handdator

Visa fullständig version : Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

Sidor : [1] 2

ljunganz
2008-06-12, 10:53
Vindrutan på min nya DL650A kan monters i tre höjdlägen. Dock om man höjer den, så ökar glipan mellan vindrutan och kåpan, med ökande turbulens runt hjälmen som följd. Så tror jag i alla fall att det beror på, i alla fall för mig som sitter ganska högt i sadeln. Följdaktligen så monterade jag tillbaka rutan i det nedersta läget, som fungerar bäst för mig.

För att åka längre sträckor, så skulle jag vilja ha lite mer vindskydd bakom en kåpa, varför jag kikar på alternativ. Såg i en annan tråd att det finns andra kåpor att få tag på, så jag har börjat leta lite. Jag vill dock höra andras erfarenheter först, innan jag går vidare.

Jag kollade först in på Touratech webbshop (http://shop.touratech.se/SE/Catalog/suzuki/dl_650_v-strom/), men hittade ingen frontkåpa där till min DL650A.

Däremot på Touringbutiken (http://www.touring.se), så hittade jag kåpglas från både Givi (57cm) och MRA Vario Touring (41.5cm). Att Givi-glaset är bredare (48cm) än original-glaset, tror jag också är en fördel ur turbulenssynpunkt. Samtidigt så vill jag inte heller ha en större kåpa än nödvändigt. Som sagt, hur har andra V-Strom åkare gjort? Kör ni med originalrutan, eller har ni provat något annat? Erfarenheter?

Sukiyaki
2008-06-12, 15:54
Hoj.

Jag har gjort tvärtom; satt på ett lägre original kåpglas och i lägsta läget.
Det blåser mer men utan turbulens, dessutom funkar ventilation i hjälmen - skönt varma dagar.

Hojs
Peter

Batman
2008-06-12, 21:06
Hej Ljunganz!
Jag kör med orginalglaset på min 1000 vstrom och jag har tvingat upp det i högsta läget, det ska var 3 lägen men det går ett till. Jag har inga problem med turbulens (184cm lång) och kör med visiret uppe.
Kolla oxå california sport touring:s hemsida, amrisarna har mycket lull lull på sina vstrommar.

knivsta_jimmy
2008-06-13, 10:22
Jag har väl inget att bidra med ang kåpglas men tycker att det är kul med en tråd för oss som åker V-Strom...

Är det någon som har erfarenheter ang att sätta på mer landsvägs liknande däck?

ljunganz
2008-06-13, 10:39
Hoj.

Jag har gjort tvärtom; satt på ett lägre original kåpglas och i lägsta läget.
Det blåser mer men utan turbulens, dessutom funkar ventilation i hjälmen - skönt varma dagar.

Hojs
Peter

Jag var ju mest intresserad av att höra åsikter om *större* rutor. :) Men visst, majoriteten av hojar har väl ingen kåpa alls eller en mindre kåpa än vad jag egentligen är ute efter nu. Vinddraget kan man väl inte komma ifrån, det hör nog till mc-åkningen. :cool: Men turbulensen vill jag definitivt vara utan. Kul ändå att höra att du har en ruta som funkar för dig.

Såg också att till DL650 så finns både en större Touringruta och en mindre Sportruta. Skall gå in till en Suzuki-handlare och kika på den större till att börja med.

Hoppas höra fler åsikter, speciellt från någon som har en högre ruta på sin V-Strom.

ljunganz
2008-06-13, 10:51
Hej Ljunganz!
Jag kör med orginalglaset på min 1000 vstrom och jag har tvingat upp det i högsta läget, det ska var 3 lägen men det går ett till. Jag har inga problem med turbulens (184cm lång) och kör med visiret uppe.
Kolla oxå california sport touring:s hemsida, amrisarna har mycket lull lull på sina vstrommar.
Hej Batman!
Nu är jag några tum längre än dig. Kanske ska jag ta och prova det där extra höga fjärde läget på originalrutan, för att testa det också. Låter bra att du har ett fungerande vindskydd på din hoj.

Kollade in sidan du rekommenderade. Här fanns det ju en hel del godis, som t.ex. kabelstam med relä för 12V-uttag, ett 139dB signalhorn, handtagsvärmare, stänkskydd till framskärmen, Throttle Rocker 2.

Beträffande ruta, så förutom en Givi-ruta med profil, så säljer de två olika vingar att sätta fast på existerande rutor.

DL650 V-Strom: Motorcycle Accessories from California Sport Touring, Inc. (http://www.casporttouring.com/store/merchant.mvc?page=CST/CTGY/Suzuki_DL650)

Batman
2008-06-13, 19:50
Hej Ljunganz!
Typiskt när jag satt och skrev så glömde jag hälften. Touratechbutiken är väl ungefär som när du köper en merca, du betalar en viss (mycke) procent för det instansade firmanamnet. Kasta den 5cm tjocka katalogen. Du har just nämnt två saker som jag beställde från CASto.com och det var handtagsvärmare och FENDA förlängningsstänkskydd. Jag beställde nu när dollarn är låg och jag tjänade någon hundring om jag jämför med Touringbutiken. Det tog c:a fem dagar så var grejorna hemma på trappan, och jag genomförde transaktionen med Paypal.com. OCH ljunganz glöm ej att kolla in "våran" hemsida för dom som åker Vstrom, nämligen www.vstrom.info
kolla in längst ner på forumet när du har registrerat dig så finns det en tråd med bara bilder på dom knäppa amrisarna på deras vstrommar.

ljunganz
2008-06-14, 09:37
...Du har just nämnt två saker som jag beställde från CASto.com och det var handtagsvärmare och FENDA förlängningsstänkskydd.
Ser ut som det är en populär mc i Amerika, eftersom det finns så mycket info på den sidan.

Jösses, det fanns ju ett helt forum-kapitel, som bara handlade om vindrutor till V-Strom av vissa årsmodeller. Suck, det kommer att ta tid att skumma igenom, samt att vara kritisk till att inläggen inte alltid är objektiva. Med så mycket prål och prylar de verkar smacka på sin cyklar, så tycker de alla att sin lösning är bäst...

Ju färrre med prylar, desto mindre att bekymra sig över, som kan gå sönder. Fast, en ny ruta är jag intresserad av. Kanke även lite andra prylar, så jag har börjat på en önskelista. Kan du rekommendera Fenda Extenda? Kan man enkelt montera handtagsvärmarna själv?

ljunganz
2008-06-14, 10:07
Jag har väl inget att bidra med ang kåpglas men tycker att det är kul med en tråd för oss som åker V-Strom...

Instämmer, som ny har man också många frågor.

Jag har bara kört 360 mil ännu, så orginaldäcken är praktiskt taget bara inkörda. Har visserligen gjort ett antal bromsövningar, men de är inte platta ännu.

De här däcken kom med DL650A från fabriken.
FRAM: Bridgestone TW101J 110/80 R19 M/C 59H 225 kPa
BAK : Bridgestone TW152F 150/70 R17 M/C 69H 250/280 kPa

Men går man in på Bridgestone, så föreslår deras Tyre selector Battlax BT-020 för både DL1000 & DL650 i stället för Trail Wing 101/152. Förhoppningsvis dröjer det ett tag tills att jag själv behöver fundera på däcksbyte. En mindre motor i 650cc, sliter nog däck mindre också? Eller beror det mest på chaufförn?;)

Batman
2008-06-15, 09:18
Hej Ljunganz!
Kan rekommendera skärmförlängaren, för du får en renare motor på köpet. Den tar 10-15 min. att montera, det sitter två st. dubbelhäftande tejpremsor på den och du gör ren skärmen där den ska sitta och trycker dit Fenda:n fyra skruvar följer med, borra och skruva dit. Jag har inte börjat med handtagsvärmarna för dom kräver kanske 1-2 timmars jobb, och det medföljer ett enkelt elschema.
Micke

hamre
2008-06-15, 20:28
Hej
Jag köpte en plastflärp på Touratechbutiken , var lite skepptisk till att betala så mycket för en plastbit med lite aluminium till men det var ett fynd.
Funkar fantastiskt bra, nästan vindstilla bakom kåpan. Nu kan jag köra med öppen hjälm utan att få andnöd!
Länk till plastflärpen.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw/r1200_gs_adventure/komfortutrustning/01-044-0410-0.html

ljunganz
2008-06-16, 20:00
Jag köpte en plastflärp på Touratechbutiken ...

Wow, vilken grej. Och passande till en V-Strom dessutom. Det låter intressant, speciellt eftersom du är nöjd med den.
-Motorväg, flärp på. Annars, flärp av! :cool:

Clamps onto the top of the windscreen. Easy to clamp on when you hit the highway, easy off when you leave the pavement, or for around town.

Also fits Suzuki DL650 VStrom

* Raises the effective height of the windshield 4 inches
* Aluminum, stainless steel and clear Macrolon construction
* Significant benefit to comfort
* Over-center clamping mechanism, it won't come off until you take it off
* Angle is the same as original windscreen (not adjustable)

ljunganz
2008-06-16, 20:08
Efter att ha kört 360 mil med hojen, så är det nu dags att sträcka kedjan för första gången. Det gjordes förmodligen även vid 100-mila servicen (120 mil i verkligheten). Kedjeslacket skall vara 20-30 mm enlligt boken. Nu blev det alltså första gången jag använde de medföljande verktygen. Hittade en fast ringnyckel på 24 mm med tillhörande förlängningsskaft. Orkade inte dra loss muttern med handkraft, utan fick ta hjälp med foten. Åtdragningsmomentet skall vara 100 Nm enligt instruktionsboken. Jag fick ta i vad jag orkade för att dra åt muttern igen.

Fråga 1: Behöver man skaffa en momentnyckel för att inte dra de olika skruvförbanden för hårt?

Det finns referensmärken på svängarmen för kedjejusteringen, så att det främre och bakre drevet skall vara parallella.

Fråga 2: Skall man utgå från att det är perfekt, så att man vrider t.ex. exakt ett kvarts varv vardera på vänster och höger kedjejusteringsbult?

Fråga 3: Eller behöver man varje gång upp med cyklen på ett depåstöd, för att kika efter att det bakre och främre drevet står i linje med varandra?

Fråga 4: Den dagen det blir aktuellt med att byta bakdäck, hur går det till att justera in så att dreven är parallella? Ser man det enkelt med att bara sikta, eller måste det till någon jigg eller verktyg? Klarar man sig utan ett depåstöd för injusteringen?

Wroom
2008-06-19, 02:21
Skulle bara säga hej och anmäla mig till denna "tråd".
Är inne på min tredje nya V-strom 1000 nu sedan 2003 och har genom åren och under 10.000 v-strom mil samlat på mig rejält med erfarenhet om dessa hojar. Speciellt om motorerna och dess egenheter, justeringar och åtgärdanden.
- Synkronisering, "avstrypning", mappning, injustering o.s.v....
Har även en Suzuki injection adjuster-enhet liggande för avhjälpande av s.k. "lean surging".
Har någon 1000-ägare funderationer eller så hjälper jag gärna till med det jag lärt mig. :D

Ang. turbulens, den mesta av den irriterande turbulensen på stromen beror på att vacuumbubblan som bildas ca 50 cm bakom rutan orsakar kaos. En designmiss.
Prova att sätta ruthållaren i det högsta läget, läge "tre". D.v.s. det högsta läget där alla 4 skruvar fortfarande kan skruvas dit.
Bricka sedan ut ruthållarens två nedersta skruvar ca 1 cm med 5-6 st distansbrickor.
Skruva dit dom, tvinga sedan den övre hållardelen bakåt så att skruvarna når gängorna. Skruva fast.
Lägg sedan ngn millimeter bricka mellan själva rutan och gummiexpandern man skruvar fast stjärnskruvarna i. Men bara på de två understa rutskruvarna. Detta för ytterligare en liten "tilt".
Och... voila! Lugnet infinner sig bakom rutan, då vacuumbubblan punkteras och tryckskillnaden reduceras drastiskt.
En mycket bra modifiering för ca 2 spänn. :cool:
Funkar bra för mig som är 187-188 cm lång.
//

Batman
2008-06-19, 23:53
Hej Wroomen!
Jag har oxå en 07, köpte den ny hos Bikeport, Hudik. Jag har fått mer och mer problem med s.k. förgasarsmällar dvs. jag vet att det är en inspr. men symtomen är som just förgasarsmällar och enligt Bikeport är det för att den är snålt ställd. Några gånger har det hänt att när jag växlar ner och ger mellangas i en korsning och det "puffar" till, så lägger den av. Har du haft något problem med det här själv?

Wroom
2008-06-20, 20:36
Hej Wroomen!
Jag har oxå en 07, köpte den ny hos Bikeport, Hudik. Jag har fått mer och mer problem med s.k. förgasarsmällar dvs. jag vet att det är en inspr. men symtomen är som just förgasarsmällar och enligt Bikeport är det för att den är snålt ställd. Några gånger har det hänt att när jag växlar ner och ger mellangas i en korsning och det "puffar" till, så lägger den av. Har du haft något problem med det här själv?

Hej. Är det du som även kontaktat mig på ett annat forum? :)

Dessa "nysningar" beror primärt inte på att den är för snålt ställd. Det är en ofta förekommande missuppfattning som är lätt att ta till som diagnos när man inte vill fördjupa sig.

Följ dessa enkla råd och gör följande så har du hört din sista nysning och har en hoj som går silkeslent på alla varvtal, men helst skulle jag behöva veta om du har primärspjällen kvar eller inte. Om de är kvar d.v.s. orörd hoj så gör följande (för punkt 2 och 3 krävs att du tar bort tanken):

1. Justera tomgången till 1200-1300 varv. Inte lägre, inte högre.
Detta är den första grejen du ska göra!
100-200 varv för lågt och det kan vara utlösande.

2. Kontrollera att insugningsgummina sitter fast på trottelhusen och luftburken. De kan ha åkt loss. Speciellt det främre. Symptom: rå gång och sporadiska "nysningar".

3. Kontrollera att TPS-sensorerna (trottelpositionssensorerna) ger rätt värde.
Du har två stycken, för primär och sekundärspjällen.
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
-För sekundär-TPS så kollar du först genom att vrida justerskruven så att sekundärspjällen öppnar lika i orört läge. Ca 0.6-0.8 mm. Använd bladmått för att mäta. När detta är klart så lossar du kontakten till TPS:en och mät med multimeter på TPS:ens två nedersta PIN:s. När du helt stänger spjällen för hand ska du då få ett värde på 1100 Kohm. Om inte, justera sensorn genom att lossa den och vrida den någon mm, stäng spjällen för hand och mäta igen.

4. Synkronisering av primärspjällen. Viktigt!
Här krävs det en vacuummätare av ngt slag. Klocka, vätska eller claes ohlsson. Se denna Suzuki originalvideo som ett exempel:

http://wotid.com/tls/content/view/26/49/

Högerklicka på "TL1000S Video" o ladda ner.
Här görs det på en TL1000, men motorn och proceduren är densamma.
Var riktigt noga här och resultatet är förbluffande! :D:D
Skillnaden till v-strom är var justerskruven för synkningen sitter. På stromen ser du den aktuella fjäderförsedda skruven från hojens högra sida, om du kikar in mellan de svarta plastgälarna i kåpan och ramen. Du når att justera skruven med t.ex. en näbbtång om du lossar insexskruvarna som håller kåpan mot tanken, uppe o nere, och den som håller kåpan i kylaren. Då kan man bända ut sidokåpan så pass att man "lätt" når.

Dessa punkter låter kanske svåra men är förvånansvärt enkla att göra, även för en vanlig hojåkare som har 10 tummar.

Puh, nu blev det mycket skrivande, men om du vill testa detta ger jag dig gärna all info som jag inte orkar skriva nu.

Batman
2008-06-22, 23:33
Hej och nej, jag har inte kontaktat någon annan över det här problemet.
Och till resten av info:n vet jag inte vad jag ska svara, jag kan bara tacka och bocka.

Conny
2008-07-11, 20:27
Vindrutan på min nya DL650A kan monters i tre höjdlägen. ....Erfarenheter?

Optimala fästet för rutan på V-strom se filmen:D

http://www.youtube.com/watch?v=0168zh-yWXM

MCpassion
2008-07-12, 19:31
Hej wrom, oj det var mycket tips. Tror jag kollade lite på filmen för några månader sen.
Har satt på ett KN-filter och Leo Vince dämpare samt en PC3a. Verkstaden som mappade o bänkade menade att den var för snålt ställd på låga varv. Men jag har fått några stop sen dess ändå vid nedväxlingar. Tror du att det räcker att höja tomgången eller ska jag göra alla de grejor du föreslår ändå?
Tack för alla tips!

Wroom
2008-07-18, 11:28
Hej.
De är snålt ställda på låga varv, men inte "för" snålt ställda.
Men om du monterat filter och dämpare, ja då krävs mycket riktigt en anrikning.
Ställ tomgången på 1300 varv.
Om det inte hjälper så ska du göra en korrekt synkronisering och justering.

Detta förfarande hör till vanlig service och underhåll och är inte "rocket sience" direkt...
Så jag förstår inte varför verkstäder/ägare inte utför detta som man ska.
På t.ex. en BMW GS så utförs detta normalt vid varje service, annars kan de börja gå som riktiga krattor.

Lycka till.

ljunganz
2008-07-19, 14:13
Skulle bara säga hej och anmäla mig till denna "tråd".
Är inne på min tredje nya V-strom 1000 nu sedan 2003 och har genom åren och under 10.000 v-strom mil samlat på mig rejält med erfarenhet om dessa hojar. Speciellt om motorerna och dess egenheter, justeringar och åtgärdanden.

