handdator

Visa fullständig version : Klantiga hojåkare?

Grus
2008-05-14, 21:37
Det höjs många upprörda röster om bristande vägunderhåll, huruvida man syns bättre med helljus eller varselkläder och mottrafikanternas allmänna klantighet. Eftersom jag vistas i trafiken varje dag och har gjort så ett (bra) tag tänkte jag dela med mig av en del observationer och tankar.

Motorcyklister är trots allt en ganska liten trafikantgrupp som dessutom har valt sitt oskyddade fordon frivilligt. Man kan väl misstänka att när pengar till vägarna skall fördelas står vår sak knappast längst fram i kön...

Grus hamnar på asfalten ibland. Det kan vara att fordon drar upp kantförstärkningen, det kan vara lagningar i vägbanan eller det kan trilla av en lastbil. Oavsett hur det kommer dit måste man ha med det i beräkningen eftersom det hjälper föga att ha rätt när man klotar.

Det kommer alltid att finnas trafikanter som inte ser dig eller som helt enkelt inte bryr sig. Därför måste man köra åt dom också.

När jag läser MC-folket handlar artiklar och insändare allt oftare om incidenter av typen "grus på vägen", "bilist svänger ut trots stopplikt", "vägarbeten anpassas inte för hojar" osv. I synnerhet insändarna verkar vara skrivna av medelålders män (som jag, alltså) som upprört kräver att allt detta genast åtgärdas. Här tas det ingen hänsyn till hur verkligheten ser ut, regler skall följas! Tyvärr ser jag denna inställning allt oftare i trafiken och påfallande ofta är det förare till custom/retro/bas -hojar som visar den. Dom senaste åren har jag allt oftare sett situationer som kunde gått mycket illa men på grund av att andra trafikanter uppfattat vad som varit på väg att hända räddat hojåkaren. När det första fina hojvädret i år gladde oss med sin närvaro skulle jag leverera utställningsmaterial till Svenska Mässan i Göteborg. Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget. Det är något som sker varje dag här så oftast väntar alla trafikanter snällt dom sekunder som behövs. Denna vackra morgon kom det en hoj körandes mellan köerna och börjar köra om på min högersida. Normalt sett är den sidan "blind" när dragbilen har svängt förbi en viss punkt men på min bil finns en kamera som täcker det området så jag tvärbromsar. Jag hoppar ut och möts av en mycket upprörd herre som minsann skall anmäla mig till polisen (vilket också skedde) och talade om för mig att han skiter i vart jag skall men han har rätten på sin sida.

En motorcyklist kan inte kosta på sig att hävda sin rätt, att lita på sina medtrafikanter och utgå från att vägarna är i föreskrivet skick.

OH-
2008-05-14, 22:02
Mycket bra rutet! Du kommer att få fan för det, men stå på dig!

Motorcykelkörningen ska ske utgående från faktiska observerade förhållanden (sikt, väglag, mottrafikanter, eget fordon, egen förmåga o s v), inte efter hur det skulle ha kunnat vara.

Vad är en "dold kurva"? Har man spänt upp en ridå tvärs över vägen?

Hur ska en bilist kunna följa väjningsreglerna om vi krashar in i bilen ett par sekunder efter att vi blivit synliga över ett backkrön?

Varför är grus på vägen en överraskning efter att frågan ältats i åratal?

Marie
2008-05-14, 23:02
Det höjs många upprörda röster om bristande vägunderhåll, huruvida man syns ........

Jo du och jag som kör / kört tunga fordon med släp vet mycket väl vilken plats vi behöver för olika manövrer, men den biten existerar inte ens i fantasivärlden för de flesta som har bara lätta behörigheter.....

Likadant är det med mc. De som inte kör / kört mc har ingen susning om vad det handlar om.

Eftersom de som bara kört personbil är den absoluta majoriteten i trafiken måste vi som kör mera 'udda' fordonsslag tänka åt personbilisterna också (och stundom även åt motorcyklister.....)

Rubbe
2008-05-15, 07:03
Tyvärr ser jag denna inställning allt oftare i trafiken och påfallande ofta är det förare till custom/retro/bas -hojar som visar den.

