handdator

Visa fullständig version : Vilka Önskemål inför 2009

A_C_E
2008-11-03, 15:45
Hej
Vi på Instruktörs och Distriks-sidan skall ha en träff där vi kommer att
börja med att titta bakåt på vad som gjorts under 2008
och se vad vi kan förbättra.

sedan skall vi börja fila fram planerna för 2009.

och där behövs era önskemål.

Vad tycker ni om Anderstorp är det något vi skall fortsätta med?

Grund kurser planerar vi att genomföra på URÅSA (gamla mil. flygfält)

BKK på blandat underlag som vi på prov kört på "Törneryda Folkracebana"

ev BKK på Gokartbana om vi lyckas hitta någon som hyr ut....

Resurspersoner behövs samt att fylla på i Instruktörs kåren är också ett mål.

GÖR ER RÖST HÖRD !!!!

Anders
SHI och
Ordis i Blekinge.

Thruxtonerich
2008-11-03, 17:02
Hej,
självklart måste det bli Anderstorp igen, gärna flera gånger och hela banan. Tycker det var perfekt i år.
Erich

micke.r
2008-11-03, 23:28
Hej
Vi på Instruktörs och Distriks-sidan skall ha en träff där vi kommer att
börja med att titta bakåt på vad som gjorts under 2008
och se vad vi kan förbättra.

sedan skall vi börja fila fram planerna för 2009.

och där behövs era önskemål.

Vad tycker ni om Anderstorp är det något vi skall fortsätta med?

Hej Anders !

Jaaa !!

Kursen på Anderstorp var mycket bra främst tack vare dina två duktiga och ödmjuka träningsledare !!

Banan i sig är kanske inte optimal för kurser, speciellt inte för de som inte har fullt så bråttom runt, utan kör i sitt eget tempo. Jag tror att "transportsträckorna", dvs rakorna, blir onödigt långa. (Vore kul att höra någon kommentar om just det om någon känner sig träffad)

Den fyller sin funktion dels då den fortfarande lockar då många gärna vill köra på just Anderstorp (trots konkurens från Fiver's bandagar)

Dessutom fyller den en viktig geografisk funktion för den fläck där de som bor nere i bakersta hörnet av Sverige tillhör (Blekinge)

BKK på blandat underlag som vi på prov kört på "Törneryda Folkracebana"

Anders
SHI och
Ordis i Blekinge.

Det här är något som jag också funderat mycket på, speciellt då någon ville köra en "gruskurs" på bana uppe hos oss!!

Jag skulle vilja köra och tror verkligen att det skulle fungera utmärkt att köra en "riktig" BKK på folkrace/rallycrossbana under förutsättning att grusunderlaget är slätt och fint !!

Jag skulle nog gladeligen ta ut min R1'a, knipa med knäna, slappna av i armarna och låta gaskontrollen göra nytta :D

En sådan kursdag skulle kunna innehålla allt ifrån grupper med Enduro/Offroad till normala gatcyklar! Många är onödigt rädda för just grus !!

/ Micke

Icelander
2008-11-04, 21:15
Hej
Jag är ny som medlem i SMC och också på forumet.
Vad jag önskar beträffande kurser är ordentlig info om tider, platser och vad det Kostar.

Jag som inte har kört på 7 år skulle behöva en broms kurs t.ex.
Jag köpte en Virago i våras, körde inte så mycket i sommras men planerar köra mer nästa sommar.

Mr_Hayabusa
2008-11-05, 21:10
Hej . Webmaster här.

Först så vill ja börja med att hälsa Icelander välkommen till SMC.
All information kommer att ligga här på SMC/Blekinges hemsida i god tid lovar jag.
Allt från hur man anmäler sig till vad det kostar.
Just nu har redan arbetet påbörjats för nästa säsong.
Vi samlar in alla tips & funderingar kring vad vi kan hitta på till nästkommande år.

Håll lite koll på hemsidan så kommer det information så fort det är något på "G"

Vänliga hälsningar
// Mats M webmaster SMC Blekinge

Mr_Hayabusa
2008-11-05, 21:27
Anderstorp, , en trevligbanan men rätt snabb med gott om utrymme i sidled med mera.
Knutstorp är en mera knixig banan som är trevlig.
Avstånden till de båda är inom rimligt avstånd från Blekinge Småland & Kalmar.

Skulle vara intressant att se hur många som var med på Anderstorp från Blekinge?

En sak som jag reflekterade över var att flertalet sporthojar överrepresenterade på kursen.
Vi vill att även de som kör customhojar kommer till våra kurser, även
om de har kallat kursen på Anderstorp som sporthojs kurs.
Det är lite missvisande då kurserna är anpassade till allt från Harly åkande bikers till
de som kör lätt motorcykel.