Det låter jättebra med tillgång till sådan samlad erfarenhet, en av fördelarna med ett seriöst forum som detta.
Motor och växellåda på min DL650 fungerar utmärkt efter knappt bara 500mil. Har lite funderingar på fjädringen dock, om man måste ställa om den beroende på packning (3 väskor) eller om man ger sig ut på grusväg, eller ut på inspirerande slingriga asfaltvägar för bästa grepp?

Ang. turbulens, den mesta av den irriterande turbulensen på stromen beror på att vacuumbubblan som bildas ca 50 cm bakom rutan orsakar kaos. En designmiss.
Prova att sätta ruthållaren i det högsta läget, läge "tre". D.v.s. det högsta läget där alla 4 skruvar fortfarande kan skruvas dit.
Bricka sedan ut ruthållarens två nedersta skruvar ca 1 cm med 5-6 st distansbrickor.
Skruva dit dom, tvinga sedan den övre hållardelen bakåt så att skruvarna når gängorna. Skruva fast.
Lägg sedan ngn millimeter bricka mellan själva rutan och gummiexpandern man skruvar fast stjärnskruvarna i. Men bara på de två understa rutskruvarna. Detta för ytterligare en liten "tilt".
Och... voila! Lugnet infinner sig bakom rutan, då vacuumbubblan punkteras och tryckskillnaden reduceras drastiskt.
En mycket bra modifiering för ca 2 spänn. :cool:
Funkar bra för mig som är 187-188 cm lång.
//
Aha, så det är så problemet ligger till, samt kurerar det, när man vet vilken medicin som behövs.
Jag är ett par tum längre än dig, så denna kur för rutan är högst intressant. Alternativt, så är förslaget i filmsnutten nedan med MadStad AWM (Adjustable Windshield Mount), dock till en högre kostnad.

Optimala fästet för rutan på V-strom se filmen:D
http://www.youtube.com/watch?v=0168zh-yWXM
Tack för tipset, skall ta en funderare på detta eller alternativet från signumet Wroom.

Wroom
2008-07-21, 23:00
Madstad rutfäste har jag hört mycket bra om, då den har en justerbar "tilt" mot fartvinden och därmed tillåter en jämn luftström.
Den tiltmetod av rutan som jag gjort är efter samma princip som Madstad, men dock utan den lättåtkomliga justerbarhet och stora justerområde Madstad har.

Fördelen är att justeringen med brickor kostar 2 spänn, och Madstad ca 1100-1200:- när frakt, tull och moms från USA är betalt. :D

Testa först endast brickmetoden, om det ändå inte skulle passa föraren/körställningen så skulle jag antingen välja:
1. Brickmetoden + MRA Vario Touring ruta (funkar kanon för mig :D )
2. Madstad rutfäste

Storskurken
2008-08-20, 16:02

Har provkört en Dl1000 med fälgar och däck från en bandit 1200..gick stadigt och fint...men den suger ju på grus då...

ljunganz
2008-08-29, 15:31
Testa först endast brickmetoden, om det ändå inte skulle passa föraren/körställningen så skulle jag antingen välja:
1. Brickmetoden + MRA Vario Touring ruta (funkar kanon för mig )
2. Madstad rutfäste

Jag slog till på metoden med Madstad, vilken ger möjligheter till justering. Dock tror jag originalrutan fortfarande är i minsta laget för en reslig viking. Jag kommer nog att kika närmare på MRA Touring rutan. Jag borde väl även då kunna ha kvar Madstad-fästet?

http://mynetimages.com/491c84d8_th.jpg (http://mynetimages.com/viewimage/491c84d8)

http://mynetimages.com/39ba36a1_th.jpg (http://mynetimages.com/viewimage/39ba36a1)

http://mynetimages.com/5046012c_th.jpg (http://mynetimages.com/viewimage/5046012c)

ikea
2008-09-02, 18:43
Tja kul med en sån här tråd.. Några frågor: Är klv 1000 och dl 1000 identiska förutom emblemet på tanken?? tänkte rent motormässigt osv. Vet någon om man kan köpa suzuki origanaldelar på internet, läst någonstans att de ska en röktonad touringruta eller måste man till en återförsäljare? Skulle också vilja köpa blanka blinkersglas i stället för de orangea. Hur är det med dessa modeller några speciella fel och brister? (svaga punkter?) Något som man speciellt skall hålla ögonen på, eller tänka på? Nån som vet om ett vettigt mc kapell till denna modell? Tacksam för svar..

ljunganz
2008-09-05, 16:02
Enligt MC-guiden (http://www.alltommc.se/mcGuiden/search.php?k=7&f=&ku=6&ar=) verkar de ju tämligen lika. Förslag på flera bra siter som berör rutor finns längre upp i denna tråd. Andra jag kikat på, som också kan ge lite tips är t.ex.:
• http://www.twistedthrottle.com/trade/productlist/108/
• http://motorcycleinfo.calsci.com/VStrom.html

MC-kapell, Biltema?

Wroom
2008-09-08, 23:53
Tja kul med en sån här tråd.. Några frågor: Är klv 1000 och dl 1000 identiska förutom emblemet på tanken?? tänkte rent motormässigt osv. Hur är det med dessa modeller några speciella fel och brister? (svaga punkter?) Något som man speciellt skall hålla ögonen på, eller tänka på?

KLV och DL är in i minsta skruv identiska, eftersom det är samma hoj.
På KLV:ns "ramplåt" har Kawa t.o.m taffligt kluddat över Suzukis logga med svart permanent märkpenna. Lite komiskt. :rolleyes:
Eftersom modellerna är tämligen skottsäkra så finns det inga modelltypiska minor man kan gå på.
-Kopplingskorgen på tidiga modeller då, men ovanligt på 2004 och nyare.
Detta är en rent kosmetisk grej, det kan skramla lite men inget går sönder.
-Nedre kopplingscylindern ska vara helt tät. Kolla i tittfönstret på behållaren på styret, är vätskan mörk och ful så är vätskan inte bytt sedan hedenhös och ett packningsbyte i nedre kopplingscylindern är då med 100% säkerhet nära förestående.

Detta beror på att när fett från kedjan slungas av vid framdrevet, och man INTE rengör då och då, packas detta med tiden till en komprimerad massa som till slut trycker på manschetten på kopplingscylinderns baksida (bakom drevkåpan på motorn). Så småningom tar gummimanschetten skada av detta och smörjfettsresterna passerar denna och förorenar kopplingsvätskan.
Mörk vätska: Kass manschett och ett tecken på en inte alltför god service och omvårdnad.

MCpassion
2008-09-27, 18:26
Kan verkligen rekommendera Continental Trail Attack!! Se upp för Maxxis Presa Detour! Billigt men dåligt o slut efter 600 mil! Våtgreppet är uselt!

ikea
2008-09-28, 16:27
Kan verkligen rekommendera Continental Trail Attack!! Se upp för Maxxis Presa Detour! Billigt men dåligt o slut efter 600 mil! Våtgreppet är uselt!

Intressant med continental, åker på michelin anakee idag men de är slut så jag måste köpa nya.Nöjd med michelinen men det är alltid kul att prova och jämföra med något annat. Hur är prisbilden på continetalen ungefär? Vet du nån webshop som säljer dem (bor på vischan).

ljunganz
2008-10-02, 11:17
På min DL650A V-Strom finns enligt uppgift en el-kontakt förberedd för anslutning till handtagsvärmarna. Den dedicerade sladdsockeln finns någonstans vid kabelstammen under vänstra sidokåpan uppe vid kylaren. Den är avsäkrad (#5) med 15A, dvs. samma anslutning som signalhornet, enligt elschemat för DL650K4.

Funderar alternativt på att koppla in ett 12V-uttag på min hoj via denna kontakt, så att strömmen passerar tändningslåset. Dvs. ingen risk att man glömmer en förbrukare på som tömmer batteriet.

Främst önskar jag ansluta förbrukare såsom GPS, laddare till mobiltelefon och kamera vid längre än bara dagsturer.

Jag har en Garmin nüvi200 i bilen, som jag även brukar använda på hojen i en liten tankväska, främst för att se var jag är och hitta hem. Ibland kompletterad med en gammal Garmin GPS12 som data logger, för att spela in åkt vägsträcka och notera rutten.

Antingen fortsätter jag att använda nüvi200, eller att till hojen införskaffa en nüvi510 alt. Zumo modell nyare, vilka båda är väderskyddade och dessutom kan hantera rutter. Väljer jag nüvi510, så får den dra ström via ett monterat 12V-uttag.

Blir det en Zumo, som ju har ett ordentligt fäste (fabrikat RAM?), så förmodligen drar jag dess strömkabel direkt till elsystemet. Får senare fundera på om den ska gå via tändningslåset, eller vara always on. 15W max förbrukning anges för Zumo500, så kanske via tändningslåset är bäst. Enheten har ju ett inbyggd batteri för 4 timmars användning dessutom. Har sett att det finns ett www.zumoforums.com forum, men har inte haft anledning att besöka det ännu.

Fråga: Är det Suzuki man ska vända sig till för att få tag på lämplig el-kontakt att ansluta till heated grips-sockeln? Sett att man brukar köpa signalhorns-sladden som reservdel och nyttja denna? Eller finns den två-poliga kontakten kanske på Kjell & Co eller Biltema?

Ref:
Weestrom grip warmer install ?'s - www.advrider.com (http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=170327)

Genuine SUZUKI OEM Parts - www.motorsport.com (http://www.motosport.com/offroad/oem.php?make=SUZUKI&type=DIRT&model=DL650A&year=2008)

Fiche Desktop Motorcycle suzuki 2007 DL650A - Ron Ayers (http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/Main/TypeID/26/Type/Motorcycle/MakeID/2/Make/Suzuki/YearID/48/Year/2007/ModelID/7543/Model/DL650A)

Hitachi Style Connectors (http://www.electricalconnection.com/electrical-components/hitachi.htm)

Ståhlis
2008-10-03, 19:49

Daniel från hojdäck.se här!

Det är tråkigt att MC Passion är missnöjd med sitt däckköp.

Av de angivna miltalen är det svårt att göra någon bedömning av slitstyrkan, detta på grund av att livslängden på ett däck varierar mycket beroende på bland annat körstil (hårda accelerationer och inbromsningar), asfalt/grus, packning och/eller skjuts samt däcktryck. Med andra ord är det inte ovanligt att en förare kör 600 mil och en annan förare kör 1000 mil på samma däck.

Hojdäck.se har erbjudit MC Passion att kostnadsfritt skicka in däcket till Maxxis Nordens tekniska support för att avgöra om det är något fabrikationsfel på däcket. Om så bedöms vara fallet kommer MC Passion att bli kompenserad till 100%. Tyvärr har vi inte ännu fått in däcket för bedömning.

Hojdäck.se har tagit seriöst på MC Passions konstruktiva kritik och planerar att genomföra ett test av Maxxis Presa Detour under Svenska förhållanden, tillsammans med Maxxis Research and Development. Testet kommer att utföras av en utomstående MC förare som har erfarenhet av att testa däck. Testet kommer att ske på en BMW R1200GS -07.

Om utvärderingen av testet bekräftar att Presa Detour inte håller måttet under Svenska förhållanden kommer däcket att tas bort från sortimentet.

För fler frågor ang. Maxxis Presa Detour eller bara allmänna däckfrågor är alla hojåkare välkomna att kontakta hojdäck.se på info@hojdack.se eller ringa supporten på 070-294462.

Med vänlig hälsning!
Daniel

www.hojdäck.se

pikeman59
2008-10-07, 07:41
Hej, var tidigare ägare till en DL1000 men har nu köpt en DL650. Jag jättenöjd men skulle vilja byta sadeln till en DL1000 sadel som är 2 cm högre. Jag har ganska långa ben så benvinkeln blir ganska skarp med originalsadeln till DL650.
Finns det nån som har en DL1000 sadel och som vill sitta lite lägre?

//Sven

Oskar
2008-10-07, 11:27

Tyvärr kan jag bara hålla med MCpassion. Jag fick ut 700 mil ur mitt Maxxis Presa Detour på en DL-1000 men det berodde endast på att jag hade så långt hem på semestern. Sista millimetern passerades efter ca 600 mil.

Som en jämförelse har jag utöver det orginalmonterade även haft ett Michelin Anakee innan och inget av dem höll under 1300 mil. Jag har haft samma hoj tre somrar och samtliga varit borta i en månad med tre packväskor så jämförelsen är nog så god den kan bli.

I dag sitter det åter ett Michelin Anakee monterat där bak...

Oskar

ljunganz
2008-10-08, 18:34
Jag tycker mina original Bridgestone Trailwing fortfarande ser mycket fräscha ut efter dryga 700 mil, inkörningsmilen inberäknade. Ingen tendens till slitageplatå på bakdäcket ännu vad jag kan se. Vilket lufttryck det är i däcken har jag ingen aning om. Har just letat fram rekommenderat lufttryck och ska kolla och ev. fylla på vid nästa tillfälle på macken. Min mätare från Biltema är graderad i den ortodoxa enheten kgf/cm2, samma som at. Sambanden är: (1 bar = 100 kPa = 1.0197 at).

De här däcken kom med min DL650A-K8 från fabriken.
FRAM: Bridgestone TW101J 110/80 R19 M/C 59H 225 kPa (2.29 kg/cm2; 33psi)
BAK : Bridgestone TW152F 150/70 R17 M/C 69H 250/280 kPa (2.55/2.86 kg/cm2; 36/41 psi)

Har hört att 1000-kubikaren med dess bättre vrid sliter mera på bakdäcket. Som det ser ut nu så kan jag nog köra 700 mil till på mina. Sen får jag se vilka däck som åker på. Kanske några mjukare om jag ev. vill prioritera kurvåkning i stället för grusvägar eller touring med tung packning. Men det får jag ta ställning till då.

ljunganz
2008-10-08, 18:36
Hej, var tidigare ägare till en DL1000 men har nu köpt en DL650. Jag jättenöjd men skulle vilja byta sadeln till en DL1000 sadel som är 2 cm högre. Jag har ganska långa ben så benvinkeln blir ganska skarp med originalsadeln till DL650.

//Sven

Du kunde ju ha behållit sadeln från din gamla DL1000, men lite svårt att sälja en hoj utan sadel kanske?:D Skämt åsido, jag har också funderat på en högre sadel. Tycker också att det borde finnas både utbud och intresserade av ett sådant byte. Jag pushar också för den möjligheten här i tråden.

rednax
2008-10-10, 13:02
överväger att köpa en V-strom 1000(eller Kawasaki klv 1000) Hört att det kan vara besvärligt att få service /rep i Gbg. Stämmer det ?

MCpassion
2008-10-11, 09:53
Instämmer, som ny har man också många frågor.

Jag har bara kört 360 mil ännu, så orginaldäcken är praktiskt taget bara inkörda. Har visserligen gjort ett antal bromsövningar, men de är inte platta ännu.

De här däcken kom med DL650A från fabriken.
FRAM: Bridgestone TW101J 110/80 R19 M/C 59H 225 kPa
BAK : Bridgestone TW152F 150/70 R17 M/C 69H 250/280 kPa

Men går man in på Bridgestone, så föreslår deras Tyre selector Battlax BT-020 för både DL1000 & DL650 i stället för Trail Wing 101/152. Förhoppningsvis dröjer det ett tag tills att jag själv behöver fundera på däcksbyte. En mindre motor i 650cc, sliter nog däck mindre också? Eller beror det mest på chaufförn?;)

Har lagt på ett Continental Trail Attack bak - bästa jag kört på!

MCpassion
2008-10-21, 19:48
överväger att köpa en V-strom 1000(eller Kawasaki klv 1000) Hört att det kan vara besvärligt att få service /rep i Gbg. Stämmer det ?

Jag servar min KLV1000 på Kenneths MC-service på Hisingen.

MCpassion
2008-10-21, 19:54
Intressant med continental, åker på michelin anakee idag men de är slut så jag måste köpa nya.Nöjd med michelinen men det är alltid kul att prova och jämföra med något annat. Hur är prisbilden på continetalen ungefär? Vet du nån webshop som säljer dem (bor på vischan).

Jagköpte mitt TrailAttack på MCdäckonline. Har bara goda erfarenheter därifrån.

Tila
2008-10-22, 11:46
Har en DL 1000 -06 som vid kallstart avger mycket rök (kondens?) ur vänstra röret i någon minut eller två. Någon som känner igen och vet vad det beror på?

Oskar
2008-10-22, 13:25
Har en DL 1000 -06 som vid kallstart avger mycket rök (kondens?) ur vänstra röret i någon minut eller två. Någon som känner igen och vet vad det beror på?

Japp, jag har en -05 och känner igen det. Hade även problem med att den gick ryckigt när man gav gas på låga varv (under ca 3000). Båda problemen löste sig när jag surnade till och bytte verkstad.

Den nya verkstaden synkroniserade insprutningen i samband med service, den innan hävdade att det berodde på att en V-motor hade olika långa avgasrör till de båda cylindrarna så avgaserna kyldes olika mycket och kondensen därför bara syntes i ena...

Behöver jag nämna att avgassystemet är det samma i dag men problemen försvunnit..?

Tila
2008-10-22, 15:30
Tack för snabbt svar. Har märkt av en viss ryckighet vid låga vara men inte kopplat det till insprutningen men då vet jag vad som behöver göras. Tack för tipsen.

