handdator

Visa fullständig version : SMC-försäkring inte så billig eller?

Anders_sthlm
2008-04-08, 09:29
Hej,

Jag åker runt på en TL1000 och har idag en försäkring på Trygg hansa a' 10.000/år helförsäkring där det går at ställa av hojjen när man vill. Försäkringen är normalfördelad med toppen på sommarmånaderna. vilket gör att om man använder hojjen 7månader/året så åker man på en årskostnad på ungefär 7.000 Kr.

Jag som många andra försöker att 'optimera' försäkringen med en 'sporthojs kurs' + folksam.

Till min förvåning så åkte jag då på en kostnad på 19.000 på en försäkring som gick o ställa av hojjen på o 9.000+ på en försäkring som inte går at ställa av. Vilkoren va sämre än trygg hansas också.

Men vafasen nu har jag bokat in en sporthojs kurs o det ska bli skitkul o jag ser fram mot vidareutbildningen synd bara med försäkringen..

/Anders.

Esquire
2008-04-09, 01:23
Tja... Jag tjänar in nästan hela medlemsavgiften på rabatten jag får på en halvförsäkring hos Bilsport & MC genom SMC-medlemskapet.

Nu vet jag inte vad en SMC-försäkring genom Folksam skulle kosta för mig. Men en vanlig halvförsäkring för mig med nuvarande hojen skulle iaf landa på ungefär det tredubbla jämfört med vad det kostar hos Bilsport & MC.

Så jag har inga problem att bestämma mig för vilket försäkringsbolag jag ska välja. :D

(Iofs så är Bilsport & MC i stort sett bara billigt om man bor ute i skogen och har haft hojkort eldkvarn brann, fast det är ju en annan femma...)

Anders_sthlm
2008-04-09, 10:07
Ja.. Shit dedär med försäkringar är inget kul... Jag ringde Bilsport o MC just..

Han sa att jag inte ville veta vad den hojjen kostade hos Bilsport.. När jag frågade om det va i storleksordningen 20.000+ så svarade han bara 'ja'..

Tack för tippset!

/Anders

Mathias
2008-04-09, 10:51
Han var ärlig i vart fall.

Rubbe
2008-04-09, 12:18
(Iofs så är Bilsport & MC i stort sett bara billigt om man bor ute i skogen och har haft hojkort eldkvarn brann, fast det är ju en annan femma...)

Jag får en helförsäkring på en kawa 1600MS för 6500/år och jag bor i centrala Malmö och har inte ens fått kortet än... (kalkylerade på om man tagit kortet 2008). :)
Priserna hos konkurrenterna låg mellan 9.000 och 18.000/år, så man måste verkligen inte haft kortet länge för att få bra pris hos B & MC, bara man inte har en sporthoj (om jag förstått det rätt). :D

bikerwoman
2008-04-10, 10:52
SMC/folksam försäkringen lönar sig nästan enbart för oss som kör ganska nya, enliters sporthojar.
Skillnaden för min del är runt 900:-/mån med helförsäkring SMC/Folksamförsäkringen gentemot 2800:-/månad med vanliga försäkringen inkl. 10% SMC-rabatt.
Så vad väljer man?:)

Maru
2008-04-11, 08:12
SMC/folksam försäkringen lönar sig nästan enbart för oss som kör ganska nya, enliters sporthojar.
Skillnaden för min del är runt 900:-/mån med helförsäkring SMC/Folksamförsäkringen gentemot 2800:-/månad med vanliga försäkringen inkl. 10% SMC-rabatt.
Så vad väljer man?:)

Jag kom upp på 35-års i år. Det gav 1721/ månad i helförsäkring. Men nu har jag gått med i SMC...så belv den 2000 billigare, på årsbasis. Så det ger cirkus 1500/ mån istället. Så var den medlemsavgiften intjänad. :)
Förra året hade jag hamnat på 3700/ mån, tog kortet 2003.....:(

