handdator

Visa fullständig version : Körning med mc i bussfil

ragnarok
2008-06-18, 07:45
Jag undrar om det är någon som kan tala om för mig om det är tillåtet att
köra i bussfil ock vilka i så fall. Ragnarok

GAMMA
2008-06-18, 10:53
Jag undrar om det är någon som kan tala om för mig om det är tillåtet att
köra i bussfil ock vilka i så fall. Ragnarok

Det står på skylten.........
Endast ett mindre antal bussfiler är godkända för motorcyklister.

lime
2008-06-18, 11:39
Det står på skylten.........
Endast ett mindre antal bussfiler är godkända för motorcyklister.

Exakt. Det skall stå "Gäller även MC" på tilläggsskylt på bussfilsskyllten annars så får du inte köra där.

Personligen har jag inte träffat på någon företrädare av ordningsmakten som höjt på ögonbrynen när jag kört i kollektivkörfält där mc inte är tillåten.

ragnarok
2008-06-18, 11:46
Ok då vet jag urman skall befara det. Ragnarok

Maria Nordqvist
2008-06-18, 13:30
Jag hjälpte SMC Stockholm i oktober 2006 att ansöka om att få köra mc i fler bussfiler som öppnats för taxi och färdtjänst:
- E 18 i Solna kommun mellan Ulriksdalsvägen och Bergshamra Bro i västlig och östlig riktning,
- E 4 i Solna och Sollentuna kommuner mellan trafikplats Kista och trafikplats Järva Krog i sydostlig riktning,
- E 18 i Järfälla och Stockholms kommuner mellan trafikplats Jakobsberg och Bergslagsvägen i sydostlig riktning,
- E 18 i Täby och Danderyds kommuner mellan trafikplats Viggbyholm och trafikplats Roslags Näsby i sydvästlig riktning samt trafikplats Lahäll och trafikplats Danderyds sjukhus i sydlig riktning.
De flesta som svarade på remissen var positiva; SL, polisdistrikten och några kommuner. Vägverket och ett antal kommuner var däremot negativa och det är statens vägar.
SMC och SMC Stockholm kommer att göra en ny ansökan till Länsstyrelsen, så snart jag har hittat tiden. Ska då också undersöka exakt vilka bussfiler som tillåter mc och vilka som inte gör det. Finns all anledning att återkomma i frågan alltså!

Fredrik Åkesson
2008-06-24, 21:41
Hej
När du ändå är i farten med bussfilsansökningar.Har du lust att lägga till väg 73 (nynäsvägen) på samma gång.Bättre om vi får köra i bussfilen än att trängas bland alla bilar.
Fredrik

Wånkan
2008-07-04, 09:04
Hej
När du ändå är i farten med bussfilsansökningar.Har du lust att lägga till väg 73 (nynäsvägen) på samma gång.Bättre om vi får köra i bussfilen än att trängas bland alla bilar.
Fredrik

Det har jag redan försökt med för ca 4 år sedan men fick avslag pga att det var så många påfartsleder där och då kunde dom inte tillåta mc. Men å andra sidan har jag för mig att dom även skrev i avslaget att jag skulle försöka på nytt när södra länken var klar. Men det har inte blitt av så testa gärna på nytt!

//Wånkan

Maria Nordqvist
2008-07-04, 10:46
Tack för tips. Om någon därute kan få fram vilka bussfiler motorcyklar är tillåtna i och vilka mc inte är tillåtna i vore det kanon. Stockholms stad kan nämligen inte ge mig den uppgiften.

Fredrik Åkesson
2008-07-07, 15:21
Det ställe jag tycker man ska få köra med mc i bussfilen är på väg 73 från Hökarängen till Globen.
Fredrik

Spiff
2008-07-07, 20:06
Tack för tips. Om någon därute kan få fram vilka bussfiler motorcyklar är tillåtna i och vilka mc inte är tillåtna i vore det kanon. Stockholms stad kan nämligen inte ge mig den uppgiften.

Ett ställe där det är tillåtet är från naturhistoriska riksmuseet och in till roslagstull. Enda stället i stan jag känner till.

/spiff

Bo Westermark
2008-07-07, 21:06
Ett ställe där det är tillåtet är från naturhistoriska riksmuseet och in till roslagstull. Enda stället i stan jag känner till.

/spiff

Ulvsundavägen från Shellmacken, till Ulvsundaplan.
Ekerövägen från Tappström mot Drottningholmsbron.

Sverker
2008-07-23, 07:43
Vid Danvikstull/ Londonviadukten är det tillåtet en bit i alla fall, har inte koll på hur långt.

Jocce
2009-05-13, 17:33
Kan inte SMC jobba fram mot att alla Bussfiler skall vara öppna för Motorcyklister?

En jag saknar är E4:an från Polishögskolan till Järva Krog....

/Jocce

KJECOP
2009-05-13, 20:40
Jag vet att Maria på SMC riks jobbar med denna fråga. Hon har även pratat just om detta med att alla bussfiler ska vara öppna för motorcyklister. Det är visst så i Norge och där fungerar det av vad jag har hört bra.

Det skulle gynna alla om vi kan ha samma regler här tycker jag. Men det finns alltid någon i en tung beslutande position som tycker något annat...

Jag ska meddela Maria om denna tråd så kanske hon kan ge ett aktuellt svar i frågan.

Maria Nordqvist
2009-05-13, 22:10
Idag har jag träffat ledamöterna i Riksdagens trafikutskott. Tog upp bussfilerna och föreslog att det skulle bli lag i hela landet i kombination med "code of conduct" som man har i London. LAg om att MC och moped klass I får köra i bussfil finns i Norge och Grekland.
Jag har också tagit upp frågan i arbetet med Nationell strategi med Vägverket, RPS, Transportstyrelsen.
Jag har talat med Bussbranschens riksförbund som diskuterar frågan i sina led.
Kort sagt; jag och SMC arbetar med frågan, men den är inte enkel att lösa.

