handdator

Visa fullständig version : Vägbommar

Stommen
2008-07-14, 14:50
Åter har det hänt. Under helgen förolyckades en turistande Mc-åkare i Grums då han efter att ha tankat råkade komma på fel väg och körde in i en vägbom som fanns bakom en skymd kurva!! För någon vecka sedan omkom föraren av en ATV i Norrland i en liknande olycka. Finns inga regler hur dessa eländiga vägbommar får placeras? Kanske något för SMC att ta upp.

Marie
2008-07-14, 21:31
Åter har det hänt. Under helgen förolyckades en turistande Mc-åkare i Grums då han efter att ha tankat råkade komma på fel väg och körde in i en vägbom som fanns bakom en skymd kurva!! För någon vecka sedan omkom föraren av en ATV i Norrland i en liknande olycka. Finns inga regler hur dessa eländiga vägbommar får placeras? Kanske något för SMC att ta upp.

Så vitt jag förstår skall man inte köra fortare än att man kan stanna för de hinder som kan finnas på vägen. Krockar man med ett stillastående föremål har man helt enkelt varit mer än klantig.

Det må vara en sak om hindret kommer emot en från andra hållet med en icke förutsebar hastighet, men jag misstänker starkt att vägbommen var tämligen stilla.....

Jag har bommar över mina brukningsvägar i skogen och den som brakar in i dem har enligt min ödmjuka uppfattning endast sig själv att skylla, för vägarna i fråga är inte är lämpliga att färdas fortare än 10 km/h på.

Strömma
2008-07-15, 03:18
Så vitt jag förstår skall man inte köra fortare än att man kan stanna för de hinder som kan finnas på vägen. Krockar man med ett stillastående föremål har man helt enkelt varit mer än klantig.

Det må vara en sak om hindret kommer emot en från andra hållet med en icke förutsebar hastighet, men jag misstänker starkt att vägbommen var tämligen stilla.....

Jag har bommar över mina brukningsvägar i skogen och den som brakar in i dem har enligt min ödmjuka uppfattning endast sig själv att skylla, för vägarna i fråga är inte är lämpliga att färdas fortare än 10 km/h på.Det här inlägget är så dumt så man tappar hakan...

Har du varit på platsen för olyckan och sett hur det ser ut där?
Om inte, stäng brödlådan och håll inne med din ödmjuka uppfattning va? Någon har dött och du kör på i vanliga hjulspår...

Bajen-Sam
2008-07-15, 13:33
Denna gången var det svårt att se bomen då halva var svartmålad. :mad:

http://www.nwt.se/ArticlePages/200807/14/20080714001002_560/mc-olycka-grums3_mb.jpg

http://www.nwt.se/ArticlePages/200807/14/20080714001002_560/20080714001002_560.dbp.asp

GuzziKungen
2008-07-15, 18:07
Denna gången var det svårt att se bomen då halva var svartmålad. :mad:

http://www.nwt.se/ArticlePages/200807/14/20080714001002_560/mc-olycka-grums3_mb.jpg

http://www.nwt.se/ArticlePages/200807/14/20080714001002_560/20080714001002_560.dbp.asp

Det kan jag hålla med om ,inte lätt att se :(
Denna olycka skulle (troligen)kunnat sluta annorlunda om bromstekniken varit bättre, min gissning är att fotbromsen fick göra det mesta av jobbet :confused:
Tragiskt att ännu en av våra bröder fick sätta livet R.I.P
Ha dé

GeCe
2008-08-10, 13:53
Vilken tragisk olycka!

En vägbom har jag bestämt för mig skall alltid föregås av en varningsskylt som vid infarten och FÖRE bommen tydligt talar om och varnar för att här finns en bom. Väghållaren torde därför ha ett ansvar här. Och hur i hela friden kan man måla en bom svart....!!

Mvh

Snusmumrik
2008-08-10, 21:15
Det här inlägget är så dumt så man tappar hakan...

Jag tycker nog att Marie har en klok åsikt och bör respekteras därefter. Att man kör så fort att man inte klarar av att stanna för ett stillastående hinder är ingen höjdare precis och att gubben körde ihjäl sig är ju tråkigt förståss men Marie har rätt den här gången, hur du än vrider och vänder på det hela.

Marie
2008-08-10, 21:51
Men samtidigt måste jag trots allt hålla med om att den till hälften svartmålade bommen är våldsamt förrädisk, i synnerhet i kombination med standarden på vägbanan.

LC4ever
2008-08-11, 08:17
Jag tycker nog att Marie har en klok åsikt och bör respekteras därefter. Att man kör så fort att man inte klarar av att stanna för ett stillastående hinder är ingen höjdare precis och att gubben körde ihjäl sig är ju tråkigt förståss men Marie har rätt den här gången, hur du än vrider och vänder på det hela.

Så om någon spänner en vajer över vägen så är det MC-förarens fel att han inte kunde stanna?
Jag håller nog snarare med andra inlägg att en bom över vägen skall vara tydligt markerad samt vara skyltad.

janric
2008-08-11, 14:06
Det här inlägget är så dumt så man tappar hakan...

Har du varit på platsen för olyckan och sett hur det ser ut där?
Om inte, stäng brödlådan och håll inne med din ödmjuka uppfattning va? Någon har dött och du kör på i vanliga hjulspår...

Strömma, ponera att bommen som diskuteras här hade varit ett omkullfallet träd, hur hade din inställning till Maries svar varit då? Eller en mörklagd traktor med pinnharv mitt i motljuset vid solnedgång?

Enligt min uppfattning gäller det som Marie skriver och det är också en av grundparagraferna i trafikförordningen - 2 kap. 1 § (motsv § 5 i VTF) som säger precis det Marie skriver. Om du inte är beredd att efterleva denna regel har du inget på ett fordon att göra.

Vidare måste det påpekas att när man åker in på en enskild väg (ofta gul/röd vägvisare), d.v.s. en väg som inte är allmän (blå eller grön vägvisare) eller gata, så bör vaksamheten ökas ytterligare (grundläggande körkortskunskaper).
Den som inte håller sig på väg utan i terräng med allehanda terrängfordon (ATV) begår ett brott mot terrängskörningslagen så fort han/hon kommer ut i terrängen om det inte är frågan om arbetsfordon för jord- eller skogsbruk.

Jag tycker förövrigt att alla hinder över väg, oavsett vägtyp, skall märkas tydligt. Vilket bommen inte verkar vara av bilden att döma. Varningsskylt följd av tydligt färgmarkering på bommen. Tyvärr finns inga krav för enskilda vägar för detta. Och så här säger dessvärre vägmärkesförordningens kap 5 om bom - X7 Bom Anordningen anger att en väg är helt eller delvis avstängd för trafik. En bom kan vara försedd med ytterligare anordningar för att öka synbarheten.

Till sist måste ju, inte minst, dödsfallet och sorgen hos de anhöriga beklagas.

