handdator

Visa fullständig version : L-ABC för mc-förare?

Katarina
2008-07-14, 08:33
Jag kom till en olycksplats i lördags. Först blir jag omkörd av en sporthoj för att när jag kommer runt kurvan sekunder senare få se ett dammoln i terrängen, killen hade kört av i hög fart.

Givetvis stannar jag och två ytterligare mc-förare. Själv har jag gått L-ABC och vet ungefär hur jag ska agera. Det jag kom underfund med där var att jag kände mig ganska hjälplös trots kurser i L-ABC för nu var det frågor som dök upp om hur man ska agera när det är en mc-olycka och mc-förare är mer utsatt för hårda stötar och kan ha fler skador än bilister för på hojen har man ingen skyddsbarriär i form av en kaross. Det var väldigt många frågor som dök upp hos mig och då kände jag mig så liten och hjälplös trots alla kurser jag har gått.

Nu har jag läst på olika forum ”Först till en olycksplats”, mycket bra skrivet men i praktiken? Jag skulle vilja öva detta praktiskt, hur vet jag när och om man kan dra av en hjälm? Och hur gör man det när personen är skadad?
Det står att man kan dra av den försiktigt och ge luft om personen inte andas, man kan böja huvudet bakåt för att kunna ge luft (men böj aldrig tillbaka huvudet sen!). Men om personen ligger på sidan och inte andas? Hur vet jag då om jag kan lägga personen så jag kan ge andningshjälp? Men tänk om ryggen eller nacken är bruten, jag kan ju ha av benmärgen eller halskotpelaren och då är det kört direkt.

Jag kan berätta att jag fick bearbeta det jag sett dagen efter med nya frågor som dök upp. Hur gick det för honom sen? Överlevde han? Varför kände jag mig så hjälplös? Jag var ledsen för hans skull även fast jag inte känner honom, jag visste att han körde för fort och sen tappade kontrollen men jag var ledsen ändå för han skadade ju sig.
Jag ägnade tankarna på brandmän, poliser, sjukvårdare som kommer först till en olyckplats och får se en hel del, vissa saker värre än andra och får bearbeta saker de sett hela tiden. Visst, det är deras jobb de valt men de har också känslor.

Jag skulle vilja, för vår egen säkerhet som kör hoj, gå kurser i just L-ABC för mc-sidan, veta hur jag ska agera och vad jag kan och får göra under tiden man väntar på ambulans. Det finns ju bankurser, broms- och kurvkurser med mera för vår säkerhet men har SMC kurser i nämnda område? Det kanske står ambulans på banorna redo att agera om nåt händer men de står inte längs vägarna. Vi finns däremot där och då tror jag att det kan vara bra att gå kurser inom L-ABC för mc.

Vad tycker ni?

Yasha
2008-07-14, 08:45
Jag kom till en olycksplats i lördags. Först blir jag omkörd av en sporthoj för att när jag kommer runt kurvan sekunder senare få se ett dammoln i terrängen, killen hade kört av i hög fart.

...

Jag skulle vilja, för vår egen säkerhet som kör hoj, gå kurser i just L-ABC för mc-sidan, veta hur jag ska agera och vad jag kan och får göra under tiden man väntar på ambulans. Det finns ju bankurser, broms- och kurvkurser med mera för vår säkerhet men har SMC kurser i nämnda område? Det kanske står ambulans på banorna redo att agera om nåt händer men de står inte längs vägarna. Vi finns däremot där och då tror jag att det kan vara bra att gå kurser inom L-ABC för mc.

Vad tycker ni?
Hej Katarina!

Vad bra att du vågade stanna vid olycksplatsen och ändå kände att du kunde hjälpa. Många av oss blir skakiga när det händer på riktigt, även fast vi har teorin och det är få som får den där skarpa och självklara reaktionen och gör allt rätt. Hjälpen finns som tur är via telefon och har man bara sinnesnärvaro att ringa 112, brukar de kunna hjälpa väldigt mycket.