Då tycker jag du ska börja läsa sporthoj.com också. Härinne finns det endast en försumbar mängd sporthojsförare så det är inte så konstigt att du tycker så.

En fråga, vilken avdelning på vägverket jobbar/lobbar du för?

Grus
2008-05-15, 08:53
Jag sitter s.a.s på andra sidan bordet, jag driver ett lastbilsåkeri sen 20år tillbaka. Menar du att det är i VV:s intresse att vi borde köra mera med insidan?

Maru
2008-05-15, 08:55
En motorcyklist kan inte kosta på sig att hävda sin rätt, att lita på sina medtrafikanter och utgå från att vägarna är i föreskrivet skick.

Han/ hon kan säkert det men frågan är hur länge han/ hon överlever.

Samtidigt känns det som att bilisten lätt kan hosta ur sig att "jag trodde det var en moped" samtidigt som den säger "han kom så fort"....inte helt logiskt, men ändå.

Det här med högersvängen är ju samma oavsett du sitter på hoj eller i bil, "du ska kunna stanna innan varje förutsebart hinder".....

Jag som sporthojsåkare tar ut marignalerna på vägen just med tanke på att det kan vara grus i kurvor o s v. Men det är ett känsligt ämne och blir lätt en infekterad debatt.

Som sagt, vi sitter oskyddat....tänk på det när vi kör! Svårt att känna rättvisan i sjukhussängen eller på kyrkogården....

Rubbe
2008-05-15, 09:11
Jag sitter s.a.s på andra sidan bordet, jag driver ett lastbilsåkeri sen 20år tillbaka. Menar du att det är i VV:s intresse att vi borde köra mera med insidan?

Jag menar att det såklart är jobbigare för vv att behöva sopa rent ordentligt. Det hade ju varit lättare för dem om alla kört 4-hjuligt i 20km/h hela tiden, då hade inte vägarna behövt hålla särskilt hög kvalitet. Farten höjer kraven och när sen även motorcyklar finns med i bilden höjs kraven ytterligare på väghållningen.

Att vi måste tänka inte bara åt oss själva vet vi redan och inget vi behöver ha påpekat för oss, det gäller både åt andra bilister och de som borde sköta gatorna, men det ursäktar ju inte dålig väghållning och det finns ju ingen anledning att inte försöka ge motorcyklister så bra förutsättningar som det är möjligt.

steFAN
2008-05-15, 09:36
Jo du och jag som kör / kört tunga fordon med släp vet mycket väl vilken plats vi behöver för olika manövrer, men den biten existerar inte ens i fantasivärlden för de flesta som har bara lätta behörigheter.....

Likadant är det med mc. De som inte kör / kört mc har ingen susning om vad det handlar om.

Eftersom de som bara kört personbil är den absoluta majoriteten i trafiken måste vi som kör mera 'udda' fordonsslag tänka åt personbilisterna också (och stundom även åt motorcyklister.....)

Poäng Marie!! Kanske skulle ingå i körkortsutblidning att få köra alla slags fordon för att få förståelse!!!! Sen som Herr Åkare Grus skriver vi måste tänka på oss själva, och på att andra inte tänker...//Stefan

morsan
2008-05-15, 11:13
Poäng Marie!! Kanske skulle ingå i körkortsutblidning att få köra alla slags fordon för att få förståelse!!!! //Stefan

Ja, det är något jag försöker propagera för både här och på SH så ofta jag kan :)

Rubbe
2008-05-15, 12:22
Kanske skulle ingå i körkortsutblidning att få köra alla slags fordon för att få förståelse

Jovisst, och det borde ingå mat varje dag i en människas liv. I en perfekt värld så... men vem vill betala 30-40k för ett mc-kort?

Jag säger inte att tanken inte är bra, men den är fullständigt omöjlig att genomföra med tanke på ekonomin.

LC4ever
2008-05-15, 13:22
När jag körde till jobbet förra veckan så sker en MC-olycka precis bakom mig.
Vad hände? Jag hör en MC och kollar upp i backspegeln. Då ser jag en MC (Sporttourer) påbörjar omkörningar av ett antal bilar. Min tanke var, detta kommer sluta illa. Och mycket riktigt, den sista bilen han skall köra om gör en vänstersväng och hojen sitter rakt in i sidan.
Vems var felet? Bilisten som inte har uppsikt bakåt eller MC-föraren som gör omkörningar på en 50-väg inom ett industriområde? Oavsett vem som gjorde fel så var det MC-föraren som låg på marken och hade ont.

