handdator

Visa fullständig version : Turisttips i Skåne

Ducatista
2008-05-29, 12:13
En bekant som tänkte ha mc-semester i Skåne har hört av sig och undrar om jag hade något tips på trevliga utflyktsmål eller liknande i Skåne.
Jag insåg snabbt att jag är lite hemmablind och inte har koll på vilka udda turistattraktioner som Skåne bjuder på.

Någon som har förslag på vad en gästande knutte kan tänkas fördriva tiden med?

sjöström
2008-05-29, 12:34
En bekant som tänkte ha mc-semester i Skåne har hört av sig och undrar om jag hade något tips på trevliga utflyktsmål eller liknande i Skåne.
Jag insåg snabbt att jag är lite hemmablind och inte har koll på vilka udda turistattraktioner som Skåne bjuder på.

Någon som har förslag på vad en gästande knutte kan tänkas fördriva tiden med?

Om ni vill ha ett bra utgångsläge och boende kolla på söderåsens vandrarhem,det är en gammal trävilla invid söderåsens nationalpark.Det finns en häftig restaurang i byn som heter Stationen,härlig miljö och god mat.Hela sydkusten tycker jag att man skall köra,sen finns det många fordonsmuseer runt om i Skåne.
hälsn. Sjöström

PerJohan
2008-05-29, 14:01
Jag har inga exakta vägar att tipsa om, men en nära vän som bor i skåne är totalt såld på vägarna på söderåsen, ska själv undersöka dem under sommaren tänkte jag. Sen är ju Bjärehalvön med Båstad och även ner halvn nedanför (vad den nu heter) med Mölle och Kullen grymt mysigt att åka runt på!

Linjus
2008-05-29, 19:39
Jag har inga exakta vägar att tipsa om, men en nära vän som bor i skåne är totalt såld på vägarna på söderåsen, ska själv undersöka dem under sommaren tänkte jag. Sen är ju Bjärehalvön med Båstad och även ner halvn nedanför (vad den nu heter) med Mölle och Kullen grymt mysigt att åka runt på!

Det finns roliga vägar i Åhustrakten mot Brösarp. De tär egentligen bara att leta upp Åhus på kartan o kolla samhällena runt omkring några mils radie. Det finn otroligt många fina alternativ :rolleyes::D Det är roligare än berg o dalbana

Ducatista
2008-05-29, 22:08
Nja, det är inte vägtips han vill ha utan förslag på aktiviteter och ställen att besöka. Han inte konstutställning- och muséeumtypen utan gillar udda saker. Själv lurade jag upp honom till guldvaskningen i Ädelfors förra året, men det ligger ju i Småland och i år vill han till Skåne.

NoMekk
2008-05-29, 23:08
Nja, det är inte vägtips han vill ha utan förslag på aktiviteter och ställen att besöka. Han inte konstutställning- och muséeumtypen utan gillar udda saker. Själv lurade jag upp honom till guldvaskningen i Ädelfors förra året, men det ligger ju i Småland och i år vill han till Skåne.

Testa följande länk:

http://www.skane.com/cmarter/cmarter.asp?doc=272

Eller denna:
http://skaningar.blogspot.com/?gclid=COqx5ZDczJMCFRaHMAod9FAQhg

Mycket nöje :)

PerJohan
2008-05-30, 10:19
I Kullen kan man väl dyka va? Eller det kanske bara är hela kurser de har där? Sen kör de väl med Ribb-båt någonstans däromkring.. Kan det varit Arild jag var och åkte såna? Fast då kanske man bör vara ett gäng...

Nä, varför sitter jag och försöker tipsa, jag kan ju inte ett skit om skåne..haha.. :)

Sad Glad
2008-05-30, 15:43
Det finns nån grotta han kan besöka, eller kannibalmuseet i önneköp. Vilks tokiga konstverk vid Kullen.

Linjus
2008-05-30, 20:20
Det finns nån grotta han kan besöka, eller kannibalmuseet i önneköp. Vilks tokiga konstverk vid Kullen.

det finns ju alltid vägarna mot kåseberga. Det finns lite rökerier och Johannamuseet ligger väl på det hållet åxå. Det går ju bra att kombinera en sådan tur med Tändkulans dag i Degeberga och sen ta Kortegen på kvällen.