handdator

Visa fullständig version : Varning Oljespill E6 norr om Tingstadstunneln

Avarage
2008-04-30, 05:52
Straxt norr om Tingstadstunneln på E6, i riktning Olso (norrut) har någon (för mindre än 1 timme sedan) spillt diesel (eller annan typ av olja) i HÖGER körfält av en omfattning om ca. 80x1m. Ca. 80% av höger körfälts körbana är täckt av oljan!

Två motorcyklister har redan kraschat, inga personskador!

Räddningstjänst är larmad och kommer, förmodligen med hjälp av vägverket, att sanera inom kort. Min erfarenhet av vägverkets sanering är dock att man sprider sand och låter trafiken bearbeta ner sanden. Fram tills att majoriteten av sanden, OM man nu använder detta, gör dock fortfarande området farligt för oss motorcyklister. Och tyvärr är också min erfarenhet, sedan flera tillfällen, att man INTE brukar skylta om varning för halt väglad. Därav denna varning!

Så se upp på denna platsen om du kör mc där under de närmaste dagarna!

Mvh!
// Niklas

janric
2008-04-30, 08:16
Straxt norr om Tingstadstunneln på E6, i riktning Olso (norrut) har någon (för mindre än 1 timme sedan) spillt diesel (eller annan typ av olja) i HÖGER körfält av en omfattning om ca. 80x1m. Ca. 80% av höger körfälts körbana är täckt av oljan!

Två motorcyklister har redan kraschat, inga personskador!

Räddningstjänst är larmad och kommer, förmodligen med hjälp av vägverket, att sanera inom kort. Min erfarenhet av vägverkets sanering är dock att man sprider sand och låter trafiken bearbeta ner sanden. Fram tills att majoriteten av sanden, OM man nu använder detta, gör dock fortfarande området farligt för oss motorcyklister. Och tyvärr är också min erfarenhet, sedan flera tillfällen, att man INTE brukar skylta om varning för halt väglad. Därav denna varning!

Så se upp på denna platsen om du kör mc där under de närmaste dagarna!

Mvh!
// Niklas

Hej Niklas!

Saneringsmetoden är väl kanske inte mycket att säga om. Vanlig sand eller absol som används i verkstäder.
Däremot kan säkert skyltningen bli avsevärt bättre i sådana fall. Problemet är väl att få skyltarna att stå kvar och inte bli överkörda.

Din varning träffar nog dessvärre de flesta för sent.

För övrigt ger området kring Olskroken/Tingstadstunneln mig klåda vid blotta åtanken. Är glad varje dag att jag slipper köra där och tycker synd om de som tvingas dit. För mc-åkare är det en särskild prövning med de snäva av-/påfarterna med allt gummiavskav som ger såphala vägbanor så fort det regnar.

morsan
2008-04-30, 09:30
06.28 Göteborg, trafikolycka
Två mc uppges ha kört in i ett räcket just efter Tingstadstadstunneln, östra röret. Inga uppgifter om personskada.
Polisen Västra Götaland (http://http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12425953).
Jag lägger in det i Olyckstråden och Gbg-forumet på SH också om det inte redan finns där.

Avarage
2008-04-30, 10:40
Saneringsmetoden är väl kanske inte mycket att säga om. Vanlig sand eller absol som används i verkstäder.
Däremot kan säkert skyltningen bli avsevärt bättre i sådana fall. Problemet är väl att få skyltarna att stå kvar och inte bli överkörda.

Absol, eller liknande som effektivt suger upp näst intill all olja, bara man BEARBETAR in det i vägbanan (nåja, ingen tekniskt korrekt beskrivning men jag tror ni förstår vad jag menar/är ute efter!?) och som sedan SOPAS BORT ger en körbar vägbana även för oss motorcyklister med mycket gott väggrepp. Efter 50 bilar som passerat är vägbanan som ny igen och med fullgott väggrepp.

Detta är skälet till att man använder absol OCH denna metod på tävlingsbanor där hastigheterna väl överstiger trafikrytmen ute på allmäna vägar. Och det funkar även för de tävlingsklasser som kör med gatdäck vilket borgar för att det borde funka även ute på allmän landsväg!

Kravet är dock att man skall bearbeta in det och sedan borsta bort överflödet. Något som vv./gatukontoret/räddningstjänsten inte tycker man har råd med/tid med! :mad:

Mvh!
// Niklas