handdator

Visa fullständig version : Väg skylt

Galne Dansken
2008-04-06, 23:34
Hej - det finns runt Vänersborg kanten ett vägskylt som visar en nypande kurva!!

Jag är mycket intresserad i att få en bild på detta skylt.

Vi behöver detta i vor argumentation på Vägverket..

Avarage
2008-04-07, 06:40
Hej - det finns runt Vänersborg kanten ett vägskylt som visar en nypande kurva!!

Skall skicka frågan vidare, vi har väl alltid NÅGON som rör på sig, i jobbet eller privat, och har vägarna förbi. Men jag skulle tro att det kan bli enklare att hitta rätt om det går att precisera platsen någon närmare (ex. vägnummer, norr/syd om centrum) osv. Ev. en kartbild från www.hitta.se eller www.eniro.se med utmarkerad plats!

Mvh!
// Niklas

fwedewick
2008-04-07, 15:37

Nypande kurva?? Vad är det, mer bestämt?
I värsta fall kan jag väl ta mig en sväng någon dag när vädret är fint även om det är några mil (bor söder om Lilla Edet)..
//F

Roger Ahlén
2008-04-07, 18:14
Hejsan!

Jag tror jag passerar där imorgon 8/4 på väg i jobbet.
Isåfall tar jag kameramobilen och tar en bild på skylten.

Ska jag maila den till din privata epost, eller vart vill du jag ska skicka den?
Maila mig på roger@gillstad.net, så ska jag försöka fixa detta.

/ Mvh Roger

Maru
2008-04-15, 10:11
Nypande kurva?? Vad är det, mer bestämt?
I värsta fall kan jag väl ta mig en sväng någon dag när vädret är fint även om det är några mil (bor söder om Lilla Edet)..
//F

Tror han syftar på en kurva som är skarpare i utgången än på väg in i....den "nyper".

Avarage
2008-04-16, 06:22
Tror han syftar på en kurva som är skarpare i utgången än på väg in i....den "nyper".

En "nypande kurva" är en kurva vars radie blir mindre och mindre ju närmare utgången/slutet av kurvan man kommer. Dvs. man måste svänga mer och mer ju längre in i kurvan man kommer.

Beroende på siktförhållanden vid den här typen av kurvor är det oerhört lätt att man luras att tro annat! Dvs. lätt att göra en missbedömning även i normal hastighet!

Motsatsen till "nypande kurva" är en kurva som "öppnar upp".

Oavsett hur kurvorna ser ut är vårat sätt att använda blicken direkt avgörande eftersom det är via synen vi får nästan all information för att bedömma hastighet, vilken lutningsvinkel jag måste ha, var min insvängningspunkt är, hur mycket asfalt jag har kvar att åka på, övrig trafik osv. osv. Så rådet att titta långt fram är riktigt bra!

Mvh!
// Niklas

Maru
2008-04-16, 06:59
Massa text....

Mvh!
// Niklas

Så då trodde jag rätt.....

Larsan52
2008-04-16, 17:33
Skylten står när man kommer på 44:an från Uddevalla och skall köra mot Vänersborg (i stället för Trollhättan)

Avarage
2008-04-16, 20:03
Så då trodde jag rätt.....

Yupp, dessutom är jag säker på att du inte gissade. Du visste ;-)

Mvh!
// Niklas

Leif H..oj
2008-04-16, 20:55
...Vi behöver detta i vor argumentation på Vägverket..

Den här upplysande skylten då...den påminner om nåt som verkligen stör mig...varning för extra stor fågelskitrisk på kromet...och det fräter på visiret också och kläderna luktar illa...

Kan SMC argumentera för att sätta upp denna varningsskylt på fler ställen också? :D :D :D

micke.r
2008-04-16, 21:46
Hejsan!

Jag tror jag passerar där imorgon 8/4 på väg i jobbet.
Isåfall tar jag kameramobilen och tar en bild på skylten.

Ska jag maila den till din privata epost, eller vart vill du jag ska skicka den?
Maila mig på roger@gillstad.net, så ska jag försöka fixa detta.

/ Mvh Roger

Hej Roger

Var finns denna skylt ??

/ Micke

Galne Dansken
2008-04-17, 11:25
1.000 tack för bilden.