Tila

ljunganz
2008-10-22, 22:01

Jag behöver inte fundera på nya däck än så länge, har bara kört knappt 800 mil. Har just köpt en batteridriven lufttrycksmätare från Clas Ohlson därför att den gamla mätklockan gick inte att ansluta till nippeln i det lilla utrymmet mellan fälg och nav. Det såg ut som att jag nog hade glömt fylla på luft efter sommarens grusåkande. Har nu pumpat upp trycket till rekommenderade 225/265 kPa.

ljunganz
2008-10-22, 22:19
MRA - Variotouringscreen VT1 för DL650/DL1000 V-Strom

Funderade länge på en ny ruta till hojen, där MRA, KAPPA och PUIG var kandidater. Hittade en ruta i Tyskland och slog till medan kronan ännu stod i någorlunda hyfsad kurs mot euron. Som synes är MRA-rutan inte nämvärt större än orginalrutan. Men den har en extra vinge, som distribuerar luftströmmen så att man slipper den kraftiga turbulensen som kunde uppstå med originalrutan upphissad till maxläget. Av det lilla jag hittills provat, så gör den extra spoilern nytta. Men fortfarande kör jag med öronproppar.

Appendix: (klippt från mitt inlägg i ett annat forum)
Since I already have the excellent AWM product from Madstad:
• Adjustable Windshield Mount for DL650/DL1000 (http://www.madstad.com/s.nl/it.A/id.55/.f?sc=7&category=67)
I went for the MRA option through a contact via eBay.

I was choosing between the MRA and the Kappa windscreen:
• Kappa Windscreen KD260ST transparent (h570mm x 480mm) (http://www.kappamoto.com/tabid/58/Default.aspx)
The Kappa version (22.4" x 18.9") is a whole decimeter wider and 1.5 decimeter taller than the MRA version (16.3" x 15.0").

On the eBay, I also found that Puig has a popular (but not as a high one as the Kappa version) and suitable windscreen for the Suzuki V-Strom:
• Colour: clear
• Height: 47 cm
• Higher than the original +8 cm
• Price: similar to the MRA VT, but more expensive than the Kappa.

I just got the MRA 16.3" version for my DL650. As you can see from the pictures, it's almost identical in size to the Suzuki stockscreen.
http://mynetimages.com/88cc3f5c_th.gif (http://mynetimages.com/88cc3f5c.jpg) http://mynetimages.com/3acbc2d2_th.gif (http://mynetimages.com/3acbc2d2.jpg) http://mynetimages.com/2103b84d_th.gif (http://mynetimages.com/2103b84d.jpg)

I've just mounted the new MRA screen on my DL650. I had to flex the screen a bit, in order to fit it onto the Madstad mount, due to its stronger curvature. It also means that the sliding adjustment of the MadStad needs a bit more force to lift and sink the screen. Apart from that, I must say it enhances the look of the bike, partly due to the smoke gray coloured screen, but also since it doesn't look like a barn door either.

http://mynetimages.com/fc3a06ff_th.gif (http://mynetimages.com/fc3a06ff.jpg) http://mynetimages.com/36480819_th.gif (http://mynetimages.com/36480819.jpg)

rednax
2008-10-23, 18:16
Läste på en Engelsk tidningssite två tester, den ena på V-strom och den andra på KLV 1000. Kawasakin fick lägre betyg när det gällde kvalitet. Det talades oxå om skillnader i fronten på hojarna. Tidigare har jag läst att det enda som skiljer de båda åt skall vara färgen. Någon som kan reda ut saken för mig:confused:

ljunganz
2008-10-23, 20:01
Länka gärna till de båda testerna hos din engelska tidningssite.

rednax
2008-10-24, 05:20
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Kawasaki/Kawasaki-KLV1000-2004-2006-TC/?&R=EPI-283

och därifrån vidare till V-strom 1000

Knas
2008-10-25, 11:35
Hejsan på Er!
Tänkte fråga om ngn vet vad som kan vara problemet med mitt halvljus.
Jag kör en DL-1000 en 03:a som jag trivs med för det mesta, men på senare tid så hoppar inte halvljuset igång utan bara "smålamporna" när jag startar hojen.
Det händer inte alltid utan bara ibland, och jag kan nämna att tändningslåset är ganska slitet, kan det vara en felkälla tro?
Den sista gången det hände växlade jag mellan hel / halvljus på knappen ett gäng gånger och plötsligt fungerade det igen.

MVH
Jonte

ljunganz
2008-10-25, 16:50
Korroderade säkringshållare och/eller hel/halvljusomkopplare. Är felet oberoende av läget för hel/halvljus? Bör kunna få idéer till felsökning från elkretsschemat. Du nämner hel/halvljus-knappen, varför inte börja med att undersöka just denna.

ljunganz
2008-10-25, 16:54
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Kawasaki/Kawasaki-KLV1000-2004-2006-TC/?&R=EPI-283
och därifrån vidare till V-strom 1000

Intressant att två fabrikanter sålde samma hoj under tre år, förvisso också vanligt i bilbranschen. Kan tänka att även om slutmontering sker i skilda fabriker, så är de ingående komponenterna desamma. Så den enes problem, kan likväl även vara den andres. Hur som helst, Suzuki har kvar DL1000 på modellprogrammet, medan Kawasaki inte längre tillverkar KLV1000. Förhoppningsvis har Suzuki både rafinerat modellen vidare, samt har en bra kvalitetskontroll. Fortfarande saknas dock ABS på den stora DL1000 modellen.

Lite oroande är dock testets anmärkningar på utförandet, såsom korrosionsbenägenheten. Visserligen utsätts inte en MC för samma korrosionsmiljö med tösaltade vintervägar som en bil med numera förzinkad och rostskyddsbehandlad kaross, men en MC borde åtminstone klara vägsaltade grusvägar lika bra som en trampcykel. Antar att detsamma även gäller för DL650, eftersom de har så många delar gemensamma. Kanske man får införskaffa en burk Dinitrol?

Marie
2008-10-25, 19:09
Visserligen utsätts inte en MC för samma korrosionsmiljö med tösaltade vintervägar som en bil med numera förzinkad och rostskyddsbehandlad kaross, men en MC borde åtminstone klara vägsaltade grusvägar lika bra som en trampcykel.

Nog attan är det vintertid samma saltslask där hojen rullar som där bilarna gör det?
Eller har du några specialkartor så du kan ta dig runt alla de vägar och gator som Vägverket och kommunerna förvandlar till saltlake varje vinter?

Jag tycker att rostskyddet måste vara minst lika viktigt på en hoj som på en bil.

rednax
2008-10-25, 19:22
Mc Passion, du kör ju uppenbarligen här i väst( regn, regn) märkt ngn tendens till rost etc ? Nöjd med din haj(hops, felskrivn, men passar ju bra på denna hoj) annars ?
Ljunganz, visst man bygger ju massor av bilar på samma grundkoncept på olika håll och vad man hört med skiftande kvalitet.
Frågan är väl om Suzuki verkligen gjort så mycket när det gäller att utveckla V-stromen de senaste åren? Vad i så fall och bör det påverka mitt val? (bortsett från nyare hoj med mindre slitage)
Kör nu en bmw f650gs (enstånka) som jag är mycket nöjd med, men vill åka längre och med passagerare (ibland) V-stromen verkar ge mycket för pengarna...Hur är förresten den lilla V-stromen med tanke på detta?
Nåväl, problemet är ju angenämt och ger anledning att provköra massor av hojmodeller:D

Knas
2008-10-25, 20:31
Korroderade säkringshållare och/eller hel/halvljusomkopplare. Är felet oberoende av läget för hel/halvljus? Bör kunna få idéer till felsökning från elkretsschemat. Du nämner hel/halvljus-knappen, varför inte börja med att undersöka just denna.

Tack för svar :)
Helljuset fungerar alltid, även positionslamporna. Det är endas halv som inte fungerar ibland. Har hoppat igång även när jag vred på nyckeln fram och tillbaka några ggr, så jag "tror inte" omkopplaren är boven i detta fall.

ljunganz
2008-10-26, 08:29
Om hel- resp halvljus ligger på separata säkringskretsar, kolla säkringen samt tillhörande kablagekrets. Tändningslåset uteslutet vad jag kan förstå, eftersom det inte distingerar mellan ström till halv- eller helljus.

ljunganz
2008-10-26, 08:38
Nog attan är det vintertid samma saltslask där hojen rullar som där bilarna gör det?
Eller har du några specialkartor så du kan ta dig runt alla de vägar och gator som Vägverket och kommunerna förvandlar till saltlake varje vinter?

Jag tycker att rostskyddet måste vara minst lika viktigt på en hoj som på en bil.

OT: Jag har naturligtvis en jordglob med bara Jämtland på. Tills nyligen var länets alla vägar osaltade, numera är vissa (test-)vägar även sockersaltade. Lämnar man europa-, riks- och de större länsvägarna, så har många vägar utmärkt sparkföre vintertid. Funkar nog också bra att sätta kronans stödskidor på hojen.

P.S. Har ändå inte flertalet redan ställt av sin hoj för vintersäsongen?

Fråga: Kan de som ändå väljer att köra året runt själv göra något aktivt för att öka hojens rostskydd inför vintersäsongen?

ljunganz
2008-10-26, 08:52
...Frågan är väl om Suzuki verkligen gjort så mycket när det gäller att utveckla V-stromen de senaste åren? Vad i så fall och bör det påverka mitt val? (bortsett från nyare hoj med mindre slitage)
DL1000: ingen aning?
DL650: ABS, dubbla tändstift/cyl pga emissionskrav

Kör nu en bmw f650gs (enstånka) som jag är mycket nöjd med, men vill åka längre och med passagerare (ibland) V-stromen verkar ge mycket för pengarna...Hur är förresten den lilla V-stromen med tanke på detta?

Tycker DL650 fortfarande är en mycket bra hoj efter mina första 800 mil. Har gjort ett par 50-60 mila turer med alla tre packväskorna, vilket man klarar obehindrat. Motor och växellåda, samt bra allround chassi är modellens främsta tillgång. En anpassning av rutan är individuellt nödvändig, på somrarna kan den likväl vara kort, så att man tar vinden i brösthöjd.

Med passagerare på undviker man nog både grusvägar och de allra krokigaste vägarna, så då kan man lika gärna satsa på en 1000-kubikare för det extra vridet. Jag märker att jag har en mindre motor, när jag försöker hänga på sporthojar som Ninjor och allt vad de nu heter.

rednax
2008-10-26, 18:32

Även utan vägsalt, så är ju västkustklimatet hårt mot allt av plåt. Ständigt fuktigt och salta havsvindar! Samtidigt innebär ju snöbristen att säsongen blir lång. Fövr verkar det räcka med lite puder, så drar ju snösvängen igång med skrapor, sand o salt här. Så visst har du rätt.

rednax
2008-10-26, 18:40
Ljunganz: "Jag märker att jag har en mindre motor, när jag försöker hänga på sporthojar som Ninjor och allt vad de nu heter."
Nä, dom kanske man inte ska försöka hänga på...I övr tack för svaret. Får väl ta mig en sväng på 650:an oxå.

sididi
2008-11-03, 21:54

//Sven

Hej!
Jag kan tänka mig att byta,,,

pikeman59
2008-11-04, 06:56
Hej!
Jag kan tänka mig att byta,,,

Hej, det låter jättebra.
Var finns Du nånstans i Stockholm? Jag finns i Upplands Väsby.
Jag har också en 07:a.

MVH

Sven Bergh

sididi
2008-11-04, 17:59
Hej, det låter jättebra.
Var finns Du nånstans i Stockholm? Jag finns i Upplands Väsby.
Jag har också en 07:a.

MVH

Sven Bergh

Du har PM :)

TheGungner
2008-11-05, 22:20
Någon som provat att besikta en 1000 med leovince slipon monterade. :confused:Jag har kvar "innerrören" (Går ju att att ta bort den/dem genom att skruva ur en liten skruv och sedan lirka ur innerröret ur själva avgasröret). Eller måste jag byta till original före besiktning för att slippa ombesiktning.:( /

pikeman59
2008-11-06, 07:34
Någon som provat att besikta en 1000 med leovince slipon monterade. :confused:Jag har kvar "innerrören" (Går ju att att ta bort den/dem genom att skruva ur en liten skruv och sedan lirka ur innerröret ur själva avgasröret). Eller måste jag byta till original före besiktning för att slippa ombesiktning.:( /

Jag besiktigade min DL1000 med LeoVince rör och innerröret och fick godkänt men jag monterade dessutom restriktor brickorna i rören. Dom är runda med 4 hål och placeras på inloppssidan av själva dämparen. Du ska ha fått med de brickorna när Du köpte rören. Jag tror att jag har mina kvar nånstans i garaget.

//Sven

TheGungner
2008-11-07, 08:58
Jag besiktigade min DL1000 med LeoVince rör och innerröret och fick godkänt men jag monterade dessutom restriktor brickorna i rören. Dom är runda med 4 hål och placeras på inloppssidan av själva dämparen. Du ska ha fått med de brickorna när Du köpte rören. Jag tror att jag har mina kvar nånstans i garaget.

//Sven

Tack för svaret
Ok, då kommer jag också prova med leovince med brickorna. Förvisso några månader kvar både till besiktning och bra körväder.... Något annat som man/jag bör fundera över inför första besiktningen (någonsin med MC). Jag trivs bra med min V-strom så den har hunnit bli några år, modell 2005.

glider
2008-11-28, 23:50
Hej allesammans!

Tänkte bara kasta in ett inlägg. Jag är sedan två veckor tillbaka en glad ägare av en DL1000 K3. Den delar garageplats med min Fireblade från 98. Håll utkik efter en gul Strom på de sörmländska vägarna i sommar!

MVH
/Mange
Eskilstuna

Jon_E_
2008-12-28, 20:24
Jag har en DL650 och den är perfekt för mig som är 186cm lång förutom benvinkeln, tänkte kolla om någon som har en DL1000 kan vara sugen att byta sadel när den är 2 cm högre kan lägga en liten slant i mellan om så önskas min är från en -04

/Jon

MickeE
2009-01-25, 14:54
Jag har en DL650 och den är perfekt för mig som är 186cm lång förutom benvinkeln, tänkte kolla om någon som har en DL1000 kan vara sugen att byta sadel när den är 2 cm högre kan lägga en liten slant i mellan om så önskas min är från en -04

/Jon

Jag har en DL1000 -04. Eftersom jag är endast 170cm så jag tror nog det skulle va bekvämare för mig med en lägre sadel, vill prova den lägre varianten först bara. Vars bor du? Själv bor jag i Tyresö...

sididi
2009-01-30, 18:04
Kolla in sidan!
Ryggstödet var coolt :p

LÄNK (http://community-2.webtv.net/CHERDAN/MyVStromAccessories/)

/rolf

Jon_E_
2009-01-31, 13:30
MickeE!

Själv bor jag i Lycksele så enklast vore ifall du provsitter någon 650 i närheten av dig, borde finnas hos någon mc-handlare

i så fall kan jag skicka bilder på min, den är i perfekt skick..

kontakta mig på jon_e_@hotmail.com om det är intressant

/Jon

ljunganz
2009-03-11, 16:55
Hur har det gått för er på DL-650 som velat byta sadel med DL-1000 åkare?
Har båda ägarna blivit nöjda?
Någon förändring av körkomforten?
(Kanske lite tidigt på säsongen för att svara, eftersom få kör omkring på snöiga vägar).

ljunganz
2009-03-11, 17:14
Jag funderar på att beställa färdigkontakterade elkablabe från Eastern Beaver Company (http://easternbeaver.com/Main/Bike_Specific/VStrom/vstrom.html) och undrar om någon har erfarenhet av att handla från dom. Är det fler som är intresserade, så kan vi ju dela på frakten i en beställning till Sverige. Syftet är att ha en spänningssatt fast montering av en GPS, samt ett switchat 12V-uttag för att ladda t.ex. telefonen.

Jag har inte kollat upp vad som passar mig bäst ännu, men nåt i den här stilen:
http://easternbeaver.com/Main/Bike_Specific/VStrom/3-circuit.jpg

jan-olovj
2009-03-11, 18:57
Det låter dyrt att köpa färdigklippte ledningar, mobilen kan du väll använda ett utag och en billaddare, passar även när du byter telefon. Klipper du till själv så passar det exakt och inga buntar med extra ledningar.

hamre
2009-03-11, 20:25
Jag funderar på att beställa färdigkontakterade elkablabe från Eastern Beaver Company (http://easternbeaver.com/Main/Bike_Specific/VStrom/vstrom.html) och undrar om någon har erfarenhet av att handla från dom. Är det fler som är intresserade, så kan vi ju dela på frakten i en beställning till Sverige. Syftet är att ha en spänningssatt fast montering av en GPS, samt ett switchat 12V-uttag för att ladda t.ex. telefonen.

Ett onödigt köp enl. mej.
Det funkar lika bra med ett vanligt 12 volts uttag för ciggtändare, kostar 50-100:- i marinutförande. Det har jag monterat på min V-Strom.

pikeman59
2009-03-11, 21:12
Hur har det gått för er på DL-650 som velat byta sadel med DL-1000 åkare?
Har båda ägarna blivit nöjda?
Någon förändring av körkomforten?
(Kanske lite tidigt på säsongen för att svara, eftersom få kör omkring på snöiga vägar).

Jag bytte till mig en 1000 sadel till min 650 och jag är jättenöjd, hann åka ett par hundra mil i höstas. 1000 sadeln är ju 1" högre än 650 sadeln och det är perfekt för mig som är ganska lång. Jag hade en DL1000 för 2 år sen så jag vet att den höjden är en bra åkställning för mig. :)

pikeman59
2009-03-11, 21:17

Jag vet att många på http://www.stromtrooper.com köper prylar från dom och att det är bra kvalité på grejorna. Har dock inte handlat själv.

TheGungner
2009-03-11, 22:11
Ett onödigt köp enl. mej.
Det funkar lika bra med ett vanligt 12 volts uttag för ciggtändare, kostar 50-100:- i marinutförande. Det har jag monterat på min V-Strom.

