handdator

Visa fullständig version : Vilken är Skånes härligaste mc-väg?

Ducatista
2008-05-14, 19:24
Glöm Häckeberga Ring och SjöboRakan.
Kom med förslag på Skånes härligaste mc-väg :D

Tengaipetrus
2008-05-14, 20:58
Önneköp - Huaröd kanske!
Magnus

LC4ever
2008-05-15, 14:13
Kågeröd - Stenestad - Kvidinge - Stenestad - Ljungbyhed

alt.

Rössjöholmsvägen (Alternativ väg över Hallandsåsen)

Harrysson
2008-05-15, 20:22
Jag håller med föregående talare, men fortsätt till Svensköp när ni kommer till Huaröd. Kvidinge - Stenestad är också riktigt bra, men där fortsätter jag hellre till N Vram än Kågeröd även om det är ett svårt val. Glöm heller inte bort väg 119 mellan Glimåkra och Lönsboda. Kurva på kurva och ändå går det att sträcka ut. ;) Det är nog Skånes bästa MC väg.

Oas
2008-05-15, 21:56
Bassholma -Eket -Klippan är väl en av dom

asterix
2008-05-16, 04:27
Jag håller med föregående talare, men fortsätt till Svensköp när ni kommer till Huaröd. Kvidinge - Stenestad är också riktigt bra, men där fortsätter jag hellre till N Vram än Kågeröd även om det är ett svårt val. Glöm heller inte bort väg 119 mellan Glimåkra och Lönsboda. Kurva på kurva och ändå går det att sträcka ut. ;) Det är nog Skånes bästa MC väg.

Fortsätt mot Ryd/Tingsryd när Ni kommer till Lönsboda, minst lika krokigt:D

Räven
2008-05-16, 06:26
Själv är jag favorit av dom mindre vägarna där farten inte behöver vara så hög.Rössjöholm är härlig å vackert. Sen kan man faktiskt hitta mycket trevligt i blekinge å småland oxå.:rolleyes:

BlackTiger955
2008-05-17, 09:13
Glimåkra - Lönsboda får absolut min röst. Har missat denna otroligt fina väg fram tills i fjor trots att jag bor bara några få mil ifrån den och kört hoj sen 1990... :( En annan väg som hamnar på min topplista är Vedby (Klippan) - Hjälmsjö (Örkelljunga). Smal, kurvig och kuperad.

xyx
2008-05-19, 21:39
Skulle nog säga den här biten:
http://www.rtfm.se/drop/tur.png

Ignorera E22-biten och fortsätt ner mot Svensköp efter Linderöd istället..

Maddog
2008-06-10, 19:59
Läste om vägen mellan Glimåkra och Lönsboda, bor i Glimåkra och har inte tänkt på "Lönsbodavägen" så... Körde hem från jobbet i Älmhult och tänkte att jag fick kolla upp det så...

Vägen mellan Älmhult och Loshult, lagom spänande...
Väg 121 mellan Loshult och Lönsboda, långa svepande böjjar på slät fin asfalt...
Mellan Lönsboda och Glimåkra, Vilken underbar bågeväg, går att köra på bra om man kan vägen, finns en del ganska skarpa luriga omärkta kurvor där det varje år fastnar någon båge eller bil, men bara men vet var så är det en av skånes absolut bästa bågevägar, där man kan njuta av sin båge i sitt rätta element, med snabba kurvor med bra dosering.

Som sagt, håller med Harrysson om att det är en underbar väg. :D

Rickar
2008-06-18, 19:53
Skånes Värsjö till Vittsjö, dra höger innan Vittsjö ner mot Röke eller kör igenom Vittsjö (mot Hässleholm) och gå höger i Bjärnum tillbaka till Röke. Eller gå vänster i Bjärnum och landa så småningom i Hästveda.

...se upp för grus i innerkurvorna (mitt i apex)...

Skånes Värsjö-Vittsjö får min röst iallafall.

Benny
2008-08-20, 23:06
Kågeröd - Klippan är en höjdare.
Stehag - N Rörum - Tyringe - Bjärnum - Hästveda

Häckeberga är dock inte att förakta. Om man efter slottet kör rakt söderut så att man till slut kommer ut vid E65'an, dvs över Rockarp, så kan man få sig en bra åktur.

Kalle Kanon
2008-08-21, 22:57
...fortsätt till Svensköp när ni kommer till Huaröd...
Missa inte denna pärla, Svensköp-Huaröd, min favoritväg!

Sen fortsätter jag gärna till Hörröd och tar Andrarumsvägen över Agusa, ner till Cristinehovs slott. Det är som att köra i en park!

Så kan man fortsätta över Eljaröd och Vitaby, köra genom Vitemölla och landa i hamnen i Kivik och ta en sillamacka! Bon apetite! :cool:

Sad Glad
2008-08-22, 01:14
Bara fem kurvor men jag gillar sträckan värpinge - lomma-rondellen :D

Nä jag har nog många favoritvägar men eket - bassholma osv är riktigt fin. Risebergavägen är också rolig: vittseröd - forestad - riseberga.

