handdator

Visa fullständig version : Avåkning vid Krusenberg, Knivsta längs 255:an

@nderz
2008-08-01, 09:44
Häromkvällen gick en av Uppsalas hojåkare av vägen i samband med en undanmanöver för en katt som sprang upp på vägen. Tack och lov gick det ganska bra för honom.

Avvåkningen skedde vid ridskolan i Krusenberg.
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=krusenberg.
Krusenberg har många hästar och fungerar som rehablitering för förståndshandikappade.
Det finns åtminstonde 1 tjej som leder sin häst, sittande i rullstol, till hagen på andra sidan 255:an. Därmed har hon inga som helst möjligheter att snabbt förflytta sig från vägen om vi kommer i för hög hastighet

Vi har vårat intresse med motorcyklar och böljande vägar, samtidigt måste vi respektera bostäderna och allmänheten längs våra vägar och inte gasa på just där utan välja våra tillfällen.
Undanmanövern här ovan ledde till en skrotad hoj och ett dygn på sjukhuset men kunde ha gått mycket värre.
Den här gången var ett mindre djur, men nästa gång kan det vara en flicka sittande i rullstol och hennes häst vi får väja för, och då är det inte lika säkert att vi undkommer en större katastrof.

Ägaren till stallet har snällt bett av oss att tänka på detta och ta det extra lungt vid stallet och hagarna runt om.

Marie
2008-08-01, 11:52
En KATT ???????!!!!!!

Vem f-n väjer för en kattrackare?

Kör man över en sådan säger det bara 'dump-dump' och man går inte omkull för så lite såvida man inte kör på yttersta marginalen.

Jodå, jag vet för jag har varit ute för just det för något år sedan. Och snälla kattvänner börja inte gasta! Jag har själv katt, men jag har lärt mig att inte väja för smådjur med något fordon. Ett djur är bara ett djur.

En häst däremot är definitivt inget smådjur, så akta er som f-n för att smälla med en sådan! Dessutom är havremopeder bland det opålitligaste som finns i trafiken, näst bilister och älgar, hur snälla de än ser ut, så om ni av någon outgrundlig orsak inte vill ta hänsyn till ryttarna, så akta er som hundan för dem ändå, för er egen skull!!!!

JoS
2008-08-01, 13:43
Piloten som gick omkull såg bara något som for upp från vägkanten och han reagerade tyvärr instinktivt = nöp bromsen och tappade framhjulet. Kraschen inträffade i en vänstersväng över ett krön så marginalerna var ganska små.

När jag satt bredvid honom i hästhagen väntandes på ambulans så förklarade jag lite skämtsamt att han inte skall väja för någonting mindre än renar, förutom grävlingar som är stenhårda. Han förstod det men han hade som sagt handlat instinktivt.

Mirre
2008-08-01, 14:11
...När jag satt bredvid honom i hästhagen väntandes på ambulans så förklarade jag lite skämtsamt att han inte skall väja för någonting mindre än renar, förutom grävlingar som är stenhårda. Han förstod det men han hade som sagt handlat instinktivt.[/COLOR]

Ja, det är nog lätt att som utomstående i efterhand säga att man inte ska väja för smådjur , gasa sig igenom situationen, osv. Det vet man förnuftsmässigt. Men i en paniksituation reagerar man inte alltid så himla perfekt! Det är därför vi ska ha marginaler, köra med framförhållning, planera körningen osv. Vilket inte heller alltid räcker utan ibland är olyckan framme. Tack och lov att det gick hyfsat bra ändå (livet i behåll!) så krya på dig, du som drabbades!

Ballhead
2008-08-01, 21:46
Kanske dax att börja använda radiostyrda katter på Rörken?

Marie
2008-08-01, 21:53

Ja varför inte?

Det gäller att träna in en inlärd reflex liksom beträffande motstyrning och bromsteknik.

För min del har ett antal år som droskägare effektivt lärt mig att det är billigast att inte bromsa eller väja när det gäller smådjur.....
För en gångs skull gäller här samma strategi vid hojkörning som vid bilkörning.

JoS
2008-08-02, 00:49
Äsch, vi har provat både rådjur och gätter men inget verkar ju fungera. :p

Rådjuret tryckte länge i gräset (ca 2 timmar) innan det fattade att det var läge att lämna banan. Gätterna intog banan utan pardon och stoppade all körning i ca 10 minuter. Vi har försökt med vilt på banan. :cool:

Ballhead
2008-08-02, 17:34
Då röstar jag för ett gäng salongsberusade damer, som springer omkring och raggar på oss herrar på mc:s;)

Sb.
2008-08-04, 07:32
Då röstar jag för ett gäng salongsberusade damer, som springer omkring och raggar på oss herrar på mc:s;)

Va? Vill du träna på att köra över damer??? :p

F.ö tror jag det är ganska vanligt att man väljer bromsen istället för att köra över ett husdjur... (även om det vore bättre för en själv om man körde över det)