Det arrangeras L-ABC-kurser för motorcyklister i distrikten med jämna mellanrum. I Stockholm har vi en suverän hojkörande läkare som utvecklat konceptet och det jobbas på Riksnivå med att ta fram ett bra koncept som ska fungera för både deltagare, funktionärer och instruktörer.

L-ABC för motorcyklister handlar ju just om att få grundläggande förståelse för vad som skiljer en mc-olycka från annan trafikolycka, vad vi kan och bör och kanske inte SKA göra, hur vi kan prioritera och agera. Vad man också försöker belysa, är vikten av att rädda liv före lem, att larma, rätt och i tid och att säkra läget så inte fler blir skadade.

Tyvärr har vi inte haft möjlighet att arrangera L-ABC-kurs i Stockholmsdistriktet i år (förra året hade vi dock 2 tillfällen för medlemmar), men vi hoppas på att vi ska ha möjlighet att erbjuda kursen igen nästa år. Kanske något att sysselsätta sig med i vinter?

Hör av dig/er till distrikten och efterfråga kursen, i Stockholm finns den och ser vi att efterfrågan finns, ställer vi självklart upp. Eftersom dessa kurser, liksom all annan kursverksamhet inom SMC, drivs ideellt, måste vi ha resurser som orkar driva verksamheten, men vi jobbar för fullt för att se till att fortbilda oss och så många andra som möjligt.

Det finns kanske andra instanser som kan hjälpa till att skapa utbildningar? Ambulans- och/eller annan räddningspersonal?

/ Veronica (instruktör SMC Sthlm)

Katarina
2008-07-14, 09:02
Jo, jag kände min plikt för jag har gått L-ABC men de innehöll tyvärr inget för hojsidan och därför kände jag mig liten och hjälplös då jag vet att en mc-förare kan vara mer skadad än kanske en bilist som ju har sin kaross som extra skydd.

Jag efterlyser kurser i just L-ABC för mc, vi finns överallt på vägarna och det kan vara bra om vi vet hur vi ska agera när nåt händer utanför en bana.
Röda Korset ger kurser vet jag, i alla fall inom försvaret, kanske SMC kan samarbeta med dom?

jan-olovj
2008-07-14, 09:23
Ja det vore vettigt att få möjligheten att gå en kurs för oss mc-förare. Jag har gått kurs i hjärtlungräddnig vid flera tillfälen och det är alltid något som ändrats. Det är ju som du sa Katarina att det är inte samma sak vid en mc olycka för vi är helt oskyddade, samt hjälmen är ett svårt kapittel hur man skall bete sig.

Jan-Olov

GuzziKungen
2008-07-14, 09:31
Svåra val med hjälmens av eller icke avtagande :(
Men det jag har fått lära mig att en person som inte andas dör oavsett
om han fått nackskador eller ej och därmed måste få luft.
Om man är två personer så kan man få av hjälmen hyfsat skonsamt sätt.
Men som det sagts tidigare så har SMC kurser för detta.

Kom ihåg ,andas personen så skall hjälmen behållas på.
Ha dé

Katarina
2008-07-14, 20:11
Jag vill väldigt gärna gå en sån här kurs för hojsidan, kan vi bli flera som anmäler vårt intresse? Jag tycker den är minst lika viktig som övriga viktiga kurser som ordnas för vår säkerhet.

Hur många vill gå en kurs i L-ABC för mc-förare? Jag är på direkt!

Förresten så pratade jag med någon om detta med hjälmar i dag, vi pratade om integralhjälmar och främst de öppningsbara. Jag har en öppningsbar så om jag far av vägen och inte får luft så slipper nån dra av mig min hjälm, man kan öppna visiret och ge mig luft ändå.

Ansod
2008-07-15, 09:27
Bra Katarina! Dels att du tar upp frågorna och dels ditt agerande! Om en person ligger på sidan och inte andas kan det inte bli värre av att du vänder personen på rygg. Liv går före lem är en enkel och bra princip!