Det har jag med gjort. Se bifogad länk på min något töntiga:p men förhoppningsvis pedagogiska "film". Till den (12vuttaget) kopplar jag min gps (StreetpilotIII). Fästet till GPS:en har jag köpt från Touratech för en överkomlig penning.
http://www.youtube.com/watch?v=sWuwJ0ccD1k

ljunganz
2009-03-12, 08:06
Min ursprungliga tanke med det förkontakterade kablaget var ju att kunna gå in på de befintliga kontakterna, samt att få 12V-uttaget bortkopplat när man vrider av tändningen och lämnar cykeln. Ev. två 12V-uttag för att samtidigt med GPS-driften kunna ladda AA-batterier / kamerabatteriet.

Men den listiga metoden som "TheGungner" visar i YouTube-klippet med en dold strömbrytare ger ju möjligheten att ansluta en avsäkrad strömförbrukare oberoende av tändningsnyckelns läge. Att man sen får några extra sladdar anslutna till direkt till batteripolerna, det går ju att ordna snyggt och hyfsat isolerat som synes.

Jag ska fundera lite till på mina behov, men väljer jag att ansluta direkt till batteriet, så faller nog idén med att beställa ett färdigkontakterat kablage.

glider
2009-03-12, 11:27
Jag har GPSen ansluten direkt på batteriet och ett 12v cigg-uttag under sadeln som är igång när tändningen är på.

Cigg-uttaget var monterat när jag köpte hojen, och det verkar logiskt att ha den igång när tändningen är igång. I mitt fall kommer den vara till för att "nöd"-ladda mobilen om man måste ringa på vägen, och den lilla stunden kan tändningen vara på. Jag skulle heller aldrig lämna den utan uppsikt när den laddas, eller ha den under sadeln medan jag kör.

GPSen är praktiskt att alltid ha "live" tycker jag, då det är irriterande att den stänger av sig så fort man stannar och stänger av hojen vid vägkanten.

Så jag skulle spara pengarna och dra kablarna direkt :)

jan-olovj
2009-03-12, 17:39
Jag har nog skrivit om detta vid ett tidigare tillfälle men, ta pluss fån batteriet via en säkring till ett reä sedan till uttaget. Relät kopplas paralellt övet bakljuset då har uttaget spänning när tändningen är till och tändningslåset belastas inte. Minus kopplas direkt på batteriet. använd minst 2,5 kvadrat ledning av en mjuk kvallite. Relät köpes på biltema nr 42-302 24,90 kr
Uttaget nr 43-228 24,90 kr Säkringshållaren nr 35-648 11,90 kr. Använd isolerade kabelskor eller krympslang och se till att fästa allt så att det inte kan skava.

TheGungner
2009-03-16, 23:29
Monterade på Biltemas värmehandtag i helgen. Verkar funger bra, hann bara ta en kort testtur före det blev mörkt ute. Fungerade bra att montera på iaf, var ett lätt arbete. Nu får vi se hur bra det håller...:rolleyes:

pikeman59
2009-04-03, 09:14
Jag har fixat med alla möjliga rutor på mina V-strom och på alla möjliga höjder och vinklar också, men nu verkar jag ha fått till det ganska så bra. Kapade ner en MRA Touringruta som satt på min gamla DL1000 -02 och gjorde den riktigt kort. Det blev riktigt bra med bara lite turbulens men kände ändå att det kunde bli lite bättre så jag letade lite på stromtrooper.com och fann att en del bytte backspeglar för att få bort turbulens. Aprilia Tuono speglar ( sitter också på en del BMW ) såg både bra ut och minskade tydligen bullret så sagt och gjort ett par Tuono-speglar beställdes och monterades och WOW, vilken skillnad, bara rent vinddrag och obefintlig turbulens.
Nu är jag helt nöjd med min V-strom.
Om det är nån som vil ha mer info om speglarna så PM:a så fixar jag artikelnummer mm.

//Sven

sididi
2009-04-03, 19:54
Jag bytte till mig en 1000 sadel till min 650 och jag är jättenöjd, hann åka ett par hundra mil i höstas. 1000 sadeln är ju 1" högre än 650 sadeln och det är perfekt för mig som är ganska lång. Jag hade en DL1000 för 2 år sen så jag vet att den höjden är en bra åkställning för mig. :)

Jag bytte till mig en 650sadel till min 1000. Har hunnit åka 50-60 mil på den så långt i år och jag ångrar inte!

/roffe

pikeman59
2009-04-03, 19:59
Jag bytte till mig en 650sadel till min 1000. Har hunnit åka 50-60 mil på den så långt i år och jag ångrar inte!

/roffe

Det var mig du bytte med. :D:D:D

Jag är också jättenöjd.

//Sven

ljunganz
2009-04-26, 09:41
Jag har fixat med alla möjliga rutor på mina V-strom och på alla möjliga höjder och vinklar också, men nu verkar jag ha fått till det ganska så bra. Kapade ner en MRA Touringruta som satt på min gamla DL1000 -02 och gjorde den riktigt kort. Det blev riktigt bra med bara lite turbulens men kände ändå att det kunde bli lite bättre så jag letade lite på stromtrooper.com och fann att en del bytte backspeglar för att få bort turbulens. Aprilia Tuono speglar ( sitter också på en del BMW ) såg både bra ut och minskade tydligen bullret så sagt och gjort ett par Tuono-speglar beställdes och monterades och WOW, vilken skillnad, bara rent vinddrag och obefintlig turbulens.
Nu är jag helt nöjd med min V-strom.
Om det är nån som vil ha mer info om speglarna så PM:a så fixar jag artikelnummer mm.

//Sven

Kul att höra att du åtgärdat turbulensproblemet, men om rutan nu är så kort har verkligen extra-vingen från touring-rutan någon effekt? Antar att du inte behöver något Madstad-fäste på en så kort ruta heller.

Intressant detta med backspeglarna, funderar på att höja dessa något med förlängare från Biltema. Undrar om de passar och hur de påverkar turbulensen runt hjälmen? Även handtagsskydden påverkar förmodligen i viss mån, men är ett bra tillbehör.

Jag ser att du har både motorbåge och hasplåt, vilka passar bra på din fina cykel. Jag har också dessa orginaltillbehör på min hoj. Har du dubbla uppsättningar fälgar, så att du enkelt kan byta till nabbdäck för grusåka?

Skulle egentligen vilja prova att köra med den högre DL-1000 sadeln, men misstänker att då kommer jag över skyddet från rutan, som jag redan har i högsta läget, med ånyo turbulens som följd. I så fall, får man gå på din metod, med att kapa och sänka denna i stället. Sätter nog sågen i orginalrutan i så fall.

Jag är faktiskt ganska nöjd med MRA-rutan, som ger mig turbulensfrihet även i motorvägsfarter. Jag har inte behövt köra med öronproppar sedan rutbytet, men en del tillskrivs också Schuberth-hjälmen som är mycket tyst.

ljunganz
2009-04-26, 09:46
Jag har fått ett annat problem med cykeln, nämligen ett elprobelm som jag upptäckte efter senaste tankningen. Vid gaspådrag så lägger hastighetsmätaren av, men kommer tillbaka vid gassläpp eller inbromsning. Därför antar jag det vara något mekaniskt, t.ex. kabel- eller kontaktfel. Kanske de något sämre vårvägarna kan ha någon skuld i att det uppkommit just nu?

Har någon annan råkat ut för problemet? Hur åtgärdar man detta i så fall?
Kan nog åberopa garantin, är det inte 5 år på motor, drivlina och elsystemet?

ljunganz
2009-05-09, 20:05
Det är förmodligen sensorn till hastighetsmätaren/vägmätaren som är problemet, vilken sitter på framhjulets nav, på vänster sida.

En ny givare är beställd av verkstaden.

ljunganz
2009-05-09, 20:13
Jag har tidigare skrivit lite om att byta ruta på en V-Strom. Nu har jag provat en riktigt stor touringruta från Kappa, vilken till form och storlek ser ut att vara identisk med den från Givi. En större ruta fångar naturligtvis mer vind, samt skapar mer turbulens kring densamma.

Det har varit riktigt blåsigt idag, så något helhetligt omdöme är svårt att ge. I översta läget, så stör kanten på rutan sikten vid körning på krokiga vägar. Det är viserligen ett ypperligt touring-läge med rutan max uppdragen. I nedersta läget vid motorvägsfart blir det lite obehaglig turbulens som känns i hjälmen, men det går att krypa ner i skydd bakom den stora rutan.

Här är några bilder, där det bl.a. visas storleksskillnaden mot Suzukis originalruta. MRA's Vario Touring är lika stor som originalrutan. Men den extra vingen hos den har en ypperlig funktion. Min tolkning är, att ju större ruta, desto mer nödvändigt är det med en extra vinge.

För lite sportigare körning, så är nog pikeman59's (http://forum.svmc.se/showpost.php?p=39358&postcount=81) kapade ruta optimal för att slippa turbulensen.

Side by Side
http://mynetimages.com/66bb3f08_th.gif (http://mynetimages.com/66bb3f08.gif)

Overlaid
http://mynetimages.com/79bc1f68_th.gif (http://mynetimages.com/79bc1f68.gif)

Madstad-fäste med Kappa-rutan i översta läget
http://mynetimages.com/7e29b789_th.gif (http://mynetimages.com/7e29b789.gif) http://mynetimages.com/29a10362_th.gif (http://mynetimages.com/29a10362.gif) http://mynetimages.com/1ed3a2cc_th.gif (http://mynetimages.com/1ed3a2cc.gif)

Madstad-fäste med Kappa-rutan i nedersta läget
http://mynetimages.com/e8385707_th.gif (http://mynetimages.com/e8385707.gif) http://mynetimages.com/d6c6b73b_th.gif (http://mynetimages.com/d6c6b73b.gif)

sididi
2009-05-11, 19:35
I helgen blev det min första lite längre resa på V-Stromen jag köpte i höstas.
130mil på 2 dagar var inget annat än ren njutning! :D Hade det inte varit för att jobbet kallade i dag måndag, så hade jag nog åkt 60 till.

Ser fram emot 220 mil torsdag-söndag en långhelg i Juni (Stockholm--Grebbestad--Stockholm, via Helsingör/Köbenhamn/Malmö, osv)

Skall dock prova på en vario-ruta, tror jag...

/roffe

ErikJ
2009-07-02, 08:24
Har nu kört 500 mil med Suzuki orginal touringruta med vinge (MRA?) och för mig som är 187 lång tycker jag inte den fungerar riktigt bra. Den är OK i hastigheter upp till c:a 100 och fungera nog bäst om det blåser "framifrån" om det är sidvind så blir det en hel del turbulens och man blir "knuffad" i sidled.
På väg till Norge så vill jag gärna kunna köra lite fortare på transportsräckorna genom Sverige och då är det en ständig turbulens.
Då jag är +50, bor i Norrbotten där temperaturen sällan stiger över 20 grader vill jag ha bra skydd
Funderar på att prova Givi-rutan men läste även om California Scientific på nätet och deras ruta verkar ännu mer intressant. Är det någon som har erfarenhet av den?
Länk;

motorcycleinfo.calsci.com/VStrom1.html#Windshield

ljunganz
2009-07-02, 20:43
California Scientific rutan verkar vara intelligent utformad m.a.p. turbulens, dels genom urtagningen i nederkant samt närliggande hål. Bred är den dessutom, så den erbjuder ett större vindskydd. Förmodligen behöver den genom håltagningarna inte Madstad-fästet för att vinklas till turbulensfrihet.

Kapparutan som jag kör med är stor, vilken dessutom numera är monterad med Madstadfästet i nedersta läget. Den utgör så stort vindfång, att vid motorvägsfarter så orkar inte friktionen hålla rutan upprätt, utan den så sakteligen vinklas bakåt, (visserligen ingen stor nackdel). Har visserligen funderat på att förstärka Madstadfästet med någon klämma. Med en så stor ruta, så är det turbulensfritt bakom rutan, man slipper insekterna mot hjälmen, samt blir inte heller nedstänkt i regn. Nackdelen är att nu i dryga +25-gradiga åktemperaturer, så behöver man all kylning man kan få, så då får man stå upp i sadlen och knipa om tanken och köra så ett tag för att få lite svalka.

PUIG has a popular (but not as a high one as the Kappa = Givi version) and suitable windscreen for the Suzuki V-Strom:
• Colour: clear
• Height: 47 cm
• Higher than the original +8 cm
• Price: similar to the MRA VT1, more expensive than the Kappa.

GIVI D260ST - Spoiler // KAPPA KD260ST (http://www.kappamoto.com/tabid/58/Default.aspx) transparent windscreen
• (h570mm x w480mm)

DL 650 V-STROM - MRA Variotouringscreen VT1 (rauchgrau)
• (415mm hög x 380mm bred x 4mm tjock)

MRA VarioTouringScreen Windshield for Suzuki DL1000 / DL650 V-Strom, '04- (http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/1563/) • (16.3-inches tall) smoke gray
MRA VarioTouringScreen Windshield for Suzuki DL1000 / DL650 V-Strom, '04- (http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/2760/) • (20.3-inches tall)

Intresssant att det finns en 20.3" ruta av MRA fabrikatet. Förmodligen måste man kontakta fabriken och specialbeställa en sådan om man vill ha en. Ångrar att jag inte gjorde det, för jag gillar spoilern!

ErikJ
2009-07-06, 09:29
Ni som har Madstadsfästen. Vilken vinkel har ni på rutan jämfört med orginalrutan?
Ändrar Ni ofta läge på rutan?
Någon som provat med MRA-vingen på Kappa/Givi rutan?

Funderar själv på Givi-rutan, kanske främst för att den är billig, men även för att den är bred så man kanske får bort turbulensen på överarm/axlar som knuffar mig hit-o-dit.
Tänker oxå att rutan inte borde stå så vertikalt.
Vad har Ni för erfarenheter?

Har oxå monterat Handtagsvärmarna 22-003 från Lelles på både min o fruns cyklar och de fungerar verkligt bra. Det är "färdiga" handtag med ingjutna värmeslingor som kan reglera värmen steglöst. Att handtagen har en något större diameter tycker jag oxå är skönt.

ljunganz
2009-07-06, 10:51
Ni som har Madstadsfästen. Vilken vinkel har ni på rutan jämfört med orginalrutan?
Det beror på. Dels så flyttar Madstadfästet väsentligen rutan utåt så att en större spalt erhålles, samt att olika vinkling används beroende på rutans höjdplacering. Vinklar mer med kortare ruthöjd. Även motvind, sidvind, medvind påverkar valet av vinkling.

Ändrar Ni ofta läge på rutan?
Vill mest kunna se över rutan, men ibland krypa ner bakom för att låta rutan ta stänket från mötande tunga fordon vid vått väglag, samt att slippa alltför mycket insekter på hjämvisiret. Tycker därför att det höjdjusterbara Madstadfästet är mycket användbart.

Någon som provat med MRA-vingen på Kappa/Givi rutan?
Vingen är toppen! Funderar att köpa en som reservdel och montera även på Kappa/Givi. Förhoppningsvis är den tillräckligt bred. Borde då kunna erhålla turbulensfrihet även med sänkt ruta, där jag idag känner av turbulensen.

Sommartid kan nog en kort ruta vara bäst, eftersom man vill ha kylning av fartvinden. Kan man dessutom uppnå turbulensfrihet som någon tidigare redovisade här ovan, så är det ju lyckat.

Har oxå monterat Handtagsvärmarna 22-003 från Lelles ...
Låter bra att ni är nöjda med dessa, har själv saknat sådana i början och slutet av säsongen, även när handskarna blivit blöta. Vart tog du strömmen ifrån?

V-ström1000
2009-07-08, 11:09
Monterade på Biltemas värmehandtag i helgen. Verkar funger bra, hann bara ta en kort testtur före det blev mörkt ute. Fungerade bra att montera på iaf, var ett lätt arbete. Nu får vi se hur bra det håller...:rolleyes:

Hej

Jag undrar om du kan säga lite mer om hur man monterar värmehandtagen. Hur får man bort originalhandtagen? Måste man skära sönder dem? Är det sedan bara att trycka på Biltemas handtag? Den elektriska delen tror jag jag klarar.

Hälsningar

Ulf

hamre
2009-07-08, 19:48
Hej

Jag undrar om du kan säga lite mer om hur man monterar värmehandtagen. Hur får man bort originalhandtagen? Måste man skära sönder dem? Är det sedan bara att trycka på Biltemas handtag? Den elektriska delen tror jag jag klarar.

Hälsningar

Ulf
Tryckluft funkar väldigt bra. Sätt munstycket in under gummit och blås på, brukar lossa enkelt.

ErikJ
2009-07-11, 21:58
Jag fick bort orginalgummit på handtagen genom att stoppa in en lång smal mejsel mellan styret och gummit så att det blev en luftspalt på det stället. Sedan förde jag mejseln runt (parallelt) med styret och fick ganska enkelt bort gummit untan att det skadades.
Gashandtagets plast fick jag fila till lite grann för att få Lelles färdiga värmehandtag att glida på hela vägen. Tog väl några minuter att göra.
Strömmen har jag tagit från batteriet via ett relä + säkring. Reläts öppnings-spänning tas från bromsljuskontakten för bakbromsen. Då är det bara spänning från relät när tändningen är på.
I Lelles handtag ingår sedan en separat brytare/reglage som placeras på styret. Jag satte det vid "vänster tumme" så det är lätt att reglera när man är ute o kör. Fungerar riktigt bra.

