handdator

Visa fullständig version : Rädd för vajerräcken?

vormannen
2006-10-29, 15:25
Är du rädd när du kör på en väg med vajerräcken?

steFAN
2006-10-31, 21:31
Är du rädd när du kör på en väg med vajerräcken?

Jo,jag är rädd ibland,men likförbannat så kör jag om på enkelfiligt eller när det går ihop...... Jag kör 10,000 mil om året i lastbil å kan sträckan mellan Gävle å Söderhamn som handsken...Fast fel är det!!:cool:

-ah
2006-10-31, 22:05
Rädd? Nej.
Försiktig, ja. Kör inte om, mao.

Guzzi-Leif
2006-10-31, 22:37
Riktigt kymigt blir det när man kör en långsam mc, till exempel kinesen eller tidigare ägda veteraner och bilar pressar på för att komma om. Då gäller det att lägga sig mitt i körfältet och undvika backspeglarna.
Eftersom jag inte vill bli omkörd på vajerväg med ett körfält, kör jag förstås inte om andra heller. Jag vill ha respekt och antar att jag också får ge av samma vara. Precis som i stadsköer med andra ord; svårare är det inte...

Marie
2006-10-31, 23:54
Jag tycker definitivt inte om vajerräckesvägar, och har jag tid så väljer jag alternativa vägar. Men har jag hamnat där för att jag har bråttom och måste passa nån tid så kör jag givetvis om när det råkar finnas plats, liksom jag under motsvarande omständigheter sticker emellan bilarna i köer.

Ett annat läge då jag väljer vajerräckesväg är vintertid om jag misstänker att alternativsträckan är ännu sämre snöröjd. Vajervägarna är oftast högtrafikerade och därmed högre prioriterade i snösvängen. Deras större trafik gör dessutom att det är en aning uppkörda spår om inte snösvängen hunnit med,
/Marie

becklestone
2006-11-01, 11:18
I tyskland dör varje år ungefär 30 motorcyklister genom att krascha mot olika sorters räken, i Sevrige har det varit 6 under senaste året. Prozentsatsen i Sverige är fruktansvärt högt (jämfört med totala dödssiffren (Tyskland ca. 900
per år, dvs 3%).

Vajeräcken är en trafikfara i sig och borde demonteras.

steFAN
2006-11-01, 12:02
I tyskland dör varje år ungefär 30 motorcyklister genom att krascha mot olika sorters räken, i Sevrige har det varit 6 under senaste året. Prozentsatsen i Sverige är fruktansvärt högt (jämfört med totala dödssiffren (Tyskland ca. 900
per år, dvs 3%).

Vajeräcken är en trafikfara i sig och borde demonteras.

Som knutte ja!!Håller med dej till 100%

Som yrkesförare...Ganska skönt å ej behöva kika i backspeglen å kunna hälla upp kaffe när det är enkelfiligt...Fast å andra sidan har jag fått panik nitat flera ggr när jag haft nån bredvid mej när det går ihop....bussar å utlandsreggade lastbilar är värst!! Å så då en å annan knutte då...:cool:

Alltså Ner med vajerräckerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vormannen
2006-11-01, 21:36
har det inte dött några förare bara på senaste tiden (Alltså innan snön kom)? :confused:

steFAN
2006-11-01, 21:59
har det inte dött några förare bara på senaste tiden (Alltså innan snön kom)? :confused:
hur menar du?? Kört i vajern eller?Jag har missat det isf!

vormannen
2006-11-02, 13:45
Ja om jag hörde rätt så har tre pers gått in i vajjern och omkommit. Jag ska se om jag kan leta rätt på informationskkällan igen, o få det bekräftat eller dementerat.

steFAN
2006-11-02, 14:08
Ja om jag hörde rätt så har tre pers gått in i vajjern och omkommit. Jag ska se om jag kan leta rätt på informationskkällan igen, o få det bekräftat eller dementerat.

Usch å fy, det är nästan vajer hela vägen fr Gävle å upp till er och förbi nu.....:mad:

vormannen
2006-11-02, 14:10
Usch å fy, det är nästan vajer hela vägen fr Gävle å upp till er och förbi nu.....:mad:

Ja så är det tyvärr! Trafiken är lugnare men fortfarande drar dårarna förbi i sista sekund. :mad: :eek:

Mr Helmut
2006-11-05, 02:01
Men man kan ju ställa sig frågan om man skulle vilja vara helt utan vajern i mitten.

Vajern tar ju bort risken för att någon idiot kommer och kör om i mitt körfält när jag kommer där på motorcykeln. Den tar också bort risken för att jag ska kunna kommer över i motsatt körfält; Tänk hur det skulle sluta om man skulle frontalkrockade en bil.