Så ni som kör custombågar önskar jag er varmt välkomna till alla SMC`s trevliga kurser
till 2009.

//Mats Mattiasson "Webmaster" SMC BLEKINGE

Wallfärder
2008-11-06, 10:07
BKK på blandat underlag är en höjdare. Önskar bara att fler vågade att prova på. Hur man än gör, så kommer man förr eller senare ställas inför det faktum att man måste köra på grus.:eek: Vill man då vara stel som en pinne av rädsla för att lägga hojen, eller lugnt ta sig igenom med självförtroende? Dessutom öppnar sig Sveriges vakraste vägnät för en.:D

Uråsa hakar jag gärna på igen. Himla trevligt att kunna hjälpa till och samtidigt lära sig själv. Väldigt utvecklande.:D

Något jag saknar är en bra renodlad gruskurs i sydöstra delen av landet. Finns ju lite här och var i Sverige, men inte här. Trist.

Nästa steg är en ordentlig offroadkurs ála BMWs eller Motorskolans. Teknikhinder och vattendrag mm. Sammarbete med FMCK kanske? Är det möjligt?:confused:

En ordentlig förstahjälpen kurs som gärna går utan för det vanliga ABC-stegen, och gärna focuserad på motorcyklisters speciella förutsättningar. Jag har länge funderat på att gå en sådan kurs, och det kom till sin spets när vi kom först på plats på en olycka i våras. Även om man gått en tidigare så kan det behövas tränas som allt annat.

En instruktörskurs som inte krockar med semestern hade varit trevligt. Missade sista anmälningsdagen, och var alldeles för fattig för att få iordning hojen till kursen. Frågan är om inte våren är bättre för en sådan kurs. Visst det är mycket på G då med andra kurser, men då har man ju hojen klar och inte utsliten efter semestern. Jag vill gärna slutföra den utbildningen jag påbörjade under 2008.

wigge
2008-11-10, 23:26
Anderstorp, , en trevligbanan men rätt snabb med gott om utrymme i sidled med mera.
Knutstorp är en mera knixig banan som är trevlig.
Avstånden till de båda är inom rimligt avstånd från Blekinge Småland & Kalmar.

Skulle vara intressant att se hur många som var med på Anderstorp från Blekinge?

Första gången på Anderstorp i sommras men har kört ett par gånger på Knutstorp innan, och håller med om att det är två olika personligheter på banorna.
Kommer definitivt att köra på bägge fler gånger, då jag inte ännu bestämt mig vilken jag tycker om bäst ;)

En sak som jag reflekterade över var att flertalet sporthojar överrepresenterade på kursen.
Vi vill att även de som kör customhojar kommer till våra kurser, även
om de har kallat kursen på Anderstorp som sporthojs kurs.
Det är lite missvisande då kurserna är anpassade till allt från Harly åkande bikers till
de som kör lätt motorcykel.

Trots att kursen på Anderstorp var klassificerad som sporthojskurs så är jag inte säker att det skulle blivit en större skillnad i mängden anmälda customhojar om den hade klassats som BKK. Jag var och tittade på när SMC Skåne hade Custom-dag på Knutstorp, och även om den var speciellt anonserad för dem så var den långt ifrån fylld med den typen av hojar.
Varför man inte lyckas nå ut och fånga intresset hos fler kan man säkert dryfta långt och länge om, men jag undrar om det inte beror lite på hur bra informationen generellt sett nått ut till målgruppen ifråga (customhojs-ägarna i detta fall, men det borde inte vara specifikt för er). Sporthojs-ägare har ju blivit pepprade under en längre tid och det har säkert hjälpt till, kanske något motsvarande behövs för custom-ägarna? (och andra underrepresenterade (hoj)typer)

Så ni som kör custombågar önskar jag er varmt välkomna till alla SMC`s trevliga kurser
till 2009.

//Mats Mattiasson "Webmaster" SMC BLEKINGE

+1

wigge
2008-11-11, 00:42
Törneryda: Ruggigt kul, men framförallt oerhört lärorikt. Önskar att fler får chansen till att köra på denna eller motsvarande underlag. Mitt bestående minne är den tjej på en customhoj som insåg att man hade full kontroll trots att det spann lite...

Uråsa: Jag körde aldrig som deltagare här, men lärde mig en massa ändå bara genom att hjälpa andra.

Anderstorp: Ja tack :D Uråsa och Anderstorp fyller två olika nisher, och det hade varit trevligt att fortsätta med bägge.

