handdator

Visa fullständig version : Bakslag för Stunt- och Street

lime
2008-06-12, 20:17
Så sent som häromdagen skrev en av "motståndarna" till SMCs medverkan i Samverkansgruppens Stunt- och Streetkvällar på Barkarby i väldigt positiva ordalag om sin upplevelse från det senaste tillfället.

Tyvärr har Vägverket och Trafikpolisen idag gått ut med följande:

Onsdagen 4 juni genomförde vi i Samverkansgruppen den tredje stunt- och streetträffen för året. Kvällen var mycket lyckad med mycket folk, bra stämning och vi kunde genomföra både stunt, street och bromsövningar i underbart sommarväder.

Vi var många från Samverkansgruppen och våra ideéllt arbetande funktionärer som åkte hem den kvällen och tyckte vi hade lyckats i vår strävan att öka trafiksäkerheten för motorcyklisterna.

Tyvärr visade det sig senare på kvällen att ett antal motorcyklister som varit på Barkarby denna kväll inte tagit sitt personliga ansvar på resan från Barkarby in mot Stockholm och senare på kvällen på vägen mot Tyresö. Det har rört sig om mycket höga hastigheter och bakhjulskörning på allmän väg. Det hela har observerats av polisen och flera av motorcyklarna finns videofilmade och känns igen från Barkarby. Jag blev informerad om det hela torsdagen 5 juni.

Vi hade också en förare som denna kväll vid två tillfällen gjorde vad han kunde för att lägga banan i däcksrök. Det är också mot vad vi talat om och innebär risk för att grannar har synpunkter på vår verksamhet.

Detta trafikuppträdande strider mot allt vad vi talat om vid träffarna och skrivit om på sporthoj.com.

Med anledning av detta ställer vi nu in de tre nästkommande kvällarna på Barkarby. Orsaken är att så många inte tar sitt personliga ansvar och bryter mot de mest elementära trafikregler.

Förhoppningsvis kan vi återuppta träffarna igen onsdagen den 6 augusti under förutsättning att vi är eniga inom Samverkansgruppen.

Beslut i denna fråga har tagits av undertecknad och Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen i Stockholms län.

Anders Wedberg

Vägverket Region Stockholm

Detta är mycket tråkigt och jag uppmanar verkligen alla att under juni och juli dämpa farten i Stockholmstrafiken och inte busa runt. På så sätt kan vi snabbt få tillbaka våra underbara Stunt- och Streetkvällar.

GuzziKungen
2008-06-12, 20:56
Förbaskat tråkigt att man låter några spån sabba hela idén
med stuntkvällar.
Jag är rädd att det blir motsatt effekt , för vi som sköter oss i trafiken
är ju redan föredömmen.
Det är dom som ligger på gränsen som lätt lägger sig på en lägre nivå då
en sån här chans försvinner.
Sedan undrar jag personligen varför polisen går in med kontroller på utfarten i stället för att visa sig inne på stuntkvällarna för att få ut sitt budskap på
ett avslappnat och mer förstående sätt :confused:
Det känns som om man alltid jobbar i motvind för sin hobby :mad:

Guzzi-Leif
2008-06-12, 21:59
Förbaskat tråkigt att man låter några spån sabba hela idén
med stuntkvällar.
Jag är rädd att det blir motsatt effekt , för vi som sköter oss i trafiken
är ju redan föredömmen.
Det är dom som ligger på gränsen som lätt lägger sig på en lägre nivå då
en sån här chans försvinner.
Sedan undrar jag personligen varför polisen går in med kontroller på utfarten i stället för att visa sig inne på stuntkvällarna för att få ut sitt budskap på
ett avslappnat och mer förstående sätt :confused:
Det känns som om man alltid jobbar i motvind för sin hobby :mad:

Förstår absolut din point och inser att det kan ligga en del resultatorienterat tänk bakom.

Ändå kan jag inte låta bli att tycka tvärtom: Inte tusan ska väl frivilligkrafter med visst stöd av myndigheter hela tiden ge medan buset skiter i att "betala tillbaka"? Nog sjutton ska väl polisen kunna sköta sitt jobb till 100% enligt lagboken på vilken plats som helst utan att vi (=motorcyklister) surar? Den som har rätt skylt, blinkers, fart, ljuddämpare.... blir ju korrekt behandlad och resten får stå för vad de gör/kör...

Tror polisen vill se ett omedelbart resultat av att den goda aktiviteten anordnades.

Tyrannosaurus
2008-06-12, 22:11
Jag undrar vad dom tror att dom ska uppnå genom att ställa in det? Mindre buskörning i trafiken? "In their dreams".

Men så är det, myndigheter är ju inte direkt kända för sitt logiska tänkande :rolleyes: Men det är deras problem, jag bryr mig inte.

lime
2008-06-12, 22:24
Jag undrar vad dom tror att dom ska uppnå genom att ställa in det? Mindre buskörning i trafiken? "In their dreams".

Men så är det, myndigheter är ju inte direkt kända för sitt logiska tänkande :rolleyes: Men det är deras problem, jag bryr mig inte.

Nu är det iofs inte bara myndigheter inblandade i det här beslutet. Samverkansgruppen består av
· Folksam
· Ignite MC
· Länsförsäkringar
· Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
· NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
· Polisen
· SMC - Sveriges Motorcyklister
· Stockholms Trafikskolors Förening
· Svensk Bilprovning
· Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
· Trygg Hansa
· Vägverket förarenheten
· Vägverket Region Stockholm

Edit 20080619: Det var VV och Polisen som tog och står för beslutet att stänga under sommaren. Beslutet grundar sig dock på diskussioner som Samverkansgruppen fört under åren.

KJECOP
2008-06-13, 03:04
Det är så oerhört tråkigt att det alltid finns några som förstör för så många :mad: Sådant beteende sabbar även för kommande kvällar och/eller utvecklande av det hela. Det kan ju sluta med att alltihop måste läggas ned och av det kommer inget gott. Dessutom så finns risken för att nya röster höjs för att förbjuda motorcyklar eller vissa typer av motorcyklar eller vad en del nu kan komma på för olika förbud.

Men frågan är om dessa personer ska få förstöra ett sådant bra arrangemang som bara blir bättre hela tiden. Kan det bli bättre än att Vägverket, NTF, McRF, försäkringsbolag, polisen och alla andra står bakom detta?

Många hojåkare vet vilka det är som busar och förstör och jag tror att vi hojåkare får sätta press på varandra för att få slut på sådant här.

Visst kan det ses som provokativt och onödigt att polisen står och har kontroller i samband med dessa kvällar, det kan jag hålla med om. Men nu har detta anordnats under drygt 1,5 års tid och alla vet vad som gäller. Hur man än vrider och vänder på det så finns det regler och bestämmelser om hur en hoj ska vara utrustad och vad som är godkänt och inte godkänt. Vad är det som gör hojåkningen så mycket roligare när man gjort den olaglig? Är det inte roligare att köra en laglig hoj så att man slipper sätta hjärtat i halsgropen varje gång man ser en polis? Polisens uppgift är ju faktiskt att se till att de lagar och regler som finns efterföljs. Någon har skrivit och bestämt att reglerna ska vara på ett visst sätt, och det är inte polisen som gjort det.