Jag fick lära mig när jag tog mitt MC-kort att alla bilförare är blinda idioter och allt kan hända, det kör jag fortfarande efter.

steFAN
2008-05-15, 13:55
Jovisst, och det borde ingå mat varje dag i en människas liv. I en perfekt värld så... men vem vill betala 30-40k för ett mc-kort?

Jag säger inte att tanken inte är bra, men den är fullständigt omöjlig att genomföra med tanke på ekonomin.

Ekonomin är en sak visst,jag kör allt fr 60ton till 200kg och man tänker väldigt olika som mc elr lastbilsförare,det var det jag ville ha fram.punkt.

Blåflagg
2008-05-15, 13:59
Då ser jag en MC (Sporttourer) påbörjar omkörningar av ett antal bilar. Min tanke var, detta kommer sluta illa. Och mycket riktigt, den sista bilen han skall köra om gör en vänstersväng och hojen sitter rakt in i sidan.

Jag fick lära mig när jag tog mitt MC-kort att alla bilförare är blinda idioter och allt kan hända, det kör jag fortfarande efter.

Som jag tolkar din text har mcföraren gjort en omkörning i korsning och det är väl inte tillåtet om det inte är filmarkerat:confused:

Sen den här tolkningen "vi och dom" är ganska tröttande. De flesta här på forumet kör nog bil OCH mc. Att lämna erfarenheterna från det "andra" fordonet hemma när man kör bil eller mc är för mig väldigt märkligt. Har jag erfarenhet från andra fordon så kanske jag kan använda den kunskapen och inse att visa saker är svårare att se i trafiken (MC), vissa fordon behöver mer plats (Lastbilar) och att vissa trafikanter kanske inte har stenkoll på trafiken (Barn)

Rubbe
2008-05-15, 14:16
Ekonomin är en sak visst,jag kör allt fr 60ton till 200kg och man tänker väldigt olika som mc elr lastbilsförare,det var det jag ville ha fram.punkt.

Jag har militärt förarbevis för lastbil ( :D ) så jag vet också hur det är att vara "osmidig" i trafiken och att det skulle vara en fördel om alla som vistas i trafiken hade kört lastbil, buss, husvagn etc. likväl som det skulle vara bra om alla kört MC. Känns dock inte relevant att bara diskutera hypotetiska lösningar som ändå inte är genomförbara. Ska alla MC-förare även köra lastbil för att få kortet så ska ju alla bilförare även köra MC osv. Försök få upp alla på en MC ska du se... vissa vägrar ju t.o.m. att bli skjutsade på en MC, hur ska de då våga köra en? :p

Marie
2008-05-15, 16:21
Jag har militärt förarbevis för lastbil ( :D ) så jag vet också hur det är att vara "osmidig" i trafiken och att det skulle vara en fördel om alla som vistas i trafiken hade kört lastbil, buss, husvagn etc. likväl som det skulle vara bra om alla kört MC. Känns dock inte relevant att bara diskutera hypotetiska lösningar som ändå inte är genomförbara. Ska alla MC-förare även köra lastbil för att få kortet så ska ju alla bilförare även köra MC osv.

Jag argumenterade inte heller för att alla skulle tvingas provköra alla slags fordon (även om det vore en dröm). Det jag ville ha sagt, var att som förare av 'udda' fordon måste man inse att 'de andra' inte förstår min speciella situation och därför måste jag försöka tänka åt dem också.

I övrigt betraktar jag personbilar som älgar. Stora och tunga, och kan när som helst få för sig att göra de mest befängda saker (och de saknar dessutom varje uns av trafikvett).....