Jag är en av förhoppningsvis flera som framfört att l-abc ska vara en obligatorisk del vid våra kurstillfällen. Det här kan ju iofs bli lite tjatigt men det är ett enkelt pedagogiskt problem. När man kommer till en mc-olycka bör man utgå från att personen drabbats av allt utom förkylning. Jag har ett förflutet i räddningstjänsten och har hört mina fd kollergor fråga olycksoffer om de mår bra. En chockad persons svar betyder enbart att den har hört frågan och har en viss kommunikativ förmåga. Svaret i sig kan vara helt irrelevant.
Vid en mc-olycka kan man ha följande tillvägagångssätt:
L-finns det risker i miljön som kan utsätta räddare och nödställd för fara? T ex om personen ligger mitt på motorvägen är det befogat att flytta utan att ta hänsyn till eventuell förvärrande av skada.
A-Öppan eventuellt visir och kolla andning. Finns det andning skapa fria andningsvägar och se till att visiret är öppet. Öppningsbar hjälm som den du använder är "kanon".
B-Kolla efter större blödningar. Plåsternivå är ointressant.
C-om personen är vid medvetande talar du om att du har utbildning. Endast för de som har gått minst en ABC-kurs senaste åren. Om pers0onen inte är vid medvetande larmar du.

Jag ställer gärna upp på L-ABC utbildingar med inriktning mot mc.

Katarina
2008-07-15, 09:40
Jag tycker det här är jätteviktigt, det är fler mc-förare än ambulanser tillgängliga på vägarna. Jag tror vi förare kan vara en viktig resurs mellan olyckan och fram tills ambulansen anländer om nåt händer. Det är inte roligt att känna sig otillräcklig för att man fick en massa frågor i skallen och de kurser man gått har inte haft nåt med mc i innehållet alls.

Nu har jag kontaktat Sthlms styrelse och jag hoppas få igång en kurs nu. Jag tycker det här är minst lika viktigt som andra viktiga kurser som finns för vår säkerhet.

britt-mari
2008-07-16, 08:26
Jag tycker det här är jätteviktigt, det är fler mc-förare än ambulanser tillgängliga på vägarna. Jag tror vi förare kan vara en viktig resurs mellan olyckan och fram tills ambulansen anländer om nåt händer. Det är inte roligt att känna sig otillräcklig för att man fick en massa frågor i skallen och de kurser man gått har inte haft nåt med mc i innehållet alls.

Nu har jag kontaktat Sthlms styrelse och jag hoppas få igång en kurs nu. Jag tycker det här är minst lika viktigt som andra viktiga kurser som finns för vår säkerhet.

Bravo, Katarina!
Jag skulle också gärna gå en sådan kurs! Har ett förflutet inom vården (länge se´n...) - kom som andra-bil vid en mc-olycka för många år sedan; och jo, man känner sig otillräcklig utan kunskap!

Katarina
2008-07-16, 12:27
Jag har fått svar nu, jag hoppas det finns folk där ute som orkar ta tag i detta och ordna kurser inför nästa säsong, den behövs. Jag förstår att man som läkare jobbar hela dagarna med skador, krämpor etc och sen kanske inte orkar hålla i kurser på fritiden också.

Harrysson
2008-07-16, 16:03
Klubben jag tidigare var med i kontaktade helt enkelt den lokala räddningstjänsten som mer än gärna ställde upp och höll en kvällskurs. Som tur är har jag ännu inte haft någon nytta av den...

Men om personen ligger på sidan och inte andas? Hur vet jag då om jag kan lägga personen så jag kan ge andningshjälp? Men tänk om ryggen eller nacken är bruten, jag kan ju ha av benmärgen eller halskotpelaren och då är det kört direkt.

Som någon skrev tidigare kan det ju omöjligt bli sämre. Andning är alltid prioritet ett när du säkrat läget (L). Kolla dock andningen INNAN du vänder på personen. Andas han/hon är det bättre att inte ändra positionen. Personen behöver ju dessutom ligga på ett sätt som i alla fall påminner om framstupa sidoläge ifall du behöver ägna tid åt andra skadade. Bara en mindre justering i så fall för att säkra andningsvägen.