Jag håller med i att polisen borde finnas med inne på Barkarby och prata med hojåkarna. Det skulle bryta en del is, många skulle kunna få svar på en del frågor, man lär känna varandra och kan öka förståelsen för varandra samt en hel del bra och vettiga åsikter kan nå polisen. Man kan helt enkelt få igång en dialog. Men jag kan tyvärr inte svara på varför polisen inte vill vara med där. Jag försökte finnas med men blev utslängd ur samverkansgruppen av vissa chefer inom polisen. Så numera är jag inte på något sätt inblandad i samverkansgruppen men tycker att det som de gör är bra.

Lime, kan du svara på eller ställa frågan till samverkansgruppen varför polisen inte vill finnas bland hojåkarna dessa kvällar?

// Kjelle

SGM
2008-06-13, 06:16
Kjell, du missar en sak - att folk modifierar sina ögonstenar har bara att göra med att man vill sätta sin egen touch på den.

Det är precis samma sak som med stylade och modifierade bilar, för de flesta entusiaster är det mer än bara ett fordon, för att ta en sliten klyscha - det är en livsstil.

Visst kan jag hålla med om att vissa saker, t.ex trenden att sätta regskyltar i hjulhusen är att gå väl långt, den blir ju tämligen svåravläst (men jag kan förstå det i ett rent estetiskt perspektiv, den här julgranen som alla moderna hojar utrustas med för att något ålbete bestämt sig att skylten skall sitta i en viss höjd, pga att många sporthojar har en rätt hög rumpa - se alla nya sporthojar - ser ju bara för jäkla eländigt ut).
Min 300:a kom även den med enorm plastkonstruktion hängandes från bakskärmen, där blinkers, skyltbelysning, reflex och skylt hängde - det är en landsvägsreggad raceenduro (som jag tävlar med, men även har inreggad pga att man måste färdas på allmän väg ibland med den, även under tävlingar) - den plastkonstruktionen skulle överleva i sisådär 15 sekunder i skogen. :D

Blinkers och skylt är numera förpassat till bakskärmen, där det garanterat är både fel vinkel och höjd på regplåten om någon petimeter skulle få för sig att ta fram måttbanden... :rolleyes:

Att stå utanför ett sådant här evenemang, där man förväntar sig att värstingarna busar av sig, och plocka in slantar till fikakassan är ju inte direkt att samla pluspoäng - det är ju direkt hål i huvudet, klart som korvspad att det bygger på fientligheten bland de som redan från början inte har mycket till övers för våra vänner i blått.

Som redan sagt, varför inte agera som vanliga människor och skapa relationer inne på området?

Sedan lär det ju inte vara någon nyhet att det alltid kommer finnas lättpåverkade människor - det är ju inget under att det alltid råkar vara lite fartkontroller runt rallycross, stcc, bilsports elmiamässa, etc - det är ju som att fiska i akvariet hemma. :D

Även om det är fel, så kommer det hända i alla fall - och de här lirarna som busat på allmän väg, hade nog busat i alla fall, street&stunt eller inte, och de tänker nog inte hela vägen heller, så reaktionen blir nog inte direkt vad samverkansgruppen förväntar sig (att de med djup ånger förstår vad de ställt till med och kör som korgossar resten av sina dagar i sadeln).

/J

Guzzi-Leif
2008-06-13, 06:41
Kjell, du missar en sak - att folk modifierar sina ögonstenar har bara att göra med att man vill sätta sin egen touch på den.

Det är precis samma sak som med stylade och modifierade bilar, för de flesta entusiaster är det mer än bara ett fordon, för att ta en sliten klyscha - det är en livsstil.

*SNIPP*

tionen blir nog inte direkt vad samverkansgruppen förväntar sig (att de med djup ånger förstår vad de ställt till med och kör som korgossar resten av sina dagar i sadeln).

/J

Det är inga problem att förstå önskemålet att sätta personlig prägel på sina prylar men du kan väl inte på allvar mena att man ska få göra det utanför regelboken? Bara liiiite olagligt? Hur tusan ska polisman eller besiktningsgubbe dra sina gränser då?
Keep it simple; den som inte har sin mc i lagligt skick måste förvänta sig att stå för det om det så handlar om en ynka centimeters marginal på blinkerserna!
När det gäller blinkers är det väldigt lätt - de ska ge omgivningen information och det är betydligt viktigare än utseendet. Avseende regplåt är det lika enkelt - den ska göra fordonet lätt identifierbart på stora avstånd; möjligen ett problem för bankrånare och get-aways...

SGM
2008-06-13, 06:50
Det är inga problem att förstå önskemålet att sätta personlig prägel på sina prylar men du kan väl inte på allvar mena att man ska få göra det utanför regelboken? Bara liiiite olagligt? Hur tusan ska polisman eller besiktningsgubbe dra sina gränser då?
Keep it simple; den som inte har sin mc i lagligt skick måste förvänta sig att stå för det om det så handlar om en ynka centimeters marginal på blinkerserna!
När det gäller blinkers är det väldigt lätt - de ska ge omgivningen information och det är betydligt viktigare än utseendet. Avseende regplåt är det lika enkelt - den ska göra fordonet lätt identifierbart på stora avstånd; möjligen ett problem för bankrånare och get-aways...

Absolut, men jag har ändå förståelse för varför man pillar. :)
Det är inte bara ett fordon för väldigt många.

Något som jag är säker på att trafikgruppen vet, men det är verkligen att fiska i akvariet att stå utanför Barkarby, något som bara skapar friktion..

För att ta ett direkt exempel på något harmlöst, men säkerligen något som skulle leda till böter när måttbandet kommer fram.

http://www.hondamc.com/images/models/2008/CBR1000RR_w475.jpg

http://www.yamaha-motor.se/Images/2008-YZF-R1-static-05_prv_tcm36-207634.jpg

Den nämnda konstruktionen som håller regplåten är ju något som verkligen saboterar linjespelet på dessa skapelser - och de skulle raskt förpassas om jag hade ägarbeviset på någon av dem, naturligtvis skulle jag se till att regplåten sitter där bak, och är lättläst, att blinkers sitter där etc...men allt skulle förmodligen hamna en decimeter eller två högre upp, och ställa till det.. :rolleyes:

/J

lime
2008-06-13, 07:04
Den nämnda konstruktionen som håller regplåten är ju något som verkligen saboterar linjespelet på dessa skapelser - och de skulle raskt förpassas om jag hade ägarbeviset på någon av dem, naturligtvis skulle jag se till att regplåten sitter där bak, och är lättläst, att blinkers sitter där etc...men allt skulle förmodligen hamna en decimeter eller två högre upp, och ställa till det.. :rolleyes:

/J

Så länge du uppfyller följande två krav så kan du göra vad som helst med skyllten:
1. Det skall finnas skyltbelysning som gör att den är läsbar även i mörker
2. Den skall vara läsbar rakt bakifrån från ett visst antal meter (ska ta reda på hur många).

SGM
2008-06-13, 07:05
Så länge du uppfyller följande två krav så kan du göra vad som helst med skyllten:
2. Den skall vara läsbar rakt bakifrån från ett visst antal meter (ska ta reda på hur många).

Nja, jag är inte helt säker på det, jag vill minnas att den skall sitta på en viss höjd på cyklarna, därav den plastiga julgranen...
Jag vet att jag läst detta någonstans, men kan inte hitta tillbaka.

Men det spårade ur här...inte mitt syfte med att kasta mig in i diskussionen, sorry. :)

Vad jag är nyfiken på är om man är såpass naiv att man tror att de som buskör:

* Inte kör som svin alla andra dagar.

* Bryr sig öht att man fått köra av sig på Barkarby innan.

* Har ångerkänslor nu för att verksamheten är stoppad tillsvidare.

