handdator

Visa fullständig version : Dödsolycka söder om Knivsta.

JoS
2008-06-19, 07:57
Nu har det hänt igen. En hojåkare omkom strax söder om Knivsta i går kväll.

Motorcyklist dog i krock med bil
En bil och mc kolliderade vid 21.20-tiden på onsdagskvällen på E 4 vid länsgränsen söder om Knivstaavfarten. Motorcykelns förare dog och bilisten skadades.

Olyckan inträffade i norrgående fil. Enligt ögonvittnen stod bilen stilla vid vägrenen när den plötsligt körde ut rakt framför motorcykeln.
Det föreligger ännu inga uppgifter om den skadade bilistens tillstånd.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=72-AV_ID=766956,00.html?from=sectionlinks72

Enligt bilderna på Utryckning Uppsala så ser det ut som om bilen skulle vända på E4'an.
http://www.firephoto.se/larm/2008/200806182e4/index.php?lang=swe&name=200806182e4

Så tragiskt.

Rubbe
2008-06-19, 19:36
Helt plötsligt blir man för dödsstraff igen...

Linjus
2008-06-20, 22:24
Helt plötsligt blir man för dödsstraff igen...

Det är vid sådana här tillfällen jag funderar på att lägga av...
Det känns liksom inte roligt längre
:(:mad:

swischmc
2008-06-21, 08:29
Tittar på bilderna och hundra tankar far genom huvudet.
Har varit med om liknande situationer, fast när jag kört bil. Det är många som inte förstår hur fort 90 och 110km/h är. Det är jättesvårt att starta från vägkant på sånna vägar! Titt i backspegeln och det är tomt - gasa på - och där är plötsligen en bil... Sist jag fick panikbromsa (på 90-väg) var det en taxi som svängde rakt ut från stillastående.
Det finns en anledning till att bussar har rätt att svänga ut från busshållplatser framför näsan på en på 50 och 30-vägar, men inte vid högre hastigheter.

En annan fundering gäller mc-polisen som finns på bilden. Jag undrar hur deras olycksstatistik ser ut gämfört med oss "vanliga dödliga". Kör de bättre? Om, beror det på deras vidareutbildning? Träning, erfarenhet, eller yrke? ;)

En tredje tanke. Det finns två civila hojar med på bilderna. Är det vänner till den avlidne? I så fall, tänker på er och känner med er!! Vilket hemskt slut på resan.

Kent@
2008-06-23, 07:23
Det finns en anledning till varför det är förbjudet att stanna på motor- och trafikleder.

Den volvon tror jag inte råkade ut för något motorhaveri. Han skulle stanna av någon anledning, antagligen för att utnyttja serviceutrymmet mellan vägbanorna för att vända. IDIOT! Hoppas han blir av med kortet!

En notering är att färre och färre förstår varför man ska använda påfartssträckan till att komma upp i hastighet.
Idag fiser flera på i 70-80, svänger ut på motorvägen och accelererar först när dom kommit ut på motorvägen. Likadant är det med avfartsträckan, en majoritet saktar ner till 80-90 innan bilen svänger av.

Vet inte om detta stämmer men jag hörde nydligen att mc-poliser har näst intill noll i olyckstatistik.

janric
2008-06-23, 13:33
Man skall ju inte vara tvärsäker om händelseförloppet i denna olycka men visst kan man göra vissa gissningar av bilderna:

- Volvon ser ut att vara träffad klockrent i vänster framflygel.
- Volvon har avgivit sladdspår som visar en rörelse på drygt ett halvt varv kring bilens egen axel.
- Smala bromsspår på körbanan tyder på låsta mc-bromsar.
- Öppning i räckena mitt emot där fronten på Volvon bör ha befunnit sig vid kollisionsögonblicket.

Misstanken om försök att vända på motorvägen är inte långt borta.

Slutsatser? Lita inte på andra, kör själv så att du hinner bromsa eller väja. Kör med Nollvisionstänk m.a.o.

Till sist måste jag få beklaga sorgen hos de anhöriga.

Linjus
2008-06-23, 20:57
Vända på motorväg?? Jag vill inte tro på det men visst har det hänt. Det måste finnas en annan förklaring för även om vi människor är dumma ibland så måste det väl finnas lite självbevarelsedrift i alla. :confused:

Tyrannosaurus
2008-06-24, 01:45
Lika tragiskt som vanligtoch trots att det är en "bilolycka" hamnar det väl statistiskt som mc-olycka.

Två saker kommer jag att tänka av både bilderna och era kommentarer.

Har varit med om liknande situationer, fast när jag kört bil. Det är många som inte förstår hur fort 90 och 110km/h är. Det är jättesvårt att starta från vägkant på sånna vägar! Titt i backspegeln och det är tomt - gasa på - och där är plötsligen en bil... Sist jag fick panikbromsa (på 90-väg) var det en taxi som svängde rakt ut från stillastående.
Om man av någon anledning måste stanna på motorväg och sen ska iväg igen (har råkat ut för det själv både med hoj och bil) så kör man på vägrenen tills man har fått upp farten, sen är det järnkoll i backspegeln innan man kör in i filen igen.

Att vända på motorväg är så nära en dödssynd man kan komma. Men man kan ju för sakens skull kolla lite hur polisen gör när dom behöver vända. Dom väntar på en stor lucka, tänder blåklockorna och sen är det plattan i mattan och varva ur på växlarna tills dom har fått upp farten.

Kolla sen hur "Svensson" ofta gör... Ut framför och vara stoppkloss, men som jag brukar tänka (och säga) i det läget "dom måste väl vara först till varje pris" / "här vilar Gustav Svensson, han var först".
Jag har inget emot om någon kör om mig eller svänger ut framför mig (inte mitt framför förståss), men då ska dom göra sig förtjänta av det och gasa. Det är få saker som gör mig så sur som när någon svänger ut bara för nöjet att få vara stoppkloss. I såna lägen önskar man att man vore polis eller hade en stridsvagn.