Låt också hjälmen sitta kvar om andningen är OK. Det är bättre att dom tar av/sågar upp den på sjukhuset under kontrollerade former. Frågan är bara hur många av trafikanterna, som förhoppningsvis stannar, som känner till detta? Egentligen borde det sitta en etikett på integralhjälmens hakparti: "Andas jag? Tag då INTE av hjälmen".

I Ambulans inlägg "Först till en olycksplats" på sporthoj.com med flera rekommenderade han att inte använda mun-mot-mun om personen blödde från munnen (för att undvika överföring av eventuell smitta till dig själv). Nu är det ju sällan man bär omkring på en sån där skyddsgrej för detta, så ni som är insatta i det här: Räcker det att slita av sig t-shirten, en strumpa eller nåt annat, vika den några gånger och lägga emellan? Det går att ju blåsa igenom utan att få direktkontakt. Eller ska man bara hålla sig till hjärtkompressioner tills ambulansen dyker upp?

Sverker
2008-07-30, 09:59
I vår klubb (Ignite) har vi ordnat L-ABC kurs för MC vid ett tillfälle och jag tror att vi ska göra om det i vinter. Jag har hittills inte blivit involverad i någon trafikolycka, men för varje dag i trafiken så ökar ju risken att det händer i min närhet, även om det inte händer mig själv. Övning minst vartannat år tror jag vore bra.
Bra initiativ, Katarina.

Katarina
2009-02-14, 08:23
Yes, nu är det klart. Härligt, nu finns anmälan uppe på SMC Sthlms hemsida, max 25 personer får plats, tio st har anmält sig redan. :)
Klicka här (http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=5444)

Ansod
2009-02-14, 10:48
Yes, nu är det klart. Härligt, nu finns anmälan uppe på SMC Sthlms hemsida, max 25 personer får plats, tio st har anmält sig redan. :)
Klicka här (http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=5444)

BRA!!!!!!!!!!!!!

swischmc
2009-02-14, 11:09
Jag har anmält mig! :)
Bra initiativ Katarina!!

P-O Noren
2009-02-14, 13:21
I Ambulans inlägg "Först till en olycksplats" på sporthoj.com med flera rekommenderade han att inte använda mun-mot-mun om personen blödde från munnen (för att undvika överföring av eventuell smitta till dig själv). Nu är det ju sällan man bär omkring på en sån där skyddsgrej för detta, så ni som är insatta i det här: Räcker det att slita av sig t-shirten, en strumpa eller nåt annat, vika den några gånger och lägga emellan? Det går att ju blåsa igenom utan att få direktkontakt. Eller ska man bara hålla sig till hjärtkompressioner tills ambulansen dyker upp?

Jag har läst en del mikrobiologi/biologi och kan säga att du kan knappast hålla borta virus/bakterier på det sättet du säger.

Men det räcker inte bara med att få blod på munnen, du måste få in dessa i din egen blodbana exempelvis genom ett sår.

Jag skulle inte själv tveka att ge mun mot mun på en person som jag själv visste hade HIV, Kan jag rädda en annan människas liv. Så kan jag hantera problemen som kan uppkomma av det senare. Det handlar egentligen bara om en risk, och den risken är jag beredd att ta. Risken för en blodsmitta är dessutom väldigt låg, de flesta bär inte på blodsmitta.

Det är annars för ambulanspersonal, dom ger denna hjälp dagligen. Mot för oss som kanske aldrig får uppleva detta under en livstid.

P-O Noren
2009-02-14, 15:12
Jag kom på att det finns en annan diskussion inom akutsjukvården idag. Många menar att bara hjärtkompressioner räcker eftersom du får en naturlig andningsrörelse med korrekta kompressioner. Vissa LAC- har ett dataprogram som slumpar om en privatperson skall rådas att bara ge hjärtkompression eller både hjärtkompressioner och mun mot mun. (när dom ringer akut)

Studier från USA har visat lovande resultat för bara kompressioner men i Europa tror jag man vill ha en uppföljningsstudie på detta.
I dagsläget är rekommendationen båda metoderna i kombination. Men det kanske ändras i en framtid....