Denna kollektiva bestraffning tror jag bara kommer förvärra det hela, men så är jag cyniskt lagd, med väldigt litet hopp om mina medmänniskors intelligens i största allmänhet med. :)

/J

GuzziKungen
2008-06-13, 11:04
Kjecop , kul att se att du försökt ,mindre kul att polisledningen
inte vill lyssna till sitt eget folk.
Något som verkar mer regel än undantag hos polisen :mad:
Jag kan bara tänka tillbaka till tiden då jag höll på med en del rejs för bilar :cool:
Då det ALLTID dök upp blinkande vänner , ända gången som det blev samförstånd var när en volvo och saabdroska ställde upp bredvid varandra
för att sedan köra ett rejs :)
Det är bättre att förebygga än att försöka hinna ikapp med att rensa bland rötägg , på så sätt påverkas även yngre kommande motorcyklister.
Det här känns lite som när man drog in på ungdomsgårdarna för att sedan klaga på att kriminaliteten ökar.
Dom knarkande ,brottsliga och övriga ungdomarna som redan stod utanför samhället fick ingen förändring , medans en hel del av dom som skötte sig innan började missköta sig.
Så fundera än en gång GuzziLeif (ett vackert nick då jag heter Leif :) )
Ha dé

KJECOP
2008-06-13, 12:57

Visst kan jag hålla med om att vissa saker, t.ex trenden att sätta regskyltar i hjulhusen är att gå väl långt, den blir ju tämligen svåravläst (men jag kan förstå det i ett rent estetiskt perspektiv, den här julgranen som alla moderna hojar utrustas med för att något ålbete bestämt sig att skylten skall sitta i en viss höjd, pga att många sporthojar har en rätt hög rumpa - se alla nya sporthojar - ser ju bara för jäkla eländigt ut).
Min 300:a kom även den med enorm plastkonstruktion hängandes från bakskärmen, där blinkers, skyltbelysning, reflex och skylt hängde - det är en landsvägsreggad raceenduro (som jag tävlar med, men även har inreggad pga att man måste färdas på allmän väg ibland med den, även under tävlingar) - den plastkonstruktionen skulle överleva i sisådär 15 sekunder i skogen. :D

Blinkers och skylt är numera förpassat till bakskärmen, där det garanterat är både fel vinkel och höjd på regplåten om någon petimeter skulle få för sig att ta fram måttbanden... :rolleyes:

Att stå utanför ett sådant här evenemang, där man förväntar sig att värstingarna busar av sig, och plocka in slantar till fikakassan är ju inte direkt att samla pluspoäng - det är ju direkt hål i huvudet, klart som korvspad att det bygger på fientligheten bland de som redan från början inte har mycket till övers för våra vänner i blått.

Som redan sagt, varför inte agera som vanliga människor och skapa relationer inne på området?

Sedan lär det ju inte vara någon nyhet att det alltid kommer finnas lättpåverkade människor - det är ju inget under att det alltid råkar vara lite fartkontroller runt rallycross, stcc, bilsports elmiamässa, etc - det är ju som att fiska i akvariet hemma. :D

Även om det är fel, så kommer det hända i alla fall - och de här lirarna som busat på allmän väg, hade nog busat i alla fall, street&stunt eller inte, och de tänker nog inte hela vägen heller, så reaktionen blir nog inte direkt vad samverkansgruppen förväntar sig (att de med djup ånger förstår vad de ställt till med och kör som korgossar resten av sina dagar i sadeln).

Nej jag tror inte att man samlar några pluspoäng genom att stå och ha kontroller utanför sådana här evenemang. Jag tror mera på att finnas inne på området och prata med folk och prata med de om deras hojar och vad som är fel osv. Man borde ta tillfället i akt att föra en dialog tycker jag. Och ändå så gör polisen som står utanför bara sitt jobb genom att kontrollera att fordonen uppfyller uppsatta krav och det kan man inte skälla på dem för. De flesta som har ett jobb sköter det och man måste göra det som chefen bestämmer. Men sedan så har jag fått höra att poliserna som varit där är mindre trevliga och det försvarar jag inte på något sätt.

/J
Ja det har du rätt i, men det finns ju då en risk med att göra ändringar på hojen. Och så har vi det där med helfordonsgodkända fordon som gäller fordon som registrerats efter den 17 juni 1999 där man inte får byta ut en skruv ens (lite överdrivet men så gott som är det så). Problemet är nog att många bygger om och ändrar för mycket. Men jag förstår hur du menar och kan jag hålla med dig om att allt som monteras på en hoj inte är snyggt.

Men det finns ju även regler, och ganska stränga sådana, för de som tävlar på bana och i olika sammanhang. Uppfyller man inte de satta reglerna och kraven så får man inte köra. Och det accepteras och man följer detta. Men så fort man hamnar på allmän väg och privata fordon så vill man inte att det ska vara så utan då ska det vara mera fritt att göra hur man vill.

Du har helt rätt i att det alltid kommer att finnas lättpåverkade människor. Och människor som aldrig kommer att följa några regler och busa på som vanligt och kanske värre och även inte kommer till ställen som Barkarby. Alla som kommer dit är väl inte alltid helt seriösa heller. Men det är lite synd att de som sköter sig och uppskattar detta evenemang straffas. Det blir lite som att fotbollssupportrar missköter sig inne i stan efter en match ute på Råsunda i Solna och då får supportrarnas lag inte spela tre matcher (ja okay det kanske är en konstig och inte helt korrekt liknelse men du förstår hur jag menar).

Riktigt så enkelt är det inte... Och reglerna om placering gäller inom EU och inte bara i Sverige.

1. Reg skylten ska vara utlämnad av Vägverket för att räknas som en reg skylt
2. Den ska sitta bak
3. Det ska finnas en skyltlykta som belyser skylten under mörker
4. Registreringsskylten ska vara väl synlig och hållas i sådant skick att den lätt kan avläsas.
5. Under färd får last eller annat inte placeras så att skylten inte går att avläsa.
6. På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen (t.ex. så man får egentligen klistra fast en reflex på reg skylten)
7. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
8. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
9. Registreringsplåten får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt.
10. Registreringsplåten ska sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

Tyrannosaurus
2008-06-13, 13:37
Jag håller med i att polisen borde finnas med inne på Barkarby och prata med hojåkarna. Det skulle bryta en del is, många skulle kunna få svar på en del frågor, man lär känna varandra och kan öka förståelsen för varandra samt en hel del bra och vettiga åsikter kan nå polisen. Man kan helt enkelt få igång en dialog. Men jag kan tyvärr inte svara på varför polisen inte vill vara med där. Jag försökte finnas med men blev utslängd ur samverkansgruppen av vissa chefer inom polisen. Så numera är jag inte på något sätt inblandad i samverkansgruppen men tycker att det som de gör är bra.
På 70-80-talet fanns det två Bumsepoliser. Den ene kallades för "Löken" och var ÖK vad jag förstog, vad hans polare som han alltid jobbade ihop med hette kommer jag inte ihåg.
Men dom var respekterade fullt ut och kom ofta och fikade och snackade skit på McD och Kornhamntorg och åkte även tillsammans med oss på tjänstehojarna ibland. Att dom dessutom var roliga och inte brydde sig om petitesser gjorde inte saken sämre. Men om folk höll på att busköra för mycket kunde dom bli lite gramse, men det skulle rätt mycket till för att blocket skulle komma fram.

