handdator

Visa fullständig version : Import från England

Maru
2008-12-03, 08:05
Hej,

har tittat på att ta hit en hoj från England.

Hastighetsmätaren är digital så det är frågan om knapptryckningar för att ställa om från mph till km/h har jag förstått.

Men hur är det med strålkastaren, behöver jag byta ut reflektorn för att få en korrekt ljusbild?

Maria Nordqvist
2008-12-03, 08:16
Hastighetsmätaren måste visa km/h, hjälper en kille att bråka med Vägverket och Bilprovningen just nu som importerat från UK.
DÅ det gäller belysning, ring VVs fordonsavdelning och/eller Bilprovningen.

Maru
2008-12-04, 08:09
Hastighetsmätaren måste visa km/h, hjälper en kille att bråka med Vägverket och Bilprovningen just nu som importerat från UK.
DÅ det gäller belysning, ring VVs fordonsavdelning och/eller Bilprovningen.

Känns som att ni bråkar om fel saker. Det är en ren trafiksäkerhetsåtgärd att ha hastighetsmätaren med km/h. Åtminstone en där km/h är större än mph.

Är den analog är det bara att byta mätartavlan i mätaren. Är den digital är det frågan om ett par knapptryckningar.

Dr.Bike
2008-12-05, 07:59
Hej, hur är det med strålkastaren, behöver jag byta ut reflektorn för att få en korrekt ljusbild?

Ja - det måste du göra.
England har ju som bekant trafiken på fel sida... d.v.s vänster ;)
Det innebär att lyktglaset oxå har en assymetri för vänster, och som i högertrafik kommer blända mötande.

Vid turism i England (och andra vänstertrafikländer) brukar man därför tejpa assymetrifältet i sina ("svenska") strålkastare.
(det är den kilformade reliefen i glaset som går ut från centrum och åt ena hållet)

M.v.h

Maru
2008-12-05, 08:07
Ja - det måste du göra.
England har ju som bekant trafiken på fel sida... d.v.s vänster ;)
Det innebär att lyktglaset oxå har en assymetri för vänster, och som i högertrafik kommer blända mötande.

Vid turism i England (och andra vänstertrafikländer) brukar man därför tejpa assymetrifältet i sina ("svenska") strålkastare.
(det är den kilformade reliefen i glaset som går ut från centrum och åt ena hållet)

M.v.h

Okej, tack för svaret. :)

jan-olovj
2008-12-05, 08:31
Samma sak fick vi göra här i sverige vid högertrafikomläggningen.

Maru
2008-12-10, 12:41
Samma sak fick vi göra här i sverige vid högertrafikomläggningen.

:D Jag var inte född då....:confused:

jan-olovj
2008-12-10, 22:35
:D Jag var inte född då....:confused:

Lille pajk.:D