Agile
2009-05-14, 12:06
Det skulle gynna alla om vi kan ha samma regler här tycker jag. Men det finns alltid någon i en tung beslutande position som tycker något annat...

Jag ska meddela Maria om denna tråd så kanske hon kan ge ett aktuellt svar i frågan.

Jag åker ju naturligtvis bara bussfil där det är tillåtet :rolleyes:, eller åkte när jag bodde i sverige. Här i glesbygden lägger man istället spårvagnar mitt i gatan (läs: gräv ner t-banan för i h-vete).

Min reflektion är att många bilister i sthlm trots förbud kastar sig ut i bussfilen lite hur som. Faktum är att de sannolikt gör klart att det inte kommer bussar, möjligtvis andra bilar bakifrån, men de är absolut inte förberedda på en hoj som syns dåligt i tättrafik.

Just bussfilsåkande är något jag ser som ganska vanskligt pga detta. Och i en övergångsperiod finns STOR risk för tråkiga olyckor pga detta.

Åsikter?

KJECOP
2009-05-14, 19:27
Jag åker ju naturligtvis bara bussfil där det är tillåtet :rolleyes:, eller åkte när jag bodde i sverige. Här i glesbygden lägger man istället spårvagnar mitt i gatan (läs: gräv ner t-banan för i h-vete).

Min reflektion är att många bilister i sthlm trots förbud kastar sig ut i bussfilen lite hur som. Faktum är att de sannolikt gör klart att det inte kommer bussar, möjligtvis andra bilar bakifrån, men de är absolut inte förberedda på en hoj som syns dåligt i tättrafik.

Just bussfilsåkande är något jag ser som ganska vanskligt pga detta. Och i en övergångsperiod finns STOR risk för tråkiga olyckor pga detta.

Åsikter?
Jag har inte upplevt det som något större problem med andra fordon som plötsligt svänger ut i bussfilen. Fast å andra sidan så kör jag bara i dessa när jag jobbar och i de bussfiler man får köra i när jag är ledig (det skulle ju inte vara snyggt om jag kör runt olagligt i bussfilerna...). Och det kanske är därför som jag inte drabbats av denna typ av incident.

En tanke är att bilisterna vet att det bara kommer bussar i bussfilerna och därför bara tittar efter bussar. Omedvetet sorterar sedan hjärnan bort andra fordon som är mindre, syns sämre och inte uppfattas som samma hot. Om det istället skulle finnas en lag på att hojar får köra i bussfilerna så skulle det bli mera känt att dessa körfält även trafikeras av andra fordon och därmed så kanske och förhoppningsvis andra trafikanter ser oss och är mera vaksamma om de får för sig att köra in i bussfilen.

Skulle lagen ändras så att hojar och mopeder får trafikera bussfilerna så måste det ut information om detta till alla andra trafikanter. Och i detta arbete så tror jag att SMC spelar en stor roll.

Agile
2009-05-14, 21:15
En tanke är att bilisterna vet att det bara kommer bussar i bussfilerna och därför bara tittar efter bussar. Omedvetet sorterar sedan hjärnan bort andra fordon som är mindre, syns sämre och inte uppfattas som samma hot.

Min cyniska känsla är att folk är så förbannat egoistiska att de har större fokus för sina egna rädlsor (att bli påkörd av en buss) än för andras (att köra på en bil med mc).

Jag måste tom erkänna att jag själv trots troende hojåkare tänker mindre på det så fort jag har fler än 2 hjul. Visst är man enormt mkt mer generös mot hojåkare än Svenne Svensson, men jag vette fan om man planerar körningen efter att det kan komma en hoj i 60 blås i bussfilen.

JanneH
2009-05-20, 23:51
Jocce saknar att få köra i bussfilen polishögskolan-Järva krog. Jag förstår dig men när jag körde flygbuss i Stockholm 99-2000 så kom den bussfilen till genom att flygbussarna betalde vägverket för att få den till stånd och det var också förenat med krav på oss när vi nyttjade den, den är ju en ombyggd vägren. Men jag tror inte det skulle vara några större problem att låta Mc använda den.

Vad gäller en del andra bussfiler så går de mitt i gatan med hållplatslägen mitt i gatan och spärrlinjer runt omkring så det är lätt att fastna bakom en buss eftersom man inte får korsa spärrlinjerna när behov uppstår.

Surikaten
2009-05-25, 15:04
Det är bra att det enhetliggörs. Samtidigt finns nog många intellektuellt utmanande juridiska krumelurer att bena ut.

En är om det nu blir tillåtet att åka mc i en bussfil så måste det bli tydligt om denna påbjudna mc-fil också innebär att man måste välja just den eller om det bara är en valmöjlighet. Bilarna kommer annars tuta på alla mc som inte åker bussfil.

En annan som måste göras helt klar är hur gör jag vid stopplysena. Skall jag kasta mig ut (och nita) i bilfil strax innan stoppljus (tex på Stadsgårdsleden i Stockholm) eller följa de lite kryptiska kör/stopp för buss (som oftare står på "grönt", men som inte gäller mc).

Lycka till med synkroniseringsarbetet! Det vore bra för det är för mycket improviserande (diverse småförsök, tex parkering) över landet idag. Jag hoppas det går att hitta en bästa lösning från annat land (tex Norge) som löst mc/bussfil-frågan bra.