Kwesen
2009-02-15, 11:50
Blir den andningen verkligen tillräcklig.
Skall man hinna med att göra 90-120st kompressioner på en minut så ställer jag mig frågan om den andningsrörelsen blir tillräcklig för att syresätta lungorna.

MEN, det är bra om det undersöks noga, bara fördelar om ett moment till kan tas bort och göra det ännu enklare att komma ihåg vad man skall göra.

PS sen är det nog ganska bra om man får vila lite mellan alla kompressioner DS

P-O Noren
2009-02-15, 12:16
Jag vet inte om det blir lika bra, det är det en "blindstudie" ska ge svar på.
I USA finns det dom som påstår det efter studier där. Det finns tillräckligt med underlag för att det finns försök på det i Sverige just nu iaf.

Tror att en av vinsterna är att man orkar längre. I dagsläget är rekommendationen under utbildning iaf både kompression och inandning vill jag understryka.

P-O Noren
2009-02-15, 13:03
Här är en svensk länk:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/03/15/hjartmassade-battre-an-mun/index.xml

Är man nyfiken så kan man läsa ursprungsartikeln i Lancet:
http://www.nrr.org/sider/Nagao_compr_only_CPR_Lancet07.pdf

Återigen:
I dagsläget är rekommendationen under utbildning iaf både kompression och inandning vill jag understryka.

Svensk bra länk:
http://www.hlr.nu/

Nilla
2009-02-21, 13:07
[QUOTE=Harrysson;23344]Klubben jag tidigare var med i kontaktade helt enkelt den lokala räddningstjänsten som mer än gärna ställde upp och höll en kvällskurs. Som tur är har jag ännu inte haft någon nytta av den...

Sagt o gjort..!
När jag läst detta inlägg så fick jag idén att samordna avrostningen i vår klubb med lite utbildning i L-ABC för mc-åkare! Så jag kontaktade helt sonika räddningstjänsten i vår kommun och förhörde mig om intresset för att ställa upp på en sådan utbildning den dagen som vi har bokat. De visade sig vara mycket intresserade och jag väntar nu bara på besked om datumet passar de två killar där som själva kör mc...

Så jag kan rekommendera fler klubbar att göra detsamma..! :)

Katarina
2009-02-21, 13:24
Jättebra! :D
Det här verkar bli större och större. Jag kanske startade en liten ring på vattnet när jag skrev mina inlägg i början av tråden. Det gläder mig väldigt om så är fallet för det här behövs verkligen. Och allra helst vill jag så klart att det ska vara ett stående inslag varje år och jag hoppas att fler sakkunniga vill och orkar föreläsa och kan ställa upp. Jag ser varje mc-förare som en resurs på två hjul längs vägarna, mellan olyckan har skett tills ambulans kommer och kan ta över. Tyvärr inte alltid man kan göra något men i de fall där ens hjälp kan göra oerhört mycket är vi guld värda längs vägarna.

Kör lugnt och håll däcken neråt. :)

Katarina
2009-02-21, 13:27
Det finns fortfarande platser kvar, inga fler som vill gå? Kursen är kostnadsfri om nån undrar. =)

Klicka här för din anmälan (http://mercury.gel.se/gelweb/smcKurs.nsf/985f061dc4a7378cc1257211007a3ee7/df7b55efd4902a82c12575540026c4bc?OpenDocument)

Avarage
2009-02-24, 10:56

Enl. Falköpings räddningstjänst som vi (SMC Väst) använt oss av i ett par år i rad vad gäller LABC-utb. för våra instr. ändrades HLR för drygt ett år sedan efter studier som visade att man klarar sig ganska bra med det syret som finns i kroppen varför man numera vid hjärtstop skall BÖRJA med kompressioner (30st. för övrigt jmf. med tidigare 15st.).