Försök få upp alla på en MC ska du se... vissa vägrar ju t.o.m. att bli skjutsade på en MC, hur ska de då våga köra en? :pApropå resonemanget om våga köra mc och åka mc, - där jag absolut INTE håller med dig i graderingen av rädsla - , så måste nog jag påminna om hur jag hamnade bakom mc-styret...
Jag vågade inte åka baktill på något slags tvåhjuligt fordon (inte ens trampcykel). Plötsligt fick någon för mig mycket betydelsefull person 'återfall' som mc-förare, och plötsligt förväntades jag åka baktill som spätta, nånting jag kände mig dödsförskräckt inför.
Hur bota denna skräck?
Min lösning var att jag hade 'cornflakes-A'. För att få lite kläm på vad det hela handlade om, så inhandlades ett styck sämre beg. mc och så började jag köra....
Resten är som man säger historia...
Men fortfarande vågar jag knappast *åka* mc, däremot kör jag mycket gärna mc.
Alltså, i min värld krävs åtskilligt mera mod för att *åka* mc, än för att köra mc....

P-O Noren
2008-05-15, 17:42
Bra skrivet Grus!
Håller med trådskaparen helt och hållet.
Man kör utefter de faktiska omständigheterna.

Sen kan man allvarligt undra varför folk inte visar respekt för att det är svårt med stora ekipage och dessa behöver bryta mot reglerna ibland.

Maria Nordqvist
2008-05-15, 18:19
Alla som tar körkort, oavsett behörighet, skulle kunna testa att köra mc eller moped riskfritt i en rider simulator. En aha-upplevelse för de flesta.

Rubbe
2008-05-15, 18:47
Apropå resonemanget om våga köra mc och åka mc, - där jag absolut INTE håller med dig i graderingen av rädsla - [...]
Men fortfarande vågar jag knappast *åka* mc, däremot kör jag mycket gärna mc.
Alltså, i min värld krävs åtskilligt mera mod för att *åka* mc, än för att köra mc....

I din värld är du isf tämligen ensam. Att inte våga åka bakpå när man redan har mc-kort måste nog betraktas som en fobi eftersom ingen befogad faroskillnad föreligger. Lite märkligt att du dömer andra helt efter dig själv när du säger att du absolut inte håller med mig. När talade jag om just dig??

I övrigt har jag inte sagt emot nån här som talat om att tänka åt andra, prova andra fordonstyper för högre förståelse etc., det enda jag anmärkt på är att förslagen/åsikterna antingen redan är välkända alternativt ej genomförbara.

Marie
2008-05-15, 19:07
I din värld är du isf tämligen ensam. Att inte våga åka bakpå när man redan har mc-kort måste nog betraktas som en fobi eftersom ingen befogad faroskillnad föreligger.

Det finns fortfarande många tusen som har mc-kort men aldrig suttit på en mc.... ;)

Kanske det skall kallas fobi?
Jag skulle snarare kalla det kontrollbehov.
Jag reser synnerligen ogärna med flyg, båt och tåg också....
Buss, personbil, lastbil och mc är fortskaffningsmedel jag trivs med, men bara som förare.

Risken att åka bakpå är självklart mångdubbelt större, för det finns ju givetvis ingen annan som kör så säkert som jag... :p:D

Marie
2008-05-15, 19:15
Alla som tar körkort, oavsett behörighet, skulle kunna testa att köra mc eller moped riskfritt i en rider simulator. En aha-upplevelse för de flesta.

Det skulle Vägverket ALDRIG våga gå med på!

Risken att vi finge mer än tio gånger så många motorcyklar på vägarna vore nog påtaglig

klabbarpan
2008-05-15, 19:16
Blir nog tvungen att hålla med Marie, skulle inte gärna sätta mig på pallen...
Jag har också erfarenhet av allt från mc till lastbil, fick både a- och c-behörigheten i cornflakespaket. Dessutom går och cyklar jag en hel del i trafiken. Jag tycker att trådskaparen har en hel del poäng i det han skriver, vi måste försöka förstå och visa hänsyn i trafiken.

Claes
2008-05-15, 19:33
I din värld är du isf tämligen ensam. Att inte våga åka bakpå när man redan har mc-kort måste nog betraktas som en fobi eftersom ingen befogad faroskillnad föreligger.
Har bestämt för mig att jag hört eller läst att det är precis så... Desto mer man framför ett fordon, desto mer benägen blir man att inte vilja åka.

JaKa
2008-05-15, 19:46
"huruvida man syns bättre med helljus eller varselkläder"

- det är väll bra om man som motorcyklist vill synas?