GuzziKungen
2008-08-11, 15:48
Skulle väl tro att det var mer tonen på Maries inlägg som retade ,än
vad hon skrev i sitt sammanhang .
Skyll dig själv mentaliteten kan reta den mest hugade :(
Ha dé

V Saarela
2008-08-11, 18:30
Lennart var en kille från Boden på semesterresa. Vän med många motorcyklister här uppe.
Vi har haft våra tysta minuter. Den 23/8 sker begravning och kortegekörning genom stan för att hedra honom.

Pinsamt att läsa att vissa personer till varje pris måste bara få vara i centrum genom att alltid gå motströms.

Alltså, skulle vara snällt om ni slutade diskutera om han gjorde nåt fel eller inte.

R.I.P Lelle

haffa
2008-08-12, 07:50
Lennart var en kille från Boden på semesterresa. Vän med många motorcyklister här uppe.
Vi har haft våra tysta minuter. Den 23/8 sker begravning och kortegekörning genom stan för att hedra honom.

Pinsamt att läsa att vissa personer till varje pris måste bara få vara i centrum genom att alltid gå motströms.

Alltså, skulle vara snällt om ni slutade diskutera om han gjorde nåt fel eller inte.

R.I.P Lelle

Beklagar och sänder Er samt hans familj en tanke.

janric
2008-08-12, 11:50

R.I.P Lelle

Jag är den förste att beklaga vilket jag också gjort i min förra inlägg på denna tråd.
Men diskussionen måste ju få föras fritt trots att någon råkat så illa ut som er kamrat. Diskussioner är ju något som förhoppningsvis skall föras oss framåt och något som är unikt för oss människor. Hur löser vi annars våra problem?

Funderingen när någon far illa måste ju alltid vara hur detta kunnat undvikas. Om jag eller andra inte skulle reflektera över hur den olyckan som denna tråd handlar om eller andra olyckor uppstått skulle det innebära att vi skulle ha högre risk att råka lika illa ut som jag ser det.

Det jag har skrivit berör inte den som drabbats av just denna olycka utan generellt. Jag har försökt återge min åsikt om de regler som finns för trafik på och vid sidan om väg och som jag försöker följa. Hoppas att det inte är dessa åsikter du avser som "motströms".

Hoppas vidare att det blir en fin kortege och sista färd för er kamrat.

Molgan
2008-08-12, 13:55
.. Jag hoppas du förstår att det sticker i ögonen när ni insinuerar att olyckan beror på bristande kompetens hos den avlidne, speciellt när ni inte har en aning om hur det ligger till på den punkten? Det kunde lika gärna ha varit du eller jag som låg under den där bommen, och i det läget så hjälper det föga att rapa paragrafer. Om det hade varit en trädstam hade Lelle naturligtvis bromsat in, men nu rör det sig om en svart bom med mörk skog i bakgrunden vilket kan jämföras med att spänna upp en pianotråd över vägen. Om det är så att du anpassar din fart även efter risken för osynliga hinder på vägen så skulle jag inte vilja följa med på nån långresa med dig. :p

janric
2008-08-13, 09:44
.. Jag hoppas du förstår att det sticker i ögonen när ni insinuerar att olyckan beror på bristande kompetens hos den avlidne, speciellt när ni inte har en aning om hur det ligger till på den punkten? Det kunde lika gärna ha varit du eller jag som låg under den där bommen, och i det läget så hjälper det föga att rapa paragrafer. Om det hade varit en trädstam hade Lelle naturligtvis bromsat in, men nu rör det sig om en svart bom med mörk skog i bakgrunden vilket kan jämföras med att spänna upp en pianotråd över vägen. Om det är så att du anpassar din fart även efter risken för osynliga hinder på vägen så skulle jag inte vilja följa med på nån långresa med dig. :p

Huruvida jag eller någon annan "insinuerar" bristande kompetens i detta fallet får stå för dig. Jag gör det i vart fall inte och beklagar om du tyckte det.
Jag vet lika lite som någon annan om händelseförloppet eller situationen på vägen där det hände. Om du läser noga så har jag inte kommenterat olyckan specifikt.

Min åsikt om lagar och regler är att de är till för att följas. Att t.ex. anpassa sin fart till rådande väglag, siktsträckor etc. ser jag som min skyldighet och det tycker jag inte alls är särskilt märkvärdigt. Och det är bl.a. detta jag försökt föra in i denna diskussion oavsett händelsen ifråga.

Exceptionella förhållanden som t.ex. den svarta vägbommen i detta fallet är väl snarast omöjliga att förutse och anpassa sig till. Det har jag också påpekat i mitt första inlägg bl.a. genom min åsikt om hur bommar bör markeras.

Molgan, det står inget mellan raderna. Att du läst något annat än det jag skrivit tycker jag är lite ledsamt. :(

Marie
2008-08-13, 10:14
Och även jag skrev när jag blivit uppmärksammad på den till hälften svartmålade vägbommen att den var förrädisk....
Enligt min personliga åsikt rena attentatet att välja en sådan färg. En bom är till för att stänga av vägen för oönskad trafik, inte för att skada människor och materiel, och den stänger vägen minst lika effektivt om den är väl synlig.
Mina vägbommar är målade i gult och rött, samt försedda med reflexer.

ride free
2008-08-14, 13:29
Och även jag skrev när jag blivit uppmärksammad på den till hälften svartmålade vägbommen att den var förrädisk....
Enligt min personliga åsikt rena attentatet att välja en sådan färg. En bom är till för att stänga av vägen för oönskad trafik, inte för att skada människor och materiel, och den stänger vägen minst lika effektivt om den är väl synlig.
Mina vägbommar är målade i gult och rött, samt försedda med reflexer.

Ville skriva en kommentar,,, men blev rent stum!

mudder
2009-07-08, 22:55
Är det någon som vet hur har det gått i det här fallet med bommen? Är någon ansvarig inom kommunen åtalad?

Jag kom att tänka på detta eftersom en kompis till mig körde på en bom i måndags. Han hade tur och är endast blåslagen trots en luftfärd på 20 - 25 meter.

När det hände var vi alltså på MC-semester i Norge. Vi körde i ca 60km/tim på en grusväg när kompisen helt plötsligt kör omkull och jag fattar först inte varför. Lite panikkänslor fick jag när det inte gick att ringa efter ambulans eftersom ingen av våra telefoner funkade på fjället. Tillslut fick jag IAF tag i en vänlig norsk familj som hjälpte mig att ringa räddningstjänsten som skickade en helikopter.

Det var alltså en välkamouflerad grå vägbom som var orsaken till olyckan. Vad är det för idiot som placerar en grå vägbom byggd av dubbla 50x50x3 mm fyrkantsprofiler över en grå grusväg? Dessutom var själva fundamenten väl gömda i buskaget på sidorna av vägen. Det fanns inte en chans att se den i tid och kompisen fattade inte heller först varför han körde omkull.

Nu slutade allt förhållandevis bra utan några ben brutna, men den jäveln som har ansvaret för den osynliga bommen skulle jag gärna vilja bryta av några ben på.