Med baktanke att det kan ta en bra stund för ambulansen att komma fram, först skall den nu larmas därefter ta sig fram (+20min) är ingen ovanlighet i närområdet av en storstad och dess ytterområden. Så krävs inandning om personen inte andas själv annars dör han/hon ÄVEN om man gör kompressioner.

Det går alltså att förlänga livet genom BARA kompressioner men inte hur länge som helst och hjärnan får ju svåra skador pga. syrebrist om vi är utan i ett par minuter (nu minns jag inte exakt men mer än 10min klarar vi inte vill jag minnas).

Om man skall/vågar blåsa in efter att ha rensat luftvägar om personen blöder får ju var och en på plats avgöra. Det beslutet kan ingen annan fatta!

Viss hjälp är det ju bara man får någonting (vad som helst) mellan det blodet och din/min mun, även om bommull har en tendens att suga åt sig och till slut bli mättat.

Så från och med för ett drygt år sedan gäller alltså:

30 kompressioner - 2 inblåsningar - 30 kompressioner - 2 inblåsningar osv.

Där, om jag minns rätt, kompressionerna skall utföras med en takt av 80st./minut dvs. något snabbare än 1st./sekund.

Genom att börja med kompressionerna, i stället för inblåsningarna, visar studier, från USA om jag minns rätt, att man räddar fler personer än om man börjar med att blåsa in.

Mvh!
// Niklas

P-O Noren
2009-02-24, 12:19
Personligen tror jag det är viktigt att säga att man skall agera istället för att titta på. Rädslan för att göra fel kan göra att man blir villrådig.

Tänkt på att det är viktigare att man gör nåt än exakt hur. Kommer man inte ihåg hur många hjärtkompressioner det var före inblåsningar osv. gör som du tror det var. Kör på med hjärtkompressionen och inblåsningar. Försök kolla runt om det finns någon som kan hjälpa till. Man orkar inte länge helt ensam. Jag har provat på dockor flera gånger och det är jobbigare än vad man tror...

sididi
2009-03-27, 22:42
Personligen tror jag det är viktigt att säga att man skall agera istället för att titta på. Rädslan för att göra fel kan göra att man blir villrådig.

Tänkt på att det är viktigare att man gör nåt än exakt hur. Kommer man inte ihåg hur många hjärtkompressioner det var före inblåsningar osv. gör som du tror det var. Kör på med hjärtkompressionen och inblåsningar. Försök kolla runt om det finns någon som kan hjälpa till. Man orkar inte länge helt ensam. Jag har provat på dockor flera gånger och det är jobbigare än vad man tror...

"Kursen" var ett bra initiativ, men P-O skrev det samma man fick reda på under 3 timmar i Brandbergen. Inte mycket om hur/vad man skulle göra, bortsett från hur man skulle ta av en hjälm OM MAN ABSOLUT MÅSTE. Tack till tjejerna som fick några av oss in på rätt spår flera gånger under kvällen :D

/roffe

Katarina
2009-03-28, 08:00
"Kursen" var ett bra initiativ, men P-O skrev det samma man fick reda på under 3 timmar i Brandbergen. Inte mycket om hur/vad man skulle göra, bortsett från hur man skulle ta av en hjälm OM MAN ABSOLUT MÅSTE. Tack till tjejerna som fick några av oss in på rätt spår flera gånger under kvällen :D

/roffe
Ja nu var det på hans egen fritid som han föreläste. Om det varit en ren kurs i L-ABC hade vi fått betala för kursen, nu var det här gratis men det fick inte krocka i konkurrens med Brandförsvarets egna kurser. Men nästa år tänkte jag ta in en hel kurs i L-ABC, under flera timmar och i större lokal men då kostar det. Det här var första gången som han föreläste och första gången som jag arrangerar något, det är lite stapplande i början. Jag hoppas det gav lite nytta dock.