Maria Nordqvist
2009-05-26, 07:37
Blir det OK att köra i bussfil behövs samtidigt någon form av Code of Conduct. I London har man tagit fram ett sådant i samband med att man öppnat massor av filer under en 18-månaders försöksperiod. Läs den här: http://www.mcia.co.uk/downloads_temp/87b2c7b8-ad17-4918-9673-47e4498db12a_Imported_File.PDF

GSX Micke
2011-04-06, 11:42
Blir det OK att köra i bussfil behövs samtidigt någon form av Code of Conduct. I London har man tagit fram ett sådant i samband med att man öppnat massor av filer under en 18-månaders försöksperiod. Läs den här: http://www.mcia.co.uk/downloads_temp/87b2c7b8-ad17-4918-9673-47e4498db12a_Imported_File.PDF

Hej Maria (m.fl.),

Håller med om att någon form av Codes of Conduct behövs kopplat till en rättighet för mc i bussfil. Ser det som mycket viktigt att frågan drivs vidare då vi med en rättighet att köra i bussfil kan nå en rad fördelar i den besvärliga Stockholmstrafiken. Effekt - ökad säkerhet, Stockholm har investerat miljoner i cykelbanor med ökad säkerhet för cyklister. Med MC i bussfil fås en direkt ökad säkerhet för MC förare. Effekt - ökad framkomlighet, en direkt avlastning av vägnätet då plötsligt fler MC-förare vågar ta cykeln till jobbet. Detta gynnar hela trafikflödet i Stockholm. Effekt - minskade utsläpp, bättre framkomlighet för övrig trafik samt att motorcyklar är mer energieffektiva bör medföra en avlastning på miljön. Som sagt ge inte upp utan driv frågan vidare. Just nu är det rörigt vad som gäller och många av oss är nog lagbrytare från och till p.g.a. oklarheterna.

AndersX
2011-04-06, 11:53
Jag hjälpte SMC Stockholm i oktober 2006 att ansöka om att få köra mc i fler bussfiler ..................

...........De flesta som svarade på remissen var positiva; SL, polisdistrikten och några kommuner. Vägverket och ett antal kommuner var däremot negativa och det är statens vägar.

Vad har vägverket och kommunerna för skäl mot MC i kollektivfälten?

lime
2011-04-06, 18:36
Vad har vägverket och kommunerna för skäl mot MC i kollektivfälten?

Ett av problemen ligger i att vi i Stockholm har många busskörfält som temporärt tar slut, t.ex. vid på och avfarter. Många hojförare anser sig, felaktigt, ha rätt till väg i samband med t.ex. påfarter. Det skapar farliga situationer.

Även bussförare har anledning att klaga på att hojförare inte respekterar deras företräde när de kommer ut från busshållplatser. Har själv varit med om att lämna plats för buss som svänger ut, bara för att bli omblåst av två motorcyklar (av större touringmodell med senior förare, så slipper vi den diskussionen) som mer eller mindre tränger bussen. Den bristande respekten från mc-förare mot den trafik som bussfilerna är till för tror jag är ett tungt vägande skäl till förbudet.

Om vi kunde få till en "code-of-conduct" som följdes tror jag att det skulle vara enklare. Men så länge som den dominerande attityden hos mc-kollektivet är att "jag har rättigheter" utan "jag har skyldigheter också" tror jag vi får svårt att få rätt att köra i kollektivkörfälten.

Just my $.02

AndersX
2011-04-06, 19:40
Ett av problemen ligger i att vi i Stockholm har många busskörfält som temporärt tar slut, t.ex. vid på och avfarter. Många hojförare anser sig, felaktigt, ha rätt till väg i samband med t.ex. påfarter. Det skapar farliga situationer.

Även bussförare har anledning att klaga på att hojförare inte respekterar deras företräde när de kommer ut från busshållplatser. Har själv varit med om att lämna plats för buss som svänger ut, bara för att bli omblåst av två motorcyklar (av större touringmodell med senior förare, så slipper vi den diskussionen) som mer eller mindre tränger bussen. Den bristande respekten från mc-förare mot den trafik som bussfilerna är till för tror jag är ett tungt vägande skäl till förbudet.

Om vi kunde få till en "code-of-conduct" som följdes tror jag att det skulle vara enklare. Men så länge som den dominerande attityden hos mc-kollektivet är att "jag har rättigheter" utan "jag har skyldigheter också" tror jag vi får svårt att få rätt att köra i kollektivkörfälten.

Just my $.02

Du har säkert en poäng där....... men enligt Maria är de som övervakar trafiken och de som använder kollektivfälten SL och polisen positiva till MC.
Det är byråkraterna på kommuner och Vägverket som har negativ inställning till MC, det är deras synpunkter jag är nyfiken på.

advman
2011-04-07, 06:29
I Göteborg kostar det 1 000:- att köra i bussfilen med MC.
*jepp, jag har provat...

powerglide
2011-12-21, 17:46
Försöken i London verkar permanentas nu (nej, har inget med hår på tanter att göra).

Motorcycles in bus lanes (http://www.tfl.gov.uk/roadusers/redroutes/10151.aspx)

Motorcycles in bus lanes

Following the completion of two trials, it has been decided that motorcycles will be given permanent access to bus lanes on the majority of the Capital's red routes from 23 January 2012.

We will now make a permanent traffic regulation order to reflect the decision.

Benefits include reduced journey times for motorcyclists and less carbon dioxide emissions. The safety of motorcyclists and other vulnerable road users is unaffected.

It also helps achieve a key strand of the Mayors Transport Strategy - helping to smooth traffic flow.

Maria Nordqvist
2011-12-21, 21:12
Detta ska undersökas vidare! SMC har väntat på utvärdering från UK och London för att kunna gå vidare med frågan i Sverige. Kanonbra julklapp i London!

iceaway
2012-04-26, 07:36
Har det hänt någonting nytt i den här frågan?

janric
2012-04-26, 07:55
Har det hänt någonting nytt i den här frågan?

Inom SMC Väst pågår just nu ett arbete kring detta. Se särskild tråd om detta http://forum.svmc.se/showthread.php?7577-MC-körning-i-busskörfält-Göteborg.

Vi ska upprätta en ansökan till länsstyrelsen och Göteborgs stad. Men först vill vi få synpunkter och önskemål från Göteborgsmotorcyklisterna (och kanske andra), vilket hittills varit lite segt.
Sedan igår finns en tråd även på sporthoj.com där det kanske är lite mer fart?;-)

Om vi når framgång här i väst kan man kanske tänka sig att detta bidrar till att det så småningom leder till regeländringar och vi får motsvarande det som gäller i Norge - generell tillåtelse och där det inte är tillåtet gäller förbud.