Funderade på SMC-försäkringen ett tag....men läste sedan villkoren. Vagnskada 25% av skadans värde eller minst 3000kr. Så om olyckan är framme....får jag lägga 1/4 ur egen ficka. Gixxer 750 -05....mm, kan det bli 20000? :eek:

bikerwoman
2008-04-11, 17:11
Jag kom upp på 35-års i år. Det gav 1721/ månad i helförsäkring. Men nu har jag gått med i SMC...så belv den 2000 billigare, på årsbasis. Så det ger cirkus 1500/ mån istället. Så var den medlemsavgiften intjänad. :)
Förra året hade jag hamnat på 3700/ mån, tog kortet 2003.....:(

Funderade på SMC-försäkringen ett tag....men läste sedan villkoren. Vagnskada 25% av skadans värde eller minst 3000kr. Så om olyckan är framme....får jag lägga 1/4 ur egen ficka. Gixxer 750 -05....mm, kan det bli 20000? :eek:

Ja jag räknar kallt med att blir det totralkrasch eller stöld så får man punga ut med 20-25.000... men tanken är ju just den att man kanske är lite mer rädd om sin hoj och att man kanske inte måste byta varenda liten del på hojen utan kan leva med en reparerad kåpa, svetsat stag, omlackning eller dyligt.
Har jag mina hojar några år så tjänar jag nog in den kostnaden i slutänden.

Maru
2008-04-12, 10:48
Ja jag räknar kallt med att blir det totralkrasch eller stöld så får man punga ut med 20-25.000... men tanken är ju just den att man kanske är lite mer rädd om sin hoj och att man kanske inte måste byta varenda liten del på hojen utan kan leva med en reparerad kåpa, svetsat stag, omlackning eller dyligt.
Har jag mina hojar några år så tjänar jag nog in den kostnaden i slutänden.

Jo, klotning är ju självförvållat....om det nu inte beror på grus eller nån annan skit på vägen.....:mad:
Men stöld? Det känns inte som att jag kan göra så mycket åt....jag har mina lås. Det är allt.:confused:

Henan
2008-04-12, 23:59
Min winge kostade nästan 1900:- att försäkra i Länsförsäkrigar (40+) helårs med låg självrisk, helförsäkring. Så går det när man varit med ett tag och fått bonus på försäkrigen.

Svampe
2008-04-13, 06:17
Min winge kostade nästan 1900:- att försäkra i Länsförsäkrigar (40+) helårs med låg självrisk, helförsäkring. Så går det när man varit med ett tag och fått bonus på försäkrigen.

Du kan inte jämföra en TL1000 mot din guldvinge. Det är ju så långt ifrån varann så bara custom är längre bort. Onödigt inlägg som inte berör ämnet.

Det är inte i alla fall som SMC försäkringen är billigast. Den är iaf ett försök att få ner premierna så en snabb sporthoj inte är helt omöjlig att äga.
Min försäkring gick upp 300:-/år när jag bytte till SMC försäkringen från Trygg hansa. Men de hävdar inte att trafikförsäkringen är ogiltig på banan iaf som T-H gör.

Mathias
2008-04-13, 14:39
Sen beror det på vem som är arrangören på banan.
SMC som arrangör = brukar försäkringen gälla
Annan arrangör = mest troligt inte

Svampe
2008-04-13, 15:09
Sen beror det på vem som är arrangören på banan.
SMC som arrangör = brukar försäkringen gälla
Annan arrangör = mest troligt inte
Jag antar att det är mig du svarar.
Det står inte i vilkoren för trafikförsäkringen från Folksam att den inte gäller vid allmänåkning på bana.
Vagnskadeförsäkringen bryr jag mig inte om, har halvförsäkrat.

bikerwoman
2008-04-13, 19:06
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959

se länk! I år godkänner nästan alla förs.bolag att försäkringen gäller på bana när det gäller SMC-utbildning!

Maru
2008-04-14, 06:30
När jag ringt runt så känns det som att Folksam och Salus ansvar är de som accepterar de flesta bankörningar under förutsättning att de är under kontrollerade former med instruktör o s v. Träning inför tävling och tävling gäller ju självklart inte.

Svampe
2008-04-14, 08:33
Träning inför tävling och tävling gäller ju självklart inte.
Där är skillnaden, om det finns föråkare eller instruktörer är det inte tävling eller träning inför tävling. Då är det trafikskadelagen som gäller. Den gäller inom Sveriges gränser. Till och med i skogen gäller den, och vi har terrängkörningsförbud i det här landet. Att några försäkringsbolag har mer eller mindre godtyckligt bestämt att TSL inte gäller på vissa utvalda platser är lite underligt.