En historia var när "Löken" hade stoppat en hoj där nästan inte en skruv var laglig, inga blinkers, ingen bakskärm, böjd skylt, lät satan osv. Han suckade mest och sa "jag måste iaf skriva en ombesiktning på ljudet".

Men som sagt, grabbarna respekterade dom och tog det rätt lungt när dom var i närheten, poliserna var ju chysta och då skulle man vara chyst baka tyckte dom.
Men såna skulle det nog behövas fler av.

Det där är ju en känd grej, har man fått böter för en skitgrej så vill man ju "straffa" sen så man åtminstone "får valuta för pengarna".

Sen vad det gäller skyltplacering så finns det en rätt intressant sak. Den ska vara väl synlig, ren, belyst osv. Men det finns ingen regel om att den måste sitta längst bak på fordonet. Följaktligen bör det i princip vara ok att som vissa montera den under bakskärmen så länge den i övrigt uppfyller kriterierna.
En liten skyltlampa när nog lätt att sätta dit och är skärmen bara tillräcklig hög så syns den väl. Har man dessutom en innerskärm (hugger) så blir den inte heller speciellt skitig i regn.

Vad skulle du säga om det, Kjelle?

P-O Noren
2008-06-13, 15:06
Egentligen handlar det väl inte om att bestraffa eller ej. Polisen/vv vill inte vara inblandade i verksamheter som kan ge dessa dåligt rykte.

Oavsett vad tankarna var före beslutet så förstår jag om dom drar sig ur då deltagare buskör dit och tillbaka. Det stod i pressmeddelandet som jag förstod det att det var samma hojar som deltog.

Bo Westermark
2008-06-13, 19:36
[QUOTE=lime;21836]Så sent som häromdagen skrev en av "motståndarna" till SMCs medverkan i Samverkansgruppens Stunt- och Streetkvällar på Barkarby i väldigt positiva ordalag om sin upplevelse från det senaste tillfället.

Lime,
Det är väl jag som VAR motståndare?
Jag läser alla inlägg, för att försöka förstå beslutet att ställa in!
För och emot. Min egen upplevelse av EN dag på Barkarby.

Min egen slutsats, känsla, jag kalla det vad Du vill:
Detta känns som en KOLLEKTIV BESTRAFFNING!!!!

Guzzi-Leif
2008-06-13, 22:07
Många motorcyklister tycker tydligen det är OK att själva bestämma vilka regler de ska följa. Bara bryta mot lagen liiiite...

I så fall måste man väl också respektera folk som vill stjäla liiiite, fuska bort liiiite skatt, slå sin fru liiiiiite granna och så vidare.

Eller är det bara motorcyklister som själva har rätt att besluta vilka regler som är vettiga och behöver följas?

Personligen tycker jag att helfordonsgrejen är suverän (om den tillämpas). Sätter press på mc-tillverkarna att göra rätt redan i fabriken eftersom det praktiskt taget är kört sedan.

Köp alltså inte halvfabrikat och visa dessutom lite stake som demokrater - den som inte gillar lagen får försöka ändra den och till dess det är fixat gäller den gamla.

OH-
2008-06-14, 00:14
..................
Personligen tycker jag att helfordonsgrejen är suverän (om den tillämpas). Sätter press på mc-tillverkarna att göra rätt redan i fabriken eftersom det praktiskt taget är kört sedan.

Köp alltså inte halvfabrikat ..................

Jo, skitbra. En enduro för anorektiker, en nakenhoj för dvärgar, en tourer för rika som semestrar med kontokort och tandborste osv osv. Och sen får man inte byta fjädrar, styre, vindruta, packutrustning. Bara att lämna tillbaka hojen och hoppas att nån annan fabrikant gör en som passar mig lite bättre.

Jag är väldigt tacksam att inte bara jag själv utan även SBP besiktamän bryter liiite mot bestämmelserna angående helfordonsgodkända motorcyklar.

P-O Noren
2008-06-14, 10:18
Jo, skitbra. En enduro för anorektiker, en nakenhoj för dvärgar, en tourer för rika som semestrar med kontokort och tandborste osv osv. Och sen får man inte byta fjädrar, styre, vindruta, packutrustning. Bara att lämna tillbaka hojen och hoppas att nån annan fabrikant gör en som passar mig lite bättre.

Jag är väldigt tacksam att inte bara jag själv utan även SBP besiktamän bryter liiite mot bestämmelserna angående helfordonsgodkända motorcyklar.

Nu tror jag snarare att det är miniblinkers som ingen kan se eller miniregskyltar monterade inuti hjulhuset i 75 graders vinkel som polisen intresserar sig mest för. Även blankslitna däck där kordan ligger blottad kan jag förstå om det blir en lapp på. Om jag vore polis och jag visste att hojen jag står och tittar på har kört ifrån polisen förut så skulle jag kolla väldigt noga om den följde alla regler.

Guzzi-Leif
2008-06-14, 10:38

Håller med dig om saker som gäller körställning samt eftermontering av packutrustning; där finns utvecklingsmöjligheter. Svårigheter finns också om man är hänvisad till originalprylar som fjädringskomponenter.
Fast det goda överväger! Om vi mc-åkare slutar betala för halvfabrikat...

Ber trådskaparen om ursäkt att jag hamnade utanför ämnet en smula.

GuzziKungen
2008-06-15, 10:45
Skrivet av Bikerbitch på bike.se
"På uppdrag av Anders Wedberg, Vägverket

På onsdag den 18 juni träffas alla som vill komma och prata kring allting som har varit och framtiden vad det gäller Stunt & Streetkvällar.

Vi träffas innanför grindarna på Barkarby och vi hoppas givetvis att så många som möjligt kommer då detta är oerhört viktigt.
Vi kan komma längre i disussionerna om vi träffas än att vi sitter och skriver på forumet.

Hoppas verkligen att ni tycker detsamma! Vi ses klockan 19.00

Vägverket och Polisen är givetvis på plats"

Själv kom jag att vara där och hoppas på att fler tar tillfället i akt.
Ha dé

beemobile
2008-06-16, 10:41
Jag såg några kriminella och tänkbara knarklangare på krogen senast utöver de vanliga fyllona. Jag tycker vi stänger ner samtliga barer och restauranger pga av detta bus fram till Augusti.

Och för er som kör fort till och från E4 - Vägverket kommer att stänga ner E4:an om ni inte skärper er.

Guzzi-Leif
2008-06-16, 19:43
Varifrån kommer idén att dessa superba kvällar är något de frivilliga + myndigheterna är skyldiga att tillhandahålla?
Kan ni tänka er att de orkar hålla på om de inte får full payback?

Prylen är en bonus och skall förtjänas!

GuzziKungen
2008-06-16, 22:09
Varifrån kommer idén att dessa superba kvällar är något de frivilliga + myndigheterna är skyldiga att tillhandahålla?