Jan Rickardsson
Sekr SMC Väst

Maria Nordqvist
2012-04-26, 08:06
Nej, inget nytt har hänt. Jag lyfter frågan gång på gång i olika sammanhang. T ex då det gäller Trafikverkets kapacitetsutredning och Stockholms stads framkomlighetsstrategi. Jobbar på att få till ett morgonmöte med Stockholms stad vid en av Stockholms infarter med SMC stockholm för att bl a visa att många pendlar med MC. Och att rätten att köra i bussfil ökar framkomlighet och ger säkrare resor.

kodde
2012-06-14, 08:34
Tack för att ni jobbar med denna frågan. Ser fram emot när och om Sverige även hakar på med denna möjligheten.

Maria Nordqvist
2012-06-14, 13:16
Nu har vi kommit en bit till på vägen! Nästa vecka har SMC och SMC Stockholm bjudit in berörda parter till ett upptaktsmöte för att diskutera utökning av bussfiler där motorcyklar får framföras. 1463 namnunderskrifter kommer att överlämnas. Mer info kommer efter mötet där vi hoppas på positiva tongångar!

DearHunter
2012-06-16, 10:03
Bravo. Bra jobbat!!

MaxFlax
2012-08-22, 16:40
Då har skyltarna som sa att det var ok att köra i bussfilen mellan Naturhistoriska riksmuseet och roslagstull i Stockholm tagits bort har nån på SMC fått reda på varför? Blev ju lagom glad när man såg det idag😥

Maria Nordqvist
2012-08-23, 07:06
4933Jag har blivit informerad och haft kontakt med Trafikverket och Länsstyrelsen. Begäran skickades in från Trafikverket i slutet av februari. SMC ej blivit informerade eller tillfrågade. Länsstyrelsen skickar inte ut förslag på remiss, detta ska ha skett tidigare. Ska söka ansvarig tjänsteman, ska begära att MC införs igen och återkommer i ärendet.
Det känns extra surt med detta förbud eftersom vi hade ett möte i mitten av juni med berörda parter, bl a Trafikverket om att UTÖKA antalet bussfiler där MC får köra och ingen sa något om detta.
Den nya föreskriften bifogas.

Maria Nordqvist
2012-08-23, 15:20
IDag går en begäran till Länsstyrelsen om att ändra beslutet som innebär att MC inte är tillåten i kollektivkörfält E18-20 Ålkistan-Roslagstull. Se bilaga

MaxFlax
2012-08-23, 18:48
Kanon Maria tack för det 😃

Baldec
2012-08-27, 14:52
Arbetet ni utför i denna fråga är mycket uppskattat av oss på vägarna, även om jag inte varit buren av endast två hjul tidigare så har jag redan insett vilken skillnad det gör att kunna lägga sig i bussfilerna vid köbildning. Hoppas att ögonen öppnas hos beslutsfattarna och att vi inom kort (ja med politiken är det väl 2-3 år som bäst) kan se att alla bussfiler är fri mark för oss som föredrar att glida fram på två hjul istället för fyra eller fler.

Baldec
2012-09-25, 11:41
Har ni fått någon respons på det ni har skickat in till länsstyrelsen i ärendet Roslagsvägen? Ser många som fortsatt kör i bussfilen medans många också kryper sig fram mellan bilarna. Så att en olycka sker är bara väl bara en tidsfråga skulle jag tro :/

Maria Nordqvist
2012-09-28, 08:30
Inget svar. Ansvarig tjänsteman har semester. Jag har begärt in handlingarna som legat till grund för beslutet.

cleaner
2012-09-29, 10:48
Har ni fått någon respons på det ni har skickat in till länsstyrelsen i ärendet Roslagsvägen? Ser många som fortsatt kör i bussfilen medans många också kryper sig fram mellan bilarna. Så att en olycka sker är bara väl bara en tidsfråga skulle jag tro :/

Varför skulle det vara en tidsfråga innan en olycka sker just där?
Körning mellan bilarna och otillåten körning i bussfiler har ju alltid förekommit?

Not sent from an iProduct...

Baldec
2012-10-04, 12:48
Varför skulle det vara en tidsfråga innan en olycka sker just där?
Körning mellan bilarna och otillåten körning i bussfiler har ju alltid förekommit?

Not sent from an iProduct...

Säger inte att det är speciellt just där. Det är påvisat att det blir mindre olyckor om mc kör i bussfil. Om det nu styr MC till att köra mellan fordon istället så ökar risken för olycka. Var så jag tänkte. Därför som jag hade hoppats att det skulle gå att få dem att ändra sitt beslut så att MC åter är tillåtet i bussfilen.

Ser varje morgon på väg in till jobbet många kastbyten av bilister. Som i många fall ser väldigt okontrollerade ut och ibland även orsakar olyckor. Har inte sett någon motorcyklist råka illa ut än dock.

AndersX
2012-10-28, 10:44
Är tjänstemannen tillbaka efter semester?
Har du fått handlingarna?

/A.

Inget svar. Ansvarig tjänsteman har semester. Jag har begärt in handlingarna som legat till grund för beslutet.

Maria Nordqvist
2012-10-29, 07:43
Nej, tack för påminnelsen!

H-O Görtz
2012-11-27, 19:20
5356

Hej,
Som många vet håller SMC Stockholm o Riks på med att vända den trista trenden att vi MC åkare inte ska kunna använda kollektivtrafikfilerna.

Vi har fått möjlighet av länsstyrelsen att yttra oss över inkomna svar från SL, Polisen, Stockholm stad och Trafikverket - de bifogas så ni kan läsa så snart vi fått ner dem i lämliga format/storlekar.

Nu finner ni vårt framtagna underlag från Norge i samma ärende.
Just nu arbetar vi på ett formellt svar till länsstyrelsen.