Räven
2009-07-09, 09:47
Tyvärr har det blivit allt vanligare att markägare bygger bommar över sina vägar. Dom använder det matrial å färg dom har tillgängligt. Orsaken är att dom inte vill ha sina vägar sönderkörda av nöjestrafik som ej visar hänsyn utan tycker det är roligt att gasa sönder nyttovägar. Så det är inte ens fel att sådana olyckor händer. Men man kunde ju måla med väl synlig färg å kosta på en reflex. I frågan sitter jag på två stolar .
Räven

mudder
2009-07-09, 17:45
.....I frågan sitter jag på två stolar.
Räven
Hur menar du, sitter på två stolar? Är du markägare?

Jag kan förstå att vissa markägare vill ha privata vägar för sig själva, men nu var detta en vanlig grusväg som GPS:en guidade oss in på. Sen är det stor skillnad på att spärra en väg med synlig bom och att bygga dödsfällor.

Kolla in bilderna på http://www.hojresor.se/2009/#52.18
Hur bra tror ni att en grå bom syns? Försök att läsa den grå texten på http://www.hojresor.se/2009/#52.78

Nu framgår det tyvärr inte av bilderna att det var en svag högerkurva före bommen. Alltså skymde buskarna en hel del av den.

Sen pågår en annan diskussion om dödsfällor på SOE:
http://forum.soe.se/showthread.php?t=39493

Räven
2009-07-09, 18:44
Just det, Gs förare,markägare + delägare i samfälda brukningsvägar.

Hellman
2009-07-10, 23:03
Nu kanske jag verkar dum, vilket jag också är, men vad för typ av vägbommar pratar vi om? (ser inte bilder längre då tråden är lastgammal).

Är det grusvägsåkare vi pratar om, på gudsförgätna vägar ute i ingenstans?

Jag som, mestadels, är asfaltsåkare, stöter i stort sett aldrig på bommar på offentliga vägar. Självklart ska man när man kan ha bromsberedskap för det mesta, men vissa saker är omöjliga att förutse, om man nu inte GÅR på vägen.

Djupaste empati för den förolyckade med familj. Ingen ska behöva uppleva detta, i min utopi iaf...

jan-olovj
2009-07-11, 05:26
Som jag förstår så måste en markägare ha rätt att sätta upp en bom på en privat väg men den måste vara utmärkt så att den syns. Vi pratade om detta här om dagen på jobbet, vi hade satt upp en bom för att inte störa den jakt som bedrivs i utbildningen samt att hindra den nedskräpning som fiskare och kampande turister ställer till med men det respekterat inte utan man tar en wire och förstör bommen. Detta har skett vid flera tillfällen och de som har på sitt ansvar att sköta det blir förbannade och uppgivna efter som det stör verksamheten.

mudder
2009-07-11, 08:28
Nu kanske jag verkar dum, vilket jag också är, men vad för typ av vägbommar pratar vi om? (ser inte bilder längre då tråden är lastgammal)....
Tråden startades för ett år sen och det är väl inte så värst lastgammalt?
Bilder kan du fortfarande se på http://www.nwt.se/grums/article58764.ece

mudder
2009-07-11, 09:39
Fallet nerlagt. Med andra ord tycker Polis och åklagare att motorcyklisten som körde ihjäl sig var en klantskalle och får således skylla sig själv. Är det någon som är förvånad?

Vägbomsolyckan: ingen försummelse av kommunen
En motorcykelförare omkom tragiskt då han körde in i en vägbom vid Nyängen i juli. Polis och åklagare har nu kommit fram till att kommunen inte har försummat något gällande vägbommen.
En 59-årig motorcyklist omkom tragiskt i juli då han körde in i en vägbom vid Nyängen (på vägen ut till Karlbergs avfallsstation). Polis och åklagare har utrett om kommunen ska ställas till svars för eventuell försumlighet gällande vägbommen. De har nu kommit fram till att kommunen inte bär något ansvar för olyckan genom försumlighet. Ärendet läggs därmed ned.

http://www.grums.se/nyhetsarkiv/kommunstyrelsensnyheter/vagbomsolyckaningenforsummelseavkommunen.5.2b3de05 811be1ae3692800074246.html

Räven
2009-07-11, 09:43
Problemet blev större i samband med att GPSen kan hitta privata brukningsvägar som förbinder allmänna vägar. Har varit på gruskörningar där deltagare kommer med sina grusmaskiner på släpkärra för att inte förstöra sina crossdäck på asfalten. Avbommade vägar bör vara skyltade å en väl synlig bom i början på vägen.
Räven

mudder
2009-07-11, 09:57
....Avbommade vägar bör vara skyltade å en väl synlig bom i början på vägen.
Räven

Det håller jag med om, för även om bomfärgen bleknar och synligheten blir sämre med åren är hastigheten låg där vägar börjar och slutar.

Att sätta en bom mitt på en väg, likt den i Grums, tycker jag är en dödsfälla.

För övrig är det inte bara MC förare som drabbas. Varje vinter sker det ett antal skoterolyckor pga att skotern slår tvärstopp mot en osynlig bom. Om bommen är stax under snön spelar det ingen roll hur färglad den är målad, stoppet blir lika brutalt ändå.:eek:

Hellman
2009-07-11, 19:02
Tack för länken, den funkade inte igår, därav min åsikt om lastgammal...

Läste igenom hela artikeln och blev inte mycket mer klok... Vem i h**vte målar en vägbom svart? Sen är ju bara placeringen en idiotisk sak i sig! Skamligt att inte kommunen som ansvarade för detta blev fälld.

Övrigt undrar jag över detta uttalande:
"– Smällen var nog ganska kraftig för han har fortsatt bromsa ända fram till bommen, säger Johan Nilsson, räddningsledare. "

Jaha? Den kanske var kraftig för han hade kört till bommen ända från norrland också? Tro f-n att han bromsade ända fram till bommen. Vad är det för snillekommentar?

Tragiskt iaf, och håller helt med om att bommade vägar ska skyltas upp vid början av vägen.

mudder
2012-10-14, 09:19
Apropå skymda bommar.

Här är det lite lurigt. Vad händer om man kommer här i 70 km/tim....
http://iloapp.hojresor.se/data/_gallery//public/100/1307645346_resized.jpg?width=960&height=540

.. jo, det är gäller att kunna bromsa hårt. Denna bom är gömd bakom krönet!
http://iloapp.hojresor.se/data/_gallery//public/100/1307645365_resized.jpg?width=960&height=540

gundj
2012-10-14, 09:48
Vad händer? Jo du kommer att lära dig att det inte gick att köra 70 på den vägsträckan.
Tror ni med grushojar att det följer med ett tillstånd att köra hur man vill, var man vill, bara för att man valt den typen av hoj?

Agile
2012-10-14, 09:51
Vad händer? Jo du kommer att lära dig att det inte gick att köra 70 på den vägsträckan.
Tror ni med grushojar att det följer med ett tillstånd att köra hur man vill, var man vill, bara för att man valt den typen av hoj?

Avundsjuk eller bitter?

gundj
2012-10-14, 09:59
Varken eller. Bara förvånad över att några tycks tro att skogsvägarna är OK att köra hur man vill på.
Precis som det förvånar mig att många tycker det är Ok att köra som idioter på vanliga vägar.
Och så väljer man att beklaga sig när man inte får som man vill, curlinggenerationen?