Inför 2009 så tycker jag Mr Wallfärder har fångat mycket av det som jag också skulle vilja se hända.

Två gånger under året har jag varit först på plats vid en avåkning, och kan villigt erkänna att en lite tyngre första hjälpen kurs känts bra att ha som grund.

Någon form av grus-kurser har jag nämnt tidigare, och efter årets Nordkap-semester så har jag insett att detta är någonting jag fortfarande behöver trots årets framsteg. Allt ifrån att avdramatisera gruskörning så att man inte är stel som en pinne, till att förstå och kunna utnyttja grusvägens egenskaper är något som jag tror skulle kunna vara lämpligt.

Chirre
2008-11-16, 00:00
Vad gäller Sporthojskurser är nog Knutstorp mer lämpad som just kursbana och det säger jag utan att ens ha kört där. Som nån sa ovan är just åkat rakt fram varken så lärorikt eller kul, tänker då på just Anderstorp.
Missuppfatta mig rätt: Anderstorp ÄR kul men Knudan kanske lämpar sig bättre för just SMC-kurser.

Annars är jag med på att köra varsom, bara det INTE är grus med i bilden.

Körde med SMC Gotland i somras på Visbys gokartbana. Det var både lärorikt och lite halvkul faktiskt.

Sen tycker jag att en fest är ju aldrig fel. Men det får väl tas upp i nån annan tråd:cool:

zettan
2008-11-19, 13:25
Till SMC-tomten.
Jag har varit jättesnäll hela året och ätit upp all gröt. 2009 önskar jag mig:

1. Anderstorp (hela banan)
2. Knutstorp
3. Falkenberg

Inga (jävla) gokartbanor eller flygrakor.

Ps. Jag är från Blekinge och var på Anderstorp. Bästa bankörningen! Ds.

Räven
2008-11-19, 17:25
Tycker synd att Anderstorp fått sporthojsprägel.Flygrakan är ju inte så kul för oss som kör äventyrshojar.
Mvh räven

zettan
2008-11-20, 08:02
Tycker synd att Anderstorp fått sporthojsprägel.Flygrakan är ju inte så kul för oss som kör äventyrshojar.
Mvh räven

Alternativ 1: Om du kör ut i naturen direkt efter högern ut på rakan så finns det ett fint endurospår där:cool:. Glöm inte tvätta däcken innan du ger dig ut på sporthojsbanan igen:D.

Alternativ 2: Köp en rolig hoj:rolleyes:.

Maria Nordqvist
2008-11-20, 10:46
SMC-tomten Patrik Ericsson har bokat 36 dagar på banor i Sverige + Kemora 2009. Bokningen öppnar i mitten/slutet av december. Håll ögonen öppna.

Wallfärder
2008-11-20, 13:13
Tänk att få en dag på Rinkabyfältet eller liknande.:p:D

Räven
2008-11-20, 15:11
:rolleyes:Jag gillar ha alternativ på mckörning. vill ändå lära mig mer på krokig asfalt.
Alternativ 1: Om du kör ut i naturen direkt efter högern ut på rakan så finns det ett fint endurospår där:cool:. Glöm inte tvätta däcken innan du ger dig ut på sporthojsbanan igen:D.

Alternativ 2: Köp en rolig hoj:rolleyes:.

zettan
2008-11-21, 10:25
:rolleyes:Jag gillar ha alternativ på mckörning. vill ändå lära mig mer på krokig asfalt.

Är inte all asfalt kornig:confused:

A_C_E
2008-11-26, 21:42
Ni som mailar mig önskemål om körning på Storbana
Skriv gärna här i forumet istället...

och som svar på ett par av mailen:

jag skall undersöka möjligheterna om att boka Knutstorp
som alternativ till Anderstorp , jag håller med en klart
roligare och mer teknisk bana.

allt handlar om ekonomi och antalet deltagare samt hur många
som ställer upp och hjälper till.....
Inte kan tänka sig - utan verkligen ställer upp
ni vet de där
- Bara snack - Ingen Verksta - fungerar inte.

Om vi överhuvudtaget kommer att boka beror på
er som är deltagare.....

Vi både Styrelse och inom Instruktörskåren
jobbar helt ideelt....

- Självklart jag kollar upp , sen tar vi beslutet i stryrelsen.

hade vi bara vetat hur många som köper en plats ????

priset i år kommer för samtliga bandagar ligga kring 1300 - 1800
beroende på banhyra + ambulans mm.