Fast nya vägar är nästan alltid roligast. Eller gamla som jag inte har kört på mycket länge.

Benny
2008-08-26, 20:47
Bara fem kurvor men jag gillar sträckan värpinge - lomma-rondellen :D

Håller med dig! Den sträckan är under kilometern men fan så kul. Bara måste ta den om jag har vägarna förbi. :D

janric
2008-08-27, 16:24
Kan inte låta bli:

E6/E20 Helsingborg-Hallandsås norrgående.:D

BeBe
2008-09-05, 11:51
Förslag på Norra Skåne? Hässleholm, Vinslöv, norväst o nord ost :confused:
Känns som man varit på merparten av de redan omnämda vägarn :rolleyes:

Lönnsboda m omn. e ju iofs ett förslag :)

raz
2008-09-06, 14:47
Kan inte låta bli:

Jag var inne på liknande tankegångar fast södergående, på väg mot alperna :)

Sad Glad
2008-09-07, 20:30
Kan inte låta bli:

Snabbaste vägen hem till flickvännen? ;)

powerglide
2010-03-26, 23:47
Jag sammanställde tipsen i tråden efter bästa förmåga till en GPX-fil.

Marie
2010-03-27, 00:14
Jag skulle gärna föreslå att man fortsätter från Bassholma antingen via Brekille till Össjö eller Bassholma-Tåssjö k:a - norra sidan av Västersjön till Hjärnarp, eller om man är grusrädd på södra sidan av Västersjön till Hjärnarp.

En lite bredare väg som jag har svårt att köra mig mätt på är Ängelholm-Kvidinge via Höja och Starby.

powerglide
2010-03-27, 08:51
Maries bidrag inlagda (förutom grusvägen för jag är feg ;) ).

powerglide
2010-03-27, 09:22
På tal om riktigt korta sträckor så är de här två svängarna toksköna.

VBK
2011-01-13, 20:45
Stenestad-Klippan norra vägen-eket-bassholma-våxtorp-båstad på kostigen:)

Den tröttnar jag aldrig på.

Moddan
2011-01-13, 21:09
Själv är jag favorit av dom mindre vägarna där farten inte behöver vara så hög.Rössjöholm är härlig å vackert. Sen kan man faktiskt hitta mycket trevligt i blekinge å småland oxå.:rolleyes:

Håller med Räven,körde Hallands vackraste väg för några år sedan från Skogstorp fram till Ullared,grymt fin.Sen är ju i stort sätt alla vägarna på söderåsen alltid en upplevelse,och mjukglass-stoppet i Kågeröd obligatoriskt om man gillar glass.

Mathias
2011-01-13, 22:53
Alla tre vägarna till/från stenestad, kan köra både fram och tillbaka på dem.

Ingelok
2011-02-23, 15:34
Eslövs trakterna e fina!! ut mot Marieholm, ohhh va gott!!!!!!!!

Ingelok
2011-03-01, 16:49
Eslövs trakterna e fina!! ut mot Marieholm, ohhh va gott!!!!!!!!

ohh, snön borta och solen tittade fram. Jag körde väg 17 från Marieholm till Billeberga, helt underbart och rekommenderas om du har vägarna förbi.

powerglide
2011-03-01, 19:59
väg 17 från Marieholm till Billeberga, helt underbart och rekommenderas
Sluta trolla. Den sträckan är nästintill spikrak och rymmer tre lastbilar i bredd :(
http://184.72.239.143/mu/b21dae1e-3e32-0b13.jpg

Ingelok
2011-03-02, 14:46
Sluta trolla. Den sträckan är nästintill spikrak och rymmer tre lastbilar i bredd :(
http://184.72.239.143/mu/b21dae1e-3e32-0b13.jpg

Nej, jag vet inte om vi pratar om samma trakter, jag gillar ivarjefall de skånska vägarna runt Marieholm en skön mc-dag!

Hasse i Kristianstad
2011-03-16, 12:56
Agusavägen som leder fram till Christinehof.
Går genom bokskog med vacker natur. Mycket dubbelkurvor, harmoniska svängar som inte kräver hög hastighet. Den gillar jag.

kkj
2011-06-10, 18:17
Ja, nu har ni snart betat av hela Skåne, och så är det. Största delen av Skåne består av trevliga vägar.
Vad som inte finns så mycket av däremot är skogsvägar och stigar som på vissa andra delar av landet. Naturligt, då det är mycket odlad mark. Men det saknar vi grus- och skogsåkare.

"Norrlänningen"

powerglide
2011-06-10, 18:59
. Men det saknar vi grus- och skogsåkare.
Finns sådana också. Fast det är inget jag letar efter ;)

powerglide
2011-06-11, 07:35
Här är lite grus som jag snubblat över i Skåne. Mycket svängilisväng på en del av de sträckorna.
Fast inte så kul med Sporttouring :(

Jag har lagt upp dem på EveryTrail (http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1013956).

kkj
2011-06-11, 12:35
Super Powerglide!! EveryTrail. Intressant sida! Hittills okänd för mig.