EPersson
2012-10-14, 10:18
Tittar på de två bilderna nu senast i tråden. Det påstås ätt bommen är skynda av krönet. Men krönet verkar ju vara innanför bommen? Bommen är målad som sig bör. Bashastigheten 70 är ju inte absolut. Har aldrig hört talas om bilar som kört in i bommar... Dock mycket tråkigt med olyckor.

Hojkul!
2012-10-14, 10:37
Tittar på de två bilderna nu senast i tråden. Det påstås ätt bommen är skynda av krönet. Men krönet verkar ju vara innanför bommen? Bommen är målad som sig bör. Bashastigheten 70 är ju inte absolut. Har aldrig hört talas om bilar som kört in i bommar... Dock mycket tråkigt med olyckor.

Som jag tolkar det från båda bilderna är det så att bommen är skymd om man kommer körandes från det håll där fotografen står placerad. Och vägen är troligen inte enkelriktad.
Precis, det är sällan (aldrig faktiskt) som jag hört eller läst något om att en personbil kört in i en vägbom.

Cyborg
2012-10-14, 11:21
Varför hör man aldrig om bilar som kör in i bommar? jo för att:
1. Bilar använder inte dessa vägar då det alltför oftast är omöjligt att vända och bilister avskyr att backa.
2. Råkar man få ett möte på en sådan väg blir det kneeeeeeeepigt!
3. Det är ytterst få av den lilla del av bilägarna som äger bilar som har terrängegenskaper som använder dessa i terräng och jobbiga vägar.
4. Bilister är inte lika äventyrsintresserade som motorcyklister.
5. Det är jobbigare och dyrare om man skulle köra av vägen med en bil än med en motorcykel.
6. Bilars storlek gör att köra 70km/h på en smal skogsväg mer skrämmande än om man som motorcyklist kör i samma hastighet på samma plats.
7. Bilar har inte lika lätt att röra sig i sidled/lika enkelt att väja som en motorcykel på smala vägar.
8. Bilar har en kortare bromssträcka.

Agile
2012-10-14, 12:05
Varken eller. Bara förvånad över att några tycks tro att skogsvägarna är OK att köra hur man vill på.
Precis som det förvånar mig att många tycker det är Ok att köra som idioter på vanliga vägar.
Och så väljer man att beklaga sig när man inte får som man vill, curlinggenerationen?

Fast 70 där är varken olagligt eller vansinnigt. Bommens placering är ungefär som att ställa en betongvägg på motorvägen direkt efter ett krön. Inte omöjligt att stanna, men det blir onödigt spännande att testa.

Bortsett bommen är det dessutom rakt, fri sikt långt fram osv vilket gör att jag förmodligen skulle hålla runt 70 tom med gathoj just där. Med mer grusvana och en "riktig" hoj känns det alldeles självklart, inte ens roligt fort ju.

mudder
2012-10-14, 12:09
70 är faktiskt bashastighet så därför skrev jag just det, men antagligen så räcker det att köra i 50 för att köra på den här bommen. Om fotot skulle vara taget 1 meter lägre ifrån, så ser det ut som en helt vanlig raksträcka. Eller vad händer på vintern, när nån kommer brännandes med snöskotern?
Den här bommen är en DÖDSFÄLLA!!

http://iloapp.hojresor.se/data/_gallery//public/100/1307645346_resized.jpg?width=960&height=540

Herr Fuggle
2012-10-14, 12:14

Härligt med ödmjuka människor! :wink:

I takt med att fler lär sig att hålla hastigheten istället för att anpassa den kommer det att bli fler "olyckor" på liknande ställen. :(

Och med Noll Vision måste vi sänka hastigheten så att vi kan köra in i bommen utan att skadas allvarligt, mer än 10% bestående handikapp, eller dödas. 30 eller 50? :confused: Det är ju dessutom heliga hastigheter som ingen PK kan överskrida! :tomte:

Allternativet, att skylta och att vi anpassar hastigheten går ju inte... :) Med bommen på krönet hade alla kört förbi på sidan så det var ju "smart" att sätta upp bommen där det var diken!

Cyborg ger bra anledningar varför vi inte hör om bilar som kör in i bommar. OM någon ändå skulle göra det så kör man därifrån om det går utan att det kommer ut i media!:wink:

enhjuling
2012-10-14, 12:25
Vägbommar brukar man bara se på vägar där det inte är tillåtet att åka eller där det då man åker in på vägen står en skylt som säger att det är en återvändsgränd eller nåt liknande.
Finns det inget sånt så kommer ju en bom att överraska förstås men det har jag aldrig varit med om själv.
Hur var det i det här fallet?

gundj
2012-10-14, 12:27
Men bashastighet betyder inte att man måste hålla den, det är OK att köra långsammare om man behöver för att inte ställa till det för sig själv och andra.

mudder
2012-10-14, 12:31
I det här fallet så finns det ingen skylt som upplyser om att genomfart är förbjuden, ingen skylt om att det är återvändsväg eller liknande. Ingen förvarning alls!

enhjuling
2012-10-14, 12:56
I det här fallet så finns det ingen skylt som upplyser om att genomfart är förbjuden, ingen skylt om att det är återvändsväg eller liknande. Ingen förvarning alls!

Det är ju verkligen illa och borde anmälas.

Herr Fuggle
2012-10-14, 13:01
Men bashastighet betyder inte att man måste hålla den, det är OK att köra långsammare om man behöver för att inte ställa till det för sig själv och andra.

Vad kan jag själv göra för att det ska vara så säkert som möjligt att åka bil? Här är några enkla råd som har stor betydelse för säkerheten.

•Använd bälte.
•Håll hastighetsgränserna.
•Ta inte alkohol eller andra droger.
•Välj en säker bil nästa gång du köper bil.
•Se till att barnen sitter säkert i bilen.
•Följ trafikreglerna.

http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/

Ovanstående är från Trafikverkets hemsida!
De översta tre punkterna är ett mantra som upprepas ideligen.
Helt rätt är att den sista punkten betyder att alla känner till att man inte får köra fortare än omständigheterna tillåter.

Samma som Fri Fart alltså men med en övre hastighetsgräns. Den är nu så låg eftersom Noll Vision är passiv säkerhet, minska konsekvenserna av en olycka, medans vi hojåkare behöver aktiv säkerhet, undvika att en olycka sker.

När nu vintern kommer med snö och halka, kommer bilisterna hålla skyltad hastighet eller anpassa den efter förhållandena?
Kommer olyckor bero på halka eller att bilisten körde för fort trots att hastigheten var under skyltad hastighet?
Betyder "köra för fort" över skyltad hastighet eller fortare än omständigheterna tillåter?

Jag kör ibland över skyltad hastighet men sällan för fort! I Tyskland väldigt sällan över skyltad hastighet... :wink:

Hampe
2012-10-14, 16:09
Vägbommar brukar man bara se på vägar där det inte är tillåtet att åka eller där det då man åker in på vägen står en skylt som säger att det är en återvändsgränd eller nåt liknande.
Finns det inget sånt så kommer ju en bom att överraska förstås men det har jag aldrig varit med om själv.

