handdator

Visa fullständig version : Biltåg ???

Hasse
2006-11-14, 11:43
Då frågan varit uppe på annat håll om möjlighet att kunna ta hojen med på tåg så skickade jag en förfrågan om biltåg i sverige till banverket.

Fick svaret att det gör man inte längre och hänvisade till en gammal utredning som en person på KTH gjort för en del år sedan.

Icke aktuellt alltså!
Tider förändras ju.
Det vore intressant att i dagens miljödebatt få fram ett sådant alternativ. Vårt land är långt och att ta MC eller bil på tåget ena sträckan skulle ju halvera utsläppen och dessutom spara däckföroreningar i naturen.

Om man nu bortser från sådana ideèr som ibland förfäktas på olika forum att man ju skall åka MC och inget annat så kunde vi som medlemmar i SMC BMW
samt Sporthoj. com få till stånd en debatt.

Skulle det inte vara bra att kunna ställa hojen/bilen på tåget även i Swerige?
Varför går det bra i Tyskland och inte här?

Marie
2006-11-14, 21:45
Då frågan varit uppe på annat håll om möjlighet att kunna ta hojen med på tåg så skickade jag en förfrågan om biltåg i sverige till banverket.

Fick svaret att det gör man inte längre och hänvisade till en gammal utredning som en person på KTH gjort för en del år sedan.

Icke aktuellt alltså!
Tider förändras ju.
Det vore intressant att i dagens miljödebatt få fram ett sådant alternativ. Vårt land är långt och att ta MC eller bil på tåget ena sträckan skulle ju halvera utsläppen och dessutom spara däckföroreningar i naturen.

Om man nu bortser från sådana ideèr som ibland förfäktas på olika forum att man ju skall åka MC och inget annat så kunde vi som medlemmar i SMC BMW
samt Sporthoj. com få till stånd en debatt.

Skulle det inte vara bra att kunna ställa hojen/bilen på tåget även i Swerige?
Varför går det bra i Tyskland och inte här?

Dels så är befolkningsunderlaget nog lite magrare i Sverige.....
dels förstår jag för min del inte varför folk har hoj eller bil om de sen sätter den på tåget? Nöjet med både bil och hoj är ju för sjuttsiken väl ändå att köra? Jag har aldrig ens tänkt tanken att sätta hojen eller bilen på tåget när jag skall till och från Österrike. Jag kör sträckan lika snabbt på egna hjul om jag så vill, och så har jag jätteskoj samtidigt.
/Marie

Koljo
2006-11-14, 23:28
Hej!

Man får ju se det från den sidan på vilka "ingångsvärden" man har i saken...

*Skall man göra ett jobb, så hinner man förbereda sig så mycket mer på tåget.
Sen, är man mer utvilad efter en tågresa, så det är bara att "kavla upp skjortärmarna" och "komma till skott", när plasten är ankommen.

Men, räknar man in resan mellan "A till B" som ett rent nöje utan att behöva en förberedelse tid emellan, så tar jag också och kör ner MC:n dit man skall...
Utsläpp, det blir det i alla fall, hur man än vrider och vänder på saken...

Provade själv att försöka ta upp min galma MC från Göteborg till Stockholm den 18 juli... Resultatet blev totalt: NIX!!

Vare sig: SJ, Motorstransport, (de som fraktar bilar i "gröna långtradare") eller Specialtransport AB ville "sträcka ut en hjälpande hand"...

En liten elak notis: Tur att inte färjorna... Ja, ni anar vad man syftar på...

Lycka till och rammlar jag på något annat, så lovar jag att "rita ner det här, först!" :D