Jag skulle egentligen bara knipa käft och gå och lägga mig för att sedan
skita i att proklamera säkerhet och ansvar för seriösa grabbar och tjejer som har mc-åkningen som en hobby.
Det var som någon jämförde fotboll med huliganer ,skall vi ställa in allsvenskan för att vissa inte kan ställa upp på vad sporten egentligen går ut på ?
Kollektiv bestraffning slår sällan ut på ett bra sätt, att straffa dom som sköter sig leder ytterst sällan till att dom som missköter sig skärper sig utan effekten blir oftast motsatt.
Själv dricker jag exempelvis inte alkohol och tycker att det är för jävligt att folk super och tappar kontrollen, men mitt förslag är inte att förbjuda alkohol för gemeneman utan att ta tag i dom som missköter den.
Tycker du att alla som sköter sitt alkoholintag skall "lära" alla missbrukare att sluta upp med dumheterna för att krogarna inte ska stängas.
Och om krogarna skulle stängas så skulle alla skötsamma ge sig på missbrukarna för att sammhället ,polisen ,vägverket och alla möjliga instanser ska bli nöjda och upphäva förbudet.
Visst kan det låta långsökt men det känns som du jobbar aktivt för att vi hojåkare skall liknas med kriminella mc-gäng .
I det här fallet för folk som lutar sig framåt i sin körning i stället för bakåt.
Dom flesta sporthojsåkare är seriösa och behöver uppmuntras , det här skadar
bara för framtiden ,då det redan nu är svårt att få med yngre i SMC .
Om du inte visste det så kan jag berätta som upplysning att det här inte är första nederlaget för sådana kvällar , det började -02 med att det var att ett gäng som fick låna körbanan (halkbana med släde) vid bromma flygplats på Onsdagar.
Det stoppades p.g.a att golfare som håller till brevid stördes av bullret.
Och detta fast det ligger bara 50m från start och landningsbanan, patetiskt.
Om du läser detta och VILL tänka efter så tror jag och hoppas att du förstår vad jag menar.
Ha dé

Galne Dansken
2008-06-16, 22:27

Samverknadsgruppen i Stockholm, är en del aktörer som alla har intresse i hoj åkning och trafiksäkerhet; VV, Polis, NTF, SMC, Försäkringsbolag, Bilprovningen, MC importörerna, lite klubbar, mf..

Gruppen, har jobbat med en del olika projekt för att minska olyckorna - som även i Stockholm har haft ett markant prägel av sporthojer med lite yngre förare!

Efter en period vart vi har varit runt på "stan" och lyssnad av vad "riskgruppen" själva har haft för åtgårdsförslag - kom bl. a stuntkvällerna till.
En del av "dealen" var att man sku få en "lugnare" miljö på stan om man fick till dessa "legala" stunt kväller!

Och jag personligen tycker det var en jättebra deal för alla - stor respekt for att dom klassiska trafiksäkerhets aktörer har haft mod att ställe upp på detta.

Om nu några i kollektivet, totalt respektlöst struntar i dealen - bör det naturligt komme en konsekvens. Som "observatör" i gruppen, kan jag endast jkonstara att man håller sig till den linje som var utstakad från början! Dock, ger man kollektivet en möjlighet själva att justera - och möjligheten finns för en fortsättning. Därför bör man komme på det möte som arrangeras för att diskutera fortsättningen - så enkelt är det!

Man kan sammanlikna detta med det aktuella och vassa förslag om reg-skylt fram! Kan vi som kollektiv, dvs en stor del av motorcyklisterna komme överens om att vi inte vill ha bilder av MC i fart kamarorna - då kan vi glömma allt om regskylten fram - väldigt enkelt! (enligt min åsikt!)

Guzzi-Leif
2008-06-16, 22:37
Guzzi-Kungen med flera:

Klart att jag tycker det är en otroligt bra pryl med dessa kvällar (precis som med så mycket annat i utbildnings- och påverkansväg)!
Klart jag hajar att avsikten är positiv; att få med fler i kretsen av sunda, tänkande motorcyklister!
Klart jag delar uppfattningen att det är för jävligt att "de goda" (de flesta) får lida för vad "de onda" ställer till med.

Men ordet "kollektiv bestraffning" kan jag inte förstå eftersom nolläget = inga Stunt- och Streetkvällar. NÄR såna ordnas är det i första hand ett verk av er frivilliga entusiaster med god medverkan från myndigheter och att anse som en PLUS-grej. Det är inget straff att det ställs in - det är i stället en förmån när kvällarna genomförs.

Men: Det är min mening - det finns andra(s) som är lika mycket värda.

Och: Jag lutar framåt som fasen på min mc. Sådär så jag får ont i underarmarna som en riktig sportmotorcyklist ska ha....

Och du: Ha det gott på vägar och banor!

GuzziKungen
2008-06-17, 04:35
Guzzi-Kungen med flera:

Klart att jag tycker det är en otroligt bra pryl med dessa kvällar (precis som med så mycket annat i utbildnings- och påverkansväg)!
Klart jag hajar att avsikten är positiv; att få med fler i kretsen av sunda, tänkande motorcyklister!
Klart jag delar uppfattningen att det är för jävligt att "de goda" (de flesta) får lida för vad "de onda" ställer till med.

Men ordet "kollektiv bestraffning" kan jag inte förstå eftersom nolläget = inga Stunt- och Streetkvällar. NÄR såna ordnas är det i första hand ett verk av er frivilliga entusiaster med god medverkan från myndigheter och att anse som en PLUS-grej. Det är inget straff att det ställs in - det är i stället en förmån när kvällarna genomförs.

Men: Det är min mening - det finns andra(s) som är lika mycket värda.

Och: Jag lutar framåt som fasen på min mc. Sådär så jag får ont i underarmarna som en riktig sportmotorcyklist ska ha....

Och du: Ha det gott på vägar och banor!

Skönt att höra :)
I det här fallet så har polisen t.o.m bilder på dom som misskött sig , då borde det också vara enkelt för organisationen att plocka bort dom ur "gruppen" skötsamma.
Och den kollektiva bestraffningen berör oss alla då media får nys om detta ,för att sen fläska på om nya rubriker hur mc-förare missköter sig, för där drar man inte sig för att dra alla över en kam.
Kör snyggt :)

Jannica
2008-06-18, 10:01
Hoppas att så många som möjligt dyker upp ikväll och kan diskutera kring Stunt & Streetkvällarna!

// Jannica - representant Ignite MC - en del av Samverkansgruppen

Maciej
2008-06-18, 13:28
Jag och Josefine kommer.

Gubbrejsarn
2008-06-18, 14:49
Jag har med beklagande sett beslutet och bakgrunden för det.

Dock är det några saker jag vill påminna om och som förtjänar belysning för att ge HELA bilden. I mina ögon finns det en dold agenda i det här...

När den första "lek-kvällen" anordnades i Bromma slog LTG(Länstrafikgruppen) till med full kraft. Detta orsakade irritation och besvikelse.

I den efterföljande förklaringen slog Ann Lindberg-Jörnstedt, (chef för Länstrafikgruppen i Stockholm) fast att hon tyckte att ge motorcyklister plats och tid för att leka med motorcyklarna var som att ge klottrare sprayflaskor! Ja, hon jämförde faktiskt oss motorcyklister med vandaliserande klottrare!!
Denna hennes uppfattning delas såklart av hennes underlydande om dom vet sitt eget och karriärens bästa.

Hon såg INGEN somhelst nytta eller något värde med dessa arrangemang.
För formens skull sade hon sej välkommna intiativ från mc-kollektivet på säkerhetshöjande aktiviteter...att samverkansgruppen och street o stuntkvällarna är just sådana intiativ begrep hon tydligen inte. Eller så räknar hon inte det som "rätt" intiativ.

En sällsynt dedikerad och kompetent polisman som på eget intiativ gjort sej känd och respekterad i "busiga" mc-kretsar och gjorde ett bra fältarbete, blev bestraffad med att frånskiljas från samverkansgruppen, då han protesterade mot arbetsmetoderna. Honom till straff, andra till varning.

