handdator

Visa fullständig version : Grusbus 2008 Steg I avslutad

vormannen
2008-06-17, 11:54
Då vill vi tacka alla deltagare för genomförd utbildning där ni har presterat mycket bra i alla övningar.

I o med detta är alla från denna omgång klara och godkända för Steg II, och ni är välkomna att anmäla er för kurs den 3:e eller 4:e augusti.

Som arrangör tycker vi det har varit riktigt skoj!
Dessutom är det en extra kick att få se hur var o en har utvecklats under kursen. Mycket roligt och inspirerande!!!

Vi hoppas nu att ni tar med er alla tankar och inövade körtekniker som ni fått här och får en massa härliga turer framöver.

Grusbus 2008 Steg I är enligt plan avslutad för säsongen, men det har "poppat" upp förfrågningar om det går att få in en ytterligare helgdag.
Vi håller på o tittar på detta och vi återkommer inom ngn vecka eller två, koll in på www.svmc.se/vasternorrland (http://www.svmc.se/vasternorrland) där det poppar upp nyheter titt som tätt.

Mvh, er utbildningsansvarig, Peter Janulf SMC Västernorrland

Leif H..oj
2008-06-17, 12:09
Det har tagit ett par dagar att vila musklerna efter kursen....men herregud vilken känsla att köra jordfräs med en custom och dessutom få göra tvärställda stoppsladdar från 70 knyck....wow....det gick ju...men varför bara jag på 300 kg mc?

Hörde rykten om att någon gat-mc på söndagen överhettades och tokstannade ideligen. Hur kunde det ske?

- Leif

vormannen
2008-06-17, 13:30
Det har tagit ett par dagar att vila musklerna efter kursen....men herregud vilken känsla att köra jordfräs med en custom och dessutom få göra tvärställda stoppsladdar från 70 knyck....wow....det gick ju...men varför bara jag på 300 kg mc?

Hörde rykten om att någon gat-mc på söndagen överhettades och tokstannade ideligen. Hur kunde det ske?

- Leif
Hej!
Ja tokstannade vet jag inte... men varmt blev det.
Jo det var ganska enkelt egentligen. Dessa fina gathojar har inget skydd som undviker att skit sprutar upp från framhjulet mot kylaren. I o med att det regnade en del för söndagskursarna, blev underlaget tämligen blött och medförde att större delen av kylaren murades igen. Men killarna ställde hojarna berdvid en stund för avkylning, for sedan hem o bytte hojtyp så var broblemet löst.

Faktiskt en bra erfarenhet, att man måste nog ha koll på sin hoj o skölja rent om man får för mycket "jox" i kylaren. Kanske inte det första man tänker på då man bränner iväg på långstyrning...

Mvh PJ

peakupnorth
2008-06-18, 20:24
Kanon bra kurs, Jag hänger på om jag är hemma. Men man skulle nog ha knotter däck. Jag kanske kommer med NV-36 nästa gång:D hela 250cc från
1953, den ska besiktigas den 4 Juli:confused:

Leif H..oj
2008-07-25, 12:51
Bara om en vecka är det dags för grustvåan. Jag fick ut kursbeviset från ettan efter att ha tragglat med glidarhojen en hel dag. Men nu kan man fixa en bredsladd på grus i alla fall, och köra på mindre stigar i skogen.

Ska jag våga köra customhojen även denna gång? Jaaaaaaa...sedan blir det otroligt mycket lättare att äntra XT:n. Får väl gå gruskursen nästa år med den lättare hojen. Hoppas Peter är snäll mot mig som med mc väger 350 kg :confused:

Fler kurskamrater efterlyses...lördag eller söndag 2-3 augusti. Jag tror jag går på lördan. För tredje fredagen på rad leder jag en grussmisktur ut i skogen. Vi åker idag kl 16 från "Plattan" i Sundsvall. För den som nu gillar grusvägar! :)

Leif H..oj
2008-08-01, 11:10
...inget skydd som undviker att skit sprutar upp från framhjulet mot kylaren. I o med att det regnade en del för söndagskursarna, blev underlaget tämligen blött och medförde att större delen av kylaren murades igen...

Jag kommer ihåg detta från steg I och ser på alla möjliga vädersajter att det blir 10-11 grader varmt och regn hela söndagen. Vi uppmanas alla att ta med sjyssta kläder för detta prövande väder och så vill vi ha varmt kaffe på plats.

Vatten att skölja av lerkokorna från hojarna med? Alltså inte det som kommer ovanifrån :eek: ? Ska man fega ur och byta till grussmisken???????

- Leif

vormannen
2008-08-02, 15:19
Jag kommer ihåg detta från steg I och ser på alla möjliga vädersajter att det blir 10-11 grader varmt och regn hela söndagen. Vi uppmanas alla att ta med sjyssta kläder för detta prövande väder och så vill vi ha varmt kaffe på plats.

Vatten att skölja av lerkokorna från hojarna med? Alltså inte det som kommer ovanifrån :eek: ? Ska man fega ur och byta till grussmisken???????

- Leif

Hehehe... fega ur?...
Det spelar ingen roll vilken hoj du tar... men det är klart att Steg II inbjuder till körning med mer grusanpassade maskiner. Jag skulle rekommendera Grusmaskinen om du har den startklar.

/Peter