Har på skoj med EveryTrail kollat upp runt Gnesta där jag bodde förr och känner till lite och kan konstatera att "cykelvägar" är fullt farbara alternativ för oss som har högt under tråget.
Man kan träffa på någon bom ibland visst.

Med en trialhoj skulle man kunna åka Sörmlandsleden, en känd vandringsled. Jag framförde det propået i Sörmlandsledens hemsida och vilket liv det blev. Vandringspersonerna hade ingen som helst förståelse eller tolerans fastän jag menade på att en dag under året kunde väl vandrarna bjuda på!

powerglide
2011-06-11, 13:50
Har på skoj med EveryTrail kollat upp runt Gnesta där jag bodde förr och känner till lite och kan konstatera att "cykelvägar" är fullt farbara alternativ för oss som har högt under tråget.
Varför inte rita i några av favoriterna för hand?
Det finns ju tyvärr inte så många MC-rutter upplagda i Sverige ännu.

Jag lade en fråga i tråden
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6360
om var folk lägger upp sina turer/vilka verktyg de använder. Men ännu så länge är det noll i respons :(

Vandringspersonerna hade ingen som helst förståelse eller tolerans fastän jag menade på att en dag under året kunde väl vandrarna bjuda på!
Surpuppor :D

kkj
2011-06-11, 15:17
Dessutom, om man nu pratar om fina MC-vägar som man inte får åka på, har vi alla nerlagda järnvägsspår, nu asfalterade för cykelåkning. Jag har varit och testat i min närhet (lämpligast tidig söndagsmorgon alt. sen lördagskväll. Tomt på (ilskna) cyklister och vandrare.
Att vara hojåkare kräver ständig försiktighet och full uppmärksamhet! Och en laddning med övertygande ursäkter!! :o:p:cool:

powerglide
2011-06-12, 16:03
Att vara hojåkare kräver ständig försiktighet och full uppmärksamhet! Och en laddning med övertygande ursäkter!! :o:p:cool:
Jag såg inte Cykelskylten? :va ;)

Ove 60+
2011-06-12, 16:48
Jag såg inte Cykelskylten? :va ;)

Eller :confused: Vem fanken har satt en motor på min cykel? :confused:

kkj
2011-06-26, 21:04
Håller på att inventera småvägar här i nordöstra Skåne och har hittat en del i gränsen mot Blekinge. De är mestadels krokiga och backiga grusvägar men man kan ju åka långsamt.
Grusvägar är iof något som sporthojsåkare skyr som pesten och kanske customåkare också. Är lite osäker där. Kvar finns vi mittimellan. Kan alltid lägga ut en karta när jag fått ihop några timmars åkning.
Mål: 2 tim. åkning -fikning vid en sjö - ytterligare 2 tim åkning en solig söndag förmiddag?:cool:

Kristian J

Jumbo
2015-05-22, 21:42
Glöm Häckeberga Ring och SjöboRakan.
Kom med förslag på Skånes härligaste mc-väg :D

En gammal tråd som jag, som nyss tillbakaflyttad till Skåne, hittade nästan överst i min Google-sökning. Ville bara hitta lite tips på bra MC-vägar. Informationen här inne borde väl vara en bra start. Det tar ju ändå ett tag för vägarna att slingra sig annorlunda. :)
Senaste posten var för rätt länge sedan. Finns det bättre info annorstädes eller det är här man skall kolla?
Jag fick härförleden visat mig en grymt härlig väg från Veberöd till Kivik.

BalooBear
2015-05-22, 23:17
Vägen mellan Söndraby ( Klippan) till Hjälmsjö ( Örkelljunga) är inte helt fel heller!!

Marie
2015-05-23, 00:03
Vägen mellan Söndraby ( Klippan) till Hjälmsjö ( Örkelljunga) är inte helt fel heller!!

Eller sväng av åt vänster från den vägen mot Eket och fortsätt genom Eket mot Sjunkamossa och Bassholma. I Bassholma kan du antingen hålla vänster mot Össjö eller höger mot Rössjöholm. Från Rössjöholm kan du fortätta mot Hjärnarp, antingen söder om Västersjön (ifall du är rädd för grus) eller norr om Västersjön (mycket vackrare men grusväg)

Jumbo
2015-05-23, 12:54
Lite rädd för grus är jag fortfarande men kan numera acceptera kortare sträckor om det finns bra godis i andra änden.
Tusen tack för alla tips!
Istället för att kolla upp på egen hand så bara frågar man och utnyttjar slappt andras hårda arbete.

/Jarkko Inki i Staffanstorp

Blåflagg
2015-06-05, 14:00
Lite rädd för grus är jag fortfarande men kan numera acceptera kortare sträckor om det finns bra godis i andra änden.
Tusen tack för alla tips!
Istället för att kolla upp på egen hand så bara frågar man och utnyttjar slappt andras hårda arbete.

Här kan du lära dig mer om gruskörning
http://www.svmc.se/Distrikt/skane/School/Fortbildning/Grundkurser/Gruskurser/

Välkommen!

Mathias
2015-06-05, 18:02
Jag förväntade mig faktiskt att Per-Erik skulle skriva det som du skrev Blåflagg!
;-)