (SportHojsKurs). I grön grupp går det i maklig takt (ända upp till 75% av deltagarnas förmåga) likväl som i röd grupp där det ibland går fort (dock max 75% av deltagarnas förmåga).

Detta är åt minstånde vår tidigare interna upplevelser efter att ha genomfört ett antal BKK 2006 & 2007 jämfört med SHK som genomförts 2008.

Detta är naturligtvis inte samma sak som att din upplevelse är fel. Den gäller för dig och som jag skrev är vi tacksamma för att du redogör för oss. Så se nu inte mitt inlägg som att jag försöker "skriva dig på näsan" utan jag redgör bara för hur vi internt upplevt det!

Nu önskar jag bara att fler deltagare fortsätter på denna tråden och redögör för hur de upplevt de olika arrangemangen BKK/SHK? Och vi vill naturligtvis självklart ha in feedback från BÅDE de som kör sporthojar och de som kör andra typer av hojar!

Nu kommer denna feedback inte påverka 2009 års kursnamn för det är redan bestämt till att kallas samma som 2008. Men likväl som alla andra år använts till att dra slutsatser om ev. förändringar inför framtiden kommer även 2009 års kurser med efterföljande feedback att användas inför framtiden också (jag vågar påstå detta trots att jag inte längre är ansvarig, har jag fel får väl någon hänga mig! :D). Så kom igen och skriv/tyck till!

Mvh!
// Niklas

HåkanP
2009-03-08, 15:49
No hard feelings...:)

Avarage
2009-03-08, 20:03
No hard feelings...:)

Absolut INTE! :)

Thundercat
2009-05-19, 11:33
Hej alla.

Då var den första dagen (4 juli) fullbokad. Men vi har fortfarande fler platser kvar på de övriga datumen.

Så gå in och anmäl er nu.

Kan det finnas något bättre att göra i juli och augusti än att köra en kurs på Kinnekulle? :D

Mvh
Mikael

HåkanP
2009-05-19, 12:04
Hej alla.

Då var den första dagen (4 juli) fullbokad. Men vi har fortfarande fler platser kvar på de övriga datumen.

Så gå in och anmäl er nu.

Kan det finnas något bättre att göra i juli och augusti än att köra en kurs på Kinnekulle? :D

Mvh
Mikael

Något bättre?, Näppe. Eländig otur med datum bara, får väl förhandla om lite ledighet. Eller är det någon som vet om det kan betecknas som friskvård inom offentliga sektorn?::rolleyes:

Thundercat
2009-05-22, 17:29
Något bättre?, Näppe. Eländig otur med datum bara, får väl förhandla om lite ledighet. Eller är det någon som vet om det kan betecknas som friskvård inom offentliga sektorn?::rolleyes:

Det är klart att det kan räknas som friskvård. Fattas väl bara annat, man är ju glad, fryntlig och pigg som tusan efter en kurs.:D

rsv_ante
2009-06-25, 21:25
.. Se nu till att kolla lite extra på hojen i helgen för att se eventuella brister så de kan fixas till utan stress. Kolla en extra gång på BROMSBELÄGG, KEDJA och att SKATTEMÄRKET sitter på (har hänt att även den bäste glömt att klistra dit en ny). Kolla så att OLJAN är i rätt nivå, i MOTOR, BROMS och ev. KOPPLING.

Väl mött
Andreas och kollegor

rsv_ante
2009-06-28, 20:26
.. Det slutade med att jag fått byta tank. Det stank soppa i garaget, när jag lyfte tanken upptäckte jag att det var blött på baksidan av tanken. Hojen välte vid en taskig parkering ( ställde den mot ett träd, dock för nära så den välte ifrån trädet :rolleyes: ). Lyfte upp hojen hållandes i tanken, den klarade väl inte av påfrestningen så bra. Men nu är den tipp topp igen (som vanligt). Skönt att jag inte väntade med kollen tills det var dags för lastning.

Andreas

Thundercat
2009-06-29, 09:45
Luta den mot ett träd???? :cool: Hur tänkte du nu???:confused:
Men det är klart, den ser ju ut som en skogsmaskin. Det är ju lätt att missta sig:D.

heraGbg
2009-06-29, 23:10
Nån som ska köra bil från Göteborg till Kinnekulle på lördag och skulle ha möjlighet att ta med en väska åt mig?

Eller har du rent av plats på släp och vill dela kostnadena?

/Helena

rsv_ante
2009-07-01, 18:04
Luta den mot ett träd???? :cool: Hur tänkte du nu???:confused:
Men det är klart, den ser ju ut som en skogsmaskin. Det är ju lätt att missta sig:D.

Tänkte?.. det har jag slutat med för länge sedan.. jag går på känsla, trädet stod på en bra plats, så pass bra att jag ville att hojen skulle stå just där..:cool:

Avarage
2009-07-01, 21:33
Nån som ska köra bil från Göteborg till Kinnekulle på lördag och skulle ha möjlighet att ta med en väska åt mig?

Eller har du rent av plats på släp och vill dela kostnadena?

/Helena

Om du kan leverera väskan till mitt jobb redan under dagen i morgon (torsdag) dock senast kl. 14:00 så kan jag ta med den i bilen upp. Vi åker redan i morgon dock!