För att inte öka arbetsbördan hos myndigheterna så vill vi att ni som skriver kommentarer på forumet även gärna får skicka meddelanden direkt till mig - så underlättar det vårt interna arbete:tummenupp

Hälsn
Hans-Ove
V Ordf SMC Stockholm

H-O Görtz
2012-11-27, 19:22
Ojjjj,
Den bifogade filen är inte från Norge - den kommer inom kort....:o

Baldec
2013-02-19, 12:05
Ojjjj,
Den bifogade filen är inte från Norge - den kommer inom kort....:o

Hejsan, tänkte kolla hur det går med detta. Det sista jag läste om det hela så såg det verkligen dystert ut. Jag håller dock tummarna för att det går framåt.

Är ju otroligt tragiskt att det har blivit som det blivit, vilket i sig orsakar att man ser fler farliga situationer ute på vägarna.

DearHunter
2013-02-26, 08:37
Ja, hur går det med ärendet? :)

Maria Nordqvist
2013-02-26, 10:08
Inte fått svar. Väntar även på Trafikverkets officiella ställningstagande i frågan som jag utlovats för någon månad sedan.

DearHunter
2013-02-26, 10:58
Tack! Känner igen det där med att vänta på svar från TrV ;)

Baldec
2013-04-09, 14:41
Fortfarande inget svar?

Maria Nordqvist
2013-04-10, 08:07
Nej, varken från Trafikverket som lovat ett ställningstagande i frågan eller från Länsstyrelsen.

Maria Nordqvist
2013-04-24, 07:26
Beslut kom - AVSLAG. SMC och SMC Stockholm har överklagat så klart! http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-overklagar-bussfilsbeslut/

HkanB
2013-04-24, 10:05
Tack för ett välformulerat överklagande.

Ett diplomatiskt sågande vid fotknölarna och därefter ett subtilt bankande av det som fortfarande
sticker upp sista biten ned i skorna!

Om det sen är någon som är kapabel och villig att ta till sig av innehållet är jag väl inte helt övertygad om.

Maria Nordqvist
2013-10-14, 08:57
Tyvärr avslog Transportstyrelsen vårt överklagande. Trots att man säger att det ger både ökad framkomlighet och säkerhet om MC får framföras i bussfiler. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nej-till-MC-i-bussfil-fran-Transportstyrelsen/

nilfons
2013-10-14, 11:56
Tyvärr avslog Transportstyrelsen vårt överklagande. Trots att man säger att det ger både ökad framkomlighet och säkerhet om MC får framföras i bussfiler. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nej-till-MC-i-bussfil-fran-Transportstyrelsen/

Dom är för roliga ändå. Att tillåta MC i bussfilen är en vinst för alla. Men varför vill inte byråkraterna att det tillåts? Jag gissar på att de tycker att det är orättvist. "Skall jag sitta i bilkö så skall fanimej alla göra det, även de som kör på två hjul.".

janric
2013-10-14, 13:44
Tråkigt.
Vi får la se hur det går med motsvarande för Göteborgs större leder.

Gulljenta
2013-10-14, 15:54
Dette er hva UK har kommet frem til om MC i bussfil.
Les vedlagt link.

http://epetitions.direct.gov.uk/petitions/52930

PS! I Norge er det tillatt i alle bussfiler.

Bob Sweden
2013-10-14, 16:36
Dette er hva UK har kommet frem til om MC i bussfil.
Les vedlagt link.

http://epetitions.direct.gov.uk/petitions/52930

PS! I Norge er det tillatt i alle bussfiler.

Den där engelska sidan är så vitt jag kan förstå en namninsamling. Alltså gör man bäst i att hålla sig borta från bussfilerna i England om inte annat är skyltat.

Mera info om den här typen av namninsamlingar finns här:
http://epetitions.direct.gov.uk/how-it-works

Hampe
2013-10-14, 18:48
Ja. Och nej.
Det Gulljenta länkar till är en petitionssida - men den vill att man skall få köra i kollektivkörfält i alla större städer i England.
Lite sorgligt med bara 284 underskrifter till dags dato...

Två stycken 18-månaders försöksperioder i London http://www.tfl.gov.uk/static/corporate/media/newscentre/archive/22125.html ledde fram till att man tillät motorcyklar i kollektivkörfälten på de allra flesta "Red Routes" i stor-London.
(Red Routes - stamvägar eller "matarleder" inom London - http://www.tfl.gov.uk/roadusers/redroutes/10185.aspx

Alltså har bägge rätt: Det är ett generellt förbud mot MC i kollektivkörfält i England - men på de flesta ställen i London går det bra, och krafter verkar för att man skall få köra på det viset i fler städer.
Dock: i England är "filtering" tillåtet! *bananarocksmiley* Och uppskattat! *x2*

Hampe

Maria Nordqvist
2013-10-15, 06:21
En privatperson drog igång en namninsamling som SMC överräckte sommaren 2012 vid ett möte med berörda parter om just MC i bussfil. Trots detta beslutade Trafikverket (utan information eller remissförfarande)stängde den bussfil på E18.20 som vi överklagat till högsta instans, Transportstyrelsen. 1 469 personer skrev under.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-i-bussfil/

stagfock
2014-05-30, 18:43
Ytterligare vägytor har dedikerats för busstrafik i Stockholms innerstad. På min synpunkt till Stockholms stad ifall MC/moped kunde tillåtas fick jag följande svar:

"Hej!
Tack för dina synpunkter.
Den har vidarebefordrats till ansvariga trafikplanerare. Vi sparar alla synpunkter vi får in och tar dem med oss i vårt arbete.
Frågan om att tillåta mc/moped i bussfil har diskuterats tidigare men det bedöms helt enkelt vara för farligt för de som kör tvåhjuligt. Så det är tyvärr inte aktuellt.