Rycker in till Mudders försvar här:
Bommar finns. Bommar finns där man minst anar dom. Att det sitter en markerad och skyltad bom ute vid vägen för att markägaren skall slippa ha trafik in på vägsystem där det sedan dumpas kylskåp och gud vet vad, slaktas stulna får, kalvar eller bilar är inte mycket att säga om. En seriJös adventurerider inser att han är för nära bebodda trakter och nobbar en sådan enkel utmaning och beger sig istället längre hemifrån för att få köra vildare vägar.

Men! Det är fullt möjligt att ta sig fram längs grusvägsnätet i timmar, utan att passera en enda bom, skylt eller spärr - på vägar som står listade i vilken jäkla basnavigator som helst, för att plötsligt konfronteras med en utfartsbom!

Jodå, jodå, jodå - det är alltid föraren som är ansvarig för framfarten, skall anpassa hastigheten och kunna stanna inom den överblickbara sträckan. Jag vet. Det vet vi alla. Ändå överraskas man gång på gång av "bakvända bommar" som ibland faktiskt kan vara skyltade "från rätt håll" men som står kamoflagebruna mot omgivningen när man kommer från andra hållet.
Bonden som satt upp bommen vill ha stopp på bilar som kör in från "stora vägen" och tänker så enkelriktat att ingen annan rikting är intressant.

Jag lånar en bild från vännen Micael:

Timmavis med körning utan infarts- eller fordonstrafikförbud, längs vägar som en Nüvi-500 med allmän vägkarta över Skandinavien plockat fram, sedan

5280

plötsligt en privat bom med fortifikationsbumlingar vid sidan.
"Stora vägen" skymtar längst framme i kanten av bilden, och ute vid vägen fanns faktiskt en varningsskylt för "bom".
Men vad hjälper det? Den som sätter ut bommar måste tänka tvåsidigt så länge vägen leder längre till en egen vändplan.
Hur han löste problemet? Ut i skogen och leta gallringsrester. Sko marken med vidjor och sedan släpa hojen under bommen för att komma ut till större väg. Han vill ju inte köra tillbaka nu när han visste hur det låg till - även om han inte hade passerat en enda bom eller skylt...

Tack och lov finns det en del Länsstyrelser som intresserar sig för problemet och har ögonen med sig. I mina trakter finns det gott om illegala bommar som nu står uppställda i låst läge, eller plockats bort helt och hållet.
Man ser även fler och fler sådana här hittepåskyltar

5281

där markägaren vid vite ålagts att ta bort sina förbudsskyltar. Kvar står en grågalvad stolpe och skäms i sin nakenhet. Rätt åt den!

Inte för att man skall ligga köra skytteltrafik på vägen bara för den sakens skull, men det är absolut helgalet när markägare och ibland inte ens det får för sig att stänga av urgamla handelsvägar, stenålderslandsvägar, kyrk- och kvarnstigar för att dom tycker att det passar dem. Vägarna är en del av vår kulturhistoria, och jag har genom åren tvingats att informera en och annan fåkunnig som inte har en aning om Magnus Erikssons landslag från 1300-talets mitt samt lagar och förordningar som kommit upp sedan dess.

5283

Finland värdesätter sina gamla vägar på ett helt annat sätt än Sverige http://www.rantatie.com/kartorna/vaghistoria/?lang=sv
http://www.uppslagsverket.fi/bin/view/Uppslagsverket/Kungsvaegen

medans man i Sverige alltför ofta låter dem ligga för fäfot eller rent av bryter upp dem för att använda som fylle någon annanstans.

Vi som intresserar oss för och trafikerar det agrara och tertiära vägnätet känner till problemet med vildhussar som försöker stänga av andras och egna vägar. En förvånansvärt stor del av de skyltar och bommar man ser i skogen är avsevärt mer olagliga än oss som trafikerar vägarna. Det måste städas både i skyltdjungeln och i bomskogen. Innan fler dör.

Hampe

990 Adventure
2012-10-14, 16:28
Ni som tycker det är fel att köra 70 på vägen som bilderna är tagna och med motiveringen att man ska se sig för för bilar har då aldrig kört in i någon bom !
Kanske inte men undrar varför vi bygger om fler o fler vägar med mitträcke, varför vi letar efter bilar i hamnar, ja listan kan göras otroligt lång där bilar varit inblandade i omöjliga olyckor.

Det borde ju inte vara så svårt att även om det gäller en vägbom kräva att den ska placeras och utformas på ett sätt som gör den lätt att upptäcka, vi försöker ju förebygga allt annat.

990 Adventure
2012-10-14, 16:30
Finns ju lite utrymme på höger sida om man tittar på den nedre bilden, där borde man kunna lägga ett snyggt sladdspår :)

mudder
2012-10-14, 17:16
Ibland har man inte sån tur att man ser bommen i tid och hinner stanna. Helt oväntat kan de dyka upp, som denna gråmålade och välkamouflerade bom, mitt ute på en grusväg flera kilometer från närmaste korsning.

http://iloapp.hojresor.se/data/_gallery//public/52/1247137422_resized.jpg?width=963&height=640

Just den här bommen orsakade en blåslagen chaufför ......
http://iloapp.hojresor.se/data/_gallery//public/52/1247135580_resized.jpg?width=963&height=640

.... och en skadad hoj, som senare blev utdömd som skrot.
http://iloapp.hojresor.se/data/_gallery//public/52/1247135632_resized.jpg?width=963&height=640

Hampe
2012-10-14, 18:27
Fy tusan! Full packning och allt - inte lika enkelt att lägga omkull eller ens ta sig bort från hojen vare sig det är korvlådor eller mjukväskor på. Är det själva bommen som följt med fram till punkten där hojen ligger? Brrr!

Nyttiga bilder för en del att se och fundera kring.
...och även grushojar klär i SMC-märket!

H

Chopperbyggarn
2012-10-14, 19:20
Nuförtiden ser man dessa bommar av stål på fler och fler små grusvägar, har det gått mode i detta:confused: För 30 år sedan o tidigare så var det ytterst sällsynt att se dessa ... förekom nästan bara på militära övningsfält.
Någon enstaka hemmagjord förbudsskylt uppsatt av känd tjurskallig markägare på vägen till favoritbadvattnen förekom (naturligtvis så brydde sig inte lokalbefolkningen om dessa skyltar).

När jag var 16år och körde en genväg till jobbet på min DT 125MX -79 (brukade alltid köra denna väg, dessförinnan brukade en av mina äldre bröder köra samma väg).

En morgon satt det taggtråd över denna lilla väg som bonden satt upp för att hägna in två åkrar för betesdjur som vägen korsade utan att tänka sig för att vi brukade köra där och jag for rakt in i denna taggtråd utan möjlighet att se den.
kabelhärvan från fram lampan skadades samt att mc-overallen i nylon revs sönder och jag var så intrasslad i taggtråd att jag nätt o jämt lyckades ta mig loss på egen hand.

Bonden som är en trevlig person såg till att hans försäkrings bolag ersatte skadorna.

Minns att det kändes lite läskigt att ligga där intrasslad...