Mvh
Anders C
SHI och Ordis. i Blekinge

A_C_E
2008-11-26, 22:02
Till SMC-tomten.
Jag har varit jättesnäll hela året och ätit upp all gröt. 2009 önskar jag mig:
1. Anderstorp (hela banan)
2. Knutstorp
3. Falkenberg
Inga (jävla) gokartbanor eller flygrakor.
Ps. Jag är från Blekinge och var på Anderstorp. Bästa bankörningen!Ds.
##################
Lite förtydligande och förklaring på skillnader

Flygrakor:
SMC Blekinges Grundkurs genomförs på Flygrakor
och följer Folksam krav i försäkrings klass 1-6
där övar vi
manövervrering i lågfart. och
BROMS till stillastående
Broms med undanmanöver
och provar några kurvor -- ja det blir lite knäskrap om du vill.

Gokartbana mellanfart VÄLDIG tekniskt krävande
efter 10 - 15 minuter är du helt slut
vi kommer att jobba ihop med SMC Skåne på en banan.
Du ska veta att det är mycket mer krävande än 15 - 20 min
på Knutstorp eller Falkenberg......

Sen kör vi på BKK på blandat underlag: Törneryda bana som ett prov inför det nya kravet på riskutbildning, som krävs from Nov 2009.
Då har regeringen infört ett nytt moment i MC körkortet
en riskutbildning.

Vårt bidrag till utvärderingen är att test på en bana med blandat underlag...
asfalt och grus.......
Verkligheten är inte en rensopad asfalt.

Anders C
SHI och Ordis i Blekinge

Yasha
2008-11-29, 20:12
Nämen NEJ!!! Anderstorp var tamejsjutton den roligaste banan jag kört kurs på i år!!! Inte ta bort den ur programmet!!! Ljuvligt roligt som instruktör och bra övningsobjekt eftersom den skiljer sig från de andra småbanorna genom att vi får ännu större chans att träna hastighetsanpassning och det är suveränt att kunna välja så många olika, rätta spår!

Jaja, det mesta är ju kul när man väl är därute och övar.

Jag gillar iaf Anderstorp skarpt.

Hur ni än gör blir det nog bra i slutänden.

Ha ett bra slut på 2008 så länge.

/ Veronica

Da Fris
2008-11-29, 22:19
Knutstorp alla dagar i veckan. Tycker att Knutstorp är den ultimata banan att träna olika tekniker. Anderstorp blir det inte så många varv på / pass vilket gör att får du folk i vägen i ett par kurvor kanske man inte ens får chansen till fritt spår i just dom kurvorna förrän nästa pass......

Veronica, blir det Anderstorp nästa år får du ta slynan så tar jag elefanten, då ska vi se om du inte kan lära dig uppskatta Knutstorp.

C.Andersson
2008-11-30, 18:16
Anderstorp är väl helt okej men den kanske inte är den bästa banan för att hålla fortbildningar på. Den är ju jättebra om man ska testa spårval men däremot så tycker jag att den är rätt dålig när man ska göra motstyrning.

Jag kör nog hellre på mindre, mer teknik krävande banor. Både med 125cc och med Fazer'n ;)

Sen om man arrangerar något ihop med ett annat distrikt så kan man väl utveckla det lite mer, 2 dagars kurs kanske?

Mr_Hayabusa
2008-12-01, 18:43
Kolla denna video. http://www.youtube.com/watch?v=VcVUgKLzkr0

Gokart bana ?

Kommer aldrig heller att klaga på att min järnklump är klumpig.
Se följande länk.

http://se.youtube.com/watch?v=99KKx7cB-Ok

Kanske är något att sträva efter ju.

;)

zettan
2008-12-02, 13:41
Vi som kör fort gillar alla banor, men framför allt Anderstorp;)

zettan
2008-12-02, 13:51
##################
Lite förtydligande och förklaring på skillnader

Flygrakor:
SMC Blekinges Grundkurs genomförs på Flygrakor
och följer Folksam krav i försäkrings klass 1-6
där övar vi
manövervrering i lågfart. och
BROMS till stillastående
Broms med undanmanöver
och provar några kurvor -- ja det blir lite knäskrap om du vill.

Gokartbana mellanfart VÄLDIG tekniskt krävande
efter 10 - 15 minuter är du helt slut
vi kommer att jobba ihop med SMC Skåne på en banan.
Du ska veta att det är mycket mer krävande än 15 - 20 min
på Knutstorp eller Falkenberg......

Sen kör vi på BKK på blandat underlag: Törneryda bana som ett prov inför det nya kravet på riskutbildning, som krävs from Nov 2009.
Då har regeringen infört ett nytt moment i MC körkortet
en riskutbildning.