Med vänlig hälsning

Exxxx Axxxx
Kommunikatör
exxxx.k.axxxx@stockholm.se

www.stockholm.se"

Maria Nordqvist
2014-05-31, 10:00
Jag föreslår att ni ställer frågan till samtliga partier inför valet. Vänta tills svaren från riksdagspartierna är klara. KOmmer att publicera på webben, Det finns hittills inget parti som sagt nej till MC i bussfil, tvärtom säger de JA till detta. Jag har fått svar från fyra partier, ska intervjua resten nästa vecka. Den politiska viljan finns och är tydlig!
Det är alltså så att enskilda tjänstemän bromsar detta, både i Stockholms stad och Trafikverket. Vilket betyder att vi får försöka ändra detta den politiska vägen.
Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län. Alltså stor potential att några ställer frågan.

Pricken
2014-05-31, 10:24
Det är bara en bilförare som kan komma på argumentet att det är för farligt för en MC att färdas i kollektivkörfältet. Jag skulle vilja se forskningen eller statistiken som styrker detta påstående.

Jag kör hoj i Stockholm, ibland i rusningstrafik. Där det är bilkö och där det finns ett kollektivkörfält använder jag ofta det sistnämnda. Jag vet att jag bryter mot en obegriplig lag och jag är också beredd att ta eventuella konsekvenser, d v s böterna.

Men jag känner mig så oerhört mycket säkrare där. Att stå i bilkö en sommardag, i gassande solsken med en 105 grader varm motor mellan benen som man bara hoppas inte ska smälta ihop av värmen, trängas bland alla andra halvdåsande billister som är mer intresserade av sina facebook-telefoner, spel, barn, telefonsamtal etc än bilkörningen, är inte mitt drömscenario direkt. Det är nog lätt för de billister i sina shorts och 18 grader på klimatanläggningen att bli sura på de motorcyklister som kör förbi kön på olika sätt.

En sak som jag undrar över, om det är så farligt för "tvåhjulingar" att färdas i bussfält. Varför är det då tillåtet för cyklister och mopedister att använda bussfältet? Dessa trafikanter har ju dessutom ingen annan skyddsutrustning än en hjälm i bästa fall.

Maria Nordqvist
2014-05-31, 11:04
Det är bara en bilförare som kan komma på argumentet att det är för farligt för en MC att färdas i kollektivkörfältet. Jag skulle vilja se forskningen eller statistiken som styrker detta påstående.

Jag kör hoj i Stockholm, ibland i rusningstrafik. Där det är bilkö och där det finns ett kollektivkörfält använder jag ofta det sistnämnda. Jag vet att jag bryter mot en obegriplig lag och jag är också beredd att ta eventuella konsekvenser, d v s böterna.

Men jag känner mig så oerhört mycket säkrare där. Att stå i bilkö en sommardag, i gassande solsken med en 105 grader varm motor mellan benen som man bara hoppas inte ska smälta ihop av värmen, trängas bland alla andra halvdåsande billister som är mer intresserade av sina facebook-telefoner, spel, barn, telefonsamtal etc än bilkörningen, är inte mitt drömscenario direkt. Det är nog lätt för de billister i sina shorts och 18 grader på klimatanläggningen att bli sura på de motorcyklister som kör förbi kön på olika sätt.

En sak som jag undrar över, om det är så farligt för "tvåhjulingar" att färdas i bussfält. Varför är det då tillåtet för cyklister och mopedister att använda bussfältet? Dessa trafikanter har ju dessutom ingen annan skyddsutrustning än en hjälm i bästa fall.

Du har helt rätt. Det finns ingen forskning som visar att det är farligt. Det har inte skett några olyckor. Det handlar helt enkelt om tjänstemän som beslutat detta.

Lenchris
2014-05-31, 13:10
Jag kör, som de flesta motorcyklister, både mc och bil. Det är särskilt när jag kör bil som jag vore tacksam om motorcyklisterna kunde köra i kollektivfälten. Det känns mycket tryggare att de oskyddade trafikanterna kör där det är mindre trafik och bättre att hojarna inte tar plats i (eller kör fort mellan) filerna för bilar. Bra att frågan lever!

Maria Nordqvist
2014-05-31, 14:56
Ställ gärna frågan om hur bedömningen gått till. Har man studerat olyckor de senaste 30 åren i de bussfiler det varit tillåtet i Stockholm jämfört med andra gator? Har man jämfört detta med olyckor i andra länder och städer där MC i bussfil är tillåtet?
Det är viktigt att svenska kommuner och myndigheter fattar beslut utifrån fakta, statistik och forskning och inte baserar sina beslut på tyckanden.

stagfock
2014-06-24, 07:40
Beslutet grundar sig inte på 30 års erfarenheter från Stockholm utan från London, där man tydligen haft mer olyckor med MC i bussfiler.
Så här skriver trafikkontoret "Bifogar ett tjänsteutlåtande från 2012 som ligger till grund för vårt ställningstagande."
Själv kan man ju tycka att trafikkontorets slutsats inte är väl underbyggd, ens med de argument de framför. De hade lika gärna kunnat dra den motsatta slutsatsen, men vill man komma fram till ett visst resultat kan man välja det underlag som passar ens syften bäst och då även göra ett hopp i argumentationskedjan. Tänk om vi hade samma krav på tjänstemän som på forskare, där försök och kunskap ligger till grund för slutsatser istället för eget tyckande.

T2012-360-04570
6929

Hampe
2014-06-24, 08:07
Beslutet grundar sig inte på 30 års erfarenheter från Stockholm utan från London, där man tydligen haft mer olyckor med MC i bussfiler.
Så här skriver trafikkontoret "Bifogar ett tjänsteutlåtande från 2012 som ligger till grund för vårt ställningstagande."
Själv kan man ju tycka att trafikkontorets slutsats inte är väl underbyggd, ens med de argument de framför. De hade lika gärna kunnat dra den motsatta slutsatsen, men vill man komma fram till ett visst resultat kan man välja det underlag som passar ens syften bäst och då även göra ett hopp i argumentationskedjan. Tänk om vi hade samma krav på tjänstemän som på forskare, där försök och kunskap ligger till grund för slutsatser istället för eget tyckande.