"Grus hamnar på asfalten ibland"

- Ja, man lagar vägar genom att hälla på lite tjära och sedan täcka över med grus, så att trafikanterna får trycka ner gruset i tjäran och det som blir över hamnar till slut i diket.

"Det kommer alltid att finnas trafikanter som inte ser dig eller som helt enkelt inte bryr sig. Därför måste man köra åt dom också"

- Ingenting nytt med det. Behandla bilister som älgar så lever du längre.

"När jag läser MC-folket handlar artiklar och insändare allt oftare om incidenter av typen "grus på vägen", "bilist svänger ut trots stopplikt", "vägarbeten anpassas inte för hojar" osv. I synnerhet insändarna verkar vara skrivna av medelålders män (som jag, alltså) som upprört kräver att allt detta genast åtgärdas."

- Tycker du vi skall acceptera grusade asfaltvägar? Och att bilister ignorerar oss i stil med "störst kör först" ?

" Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget."

- Du medger att du kör regelvidrigt och klagar sedan på att på att någon anmäler dig. Lysande...

Jag förstår inte vad du vill uppnå med din insändare.

Mvh
Hojåkare, Cyklist, bilist och ibland fotgängare.

jan-olovj
2008-05-15, 19:58
Desto mer man framför ett fordon, desto mer benägen blir man att inte vilja åka.

Detta gäller nog mer än trafiken, ju mer man är medveten om en fara desto räddare blir man. Jag ser till mig själv är utbildad elektriker och jobbat med el sedan 1968 och är skiträdd för att få en stöt det är det värsta jag vet och varje gång är det helt mitt eget fel för att jag brustit i rutinen.

jan-Olov

P-O Noren
2008-05-15, 20:06
Man kan inte vara så fyrkantig i sitt tänkande att man tror att en långtradare med släp i stadsmiljö klarar av att köra enligt reglerna.

Ska man kunna lasta av via gavellyften så måste fordonet in i trånga miljöer nära avlastningsplatsen. Jag lyfter på hatten och väntar tåmodigt då en tradare börjar backa sitt 2-axlade släp in mot en smal gränd. Jag sitter inte med fingret på mobilen med 112 inslaget för att anmäla om han/hon korsar heldragen linje eller bryter någon annan trafiklag.

Jag tror på tanken om att man i trafiken förstår mer än man fördömer.

Sen tror jag det är vanligt att man är åkrädd om man är van förare själv.
Att åka handlar om att släppa kontrollen, känns olustigt då man är van att styra.

OH-
2008-05-15, 20:40
..................
- Tycker du vi skall acceptera grusade asfaltvägar? Och att bilister ignorerar oss i stil med "störst kör först" ?

" Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget."

- Du medger att du kör regelvidrigt och klagar sedan på att på att någon anmäler dig. Lysande...

Kanske skulle Grus få svara ensam på det här, men varför sitta och se på?

Det är klart vi ska acceptera grusade asfaltvägar! Det vi ska försöka få till är att det inte sker i onödan och att det skall skyltas när det är i stor omfattning eller särskilt lömskt.
Att begära att all lagning med tjära och grus ska upphöra, skylt på varje ställe där en bil dragit upp grus från stödkanten och borstning för att få bort vartendra gruskorn är ekonomiskt vansinne.

Och vad gäller framkomligheten för långa fordon så är nyckeln givetvis att samarbeta i trafiken. Väldigt få kör lastbil för att det är kul, dom jobbar för att vi skall få varor till rätt ställe på rätt tid.
Eftersom vägarna är byggda så att lastbilar inte kommer fram på vissa ställen där leveranser behövs så krävs ett visst mått av kreativ körning. Då krävs samarbete och försiktighet från alla inblandande.
Om det krävs en manöver som är direkt olaglig så är "rätt" metod att begära polishjälp. Ska vi ta och gissa vad polisen svarar om nån ringer och begär hjälp för att ett par hjul kommer att gå upp på en trottoar eller över en heldragen linje?

Marie
2008-05-15, 23:08
Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget."

- Du medger att du kör regelvidrigt och klagar sedan på att på att någon anmäler dig. Lysande....