TheGungner
2009-07-12, 17:42
Hej

Hälsningar

Ulf

Svar på ett gammalt inlägg. Jag skar bort de gamla handtagen med kniv. Skulle jag ångra mig och montera bort värmehandtagen kostar ett på nya handtag väldigt lite. Nu har jag använt värmehantagen några månader, bla på en semesterresa i Norge. Fungerar perfekt! Möjligen skulle jag lindat två varv med eltejp under vänster handtag i syfte att fortare få upp värmen i detta handtag. Det tar lite längre tid att få upp värmen i vänster -> i högra sitter det ju en plasthylsa inuti som isolerar från styrets "nedkylning". Jag klistrade fast värmehandtagen med tvåkomponentslim -> har fungerat mycket bra.

V-ström1000
2009-07-13, 15:41
Jag klistrade fast värmehandtagen med tvåkomponentslim -> har fungerat mycket bra.

Hej och tack för ditt svar. Måste man ha lim på handtagen? Roterar de annars?

MVH

Ulf

TheGungner
2009-07-13, 23:05
Hej och tack för ditt svar. Måste man ha lim på handtagen? Roterar de annars?

MVH

Ulf

Mina satt ganska OK utan lim men med lite kraft kunde jag rotera dem något. Tänkte att det är bättre de sitter hårt än att de i en ev nödsituation börjar röra på sig. Sedan vet jag inte om de töjer sig med tiden, så jag valde klister. Då har jag också gjort ett medvetet val att om jag vill ta bort dem någon gång så blir det till att skära loss dem med kniven....

TheGungner
2009-07-22, 14:41
Är det någon som monterat G-pack på sin V-strom?
- Fungerar det bra?
- Svårt att montera?
Vad jag förstår får man bättre bottendrag/ jämnare motorgång på låga motorvarv samt att man tar bort begränsningen på max 200km/h.(?)

http://www.s-racing.se/album.php?c=80

V-ström1000
2009-07-26, 12:13
Fungerar perfekt! Möjligen skulle jag lindat två varv med eltejp under vänster handtag i syfte att fortare få upp värmen i detta handtag. Det tar lite längre tid att få upp värmen i vänster ->

Hej

Jag lindade ett varv eltejp på vänster sida men kunde banne mig inte få på handtaget då. Det var synd för det är som du säger, höger handtag blir betydligt varmare.
Undrar om detta är ett problem med just Biltemas värmehandtag eller om det gäller alla sådana?

Hälsn

Ulf

hamre
2009-07-26, 16:51
Hej

Jag lindade ett varv eltejp på vänster sida men kunde banne mig inte få på handtaget då. Det var synd för det är som du säger, höger handtag blir betydligt varmare.
Undrar om detta är ett problem med just Biltemas värmehandtag eller om det gäller alla sådana?

Hälsn

Ulf
Det gäller alla värmehandtag.

XT600Z
2009-08-21, 13:06
HEJ!

Ny här på forumet.
Kul att det finns en tråd bara för V-Strom:)

Är det någon som har erfarenhet av fungerande GPS hållare?
Såg denna på eBay

http://www.campswampy.se/bilder/gps_v-strom.jpg

Skulle gärna vilja ha GPS'n skyddad bakom rutan + att den kommer högre upp i blickfånget.

Tycker väl att den blev lite dyr med frakt = €75 men det kanske bara är att bite i det sura äpplet.

glider
2009-08-21, 14:46
Det var dyrt, men det är precis där jag också skulle vilja ha GPSen. Jag har också en modell innan nya panelen som kom 04, svårt att få till något bra då rutan är rätt tight mot panelen.

Jag har en zümo. Medföljande fästet har jag satt på styret, så nära centrum som möjligt.

jan-olovj
2009-08-21, 18:14
HEJ!

Ny här på forumet.

Såg denna på eBay

Skulle gärna vilja ha GPS'n skyddad bakom rutan + att den kommer högre upp i blickfånget.

Tycker väl att den blev lite dyr med frakt = €75 men det kanske bara är att bite i det sura äpplet.

En sådan hållare bör väll inte vara något problem att fixa själv, klipp till i papper och testa sedan klipp ut i plåt. Den behöver inte se ut exakt bara så att den passar din GPS.

Batman
2009-08-21, 18:53
HEJ!

Visste väl att jag hade sett hållaren någonstans, kolla in länken:
http://www.navibiker-shop.de/epages/61660875.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61660875/Products/41100020
Dom gjorde mycket reklam för den här på Vstrom träffen i Tyskland i juli och jag såg några som var monterade, men jag är inte intresserad själv så jag frågade inte om den. Du kan ju beställa från tillverkaren så blir det lite billigare och säkrare.
Eller varför inte göra två flugor på smällen och besöka Vstrom träffen, kolla länken:
http://v-stromtreffen2010.jimdo.com/information-to-meeting-2010/

Glutten
2009-08-22, 12:25
HEJ!

Ny här på forumet.

Såg denna på eBay

Köp en från Touratech d gjorde ja,helt kanon!!

XT600Z
2009-08-22, 12:36
Köp en från Touratech d gjorde ja,helt kanon!!

Hur sitter den på hojen? Sitter inte Touratech's GPS hållare på styret?:confused:

Eken87
2009-09-13, 07:25
Har precis fått min V-strom hembogserad efter en kraftigare markavkänning.

Ram, sving och stötdämpare fram, verkar ha klart sig. Cykeln startar och reagerar på gaspådrag:). Får repareras hemma i garaget eftersom endast halvförsäkring fanns :(.

Det som behöver bytas är stag, plast och allt runtomkring hastighetsmätare och tank, samt styre med allt som sitter därpå. Kylaren, verkar ha klarat sig. Men det har inte "bakskärmen" gjort, den har förskjutit sig ca 5 cm i sidled. Mera grejer kommer säkert efterhand.

Men det jag nu funderar på är: Eftersom all plast ändå skall bytas kanske man skall passa på att göra en 08 av den istället. Är en 03 för tillfället, men tycker att instrumentering och plast är snyggare på de nya modellerna. Men går det? Är det någon som vet vad som skiljer på infästningarna? Och är det samma kabelstam på de nya modellerna eller åker man på att byta det också?:confused:

/Eken

TheGungner
2009-09-13, 20:50
Har precis fått min V-strom hembogserad efter en kraftigare markavkänning.

Ram, sving och stötdämpare fram, verkar ha klart sig. Cykeln startar och reagerar på gaspådrag:). Får repareras hemma i garaget eftersom endast halvförsäkring fanns :(.

Det som behöver bytas är stag, plast och allt runtomkring hastighetsmätare och tank, samt styre med allt som sitter därpå. Kylaren, verkar ha klarat sig. Men det har inte "bakskärmen" gjort, den har förskjutit sig ca 5 cm i sidled. Mera grejer kommer säkert efterhand.

Men det jag nu funderar på är: Eftersom all plast ändå skall bytas kanske man skall passa på att göra en 08 av den istället. Är en 03 för tillfället, men tycker att instrumentering och plast är snyggare på de nya modellerna. Men går det? Är det någon som vet vad som skiljer på infästningarna? Och är det samma kabelstam på de nya modellerna eller åker man på att byta det också?:confused:

/Eken

Inte svar på din fråga, men jag hittade den här länken igår på reservdelar/ demontering till en 2002 om du väljer att "bara" reparera den. Kanske finns det något där du behöver till en billigare(?) penning.
http://www.biketrollhattan.se/demontering/new_bikes_suzuki.html

Lillstrompa
2009-09-14, 22:20
Hej alla (gas-)glada 90-gradare! (Jag gillar verkligen ljudet ur min lilla 650 :D)

Köpte en 04:a i somras (föredrar olackad ram faktiskt) och det är en kärlek som bara växer känns det som. MEN... Ett stort fel som även uppdagats i denna tråd tidigare är ju rutan/toppkåpan. Jag har kollat runt lite en tid och länge tänkt skriva detta inlägg men ej kommit till skott förrän nu på höstkvisten. Men bättre sent än aldrig, detta är ju bra tider att skruva i garaget, även om byte av rutan görs på en kafferast.

Har hittat den nya förlängda MRA Vario Touring rutan på 515mm till ett riktigt bra pris, £89.80, på ett ställe i England: http://www.bikehps.com/acatalog/Vario_Touring_Screens_for_Suzuki.html#a51208

Bara ett men - deras frakt! Inte så att de normalt tar igen priset via ”frakten” utan det är extra dyrt till just sosse-Sverige: £75.00! Motsvarande priser till t.ex. Finland är £40.00, Danmark £21.00! Så det känns ju piss att Sverige ska vara ett sådant undantag i Norden.

Kontaktade dem och fick följande svar: I’m afraid the shipping charges are correct but this is all down to what the couriers charge rather for a specific country. This is not based on distance but actual volume of parcels (a lot of countries are on a less expensive tariff - Denmark and Greece are two such countries). If you do have friends in these countries then we would be happy to send there to save you some cost. Thanks again for your enquiry.

Tyvärr kände jag ju inte någon på andra sidan Öresund. Så då föreslog jag att de kanske kunde skicka med vanliga Royal Mail men detta har de valt att inte ens svara på.

Så nu hade jag tänkt att om intresse fanns så kunde man göra en sambeställning. Men när jag nu provade att beställa t.ex. två rutor så steg frakten till £110.00! Och vid tre rutor så översteg man gränsen på 30kg – tunga grejer det här tydligen! :rolleyes:

Så det verkar som om min ursprungliga tanke gick om intet. Men tänkte att det kunde ju ändå vara bra att tipsa er övriga och informera om vad jag fått fram för fakta i ämnet, så därför postar jag detta inlägg ändå. Motsvarande pris hos svenska importören vid förfrågan av mig var 2450kr. Då finns den dock att få som både klar och rökfärgad. På BikeHPS finns bara rökfärgad version och priset där MED den dyra frakten hamnar än dock ”bara” på £164.95 – ca 2000 spänn. En iakttagelse är att de tar samma pris för den vanliga kortare MRA Vario rutan. Detta gjorde inte ens MRA själva, följande svar fick jag från dem (de har inte ens den längre rutan listad på sin hemsida): Our importer can order this screen from us, the price is 50% more than the normaly Vario-Touring-Screen…

Hur som helst kul med en V-strom tråd…! :) Någon som fått några nya uppenbarelser vad gäller vindrutan på sistone...?

sididi
2009-09-16, 17:44
Köpte Suzuki's originala (ny!) gel-sadel på eBay (ngt företag i Storbritannien som sålde den). Rätt skön (ser fram emot att prova den på någon långresa)...
135£ ink frakt, tog 3 dagar.
Tänkte ha den som "touring-sadel" och den lite lägre 650-sadeln för stadskörning...

55+
2009-10-09, 17:48
ang. vindruta, jag har givi´s touringruta från touringbutiken,har överkanten strax under ögonhöjd, tror det är mellanläget, jag är 185 cm, behöver inte ens öronpluttar, väldigt behagligt, hör motorn bra, nackdelen är att det blir så lugnt där bakom så visiret vill imma, men det finns ju immedel.
vidare fick motorn noja efter en tvätt, trodde det var haveri, så illa gick den, det var sidostödskontakten som inte tålde väta, kanske var lite generös med högtrycken ska erkännas.
sista omgången däck jag monterat är michelin anakee bak o fram, vilken skillnad, aldrig mera bridgestone på min v-strom
annars är min v-strom 650 en underbar hoj, har åkt hoj sen 1971 så lite har jag att jämföra med. Tack för ordet !

ErikJ
2009-10-17, 06:21
Har problem med turbulensen kring hjälmen och har via Suzuki orginaltillbehörs touringruta nu monterat en Givi-ruta. Klart bästa rutan hitills men jag är inte nöjd då hjälmen fortfarande utsätts för turbulens när mätarna visar 120. Är det motvind så blir det tidigare. Läste då på nätet o Cal-Seintifics ruta och kopierade deras hål (h=7cm b=14cm) och det blev väl något bättre MEN en del av regnskyddet försvann då regnet naturligtvis kommer in genom hålet. Fick tillverka en plastskiva som klämms fast från insidan. Tog sen MRA-skivan från Touringrutan och fäste på Givin. Ännu ett litet steg åt det bättre hållet MEN den hamnar högt och det är svårt att se vägen närmast vilket blir lite jobbigt när man skall ut på någon mindre stig (Geocaching).
Men jag är fortfarande inte riktigt nöjd. Läste tidigare om någon som upplevde att speglarna är en del av problemet. Får fortsätta experimentera med det till våren. (jag är 187cm)

ErikJ
2009-10-17, 06:28
Har en 650 årsmodell 05 som togs ut 06. Undrar över om mjukvaran till insprutningen har uppgraderats sedan dess. Skulle gärna mildra "strömbrytar effekten" på gasen som jag tycker är jobbig när man kör riktigt sakta på dålig skogsvägar/stigar. Dvs när man står upp för att snirkla förbi stenar, gropar mm så blir det iblandför mycket gas när jag själv inte vill det.
Finns det info på nätet?

ErikJ
2009-10-17, 06:32
Skulle vilja ha en belyst termometer (ute-temp) på min 650. Tänkte den kunde placeras mellan mätarna (ovanför tank/temp). Någon som känner till nåt lämpligt. Vore ju bra om designen passar.

glider
2009-11-02, 11:56
Undrar över om mjukvaran till insprutningen har uppgraderats sedan dess.

Osäker på 650 men tror inte de har gjort något åt mappningen. Enklast är att köpa en Power Commander och själv lägga in nya mappningar. Aldrig gjort det själv dock. All info om V strom du kan tänka dig hittar du på det mycket bra forumet V Strom Riders International (http://www.vstrom.info/Smf/index.php)

glider
2009-11-02, 11:59
Det finns en tråd på ovan nämnda forum om distanser i hållaren för bakdrevet som ska flytta hela drevet 2 mm inåt hjulet till. Teorin är att Suzuki från fabrik har ett fel som gör att bakdrevet är 2 mm för långt ut från hjulet, vilket gör att kedjan driver snett och ger onormalt slitage på fram och bakdrev, med växlingsproblem och kraftförlust som resultat. Jag har precis bytt den distansen, är det någon annan som gjort detsamma och kan berätta om de upplevde någon skillnad?

Länk till tråden: http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,5341.0.html

sididi
2009-11-23, 20:32

Hej!

Hur har dom funkat under tiden? Står i valet och kvalet mellan rubr och Anakee 2...

Eller om någon annan har erfarenhet av Trail Attack kontra Anakee 2...?

/rolf

Batman
2009-11-24, 16:51
Jag har Trail Attack både fram och bak och är mycket nöjd, fungerar mycket bra på alpvägar eller vid skyfall på autobahn

mcflyfisher
2009-12-07, 12:55
köpte mig en klv 1000 i okt o har bara kört ca 5 mil än...
meeeen vilken skillnad....vill aldr gå av....
hade en africa twin före denna hoj

mkt intressant info på denna tråden
då jag ska sätta på handvärmare.ciggutag.etc
samt köpa nytt bakdäck

våååååår nuuuuu!!!!!!.........

sididi
2009-12-07, 19:33
köpte mig en klv 1000 i okt o har bara kört ca 5 mil än...
meeeen vilken skillnad....vill aldr gå av....
hade en africa twin före denna hoj

mkt intressant info på denna tråden
då jag ska sätta på handvärmare.ciggutag.etc
samt köpa nytt bakdäck

våååååår nuuuuu!!!!!!.........

Hehe. Jag kände precis likadant när jag provkörde min!
Gissa om du har mycket att se fram emot till våren :D
Bara typ 114 dagar kvar!

/roffe

XT600Z
2009-12-08, 21:53
Hej!

Är det någon som har monterat extraljus eller dimljus på sin V-Strom?
Tänkte höra om det är någon som har några bra idéer på hur/var man lämpligast monterar dem inför vårens grusvägskörningar :D

hamre
2009-12-09, 21:07
Hej!

Är det någon som har monterat extraljus eller dimljus på sin V-Strom?
Tänkte höra om det är någon som har några bra idéer på hur/var man lämpligast monterar dem inför vårens grusvägskörningar :D

Jag har monterat både dim och fjärrljus. Har monterat dimljus som är bara 5cm i diameter, samma med fjärrljusen. 5x5cm som är av LED-typ, med endast 10watts lampor men lyser som en 100watts halogen.
Dom är monterade vid sidan av kylaren på ett vinkeljärn fastskruvat under kåpan. Vet inte om du fattade? har ingen bild nu men kan lägga in det till helgen om du vill.

XT600Z
2009-12-09, 21:14
Jag har monterat både dim och fjärrljus. Har monterat dimljus som är bara 5cm i diameter, samma med fjärrljusen. 5x5cm som är av LED-typ, med endast 10watts lampor men lyser som en 100watts halogen.
Dom är monterade vid sidan av kylaren på ett vinkeljärn fastskruvat under kåpan. Vet inte om du fattade? har ingen bild nu men kan lägga in det till helgen om du vill.

Hej hamre!

Ja jag vill gärna se bilder :p
Var hittade du dessa små fjärrljus?
Låter ju nästan för bra för att vara sant.
10W's LED som lyser som 100W halogen.....
Kostar väl förstås en förmögenhet om man kan hitta dem?

hamre
2009-12-09, 22:07
Hej hamre!

Ja jag vill gärna se bilder :p
Var hittade du dessa små fjärrljus?
Låter ju nästan för bra för att vara sant.
10W's LED som lyser som 100W halogen.....
Kostar väl förstås en förmögenhet om man kan hitta dem?

Ja dom kosta en förmögenhet, gick på 2500:- inkl frakt och tull från USA.
Ska ta lite bilder i helgen.
Länk till inköpsställe i Sverige. http://www.visionxoffroad.se/Solstice_S1100.html

hamre
2009-12-13, 16:18
Här kommer lite bilder.

jan-olovj
2009-12-13, 16:43
http://www.blocket.se/vasternorrland/Led_belysning_25089631.htm?ca=21&w=3
Är det dessa vi talar om?

hamre
2009-12-13, 16:53
Svar ja.