T2012-360-04570
6929

AHA! London, minsann.
Undrar vilket London man tittat på då. Knappast det där "London" man tänker på först: typ huvudstaden inom UK.

Motorcycles now have permanent access to bus lanes on the majority of the Capital's red routes.

Benefits include reduced journey times for motorcyclists and less carbon dioxide emissions. The safety of motorcyclists and other vulnerable road users is unaffected.

It also helps achieve a key strand of the Mayor's transport strategy - helping to smooth traffic

Mina fetningar.
Åsså den där underbara lilla slutklämmen, med länk till radiospottar:

Listen to our radio safety advert highlighting the importance of looking out for motorcycles in bus lanes.

Läs mera här:
https://www.tfl.gov.uk/modes/driving/red-routes/rules-of-red-routes/bus-lanes/motorcycles-in-bus-lanes

Såatte...?
Vilket "London" har Trafikkontoret i Stockholm tyckt att det det varit lämpligt att studera för att få fram det svar man bestämt sig för att man vill ha?
Finns det en del att välja bland...

London, England, a city in the United Kingdom
London, Ontario, a city in Canada
London, Belize, a village
London, Equatorial Guinea, a village
London, Finland, a section of Jakobstad
London, Kiribati, a small city on Kiritimati
London, Nigeria, a village
London, Limpopo, a village in South Africa
London, Mpumalanga (Noordprovincie) in South Africa
London, Mpumalanga (Graskop) in South Africa

In the United States:
London, Conecuh County, Alabama, an unincorporated community
London, Montgomery County, Alabama, an unincorporated community
London, Arizona, an unincorporated community
London, Arkansas, a city
London, California, a census-designated place
London, Indiana, an unincorporated community
London, Kentucky, a city
London, Michigan, an unincorporated community
London, Minnesota, an unincorporated community
London, Missouri, an unincorporated community
London, Ohio, a city
London, Richland County, Ohio, an unincorporated community
London, Oregon, an unincorporated community
London, Pennsylvania, an unincorporated community
London, Tennessee, an unincorporated community
London, Texas, an unincorporated community
London, West Virginia, an unincorporated community
London, Wisconsin, an unincorporated community

...om man vill ha svar som man ropar.

Hampe

Edit:
Trafikkontoret verkar ha stött sig på precis samma underlag som fick London att permanenta försöken med motorcyklister i busskörfälten i sin stad.
Tänk så olika man kan tolka saker och ting.
Det jag kan dra ut av Londonförsöket är att det verkar vara en dum idé att blanda cyklister och motorcyklister i samma busskörfält, där har man tydligen sett ökade olyckstal.

Undrar om inte en genomsnittlig trafikant hade kunnat pinpointa det problemet redan utan att "testa" om det inte funkar...?

H

Maria Nordqvist
2014-06-24, 08:38
Jag häpnar. Har de inte inhämtat nyare kunskap i Stockholms stad? I år har dödstalen bland MC och moped sjunkit med 19 !
http://www.traffictechnologytoday.com/news.php?NewsID=59777
London storsatsar för att minska MC-olyckor på mängder av sätt, främst uppmärksamhetskampanjer mot andra trafikanter som drabbar MC-förare:
http://www.standard.co.uk/news/transport/new-action-to-cut-motorbike-death-toll-on-london-roads-9208213.html

Det är dags att påminna Stockholms stad att vi finns och att man borde lägga några kronor på MC-säkerhet. Eftersom det är tjänstemän som sitter och fattar dessa beslut tycker jag alla ska uppvakta sina kommuner inför valet. Det kommer ett förslag i MC-Folket. Jag kommer att lägga ut artiklar på hemsidan under Almedalsveckan, bland annat om detta. Det finns INGET riksdagsparti som har något emot att MC får köra i bussfil. Däremot hänvisar några partier till lokala överenskommelser. Därför är det ni som bor i de aktuella kommunerna som kan påverka detta. Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län. Tänk om 10 % skickar brev/mail till sina kommunpolitiker, ställer frågor i valstugor eller ringer upp dem?
Vi måste skapa en debatt i frågan som ligger utanför tjänstemännen i kommuner och Trafikverket. Vi måste få politikerna att tydligt säga att MC och moped är ett fordon som är ett bra komplement i städerna och att satsningar behövs för att öka säkerheten, t ex genom att låta MC använda bussfiler.

Hampe
2014-06-29, 15:10
Valår, Almedalsvecka - vår kära politiker är sällsynt lyhörda och villiga att svara på frågor.
Men då gäller det att fråga något också!

SMC riktar under Almedalsveckan varje dag nya frågor till politiker från alla partier.
Söndagens frågor och svar här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-stader/

Politikerna (som vill bli valda) säger att det finns ingen agenda som säger att man skall försvåra för motorcyklister i städer.
Men, dom säger också att det är frågor som bäst handläggs lokalt och regionalt.

Typ där bromsklossarna och surkarten sitter - i nämnder och utskott nära DIG!

Ställ frågor till lokala politiker!

SMC har ställt frågor till ledamöter i de åtta riksdagspartierna.. Självklart kan du och alla väljare ställa frågor till sina riksdagsmän inför valet. Många frågor som rör vår vardag beslutas lokalt i kommunerna. Det handlar till exempel om trafikstrategier, trafikplaner, underhåll, MC-parkeringar och motorcyklar i bussfiler. Motorcyklar glöms tyvärr ofta bort, särskilt nu då ökad cykling, ökat promenerande och ökat resande med kollektivtrafik är i ropet. Politikerna måste få veta att vi finns och vad vi vill. MC-frågor får inte hamna i tjänstemännens papperskorgar!