Detta hände för två år sedan.
Sedan dess har ett stort antal kvällar anordnats. Utbildningsmoment har lagts in. Det har varit en stor succé.
LTG har närvarit perifert, surmulet gömda i sina bilar och varit ovilliga att kommunicera med omvärlden, såvida det inte varit tjänsterelaterat.
Såklart...eftersom chefen skulle betrakta varje kontakt med mc-kollektivet som ett förräderi mot hennes ståndpunkt.

Så kom det då...tillfället man tålmodigt väntat på. Några mc-förare bröt mot olika trafiklagar på väg från Barkaby.

Med kännedom om hur en korrekt rapportering ska se ut så tycker jag LTG's utsaga är ganska diffus.
"Ett stort antal..." Det finns inget 1,2, många. HUR många var det? Många i förhållande till vad?
Om t ex fem av 300 besökare begår trafikbrott...är det verkligen många?
Jag skulle kräva LTG på exakt siffra.

Man har kunnat identifiera och fotodokumentera busarna. Bra, då har man väl såpass dokumentation att man kan lagföra kulpuraterna! Så vad är problemet?

Det var för fasen inte JAG som buskörde! Jag är tvärtom noga med att köra som folk och att ha hojen i ordning...men medans stollarna på Tyresörakan och Skogskyrkogården kan fortsätta sina galenskaper, så har ni berövat mej MIN möjlighet att få ha lite lagligt kul!!!

Visst, vägverket mfl är med på beslutet. Men jag undrar inte ett ögonblick över vilka som varit drivande för beslutet.

LTG mfl "samhällsbärare" inom polisen anser att det är rent för djävligt som det daltas med motorcyklisterna...dom vet minsann hur "buset" egentligen borde tacklas. Tillstånd för spikmattor mot mc och fri beskjutning av undflyende är väl det enda som egentligen behövs...

Jag ber er övriga...Låt inte Ann Lindberg-Jörnstedt och hennes handgångna få som dom vill.

För då sänker sej skymningen...

lime
2008-06-18, 15:10
En kompletterande information till ovanstående inlägg: Länstrafikgruppen (LTG) ingår inte i Samverkansgruppen, utan det är Trafikpolisen i Stockholm som är ordningsmaktens representant i de här sammanhanget. Samverkansgruppen för kontinuerligt en dialog med LTG.

Vad jag vet har inte LTG varit inblandade i detta beslut.

Maciej
2008-06-18, 21:22
En kompletterande information till ovanstående inlägg: Länstrafikgruppen (LTG) ingår inte i Samverkansgruppen, utan det är Trafikpolisen i Stockholm som är ordningsmaktens representant i de här sammanhanget. Samverkansgruppen för kontinuerligt en dialog med LTG.

Vad jag vet har inte LTG varit inblandade i detta beslut.Nä det är väl sant men man skulle ju vilja veta vilka "kollegor" det var som filmade motorcyklar både vid Barkarby och senare på kvällen. Som jag förstog det var det "kollegor" till polisen som var med ikväll som hade sett/filmat "busåkarna" och sedan rapporterat detta vilket medförde att man fick kritik uppifrån.

Vilken avdelning dessa kollegor tillhörde vet jag ej.

lime
2008-06-18, 21:31
Nä det är väl sant men man skulle ju vilja veta vilka "kollegor" det var som filmade motorcyklar både vid Barkarby och senare på kvällen. Som jag förstog det var det "kollegor" till polisen som var med ikväll som hade sett/filmat "busåkarna" och sedan rapporterat detta vilket medförde att man fick kritik uppifrån.

Vilken avdelning dessa kollegor tillhörde vet jag ej.

Vi som var med på Barkarby ikväll har av Karl-Magnus fått veta att det var hans folk som var med inne på Barkarby och kollade och att det var samma folk som sedan filmade på Nynäsvägen och Bollmora. Det rör sig heller inte om ett fåtal utan om ett stort antal personer som varit ute och busat. Denna händelse lägger iaf jag nu till handlingarna och tittar frammåt istället.

Nyss hemkommen från Barkarby kan man sammanfatta det såhär:

- bra diskussion
- bra åsikter
- bra förslag på lösningar
- lite för lite folk närvarande

och framför allt kan vi säga följande:

Den 2 juli arrangerar SMC Stockholm en Stunt- & Streetkväll på Barkarby.
Den 23 juli arrangerar Ignite MC/BikerBitch en Stunt- & Streetkväll på Barkarby.

Mer info kommer.

Gubbrejsarn
2008-06-18, 22:48
Bra att det blir fortsättning på kvällarna.

Maciej
2008-06-18, 23:53
Vi som var med på Barkarby ikväll har av Karl-Magnus fått veta att det var hans folk som var med inne på Barkarby och kollade och att det var samma folk som sedan filmade på Nynäsvägen och Bollmora. Det rör sig heller inte om ett fåtal utan om ett stort antal personer som varit ute och busat. Denna händelse lägger iaf jag nu till handlingarna och tittar frammåt istället.jo jag vet jag var där också. Jag hörde bara att han sa att hans kollegor hade filmat folk vid Barkarby och ute på olika ställen runt stan senare på kvällen.

Jag fick aldrig uppfattningen om att han specificerade att det var just "hans folk" som hade gjort det.

Vad är ett fåtal och vad är ett stort antal?

Jag tittar också framåt men jag känner ändå inte riktigt att man fick helt klara och ärliga svar på allt.

Hoppas dock att detta leder till att folk försöker sköta sig ännu bättre och att polisen försöker ta kontakt med hojåkarna vid träffarna och på andra ställen istället för att hålla sig för sig själva.

Gubbrejsarn
2008-06-19, 15:40
Så bra att trafikbrotten är väldokumenterade och det inte råder några tvivel om att det är samma motorcyklister vid de olika tillfällena...då är det alltså en identifierad klick för trafikpolisen/LTG att arbeta med, istället för att försvåra samverkansgruppens arbete fortsättningsvis.

OM konstaplarna skulle drista sej till att mingla runt bland mc-folket på t ex Barkaby, Sveavägen, Skogis, skulle de få förutom ökad förståelse och möjlighet att föra ut SITT budskap, även tillgång till den värdefulla intell som det innerbär att se och höra individer och fordon på nära håll. Det ger möjlighet att notera särskilda kännetecken.

Då ser du direkt om det är Kalle som kommer på bakhjulet på Tyresörakan...och Kalle vet att han är rökt om du ser honom, för han vet att du vet vem han är.

Kan man inte gömma sej i en grupp eller bakom mörka visir längre, blir det inte lika coolt att vara vild rebell.

Förvisso blir inte heller konstapeln bara en oidentifierbar anonym uniform längre, utan riskerar att ses som människa och individ...men tro mej, det inte negativt.

Det är "samhällsbärarna" som är problemet...

lime
2008-06-19, 17:18
OM konstaplarna skulle drista sej till att mingla runt bland mc-folket på t ex Barkaby, Sveavägen, Skogis, skulle de få förutom ökad förståelse och möjlighet att föra ut SITT budskap, även tillgång till den värdefulla intell som det innerbär att se och höra individer och fordon på nära håll. Det ger möjlighet att notera särskilda kännetecken.

Då ser du direkt om det är Kalle som kommer på bakhjulet på Tyresörakan...och Kalle vet att han är rökt om du ser honom, för han vet att du vet vem han är.

Skulle konstaplarna på motorcykel göra så så skulle de riskera att få sparken p.g.a. underlåtelse att rapportera och lite andra tjänstefel. Har jag hört...

Gubbrejsarn
2008-06-20, 05:03
Nu skrev jag tydligen oklart...