Ett exempel:
Jag skulle stöldförsäkra dotterns 4-hjuling så jag ringde Trygg hansa eftersom vi har de flesta försäkringarna där.
Det svaret jag fick var att det inte gick, men jag borde trafikförsäkra den.
Jag frågade varför när den är oregistrerad och enbart får köras på inhägnat område. Samtidigt som min trafikförsäkrade mc INTE får köras på inhägnat område som en räserbana är.
De hade inget svar utan mumlade lite om att det är ju lite konstigt.

Maru
2008-04-14, 11:47
Där är skillnaden, om det finns föråkare eller instruktörer är det inte tävling eller träning inför tävling. Då är det trafikskadelagen som gäller. Den gäller inom Sveriges gränser. Till och med i skogen gäller den, och vi har terrängkörningsförbud i det här landet. Att några försäkringsbolag har mer eller mindre godtyckligt bestämt att TSL inte gäller på vissa utvalda platser är lite underligt.

Ett exempel:
Jag skulle stöldförsäkra dotterns 4-hjuling så jag ringde Trygg hansa eftersom vi har de flesta försäkringarna där.
Det svaret jag fick var att det inte gick, men jag borde trafikförsäkra den.
Jag frågade varför när den är oregistrerad och enbart får köras på inhägnat område. Samtidigt som min trafikförsäkrade mc INTE får köras på inhägnat område som en räserbana är.
De hade inget svar utan mumlade lite om att det är ju lite konstigt.

:cool: Samma svar fick jag från salus ansvar när jag undrade varför de är dyrare än folksam trots att de ägs av just folksam.....mummel mummel....

Maru
2008-04-30, 10:06

Finns det bolag som tillämpar bonus fortfarande? De jag talat med pratar snarare om antal år du haft körkortet...

Stig Björk
2008-05-05, 07:49
Stämmer att det knappast nyttjas någon bonus numera utan det är ofta antal år man haft körkort bolagen går efter. Anledningen är att EU sade nej till konkurrenshämmande åtgärder vilket utbytet av bonusuppgifter mellan bolagen ansågs vara. Det betyder att, om du byter bolag, kan inte ditt nya bolag kontrollera med ditt gamla bolag om du kört skadefritt tidigare.
Däremot kan det vara så att om du är ditt försäkringsbolag troget så kan bonus fortfarande förekomma.

Tillern
2008-05-20, 06:34
Tja Anders...Anders här....

Ja brummar runt på en TLR -00:a och har haft den försäkrad hos TH fram tills för nån vecka sen bara, dom har ju ändrat sina försäkringar där så att man inte längre kan ta en garage försäkring längre på vintern utan nu ere års basis som gäller...Förra året pyntade jag ca 850:-/månad för en halvförsäkring o typ 75:-/mån för garage försäk.
Ja ringde Folksam för ett tag sen och nu när ja har gått med i SMC- skall gå en s.h kurs samt att ja blir 35 underliga och ärliga år nu i juli så kommer ja att hamna på 320:-/månan halvförsäkrat.....o d e som sagt för en mullrande o ljuvlig tiller som bara går o går, den premien känns helt ok för mig så ja e nöjd... glad sommar på eder alla o må många mil gnuggas in i dom svarta gummiringarna ;)

Hej,

Jag åker runt på en TL1000 och har idag en försäkring på Trygg hansa a' 10.000/år helförsäkring där det går at ställa av hojjen när man vill. Försäkringen är normalfördelad med toppen på sommarmånaderna. vilket gör att om man använder hojjen 7månader/året så åker man på en årskostnad på ungefär 7.000 Kr.

Jag som många andra försöker att 'optimera' försäkringen med en 'sporthojs kurs' + folksam.

Till min förvåning så åkte jag då på en kostnad på 19.000 på en försäkring som gick o ställa av hojjen på o 9.000+ på en försäkring som inte går at ställa av. Vilkoren va sämre än trygg hansas också.

Men vafasen nu har jag bokat in en sporthojs kurs o det ska bli skitkul o jag ser fram mot vidareutbildningen synd bara med försäkringen..