Mitt jobb ligger på Hisingen, i samma byggnad som Byggmax närmare bestämt.

Du når mig på 0708-837943

Mvh!
// Niklas

heraGbg
2009-07-02, 08:06
Om du kan leverera väskan till mitt jobb redan under dagen i morgon (torsdag) dock senast kl. 14:00 så kan jag ta med den i bilen upp. Vi åker redan i morgon dock!

Mitt jobb ligger på Hisingen, i samma byggnad som Byggmax närmare bestämt.

Du når mig på 0708-837943

Mvh!
// Niklas

Det är löst :)
Tack ändå!

rsv_ante
2009-07-08, 14:12
.. skönt att jag redan har lastat. Eller har jag inte lastat av sen förra helgen.. Hoppas mina ögon funkar bättre på måndag, givetvis fick jag tillbaka ögoninflammationen i höger öga i söndags, så mkt körande i Anderstorp blev det tyvärr inte.

/A

HåkanP
2009-07-09, 09:47
Hej

Med tanke på diskussionen som hållits tidigare i denna tråd om att SMC Väst har döpt sina kurser till SHK men poängterat att det är för alla hojar undrar man ju nu när jag ser i bokningen att SMC Väst arrangerar en BKK kurs på Kinnekulle den 7 augusti.

Har vi under säsong ändrat oss och annammat den lätt förvirrade namngivningen som finns på SMC centralt?

HP:rolleyes:

Thundercat
2009-07-09, 20:15
Hej

Med tanke på diskussionen som hållits tidigare i denna tråd om att SMC Väst har döpt sina kurser till SHK men poängterat att det är för alla hojar undrar man ju nu när jag ser i bokningen att SMC Väst arrangerar en BKK kurs på Kinnekulle den 7 augusti.

Har vi under säsong ändrat oss och annammat den lätt förvirrade namngivningen som finns på SMC centralt?

HP:rolleyes:

Tjena Håkan.

Njae, är svaret på din fråga. Kursen den 7/8 var ett samarbete med BMW-klubben (D10). Namnvalet BKK BMW-dag togs tidigt i vintras och syftade till att få fler BMW-åkare att anmäla sig. Dock var intresset begränsat/sporadiskt vilket gjorde att vi tillsammans med BMW-klubben tog bort namnet BMW (kursen var från början avsedd för alla, även om man inte hade en BMW, men det var inte alla som läste så långt vilket gjorde att det var väldigt få anmälningar).
Dock var det svårt att ändra från BKK till SHK när många hade anmält sig redan. Så konceptet är samma som SHK (naturligtvis) men vi har av ekonomiska och datatekniska anledningar låtit den vara en BKK.

Inför nästa år har vi en helt ny plan som tydligt och klart skall ange vad varje kurs är riktad mot för kategori. Detta kommer vi att gå ut med så snart planeringen för 2010 startar på allvar.

Mvh
Mikael

HåkanP
2009-07-10, 09:43
Tjena Håkan.

Njae, är svaret på din fråga. Kursen den 7/8 var ett samarbete med BMW-klubben (D10). Namnvalet BKK BMW-dag togs tidigt i vintras och syftade till att få fler BMW-åkare att anmäla sig. Dock var intresset begränsat/sporadiskt vilket gjorde att vi tillsammans med BMW-klubben tog bort namnet BMW (kursen var från början avsedd för alla, även om man inte hade en BMW, men det var inte alla som läste så långt vilket gjorde att det var väldigt få anmälningar).
Dock var det svårt att ändra från BKK till SHK när många hade anmält sig redan. Så konceptet är samma som SHK (naturligtvis) men vi har av ekonomiska och datatekniska anledningar låtit den vara en BKK.

Inför nästa år har vi en helt ny plan som tydligt och klart skall ange vad varje kurs är riktad mot för kategori. Detta kommer vi att gå ut med så snart planeringen för 2010 startar på allvar.

Mvh
Mikael

Ahaa... det finns en logisk förklaring bakom det mesta...:)

Thundercat
2009-07-23, 16:38
Bumpar tråden lite.

Det finns platser kvar till våran BKK den 7 augusti, så skynda anmäl er innan dom ta slut. Förhoppningsvis har det strålande vädret återkommit lagom till detta datum:rolleyes:

Mvh
Mikael

Lelle K
2009-11-19, 16:13
Finns det några bilder från sporthojskurserna? Det var ju så himla kul...:D

Thundercat
2009-11-19, 17:08
Finns det några bilder från sporthojskurserna? Det var ju så himla kul...:D

Ja, det finns ju lite här och där på nätet.

Här har du en: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212167&highlight=kinnekulle

Här har du en till: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212502&highlight=kinnekulle

Här är lite filmer: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212311&highlight=kinnekulle

Ytterligare några: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211178&highlight=kinnekulle

Ett gäng till: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209775&highlight=kinnekulle

Ännu fler: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209566&highlight=kinnekulle

Lite till: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209478&highlight=kinnekulle

Här finns många olika fotografer i samma tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=208950&highlight=kinnekulle

Några fler: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3972

Det finns säkert fler om man söker ännu mer noga.

Nu har du lite att gå igenom i vintermörkret, så ses vi förhoppningsvis sommaren 2010:).

Mvh
Mikael