Finessen med att komma inpå folk så man kan lägga märke till detaljer är den att man sedan istället för att hjälplöst stå och skära tänder då någon okänd buse åker förbi på bakhjulet, kan hugga Kalle för dumheterna, eftersom han är identifierad.
Behovet att jaga försvinner, risken att åka fast blir gigantisk...

Varför kopplas hela tiden närvaro och kommunikation ihop med oförmåga att lösa uppgiften???

För 30 år sedan placerades jag och en kamrat i en söderförort där det var oroligt. Vi började prata med varenda busunge, alkis, knarkare och kriminell som fanns. När vi hållit på några veckor visste vi vad varenda kotte hette och var dom bodde, som vi hade nytta av att veta namnet på.
Det blev jävligt svårt för buset att agera, eftersom det räckte med att vi såg vem som gjorde vad, för att dom skulle åka fast. Vi behövde inte gripa dom för identifiering, eftersom dom redan var kända. På folks beskrivning visste vi direkt vem vi skulle göra hembesök hos.

Vi lånade ut en tia ibland, köpte någon en varm korv, bjöd på en cig. Men vi blundade aldrig eller behandlade något småsint.

Tack vare den "lokalkännedomen" kunde det göras ett rejält knark- och vapentillslag som gick så bra att vi blev belönade för vår insats.

På street o stuntkvällarna behöver inte poliserna oroa sej för att bli illa sedda om de vågar närma sej. Har någon en trafikfarlig hoj är det dennes fel om han/hon åker dit, inte polisens.

Vi vill ju faktiskt ha polisens hjälp att göra mc-kulturen sund och säker...

KJECOP
2008-06-20, 12:12
Skulle konstaplarna på motorcykel göra så så skulle de riskera att få sparken p.g.a. underlåtelse att rapportera och lite andra tjänstefel. Har jag hört...
Om det vore på det sättet så undrar jag varför jag då har jobbet kvar och inte ens tagits in för samtal hos chefen...?? :confused:

Det är många som jag inte rapporterat för olika saker. Jag anser att det är viktigare att nå ett resultat i praktiken än att presentera en massa rapporter som inte ger något resultat ute på gatan. Visst rapporterar jag också felbeteenden och brister på fordon, men det finns ju en möjlighet att lämna rapporteftergift, dvs att inte rapportera, som polisen kan använda sig av.

Guzzi-Leif
2008-06-22, 23:11
Men nog tusan ställer vi polisen i en svår situation när vi dels vill att buset ska "plockas av banan" för deras egen och vår skull men samtidigt kräver att poliserna ska titta bort för det som vi (var och en med olika definition) bedömer som bagateller?!
Tror vi måste acceptera att den som avviker från fastställda regler/normer får vara beredd att stå för det...

Jag tycker generellt att poliser med trafikuppgifter gör ett bra jobb - skulle bara önska att de kunde plocka fler av de rena busarna. Kanske vore viss metodutveckling möjlig så poliserna slipper riskera livet på buset (och ibland sig själva + tredje man) i våldsamma jakter.

Måhända hädiskt men med tanke på att mc normalt sett inte lånas ut, skulle jag tycka att ägaransvar vore helt OK. Fast det kan väl knappast funka ihop med brott (som vårdslöshet i trafik)...

Till sist: Hög grad av närvaro och även en hel del samvaro från polisens sida är förstås en riktig hit. Bland annat skulle nog en hel del av "blåsa-snuten-folket" få ett och annat klart för sig efter ett sådant umgänge. Bara "vi" då är med på att också få våra mc granskade - gärna med ett första pekfinger i stället för böteslapp om detta är möjligt.

Marie
2008-06-23, 16:41
Måhända hädiskt men med tanke på att mc normalt sett inte lånas ut, skulle jag tycka att ägaransvar vore helt OK.

Vaddå "Normalt inte lånas ut"???????
Mina Yama lånas ut friskt...
Hur f-n vill du öka kretsen aktiva hojåkare om du inte är generös med utlåning? Det är ju bästa sättet att få andra tända på att köra hoj!

Ägaransvar är ju lika knasigt som den beramat idiotiska FRA-lagen. Skall vi verkligen fortsätta att skänka bort vår integritet precis hur som helst? Önskemål om "säkerhet" i dagens redan hysteriskt säkerhetsnarkomaniska samhälle är inget som helst skäl till inskränkningar i den personliga integriteten. En 90%ig reduktion av säkerhetsnivån i dagens Sverige vore fullt befogad!

GuzziKungen
2008-06-23, 17:56
Jag håller med dig Marie.
Vi har två hojar på tre personer och visst lånar vi dessutom ut hojen emellan åt.
Med en sådan fånig lag skulle man också tvinga folk att endast kunna köra den hoj som dom står som ägare på :confused:
Ha dé

Tyrannosaurus
2008-06-23, 18:00
Måhända hädiskt men med tanke på att mc normalt sett inte lånas ut, skulle jag tycka att ägaransvar vore helt OK. Fast det kan väl knappast funka ihop med brott (som vårdslöshet i trafik)...
Ägaransvar är ju lika knasigt som den beramat idiotiska FRA-lagen. Skall vi verkligen fortsätta att skänka bort vår integritet precis hur som helst? Önskemål om "säkerhet" i dagens redan hysteriskt säkerhetsnarkomaniska samhälle är inget som helst skäl till inskränkningar i den personliga integriteten. En 90%ig reduktion av säkerhetsnivån i dagens Sverige vore fullt befogad!
Där håller jag med Marie. Inte för att jag brukar låna ut min hoj mer än att man kanske har bytlånat med en polare som man litar på. Men att ägaransvar är lika korkat som den idiotiska FRA-lagen (Al-Qaida).

Men iofs, varför inte? Debatten om det var redan igång när vi snackade nummerskylt fram på hojar. Redan då funderade jag över om man när ändå "intelligensian" jobbade så det blev blårök om dom inte samtidigt skulle förbjuda heltäckande hjälmar, snushalsdukar, hjälmhuvor, buffar, facemaskar osv. För att inte tala om mörka visir och solglasögon... :rolleyes:

Sen kom samma "intelligensia" på att "hoppsan, det går visst inte att identifiera en mc-förare med hjälm på i normalfall" (tänka-tänka-tänka-knaaaaaaaak-mer blårök) åså kom någon smarting på "JA! Vi inför ägaransvar". Skitbra, sa Bill, brakskit, sa Bull, för det är sääääääkert enklare att montera nummerskylt fram på en hoj, för att inte tala om hur mycket billigare det blir än att vända på kameraskåpen :D Man vafan, det är ju bara skattebetalarnas pengar så vi har råd :rolleyes: Tänk vad lätt det är att vara generös när man inte själv behöver öppna plånboken :rolleyes:

Men sen blir det skräp i maskineriet igen när någon informerade om att man inte kan ta körtkortet om det är ägaransvar. Men det kan vi fixa med nästa sovjetiska 1984-lag om angiveri, så om du inte berättar vem som körde ditt fordon så är det du som blir av med körkortet i alla fall - jippi :eek:

Man kan fortsätta spåna hur länge som helst, men faktum är att det som var Norgehistorier för 20 år sen är svensk bister 1984-verklighet idag. Så vi bör nog hålla igen med Norgehistorierna med tanke på vilka historier dom kan köra om oss. Problemet är att dom sistnämnda är sanna... :rolleyes:

lime
2008-06-23, 18:06
Lägg ner, håll er till ämnet eller starta en ny tråd.