/Anders.

chicken
2008-05-25, 22:30
När jag ringt runt så känns det som att Folksam och Salus ansvar är de som accepterar de flesta bankörningar under förutsättning att de är under kontrollerade former med instruktör o s v. Träning inför tävling och tävling gäller ju självklart inte.

från 1 maj i år gäller inte salus ansvars förs vid bankörning ENS me smc som arrangör:mad:obs att det gäller förs som TECKNASefter det datumet..

Niklasinorr
2008-05-26, 08:10
från 1 maj i år gäller inte salus ansvars förs vid bankörning ENS me smc som arrangör:mad:obs att det gäller förs som TECKNASefter det datumet..

Helt fel. Salus Ansvars försäkring gäller vid SMC:s körningar, det enda är att dom kräver intyg på att skadan har skett under en av SMC:s kurser.

Här är den korrekta infon:

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959

chicken
2008-05-27, 04:38
du har tydligen bättre koll än deras handläggare:D det svaret fick en kompis som har hojen förs där:confused:

Stig Björk
2008-05-27, 07:24
Salus Ansvars försäkring gäller vid kurser anordnade av SMC. Uppgiften i Bike var felaktig. Däremot var det litet oklart en kortare stund men det missförståndet är numera utrett.

lime
2008-05-27, 08:02
Det handlar om formuleringar. Om du ställer frågan "Gäller försäkringen om jag kör på bana?" så får du ett blankt och helt korrekt "Nej" från i princip alla Fb. Om du ställer frågan "Gäller min försäkring om jag kör på bana i samband med en broms och kurvutbildning i SMCs regi." så får du svaret "Ja, den gäller."

Maciej
2008-05-27, 08:47
du har tydligen bättre koll än deras handläggare:D det svaret fick en kompis som har hojen förs där:confused:Tyvärr är det så att alla handläggarna inte alltid har full koll på deras egna försäkringar.

Första året SMC-försäkringen fanns så fick man verkligen övertyga vissa handläggare om att det fanns en speciell försäkring om man hade gått kurs och inte bara vanlig försäkring med 10% rabatt.

lars.dalberg@telia.com
2008-06-29, 21:34

Jag får hålla med i inläggen ovan. SMC-folksam är ingen billig försäkring, inte för de flesta ialla fall. Jag som trodde det. Dom ville 11200kr/hel/helår. IF-Honda tar 8180kr. Och då är självrisken mycket billigare. Skrotar man hojen blir folksams självrisk för min Blackbird -03 ca 15-20000. IF tar 6000.
För mig är IF det enda vettiga.
Sedan måste man gå kurs vartannat år hos folksam, det kommer jag troligen att göra ändå. Jag gick steg 1 på kinnekulle för några veckor sedan och det var skitkul och mycket lärorikt. Det kan jag varmt rekomendera.

Maru
2008-06-30, 13:59
Jag får hålla med i inläggen ovan. SMC-folksam är ingen billig försäkring, inte för de flesta ialla fall. Jag som trodde det. Dom ville 11200kr/hel/helår. IF-Honda tar 8180kr. Och då är självrisken mycket billigare. Skrotar man hojen blir folksams självrisk för min Blackbird -03 ca 15-20000. IF tar 6000.
För mig är IF det enda vettiga.
Sedan måste man gå kurs vartannat år hos folksam, det kommer jag troligen att göra ändå. Jag gick steg 1 på kinnekulle för några veckor sedan och det var skitkul och mycket lärorikt. Det kan jag varmt rekomendera.

Skillnaden är att IF's inte gäller vid bankörning(med undantag för SMC:s kurser då). Det kostar att betala för andra som "nöjesklotar".....:D

micke.r
2008-07-01, 14:32
Mnja.. Det är ju 25% av REPARATIONSKOSTNADEN! Det innebär att du kan välja att laga en skada för säg 80 000, fullt ut på firman, eller laga exakt samma skada för säg 20 000 med hjälp av en beg. styrhalva från blocket, lackade och håltagna krachkåpor från Honkong, den där fotpinnesatsen du ändå tänkt köpa osv, osv..