Vi har nu diskuterad en av dom frågor som verkligen är komplicerade, eftersom att det finns en mycket tydig, fast förordning för skyltning.

Sannolikt, är skylten en godkänd test - och där får det stanna tillsvidare!

Dock, kommer man se om man på ett enkelt sätt kan få till ett ett extra försök, vart vi kan testa skylten i en specifik svär MC kurva, kan t.ex vara Generator böjen, på Bogesundsvägen vid Vaxholm - vart det kan vara flera avåkningar i högsäsong..

Vi får se - VV, tog i allafall frågan med sig hem..

Avarage
2008-04-17, 14:02
1.000 tack för bilden.

Vi har nu diskuterad en av dom frågor som verkligen är komplicerade, eftersom att det finns en mycket tydig, fast förordning för skyltning.

Sannolikt, är skylten en godkänd test - och där får det stanna tillsvidare!

Dock, kommer man se om man på ett enkelt sätt kan få till ett ett extra försök, vart vi kan testa skylten i en specifik svär MC kurva, kan t.ex vara Generator böjen, på Bogesundsvägen vid Vaxholm - vart det kan vara flera avåkningar i högsäsong..

Vi får se - VV, tog i allafall frågan med sig hem..

Finns säkert flera ställen där tester skulle kunna vara av nytta! Finns exempelvis en kurva på norra sidan av sjön Lygnen (öster om Fjärås bräcka som, när man kommer från Fjärås, också nyper efter hand OCH med negativ banking samtidigt som man kör utför (i nerförsbacke). Jag vet dock inte hur ofta där sker olyckor men nog hör den till någon av de svåraste kurvorna jag stött på!

Mvh
// Niklas

OH-
2008-04-17, 14:15
..................
........

Lustigt att du tar upp det. Kring Göteborg följer varken vägverket eller kommunen den förordningen :rolleyes:

Galne Dansken
2008-04-17, 14:21
Lustigt att du tar upp det. Kring Göteborg följer varken vägverket eller kommunen den förordningen :rolleyes:

Exakt - men, på huvudkontoret - är man mycket nogranna.. ;)

realmailman
2008-04-18, 00:10
Har för mig att där finns en variant av denna på E4;an i Jönköping. Just där E4 och väg 40 delarsig i södergående riktning.

Sen har ju danskarna en variant där dom sätter hastighetsskylten inne i den stora skylten för att visa att kurvan är svår och du bör inte köra fortare än angiven hastighet.

//Robban

Marie
2008-04-18, 00:22
Jag har ett minne av en fyndig varningsskylt inför en kurva på Bundesstraße 99 mellan Spittal och Gmünd. Skall försöka plåta den nästa gång jag passerar där.

klabbarpan
2008-04-18, 06:50
Har för mig att där finns en variant av denna på E4;an i Jönköping. Just där E4 och väg 40 delarsig i södergående riktning.

//Robban

Det stämmer och där nyper det verkligen om än i uppförsbacke, skulle inte vilja råka ut för den böjen i en utförsbacke.

Fr1ppe
2008-05-26, 08:27
Finns säkert flera ställen där tester skulle kunna vara av nytta! Finns exempelvis en kurva på norra sidan av sjön Lygnen (öster om Fjärås bräcka som, när man kommer från Fjärås, också nyper efter hand OCH med negativ banking samtidigt som man kör utför (i nerförsbacke). Jag vet dock inte hur ofta där sker olyckor men nog hör den till någon av de svåraste kurvorna jag stött på!

Mvh
// Niklas

Ah! Just i den kurvan har jag synat asfalten mycket noggrant. "Skönt" att höra att jag inte är ensam om detta. :(

Maria Nordqvist
2010-03-02, 13:02
SMC har ställt frågan om var det finns nypande kurvor här på Forumet och i MC-Folket. Hittills har vi bara fått in tre svar; Realmailman, Jesper och Average.
SMC ska redovisa 30-70 kurvor för Vägverket under mars. Därför är jag tacksam om alla som känner till kurvor som nyper och skulle behöva en specialskylt hör av sig till mig eller lägger ut informationen här på Forumet, senast 15 mars.

OH-
2010-03-02, 16:21

Den kurvan är mycket rejält skyltad nuförtiden, dock inte med någon "specialskylt" utan med kurva + tilläggskylt i klartext + rek hastighet.