XT600Z
2009-12-14, 14:10
Här kommer lite bilder.

Såg på företagets hemsida på några filmer att det var riktigt bra flås i lamporna. :p
Är du nöjd? Vilken ljusbild valde du?

Hur har du monterat dem?
Vad har du är fästen? Hur ser fästena ut?
Tillverkat själv? Har du monterat fästena i kylaren?

mcflyfisher
2009-12-31, 11:26
har ett par holeshot slipon som ska på till sommaren:cool:
är det nå mera som måste följas efter i justeringsväg
på motorn!!!!:confused:

TheGungner
2009-12-31, 17:51
har ett par holeshot slipon som ska på till sommaren:cool:
är det nå mera som måste följas efter i justeringsväg
på motorn!!!!:confused:

När jag bytte rör till slip-on (leo vince) så lämna jag in min MC till Bike (MC-verkstad i Trollhättan) som ökade med 10% på låg och mellanregistret och 5% på hög. Kostade 500kr. Det blev hur bra som helst. Den går grymt bra med detta, mjukare (något bättre drag och klart bättre ljud) än med original.:)

hamre
2010-01-01, 16:37
Såg på företagets hemsida på några filmer att det var riktigt bra flås i lamporna. :p
Är du nöjd? Vilken ljusbild valde du?

Hur har du monterat dem?
Vad har du är fästen? Hur ser fästena ut?
Tillverkat själv? Har du monterat fästena i kylaren?

Ursäkta dröjsmålet.
Ljusbilden, Euro, tror jag den hette.
Ett liten vinkel i rostfritt fastskruvat bakom skruven till sidokåpan. Det syns lite på den första bilden på mitt förra inlägg.
Jag är nöjd, bilarna flyttar på sej när man blinkar iallafall.:D

TheGungner
2010-01-17, 22:14
Jag har fått en liten sprickbildning på mina backspeglar så jag funderar på att byta. Nu står MC:n på annan plats än där jag bor men någon där ute vet säkert. Sitter originalspeglarna med M8 eller hur sitter de fast? Eller med andra ord, skulle speglarna enlig länken passa på originalhållarna?:confused:

Är årsmodell 2005, 1000dl.

http://www.polo-motorrad.de/shop/Technik-Umbau-Styling-Spiegel-Elegant-Sport-Lenkerspiegel/dmc_mb3_search_pi1.num/48/dmc_mb3_search_pi1.page/6/dmc_mb3_search_pi1.searchstring/spiegel/group/7278/product/155820/L/3/Produktdetail.productdetails.0.html

sididi
2010-01-18, 22:38
Jag har fått en liten sprickbildning på mina backspeglar så jag funderar på att byta. Nu står MC:n på annan plats än där jag bor men någon där ute vet säkert. Sitter originalspeglarna med M8 eller hur sitter de fast? Eller med andra ord, skulle speglarna enlig länken passa på originalhållarna?:confused:

Är årsmodell 2005, 1000dl.

http://www.polo-motorrad.de/shop/Technik-Umbau-Styling-Spiegel-Elegant-Sport-Lenkerspiegel/dmc_mb3_search_pi1.num/48/dmc_mb3_search_pi1.page/6/dmc_mb3_search_pi1.searchstring/spiegel/group/7278/product/155820/L/3/Produktdetail.productdetails.0.html

Dom ska nog funka.
Själv monterade jag Arilia Tuono-speglar och dom funkar riktigt bra!
http://cgi.ebay.com/Brand-new-Aprilia-RH-mirror-for-Tuono-Shiver-Dorsoduro_W0QQitemZ230424270530QQcmdZViewItemQQptZ UK_Motorcycle_Parts?hash=item35a65b56c2#ht_742wt_7 34

/roffe

glider
2010-01-29, 14:39
Jag funderar på att köpa ett automatiskt smörjsystem till hojen. VSRI forumet tipsar om CLS200 : http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,955.30.html

Hemsida: http://onlineshop.cls200.de/index.php?cat=c3_Chain-oiler.html

Är det någon som har en CLS monterad? Eller Scottoiler eller liknande. Om den förlänger drivpaketets livslängd med det dubbla är kostnaden intjänad direkt.

Wroom
2010-02-01, 01:45
Själv monterade jag Arilia Tuono-speglar och dom funkar riktigt bra!
/roffe

Upplevde du någon minskad turbulens från de nya speglarna?
En del av turbulensen sägs ju härstamma från originalspeglarna.
Har sneglat på sådana själv...

Wroom
2010-02-01, 01:54
Är det någon som har en CLS monterad? Eller Scottoiler eller liknande. Om den förlänger drivpaketets livslängd med det dubbla är kostnaden intjänad direkt.

Jag har haft ett system från Österrikiska Kettenöler.
http://www.kettenoeler.com/

Ett prisvärt och enkelt system som funkade bra för mig.
Ett kit kostar ca 84 Eur + frakt.
Oljeflödet regleras via en magnetventil.
Även om en aut. smörjning kanske inte förlänger livslängden med just det dubbla, så tycker jag det är mycket värt att slippa dra fram kedjesprayen och hålla på.
Men en ökad livslängd på drivpaketet kommer du nog garanterat att se.

Lasse N
2010-02-02, 12:49
Jag tog bort de båda handguardsen och tyckte att turbulensen blev mindre, visserligen lite kallare om fingrarna när det är kallt men det fick det vara värt.

sididi
2010-02-05, 19:37
Upplevde du någon minskad turbulens från de nya speglarna?
En del av turbulensen sägs ju härstamma från originalspeglarna.
Har sneglat på sådana själv...

Nja... Lite svårt att veta, eftersom jag samtidigt bytte ruta.
Men snyggt blev det!:D

Wroom
2010-03-01, 00:22
Bumpar tråden lite...

Jag har hittat en nästan ny motor från en SV1000 till ett bra pris, och ni kan kanske gissa vad jag funderat på.. :D
Stromen är min idealhoj och gillar den oerhört, dess ergonomi, mångsidighet, körglädje, driftsäkerhet mm.
Men med tiden blir det som med allt annat. Man suktar efter liiite mer effekt.
Jag har på mina Stromar genom åren justerat och ställt in med en dåres envishet för att kanske få någon kuse till, men nu så kanske det blir tal om en riktig härlig vrid och effekthöjning.

Det är inte helt bestämt ännu eftersom det inte bara är att "bulta på" även om motorn passar rakt av, mycket småjobb krävs för att få det att funka som man vill. Luftburken måste modifieras, kabelstammen måste bytas mot SV:ns mm.
Ska sova på saken någon vecka och se om jag då fortfarande känner mig inspirerad att påbörja det hela.
Isåfall blir det 130+ friska hästar i min trogna V-strom. :D

Ballhead
2010-03-01, 12:19
Då kanske vi budar mot varandra :eek:

Wroom
2010-03-01, 21:38
Då kanske vi budar mot varandra :eek:

Nej du kan nog vara lugn, den motorn jag tänker på är inte ute för budgivning...

XT600Z
2010-03-19, 08:32
Hej!

Köpte ju min Stor-Strompa i somras och undrar nu om det är någon som vet om det är ett stort jobb att plocka bort kåpan?
Sitter strålkastarna fast i kåpan eller sitter de kvar när man lossar kåpan?
Räcker det att lossa på insexbultarna eller är det mer att tänka på?
:confused:

XT600Z
2010-03-19, 08:47
Hojen står inte hemma över vintern så det är ju bra att veta om jag behöver ta med mig några specialverktyg när jag åker till hojen eller om det räcker med insexnycklarna.
:p

Hej!

Köpte ju min Stor-Strompa i somras och undrar nu om det är någon som vet om det är ett stort jobb att plocka bort kåpan?
Sitter strålkastarna fast i kåpan eller sitter de kvar när man lossar kåpan?
Räcker det att lossa på insexbultarna eller är det mer att tänka på?
:confused:

Batman
2010-03-21, 08:44
det enda du behöver är en stjärnmejsel och insexbits men det är dom små plastfästena som är problemen, börja först med den lilla plastkåpan framför tanken, ta en mejsel och tryck försiktigt i mitten på plastfästet och den ska åka in 2-3 mm, om du känner med fingrarna under förstår du sen hur dom funkar. Du kan göra på två sätt, lossa alla plastkåpor en och en (rekommenderas) och det som blir kvar är den stora kåpan med lyktorna eller lossa alla fästen vid tanken och dom två bultarna vid ramen och du kan jobba med den tunga kåpan på annan plats. Böj och dra inte för mycket, på en del ställen finns en del plasthakar som går sönder om du är för våldsam

mcflyfisher
2010-03-21, 12:32
blev det uppgradering imellan -03..-04
på kåpor/vindrutor
har en ruta ifr -03 (ej hål för ställbara fästet)
och min hoj är en -04
vart dom ställbara först -04.....

Wroom
2010-03-28, 21:57
blev det uppgradering imellan -03..-04
på kåpor/vindrutor
har en ruta ifr -03 (ej hål för ställbara fästet)
och min hoj är en -04
vart dom ställbara först -04.....

Ja.
Rutan för en -03 passar inte en -04 V-strom.

mcflyfisher
2010-04-03, 07:56
Ja.
Rutan för en -03 passar inte en -04 V-strom.

så har ni en repig mra vario touring så vet ni var det finns en
helt ny......
den saknar dock den ställbara spoilern.....

glider
2010-04-07, 14:38
Årspremiär för mig och tjejen idag! 10 mil i den sörmländska nejden. Jag kan meddela av den nya distansen som flyttar bakdrevet gör underverk för växlingen, hur mjukt och fint som helst.

Ha det!

Jari69
2010-04-07, 21:48
Imorgon tänkte jag se till att jag kommer upp på 3 siffrigt i antal mil för denna säsong (har 87,5 körda mil så här långt)... :D

choken
2010-04-08, 07:27
Monteringen av Scottoiler touringkit var värd varenda krona.
Fungerar klockrent, och är bekvämt för mig som blivit bortskämd med kardan på tidigare hojar.

sididi
2010-04-08, 17:46
Årspremiär för mig och tjejen idag! 10 mil i den sörmländska nejden. Jag kan meddela av den nya distansen som flyttar bakdrevet gör underverk för växlingen, hur mjukt och fint som helst.

Ha det!

Var handlade du distansen från?
/roffe

glider
2010-04-09, 00:10
Rick på VSRI-forumet säljer dem. Det är ett utbytesprogram, du skickar in din gamla distans efter att du mottagit och monterat den nya + bricka. På så sätt behöver de inte kastas så mycket fint stål i onödan. Fiffigt, och funkade hur bra som helst.

Länk finns lite längre bak i den här tråden.

/glider

XT600Z
2010-04-21, 09:05
Nu blir jag lite konfunderad......
Den här grabben verkar ju tillverka distanser som flyttar drevet 2mm ut från hjulet åt vänster???

http://www.cymarcbikeparts.co.uk/suzuki-v-strom-and-dl-1000-gear-change-enhancer-awesome-bit-of-kit-amazing-results-21-p.asp

Någon som vet vad som gäller?? :confused:

Det finns en tråd på ovan nämnda forum om distanser i hållaren för bakdrevet som ska flytta hela drevet 2 mm inåt hjulet till. Teorin är att Suzuki från fabrik har ett fel som gör att bakdrevet är 2 mm för långt ut från hjulet, vilket gör att kedjan driver snett och ger onormalt slitage på fram och bakdrev, med växlingsproblem och kraftförlust som resultat. Jag har precis bytt den distansen, är det någon annan som gjort detsamma och kan berätta om de upplevde någon skillnad?

Länk till tråden: http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,5341.0.html

XT600Z
2010-04-21, 09:21
Hej alla V-Strom ägare.

Har ni hunnit plocka fram era ögonstenar än?
Dum fråga va? V-Strom ägare kör väl oberoende av väder ;)

http://www.campswampy.se/bilder/snowbikes.jpg

Skönt med handtagsvärme och värme i sadeln när det är nollgradigt när man skall till jobbet :D

Hittils har jag hunnit med 138 mil under mars och april och jag hoppas passera 200mil innan april är slut.

Hoppas vi ses där ute på vägarna! :)

glider
2010-04-21, 18:16
Den här grabben verkar ju tillverka distanser som flyttar drevet 2mm ut från hjulet åt vänster???

http://www.cymarcbikeparts.co.uk/suzuki-v-strom-and-dl-1000-gear-change-enhancer-awesome-bit-of-kit-amazing-results-21-p.asp

Det är förmodligen exakt samma sak. Problemet verkar ligga i att bakdrevet från fabrik är 2 mm för långt ut från hjulet. De nya distanserna flyttar bakdrevet inåt hjulet. Det lilla jag hunnit köra med nya distansen räcker för att övertyga mig. Växlingen går mjukare. Jag bytte iof ryckutjämnare, lager och drivpaket samtidigt, så det är möjligt att de också har en roll i det hela. Men för några hundralappar tycker jag det är värt det.

Jari69
2010-04-21, 18:26

Det är förmodligen exakt samma sak. Problemet verkar ligga i att bakdrevet från fabrik är 2 mm för långt ut från hjulet. De nya distanserna flyttar bakdrevet inåt hjulet. Det lilla jag hunnit köra med nya distansen räcker för att övertyga mig. Växlingen går mjukare. Jag bytte iof ryckutjämnare, lager och drivpaket samtidigt, så det är möjligt att de också har en roll i det hela. Men för några hundralappar tycker jag det är värt det.

Den distans som är på länken längst upp flyttar ju /om jag inte förstår det fel) drevet ytterligare längre ut (åt fel håll)...

Batman
2010-04-21, 18:45
Hej alla V-Strom ägare.
Har ni hunnit plocka fram era ögonstenar än?
Dum fråga va? V-Strom ägare kör väl oberoende av väder ;)
Skönt med handtagsvärme

Tog ut pärlan i måndags och det ÄR skönt med handtagsvärmare;-)
på måndagskvällen beställde jag distans från Rick på VSRI forumet och diskussionen om distansen :confused:

XT600Z
2010-04-22, 08:47
Precis vad jag kom fram till....
Rick's distans flyttar ju drevet närmare hjulet medans CymarcBikeparts distans flyttar drevet åt vänster?? :confused:

Vad är rätt och vad säger Suzuki om detta?
Har de bekräftat att så är fallet? :eek:

Den distans som är på länken längst upp flyttar ju /om jag inte förstår det fel) drevet ytterligare längre ut (åt fel håll)...

XT600Z
2010-04-26, 11:59
Hejsan!

Ang. diskussionen om drevjustering till höger eller vänster så frågade jag och fick följande svar!

Svar från teknisk ansvarig på kgk:

Hej!

Aldrig hör talas om detta, jag har svårt att tro att fabriken skulle ha byggt så

Med vänlig hälsning

Peter Skelander
Serviceansvarig MC/CROSS/MOPED
KGK MOTOR AB
SUZUKI

Någon som har hört något annat från någon insatt eller är det vilda gissningar??

glider
2010-04-26, 15:21
Jag har ingen officiell källa, men de många trådarna på olika forum och inte minst min egna upplevelse talar för att det ligger något i det. Man får väl avgöra om det är värt några hundralappar för att känna av det.

Några länktips i frågan:
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,5341.0.html
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,1499.0.html

Killarna som tillverkar distanserna verkar vara tekniskt skickliga, både i sina skisser och tillverkningen.

Batman
2010-04-29, 19:59
monterade distansen som jag beställde från Rick på VSRI forumet, det blev som en ny vstrom, det enda som låter nu är ljudet från växellådan när jag växlar, svårt att förklara vad som försvann:confused:

XT600Z
2010-04-29, 21:50
OK!

Det är väl bara att krypa till korset då och beställa distanser från Rick jag oxå. :cool:
Med så många nöjda V-Strom bikers så kan det ju inte vara fel trots att Suzuki inte erkänner något fel själva. :mad:

Hur gör man? :confused:
Man skulle besöka ett annat forum och maila någon snubbe där?
Betalade ni via kort eller paypal eller hur funkar det?

glider
2010-04-29, 22:34
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,5341.0.html
RichlandRick är killen som fixar det hela.

Väldigt smidigt, betala via PayPal. Jag lydde även "Peter"s råd, och bytte ryckutjämnare och lager. Mitt gamla lager var helt OK, men det nya är helt förseglat och borde som han påstår räcka längre än hojen. När man ändå har allt av liksom...

Lycka till!

stromsippe
2010-05-04, 06:54
Hej Såg att du verkar ha bra koll på hur man justerar stromen på rätt sätt. Det jag undrar över är "bryggningen av diagnos kontakten. Man vill ju helst inte göra fel:confused:. Övrigt får man tacka för en bra sida. Mvh stromsippe

Dessa "nysningar" beror primärt inte på att den är för snålt ställd. Det är en ofta förekommande missuppfattning som är lätt att ta till som diagnos när man inte vill fördjupa sig.

Följ dessa enkla råd och gör följande så har du hört din sista nysning och har en hoj som går silkeslent på alla varvtal, men helst skulle jag behöva veta om du har primärspjällen kvar eller inte. Om de är kvar d.v.s. orörd hoj så gör följande (för punkt 2 och 3 krävs att du tar bort tanken):

2. Kontrollera att insugningsgummina sitter fast på trottelhusen och luftburken. De kan ha åkt loss. Speciellt det främre. Symptom: rå gång och sporadiska "nysningar".

