handdator

Visa fullständig version : Västar

Surkatt
2006-10-20, 18:02
Jag vill lägga ut en liten funderare till alla knuttar och knuttinor i höstmörkret....

Visst är det bra att man använder reflex när man är ute och traskar... men detta med reflexvästar när man kör hoj har för och nackdelar.... :(
Är lite rädd för att snart kommer bilisterna, som kör på oss, säga... "Jag såg inte motorcyklisten... han/hon hade ju ingen reflexväst"

Jag vill köra utan väst.... och skulle det vara med väst ska den vara av skinn... :)

Marie
2006-10-20, 18:16
Jag vill lägga ut en liten funderare till alla knuttar och knuttinor i höstmörkret....

Visst är det bra att man använder reflex när man är ute och traskar... men detta med reflexvästar när man kör hoj har för och nackdelar.... :(
Är lite rädd för att snart kommer bilisterna, som kör på oss, säga... "Jag såg inte motorcyklisten... han/hon hade ju ingen reflexväst"

Jag vill köra utan väst.... och skulle det vara med väst ska den vara av skinn... :)

Jag håller med dig!
Jag kör helst också utan, för bilisterna blir så jobbigt laglydiga (och därmed ivägen) om man kör med väst, i synnerhet om man har en blå/vit hoj och vit hjälm. Att inte snu.. polisen använder väst har de ingen susning om verkar det som (och inte heller kan de skilja på en Yamaha och en BMW)
/Marie

Mathias
2006-10-20, 19:34

Som tur är finns det ingen lag på västen så det är inget skäl till att ha missat mc´n. Tyvärr är det inte föraren i bilen som det gör ont på när de missar att se oss.

ZiP
2006-10-20, 23:39
Dra parallellen med halvljus.
Vist syns fordon med halvljus bättre än de utan.
Som ovan sa, det känns mest för den på hojen.
Det kan ju även va så att du gått omkull och ligger på vägen, då är det bra om du syns.
Sen om bilarna kör i 90 eller 100 så kvittar det mig, det går ju å köra om framförvarande.

Marie
2006-10-21, 10:05
Sen om bilarna kör i 90 eller 100 så kvittar det mig, det går ju å köra om framförvarande.

Visst går det, men jag föredrar att slippa, och skillnaden är inte mellan 90 och 100, utan snarare mellan 80 och 115....
Och har man hamnat på vägbanan så är det väl bättre att bli *ordentligt* överkörd. Föredrar faktiskt att nån gör slut på lidandet framför att vara skadad.
/Marie

Mathias
2006-10-21, 10:06
Snipp....

Hehe, vad ska man föda det djuret med, radioaktivt avfall :D :rolleyes: :p

Linjus
2006-10-21, 20:40
Västar.... Bilisterna tror väl det är vägverket som är ute och sätter upp vajerstängsel. risken är ju stor att man blir ihjälkörd ändå...
;)

totted
2006-10-21, 21:12
Visst går det, men jag föredrar att slippa, och skillnaden är inte mellan 90 och 100, utan snarare mellan 80 och 115....
Och har man hamnat på vägbanan så är det väl bättre att bli *ordentligt* överkörd. Föredrar faktiskt att nån gör slut på lidandet framför att vara skadad.
/Marie

Vilka fina, trösterika ord för trafikskadade vänner, Marie!

Marie
2006-10-21, 21:26
Vilka fina, trösterika ord för trafikskadade vänner, Marie!

Jag är själv trafikskadad. Närmre bestämt har jag sviter efter en mc-olycka. Och jag är snarast ledsen över att jag inte strök med den gången, vilket iofs var nära.
/Marie

ZiP
2006-10-22, 11:45

/Marie

Köp en sån här, så orkar du köra om väglusen:p
Du gillar ju GS'n:D

totted
2006-10-22, 15:55
Jag är själv trafikskadad. Närmre bestämt har jag sviter efter en mc-olycka. Och jag är snarast ledsen över att jag inte strök med den gången, vilket iofs var nära.
/Marie

Verkar snarare ett försök att vara häftig och intressant.

Marie
2006-10-22, 19:24

Det är din tolkning. Du slipper ha ont jämt.

Marie
2006-10-22, 22:27
Köp en sån här, så orkar du köra om väglusen:p
Du gillar ju GS'n:D
Orken saknas definitivt inte i Yamahan, utan det är det att jag ogillar den i sig riskfyllda manövern som kallas omkörning. Och att jag tycker att BMW GS är den fulaste motorcykel som tillverkats näst KTM är ju ingen hemlighet.
/Marie

ÅkeS
2006-10-23, 06:09
Västar.... Bilisterna tror väl det är vägverket som är ute och sätter upp vajerstängsel. risken är ju stor att man blir ihjälkörd ändå...
;)

Brukar ha väst på mig nu på hösten.
Visst syns man , bilar som svänger framför en vid avtagsväg/korsning står oftare kvar när man har väst.
Att man sen ser ut som vägarbetare är väl något man får stå ut med.
/Åke

Maxi
2006-10-24, 07:17
/Marie

Håller med totted.
Jag har själv anhörig som omkommit i mc-olycka och talar säkert för alla anhöriga när jag säger att "vi som är kvar" inte har samma uppfattning som att det hade varit bättre om man strukit med bara för att man nu har lite ont. Hade min kusin kunnat välja tror jag nog han hade valt att överleva men ha ont resten av livet.

Jag var för en del år sedan på ett föredrag som hölls av en f d brandman. Han var den mest levandsglada och inspirerande person jag någonsin träffat, trots att hela hans ansikte var förstört, han hade minst flera fingrar och ständigt hade en oerhörd smärta. Han var själv överlycklig över att ha fått överleva och värdesatte det.

Ibland vet man inte vad man gått miste om förrän man mist det.
Få människor kommer till insikt innan det är försent.