Men varför dessa stålbommar:confused: Har nutidens markägare fått stora hispan för främmande folk på dessa vägar .... ja, inte tror jag ett dugg på att motorcyklar kan göra någon märkbar skada/slitage på dessa vägar ... detta handlar om något annat.

Anders.J

Ove 60+
2012-10-14, 20:39
Jag förstår att det kommer till bommar, förbudsskyltar och andra hinder. Det finns folk som missbrukar den så kallade allemansrätten och då blir det så helt enkelt.

I skogen far det omkring oseriösa "enduroåkare" och kör ner planteringar och river upp mosstäcke som det tar decennier för naturen att läka igen. Ett annat otyg är alla fyrhjulingar och snöskotrar som tror att all natur är deras egen lekplats.

Om alla tar hänsyn behövs inga skyltar eller bommar som faktiskt mest drabbar dom som sköter sig. :mad:

mudder
2012-10-14, 21:31
Jag har pratat med några markägare och de flesta bommar sätter de upp för att slippa oseriösa svamp & bärplockare, alla de som gör inbrott i stugor samt de som slänger sopor i naturen. Enduroåkare, fyrhjulingar och snöskotrar går det ändå inte att stoppa med bommar. Är det en privat väg och att de inte vill att den ska trafikeras så kan man väl inte säga nåt om det, men det man kan ha synpunkter på är bommarnas synlighet. Det är väl OK att stänga folk ute, men man behöver väl inte ha ihjäl dem för det?

Jag har i alla fall börjat märka ut bommarna i mitt närområde med waypoints i min GPS. Jag markerar dem med de runda färgsymbolerna grön, orange eller röd.
Grön betyder då, lätt att passera.
Orange betyder, svår att passera. Helst 2 gubbar som hjälps åt.
Röd betyder absolut tji eller privat väg = välj en annan väg.

Jag märker även ut bommar som aldrig är stängda, för en dag kan de faktiskt vara det.

Chopperbyggarn
2012-10-15, 08:27
Inbrottstjuvar är man rädda för ute i skogen samt främlingar (ofta till överdrift)och det var man för 30 år sedan med, skillnaden är väl att på den tiden fanns det nästan alltid människor hemma som höll koll på vilka som körde där och okända lade man på minnet direkt... så ja det är kanske inte så konstigt att det har blivit många bommar.

Samtidigt undrar man om inte en bom på väg som är farbar med bil bara gör inbrottstjuvar mer intresserade av att utforska...

I unga år körde jag väääldigt mycket "seriös" terrängkörnig med Offroad o Enduro hojar på mina föräldrars marker våra grannars marker samt ihop med kompisar på marker som dom kände till samt enskilda grustag.

Man höll sig till traktor stigar där traktorer/skogsmaskiner med broddkedjor kört så någon ytterligare skada blev det knappast. Givetvis var det tabu att köra i planteringar samt under älg jakten!

Min far var förmodligen den mest pedanta när det gällde att vårda skogen bland markägarna hemmavid men han klagade aldrig, inte grannarna heller.

Givetvis bör alla bommar vara mycket väl markerade men att tro att det verkligen kommer att bli så är en utopi utifrån min kännedom hur man tänker i skogstrakter.

Anmäla dåligt markerade bommar är ett sätt men räkna definitivt inte med någon mer mc-körning i det området efteråt! Myndighets inblandning är inte alltid populärt .... detta är markägarnas territorium så försök alltid bli vän med markägarna så kan nog många "grindar öppnas" (bildspråk).:)

Tillägg: Om det hade kommit okända personer o i synnerhet flera och kört i skogarna hemmavid så hade nog både min far samt grannarna blivit mycket upprörda för intrång på privat mark .... så det mesta handlar nog om vem som kör där och man känd och accepterad så är det "grönt" är man okänd främling så är det "rött"!

anders.J

Ove 60+
2012-10-15, 14:16
Tillägg: Om det hade kommit okända personer o i synnerhet flera och kört i skogarna hemmavid så hade nog både min far samt grannarna blivit mycket upprörda för intrång på privat mark .... så det mesta handlar nog om vem som kör där och man känd och accepterad så är det "grönt" är man okänd främling så är det "rött"!
anders.J

Sant! Vet man vem som det handlar om så OK. Markägarna vill inte ha skadegörelse och stölder och då blir alla okända misstänkta. Köra på traktorvägar är en sak men en del kör utanför spåren och river sönder trädens rötter och undervegetation = det som ska bli återväxt.

Nedskräpning - tippar finner man väldigt ofta ute i skogarna. Varför man lastar in i bilen och kör ut i skogen istället för att köra till tippen är för mig helt obegripligt men det finns folk till allt. :p

Stölder - Svamp och bär är OK så länge det inte handlar om rovdrift på annans mark. Dieselstölder ur maskiner och farmartankar har blivit en plåga för många. Den vanligaste tjuven är nog ändå julgranstjuven som tar dom granarna som skulle bli dom bästa träden. Eftersom man vanligtvis bara stjäl en gran betraktar man nog själv det hela som en bagatell, på sin höjd snatteri, men ligger marken otjänligt till kan det bli många. :mad:

Förstår att markägarna försöker skydda sin mark.

mudder
2015-08-19, 20:40
Nu har det hänt igen. Den här gången dog en som jag kände :(
MC-förare dog efter krock med vägbom (http://www.gd.se/gastrikland/sandviken/mc-forare-dog-efter-krock-med-vagbom)

Jag har även skrivit en del på min webbsida (http://www.hojresor.se/2015/08/18/motorcyklist-dod-efter-krock-med-vagbom/) om detta.

Ytterligare en totalt onödig olycka. Jag vet att grundregeln är att "man ska kunna stanna på den biten av vägen som man kan överblicka" men det finns ändå regler att man ska skylta för olika faror.

I Vägmärkesförordningen (http://www.lagboken.se/dokument/Lagar-och-forordningar/117188/Vagmarkesforordning-2007_90?pageid=65073) kan man bl.a. läsa följande:

1 kap. 3 § Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. De får inte sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter. Särskild hänsyn skall tas till barn, äldre och funktionshindrade.

2 kap. 5 § om varningsmärken framgår det dessutom tydligt (A40) att väghållare/markägare av enskild väg ansvarar för att ”annan fara” skyltas tydligt.

Vad kan vara mer ”annan fara” än en bom, kätting eller annan avspärrning? Som sagt, rubriceringen ”vållande till annans död” tycker jag ligger nära till hands.

Maria Nordqvist
2015-08-20, 07:34
Mudder: Jag hade samma tanke då det gäller bommen. Denna olycka utreds av polis.
Jag ska undersöka vilka krav som ställs på varningsskyltning inför vägbommar och liknande med Riksförbundet Enskilda vägar. Det sker få dödsolyckor med vägbommar men det händer.

Hampe
2015-08-20, 09:05
Liten passus som inte alls behöver ha bäring på just detta fallet - men det är fullt möjligt att med motorcykel hamna "bakvägen" in i vägsystem som "avslutas" med en vägbom.
"Avslutas" eftersom bommen egentligen sitter vid det som väghållaren upplever som infart.