25% av 20 000, när du sedan redovisar dina kvitton är 5000:-
(Faktiskt lite billigare än vissa andra bolag ;) )

Många resonerar också så att det var ju rätt dyrt med 25%. Faktiskt så var hela premien svindyr, så de tecknar en halvförsäkring istället..

Vad blir självrisken då ?? Jo=100%

/ Micke

Goffen
2008-07-04, 16:02
Jag har nu fått det bekräftat vad jag iofs redan visste men idag kom mitt försäkringsbesked och på det stog det som jag hörde efter kursen på anderstorp, nämligen 25% av rep på hojjen med smc försäkringen. OCH tycker ni men det är ju inget konstigt men i detta fallet va det så att magnus på folksam sa att självrisken skulle sjunka från 6k till 3k efter kursen och det va faktiskt så att det va därför jag köpte min hoj för just dom villkoren. Jag frågade honom säkert 5ggr i 3 olika samtal och svaret va 3tusen kr i självrisk efter sporhojskursen.
Jag ringde till folksam om ett flertal olika cyklar innan jag handlade min yamaha och fick samma besked om självrisken men givetvis olika premier. Jag kan inte annat än på nått sätt känna mig grundlurad, och att man fick reda på sanningen efter sporthojskursen hjälper ju föga då man redan kört 20mil på bana med en hoj man troligen inte haft om man fått reda på sanningen innan man köpt den. Nu ångrar jag inte köpet rent hojmässigt då det är en underbar hoj att köra osv men jag tycker nån här på smc ska ta tag i folksams säljare och "banka skiten ur dom" förklara för dom vad som igentligen gäller så att man har alla fakta innan man går o handlar mc. Jag kommer givetvis ringa till magnus på måndag och gnälla honom sönder och samman, men jag räknar inte med att få ut nått annat än att man får byta bolag om man nu vill det.....

SGM
2008-07-21, 07:28
Jahapp, inte blir det till att stödja en god sak heller, jag ringde Folksam (blåögd som man är) och trodde i min enfald att det skulle bli det vettigaste alternativet till min blivande RSV Mille - lite över 2 lock i månaden på en helförsäkring - MED sporthojskurs under bältet!!!!! :eek:

TryggHansa vill ha lite över 900 bagis, och de skiter i om den är inlåst, smc eller inte, etc.

Jag kommer gå en kurs eller 2 i alla fall, men man lär undra över om det här samarbetet fungerar öht?

Den trevliga damen försökte slingra sig när jag pekade på den tydliga bristen i det hela med "ja, alla motorcyklar är olika och det här är ju en extrem sportmotorcykel" - nja, som sporthoj är den relativt sansad - kanske rent av den mest sansade bland alla gixxers, r1'or, fireblades och ninjor.

/J - relativt missnöjd faktiskt

Maciej
2008-07-21, 08:26
Jahapp, inte blir det till att stödja en god sak heller, jag ringde Folksam (blåögd som man är) och trodde i min enfald att det skulle bli det vettigaste alternativet till min blivande RSV Mille - lite över 2 lock i månaden på en helförsäkring - MED sporthojskurs under bältet!!!!! :eek:

TryggHansa vill ha lite över 900 bagis, och de skiter i om den är inlåst, smc eller inte, etc.

Jag kommer gå en kurs eller 2 i alla fall, men man lär undra över om det här samarbetet fungerar öht?

Den trevliga damen försökte slingra sig när jag pekade på den tydliga bristen i det hela med "ja, alla motorcyklar är olika och det här är ju en extrem sportmotorcykel" - nja, som sporthoj är den relativt sansad - kanske rent av den mest sansade bland alla gixxers, r1'or, fireblades och ninjor.

/J - relativt missnöjd faktisktVar det Folksams försäkring med rabatt för att du är med i SMC du kollade eller Folksams SMC försäkring?

Sen är det bara så att det kommer aldrig att löna sig för alla att ha en sådan försäkring, finns alltid hojjar som är billigare att försäkra hos någon annan. Folksams SMC försäkring är knappast något mirakel för alla hojåkare utan vissa lönar det sig för medan andra hittar billigare försäkringar hos andra bolag.

SGM
2008-07-22, 07:06
Tjena Maciej! :)

Jupp, det var den speciella försäkringen för sporthojsåkare som gått kursen hos SMC, helt klart är den anti-aprilia.
Det blir T-H, de är klart billigast (om man nu kan använda det ordet).