Vårt bidrag till utvärderingen är att test på en bana med blandat underlag...
asfalt och grus.......
Verkligheten är inte en rensopad asfalt.

Anders C
SHI och Ordis i Blekinge

Jag skojade mest när jag skrev "Inga jävla gokart-banor eller flygrakor". Givetvis förstår jag att olika typer av bana passar olika typer av övningar och hojar. Dessutom är det ju bra prova allt.
Det är däremot en annan sak vad man anser vara rolig träning.
Vad som sedan upplevs som krävande är ju personligt. Jag har kört på de flesta "stor-banor" och mindre "go-kartbana". Min åsikt är att dom är krävande på olika sätt.
Om jag får välja mellan rolig och mindre rolig så struntar jag i vilken typ av "krävande" det är. Jag tar den roliga.
/Ducatiracer
Ps. Tack för ett bra år och ett fantastiskt arrangemang på Anderstorp! Ds.

Yasha
2008-12-04, 04:08
Knutstorp alla dagar i veckan. Tycker att Knutstorp är den ultimata banan att träna olika tekniker. Anderstorp blir det inte så många varv på / pass vilket gör att får du folk i vägen i ett par kurvor kanske man inte ens får chansen till fritt spår i just dom kurvorna förrän nästa pass......

Veronica, blir det Anderstorp nästa år får du ta slynan så tar jag elefanten, då ska vi se om du inte kan lära dig uppskatta Knutstorp.
Har jag sagt att jag har något emot Knutstorp, va va va?!? :p
Jag bara kärade ner mig i Anderstorp, det gick liksom bara runtruntrunt och jag tjöt av skratt.

Du får ta elefanten, om han är kvar, aj pråmiss! Aj vill köra jår slyna and biit jo på elefanten, aännidäjj. :rolleyes:

@Candyman: Jag kan absolut förstå att A-torp inte är världens roligaste med en liten 125:a som knappt går alls förresten.. :D Men jag är av en HELT annan åsikt ang kurs och värde i övrigt. ;)

Jag har för övrigt kört på alla sorters banor och tycker de alla är kul på sitt sätt, men som sagts tidigare, vissa är mer roliga än andra och om jag får välja har jag självklart så roligt som möjligt! (gäller även gokartbanor och flygrakor och allt annat jag kört på)

zettan
2008-12-15, 10:16
Inget med SMC blekinge 2009:confused:

(Menade Storbana a´la Anderstorp, Knutstorp, Falkenberg)

H-son
2008-12-15, 23:28
Tja, kan alltid kasta in min åsikt också :) trots att jag är mellan mc för tillfället...

Det jag skulle vilja se är att man fortsätter med t.ex. Uråsa, för det är en bra kurs. Det finns förbättringar att göra, men jag är ganska säker på att det Blekinge lyckas erbjuda där med allt inkl. mat, fika mm. är unikt. I alla fall för den nivån på kurs. Här får man känna på sin hoj, kanske första kontakten med fortbildning, och det är enkelt och ganska lustfyllt... Alla har något dom kan ta till sig...

Anderstorp (eller annan storbana) detta är alltid en utmaning, både att lyckas boka, får tillräckligt med deltagare plus allt annat runtomkring. Ifjol var det kring 150 personer igång uppe på torpet under Blekinges ledning... Sådant är inte lätt, framförallt inte om man gör det en gång om året...
Det finns olika åsikter om Anderstorp som bana, lämpar sig eller ej för fortbildning. Men jag tycker den är bra att utbilda på, framförallt med tanke på att den är rymlig, som instruktör behöver man inte chansa om man får plats, utan kan hålla avstånd, och att man har tid på sig att se vad eleven gör, då svängarna är långa och svepande... En liten bana (gokart) går allt mycket snabbar så också för instruktören. Även om momenten i grunden är de samma...
Bäst vore kanske en korsning mellan Anderstorp och Knustorp, men kanske är svårt att få till...

Sedan så tror jag att blekinge skulle kunna prova något nytt, jag vet att det är fler duktiga instruktörer på väg in och att det finns fler engagerade än tidigare år... Här kan man t.ex. köra på blandat underlag som testades lite under 2008.
En intressant sak som jag vet har diskuterats är att ha undervisning i "praktiken" dvs. ta ut de kunskaper och teorier som ges på kurserna och tillämpa dessa på vanliga vägar, för att stärka kopplingen mellan kurs och konkret nytta... Då handlar det inte om att kopiera "Isle of man..." :rolleyes: utan att hålla sig till de regler som finns, men att praktisera mera...

Hoppas på en God Jul åt alla, och att våren kommer snart!

/K