-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
-För sekundär-TPS så kollar du först genom att vrida justerskruven så att sekundärspjällen öppnar lika i orört läge. Ca 0.6-0.8 mm. Använd bladmått för att mäta. När detta är klart så lossar du kontakten till TPS:en och mät med multimeter på TPS:ens två nedersta PIN:s. När du helt stänger spjällen för hand ska du då få ett värde på 1100 Kohm. Om inte, justera sensorn genom att lossa den och vrida den någon mm, stäng spjällen för hand och mäta igen.

Här krävs det en vacuummätare av ngt slag. Klocka, vätska eller claes ohlsson. Se denna Suzuki originalvideo som ett exempel:

Skillnaden till v-strom är var justerskruven för synkningen sitter. På stromen ser du den aktuella fjäderförsedda skruven från hojens högra sida, om du kikar in mellan de svarta plastgälarna i kåpan och ramen. Du når att justera skruven med t.ex. en näbbtång om du lossar insexskruvarna som håller kåpan mot tanken, uppe o nere, och den som håller kåpan i kylaren. Då kan man bända ut sidokåpan så pass att man "lätt" når.

Dessa punkter låter kanske svåra men är förvånansvärt enkla att göra, även för en vanlig hojåkare som har 10 tummar.

Puh, nu blev det mycket skrivande, men om du vill testa detta ger jag dig gärna all info som jag inte orkar skriva nu.

XT600Z
2010-05-04, 13:15
Jag har oxå följt diskussionen om mappning/justering av motorn.

Det verkar vanligt att verkstäderna skruvar upp bränsletillförseln.
Jag har haft de som åker bakom mig som säger att hojen stinker soppa och min bränsleförbrukning ligger på ca 0,7l/milen

Hur mycket drar era DL1000?
Vore intressant att veta.

Jag tycker att 0,7 är för mycket så jag frågade hos den lokala Suzuki handlaren i stan men de tyckte inte att 0,7 var för mycket :confused:
Svaret blev att en stor hoj drar mer soppa.

Surt att behöva tanka efter 30 mil hela tiden. :mad:

Wroom
2010-05-05, 01:18
Hej Såg att du verkar ha bra koll på hur man justerar stromen på rätt sätt. Det jag undrar över är "bryggningen av diagnos kontakten. Man vill ju helst inte göra fel:confused:. Övrigt får man tacka för en bra sida. Mvh stromsippe
Hej
-stromsippe

VILKEN årsmodell har du? Från -04 blev kontaktstyckets utseende ändrat.
Detta är för -04 och senare:
Om du tar lös sadeln och tittar mellan ramen och vänster sidokåpa så ser du två kontaktstycken.
Ett mindre med en liten gummihätta och ett större med ett skydd i hårdplast.
Det är det mindre kontaktstycket som är det aktuella.
Ta bort gummihättan från kontakten. Du ska brygga över mellan de två yttersta stiften på kontaktens ena sida.
Vilken sida? Jo, om du då tittar "in" i kontakten så ser du att på den ena sidan är det bara 1 stift, det andra hålet är tomt, så där kan man ju inte brygga över.
På den andra sidan har båda hålen stift och det är dessa du ska brygga över.
Lämpligtvis med en bit ståltråd eller ett gem.
Kabelfärger: svart/vit och vit/röd (Kan variera)
När du gjort det och slagit på tändningen så ser du en streckmarkering och ev.felkod i trippmätarens fönster, den visar vilket läge TPS:en står i.
T.ex:
- C00. Det betyder allt ok.
_ C00 TPS:en måste justeras
Om det är ett nummer efter C, t.ex. C55 så har du en felkod.

Strecket ska visa mittenläge vid tomgång/ingen gas. Inte förrän du rör gasen och varvet börjar stiga ska stapeln stiga.
För att lossa TPS:ens skruv behöver du en s.k. "intorx". En torxbit med ett litet hål i spetsen.
Hör av dig om du har frågor.

(Ett tips, prova även att ta bort sekundärklaffarna. Det brukar göra susen!)

Wroom
2010-05-05, 01:41
Jag har haft de som åker bakom mig som säger att hojen stinker soppa och min bränsleförbrukning ligger på ca 0,7l/milen
Jag tycker att 0,7 är för mycket så jag frågade hos den lokala Suzuki handlaren i stan men de tyckte inte att 0,7 var för mycket :confused:

Din Suzukihandlare snackar sk*t på ren Svenska. Det verkar vara standardsvar när de inte kan, vet, eller orkar bry sig.
De stromar jag haft har konsekvent legat mellan 0,53 - 0,7l/mil.
0,53 vid puttrande på sexan i 80-90 km/h i ett hårdbevakat Norge.
0,7 vid 180-190 km/h med varioruta, väskor och stor topbox.

Den enda gång jag fick en av dom att ta mer var när jag justerade upp insprutningen för mycket med en programmerare. (yoshimuras apparat)
Då stank även min hoj rejält av oförbränt bränsle.

Så stinker din hoj och är törstig, då är den med 100% säkerhet fingrad på av någon som inte vet vad han gjorde.
Säkert har du inte har en aning om vilka värden den blev inställd på, och tyvärr är en reset tillbaks till ECU:ns standardvärden inte möjlig då den inte "minns" vilka värden den ursprungligen hade.
Mitt tips är:
Försök få tag i en Yoshimura injection adjuster eller en Suzuki originaljusterare och ställ värdena på:
Idle: +1,0, L:0, M:0, H:0.
Då är du nära sanningen, men med bara en liten anrikning av idlevärdet.

stromsippe
2010-05-05, 06:47
Mna får tacka för bra och ett utförligt svar. Hojen som jag har nu är en -05 dl 1000. Detta är nr 3 i raden av stromar. Nyligen inköpt och upplever den som lite törstig jämfört med dom tidigare 07-08 i ganska mjuk körning. Föregående har legat på ca 04-05 i liknande körstil vilket leder mig till dessa frågor. Du fråga men sekundär klaffarna- ärdet dessa som allmänt kallas för " stryp brickorna som ligger i insuget? En fråga till- Om nu en "duktig handlare/verkstad har mappat min fel/fettat upp som verkar ganska vanligt kan man få till baka orginal mappningen på samma vis. Hojen är för övrigt helt orginal och o-skruvad. Mvh stromsippe

BJB
2010-05-05, 10:27
Jag har oxå följt diskussionen om mappning/justering av motorn.

Vore intressant att veta.

Surt att behöva tanka efter 30 mil hela tiden. :mad:

Min är inte mappad utan helt original.

Sist jag tankade hade den dragit 0,56 och jag kör varje dag till och från jobbet 31 Km. Det är ganska blandad körning 70% motorväg resten en hel del start och stopp.

Wroom
2010-05-05, 11:40
Du fråga men sekundär klaffarna- ärdet dessa som allmänt kallas för " stryp brickorna som ligger i insuget?
-Ja, den enda funktion dom har är att bl.a. göra gasresponsen lite mjukare vid låga varv genom att reducera vridet och tvångsstrypa insugsljudet för att klara de hårda DB-kraven.
Oavsett vilka fantastiska egenskaper Suzuki säger dessa klaffar har, så är det på denna motor bara att få en torftig nödlösning att låta som hi-tech.
Om du tar bort dom så slipper du dessutom det tidsödande arbetet att justera in sensorn för dessa.
Tänk då på att vara försiktig så att de små skruvarna inte trillar ner i insuget, täpp till med en trasa eller liknande under spjällaxeln innan du lossar dom.
När skruvarna är borta är det bara att dra ut klaffarna från axeln.
Bara en halvtimmes jobb, men kan visa sig vara den bäst investerade halvtimmen du gjort.

En fråga till- Om nu en "duktig handlare/verkstad har mappat min fel/fettat upp som verkar ganska vanligt kan man få till baka orginal mappningen på samma vis. Hojen är för övrigt helt orginal och o-skruvad. Mvh stromsippe
-Som sagt, nej. Styrenheten har inget minne, den lagrar bara senaste inlagda värdena. Programmera om den som jag sa i tidigare inlägg.
Även om du skulle skicka den till KGK Suzuki för en så kallad "reset" så sitter de bara där och ändrar värdena exakt på det sätt jag nämnde, med samma apparater.
Även om man ställer allt på "noll" med en justerare så blir det inte samma som original. Vad original är vet bara Suzuki i Japan.
Men originalvärdena är verkligen inget för dig att längta till, de är en nödlösning precis som klaffarna.
-05 och -06 V-Strom hade ingen lyckad programmering från fabrik, de var ofta så snålställda så att de inte gick bra. Därför är väldigt många av dessa hojar uppfetade av någon handlare som inte riktigt hade koll, just med de följder du nu beskriver.
Först från -07 har hojarna en rätt ok inställning från fabrik.
En seriös verkstad ska ha en sådan justerare, och jobbet är gjort på 5 minuter. Prova att ställa in den på värdena jag nämnde så blir du säkert nöjd, både med motorgången och förbrukningen.
(Detta förutsatt att den i övrigt är original. Med slip-on mm så blir det andra värden.)

TheGungner
2010-05-05, 11:50
Min (V-strom -05, 1000) drar ca 0,6 blandad körning, ej ekonomikörning.

Den är ändrad 10% upp på låg och mellanregistret samt 5 % på hög.
Efter jag (läs Bike i Trollhättan) ändrade den går den hur mjukt och fint som helst. Gjorde det i samband med byte till slipon, leovince.

glider
2010-05-06, 16:35
Både min och pappas drar exakt 0,5 l/mil vid normal körning

TheGungner
2010-05-17, 20:13
Har varit i Norge under helgen på kortsemester (torsdag till söndag och 170 mil). Körning har varit bitvis effektiv och jag har nyttjat bromsar och motor stundtals väl. På lördag kväll såg jag att jag hade en synnerligen lite "oljefläck". Bedömt är var den stor som liten, liten droppe -> men varför? Ni som säkert har plockat isär hela motorn flera gånger, förslag på vad det kan vara, behöver jag bry mig? Hur ser det bakom denna kåpa? Jag torkade bort och körde ca 50 mil till utan att jag sett en ny "oljefläck" igen. Jag visar var jag hittade oljan (fejkat den i paint) Den hade alltså inte runnit utan lagd sig längs "spåret".

Wroom
2010-05-17, 23:27
förslag på vad det kan vara, behöver jag bry mig? Hur ser det bakom denna kåpa? Jag torkade bort och körde ca 50 mil till utan att jag sett en ny "oljefläck" igen.

Weird indeed...
Men om du kört 50 mil efter det utan att minsta oljesvettning visat sig igen...
tuta och kör vidare. Skulle jag ha gjort i alla fall.
Du kan ju för säkerhets skull kolla efter oljesvettningar vid motorn när du tankar, men chansen att det återkommer är liten.
Det enda ställe jag hört att de kan svettas är runt kamkedjespännaren, men det fixas genom att bara dra åt skruvarna en aning.

TheGungner
2010-05-18, 19:32
Weird indeed...
Men om du kört 50 mil efter det utan att minsta oljesvettning visat sig igen...
tuta och kör vidare. Skulle jag ha gjort i alla fall.
Du kan ju för säkerhets skull kolla efter oljesvettningar vid motorn när du tankar, men chansen att det återkommer är liten.
Det enda ställe jag hört att de kan svettas är runt kamkedjespännaren, men det fixas genom att bara dra åt skruvarna en aning.

Du har nog rätt. Var inne och tittade på internet hur det sitter ihop (http://decrass.ru/moto/manual/Suzuki/Suzuki_DL1000_V-Strom_Parts_Catalogue.pdf) och det skulle kunna vara att det trängt fram en liten droppe när vi låg pressade på höga varv genom en oring som sitter där. Jag bevakar det och kommer det igen så byter jag oring (läs verkstad gör det och jag betalar....) Tack för snabbt svar! :)

Lasse N
2010-06-01, 12:04
Du har nog rätt. Var inne och tittade på internet hur det sitter ihop (http://decrass.ru/moto/manual/Suzuki/Suzuki_DL1000_V-Strom_Parts_Catalogue.pdf) och det skulle kunna vara att det trängt fram en liten droppe när vi låg pressade på höga varv genom en oring som sitter där. Jag bevakar det och kommer det igen så byter jag oring (läs verkstad gör det och jag betalar....) Tack för snabbt svar! :)

Tjena, jag har också problem med läckage där, särskilt när jag gasar på litegrann. O-ringen är tydligen svårmonterad, lätt att den hamnar lite snett och då blir otät.

Lasse N
2010-06-01, 12:09
För någon vecka sedan bytte jag till Michelin Pilot Road Maxi Trail och fick i mitt tycke en helt ny motorcykel. Tidigare körde jag på Dunlop D607. Den är numera riktigt kul att köra snabba knixiga kurvor med och djupa nedlägg är inga problem.

XT600Z
2010-06-12, 20:39
Mina Anakee2 går oxå att lägga ner rätt bra med.
Hade bitch bak på en tur i Roslagen förra helgen och hon sa inget till mig då men när vi kom hem så sa hon att hon skulle få byta stövlar då hon skrapat stövlarna i kurvorna. :D

Lasse N
2010-06-16, 06:37
Stommen till MPRMT kommer från Anakee2 och slitbanan från Pilot Road, det bästa från två världar.

Conny
2010-06-18, 18:14

//Sven

prova att maila jim.nordstrom@live.se som har en sådan sadel över!

glider
2010-06-23, 08:37

Jag har precis gjort en stor service på cykeln (2400 mil). Luckan du pratar om är kåpan till generatorn. Lossas med en 10 mm insex. I kåpan sitter en oring, det är med största säkerhet den som är otät/hamnat snett. Väldigt enkelt att kontrollera.

glider
2010-06-23, 08:40
Är det någon som är i behov av en touringruta till ≤K3? Jag har en Variotouringruta från MRA, klar plast till salu. Se http://www.mrashop.de/mrashop/mra/ebdetails/ebdetailsREADAction.do?kshowdetails=1&kparttype=%28207%2C19%2C0%29&infoSystemStartButton=1&kpartform=%28176%2C20%2C0%29.

bendis
2010-06-29, 20:33
Hej.Nu är det en ny lång kille som skulle vilja byta sadel på sin 650 till en 1000cc sadel.Finns det någon som vill sitta lägre på sin 1000cc? Bor i Göteborg

sididi
2010-06-30, 16:54
Hej.Nu är det en ny lång kille som skulle vilja byta sadel på sin 650 till en 1000cc sadel.Finns det någon som vill sitta lägre på sin 1000cc? Bor i Göteborg

hej!
har en extra gel-dyna om du vill ha.
lite hårdare än den andra, men rätt skön.

/rolf

bendis
2010-06-30, 18:45
hej!
har en extra gel-dyna om du vill ha.
lite hårdare än den andra, men rätt skön.

/rolf

Hej,vet du om den är högre än originalet som sitter på min?

sididi
2010-07-01, 15:46
Hej,vet du om den är högre än originalet som sitter på min?
Ja, det är den. Typ 1" (alltså som en original 1000-sadel)... Jag har en 650-sadel på min 1000, och jag märker ganska stor skillnad på dom två.

http://suzukicycles.com/Product%20Lines/Cycles/Products/V-Strom%201000/2007/DL1000/Accessories/Gel%20Seats/99950-62186.aspx?ProductView=true

/rolf

bendis
2010-07-01, 18:24
Ja, det är den. Typ 1" (alltså som en original 1000-sadel)... Jag har en 650-sadel på min 1000, och jag märker ganska stor skillnad på dom två.

http://suzukicycles.com/Product%20Lines/Cycles/Products/V-Strom%201000/2007/DL1000/Accessories/Gel%20Seats/99950-62186.aspx?ProductView=true

/rolf

Det låter bra.Vill du byta med mig eller säljer du den?

bendis
2010-07-03, 07:52
Någon som vet något bra ställe att köpa centralstöd billigt? Och är det svårt att montera själv?

sididi
2010-07-03, 08:36
Det låter bra.Vill du byta med mig eller säljer du den?

PM :)

/rolf

TheGungner
2010-07-04, 22:36
Jag har läst på flera ställen att V-strom 1000 är elektroniskt begränsad till 200km/h. Jag tror inte det stämmer.

glider
2010-07-17, 09:18
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10828.0.html
Här står om begränsningen, och hur man tar bort den om man vill.

arne88
2010-07-17, 16:04
Hej,jag har en fundering..min v strom dl 1000 lägger av plötsligt när man drar in kopplingen å inte varvar nått..när den typ ska gå på tomgången så lägger den av å jag får starta den igen?puffar även lite då å då när man kör i stan på jämn gas?nyss köpt den så tacksam för svar om någon haft samma problem?tack på förhand!!

glider
2010-07-18, 11:46
Hej!

Kan ju vara precis vad som helst. När servades den sist?
Går den bra i övrigt? När du drar på?

TheGungner
2010-07-18, 13:38
Hej,jag har en fundering..min v strom dl 1000 lägger av plötsligt när man drar in kopplingen å inte varvar nått..när den typ ska gå på tomgången så lägger den av å jag får starta den igen?puffar även lite då å då när man kör i stan på jämn gas?nyss köpt den så tacksam för svar om någon haft samma problem?tack på förhand!!

Hade lite av samma problem tidigare, att den "puffade" (men den stannade inte när jag drog in kopplingen). Jag lämnade in den på märkesverkstad (Bike Trollhättan) så ställde de in/ justera "boxen" (yoshimura) så jag fick 10% mer på låg och mellanregistret och 5% på det höga. Sedan dess har den gått klockrent. Det kostade 500 kr, var värt varje krona. Kanske det hjälper.

arne88
2010-07-18, 16:42
Hej!