Millen hämtad, twin rockar (passar perfekt för en övervintrad turbobilsmupp som en annan, mellanregister...).

/J

Fredrik Åkesson
2008-08-17, 14:52
Hej

Jag roade mig med att ringa runt nu när min försäkring förfaller.Gissa vilka som var absolut DYRAST jo det var SMC försäkringen. If tog 5100/år och Folksams SMC försäkring gick på 20000 :eek: .Det var precis samma sak förra gången men då med en helt annan hoj. Folksam var dubbla priset jämfört med dom andra. Vem får bra priser på SMC försäkringen eller är det en marknadsföringsbluff av Folksam?
Fredrik

lime
2008-08-17, 20:37
Vad har du för hojar egentligen?? Jag betalar strax över 6.000 kr för min R6:a från 01 och näst billigast var TH på 16.000 kr för halvförsäkring.

Juh@
2008-08-18, 10:06
Jag betalar knappt 10.000 Hel/Hel för min Yamaha R1-07 med folksam/SMC och bor i Mölndal (Villa med garage). Näst billigast var Trygg Hansa med 32.000:-

För mig var valet enkelt.

Vad har du för hojar egentligen?? Jag betalar strax över 6.000 kr för min R6:a från 01 och näst billigast var TH på 16.000 kr för halvförsäkring.

Fredrik Åkesson
2008-08-18, 11:26
BMW R1200GS -07 och den gamla var en BMW F-650 från 99.Ingen av dom är någon racer direkt.32 år boendes i Stockholm.
Fredrik

lime
2008-08-18, 12:46
Okej, men BMW är lite special special eftersom inget annat försäkringsbolag vill gå in och peta på If's märkesförsäkring. Även för min förra hoj, en BMW R1100S från -99 skulle SMC-försäkringen bli avsevärt dyrare.

Man får samma effekt på Triumph och vissa Honda som också har If-märkesförsäkring.

Men att för den skull stå och gapa och sabla ner ett försäkringsalternativ som du gör fattar jag bara inte...

Fredrik Åkesson
2008-08-18, 15:23
Gapa och Gapa.Jag tycker det är illa när man tar ut premier som är helt fel.Om dom tagit 10000 eller så.Men när man basunerar ut att det ska vara fördelaktigt osv så ska man nog stå för det och iaf leverera en premie som är rimlig eller tycker du att 20000 är en rimlig försäkring?
Fredrik

SGM
2008-08-18, 16:19
Gapa och Gapa.Jag tycker det är illa när man tar ut premier som är helt fel.Om dom tagit 10000 eller så.Men när man basunerar ut att det ska vara fördelaktigt osv så ska man nog stå för det och iaf leverera en premie som är rimlig eller tycker du att 20000 är en rimlig försäkring?
Fredrik

Jag håller absolut med...den som har förhandlat fram premier verkar ha missat en del märken och modeller, min Aprilia RSV Mille -01 var mer än dubbelt så dyr via Folksams SMC-försäkring med avklarad sporthojskurs än en helt vanlig försäkring via Trygg-Hansa...

För att använda ett vanligt uttryck på det där andra forumet - man blir förbannad. :D

/J

Maciej
2008-08-18, 17:25
Hej

Jag roade mig med att ringa runt nu när min försäkring förfaller.Gissa vilka som var absolut DYRAST jo det var SMC försäkringen. If tog 5100/år och Folksams SMC försäkring gick på 20000 :eek: .Det var precis samma sak förra gången men då med en helt annan hoj. Folksam var dubbla priset jämfört med dom andra. Vem får bra priser på SMC försäkringen eller är det en marknadsföringsbluff av Folksam?
Fredrik

Jag håller absolut med...den som har förhandlat fram premier verkar ha missat en del märken och modeller, min Aprilia RSV Mille -01 var mer än dubbelt så dyr via Folksams SMC-försäkring med avklarad sporthojskurs än en helt vanlig försäkring via Trygg-Hansa...

För att använda ett vanligt uttryck på det där andra forumet - man blir förbannad. :D

/JNej jag tror inte man har missat några modeller utan man har tagit fram en försäkring för alla som inte är svindyr. Att man sedan har en hoj som går att försäkra ännu billigare än denna försäkring är väl bara en bonus.