Bättre än inget alls tycker jag men ett räcke är säkert bättre för oss som är så oskyddade.

Betongsuggor tycker jag är bäst:)

Hörde att i Norge har dom fått vägverket att inte montera upp flera vajrar nu!

steFAN
2006-11-05, 14:45
Men man kan ju ställa sig frågan om man skulle vilja vara helt utan vajern i mitten.

Vajern tar ju bort risken för att någon idiot kommer och kör om i mitt körfält när jag kommer där på motorcykeln. Den tar också bort risken för att jag ska kunna kommer över i motsatt körfält; Tänk hur det skulle sluta om man skulle frontalkrockade en bil.

Bättre än inget alls tycker jag men ett räcke är säkert bättre för oss som är så oskyddade.

Betongsuggor tycker jag är bäst:)

Hörde att i Norge har dom fått vägverket att inte montera upp flera vajrar nu!
Låter vettigt!!Men du,Behåll dina bilder där nere ifrån för dej själv!!!
Annars blir vintern jävligt lång.....:o :o

Adde_k
2007-07-04, 10:38
Jag förstår inte... är det så mycket farligare med vajer? jag förstår att det är kört om man får vajern i halsen lr nåt... men mår man så mycket bättre om man drämmer in i ett "vanligt" räcke då? finns det något bra exempel på nån som har blivit mer skadad av vajer än om det skulle suttit ett vanligt räcke där?

ulson
2007-07-04, 12:41
Jag förstår inte... är det så mycket farligare med vajer? jag förstår att det är kört om man får vajern i halsen lr nåt... men mår man så mycket bättre om man drämmer in i ett "vanligt" räcke då? finns det något bra exempel på nån som har blivit mer skadad av vajer än om det skulle suttit ett vanligt räcke där?

Det är inte vajern i sig som är farligast. Det är stolparna. Landar Du uppe på en stolpe av den typen eller komme in mellan dom, så är inte chansen stor att Du överlever

Lucky Luke
2007-07-05, 00:20
I helgen som var åkte jag på E18 mellan Västerås och Karlskoga, det var ingen rolig syn.
På alltför många ställen hade det varit olyckor där förhoppningsvis vajerräcket gjort nytta.
Men, på många av de ställen som då inte var lagade så lutade stolparna som spjut rakt mot mig där jag kom körande.
Jag tror inte att alla ställen där räcket var trasigt hade haft en olycka samma dag.
Om VV inte har tid att laga räckena efter en olycka så måste dom iaf. såga av böjda stolpar omedelbart efter en olycka.

Att ha stolpar lutande mot trafikanternas färdriktning är ju nästan mordförsök.

vormannen
2007-07-22, 11:10
Ja det är rackarns otäckt det där!

Jag hade sedan tidigare lovat plocka fram underlag för att vajjer räcke skadar värre än den gamla räckes typen. Jag har dock ej lyckats hittat min "källa" från VV igen.

Jag har blivit mer av uppfattningen att vajjerräcke fungerar såsom avskräckande - jag menar att den inger respekt.. se bara dessa osthyvelstolpar, som min bekantings barn fick se hur våldsamt det kan bli.
Jag har en ny händelse sedan tidigare i sommar:
Det var en familj som åkte längs med en väg med dessa vajjer räcken. I mötande trafik såg dom att något gick snett för en motorcyklist. Ekipaget kom till slut att åka i omkull - allt till synes väl så här långt enligt uppgift. Men föraren kom nu åkandes på backen mot räcket ... där stolparna slet av en arm samt något annat som flög upp. Hur det gick med föraren har jag inte fått ngn info om.

Bekantingen berättade att det värsta var ju att barnen fick se alltihop -live!

Denna ska jag nog kunna få fram mer detaljer om, men jag tycker händelsen i sig är magstark nog. Stolparna har en form som gör att man garanterat "fastnar". Ingen avbärare (skena som gamla räckena) så man kan ha en chans o mota så man kommer ifrån räcket på ngt sätt. Försöker man mota sig mot vajjern får man strax en obeskrivlig smäll av stolpen som sticker ut, följden blir att något lossnar från kroppen alternativt får man en j***lsk snurr o går in i nästa stolpe istället. "Pest eller kolera"

Vad gör man med framhjulspunktering mellan räckena? Det är en sådan där fråga som rullar i bakhuvet. Kanske dags o lära sig åka med punktering o slippa "gosa" med vajerräcke? Varför är det heldragna räcken på väggrenen. Får man driftstörningar (punktering) har man inte en chans om det kommer trafik bakifrån.

Mvh Peter