Den här tråden är avslutad.

Gubbrejsarn
2008-06-23, 20:07
Den gick OT...men huruvida avslutad bestämmer inte enskilda forumdeltagare.
Moderatorn låser tråden eller tar bort den.

JanneH
2008-07-04, 00:08
Håller med Gubbrejsarn i det mesta. Finns ingen anledning längre för polisen att se mellan fingrarna. Var i början av sommaren ute och åkte på södertörn. Det var mycket trevligt men när vi kom i närheten av "slingerbulten" så kom det en del mc som tagit av registreringsskylten och därefter körde som svin.

Själv tycker jag om att ha roligt med min mc men inte på bekostnad av andra trafikanters trafiksäkerhet vilket jag tycker ovanstående mcförare gjorde.
Tycker också att det blivit vanligare att mcförare inte bryr sig om andra mcförare i trafiken bara de kan ta sig fram.

JanneH
2008-07-04, 00:14
När det gäller stunt och street kvällarna tycker jag polisen ska inrikta sig på Tyresörakan och bogårdsvägen istället för barkarby då det oftast inte är de som är på barkarby som är på de tidigare nämnda ställena.

swischmc
2008-07-04, 07:44
När det gäller stunt och street kvällarna tycker jag polisen ska inrikta sig på Tyresörakan och bogårdsvägen istället för barkarby då det oftast inte är de som är på barkarby som är på de tidigare nämnda ställena.

Eller varför inte Bogesundsvägen? Håller man 70 där blir man både omkörd och "utkörd" från vägen... Kanske kunde sista dödsolyckan undvikts om folk visste att polisen är där ibland. Själv har jag aldrig sett en polis där som jobbat med trafikövervakning. Däremot undrar jag om de övningskör där - man möter plötsligt 3-4 polisbilar i hög fart utan sirener/blåljus påslagna. :confused:

Med fler poliser synliga blir farten lägre. Synd bara att det måste drabba oss andra som kör lagligt, med fortkörningsböter för +5km/h. :mad:

Spiff
2008-07-04, 08:28
Med fler poliser synliga blir farten lägre. Synd bara att det måste drabba oss andra som kör lagligt, med fortkörningsböter för +5km/h. :mad:

Hur menar du nu? Vi andra som kör lagligt för fort?

Men jag håller med om att det vore bra om man kunde få folk att tagga ner lite på Bogensundsvägen och Bulten. Det är inge kul när det kommer en Rossi-wannabee på fel sida ut ur kurvan.

/spiff

Gubbrejsarn
2008-07-04, 08:31
I alla kollektiv finns det "klicken" som inte fattat den sociala koden inom gruppen, utan kör sitt eget race(bokstavligen).

Street & Stuntkvällarna fyller funktionen att folk kan göra de saker som är förbjudna och trafikfarliga att göra ute på allmänna vägar.

Till att börja med kommer de präktiga pålitliga...men till slut kommer de "farliga" och nosar. Det är så vi människor funkar...där det bildas en grupp människor, kommer fler nyfikna för att se om de har nytta av gruppen.

Givetvis pinkar den senare kategorin i poolen först, genom att inte veta vilka koder som gäller.

Men gillar de gruppen, så anammar de snabbt de regler gruppen har.

Jag tror vi började nå de som vi verkligen har nytta med att nå...men förmätet smällde igen dörren i ansiktet på genom att stoppa stuntkvällarna när de inte uppförde sej perfekt i vår perfekta värld.

En anekdot från barndomen:
Jag växte upp i "bibelbältet". Du räknades som lite sekunda om du inte var en from medlem av Svenska Kyrkan, Pingstvännerna, Metodisterna, Jehovas Vittnen, m fl.

Alla församlingar hade ungdomsaktiviteter för att frälsa nya medlemmar. Det blev barnen till de redan frälsta som deltog...

En dag tog pingstkyrkan ett nytt grepp. För att nå ut till den profana ungdomen inköptes huset tvärsöver gatan vid pingstkyrkan och renoverades till ungdomsgård!
Ungdomarna strömmade till, de hade ingen annanstans att vara förutom korvkiosken och centrumsofforna och det var utomhus och inget vidare vid otjänlig väderlek.

Såklart fanns unga medlemmar i pingstförsamlingen där för att sprida budskapet och locka de otrogna ungdomarna över gatan in till pingstvännernas helgedom.
Men de icke-frälsta ungdomarna var bara glada för att dom hade fått någonstans där de kunde tjuvröka, smygdricka mellanöl och hångla.
De profana ungdomarnas burdusa språk och syndiga gärningar skrämde de fromma troende ungdomarna ut från ungdomsgården.

Allt detta djävulens påfund och att inte ungdomarna genast vallfärdade till kyrkan för frälsning gjorde att pingstkyrkans råd betraktade satsningen som ett misslyckande. Efter några månader stängdes huset för aktiviteter och revs.
Det var samma pingstförsamling som köpte bion och rev den för att de visade syndiga filmer.

Låt oss inte göra samma misstag som pingstvännerna. Se till att kunna fånga upp den "vilda ungdomen" istället för att agera som moraliska fundamentalister.

janric
2008-07-04, 08:41

Tråkigt att evenemanget måste ställas in. Även om jag känner mig väldigt lite berörd i övrigt beroende på det geografiska avståndet och ointresse för aktiviteten.

Jag håller inte med om att det var ologiskt. Det logiska i att inblandade myndigheter och organisationer ställer in beror självklart på att de inte utan vidare diskussion vill medverka till något kan alstra idiotaktioner utanför stängslet.
Det är självklart för mig att jag avbryter det jag pysslar med om det får dåliga konsekvenser för någon annan.

Och, buskörningen kommer inte bero på dessa arrangemang om de inte finns - solklar logik.

Ha en trevlig sommar. Det skall jag försöka ha.

Gubbrejsarn
2008-07-04, 10:07
Tillkomsten av street och stuntkvällarna var tvärtom...pga att det bedrevs en massa tokkörning på allmänna vägar. Genom att bereda förare med stuntintresse möjligheten att köra av sej på vissa onsdagskvällar är förhoppningen att visa att en särskild plats för sådana aktiviteter fyller funktionen att folk hellre åker dit än drar wheelies i trafiken.

Självklart försvinner inte all busåkning från trafiken. Det finns alltid de som har ett behov av att showa för sin omgivning.

Vilket som ger upphov till det ena eller det andra kan man tvista om.

Min högst personliga åsikt är att det är de "stuntåkare" som är nybörjare, insiktslösa och osäkra som är farliga för sej själva och andra.

Så om de då ges tillfälle att under säkra former öva upp sin förmåga kan de självklart bedriva sina stunt i trafiken sedan.

Alternativet är att de övar upp sej I trafiken och gör sina tabbar med medrafikanter som ofrivilliga åskådare och/eller offer.

Jag körde efter en R1:a som körde på bakhjulet från Globen till Jordbro...en sträcka på ett par mil. Även om det var idiotiskt och fel, så kunde jag inte undgå att inse att föraren var synnerligen skicklig och hade god koll på det han gjorde. Han var betydligt ofarligare än de jag sett komma i 100+ och ivrigt ryckande och studsande till slut lyckats få upp framhjulet, för att sedan vingla omkring utan kontroll en kortare sträcka, under vilken endast försynen räddat dom från filbytare eller möten.

Det är lite som att välja mellan pest eller kolera...men min mening är att man ska välja det som kräver minst antibiotika och har högst överlevnadskofficient.