Jag tar jättegärna emot ris eller ros från er som var där så kan jag ha det i åtanke till nästa år. Vad var bra och vad var mindre bra? Kom gärna med kommentarer, det hjälper oss som arrangerade detta att göra det bättre nästa gång. Ni behöver inte skriva här i tråden om ni inte vill, skicka ett pm eller mail i så fall. :)

sididi
2009-03-28, 20:47
Ja nu var det på hans egen fritid som han föreläste. Om det varit en ren kurs i L-ABC hade vi fått betala för kursen, nu var det här gratis men det fick inte krocka i konkurrens med Brandförsvarets egna kurser. Men nästa år tänkte jag ta in en hel kurs i L-ABC, under flera timmar och i större lokal men då kostar det. Det här var första gången som han föreläste och första gången som jag arrangerar något, det är lite stapplande i början. Jag hoppas det gav lite nytta dock.

Jag tar jättegärna emot ris eller ros från er som var där så kan jag ha det i åtanke till nästa år. Vad var bra och vad var mindre bra? Kom gärna med kommentarer, det hjälper oss som arrangerade detta att göra det bättre nästa gång. Ni behöver inte skriva här i tråden om ni inte vill, skicka ett pm eller mail i så fall. :)

Tacksam för att han tog av sin fritid, absolut! Problemet låg nog mest i att några avbröt föreläsaren med en massa frågor och funderingar som inte hörde till ämnet. Om han erbjuder sig att föreläsa en hel kurs i L-ABC nästa år, mot betalning, hänger jag gärna på.

/roffe

swischmc
2009-03-28, 22:16

/roffe

Tack för berömmet, jag kände mig tjatig som avbröt och avbröt och avbröt de intressanta diskussionerna om vart ambulanserna tar vägen när en ny firma vinner upphandlingen... ;)

Annars en rätt bra kväll, den delen vi faktiskt fick pröva att ta av hjälmen. Fick lite blodad tand att gå en riktigt LABC och har kollat bla. på Röda korset. De har lördagskurser på 8 timmar som är gratis, både norr och söder om stan. Ska ta och se hur almanackan ser ut nu i vår och försöka så in en sån kurs. Fortsätter vädret på det här sättet hinner jag nog med rätt många kurser... :(

I övrigt ett stort tack till Katarina som tog tag i saken. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. :)

Katarina
2009-04-13, 07:35
Tack swischmc och alla andra för feedback, en liten klen start på rätt väg. Nästa år tänkte jag om man skulle ta och ordna en riktig HLR-kurs? Jag har nyss gått en HLR-kurs, är väl en diplomerad revbensbrytare nu kan man nog kalla det. Minnet var lite rostigt (fem år sen jag gick HLR-kurs sist) så det är nog bra om man går en kurs varje år. I HLR-kursen behandlades också just hjälmavtagning, om man måste ta av hjälmen. Det kan vara bra att ha det med för jag tror att just hjälmen är det vi mest funderar över, som ”när bör man ta av den och hur gör man?”. Den tas bara av om den skadade inte får luft, annars sitter den på. Men med rätt handgrepp och ett par händer extra gick det förvånansvärt enkelt att ta av en hjälm.

Tycker nog det här är en lika viktig del som avrostningarna är varje vår, kanske vi skulle baka ihop detta? :)

swischmc
2009-04-14, 07:58
Låter bra med en kurs nästa år. Min almanacka tillåter inte mer kurser i vår... suck. Varför inte lägga den i feb-mars, innan hojsäsongen drar igång på riktigt? Då har man både tid och lust. :) Jag kommer gärna.

adrian_vg
2009-05-11, 14:58
Vad tycker ni?

Skulle man inte kunna ha en snabbkurs på tex avrostningkurserna?

Gick nyligen via jobbet en L-ABC-kurs som var ca 3h lång. Om man fokuserar på själva utförandet, borde det kunna klaras av på säg en kvart.

Avrostningskursen jag var på förra helgen höll på från kl 10-14. En kvart, tjugo minuters snabbkurs varannan timme borde väl kunna ordnas. Eller?

Det behöver ju inte vara nåt pretentiöst, bara info om vad man gör.

Nilla
2009-05-11, 15:39
Skulle man inte kunna ha en snabbkurs på tex avrostningkurserna?

Gick nyligen via jobbet en L-ABC-kurs som var ca 3h lång. Om man fokuserar på själva utförandet, borde det kunna klaras av på säg en kvart.