Det är skillnad på "föga reglementsenlig" och "regelvidrig";)

Eftersom det inte finns något annat sätt att få ekipaget dit det skall så måste man göra så. Sådana manövrer lärs ut i trafikskolorna när det gäller tunga och långa fordon, och är OK vid en uppkörning också, om trafikinspektören angett ett mål som bara kan nås så. (i varje fall var det så när jag körde upp för 'tungt' för 16 år sedan...) Det viktiga är att man är medveten om att man gör något som omgivningen kan ha svårt att förstå, och därför är tydlig med teckengivning och kör så att fara så långt möjligt undviks.

Du svarar precis som de flesta personbilsförare.....
Tack för att du åskådliggör personbilsförarnas dumhet och oförstående!;)

Rubbe
2008-05-16, 06:28
Det är skillnad på "föga reglementsenlig" och "regelvidrig";)

NEJ, det är exakt samma sak. Det borde du veta som har så många behörigheter...

Jag hade tänkt ge mig enligt devisen i min signatur, men nu måste jag bara in igen eftersom jag helt håller med Jaka.

Eftersom det inte finns något annat sätt att få ekipaget dit det skall så måste man göra så.

Givetvis, men man bär själv hela ansvaret för att ingen händer när det är man själv som måste bryta mot reglerna.

Du svarar precis som de flesta personbilsförare.....
Tack för att du åskådliggör personbilsförarnas dumhet och oförstående!;)

Jag svarar likadant och jag har ändå det där förarbeviset.
Undrar vem det är som är dum... ;) (<-- obs blinket, vilket tydligen legitimerar det faktum att man kallar varandra för saker...)

Grus
2008-05-17, 07:03
Hrrrmm. känns som om det var lite känsligt att skriva custom/retro/bas-åkare. Jag har har absolut inte något emot den typen av hojar, jag bara förmedlar vad jag ser i verkligheten. Till skillnad från myndigheter har jag ju inget bakomliggande mål med inlägget, bara en önskan om att färre hojåkare skall råka illa ut! Jag tror att en del har svårt att lägga bort "bilisttänkandet" helt oavsett vilken typ av hoj dom kör. Unga vildhjärnor på hoj har alltid funnits och den typen av risktagare kommer alltid att finnas oavsett med vad dom tar risker (skriver insändare?:D) och dom är det nog ganska svårt att förändra men det jag vill är att lägga fram mina erfarenheter från verkligheten. sen kan ju var och en ta åt sig det man känner igen hos sig själv.

Egentligen behöver jag knappast kommentera manövern med lastbilen men kan inte låta bli: det är inte olagligt att svänga så som jag beskriver men det ser inte vackert ut. Det regelvidriga kommer efter svängen när fordonet måste korsa ett övergångsställe och en gång/cykelbana, allt skapat av Trafikkontoret i Gbg. För att koppla ihop nödvändigheten av lastbilar och MC-intresset: Ni som var på "2 hjul" i Göteborg hade fått gå omkring i ganska tomma hallar utan mig...

rejo
2008-05-17, 07:27
Som mc åkare skall man nog skaffa sig ett stort mått av sunt förnuftet och se och tänka en bra bit framför sig.

Hallandsexpressen
2008-05-17, 11:10
Det är klart vi ska acceptera grusade asfaltvägar! Det vi ska försöka få till är att det inte sker i onödan och att det skall skyltas när det är i stor omfattning eller särskilt lömskt.
Att begära att all lagning med tjära och grus ska upphöra, skylt på varje ställe där en bil dragit upp grus från stödkanten och borstning för att få bort vartendra gruskorn är ekonomiskt vansinne.
Jag instämmer i Oles synpunkter; att det kan finnas uppkört grus på en asfaltväg är något man som vägtrafikant helt enkelt behöver vara beredd på. Det som gör mig fly förbannad är däremot när Vägverkets lokala entreprenörer gång på gång på gång avsiktligt lägger ut tjära och grus på stora delar av körbanor utan en antydan till skyltning och utan efterkontroll och vid behov sopning. Detta, oavsett det i grunden goda syftet med gruset, är direkt brottsligt och strider specifikt mot Trafikförordningen 2. kap 10 §. I varje sådant fall råder jag den som råkat illa ut att göra en polisanmälan mot den person som varit ansvarig arbetsledare vid arbetet.