Visst SMC försäkringen blir dyrare för några än de billigaste försäkringar de kan hitta hos andra men hade jag fått en försäkring till min hoj för 20000:-/ år så hade jag varit jävligt glad.

Helt klart finns det märkesförsäkringar som ingen annan kan konkurera med. SMC försäkringen är inte framtagen på sådant sätt att Folksam letar upp den billigaste försäkringen för varje motorcykel och sänker den sedan några tusenlappar till utan de har en uträkningsmodell på premierna som sänken försäkringen för vissa svindyra hojjar en del, vissa märker ingen större skillnad medan andra skulle förlora på att ta en sådan.

Sen vet jag inte hur IF gör med sina märkesförsäkringar egentligen om de "sponsras" lite av BMW t ex eller om de gör på något annat sätt.

Hade en Triumph Daytona förut där jag hade Triumph försäkring och den kostade mig 4000:-/år första året. år 2 valde IF att höjja försäkringen 100% så den låg på 8000:-/år vilket man fortfarande kunde leva med men tyvärr höjde de år 3 igen denna gång till 42000:-/år

Jag hade samma hoj, var fortfarande skadefri men helt plötsligt var min försäkring höjd med 10,5 gånger.

Jag har inte sett någonstans att Folksam eller SMC har lovat att denna försäkring ska vara tokbillig för alla och har man en premie på 5000:-/år och bor i Sthlm är det bara och inse att man inte kommer hitta en billigare försäkring hos någon annan så jag förstår inte varför det skulle vara en marknadsbluff?

SGM
2008-08-18, 22:20
Även du Maciej har väl varit med länge nog för att inse att Folksam absolut inte ville ha mig som kund av någon anledning. :)

De var helt solklart absolut dyrast med sin offert bland IF, TH, LF - det för mig är detsamma som ett hissat fulfinger - och inget ovanligt alls, man väljer vilken typ av kund/fordon man tar.
Det jag är förvånad över är att man bedömer en nyare japansk literhoj med betydligt högre effektuttag som mer intressant (det var billigare att ta in en -06 1000RR och en -08 R1:a för mig, än just min -01 RSV, barockt är bara förnamnet, normen är ju annars att nyare sporthojar = sanslöst dyra att försäkra).

Det lär vara underliggande orsaker till detta som triggar det bisarra priset, att man hellre skriver av än byter lite kåpor och bromsgrepp på en italienare månne? :)

Annars kan man ju tycka att gixxers, r1'or, blades och ninjor skulle vara mindre intressanta ur en ren vinstaspekt än en betydligt "sävligare" twin som är 40-50 pållar kort på toppeffekten, vilka ser man flest odödliga unga kamikazepiloter på?

Och ja, jag blir trött på sådana här tramslösningar när de bevisligen inte fungerar - jag skulle vilja ha en bra försäkring, med elak självrisk, krav på avancerad förarutbildning och sansade premier - just för att slippa välja sporthoj efter försäkringskostnad.

Men det är en utopi tyvärr, eller skall vi säga lotteri/kast med tärning? ;)

/J

Maciej
2008-08-18, 23:25
Det jag är förvånad över är att man bedömer en nyare japansk literhoj med betydligt högre effektuttag som mer intressant (det var billigare att ta in en -06 1000RR och en -08 R1:a för mig, än just min -01 RSV, barockt är bara förnamnet, normen är ju annars att nyare sporthojar = sanslöst dyra att försäkra).Vad fick du för pris på försäkringen på en ny R1 vs. din Mille?

Sen är det väl som vanligt, sprillans nya bilar/mc har inte hamnat i statistiken än. När jag sålde min Imoreza och köpte en EVO VI så sjönk min försäkringpremie med mer än hälften trots att det var en dubbelt så dyr bil och en hel del hästar till.

lime
2008-08-19, 08:09
Sen vet jag inte hur IF gör med sina märkesförsäkringar egentligen om de "sponsras" lite av BMW t ex eller om de gör på något annat sätt.