Avrostningskursen jag var på förra helgen höll på från kl 10-14. En kvart, tjugo minuters snabbkurs varannan timme borde väl kunna ordnas. Eller?

Det behöver ju inte vara nåt pretentiöst, bara info om vad man gör.

Jo, det går alldeles utmärkt att samköra en snabbkurs i L-ABC för mc-åkare med avrostningen i klubben! :D Som du kan läsa i ett tidigare inlägg av mig i den här tråden, så ringde jag helt sonika upp räddningstjänsten på orten och frågade om de var intresserade av att hålla en sådan kurs för oss den dagen vi hade bestämt. Det var t.o.m. så lyckligt att de hade en duktig kille som själv kör hoj och som kom till banan vi var på o höll en kurs i det mest väsentliga i L-ABC för mc-olyckor.
Detta var mycket uppskattat bland klubbmedlemmarna! :)

Så jag tycker du ska ringa räddningstjänsten där du bor o fråga du oxå! Jag skulle bli mycket förvånad om de inte ställer upp på det!! :o

adrian_vg
2009-05-12, 07:50
Jo, det går alldeles utmärkt att samköra en snabbkurs i L-ABC för mc-åkare med avrostningen i klubben! :D Som du kan läsa i ett tidigare inlägg av mig i den här tråden, så ringde jag helt sonika upp räddningstjänsten på orten och frågade om de var intresserade av att hålla en sådan kurs för oss den dagen vi hade bestämt. Det var t.o.m. så lyckligt att de hade en duktig kille som själv kör hoj och som kom till banan vi var på o höll en kurs i det mest väsentliga i L-ABC för mc-olyckor.
Detta var mycket uppskattat bland klubbmedlemmarna! :)

Så jag tycker du ska ringa räddningstjänsten där du bor o fråga du oxå! Jag skulle bli mycket förvånad om de inte ställer upp på det!! :o

Måste ha missat ditt inlägg. :) Ska komma ihåg det till nästa års avrostning, har redan gjort min i år, så det får bero ett tag.

Det här borde ju kunna samordnas centralt, så att de lokala klubbarna och distrikten som håller i avrostningarna känner till önskemålet från oss deltagare. Det slog mig aldrig att fråga dem som höll i avrostningen jag gick på... :(

Agile
2009-05-12, 10:06
En idé är ju att göra detta till ett obligatoriskt inslag på bandagar.

Inte nödvändigtvis VARJE gång för de som åker många ggr/säsong, men säg första dagen varje år eller så.

Jag har mkt svårt att se att de som är aktiva nog för att ta sig till en bandag inte värnar om sina kompisar nog för att vilja lära sig de grundläggande bitarna i att rädda någons liv!

adrian_vg
2009-05-12, 10:26
En idé är ju att göra detta till ett obligatoriskt inslag på bandagar.

Inte nödvändigtvis VARJE gång för de som åker många ggr/säsong, men säg första dagen varje år eller så.

Jag har mkt svårt att se att de som är aktiva nog för att ta sig till en bandag inte värnar om sina kompisar nog för att vilja lära sig de grundläggande bitarna i att rädda någons liv!

Eller en (frivillig) station på en bandag med en funktionär som kan demonstrera om man vill?

En sunt tänkande människa kommer att ta sig en titt på stationen och om det finns en docka att testa på, testa att blåsa och ge hjärtkompressioner (hjärtmassage??). :D

Björn S
2009-05-12, 15:53
Bra att du tog upp detta Katarina. Jag kommer definitivt om det ordnas en kurs i detta. Även här ute på landsbygden. Vore nog bra att gå med jämna mellanrum för oss som inte har detta som yrke. Och att verkligen få öva på handgreppen. Man kan sitta här och höra och förstå hur mycket som helst, men vid skarpt läge är det nog bra om man verkligen fått rätt undervisning.

Nilla
2009-05-14, 13:16
Hittade en mycket bra artikel på ett annat forum. Läs den här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=876