Alltså, lite tuffe-tuff utan att passera en enda skylt, bom eller att ens förbryta sig mot gummiparagrafen "terrängkörningslagen" så kan man ändå plötsligt finna sig själv "instängd" av en vägbom.

Om en bom överhuvudtaget är utmärkt alls, så är det från infartssidan. Baksidan kan vara sanslöst diskret.

...och jodå, visst. Man skall kunna stanna sitt fordon längs den sträcka man kan överblicka. Jag vet.
Alla som ärligt och alltid kör på just det viset kan gå och ställa sig längs babords reling, varsågoda.
Jag är inte orolig att skutan skall sjunka.

@ Mudder
Det är inget som hindrar valfri allmänhet att polisanmäla det inträffade.
Underbygg och dokumentera så långt det är möjligt, allt för att servera polisen ett paket som blir lite svårare att bara lägga ner utan åtgärd.

Hampe

mudder
2015-08-20, 09:10
..... Det sker få dödsolyckor med vägbommar men det händer.
En enda är faktiskt en för mycket. Allra helst när olyckan kan undvikas om de följer lagen och monterar en enkel varningsskylt som gör att bommen syns.

Tyvärr är det nog inte sista gången, därför har jag skrivit om tre bomscenarion på min webbsida (http://www.hojresor.se/vagbommar/) och som ni ser så finns det plats för flera, vilket tyvärr kommer att hända :(

Jag blir så trött på de så kallade journalisterna som aldrig ställer de "obekväma" frågorna:

- På vems mark satt bommen?

- Är det ett privat område?

- Varför stängdes bommen?

- Varför finns det inga varningsskyltar uppsatta?

Jag hoppas verkligen att någon från SMC vill ställa de ovanstående "obekväma" frågorna till ansvarig politiker.

Min kommentar kom med under den nya artikeln (http://www.gd.se/gastrikland/sandviken/stor-sorg-efter-omkomne-mc-foraren) i alla fall.
Men den artikeln kände de sig nog tvingade att skriva efter den massiva kritiken de fick efter att ha benämnt Christer som en "crossåkande ligist".

I min GPS har jag just nu 53 waypoints som varnar för bommar!
Grön ring betyder enkel bompassage, eller oftast öppen.
Orange ring, betyder svår bompassage, välj helst en annan väg.
Röd ring, betyder att passage är omöjlig, eller absolut ej önskvärd. Välj annan rutt.

Men jag ska nog utveckla det lite till. De bommar som jag ser på Google maps eller annan karta kan jag markera med en grå waypoint, till dess att jag har utforskat vilken färg de ska ha.

Edit: Det finns inga bommar på Google maps eller på Eniros kartor :(

mudder
2015-08-20, 09:57
7526

Apropå bommade vägar och dylikt så är det många besserwissers som säger att de får skylla sig själva för där får man inte köra.
.... och varför inte? Det sitter en skylt säger förbudsivrarna, men hur ska vi kunna lita på den?

För några år sedan gjordes det en koll på hur många förbudsskyltar på grusvägarna det var som egentligen var lagliga. DVS. att det verkligen var förbjudet att köra när man såg en sån här skylt. 100 skyltar kollades upp hos Länsstyrelsen och resultatet var att 98 st. var olovligen uppsatta. Snacka om att förstöra respekten för skyltar. Jag trodde att de bara fanns hos vägverket, men vem som helst kan köpa en skylt för 442 kronor (http://hyltebruksskylt.se/index.php?route=product/product&path=59_68&product_id=97). Problemet är att den inte gäller innan den lokala trafiknämnden har tagit ett beslut, men alltid lurar den någon.

Undrar om det håller att påstå att man inte tror på andra skyltar heller? 30 skylt utanför dagis? Skit i det, den har de säkert köpt själva för endast 442:- (http://hyltebruksskylt.se/index.php?route=product/product&path=59_68&product_id=162)

Maria Nordqvist
2015-08-20, 10:11
Det skedde en dödsolycka med vägbom 2008 (Grums). Kommunen friades i den olyckan. Givetvis frågar SMC om vägmärken och om man följt reglerna - men frågan är om det leder någonstans.
Ställde frågan till Riksförbundet Enskilda vägar och fick detta svar:
"Något lagkrav på varningsmärke framför bom kan jag inte hitta. Dock är det naturligtvis en stark rekommendation som vi ger till våra medlemmar.
Jag funderar över om det fanns något förbudsmärke vid den enskilda vägens början? Oftast så finns det ett sådant."
Hampe har en bra idé - ge polisen fakta så att utredningen inte läggs ner.

CB_Tobbe
2015-08-20, 19:38
Man borde kräva att standarden för vägbommar innhåller krav på reflexer eller plåtar som gör att bommen syns ordentligt. Då kommer skogsbomtillverkaren följa den för att slippa problem vid olyckor.

Om det nu finns någon EU standard för dessa.

mudder
2015-08-20, 21:06
..... Något lagkrav på varningsmärke framför bom kan jag inte hitta. .....
Jag minns olyckan i Grums och det är ju sjukt att de som satt upp bommen slipper straff.

Texten i Vägmärkesförordningen (http://www.lagboken.se/dokument/Lagar-och-forordningar/117188/Vagmarkesforordning-2007_90?pageid=65073), är inte det att betrakta som krav?

1 kap. 3 § Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. De får inte sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter. Särskild hänsyn skall tas till barn, äldre och funktionshindrade.

2 kap. 5 § om varningsmärken framgår det dessutom tydligt (A40) att väghållare/markägare av enskild väg ansvarar för att ”annan fara” skyltas tydligt.

Vad kan vara mer ”annan fara” än en bom, kätting eller annan avspärrning? Som sagt, rubriceringen ”vållande till annans död” tycker jag ligger nära till hands.

Maria Nordqvist
2015-08-21, 08:43
Jag hittade ett inslag från Radio Gävleborg där två experter uttalar sig om kravet på varningsskyltning. Ingen av dem säger att det finns ett krav i Vägmärkesförordningen då det gäller enskild väg. Jag frågar mina kontaktpersoner på Näringsdepartementet om de avser att ändra Vägmärkesförordningen avseende detta!
Inslaget: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6237109

mudder
2015-08-26, 21:34
I går kväll hittade vi ytterligare en ny dödsfälla! Mitt på en 600 meter lång raksträcka sitter den här stabila bommen men vi såg ingen varningsskylt någonstans. Detta är säkert en väg där snöskotrar kör fort, men det är en stabil bom så den som kör på den här dödsfällan slipper i alla fall lida.
Markägaren sitter väl hemma, gnuggar händerna och tänker: ”snart så ska de jävlarna som kör på MIN PRIVATA väg allt få …. hehehe ….” Om den nu är privat? Hur ska vi veta vilka vägar som är privata så att vi kan undvika att köra där? I det här fallet finns det inte ens någon varningsskylt när man kör in på grusvägen 3 km. tidigare :(
7530

OH-
2015-08-27, 13:20
I går kväll hittade vi ytterligare en ny dödsfälla! Mitt på en 600 meter lång raksträcka sitter den här stabila bommen men vi såg ingen varningsskylt någonstans. ...