Kan ju vara precis vad som helst. När servades den sist?
Går den bra i övrigt? När du drar på?

hej,,den rycker lite vid gaspådrag med,,har inte kollat hur stiften ser ut,,,servad innan sommaren men vet inte om stiften byttes...

arne88
2010-07-18, 16:48
Hade lite av samma problem tidigare, att den "puffade" (men den stannade inte när jag drog in kopplingen). Jag lämnade in den på märkesverkstad (Bike Trollhättan) så ställde de in/ justera "boxen" (yoshimura) så jag fick 10% mer på låg och mellanregistret och 5% på det höga. Sedan dess har den gått klockrent. Det kostade 500 kr, var värt varje krona. Kanske det hjälper.

ok tack för tippset,,,jag ska in prata med en till veckan,,,

Batman
2010-07-30, 17:24
Jag köpte den lilla inställbara MRA variotouring "flärpen", följer det med någon mall hur den ska sitta, eller kan någon ge mig måtten hur den placeras bäst, glömde fråga säljaren

TheGungner
2010-08-23, 22:01
Dags att byta drivpaket efter 2800 mil. Efter hur många mil gjorde ni det?

Batman
2010-08-24, 18:27
3500 mil och 90% långkörning

Sukiyaki
2010-08-24, 21:34
Dags att byta drivpaket efter 2800 mil. Efter hur många mil gjorde ni det?

Första gången efter 3600 mil (framdrevet helt slut, kedjan i bra skick) andra gången efter 6300 mil (kedjan slut).
Blandad körning grus och asfalt i vått och torrt med kedjesmörjning monterat från början och original drivpaket.
Nu sitter det en DID kedja och JT drev monterat, får se hur långt det går :confused:

Jari69
2010-08-24, 23:16
Bytte drivpaket efter ca 3500mil och kört blandat... Kedjan tog slut, rullarna skramlade bra mycket! :mad:

Fisken1
2010-08-25, 10:55
Har du rutan kvar? Passar den på DL1000 -02.

Bianchi
2010-09-21, 14:12
Någon som vet om några fler än Touringbutiken säljer SW Motechs grejer?
Skulle ha centralstöd och motorbågar men det är tre veckors leveranstid.

XT600Z
2010-09-21, 14:17

Beställ direkt från SW-Motech annars......
SW-MOTECH (http://shop.sw-motech.com/cosmoshop/)

XT600Z
2010-09-21, 14:27
Louis.de har centralstöd (http://www.louis.de/_20da3288c16a5c50aaecfd088301d723dd/index.php#artikelliste) och motorbågar (http://www.louis.de/_20da3288c16a5c50aaecfd088301d723dd/index.php#artikelliste) hemma och beställer du idag så har du grejerna på fredag!

OBS! frakten är €14,95 till Sverige så det blir väl lite dyrare frakt än från Touringbutiken!

Haavee
2010-09-21, 19:21
Hej!
Håller på med att synka insprutningen som Wroom skrev om tidigare i denna tråd men det vill inte bli bra. Båda sensorerna stod lite fel och det har jag fixat till nu dessutom så var vacumet inte helt ok, också det är fixat nu (tomgång 1200 varv) men det är nått galet iallafall för ställer jag upp varvet till 3000 så drar främre cylindern mer vacum än bakre. Tittar man på videon som finns länkad tidigare i tråden så finns det en extra luftjusterskruv som han ändrar på men denna skruv saknas på på v-stromen eller så är det jag som inte kan se var den sitter. Jag har använvänt högra sidans vacumrör på båda cylindrarna.
Är det nån som har fått till synkningen bra och vet vad jag ska ändra på?

TheGungner
2010-09-24, 12:15
Massor av lärdomar igår. Kom till jobbet vid 0700 igår och glömde stänga av värmehandtagen.....kl 1800 såg jag det, batteriet toktomt. På med laddare-> 23.30 dags att åka hem....det enda som hände var att parkeringsljusen tände sig.
Lyckades rulla igången den och kom hem.

Lärdom:
1, koppla inte värmehantagen direkt på batteriet
2, det tar tid att ladda upp ett helt tomt batteri
3, det går att rulla igång en dl 1000
4, punkt 3 är lättare att lösa om man är vältränad alt har en bra
nedförsbacke eller snälla arbetskamrater som tycker om att skjuta på MC mitt i natten...:)

Marie
2010-09-24, 14:05
Lärdom:

Inte nog med att man själv kan drabbas av tillfällig sinneförvirring och glömma stänga av värmen, chansen att något hjälpsamt barn tycker att hantagen skall vara varma och sköna när man återvänder till hojen är allt annat än obefintlig....;)

Och med värmehandtagen påkopplade behövs inte så värst lång stund för att tömma ett batteri.....

jan-olovj
2010-09-24, 18:04
Massor av lärdomar igår. Kom till jobbet vid 0700 igår och glömde stänga av värmehandtagen.....kl 1800 såg jag det, batteriet toktomt. På med laddare-> 23.30 dags att åka hem....det enda som hände var att parkeringsljusen tände sig.
Lyckades rulla igången den och kom hem.

Lärdom:
2, det tar tid att ladda upp ett helt tomt batteri
3, det går att rulla igång en dl 1000
4, punkt 3 är lättare att lösa om man är vältränad alt har en bra
nedförsbacke eller snälla arbetskamrater som tycker om att skjuta på MC mitt i natten...:)
En enkel lösning, sätt ett relä typ Biltema i kretsen och lägg den över bakljuset.

stah
2010-09-24, 19:23
Hej,
ny för idag på detta forum.
Var handlar jag bäst nytt drivpaket till min DL 1000 -05? Lång leveranstid är inget problem.
//Stefan

Batman
2010-09-24, 19:45
Hej,
Var handlar jag bäst nytt drivpaket till min DL 1000 -05? Lång leveranstid är inget problem.
//Stefan

skicka efter från www.louis.de
skaffa ett funcard först så att du får lite rabatt, när du skaffar funcard så fyller du i vilken båge du har, på en vecka hade jag kortet och sen kom pincoden, i sverige kostar ett drivpaket till min 07:a 1500kr och på louis cirka 1000kr frakten går på 150kr

TheGungner
2010-09-25, 00:35
Hej,
//Stefan

20%på drivpaket på bike i Trollhättan
idag (bara idag - prova och ring)

Batman
2010-09-26, 17:13
Lärdom:

så här gjorde jag, öppnade plastkontakten och pillade ur "bajonetthanen" och öppnade upp den och la dit pluskabeln för handtagsvärmen, tillsammans med den orange/gröna kabeln

Batman
2010-09-26, 18:05
jag har börjat montera dit Scottoilern och när jag ändå var där passade jag på att ta lite kort om hur jag gjorde när jag kontrollerade primärspjällen (TPS:en)

bryggade över kontakten som sitter på vänster sida under sadeln med ett skitdyrt verktyg (gem) varmkörde motorn så att två staplar visades och då skall följande kod visas (-C 00) där klockan annars visas

Haavee
2010-09-26, 20:28
Körde en testrunda på hojen nu i helgen efter justeringen av insprutningen och jag kan bara konstatera att det blev en helt ny hoj för så här bra har aldrig V-stromen gått förut, jag hade så roligt så det var bara ett stort flin innanför hjälmen hela tiden.

Försökte att provocera fram "nysningar" men hojen gick klockrent och silkesmjukt direkt från botten, det jag har justerat är både primär och sekundär spjällen samt de båda sensorerna för dessa, till alla som har funderat på att ta tag i det här säger jag bara gör det!!.
Det tar lite tid att göra allt detta men det är mödan värt.

sididi
2010-10-03, 08:42

Har du kollat eBay.co.uk ?

/roffe

Batman
2010-10-04, 16:28
Det tar lite tid att göra allt detta men det är mödan värt.

du har PM

TheGungner
2010-10-04, 20:04
Lite information, kanske inget nytt...
Nytt drivpaket och nya ryckutjämnare -> den går bättre än på länge.
Märkte av att drivpaketet var slut genom att den började gå ojämt trots att motorn gick felfritt. Märkte det också genom att jag kunde "dra ut" kedjan från bakre drev ca 5 mm, kunde se "dalen" mellan "drevpiggarna". Ryckutjämnare var också intakta -> märks genom att man kan röra bakre drev några mm (i mitt fall ca 3-4) utan att hjulet rör på sig. I vilket fall -> det blev kanonbra efter bytet.

Haavee
2010-11-07, 12:08
Hej ! Drar igång DL1000 tråden igen.

Dags att byta drivpaket, jag funderar på att gå upp 1 eller 2 kuggar på bakdrevet (42-43) är det nån som testat detta, hur kändes hojen med det större drevet?. Och räcker standard 112 länkars kedjan till ?.( Vill helst ha en kedja utan lås ) eller behövs en längre kedja ?.

TheGungner
2011-02-27, 22:08
Provar att dra igång den också.

Skall besikta i vår och tänker göra det med leovince slipon påmonterat (sist gång bytte jag till original). Jag hittade detta certifikat
http://www.leovince.com/files/F20894/CO-7254.pdf
gäller det?, någon som provat att besikta med leovince slipon monterat.

Haavee
2011-04-22, 15:50
Hur gick det med besiktningen ?, har leovince på min hoj också.

TheGungner
2011-04-22, 22:32
Hur gick det med besiktningen ?, har leovince på min hoj också.
Jag fegade....fick info på sporthoj.com att det inte fungerar med intyget så jag ändrade till original, ville inte chansa, det tar bara 20 min att byta. Med original - ua

link
2011-07-09, 23:20
Kanske någon här som är i behov av denna ?

http://www.blocket.se/ostergotland/Gpr_slipon_34827270.htm?ca=14&w=1

Haavee
2011-07-27, 13:51
Säljes!
Wirth progressiva gaffelfjädrar till Suzuki DL 1000 v-strom, passar till årsmodell 2004-2008. Håller upp gaffeln mycket bättre vid inbromsningar.
Obs helt nya!.
Pris: 700kr.

Kuckel
2011-08-18, 22:23
Denna tråd är faktiskt en av de bättre informationskällorna vad det gäller V-strom. Har inte funnit någon "renodlad" V-strom sajt förutom Vstrom.info.

Tror ni det skulle det finnas intresse för en ren Svensk V-strom sajt? För utbyte av tips och ideér via ett v-stromforum, medlemsinloggning och annat?

Lasse N
2011-08-25, 19:27
Jag fegade....fick info på sporthoj.com att det inte fungerar med intyget så jag ändrade till original, ville inte chansa, det tar bara 20 min att byta. Med original - ua

Jag tror inte bilbesiktningen bryr sig om vilka pipor du har på hojen. Det är inte deras sak att ha koll på det. Jag hade mina slipon's på senast och de bara informerade mig om att det skulle bli dyr typningsbesiktning ifall polisen stoppade mig...

Skogis
2011-08-25, 21:01
Tjenare allihopa!

Skillnader/fördelar/nackdelar på 650 vs 1000?
Grusåka, skjutsa, långfärd...
Vilken ska man välja?

Hmmm...

Jari69
2011-08-25, 22:43
Tjenare allihopa!

Skillnader/fördelar/nackdelar på 650 vs 1000?
Grusåka, skjutsa, långfärd...
Vilken ska man välja?

Hmmm...

Skjutsa och långfärd dl1000, grusåka kanske dl650 är något bättre...

Provkör och du får svaret vilket som passar dig bäst!;-)

choken
2011-08-26, 05:54
Åker 650 med passagerare och packning på långturer. Inga problem om man använder växellådan. Dessutom drar den 2dl mindre på milen än kompisens 1000 med samma last, på samma resor.

TheGungner
2012-01-04, 11:11
någon som provat denna ruta?

http://www.mcweb.se/ruta-sport-p-9798-c-2113.aspx

Håkan46
2012-03-02, 22:16
Hur mycket bränsle drar denna i snitt? Normal körning utan passagerare.
//Håkan

namn
2012-03-03, 09:32
Min har 2011 snittat ganska exakt 0.6 L/mil vid normal körning.
Då med 120-125kg förare, i år drar jag av 20kg men tror inte att det påverkar förbrukningen särskilt mycket då den dragit ungefär lika mycket med passagerare och last,.
Kan tilläggas, den är 100% orginal.

TheGungner
2012-03-05, 22:17
Samma här. Drar ca 0,6 l/milen med 77 kg förare (och med leovince+ändrad inställning på "originalboxen" att ge 10% mer på låg och mellanregistret och 5% mer på hög.)

Håkan46
2012-03-08, 15:56
Oj! Det är ju en hel del. Får kanske bli en 650 då.

namn
2012-03-08, 16:31
Oj! Det är ju en hel del. Får kanske bli en 650 då.

en 650 är inte heller gratis att köra :wink:

Men ett riktigt schyst alternativ är 650 helt klart, lite "trött" upplever jag den på Långkörning, (lånade en ifjol Gbg-Sunsvall-Gbg 160mil på en helg) har kört min 1000 samma sträcka och det är en betydligt trevligare resa med betydligt mindre växlande, har du budget så att du kan köpa en nyare 650, passa på att köpa en med ABS, något som inte alls finns på strom 1000, oavsett årsm.:(

rholmberg
2012-03-08, 21:27
Har en KLV1000 -05 till salu,drar inte en droppe över 0,5!!

Sukiyaki
2012-03-12, 21:46
någon som provat denna ruta?

http://www.mcweb.se/ruta-sport-p-9798-c-2113.aspx

Japp, se inlägg nr 2 i denna tråd :)

pirece
2012-03-16, 07:42
Hej hej.

Är det någon som har tips på Hasplåt passande Givis motorbågar? en 650 -09

TheGungner
2012-05-20, 14:03
Bara att välja.....473047314732

hedan17
2012-05-26, 23:53
Bara att välja.....473047314732

Vilken gillar du bäst då? :)

TheGungner
2012-05-27, 19:24
Vilken gillar du bäst då? :)

Touringrutan är klart bäst ur ett "köra-mc-perspektiv". Monterat på lägsta höjd blir den perfekt, i stort sett vindfritt. (är ca 180 cm). Ur ett "utseende-perspektiv" tycker jag den mörka.

hedan17
2012-06-01, 21:27
Ingen som har en 1000 sadel som vill byta mot en 650? Passar de utan att man behöver ändra något?

powerglide
2012-06-09, 18:23
Var köper man billiga crashdelar?
Behöver blinkers fram och kopplingshandtag.

powerglide
2012-06-11, 17:20
Får bli en räd till Biltema.

Hojkul!
2012-06-16, 13:48
Hallå V-Stromförare!

Nu har jag läst varenda inlägg i tråden, och det är mycket och väldigt intressant info. kring många saker.
Verkar lugnt i denna tråd för närvarande. Jag ska försöka ändra på det nu ;-)

Funderar på att införskaffa en DL1000 -08 med max 1000 mil på mätaren. De flesta frågorna som jag har finns att få svar på i tråden, dock kanske inte alla är helt "färska". Därför ställer jag ändå några frågor;

1. Ni som kör -08:an, kan ni få den att dra endast ca. 0,5 l/mil? Någon som fått den att dra mer än 0,8 l/mil?
2. Behövs det att få motorn injusterad enligt alla konstens regler som beskrivits här? Gör en verkstad det, eller behöver jag köpa instrument för att göra det själv? Vilka verktyg/instrument i sådant fall, och var köper jag dem?
3. Distanser för att flytta bakre kransen - är det något som behöver göras även på -08:an?
4. Några "färska" tips om var jag köper centralstöd, fästen för packväskor (+ väskor), tankväska (antar att det finns med magneter till V-Strom?), handtagsvärmare, stänklapp för framskärmen (vill slippa så mycket smuts som möjligt kring avgasrör etc.), kapell?
5. Finns det att köpa gummihandtag med större diameter (tjockare)? Jag har relativt långa fingrar så det är inte helt bekvämt med original.
6. Vilken prisbild tycker ni att jag ska acceptera/förvänta mig? Skillnad privat säljare mot MC-handlare? Utgår från att allt är ok och service utförd enligt boken, och övrigt i mycket bra skick.

Jag har provsuttit en -08:a och det verkar inte vara något som helst problem med sittkomforten för mig som är 187 cm. (Jag ska erkänna att jag jämför med sittställningen på "sportiga" Triumph Spring St... :-)) Givetvis blir det skillnad när jag kör i hastighet, och det får jag väl ta senare, om jag upplever det som ett problem med turbulens etc. (På Sprinten har jag fartvinden rakt i hjälm/bröst, eftersom rutan är alldeles för plan för att över huvud taget ge något vindskydd). Köra utan öronproppar är otänkbart!

Vänligen
/H

TheGungner
2012-06-17, 07:31
Fråga 2,4 och 5. Jag hade en 05 och den justerade en verkstad och sen dess gick motorn hur bra som helst, men då drog den något mer bränsle, ca 0,6. Värmehantag, jag monterade biltemas, fungerade bra och de är tjockare handtag.

Hampe
2012-06-19, 16:28
Poppis hoj med egen tråd och allt.

Franska MotoJournal har lagt upp ett filmklipp på en provkörning av den nya SV 650 V-Strom. Har ni sett den?

http://www.youtube.com/watch?v=2kJxXi5xvDY&feature=g-vrec

Det kan ju vara lite svårt att få till en provkörning i butik nere på kontinenten. Även detta illustreras i klippet.

H

Hojkul!
2012-06-19, 21:47
Hampe;
Ja jag såg den där häromdagen. Ganska rolig film faktiskt :-)

Imorrn bär det av söderut för att testa en V-Strom Dl 1000. Hoppas verkligen att den är så fin och bra som det sägs - i sådant fall köper jag den :-)

Då måste jag avsluta mitt "konto" här på SVMC forum, eftersom jag ju inte kan heta Triumph03 när jag inte har den hojen kvar, och i stället blivit Suzuki-ägare! Angenämt problem.

/H

powerglide
2012-06-19, 22:20
Går att byta nick.