SMC föreslår därför att ni medlemmar själva ställer frågor till partierna i kommunerna inför valet. Det finns 290 kommuner och här kan alla kommuninvånare ställa frågor, påverka politiker och få till förändringar. De lokala politikerna borde inte ha någon annan uppfattning än riksdagspartierna i dessa frågor.

ett lysande exempel är frågan om MC i bussfil i Stockholm. Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län och så gott som alla vill kunna köra i bussfilerna. Om tusentals motorcyklister börjar ställa frågor till alla partier om hur viktigt det är för er att få köra i bussfil borde partierna reagera. På riksnivå finns det inget parti som är negativ till detta. Efter valet kan man enkelt följa upp med kontakt till partierna i majoritet och fråga hur och när man tänkt infria vad man lovat. Maila gärna dina frågor och svar du fått till SMC.

Förslag på frågor, beroende på problem och möjligheter som finns i din kommun:

# Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska undantas från kravet att P-biljett, P-skiva och P-tillstånd ska läggas ovanpå fordonet i vår kommun?

# Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska parkera avgiftsfritt i vår kommun eftersom det inte finns något system för förvaring av P-biljett, P-skiva och P-tillstånd?

# Anser ditt parti att motorcyklar ska få använda kollektivkörfält om utrymme finns och det sker i samråd med det lokala bussbolaget?

# Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska ingå i kommunens trafikstrategi och trafikplan?

# Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska beaktas i planering, utformning och underhåll av kommunens gator och vägar?

Vi kan inte öva påtryckning dom som tagit besluten att bromsa och förstöra för motorcyklar i städerna - dessa är mycket sällan politiskt tillsatta, utan är vanliga grå tjänstemänniskor som vill ha det lugnt och skönt omkring sig med minsta möjliga uppmärksamhet kring det dom gör.

Enda sättet att påverka dem är att gå den politiska vägen - alltså genom den politiska ledningen av kommunen.
Grilla din politiker, förklara att detta är viktigt för dig som motorcyklist och väljare.
Detta är enda vägen att gå för att få ett MC-vänligare stadsklimat, och det är bara NU som politikerna är påverkbara,
Från och med valdagens morgon så kan man ju lista sig till vilken lampa som lyser igen...

http://www.ostersund.se/images/18.1ed30e7611ee117e73780003253/1351614943690/Kontorsentre.jpg

Engagera dig! Ställ krav! Snacka med dem, och framför vår syn på saker och ting.
Vem förlorar på att vi tar oss fram säkrare och enklare i staden...?

Hampe

Maria Nordqvist
2014-06-30, 07:29
Idag har vi nästa fråga som handlar om just MC i bussfil: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga...-MC-i-bussfil/
Det finns 52 000 motorcyklar i trafik i Västa Götaland. Tänk om ni som bor i och runt Göteborg skulle ställa fråga till de politiska partierna ?
Eller de 45 000 MC-ägare som finns i Stockholms län. Ni kan göra skillnad!

Kapten Stofil
2014-06-30, 12:22
Idag har vi nästa fråga som handlar om just MC i bussfil: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga...-MC-i-bussfil/
Det finns 52 000 motorcyklar i trafik i Västa Götaland. Tänk om ni som bor i och runt Göteborg skulle ställa fråga till de politiska partierna ?
Eller de 45 000 MC-ägare som finns i Stockholms län. Ni kan göra skillnad!

Länken fungerar inte :(

Maria Nordqvist
2014-06-30, 15:14
Mysko, det fungerar för mig. Gör ett nytt försök: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-bussfil/

bjorn
2014-07-15, 11:21
Förhoppningsvis är det något på gång!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/fler-bussfiler-kan-oppnas-for-mc

Kapten Stofil
2014-07-15, 12:34
Kul för er i Stockholm.

Cynikern undrar genast om möjligen trafikborgarrådet har en make eller son som kör MC, eller vad som kan föranleda detta. Eller bara att det är valår kanske.

Här i Muteborg har väl politikerna alldeles för långt kvar tills de börjar lyssna på väljarna. Kanske ett nej i en folkomröstning om trängselskatten kan få dem att vakna.

Maria Nordqvist
2014-07-15, 13:03
Nej, Ulla Hamilton har ingen känd koppling till MC. Kan vara valåret, SMC har uppmanat alla medlemmar att kontakta sina lokala politiker inför valet med olika frågor, t ex denna. SMC Väst har haft kontakt med berörda i Göteborg men man har sneglat på Stockholm och väntat på ett uttalande från Trafikverket som aldrig kommer. Så alla er som bor i Göteborg med omnejd, skicka ett mail eller besök en valstuga innan valet och ställ frågan till era lokala politiker. Inget riksdagsparti stänger dörren men hänvisar i flera fall till lokala beslut! http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-bussfil/

Assar
2014-07-18, 06:59
Jag skulle önska att de kunde göra en opt-out iställer för en opt-in. Dvs att man som default öppnade alla bussfiler och sen såg till vilka det var olämpligt att tillåta mc i. Nu ska man tydligen göra tvärtom. Default blir som idag, att alla bussfiler är stängda för mc, och sen ser man vilka som är lämpliga att öppna.
Den approach man tydligen ska välja (default=stängt) kommer troligen leda till att enbart ett fåtal utvalda bussfiler öppnas för mc.

Maria Nordqvist
2015-10-01, 06:23
Igår på TV4-nyheterna: http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/f%C3%B6rslag-att-till%C3%A5ta-mc-i-bussfil-3206055?utm_campaign=tv4.se-framework&utm_content=http%3A%2F%2Fwww.tv4.se%2Fnyheterna%2F klipp%2Ff%25C3%25B6rslag-att-till%25C3%25A5ta-mc-i-bussfil-3206055&utm_medium=facebook-like&utm_source=www.tv4.se

Maria Nordqvist
2015-10-01, 06:24
Igår släpptes resultat av sommarens enkätundersökning som bland annat handlar om MC i bussfiler och hur stockholmsknuttarna ser på detta: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-i-bussfil/