Hade en Triumph Daytona förut där jag hade Triumph försäkring och den kostade mig 4000:-/år första året. år 2 valde IF att höjja försäkringen 100% så den låg på 8000:-/år vilket man fortfarande kunde leva med men tyvärr höjde de år 3 igen denna gång till 42000:-/år

Nej, märkesförsäkringarna är inte sponsrade. De räknas som vilken försäkring som helst. Däremot är den försäkringsurvalsgrupp som det gäller i t.ex. BMW-försäkringens fall inte så representerade i olycksstatistiken. Eftersom de inte tar ut skadeersättning på sina BMW-hojar så behöver de heller inte betala. Ganska enkel matematik...

BMW-försäkringen på min R1100S höjdes totalt 122% på 3 år (där 34%e var skatt iofs) mest på grund av att det kom flera effektstarka hojar. Exakt samma sak som hände med Daytonan alltså.

Jide
2008-08-19, 15:04
Är 25år och har en Fireblade -00. Tog körkort i år.

If's Märkesförsäkring kostar 676kr/1067kr i månaden för halv-/helförsäkring.
Folksams SMC-försäkring kostar 465kr/794kr i månaden för halv-/helförsäkring.

Så i mitt fall finns det allt några tusenlappar att omfördela från försäkringspremier till bandagar/däck. :D
Dessutom låg självrisken på 15000kr för stöld och 25000kr för vagnskada hos If. :eek:

Maciej
2008-08-19, 16:01
Nej, märkesförsäkringarna är inte sponsrade. De räknas som vilken försäkring som helst. Däremot är den försäkringsurvalsgrupp som det gäller i t.ex. BMW-försäkringens fall inte så representerade i olycksstatistiken. Eftersom de inte tar ut skadeersättning på sina BMW-hojar så behöver de heller inte betala. Ganska enkel matematik...Fast om Triumphförsäkringen sa man i alla fall att Triumph gick in med lite sponsring för att få ner priserna och kunan locka köpare med låga premier.

lime
2008-08-19, 16:13
Fast om Triumphförsäkringen sa man i alla fall att Triumph gick in med lite sponsring för att få ner priserna och kunan locka köpare med låga premier.

Det är intressant, eftersom det strider mot försäkringslagen...

Enda sättet som en tillverkare kan påverka försäkringen är genom t.ex. vagnskadegaranti som gör att köparen under ett antal år bara behöver ha halv-försäkring. Annars blir det nog svårt.

Maciej
2008-08-19, 16:55
Det är intressant, eftersom det strider mot försäkringslagen...

Enda sättet som en tillverkare kan påverka försäkringen är genom t.ex. vagnskadegaranti som gör att köparen under ett antal år bara behöver ha halv-försäkring. Annars blir det nog svårt.ja i så fall var det väl bara snack.

GuzziKungen
2008-08-19, 19:43
ja i så fall var det väl bara snack.

En tillverkare eller klubb kan påverka men utan att ro in med pengar.
Detta är något som vi i GuzziKlubben jobbar med just nu , en märkesförsäkring med "rätt" klientel kan locka ett försäkringsbolag att samarbeta.
Dom får fler kunder och vi får lägre premier :D
Ha dé

lime
2008-08-20, 07:51
En tillverkare eller klubb kan påverka men utan att ro in med pengar.
Detta är något som vi i GuzziKlubben jobbar med just nu , en märkesförsäkring med "rätt" klientel kan locka ett försäkringsbolag att samarbeta.
Dom får fler kunder och vi får lägre premier :D
Ha dé

Helt korrekt. Det var slarvigt skrivet av mig. Givetvis kan en klubb eller ett företag förhandla med ett försäkringsbolag om bra premier för sina medlemmar/kunder men inte påverka genom att betala mellanskillnaden.

Fredrik Åkesson
2008-08-20, 12:35
Utan att på nåt sätt veta så kan man gissa att tex IF inte betalar fullt pris för reparationer.Då sponsrar inte tillverkaren försäkringen utan man har ett ramavtal med rabatter....Men det dyra är inte hojarna utan det är personskadorna.:(
Fredrik

Rosseirc
2008-09-10, 07:41
Men, hur är det med skydd osv? vilka bolag bryr sig om det? jag har talat med if, trygghansa och folksam, och ingen av dem har frågat mig om jag använder skydd och bra lås.
Är det jag som ska säja det eller?