Nu lär jag ju inte bli populär, men det är ju inte därför jag skriver heller.

Vad är problemet?! Bommen står alltså utan att vara skymd, den syns alltså bättre än många vindfällen och vägskador. Dessutom på en mindre väg som skulle kunna betecknas som "skogsväg". På sådana här vägar skall körningen anpassas till dom faror som är typiska som en enklare uppbyggnad av vägen, ett underhåll med begränsad budget, skogsarbete (maskiner och virkesupplag) o s v.
Vissa vägar av de här slaget har skylten "annan fara" kompletterad med texten "Hinder och annan fara kan förekomma". Den skyltningen borde aldrig behövas, vi trafikanter skal väl kunna begripa nåt själva när vi ser en sån väg?

Många tycker om att köra riktigt fort på småvägar. Hur fort man kan köra innan det blir farligt för övriga på vägen är en samvetsfråga. Hur fort man vill köra med hänsyn till risken att själv skadas är väl upp till varje förare.
Men, att kräva att vägnätet som byggs, underhålls och huvudsakligen nyttas av skogs- och jordbruket skall anpassas till nöjeskörning och att vägstandarden skall anpassas till högre hastigheter istället för att hastheten anpassas till vägen är bara helt fel.

mudder
2015-08-27, 14:14
Javisst syns bommen bra nu, men det finns även mörka regniga kvällar och det finns de som kör snöskoter när det snöar, dessutom står solen ganska lågt ibland vilket kan göra att bommen, som aldrig har stått där förut, är svår att upptäcka.
7532

Varför är det lag på varningstriangel i bilen när alla ändå ska se allting?

gundj
2015-08-27, 17:06
Nu är jag ju lite ambivalent i frågan skogsvägskörning.
Skulle jag få för mig att åka fortare än dryga promenadfarten på en skogsväg så skulle jag absolut reka vägen först och kolla vilka risker som finns.
Nu tycker jag inte om att bli påkörd när jag går i sakta mak i skogen och njuter av lugnet så jag önskar att de som vill köra grusväg fick tillgång till försvarets områden, grustag och liknande.
Men, för de som ändå kör i skogen tycker jag tipset att reka i förväg är relevant.

OH-
2015-08-27, 19:36
Javisst syns bommen bra nu, men det finns även mörka regniga kvällar och det finns de som kör snöskoter när det snöar, dessutom står solen ganska lågt ibland vilket kan göra att bommen, som aldrig har stått där förut, är svår att upptäcka.

Varför är det lag på varningstriangel i bilen när alla ändå ska se allting?

Först, för att vi inte skall bråka om sånt vi är överens om: Visst finns det hinder som bör skyltas för även på skogsvägar, t ex bommar i samband med backkrön eller skymda kurvor.

Mörkt och regnigt, snöfall, motljus - sänk farten. Det är en skogsväg! Ser man inte bommen i tid så finns det en massa andra saker man inte ser i tid. Helt, rått, orakat rådjur smakar lika illa även om det inte stod där förra veckan.

Vaningstriangel behövs inte - om man alltid kan välja att ställa bilen där det är fri sikt och där folk inte litar blint på att skyltad fart = säker fart. Tvingas man lämna bilen efter ett backkrön på en 100-väg tycker jag den kan vara bra (om den står stadigt, inte blir överkörd eller stulen).

OH-
2015-08-27, 19:55
Nu är jag ju lite ambivalent i frågan skogsvägskörning.
Skulle jag få för mig att åka fortare än dryga promenadfarten på en skogsväg så skulle jag absolut reka vägen först och kolla vilka risker som finns.
Nu tycker jag inte om att bli påkörd när jag går i sakta mak i skogen och njuter av lugnet så jag önskar att de som vill köra grusväg fick tillgång till försvarets områden, grustag och liknande.
Men, för de som ändå kör i skogen tycker jag tipset att reka i förväg är relevant.

Ibland har jag svårt att tro att vissa inlägg är på allvar, som detta.

Först, låt oss skilja på skogen, där det generellt är förbjudet att köra och skogsvägar som är till för att köra på.

Sen, att fotreka före körning. Himla praktiskt! På årets semester körde jag gissningsvis 200 mil skogs- och fjällvägar. Alltihop försiktigt tempo, rimligt säkert och utan att reta folk och fä. Hur lång semeter skulle jag behövt om jag skulle gå hela den sträckan?
Och då kanske nån frågar varför man kör dom här vägarna? Två goda skäl är att det inte är fult längs dom och att grusvägskörning är "dubbla nöjet i halva hastigheten"!

mudder
2015-08-27, 20:24
Exakt, glöm rekning. I och för sig rekar jag ibland men det är inte för att jag ska kunna köra fortare, det är för att jag ska hitta en intressant rutt. Vid rekningen kan ju en bom vara öppen för att sedan vid körningen vara stängd, så det är inte bara att fläska på. Lagom fart på grusvägarna tycker jag är den lagliga farten 70 km/tim och naturligtvis kör jag saktare när jag passerar hus, parkerade bilar, svampplockare eller de som bara promenerar på vägen. När det är hästar på vägen stänger jag av motorn helt och låter hästägarna bestämma hur de vill göra.

Visst kan det ske olyckor hur försiktig man än är eftersom det finns älgar och andra djur. Men det är ändå skillnad mot att köra på en skymd bom, kätting eller vajer för de är avsiktligt monterade för att stoppa oönskad trafik, inte för att döda - hoppas jag, men man vet aldrig.

Jag håller med att grusvägskörning är "dubbla nöjet i halva hastigheten" :)

gundj
2015-08-28, 10:03
Ibland har jag svårt att tro att vissa inlägg är på allvar, som detta.

Först, låt oss skilja på skogen, där det generellt är förbjudet att köra och skogsvägar som är till för att köra på.

Sen, att fotreka före körning. Himla praktiskt! På årets semester körde jag gissningsvis 200 mil skogs- och fjällvägar. Alltihop försiktigt tempo, rimligt säkert och utan att reta folk och fä. Hur lång semeter skulle jag behövt om jag skulle gå hela den sträckan?
Och då kanske nån frågar varför man kör dom här vägarna? Två goda skäl är att det inte är fult längs dom och att grusvägskörning är "dubbla nöjet i halva hastigheten"!
Vem har sagt att det ska rekade till fots?

OH-
2015-08-28, 12:48
Vem har sagt att det ska rekade till fots?

Det var nog "promenadfart" som ledde mig in på det villospåret.

Även om det som avsågs var mycket låg fart på MC så blir det lite kämpigt. Start från Funäsdalen på morgonen, rekning av samtliga inplanerade skogsvägar ner till Klarälven, vända, köra tillbaka och sen köra hela dagsetappen igen?

Hagbard
2015-08-28, 14:20
Är det inte så att vägar som har bommar är privata vägar där allmänheten inte har rätten att köra? Kan inte tänka mig att man får placera en bom på en enskilt väg!
Det borde vilket fall som helst vara lag på att bommar ska vara väl synliga kanske med någon form av skylt på.